Drømmer du om et yrke med eventyr, ansvar og teknisk ekspertise? Dekksoffiser-yrket kan være noe for deg. Det krever kunnskap om skipsoperasjoner og evne til å lede mannskap.
Dekksoffiserer er viktige i maritim næring. De har ansvar for navigasjon, lastehåndtering og sikkerhet om bord. Utdanningen omfatter både praktisk erfaring som matros og teoretiske nautiske studier.
En dekksoffiser tjener vanligvis rundt 650 000 kroner årlig. Lønnen kan øke med erfaring og type skip. Jobben byr på mer enn bare god lønn.
Du kan reise verden rundt og jobbe med avansert teknologi. Å lede et team er også en spennende del av jobben. Dette gjør dekksoffiser til en unik karriere.
Vil du vite mer om mulighetene som dekksoffiser? La oss se nærmere på denne spennende karrieren.
Hva er en Dekksoffiser?
En dekksoffiser har en viktig rolle i skipsfarten. Denne yrkesutøveren har ansvar for navigasjon, lasteoperasjoner og skipssikkerhet. Dekksoffiserer jobber på ulike fartøy, fra store passasjerskip til mindre handelsskip.
Kompetanse og sertifisering
Sjøfartsdirektoratet utsteder fem klasser av kompetansesertifikater for dekksoffiserer. Klasse 1, kalt sjøkaptein, er det høyeste nivået. Det gir rett til å være ansvarlig vaktoffiser, overstyrmann eller kaptein uten begrensninger.
Dekksoffiserer med lavere sertifikatklasser har også viktige oppgaver. En dekksoffiser klasse 3 kan være ansvarlig vaktoffiser på ethvert skip. De kan også være overstyrmann på fartøy opptil 3000 bruttotonn i ubegrensede fartsområder.
Utdanning og karrierevei
Du kan bli dekksoffiser gjennom yrkesrettet opplæring eller en treårig bachelorgrad. Utdanningen kombinerer teori og praksis, og varer vanligvis to år. Det finnes 10 utdanninger for dekksoffiser i Norge.
Opptakskravene inkluderer fagbrev som matros eller relevant yrkeserfaring. Yrket åpner for spennende muligheter innen skipsfart, fiske og maritim industri. Med erfaring kan en dekksoffiser bli overstyrmann, kaptein eller fabrikksjef på fiskefartøy.
Quick faktaboks om Dekksoffiser
Dekksoffiserer er sentrale i maritim karriere. De styrer skipets daglige drift. Med solid nautisk kompetanse navigerer de skip gjennom ulike farvann.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Arbeidssted | Handels- og passasjerskip |
Utdanning | Fagbrev som matros + 2 år dekksoffiserutdanning |
Hovedoppgaver | Navigasjon, lastehåndtering, sikkerhet |
Arbeidstid | Skiftordninger med lange perioder på havet |
Lønn | Fra ca. 650 000 kr/år (varierer med erfaring og skipstype) |
Skipsoffiserer bruker avanserte navigasjonssystemer. De må takle krevende værforhold. Økt cruisetrafikk og større skip øker behovet for dyktige dekksoffiserer.
Klimaendringer gir lengre seilingsperioder i nord. Dette krever mer spesialisert kunnskap fra offiserene.
Sikkerhet er topp prioritet i yrket. Dekksoffiserer får grundig sikkerhetsopplæring og kjennskap til skipets systemer. De utfører risikovurderinger og følger strenge HMS-regler.
Video av Dekksoffiser i arbeid
En dekksoffisers hverdag er fylt med ansvar og utfordringer. Vi har inkludert en video som viser en dekksoffiser i aksjon. Den gir et unikt perspektiv på de daglige oppgavene og ansvarsområdene.
Dekksoffiser: Rolle og betydning i samfunnet
Dekksoffiserer er nøkkelpersoner i global handel og transport. De sikrer trygg navigasjon av skip som frakter varer og passasjerer verden over. Deres ekspertise er avgjørende for maritim sikkerhet.
I Norge er dekksoffiserer spesielt viktige på grunn av vår lange kystlinje. De bidrar til å opprettholde landets posisjon som en ledende sjøfartsnasjon. Deres kompetanse er essensiell for sikker drift av skip.
Utdanningen til en dekksoffiser er omfattende og krever dedikasjon. Nordkapp maritime fagskole tilbyr et toårig program som gir 120 studiepoeng. Programmet dekker navigasjon, lasthåndtering, skipsdrift og omsorg for personer om bord.
Gjennomsnittlig årslønn for dekksoffiserer ligger mellom 623.800 og 658.700 kroner. Dette reflekterer det høye ansvaret og kompetansen som kreves i yrket. Arbeidstidsordningen med 4 uker på og 4 uker fri er attraktiv.
Hva gjør en Dekksoffiser?
Dekksoffiserer har mange viktige oppgaver om bord på skip. De styrer skipet, håndterer last og kommuniserer med andre fartøy. Deres rolle er avgjørende for sikker og effektiv drift av skipet.
Typiske arbeidsoppgaver
En dekksoffiser navigerer skipet og planlegger seilingsruter. De har ansvar for kart og navigasjonsinstrumenter. Dekksoffiserer utfører også lasteoperasjoner og sørger for sikker håndtering av last.
- Navigere skipet ved hjelp av avansert teknologi
- Planlegge og gjennomføre lasteoperasjoner
- Kommunisere med andre fartøy og havnemyndigheter
- Overvåke og vedlikeholde sikkerhetsutstyr
Daglig rutine
En dekksoffisers dag består av vakthold på broen og sikkerhetsinspeksjoner. De koordinerer med andre besetningsmedlemmer og håndterer administrative oppgaver. Oppdatering av dokumentasjon er også en viktig del av jobben.
Spesialoppgaver og ansvarsområder
Dekksoffiserer har spesifikke ansvarsområder som krever høy kompetanse. De leder mannskapet på dekk under operasjoner.
- Lede mannskapet på dekk under operasjoner
- Sikre at alle operasjoner utføres i samsvar med lover og regler
- Delta i regelmessige sikkerhetskurs for å opprettholde ferdigheter
- Holde seg oppdatert på ny teknologi og maritime lover
Dekksoffiserer får kompetanse som tilfredsstiller internasjonale standarder. Dette gir dem mulighet til å bli vaktoffiser, overstyrmann og skipsfører. Deres utdanning og erfaring er grunnlaget for denne karrierestigen.
Verktøy og utstyr de bruker
Dekksoffiserer bruker avansert navigasjonsutstyr for å sikre trygg og effektiv drift av skipet. Moderne brosystemer har mange maritime instrumenter. Disse gir offiserene viktig informasjon om skipets posisjon, kurs og omgivelser.
- Elektroniske kart og informasjonssystemer (ECDIS)
- Radar og automatisk identifikasjonssystem (AIS)
- Global Positioning System (GPS)
- Ekkolodd
- Autopilot
- Værovervåkningsutstyr
Maritime instrumenter lar dekksoffiseren navigere sikkert og overvåke skipets posisjon. De hjelper også med å unngå kollisjoner. Brosystemene samler ofte flere av disse verktøyene i ett grensesnitt.
Utstyr | Funksjon |
---|---|
ECDIS | Viser digitale sjøkart og skipets posisjon |
Radar | Oppdager andre fartøy og hindringer |
GPS | Gir nøyaktig posisjon og kurs |
Ekkolodd | Måler vanndybde |
Dekksoffiserer må kjenne alt navigasjonsutstyr om bord godt. De må følge med på nye teknologier. Jevnlig opplæring i bruk av brosystemer og maritime instrumenter er viktig.
Hvem Dekksoffiser samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Dekksoffiseren er en nøkkelperson i et stort samarbeidsnettverk på sjøen. De jobber tett med skipsmannskap daglig. Dette inkluderer kapteinen, andre styrmenn, matroser og motormann.
Dekksoffiseren har også kontakt med eksterne aktører. Havnemyndigheter er viktige for å koordinere anløp og losinger. Loser hjelper til ved innseiling til krevende havner.
Rederikontakter er en annen gruppe dekksoffiseren snakker med. Dette kan være tekniske inspektører og operasjonsledere. Slik kontakt sikrer effektiv drift og følger rederiets regler.
Samarbeidspartner | Rolle | Samarbeidsområde |
---|---|---|
Skipsmannskap | Daglig drift av skipet | Navigasjon, lastehåndtering, sikkerhet |
Havnemyndigheter | Regulering av havneaktiviteter | Anløp, fortøyning, losingstjenester |
Rederikontakter | Overordnet styring og support | Teknisk support, bemanning, operasjonelle beslutninger |
På store skip jobber dekksoffiseren ofte i et internasjonalt miljø. Dette krever god kommunikasjon og forståelse for ulike kulturer. Evnen til å samarbeide i mangfoldige team er derfor viktig.
Arbeidstider for Dekksoffiser
Dekksoffiserer har unike arbeidstider med skiftarbeid til sjøs og spesielle turnusordninger. En vanlig turnus kan være fire uker på jobb og fire uker fri. På handelsskip kan periodene vare lenger.
Arbeidsdagene til sjøs er ofte intense. Dekksoffiserer må være klare for vakter døgnet rundt. Dette gjelder spesielt under krevende vær eller i travle havner.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Typisk turnus | 4 uker på / 4 uker av |
Vaktordning | Døgnkontinuerlig |
Arbeidstid per dag | 10-12 timer |
Hviletid | Minimum 10 timer per døgn |
Fridager per år | Ca. 180 dager |
Jobben krever stor fleksibilitet og tilpasningsevne. De lange friperiodene gir god tid til hvile og familie. Mange ser på denne balansen som en attraktiv side ved yrket.
Hvordan bli Dekksoffiser?
Å bli dekksoffiser krever maritim utdanning og praktisk erfaring. Det finnes flere studieløp for denne karrieren innen sjøfart.
Utdanningskrav og sertifisering
To hovedveier fører til dekksoffiseryrket:
- Ta fagbrev som matros og deretter to år dekksoffiserutdanning ved nautisk fagskole
- Fullføre en treårig bachelor i nautikk
Dekksoffiserutdanningen ved fagskole er toårig på heltid. Den gir 120 studiepoeng. Opptakskrav inkluderer fullført videregående med fagbrev eller relevant yrkesutdanning.
Relevante kurs og praksis
Etter utdanningen trengs fartstid som kadett for sertifisering. For å bli skipsfører på skip opp til 3000 bruttotonn, må du:
- Være minst 20 år gammel
- Ha minimum 36 måneders fartstid som ansvarshavende vaktoffiser på skip over 500 bruttotonn
- Inneha kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 3
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Utover formell utdanning og sertifisering, trenger du:
- Gyldig helseattest for sjøfolk
- Kontinuerlig oppdatering gjennom kurs og videreutdanning
- Dokumentasjon på praksis og utdanning i form av attesterte kopier
Maritim utdanning er en investering i fremtiden. Et kurs kan koste rundt 75 000 kroner, med mulige rabatter.
Søknadsfrister og opptakskrav varierer. Det er lurt å planlegge i god tid.
Hvor jobber en Dekksoffiser?
Dekksoffiserer har mange jobbmuligheter i maritim sektor. De er viktige på ulike fartøy og i maritime organisasjoner. Deres rolle er sentral både til sjøs og på land.
Arbeidsplasser på sjøen
Dekksoffiserer kan jobbe på mange fartøy i handelsflåten. Dette omfatter lasteskip, tankskip og cruiseskip som seiler over verdenshavene.
Det finnes også gode jobbmuligheter på offshorefartøy i olje- og gassindustrien. Her spiller dekksoffiserer en viktig rolle.
Landbaserte stillinger
Etter noen år til sjøs, går mange dekksoffiserer over til landbaserte jobber. De kan finne arbeid i havner, rederikontorer eller maritime skoler.
Deres erfaring er verdifull i ulike roller. De kan bli havnekapteiner, inspektører eller lærere ved maritime skoler.
Arbeidssted | Eksempler på stillinger |
---|---|
Handelsflåte | Styrmann, kaptein |
Cruiseskip | Navigasjonsoffiser, sikkerhetsleder |
Offshorefarøy | Plattformsjef, dynamisk posisjoneringsoperatør |
Havn | Havnekaptein, loskoordinator |
Rederikontor | Flåtesjef, sikkerhetsrådgiver |
Dekksoffiserer er ettertraktede fagfolk i mange deler av maritim næring. Deres kompetanse er høyt verdsatt både på sjø og land.
Arbeidsmiljø
Dekksoffiserer har et unikt arbeidsmiljø som krever tilpasningsevne. Yrket byr på utfordringer og fordeler. Det gir muligheter for en spennende maritim livsstil og internasjonal karriere.
Utfordringer i yrket
Lange perioder borte fra familie og venner kan være krevende. Skiftende værforhold og farlige situasjoner til sjøs krever konstant årvåkenhet.
Stress og ansvar for sikkerhet og navigasjon kan være belastende. Disse faktorene gjør jobben utfordrende.
Fordeler med yrket
En karriere som dekksoffiser gir mange fordeler. Du får internasjonal erfaring og opplever ulike kulturer.
Varierte arbeidsoppgaver holder jobben interessant. Lange friperioder gir rom for personlige interesser og hobbyer.
Balanse mellom arbeid og fritid
Dekksoffiserer har en unik work-life balance. Lange perioder på sjøen følges av lengre sammenhengende friperioder på land.
Dette gir mulighet for kvalitetstid med familie og venner. God planlegging og tilpasningsevne er nødvendig for å håndtere denne livsstilen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Sjømannskulturen er global, og dekksoffiserer kan jobbe over hele verden. Dette gir muligheter for en internasjonal karriere og spennende opplevelser.
Du må være villig til å reise og jobbe langt hjemmefra. Dette åpner dører for unike erfaringer og personlig vekst.
Aspekt | Utfordringer | Fordeler |
---|---|---|
Arbeidstid | Lange perioder borte fra hjemmet | Lange sammenhengende friperioder |
Arbeidsmiljø | Potensielt farlige situasjoner | Varierte arbeidsoppgaver |
Karriere | Krav til konstant oppdatering av ferdigheter | Muligheter for internasjonal erfaring |
Livsstil | Tilpasning til skiftende miljøer | Eksponering for ulike kulturer |
Dekksoffiserer har et unikt arbeidsmiljø som krever dedikasjon. Yrket tilbyr en spennende maritim livsstil og internasjonal karriere.
Det krever tilpasningsevne og forståelse for sjømannskulturen. Balansen mellom utfordringer og fordeler gjør det til et givende valg.
Myter og fakta om Dekksoffiser-yrket
Dekksoffiseryrket er ofte misforstått. Mange tror sjømannslivet er isolert med få karrieremuligheter. Moderne skipsfart byr faktisk på spennende utfordringer og gode utviklingsmuligheter.
En vanlig myte er at dekksoffiserer lever ensomt. I virkeligheten jobber de i mangfoldige team. To tredjedeler av norske handelsflåten består av utenlandske sjøfolk.
Noen tror yrket mangler teknologisk utvikling. Moderne skipsfart krever kontinuerlig læring og tilpasning. Dette gjør jobben utfordrende og givende for teknologiinteresserte.
- Myte: Begrenset karriereutvikling
- Fakta: Muligheter for spesialisering og internasjonale karrierer
- Myte: Isolert arbeidsmiljø
- Fakta: Mangfoldig og multikulturelt team
En misforståelse er at lønn er eneste motivasjon. Studier viser at godt lederskap og faglig utvikling er like viktige.
Positiv organisasjonskultur bidrar også til trivsel og jobbtilfredshet blant dekksoffiserer.
«Sunn institusjonalisering og effektivt lederskap er avgjørende for mannskapets velvære og jobbtilfredshet i moderne skipsfart.»
Dekksoffiseryrket gir unike muligheter for en dynamisk karriere. Det krever kunnskap og situasjonsbevissthet, men gir rom for vekst.
Bransjen er spennende og tilbyr både personlig og profesjonell utvikling.
Dekksoffiser lønn – Hvor mye tjener en Dekksoffiser?
Maritim lønn varierer mye i sjøfartsnæringen. Dekksoffiserer har en attraktiv inntekt. La oss se nærmere på lønnsnivået for denne yrkesgruppen.
Typisk lønnsnivå for dekksoffiserer
Sjømannslønn for dekksoffiserer er konkurransedyktig. I 2023 var gjennomsnittlig årslønn for dekksoffiserer og loser 919 320 kroner. Dette var en økning på 7,7% fra året før.
Dekksoffiserer er blant de godt betalte yrkene i Norge. Deres inntekt er høyere enn mange andre yrker.
Faktorer som påvirker lønnen
Offiserlønn påvirkes av flere faktorer:
- Erfaring og ansiennitet
- Type skip og fartsområde
- Rederi og arbeidsavtaler
- Spesialisering og tilleggsansvar
Startlønn for dekksoffiserer
Nyutdannede dekksoffiserer kan forvente en startlønn rundt 650 000 kroner årlig. Dette er et solid utgangspunkt for en karriere til sjøs.
Stilling | Gjennomsnittlig årslønn 2023 | Lønnsvekst |
---|---|---|
Dekksoffiserer og loser | 919 320 kr | 7,7% |
Skipsmaskinister | 931 080 kr | 8,0% |
Flygere | 1 251 720 kr | 7,7% |
Dekksoffiserer står sterkt lønnsmessig i transportsektoren. De tjener mer enn bygningsingeniører og regnskapsførere. Bygningsingeniører tjener 777 960 kr årlig, mens regnskapsførere tjener 725 760 kr.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Dekksoffiser
En dekksoffiser trenger en blanding av personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Maritim ledelse krever besluttsomhet og nøyaktighet. Evnen til å håndtere stress i krevende situasjoner er også viktig.
Faglige ferdigheter for suksess
Nautisk ekspertise er grunnleggende for en dekksoffiser. Dette omfatter astronomisk navigering og kunnskap om elektroniske systemer for posisjonsbestemmelse.
Nøyaktige beregninger og målinger av navigasjonsinformasjon er avgjørende. Kunnskap om radar, ARPA og ECDIS er kritisk for sikker navigering.
Karriere- og utviklingsmuligheter
«Dekksoffiser på ledelsesnivå» er et toårig heltidsstudium. Det gir 120 studiepoeng på NKR 5.2-nivå og en «Høyere fagskolegrad».
Denne utdanningen åpner dører for videre karriereutvikling innen sjømannsskap.
Spesialisering og avansement
Dekksoffiserer kan spesialisere seg innen isnavigasjon eller dynamisk posisjonering. Karrierestigen kan føre til stillinger som overstyrmann og kaptein.
Alternative karriereveier inkluderer maritime lederstillinger på land eller arbeid innen sjøfartsmyndigheter.
Utdanningsinstitusjoner samarbeider med rederier og maritime bedrifter. Dette gir verdifull erfaring og nettverksmuligheter for fremtidige dekksoffiserer.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for dekksoffiserer endres stadig. Teknologiske fremskritt og grønn skipsfart påvirker utviklingen. Maritim arbeidskraft møter nye utfordringer og muligheter i takt med sjøfartsutviklingen.
Nåværende behov i markedet
Etterspørselen etter kvalifiserte dekksoffiserer holder seg stabil. Enkelte sektorer opplever vekst, spesielt offshore vind og spesialiserte fartøy.
Dette gjenspeiler en trend i det norske arbeidsmarkedet. Yrker som krever høy kompetanse og spesialisering ser økt sysselsetting.
Fremtidsutsikter og trender
Teknologisk innovasjon og miljøhensyn former fremtiden for dekksoffiserer. Grønn skipsfart står sentralt i utviklingen av sjøfarten.
Dette skaper både muligheter og utfordringer. Dekksoffiserer med miljøkunnskap og teknologisk kompetanse er særlig ettertraktet.
Faktor | Påvirkning på yrket |
---|---|
Teknologisk utvikling | Økt behov for digital kompetanse |
Grønn skipsfart | Etterspørsel etter miljøkunnskap |
Spesialiserte fartøy | Behov for nisje-ekspertise |
Behovet for kvalifiserte dekksoffiserer opprettholdes tross økt ledighet i andre sektorer. Dette understreker yrkets viktighet i sjøfartsutviklingen.
Overgangen til grønn skipsfart forsterker betydningen av dekksoffiserer. Deres rolle er avgjørende for fremtidens maritime næring.
Nyttige ressurser og lenker
Dekksoffiserer har tilgang til mange verdifulle ressurser innen maritim sektor. Disse kildene gir viktig informasjon, nettverk og jobbmuligheter. La oss se nærmere på noen av de mest nyttige ressursene.
Aktuelle fagorganisasjoner
Sjøfartsorganisasjoner er viktige støttespillere for dekksoffiserer. Norsk Sjøoffisersforbund er en sentral fagforening for nautisk personell. Sjøfartsdirektoratet har ansvar for sikkerheten på fartøy i norske farvann.
Bransjenettverk og fagfora
Flere nettverk tilbyr muligheter for dekksoffiserer. Maritime Bergen og Maritimt Forum gir nettverksmuligheter og faglig utvikling. Disse kan hjelpe deg å holde deg oppdatert og møte andre fagfolk.
Offisielle kilder for utdanning og statistikk
Utdanning.no er en god ressurs for maritim utdanning. Her finner du info om studieprogram og sertifiseringskrav. Statistisk sentralbyrå gir nyttig informasjon om arbeidsmarkedet og lønnsstatistikk for sektoren.
Ressurs | Beskrivelse | Nettside |
---|---|---|
Sjøfartsdirektoratet | Ansvarlig for sikkerhet og regelverk | www.sdir.no |
Norsk Sjøoffisersforbund | Fagforening for nautisk personell | www.sjooff.no |
Utdanning.no | Informasjon om maritim utdanning | www.utdanning.no |
Mange rederier har stillingsutlysninger på sine nettsider. Spesialiserte maritime jobbportaler kan også hjelpe i jobbsøkeprosessen. Disse ressursene er uvurderlige for dekksoffiserer som vil utvikle sin karriere.
Kort oppsummering av hva Dekksoffiser innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Dekksoffiserer er nøkkelpersoner i sjøfartsindustrien. De sørger for sikker navigasjon og effektiv drift av skip. Dette gjør dem uunnværlige for global handel.
En fagskoleutdanning innen maritim karriere gir solid grunnlag. Dekksoffiserer kombinerer teoretisk kunnskap med praktisk erfaring. Dette gjør dem attraktive for arbeidsgivere i bransjen.
Yrket byr på en spennende og variert hverdag. Dekksoffiserer reiser verden rundt og opplever ulike kulturer. De håndterer også avansert teknologi om bord.
De spiller en viktig rolle for miljøvennlig skipsfart. Dette er avgjørende for internasjonal varehandel. Deres innsats sikrer effektiv transport av varer globalt.
Karrieremulighetene for dekksoffiserer er mange og varierte. De kan avansere til kaptein eller bli marineinspektør. Spesialisering innen isnavigasjon eller offshore er også mulig.
Bærekraftig shipping får økende fokus i næringen. Dette skaper stort behov for kompetente dekksoffiserer. Fremtidens maritime næring trenger deres ekspertise.
FAQ
Hva er hovedoppgavene til en dekksoffiser?
Hvilken utdanning kreves for å bli dekksoffiser?
Hva er gjennomsnittlig årslønn for en dekksoffiser?
Hvordan er arbeidstidene for en dekksoffiser?
Hvilke karrieremuligheter har en dekksoffiser?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en dekksoffiser?
Hvor kan en dekksoffiser jobbe?
Hvordan er fremtidsutsiktene for dekksoffiserer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://www.studenttorget.no/dekksoffiser
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/overstyrmann
- https://no.wikipedia.org/wiki/Dekksoffiser
- https://utdanning.no/utdanningsoversikt/dekksoffiser
- https://sjomatnorge.no/wp-content/uploads/2024/10/Veileder-HMS-mars2024-A4-LR.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2022-1/id2901535/?ch=5
- https://nordkapp.vgs.no/_f/p11/i53da6aaa-75cd-4372-847f-e1a2b174a5f0/studieplan-dekksoffiser-20-22-01.pdf
- https://jobbsafari.no/jobb/dekksoffiserer-5920080
- https://studiekatalog.edutorium.no/fagskulenvestland/nn/program/Dekk-M/2023-haust
- https://www.fagskolenrogaland.no/hovedmeny/utdanningstilbud/maritime-utdanninger/dekksoffiserutdanning/
- https://ssras.no/2023/12/06/veien-til-a-bli-dekksoffiser/
- https://www.studentum.no/skole/fagskolen-more-og-romsdal/dekksoffiser-171969
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-04-27-537/KAPITTEL_5-1-1
- https://www.sdir.no/sjofolk/sertifikater/Informasjon_om_maritime_sertifikater_og_kvalifikasjoner/bedommelse/
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/*
- https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2631167/NIFUrapport2019-22.pdf?sequence=4&isAllowed=y
- https://www.sdir.no/contentassets/c8ecb406b8b14c688e676c0058832c1e/st-18716-02-kunnskapsgrunnlag.pdf
- https://lovdata.no/forskrift/2011-12-22-1523/§67
- https://fagskole.ffk.no/studier-og-kurs/maritime-og-marine-fag/dekksoffiserutdanningen-i-nordkapp/
- https://www.dekksoffiserutdanningilofoten.no/dekksoffisersutdanning
- https://web.trondelagfylke.no/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/studier/utdanningsomrade—havrommet/kurs-dekksoffiser-d5-til-d3/
- https://www.studentum.no/skole/trondelag-hoyere-yrkesfagskole/dekksoffiser-pa-ledelsesniva-1978877
- https://fagskolen-vestfoldogtelemark.no/studier/maritim-utdanning/dekksoffiser-pa-ledelsesniva
- https://studievalg.no/studier/Fagskoleutdanning/dekksoffiser-pa-ledelsesniva
- https://www.fagskolenrogaland.no/_f/p40/ia74fffc6-63e2-409c-9255-e1440f4759b2/studieplan-dekksoffisersutdanning-2-arig.pdf
- https://web.trondelagfylke.no/contentassets/1b50f458f071455c879c030fac4c7cae/studieplan-trondheim-dekksoffiser-2022-2024.pdf
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_15
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/styrmann
- https://www.smartepenger.no/jobb/2895-lonnsnivaet-i-forskjellige-yrker
- https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/2049-her-er-gjennomsnittslonnen-i-300-yrker
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_14
- https://www.fagskolenrogaland.no/_f/p40/ia71e306e-c7cb-4d5f-bd70-ba346b783be8/312-201_studieplan_dekksoffisersutdanning_2-aarig-1.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64077/1/Omstillinger-i-arbeidsmarkedet-v18.pdf
- https://www.nav.no/_/attachment/download/749b8344-32e7-4c53-8e25-4e82d6a6852f:bd0df341df781d39e16fae23d8ffd83f3b37f20c/rapport-om-arbeidsmarkedet-2-2003-1.pdf
- https://www.trondelagfylke.no/vare-tjenester/utdanning/elev/kvalitetssystem-maritime-fag/
- https://www.marfag.no/k33/del1
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52477/Masteroppgave-DUO-mal-PDF.pdf?sequence=1
- https://studievalg.no/niva/Fagskoleutdanning