Hvem styrer egentlig de enorme skipene som krysser verdenshavene? Bak roret finner vi dekksoffiserer og styrmenn. De er nøkkelpersoner i maritim sektor.
Styrmann eller dekksoffiser er et mangfoldig og ansvarsfullt yrke. Du navigerer skip, sikrer last og mannskap. Du spiller en vital rolle i skipsoperasjoner.
Utdanningen er krevende, men belønningen er stor. Du får en karriere full av muligheter og utfordringer.
I Norge er det økende etterspørsel etter kvalifiserte dekksoffiserer. Shipping-industrien vokser, og arbeidsstyrken blir eldre. Dette åpner mange dører for de som velger denne karriereveien.
Mulighetene strekker seg fra handelsflåten til offshoreindustrien. De som mestrer kunsten å navigere både skip og karriere, har mange valg.
La oss utforske denne fascinerende verdenen av maritim utdanning og jobbmuligheter. Vi skal se hva det innebærer å være en moderne sjøfarende leder.
Hva er en Deck Officer/DPO?
En dekksoffiser er viktig i skipsledelsen. De har ansvar for maritim navigasjon, sikkerhet og lastehåndtering på skip. Dekksoffiserer samarbeider tett med kapteinen for sikker og effektiv drift.
Roller og ansvar
Dekksoffiserer har ulike erfaringsnivåer og ansvarsområder. De kan være 1. eller 2. styrmann, hver med spesifikke oppgaver. En viktig spesialisering er Dynamic Positioning Officer (DPO).
DPO-er styrer fartøyets posisjon med avanserte datasystemer. De er sentrale i offshore olje- og gassindustrien. DP-systemer brukes til dypvannsboring, ankerhåndtering og undervannskonstruksjon.
Siden 1960-tallet har bruken av DP-systemer økt betydelig. DPO-er bruker Dynamic Positioning System (DP) til ulike operasjoner på havet.
Utdanning og sertifisering
Å bli dekksoffiser krever spesialisert opplæring. The Nautical Institute tilbyr et omfattende treningsprogram for DPO-er. Etter fullført opplæring får kandidatene et «UNLIMITED» DP-sertifikat.
Kurs | Varighet | Kostnad (NOK) |
---|---|---|
NDT-metoder | 10 dager | 50,910 |
Strålevern | 5 dager | 24,610 |
Visuell testing (VT) i NDT | 2 + 5 dager | 30,311 |
Dekksoffiserer må også lære om spesifikke fartøystyper de skal operere. Dette sikrer høy sikkerhet og kompetanse i maritim navigasjon.
Quick faktaboks om Deck Officer/DPO
Deck Officer/DPO er et spennende yrke i skipsfarten. Det tilbyr en attraktiv karriere for de som elsker havet. La oss se på noen viktige fakta om denne stillingen.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanning | Fagbrev som matros eller fisker, deretter toårig styrmannsutdanning ved fagskole |
Fartstid | 6-12 måneders effektiv fartstid som kadett |
Arbeidssted | Handels- og passasjerskip i norske og internasjonale farvann |
Viktige egenskaper | Besluttsomhet, nøyaktighet, serviceinnstilling |
Karrierevei | Kadett, styrmann, overstyrmann, kaptein |
Arbeidstid | Skiftordninger med lange perioder om bord |
Styrmannsutdanningen gir grunnlag for en spennende maritim karriere. Etter utdanning og praksis kan du jobbe på ulike skip innen skipsfart.
Arbeidstiden er ofte organisert i skiftordninger. Dette betyr lange perioder om bord, fulgt av lange friperioder. Du får en god balanse mellom jobb og fritid.
Som Deck Officer/DPO må du stadig lære og tilpasse deg. Ny teknologi og regler i skipsfart gjør yrket utfordrende. Det er givende for de som ønsker en dynamisk karriere til sjøs.
Video av Deck Officer/DPO i arbeid
Deck Officers og DPOs er avgjørende i maritim sektor. De sikrer trygg sjøtransport og opprettholder skipssikkerhet. La oss utforske deres betydning for bransjen og samfunnet.
Deck Officer/DPO: Nøkkelrolle i maritim sektor
Deck Officers og DPOs er ryggraden i global sjøtransport. De navigerer skip som frakter varer og passasjerer verden over. Deres ekspertise er vital for internasjonal handel og offshore-operasjoner.
I Norge, med vår lange kystlinje, er disse yrkene spesielt viktige. De sikrer effektiv drift av vår omfattende maritime industri. Fra fiskefartøy til cruiseskip – alle trenger dyktige Deck Officers og DPOs.
Kompetanse og ansvar
Yrket krever høy kompetanse innen navigasjon, sikkerhet og ledelse. Deck Officers/DPOs må mestre avansert teknologi og håndtere krevende situasjoner til sjøs. De er ansvarlige for mannskapets sikkerhet og lastens integritet.
Nøkkelområder | Betydning |
---|---|
Navigasjon | Sikker rute og effektiv transport |
Sikkerhet | Beskyttelse av mannskap og last |
Miljøvern | Minimere skipets miljøpåvirkning |
Krisehåndtering | Rask og effektiv respons på nødsituasjoner |
Deck Officers/DPOs styrker Norges posisjon som ledende sjøfartsnasjon. De sikrer at vår maritime sektor forblir konkurransedyktig og bærekraftig. Deres innsats er avgjørende i en stadig mer globalisert verden.
Hva gjør en Deck Officer/DPO?
En Deck Officer/DPO har mange viktige oppgaver om bord på skip. De sørger for sikker navigasjon og effektiv drift av fartøyet. Deres rolle er avgjørende for maritim sikkerhet.
Typiske arbeidsoppgaver
Deck Officers har ansvar for å styre og navigere skipet. De bruker avanserte systemer for å planlegge trygge ruter. Kommunikasjon med andre skip og havner er også viktig.
Daglig rutine
En Deck Officer holder vakt på broen og inspiserer skipet daglig. De følger nøye med på været og justerer kursen ved behov. Vedlikehold av utstyr er også en del av jobben.
Spesialoppgaver
DPOs er eksperter på Dynamic Positioning System (DP System). Dette systemet er viktig for nøyaktig plassering av skip under krevende operasjoner. DPOs må kunne styre DP-systemet både manuelt og automatisk.
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Deck Officers koordinerer lasting og lossing av last. De har også en viktig rolle i krisehåndtering og oljevernberedskap. På store skip kan det være flere Deck Officers med ulike ansvarsområder.
Rolle | Hovedansvar | Spesialkompetanse |
---|---|---|
Overstyrmann | Lasteoperasjoner, vedlikehold | Logistikk, sikkerhetsledelse |
Førstestyrmann | Navigasjon, vakthold | Avansert navigasjonsutstyr |
DPO | Posisjonering av fartøy | Dynamic Positioning System |
Verktøy og utstyr de bruker
Deck Officers og DPOs bruker avanserte navigasjonsinstrumenter og maritim teknologi. Dette utstyret er avgjørende for sikker navigering og effektiv drift av skipet. Skipsbroutstyret spiller en nøkkelrolle i deres daglige arbeid.
Elektroniske kartsystemer (ECDIS) gir nøyaktig posisjonering og ruteinformasjon. Radar oppdager andre fartøy og hindringer. Automatiske identifikasjonssystemer (AIS) gir viktig informasjon om skip i nærheten.
Globale posisjoneringssystemer (GPS) er uunnværlige for presis navigasjon. GMDSS sikrer kontakt med land og andre skip i nødsituasjoner. Dette kommunikasjonsutstyret er avgjørende for maritim sikkerhet.
Deck Officers må kjenne skipets sikkerhetsutstyr, som livbåter og brannslukningssystemer. Dette er viktig for å håndtere mulige krisesituasjoner om bord.
Utstyr | Funksjon |
---|---|
ECDIS | Elektronisk kartlegging og ruteplanlegging |
Radar | Oppdagelse av skip og hindringer |
AIS | Identifikasjon av nærliggende fartøy |
GPS | Presis posisjonering |
GMDSS | Nødkommunikasjon |
Opplæring i maritim teknologi er viktig for Deck Officers og DPOs. Kurs i risikovurdering av kjemikalier kan være nyttig. Et slikt kurs koster 5500 kr for én dag.
Hvem Deck Officer/DPO samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
En Deck Officer/DPO jobber tett med mange i den maritime sektoren. De samarbeider daglig med skipsmannskap, inkludert kapteinen og andre offiserer. Kommunikasjon med mannskapet om bord er en viktig del av jobben.
Kontakt med maritime myndigheter er også sentralt. Deck Officers må kjenne til regler og forskrifter. De snakker ofte med havnepersonell når skipet legger til kai.
På større skip er miljøet ofte internasjonalt. En Deck Officer kan jobbe med folk fra mange land. Samarbeid med maskinoffiserer er viktig for sikker drift av skipet.
Samarbeidspartnere | Rolle |
---|---|
Kaptein | Overordnet leder på skipet |
Andre offiserer | Ledelse og drift av ulike avdelinger |
Maskinoffiserer | Ansvar for skipets tekniske systemer |
Havnepersonell | Koordinering ved anløp og avgang |
Maritime myndigheter | Regulering og kontroll |
På passasjerskip har Deck Officers også kontakt med gjester. De må kommunisere godt og sørge for en trygg reise. Deres innsats bidrar til at alle om bord føler seg trygge.
Arbeidstider for Deck Officer/DPO
Skiftarbeid er sentralt for en Deck Officer/DPO til sjøs. Maritim arbeidstid er organisert i turnusordninger for kontinuerlig drift. Dette innebærer lange perioder om bord, ofte flere måneder av gangen.
På handelsskip er det vanlig med følgende vaktordning:
- 4 timers vakter
- 8 timers hvile mellom vakter
- Lange perioder til sjøs etterfulgt av tilsvarende lange friperioder
Denne type skiftarbeid kan være krevende og omfatter ofte nattarbeid. Arbeidstidene varierer avhengig av skipstype og fartsområde.
God ledelse om bord er viktig for å takle utfordrende arbeidstider. Effektiv kommunikasjon og kulturforståelse skaper et godt arbeidsmiljø. Dette er spesielt viktig siden mange sjøfolk er utenlandske.
Aspekt | Beskrivelse |
---|---|
Vaktordning | 4 timer på, 8 timer av |
Arbeidsperiode | Flere måneder om gangen |
Friperiode | Tilsvarende lang som arbeidsperioden |
Utfordringer | Nattarbeid, isolasjon, kulturelle forskjeller |
Turnusordninger til sjøs krever tilpasning og fleksibilitet. God helse er viktig for å håndtere skiftende døgnrytmer. Dette er nødvendig for å lykkes som Deck Officer/DPO.
Hvordan bli Deck Officer/DPO?
Å bli Deck Officer eller Dynamic Positioning Officer krever solid maritim utdanning. Dette yrket er viktig i sjøfartsindustrien. Det krever både teoretisk kunnskap og praktisk erfaring.
Utdanningskrav for Deck Officer/DPO
For å bli Deck Officer/DPO, må du fullføre en sjøoffiserutdanning. Dette innebærer flere trinn.
- Fagbrev som matros eller fisker
- Toårig dekksoffiserutdanning ved fagskole
- Fartstid som kadett (6-12 måneder)
- Sertifisering som dekksoffiser
Studieløp
Sjøoffiserutdanningen inkluderer fag som:
- Navigasjon
- Sjømannskap
- Lastehåndtering
- Sikkerhet til sjøs
Relevante kurs og videreutdanning
For å øke din kompetanse, bør du vurdere flere kurs. Disse kursene kan gi deg bedre jobbmuligheter.
Kurs | Varighet | Pris (NOK) |
---|---|---|
GMDSS | 2 uker | 15.000 |
Sikkerhetskurs | 1 uke | 8.000 |
Krisehåndtering | 3 dager | 6.500 |
Dynamic Positioning Basic | 1 uke | 20.000 |
Andre nødvendige kvalifikasjoner
For å få dekksoffisersertifikat trenger du også noen ekstra kvalifikasjoner. Disse inkluderer helseerklæring, god hørsel og fargesyn.
- Gyldig helseerklæring
- God hørsel og fargesyn
- Bestått fysisk og psykisk test
Med riktig utdanning kan du starte en spennende karriere. Som Deck Officer/DPO har du mange muligheter i den maritime industrien.
Hvor jobber en Deck Officer/DPO?
Deck Officers og Dynamic Positioning Officers (DPO) har mange jobbmuligheter innen sjøfart. De er viktige for driften av ulike fartøy i norsk og internasjonal handelsflåte.
Vanlige arbeidssteder
Deck Officers og DPOs jobber på flere typer skip og fartøy:
- Handelsflåte: Lasteskip, tankskip og containerskip
- Cruiseskip og passasjerferger
- Offshorefartøy: Forsyningsskip og ankerhåndteringsfartøy
- Hurtigbåter i kysttrafikk
- Havbruksnæringen: Brønnbåter og servicefartøy
Arbeidsstedene varierer fra fjerne verdenshav til Nordsjøen og norske fjorder. De fleste jobber i private rederier, mens noen er ansatt i statlige selskaper.
Fartøytype | Typiske arbeidsoppgaver |
---|---|
Handelsflåte | Navigasjon, lasthåndtering, sikkerhetsrutiner |
Cruiseskip | Passasjersikkerhet, ruteplanlegging, manøvrering |
Offshorefartøy | Dynamisk posisjonering, forsyningsoperasjoner |
Karrierestigen på skip går ofte slik: kadett, styrmann, overstyrmann og kaptein. For å bli styrmann trengs 6-12 måneders fartstid med opplæring.
Utdanningen for styrmenn spenner fra maritime navigasjonsfag til bachelor i nautikk. Noen velger fagskoleutdanning i nautikk eller skipsførerkurs. Dette gir muligheter for ulike spesialiseringer innen sjøfarten.
Arbeidsmiljø
Deck Officer/DPO-yrket gir en spennende maritim livsstil. Det byr på både utfordringer og fordeler i internasjonal shipping. Arbeidsmiljøet er unikt og variert.
Utfordringer i yrket
Lange perioder borte fra hjemmet er en stor utfordring. Skipsarbeid innebærer ofte flere uker eller måneder til sjøs. Dette kan føre til isolasjon og savn.
I krisesituasjoner opplever mange høyt stressnivå. Det krever god mental styrke og evne til å håndtere press.
Fordeler med yrket
Yrket gir mulighet til å reise verden rundt. Du får oppleve ulike kulturer og møte mennesker fra hele verden.
God lønn og lange friperioder er andre positive sider. Mange setter pris på variasjonen i arbeidsdagene.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende. Lange perioder til sjøs veksler med lengre friperioder hjemme. Dette krever god planlegging og tilpasningsevne.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Yrket tilbyr jobbmuligheter over hele verden. Dette gir stor fleksibilitet og mulighet for eventyr.
Evne til å tilpasse seg ulike kulturer er viktig. Tilgjengeligheten av jobber varierer med markedsforholdene i shipping-industrien.
Kurs | Varighet | Pris fra |
---|---|---|
Basic Safety Training Refresher | 3 dager | 25 792 kr |
Helideck Landing Officer (HLO) Basic | 2 dager | 27 975 kr |
Basic First Aid Training Offshore | 5 dager | 14 245 kr |
GWO Basic Safety Training Sea Survival | 1/2 dag + online | 9 157 kr |
Myter og fakta om Deck Officer/DPO-yrket
Sjømannslivet er ofte romantisert, men realiteten er annerledes. La oss utforske den moderne Deck Officer eller Dynamic Positioning Officer (DPO) sin virkelighet. Vi skal se på vanlige oppfatninger og fakta om denne maritime karrieren.
Mange tror sjølivet er fullt av eksotiske havner og eventyr. Faktisk tilbringer skipsoffiserer lange perioder om bord med intense arbeidsøkter. To tredjedeler av den norske handelsflåten består av utenlandske sjøfolk.
Det er en misforståelse at jobben bare handler om å styre båten. Deck Officer/DPO-rollen krever omfattende teknisk kunnskap og lederegenskaper. Offiserene må mestre avanserte navigasjonssystemer, sikkerhetsprotokoller og miljøregler.
«Ledelse og jobbtilfredshet er nøkkelfaktorer for besetningens velvære i det totale institusjonsmiljøet på handelsskip,» sier en nylig studie om maritime karrierer.
Yrket krever dedikasjon, kontinuerlig læring og evne til å takle utfordringer. Det er mangel på senioroffiserer i bransjen. For de som er klare, tilbyr sjømannslivet en unik og givende karriere.
Deck Officer/DPO lønn – Hvor mye tjener en Deck Officer/DPO?
Maritim lønn for en Deck Officer/DPO varierer basert på erfaring, fartsområde og skipstype. La oss se på lønnsnivået og faktorer som påvirker sjøoffiserlønn.
Typisk lønnsnivå
Skipsoffiserlønn på norsk kontinentalsokkel er attraktiv. På en 2:4 rotasjonsordning kan årslønnen variere fra 692 781 til 798 505 kroner. Dette er uten feriepenger.
Stilling | Månedslønn (NOK) |
---|---|
Plattformsjef | 84 210 – 94 315 |
Seksjonssjef, Teknisk sjef | 75 937 – 85 050 |
Boresjef, Subsea-ingeniør | 70 767 – 79 259 |
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring spiller en stor rolle for sjøoffiserlønn. 1. styrmann tjener vanligvis mer enn 2. styrmann.
Fartsområde er også viktig. Internasjonal fart gir ofte høyere lønn enn kystfart.
Skipstype påvirker også lønnen. Offshorefarttøy tilbyr typisk høyere lønninger enn lasteskip.
Startlønn for Deck Officer/DPO
Nyutdannede Deck Officers kan forvente en startlønn på 50 000 – 60 000 kroner per måned. Dette avhenger av skipstype og rederi.
Gjennomsnittlønn for Deck Officer/DPO
Erfarne Deck Officers/DPOs kan tjene over 800 000 kroner årlig. Timelønn varierer fra 385 til 501 kroner.
Overtidsbetaling kan nå opptil 846 kroner per time. Sjøfolk har rett til sjømannsfradrag, som reduserer skattbar inntekt.
Maritim lønn for Deck Officers/DPOs er konkurransedyktig. Den reflekterer høyt ansvar og spesialiserte ferdigheter.
Lange friperioder og muligheter for rask karriereprogresjon er også fordeler i yrket.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Deck Officer/DPO
En vellykket karriere som Deck Officer eller Dynamic Positioning Officer krever unike egenskaper. Maritim ledelse står sentralt i denne rollen. Solid sjøoffiserkompetanse er avgjørende for å lykkes.
Faglige ferdigheter for suksess
For å lykkes i denne krevende stillingen, må du mestre flere ferdigheter. Dette inkluderer avansert navigasjon og sikkerhetsledelse om bord.
Teknisk innsikt i skipssystemer er også viktig. Effektiv kommunikasjon med flerkulturelle besetninger er en nødvendig egenskap.
- Avansert navigasjon
- Sikkerhetsledelse om bord
- Teknisk innsikt i skipssystemer
- Effektiv kommunikasjon med flerkulturelle besetninger
Skipslederferdigheter er spesielt viktige i denne rollen. Du må ofte ta raske beslutninger under press.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Yrket tilbyr spennende karrieremuligheter. Du kan avansere til overstyrmann og kaptein. Du kan også spesialisere deg innen spesifikke områder.
- Dynamisk posisjonering (DP)
- Isnavigasjon
- Offshore operasjoner
Videre utdanning åpner dører til nye muligheter. Du kan få jobb i rederier, maritime myndigheter eller som lærer.
Interne karrierestiger og alternative roller
Erfarne Deck Officers kan finne muligheter i andre roller. Dette kan være som havnekapteiner eller maritime inspektører.
- Havnekapteiner
- Maritime inspektører
- Sikkerhetsrådgivere for rederier
Disse rollene utnytter din sjøoffiserkompetanse på nye måter. De gir deg mulighet til å bruke dine ferdigheter i utfordrende sammenhenger.
«Lederskap om bord på skip krever en kombinasjon av kunnskapsbevissthet og situasjonsbevissthet. Det er avgjørende for både senioroffiserer og redere å forstå viktigheten av effektiv maritim ledelse.»
Gode institusjonaliseringsprosesser er viktige for besetningens trivsel. Som Deck Officer/DPO skaper du et positivt arbeidsmiljø.
Dette er spesielt viktig i den norske handelsflåten. Her består omtrent to tredjedeler av besetningen av utenlandske sjøfolk.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Maritim arbeidskraft er etterspurt, særlig Deck Officers og DPOs. Skipsfartens framtid ser lovende ut. Behovet for dyktige fagfolk øker i både nasjonal og internasjonal shipping.
Nåværende behov i markedet
Sjøoffisermangel er et aktuelt tema i bransjen. Norsk maritim næring sliter med å rekruttere og beholde kvalifiserte offiserer. Dette skaper gode jobbmuligheter for de som velger denne karrieren.
Stilling | Etterspørsel | Fremtidsutsikter |
---|---|---|
Deck Officer | Høy | Positiv |
DPO | Meget høy | Svært positiv |
Kaptein | Moderat | Stabil |
Fremtidsutsikter og trender
Skipsfarten preges av spennende trender. Miljøvennlig drift, digitalisering og automatisering vil endre arbeidsoppgavene til offiserer. Etterspørselen øker etter offiserer med kunnskap om LNG-drift og arktisk skipsfart.
Offshore-sektoren byr på mange karrieremuligheter. Her finner du jobber innen utforskning, drift, design og ledelse. Arbeidstidene er ofte 14 dager på og 14 dager av.
Disse stillingene er både krevende og godt betalte. For å lykkes trenger du spesialisert utdanning, erfaring og dedikasjon til faget.
Nyttige ressurser og lenker
Vil du bli Deck Officer/DPO? Eller ønsker du å utvikle din maritime karriere? Det finnes mange gode ressurser tilgjengelig.
Maritime organisasjoner, sjøfartsutdanninger og skipsoffiserforeninger gir viktig informasjon og støtte. De kan hjelpe deg på veien mot dine mål.
Aktuelle fagorganisasjoner
Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund er viktige for sjøfolk. De kjemper for medlemmenes rettigheter og gir råd om lønn og arbeidsvilkår.
Bransjenettverk og fagfora
Maritime Bergen og Maritimt Forum er nyttige for faglig vekst. Her kan du lære om bransjens utvikling og møte mulige arbeidsgivere.
Offisielle kilder for utdanning og jobb
Sjøfartsdirektoratet informerer om sertifisering og regler. For sjøfartsutdanning, se NTNU og Høgskulen på Vestlandet.
NAV og maritime rekrutteringsbyråer som OSM og Wilhelmsen har ofte ledige stillinger. Disse kan være relevante for deg.
Ressurstype | Eksempler | Nytteverdi |
---|---|---|
Fagorganisasjoner | Norsk Sjøoffisersforbund, Norsk Sjømannsforbund | Rettigheter, rådgivning |
Bransjenettverk | Maritime Bergen, Maritimt Forum | Faglig utvikling, nettverksbygging |
Utdanning | NTNU, Høgskulen på Vestlandet | Sjøfartsutdanning |
Jobbsøking | NAV, OSM, Wilhelmsen | Stillingsutlysninger |
Les fagtidsskrifter som Maritim Logg og Skipsrevyen for ferske nyheter. De gir verdifull innsikt i den maritime sektoren.
Disse kildene kan hjelpe deg i utviklingen av din karriere som Deck Officer/DPO. Bruk dem aktivt for å nå dine mål.
Kort oppsummering av hva Deck Officer/DPO innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Deck Officer/DPO er en vital rolle i den maritime næringen. Yrket krever teknisk kunnskap, lederegenskaper og situasjonsforståelse. Som Deck Officer/DPO har du ansvar for navigasjon, sikkerhet og daglig drift av fartøyet.
Yrket er essensielt for sjøfarten og gir mange muligheter. Med økende mangel på erfarne offiserer, er det gode jobbmuligheter. Utdanningen, ofte en bachelor i nautikk, gir solid grunnlag for karriereutvikling.
Marit, som mange andre, verdsetter muligheten for å jobbe internasjonalt. Yrket byr på utfordringer og muligheter for personlig vekst. Det kreves vanligvis 6-12 måneders fartstid for å få sertifikat.
Yrket gir rom for avansement til høyere stillinger som kaptein. Det finnes også muligheter innen landbaserte maritime yrker. For de som trives med ansvar og varierte arbeidsoppgaver, kan karrieren være givende.
FAQ
Hva er en Deck Officer/DPO?
Hvilken utdanning kreves for å bli Deck Officer/DPO?
Hva er de typiske arbeidsoppgavene for en Deck Officer/DPO?
Hvordan er arbeidstidene for en Deck Officer/DPO?
Hvor mye tjener en Deck Officer/DPO?
Hvilke karrieremuligheter har en Deck Officer/DPO?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en Deck Officer/DPO?
Hvor jobber en Deck Officer/DPO?
Hvordan er fremtidsutsiktene for yrket Deck Officer/DPO?
Hvilke utfordringer møter en Deck Officer/DPO i sitt arbeid?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.kursagenten.no/kurs/offshore-shipping-bygg-og-anlegg/Rogaland?side=1
- https://www.havtil.no/contentassets/34ba6b722c0c44a3a137240bae06f623/granskingsrapport—cosl-drilling—cosl-innovator.pdf
- https://www.lerus.com/dynamic-positioning-operator
- https://dokumen.pub/indonesia-in-the-new-world-globalisation-nationalism-and-sovereignty-9789814818230.html
- https://fliphtml5.com/jrime/sawm/Jawa_Pos_24_Juli_2024/
- https://www.ocean-training.no/courses
- https://www.kursagenten.no/kurs/shipping-og-maritim-industri?side=2
- https://www.technipfmc.com/en/careers/
- https://oceancrew.org/vacancies/offshore/dpo/
- https://www.marinetechnologynews.com/resumes/resumedetails/chief-officerdpo-300784
- https://www.gulfoilandgas.com/webpro1/jobs/cv.asp?id=3237224
- https://www.kursagenten.no/kurs/maritime-kurs?type&niva&pris
- https://www.pg-global.com/wp-content/themes/imdms_blank_wp/downloads/norwegian.pdf
- https://www.kursagenten.no/kurs/Sikkerhetskurs-offshore/Trondheim?dato=201603|201604|201611
- https://archive.org/stream/urn-nbn-se-kb-digark-4551965/urn-nbn-se-kb-digark-4551965_djvu.txt
- https://odfjell.industrienergi.no/content/uploads/sites/14/2023/08/Lonnstabell.pdf
- https://www.maritimejobs.com/resumes/resume/2nd-mate-dpo-291327