Styrmannen er en viktig person på skip. De har ansvar for navigasjon og lasting. Denne jobben krever teknisk kunnskap og evne til å takle utfordringer.
Hva innebærer dette yrket egentlig? Hvilke muligheter finnes det for styrmannen?
La oss utforske styrmannens utdanning, lønn og arbeidsoppgaver. Vi skal se på hva som trengs for å lykkes i dette spennende yrket.
Vi vil også avdekke noen av de mest interessante sidene ved å være styrmann i fremtiden.
Hva er en Styrmann?
En styrmann er en viktig dekksoffiser på skip. De hjelper kapteinen med navigasjon, sikkerhet og lasteoperasjoner. Styrmannen spiller en nøkkelrolle i driften og sikkerheten om bord.
Kort definisjon av yrket Styrmann
Styrmannen er nestkommanderende etter kapteinen. De har ansvar for navigasjon, navigasjonsutstyr og kursplanlegging.
Styrmannen kontrollerer også laste- og losseprosedyrer. Styrmann er en sentral stilling som krever spesialisert kunnskap og kompetanse.
Stillingstitler relatert til styrmann |
---|
STYRMANN |
DEKKSOFFISER |
SKIPSFØRER |
ANDRESTYRMANN |
FØRSTESTYRMANN |
OFFISERSASPIRANT (DEKK) |
DEKKSKADETT |
Styrmann brukes ofte synonymt med dekksoffiser. Stillingen er en viktig del av den maritime karrieren. Den representerer en erfaren og kompetent sjømann.
Fakta om Styrmann
Styrmann er en viktig rolle i skipsfartsnæringen. De har ansvar for navigasjon, sikkerhet og drift av fartøyet. Jobben krever spesialisert maritim erfaring og teknisk kompetanse.
I Norge må styrmann ha sertifikat fra Sjøfartsdirektoratet. Det finnes ulike klasser av styrmannsertifikater. Disse gir forskjellige rettigheter basert på fartøystørrelse og fartsområde.
Sertifikatkrav | Fartstidskrav |
---|---|
Kystskippersertifikat | Minst 3 år, hvorav 1 år på skip over 25 tonn |
Styrmannssertifikat | Minst 3 år, hvorav 1 år på skip over 25 tonn i utenriks fart |
Overstyrmannsertifikat | Minst 1,5 år fartstid som styrmann, hvorav 1 år i utenriks fart |
Sjøkapteinssertifikat | Minst 2 år fartstid som styrmann i utenriks fart, hvorav 1 år som overstyrmann på skip over 600 tonn |
Styrmenn jobber ofte i skiftordninger med lange perioder om bord. De trenger god fysisk og mental helse for å utføre jobben sikkert. Godt syn og hørsel er også viktig.
Yrket som styrmann gir variert maritim erfaring og utviklingsmuligheter. Gjennom opplæring kan styrmann ta på seg mer ansvar. De kan også få mer avanserte roller om bord.
Video av Styrmann i arbeid
Den maritime industrien er ryggraden i Norges sjøtransport. En nøkkelfigur her er styrmannen. En ny video fra Maritimt Forum viser en typisk arbeidsdag for en styrmann.
Styrmann: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Styrmannen er viktig for drift og vedlikehold av skip. De sørger for effektiv og sikker sjøtransport av varer. Deres ekspertise er avgjørende for planlegging, navigasjon og koordinering av mannskap.
Styrmannen leder skipets daglige drift og håndterer uforutsette hendelser. De er kritiske for å ivareta mannskap og miljø ved ulykker. Deres ferdigheter i krisehåndtering er viktige på sjøen.
Yrket er avgjørende for global handel og transport. Uten dyktige styrmenn ville vareflyten over sjøveien bli forstyrret. Dette kunne føre til store samfunnsøkonomiske konsekvenser.
«Styrmannen er limet som holder den maritime industrien sammen. De er ansvarlige for å sikre at varer transporteres effektivt og trygt over havet, noe som er avgjørende for Norges eksportdrevne økonomi.»
Videoen gir et realistisk bilde av styrmannens arbeidshverdag. Den viser hvor viktig yrket er for norsk maritim næring. Styrmannen bidrar betydelig til samfunnets generelle velferd.
Hva gjør en Styrmann?
Styrmannen er nøkkelen til sikker skipsdrift og navigasjon. De planlegger ruter, kommuniserer med skip og myndigheter, og vedlikeholder utstyr. Deres arbeid sikrer trygg seiling og effektiv drift av skipet.
Typiske arbeidsoppgaver for Styrmann
- Overvåke og kontrollere skipets bevegelser fra styrhuset
- Utføre vakt- og kontrollfunksjoner på broen, gangveier og rundt skipet
- Kommunisere med kapteinen, mannskapet og eksterne parter som havnemyndigheter
- Vedlikeholde og kalibrere navigasjons- og kommunikasjonsutstyr
- Utarbeide seilplaner og manøvrere skipet i ulike værsituasjoner
- Overvåke lastehåndtering og andre driftsoperasjoner
Daglig rutine
En styrmanns arbeidsdag er variert og utfordrende. De utfører papirarbeid, overvåker instrumenter og samarbeider med mannskapet. Styrmannen jobber tett med kapteinen for å sikre skipets drift.
Noen ganger utfører de spesielle oppgaver som isbryting eller lostjenester. De er også forberedt på å håndtere kriser hvis de oppstår.
Spesialoppgaver
Styrmannen tar seg av spesielle oppgaver basert på skipets type. Dette kan være navigasjon i vanskelige farvann eller håndtering av farlig gods. De må være allsidige og klare for ulike utfordringer.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Styrmann
- Planlegge og koordinere seilingsruter basert på værforhold, kart og navigasjonsutstyr
- Overvåke og justere kurs og fart for å opprettholde sikker navigasjon
- Kommunisere med myndigheter, havner og andre skip for å koordinere skipstrafikken
- Gjennomføre regelmessige sjekker og vedlikehold av navigasjonsutstyr som radar, GPS, logg og kompass
- Bistå kapteinen med beslutninger knyttet til krevende manøvreringer, for eksempel i trang farvann eller under isbryting
- Delta i lastehåndtering og sikre riktig plassering og fortøyning av gods ombord
- Utarbeide rapporter og dokumentasjon knyttet til skipets driftsaktiviteter
Verktøy og utstyr de bruker
Styrmannen har ansvar for skipets sikkerhet og effektive navigering. Dette krever bruk av avansert navigasjonsutstyr og maritime teknologier. Styrmannen må mestre elektroniske kart, radar og kommunikasjonssystemer.
Dette sikrer trygg og smidig drift av skipet. Høyteknologiske hjelpemidler er viktige for jobben.
Viktige teknologier og utstyr for styrmannen inkluderer:
- Elektroniske navigasjonskart for visuell oversikt over farvann og ruter
- Radarsystemer for å spore andre fartøyer og hindringer i nærheten
- Kommunikasjonsutstyr som radio, satellitttelefoni og digitale meldings-systemer for kontakt med andre skip og myndigheter
- Sensorer og instrumenter for kontinuerlig overvåking av skipets posisjon, kurs, fart, dybde og andre kritiske parametere
- Navigasjonsprogramvare og digital teknologi for avansert planlegging og gjennomføring av seilaser
Styrmannen bruker sin ekspertise i maritime teknologier for å sikre optimal ytelse. Dette bidrar til sikkerhet og effektivitet i driften av skipet.
Styrmannens rolle er viktig i den norske maritime næringen. De bruker avanserte verktøy for å gjøre jobben sin.
Teknologi | Funksjon | Nytte for styrmann |
---|---|---|
Elektroniske navigasjonskart | Visuell oversikt over farvann og ruter | Forbedret navigasjon og ruteplanning |
Radarsystemer | Sporing av andre fartøyer og hindringer | Økt sikkerhet og bedre beslutningsgrunnlag |
Kommunikasjonsutstyr | Kontakt med andre skip og myndigheter | Effektiv koordinering og informasjonsdeling |
Styrmannen oppdaterer seg stadig på maritime teknologier og verktøy. Dette sikrer effektiv og trygg drift av norske skip.
Deres kunnskap er viktig i både nasjonale og internasjonale farvann. Kontinuerlig læring er en viktig del av jobben.
Hvem Styrmann samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Som styrmann jobber du tett med flere nøkkelpersoner. Du samarbeider med kapteinen for å sikre skipets sikkerhet og framdrift. Sammen tar dere viktige avgjørelser og koordinerer alle operasjoner.
Du jobber også tett med andre styrmenn, matroser og maskinister. Dere deler informasjon og fordeler oppgaver jevnlig. Samarbeid med maskinoffiserer er viktig for å holde tekniske systemer i gang.
Styrmannen har kontakt med havnemyndigheter, leverandører og kunder. God kommunikasjon på tvers av språk og kulturer er viktig i dette internasjonale miljøet.
Type Samarbeid | Eksempler |
---|---|
Maritim samarbeid |
|
Ekstern samarbeid |
|
Evnen til å jobbe i team er viktig for en styrmann. God kommunikasjon med ulike aktører sikrer trygg og effektiv drift av skipet.
Arbeidstider for Styrmann
Styrmannsjobben innebærer ofte skiftarbeid til sjøs. Vanligvis jobber man fire uker og har fire uker fri. Dette kalles en maritim turnus.
Arbeidsdagene kan vare opptil 12 timer, inkludert nattskift. Dette krever god tilpasningsevne og utholdenhet. Tett samarbeid med mannskapet er viktig for å takle krevende perioder på havet.
Stilling | Arbeidstidsordning | Sertifikat |
---|---|---|
Skipsfører på 15-meters servicefartøy | 1:1 turnus med 3 ukers rotasjon | Skipsførersertifikat (D1-D6) |
Styrmann på 22-meters servicefartøy | 1:1 turnus med 3 ukers rotasjon | Skipsførersertifikat (D1-D6) |
Matroser til 15-meters servicefartøy | 1:1 turnus med 3 ukers rotasjon | Ønskelig med dekksoffiser klasse 6 |
Maritime selskaper tilbyr ofte gode lønnsbetingelser for å tiltrekke dyktige styrmannspersoner. Gode helse- og sikkerhetsrutiner er svært viktige. En gyldig helseattest er påkrevd for å jobbe som styrmann.
Styrmannsrollen krever sterke ferdigheter i navigasjon og skipshåndtering. God kommunikasjon er viktig for å samarbeide effektivt med mannskapet under krevende arbeidsperioder til sjøs.
Hvordan bli Styrmann?
Å bli styrmann i Norge krever spesifikk utdanning og sertifisering. Du kan ta fagbrev i matrosfag og toårig dekksoffiserutdanning. Alternativt kan du velge en treårig bachelorgrad i nautikk.
Etter utdanningen må du få fartstid som kadett. Du trenger også maritime sertifikater, helseattest og plettfri vandel.
Studieløp
- Fagbrev i matrosfag etterfulgt av toårig dekksoffiserutdanning ved nautisk fagskole
- Treårig bachelorgrad i nautikk
Nødvendige sertifikater og kvalifikasjoner
- Fartstid som kadett
- Maritime sertifikater (dokumentasjon på kompetanse)
- Helseattest
- Plettfri vandel
Med riktig utdanning og erfaring kan du bli styrmann. Dette yrket tilbyr spennende muligheter innen ulike maritime sektorer.
Hvor jobber en Styrmann?
Styrmann er en viktig rolle i maritim bransje. De kan jobbe i norsk og internasjonal sjøfart. Arbeidsgivere kan være private rederier, offentlige fergeselskaper eller offshore-operatører.
Vanlige arbeidssteder for Styrmann
- Tankskip
- Passasjerskip
- Offshorefartøy
- Havbruksanlegg
Styrmenn jobber i norske fjorder og internasjonale farvann. De kan være på skip eller ha kontorarbeid på land. Arbeidsplasser inkluderer maritime arbeidsplasser, rederier og offshore fartøy.
Lønn for styrmenn er ofte konkurransedyktig. SSB rapporterer at maritime stillinger tjener gjennomsnittlig 62.650 kroner per måned. Dette gjelder etter fullført bachelorgrad.
Høyere rangerte offiserer som kapteiner og maskinsjefer kan tjene enda mer.
«Over sytti prosent av jordens overflate er dekket av hav, noe som gir styrmann store muligheter for varierte arbeidsplasser både til vanns og på land.»
Fremtiden ser lys ut for styrmann-yrket. Norsk maritim næring vokser sterkt. Digitalisering og globalisering skaper nye muligheter.
Mange får jobb før de er ferdig utdannet. Det finnes gode karrieremuligheter for de med rett kompetanse.
Arbeidsmiljø
Styrmannsyrket tilbyr en unik maritim livsstil. Det byr på utfordringer, men også mange fordeler. Lange perioder borte og uforutsigbare værforhold kan være krevende.
Likevel gir denne karrieren spennende muligheter. Du kan se verden og oppleve eventyr. Generøse friperioder er også en del av jobben.
Utfordringer i Styrmann-yrket
En styrmanns hverdag kan være fysisk og psykisk krevende. De må tilpasse seg skiftende vær og jobbe under tidspress. Sikkerhetsansvaret kan også medføre stress.
Lange perioder borte fra hjemmet er utfordrende. Det kan påvirke styrmannens balanse mellom jobb og privatliv.
Fordeler med Styrmann-yrket
Tross utfordringene har styrmannkarrieren betydelige fordeler. Lønnsnivået er attraktivt, med muligheter for god inntekt. Arbeidsmiljøet til sjøs er interessant og variert.
Styrmann nyter godt av lange friperioder. Dette gir rom for avkobling og tid med familie.
Work-life balance for Styrmann
God balanse mellom jobb og fritid kan være utfordrende for styrmann. Turnusordninger og strukturerte arbeidstider hjelper til med dette. Intense perioder til sjøs kompenseres med lange, sammenhengende friperioder.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Styrmannsarbeid er spredt over et bredt geografisk område. Attraktive stillinger finnes langs kysten og i havner verden over. Dette gir styrmann fleksibilitet i valg av bosted.
Den maritime livsstilen åpner for å utforske verden. Styrmann kan oppleve ulike kulturer og steder gjennom jobben.
«Styrmannsyrket gir meg den rette balansen mellom utfordringer og frihet. Jeg setter stor pris på sjølivets eventyr kombinert med de lange fridagene hjemme.»
– Hanne, erfaren styrmann
Myter og fakta om Styrmann-yrket
Styrmannsyrket er langt mer enn bare å styre et skip. Det omfatter navigasjon, sikkerhetsledelse, administrativt arbeid og personalansvar. Jobben krever både teknisk kompetanse og sterke lederegenskaper.
Styrmannen håndterer både rutineoppgaver og uforutsette situasjoner. De trenger faglig ekspertise og evnen til å ta raske beslutninger. Yrket er åpent for både menn og kvinner.
Mange dyktige kvinnelige styrmenn bidrar med verdifull kompetanse og erfaring. Kjønn er ikke lenger en begrensning i dette yrket. Styrmannens ferdigheter er også nyttige i landbaserte stillinger.
Tekniske inspektører og operasjonsledere er eksempler på landbaserte jobber for styrmenn. Yrket krever bred kompetanse og evne til å håndtere varierte oppgaver. Det åpner dører for karrieremuligheter både til sjøs og på land.
Myte | Fakta |
---|---|
Styrmannsyrket handler kun om å styre skip | Styrmannen har et bredt spekter av oppgaver innen navigasjon, sikkerhet, administrasjon og personalansvar |
Styrmannsyrket er forbeholdt menn | Det er mange dyktige kvinnelige styrmenn i den maritime industrien |
Styrmannskarrieren er begrenset til arbeid ombord på skip | Styrmannens kompetanse kan også komme til nytte i landbaserte stillinger innen sjøfartsnæringen |
Maritim karriere, styrmannfakta og sjøfartsyrker er viktige begreper innen styrmannsyrket. Denne artikkelen belyser vanlige myter og fakta om dette spennende yrket. Den gir innsikt i hva jobben faktisk innebærer.
Styrmann lønn – Hvor mye tjener en Styrmann?
Lønnen til en styrmann varierer mye. Erfaring, skipstype, rederi og sted påvirker lønnen. Nyutdannede kan forvente rundt 650,000 kroner årlig.
Erfarne styrmenn kan tjene betydelig mer. Flere faktorer spiller inn på den endelige lønnen.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Erfarne styrmenn kan tjene mellom 800,000 og 1,200,000 kroner årlig. Overtid, risikotillegg og internasjonale oppdrag kan øke inntekten.
Spesialiserte styrmenn på store skip kan nå over 1,500,000 kroner i året. Dette er i toppen av lønnsskalaen.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Mer erfarne styrmenn tjener generelt bedre enn nyutdannede.
- Type skip: Lønnen varierer etter skipets størrelse og type. Styrmenn på store tankskip kan forvente høyere lønn enn på mindre lasteskip.
- Rederi: Rederier med godt omdømme og attraktive tilbud kan tilby høyere lønninger.
- Geografisk plassering: Lønninger for styrmenn i internasjonale farvann kan skille seg fra kystfartsområder.
Startlønn for Styrmann
Nyutdannede styrmenn kan forvente rundt 650,000 kroner årlig. Utdanningsnivå, sertifiseringer og arbeidsmarkedet påvirker startlønnen.
Gjennomsnittlønn for Styrmann
Gjennomsnittslønnen for styrmenn er rundt 1,000,000 kroner årlig. Dette spenner fra nyutdannede til erfarne, spesialiserte styrmenn.
Den faktiske lønnen avhenger av nevnte faktorer. Hver styrmanns situasjon er unik.
«Styrmann er et yrke med gode inntektsmuligheter, spesielt for de med bred erfaring og spesialiserte ferdigheter.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Styrmann
Styrmannsyrket krever både faglige ferdigheter og personlige egenskaper. Viktig styrmannkompetanse omfatter teknisk innsikt, beslutsomhet og nøyaktighet. Gode lederegenskaper er også avgjørende for å lykkes.
Styrmannen må ha:
- Solid forståelse av maritim teknologi og navigasjonssystemer
- Evne til å håndtere stress og ta ryddige beslutninger under tidspress
- Fremragende kommunikasjonsevner for å koordinere mannskap og samarbeide med andre fagpersoner
Karriere- og utviklingsmuligheter
Styrmannsyrket byr på gode maritime karrieremuligheter innen sjøfartsutvikling. En erfaren styrmann kan avansere til overstyrmann og videre til kaptein.
Spesialisering innen offshore, cruiseskip eller andre maritime nisjer er mulig. Videreutdanning, som sjøoffiserutdanning, kan føre til høyere stillinger og mer ansvar.
Avansement og spesialisering gir både økt ansvar, nye utfordringer og bedre lønn. Dette åpner for spennende muligheter i den maritime næringen.
«Styrmannsyrket gir unike muligheter for faglig utvikling og avansement innenfor den maritime næringen.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Norges maritime arbeidsmarked har et stabilt behov for dyktige styrmenn. Offshore- og cruisesektoren trenger særlig kvalifiserte styrmannsprofiler. Globale trender som økt handel og teknologisk utvikling påvirker fremtidsutsiktene.
Nåværende behov i markedet
Den norske maritime næringen har stort behov for styrmenn. Skipsfarten møter utfordringer som miljøvennlig drift og automatisering. Dette krever spesialisert kompetanse hos styrmenn.
Markedet etterspør styrmenn med god utdanning, sertifisering og erfaring. Disse kvalifikasjonene er viktige for å møte dagens krav.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Styrmann
Teknologiske fremskritt og grønn omstilling blir stadig viktigere i skipsfarten. Kompetanse innen miljøvennlige løsninger og digitalisering blir mer ettertraktet for styrmannsjobber.
Økende global handel og transportbehov vil bidra til stabil etterspørsel. Dette gjelder spesielt for kvalifiserte styrmannsprofiler i årene som kommer.
«Den maritime næringen er i stadig utvikling, og nye krav til styrmannskompetanse følger med. Fremtidsutsiktene for yrket ser lyse ut for de som satser på denne spennende karriereveien.»
Nyttige ressurser og lenker
Som styrmann er det viktig å holde seg oppdatert. Her finner du nyttige organisasjoner og kilder for din karriere. Disse kan hjelpe deg videre som styrmann.
Aktuelle fagorganisasjoner for Styrmann
- Norsk Sjøoffisersforbund – Den sentrale fagorganisasjonen for styrmenn og andre sjøoffiserer i Norge.
Bransjenettverk og fagfora innen Styrmann-yrket
- Maritimt Forum – Et nettverk for virksomheter innen den maritime næringen i Norge.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
- Sjøfartsdirektoratet – Offisielle regelverk og informasjon om sertifisering og yrket som styrmann.
- Utdanning.no – Informasjon om utdanningsløp og jobbmuligheter for styrmenn.
- NAV – Stillingsutlysninger og lønnsstatistikk for styrmann-yrket.
Disse maritime ressursene kan styrke din karriere som styrmann. Du kan holde deg oppdatert på siste nytt innen yrket. Sjøfartsorganisasjoner og styrmannnettverk gir verdifull innsikt i bransjen.
«Som styrmann er det avgjørende å knytte kontakter og delta i faglige nettverk. Det åpner opp for nye muligheter og gir verdifull innsikt i bransjen.»
Kort oppsummering av hva Styrmann innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Styrmannsyrket er en grunnpilar i den maritime næringen. Det er viktig for global handel og transport over sjøveien. Yrket krever teknisk kompetanse, lederegenskaper og evne til å trives i et internasjonalt miljø.
Med riktig utdanning og erfaring åpner det seg mange muligheter innen skipsfart og relaterte maritime næringer. Styrmannsyrket byr på gode lønns- og utviklingsmuligheter. Du blir del av en dynamisk bransje som er viktig for verdensøkonomien.
Som styrmann utnytter du dine faglige og personlige styrker. Du bidrar til effektiv og sikker drift av skip. Dette er ryggraden i global handel og transport.
Styrmannsyrket er et spennende valg for en meningsfull karriere. Du kan jobbe innen rederi, havner, skipskonstruksjon eller andre maritime sektorer. Din kompetanse blir ettertraktet i en bransje med store vekstmuligheter, både i Norge og internasjonalt.
FAQ
Hva er en Styrmann?
Hva gjør en Styrmann i sitt arbeid?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en Styrmann?
Hvem samarbeider Styrmannen med i sitt arbeid?
Hvordan blir man Styrmann?
Hvor jobber en Styrmann?
Hvilke utfordringer og fordeler er det med yrket som Styrmann?
Hvor mye tjener en Styrmann?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter er viktige for en Styrmann?
Hvordan ser arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene ut for Styrmann?
Kildelenker
- https://utdanning.no/nn/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://havspeilet.no/yrker/styrmann
- https://studenttorget.no/styrmann
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/styrmann
- https://lovdata.no/forskrift/1981-12-11-3812
- https://no.wikipedia.org/wiki/Dekksoffiser
- https://karrierestart.no/dof/3056-rita-er-styrmann
- https://hfjobb.no/
- https://www.havilavoyages.com/nb/om-havila/jobb-i-havila/1-styrmann-navigasjonsoffiser
- https://www.rafisklaget.no/nyheter/daniels-vei-til-styrmann
- https://www.hvl.no/studier/studieprogram/nautikk-med-integrert-praksis/
- http://www.stavanger-rederiforening.no/maritime-yrker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/overstyrmann
- https://yrkesportalen.no/yrke/deck-officer-dpo-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://yrkesportalen.no/yrke/batkaptein-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://jobbsafari.no/jobb/skipsfrer-styrmann-og-matros-til-servicefarty-4467842
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/363898
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1133438
- https://maropp.no/karriere/eivind-ostebovik-eriksen-bergen-tankers/
- https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/utdanning-gjennom-sjoforsvaret-gir-marcus-fleire-bein-a-sta-pa
- https://www.usn.no/hub/teknologi/maritim-karriere-dette-kan-du-tjene
- https://www.usn.no/hub/teknologi/dette-er-mulighetene-for-deg-som-velger-maritime-studier
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-474/KAPITTEL_3-2
- https://yrkesportalen.no/yrke/dekksoffiser-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- http://www.mariut.org/arskonferanser/2011/Presentations/07 Avbrudd/Raport Jone Ullenes.pdf
- https://einarlunga.wordpress.com/2011/05/04/menneskelig-variasjon-en-innforing/
- https://bransjeblogg.com/styrmann-loenn-hvor-mye-tjener-en-styrmann/
- https://www.flightschoolusa.com/no/flypilotlønn/?srsltid=AfmBOor3GbpxGhEnz0X6_uqQfk0z5MZPi7Waffc1KXShVgKdwSf64A6P
- https://abm-utvikling.no/en-detaljert-guide-til-matros-jobb-alt-du-trenger-a-vite/
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/pilot
- https://karrierestart.no/bransje/shipping-off-onshore-maritim/784-maritimt-bransjemagasin-maritime-yrker-pa-land
- https://karrierestart.no/bransje/shipping-off-onshore-maritim/785-maritimt-bransjemagasin-utdanning-til-maritime-yrker
- https://www.marfag.no/k52/del-b-regler-for-styring-og-seilas
- https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/*
- https://www.sdir.no/contentassets/c8ecb406b8b14c688e676c0058832c1e/st-18716-02-kunnskapsgrunnlag.pdf
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/151968/NorheimOenVestvik.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.marfag.no/k33/del2
- https://utdanning.no/interessesiden/yrker