Drømmer du om å skape et trygt miljø for barn og unge? Da kan en karriere som trivselsdirektør være perfekt for deg. Du får jobbe med å styrke samhold og vennskap blant elever.
Trivselsdirektører spiller en viktig rolle i skolesystemet. De har ansvar for aktiviteter og kurs som fremmer trivsel. De implementerer også programmer som Trivselsleder-programmet og Olweus-programmet.
Lurer du på hva jobben innebærer? Vi skal se nærmere på utdanning, lønn og karrieremuligheter for trivselsdirektører. Dette yrket byr på spennende utfordringer og muligheter.
Hva er en Trivselsdirektør?
En trivselsdirektør jobber for å øke trivsel og inkludering på skolen. De lager aktiviteter og lærer opp trivselsledere. Målet er å gjøre skoledagen bedre for alle elever.
Denne rollen blander ledelse, pedagogikk og sosialt arbeid. Trivselsdirektører er viktige for å skape et godt skolemiljø.
Kort definisjon av yrket Trivselsdirektør
Trivselsdirektører gjør skolemiljøet mer positivt og inkluderende. De organiserer aktiviteter og trener elevledere. Dette fører til bedre trivsel og mindre mobbing.
Over 1.400 skoler i Skandinavia bruker Trivselsprogrammet. Her hjelper elevledere fra 4. til 10. klasse til med å skape samhold.
Programmet fokuserer på trivsel, varierte aktiviteter og vennskap. Det forebygger også konflikter og mobbing. Trivselslederne lærer nye aktiviteter og viktige verdier.
De leder aktiviteter i friminuttene. Dette gir bedre orden og oppførsel blant elevene. Skolene får støtte gjennom møter, trening og kurs.
Trivselsleder.no tilbyr mange spill, aktiviteter og undervisningsmateriell. Dette hjelper skolene med å skape et bedre miljø for alle.
Fakta om Trivselsdirektør
Trivselsdirektører fremmer trivsel og velvære på norske arbeidsplasser. De arrangerer årlig over 300 kurs om teambygging, konflikthåndtering og stressmestring. Kursene holdes ofte i kursperioder, spesielt i januar/februar og august/september.
En trivselsdirektør trenger en unik blanding av ferdigheter. Dette inkluderer pedagogikk, lederskap og evnen til å engasjere folk. De må skape trygge og inkluderende miljøer på arbeidsplassene.
Trivselsdirektør Fakta | Talldata |
---|---|
Årlige kurs arrangert | Over 300 |
Hovedkursperioder | Januar/februar, august/september |
Nøkkelkompetanser | Pedagogikk, lederskap, engasjement |
Trivselsdirektørens viktige rolle er å bidra til å skape arbeidsplasser hvor medarbeiderne trives og føler seg verdsatt.
Trivselsdirektører har stor innvirkning på norske arbeidsplasser. De skaper positive og engasjerende arbeidskulturer. Deres innsats er avgjørende for trivsel og produktivitet i virksomheter.
Video av Trivselsdirektør i arbeid
Trivselsdirektører skaper et positivt og inkluderende skolemiljø. De bruker programmer som Trivselsleder og Olweus for å forebygge mobbing. Dette fremmer elevenes trivsel og velvære.
Trivselsdirektør: Rolle og betydning i skolemiljøet
Trivselsdirektører setter i verk tiltak for et trygt skolemiljø. De kartlegger utfordringer og sørger for at alle elever føler seg verdsatt. Gjennom samarbeid med ansatte og foreldre, løser de problemer tidlig.
En video viser hvordan trivselsdirektører jobber med elevene. De deltar i friminutt og samarbeider med lærere for å løse utfordringer. Dette gir innsikt i deres viktige rolle.
«En trivselsdirektør er en katalysator for positiv utvikling og et trygt skolemiljø. Deres arbeid har en direkte innvirkning på elevenes trivsel og læring.»
Videoene viser Trivselsdirektør i praksis og deres betydning for skolemiljø. Vi ser hvor viktig dette yrket er for elevenes skoleopplevelse. Trivselsdirektører sikrer at alle elever trives og lærer.
Hva gjør en Trivselsdirektør?
Trivselsdirektører skaper trygge og positive miljøer på norske skoler. De leder trivselsleder-programmet for å øke elevenes velvære og sosiale trivsel. Dette programmet er viktig for å forbedre skolehverdagen.
Typiske arbeidsoppgaver for Trivselsdirektør
- Gjennomføre leke- og aktivitetskurs for trivselsledere, som er elever fra 4. til 10. klasse
- Rapportere og følge opp kursene for trivselslederne
- Reise til ulike skoler for å veilede og støtte trivselslederne i deres arbeid
- Bidra til å skape et inkluderende, vennlig og respektfullt skolemiljø
Daglig rutine
Trivselsdirektører leder aktivitetskurs for trivselslederne. De har også ansvar for trivselsleder- og elevrådsarbeid. Samtidig er de pådrivere i skolens utviklingsarbeid.
Spesialoppgaver
Trivselsdirektører organiserer større arrangementer for å fremme trivsel og samhørighet. Dette kan være temadager, lekekvelder eller andre trivselsskapende tiltak på skolen.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Trivselsdirektør
- Lede og koordinere trivselsleder-programmet
- Tilrettelegge for et godt og inkluderende skolemiljø
- Arrangere leke- og aktivitetskurs for trivselsledere
- Veilede og støtte trivselsledere i deres daglige arbeid
- Delta i skolens utviklingsarbeid og sørge for at trivsel er en prioritert del av dette
«Trivselsdirektøren er en nøkkelperson for å skape et trygt og godt skolemiljø der alle elever trives og føler seg inkludert.»
Verktøy og utstyr de bruker
Trivselsdirektører bruker ulike verktøy for å utføre jobben sin. De sentrale verktøyene er Trivselsleder-programmet og Olweus-programmet. Disse gir rammer for å fremme trivsel og forebygge mobbing på skoler.
Digitale verktøy brukes for rapportering og oppfølging av aktiviteter. Dette gjør det lettere å dokumentere fremgang og analysere resultater av trivselstiltak.
Helsedirektoratet anbefaler variert leke- og spillmateriell på skoleområdet. Dette øker aktivitetsnivået og forebygger mobbing. Trivselsdirektører sørger for at skolene har godt utstyr for lek og aktivitet.
- Trivselsleder-programmet
- Olweus-programmet
- Digitale verktøy for rapportering og oppfølging
- Leke- og spillmateriell
Trivselsdirektører bruker mange typer verktøy for å skape trygge skolemiljøer. De kombinerer pedagogiske programmer, digitale løsninger og aktivitetsfremmende utstyr. Dette bidrar til engasjerende omgivelser for elevene.
Hvem Trivselsdirektør samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Trivselsdirektører jobber tett med mange for å skape et godt læringsmiljø. De samarbeider med skolens ledelse, lærere, elever og foreldre. Målet er å fremme trivsel og forebygge problemer.
De er også ofte med i nettverk av skoleledere og pedagoger. Her kan de dele erfaringer og lære av hverandre. Dette hjelper dem å utvikle seg faglig.
Prosjektteamet har sett på 4 kommuner og 12 tiltak fra trivselsdirektører. De brukte én måned på å studere litteratur og gjøre casestudier. De gikk gjennom rapporter, gjorde intervjuer og holdt et læringsseminar.
Det ble gjort åtte intervjuer med prosjektledere. Disse avdekket styrker og svakheter i arbeidet. Prosjektet skulle kartlegge helsefremmende indikatorer og vurdere tiltakene i HBS Agder.
Samarbeidet lar trivselsdirektører bruke andres kunnskap og erfaringer. Dette er viktig for å lykkes i jobben deres.
Arbeidstider for Trivselsdirektør
Trivselsdirektører har et unikt arbeidsmønster. De jobber i kursperioder som varer omtrent 10 dager. Hovedperiodene er i januar/februar og august/september.
Utenom kursperiodene må de være tilgjengelige for møter og arrangementer. Fleksibilitet er derfor en nøkkelkvalifikasjon for yrket. De må kunne jobbe utover vanlige kontortimer.
Attraktive kandidater kan påta seg flere kursperioder årlig. Dette gir verdifull erfaring og skaper kontinuitet i arbeidet.
Trivselsdirektør Arbeidstid | Fakta |
---|---|
Kursperioder | Minimum 10 dager per periode |
Hovedkursperioder | Januar/februar (vinter) og august/september (høst) |
Fleksibilitet | Tilgjengelig utover faste kursperioder for møter og arrangementer |
Attraktive kandidater | De som kan påta seg flere kursperioder i løpet av året |
Suksess som Trivselsdirektør krever fleksibilitet og vilje til å jobbe utradisjonelt. Å være tilgjengelig i hovedkursperiodene er avgjørende for jobben.
Hvordan bli Trivselsdirektør?
For å bli Trivselsdirektør trenger du spesifikke kvalifikasjoner. Erfaring med barn og organisering av aktiviteter er viktig. Jobber med barn gir verdifull innsikt.
Utdanningskrav og studieløp
Formell undervisningskompetanse er en fordel for Trivselsdirektører. Dette kan du få gjennom ulike studier.
- Bachelor i pedagogikk eller lærerutdanning
- Veileder- eller rådgiverutdanning
- Lederutdanning
Relevante kurs og videreutdanning
Relevante kurs kan styrke dine ferdigheter som Trivselsdirektør. Her er noen nyttige områder å fokusere på:
- Aktivitetsledelse og organisering
- Barn og unges utvikling
- Kommunikasjon og konflikthåndtering
- Helsefremmende arbeid
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Personlige egenskaper er like viktige som formell utdanning. Her er noen nøkkelkvalifikasjoner for en Trivselsdirektør:
- Gode lederegenskaper for å koordinere aktiviteter og motivere medarbeidere
- Kreativitet og evne til å tenke utenfor boksen for å skape engasjerende og meningsfulle opplevelser
- Sterk sosial kompetanse for å bygge gode relasjoner og kommunisere effektivt
En kombinasjon av utdanning, erfaring og personlige egenskaper er nøkkelen. Dette danner grunnlaget for en spennende karriere som Trivselsdirektør.
Hvor jobber en Trivselsdirektør?
Trivselsdirektører jobber ofte i offentlig sektor, særlig i barnehager og skoler. De kan finnes i både kommunale og private institusjoner. Deres oppgave er å skape trygge miljøer for barn og unge.
Disse spesialistene fremmer trivsel og inkludering. De spiller en viktig rolle i å lage gode arenaer for læring og utvikling.
Vanlige arbeidssteder for Trivselsdirektører
- Kommunale barnehager og skoler
- Private barnehager og skoler
- Frivillige organisasjoner som tilbyr trivselsprogrammer til skoler
- Konsulentselskaper som leverer trivselstiltak til utdanningsinstitusjoner
Trivselsdirektører kan også jobbe som selvstendige rådgivere. De holder foredrag for institusjoner som vil forbedre trivsel. Noen gir råd om effektive tiltak for å øke trivsel.
Arbeidsplass | Arbeidsoppgaver | Nøkkelkompetanse |
---|---|---|
Kommunal barnehage | Lede Trivselspatruljen, planlegge aktiviteter, samarbeide med ansatte | Barnehagelærer, erfaring med gruppeledelse, pedagogiske ferdigheter |
Privat skole | Implementere Trivselsboka, veilede lærere, analysere trivselsnivå | Pedagogisk kompetanse, endringsledelse, evne til å formidle |
Rådgivningsselskap | Utvikle trivselstiltak, gjennomføre opplæring, evaluere programmer | Prosjektledelse, tverrfaglig forståelse, sterke kommunikasjonsevner |
Trivselsdirektørens mål er alltid det samme, uansett hvor de jobber. De skal skape et inkluderende og trygt miljø for barn og unge. Dette er viktig for barnas utvikling og fremtid.
Arbeidsmiljø
Trivselsdirektørens arbeidsmiljø er aktivt og engasjerende. Det preges av et ungt og dynamisk team. Yrket byr på både utfordringer og fordeler.
Utfordringer i Trivselsdirektør-yrket
En stor utfordring for en trivselsdirektør er mye reising og intensivt arbeid. Dette skjer ofte i perioder med kurs og samlinger. Det kan føre til en krevende work-life balance.
Fordeler med Trivselsdirektør-yrket
Yrket som trivselsdirektør har mange fordeler. De kan gjøre en meningsfull forskjell i unges liv. Arbeidet er variert og stimulerende.
Trivselsdirektørens arbeid bidrar til trivsel og arbeidsmiljø på skoler og arbeidsplasser. Dette gir stor tilfredsstillelse.
Work-life balance for Trivselsdirektør
Yrket tilbyr fleksibilitet og muligheter til å tilpasse arbeidshverdagen. Trivselsdirektører kan ofte ha en god work-life balance. Dette gjelder spesielt for familie- og fritidsliv.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Trivselsdirektører finnes i hele landet. Behovet for deres kompetanse er stort i både offentlig og privat sektor. Dette gjør yrket tilgjengelig for personer i ulike deler av Norge.
Myter og fakta om Trivselsdirektør-yrket
Mange tror at trivselsdirektører bare leker med barn på skolen. Men jobben er mye mer omfattende. Den krever strategisk tenkning og lederegenskaper. Trivselsdirektører jobber for å forbedre skolemiljøet på lang sikt.
En undersøkelse fra 2021 viser at administrative ledere tjener godt. Gjennomsnittlig månedslønn er 80,860 kroner. Dette viser at yrket krever høy kompetanse og ansvar.
Lønnsnivået for direktører varierer basert på erfaring, bedriftsstørrelse og bransje.
Trivselsdirektører jobber ikke bare med barn og unge. De samarbeider med lærere, foreldre og skoleledelse. De jobber også med kommunale myndigheter for å skape et godt læringsmiljø.
- Myte: Trivselsdirektører bare leker med barn
- Fakta: Trivselsdirektører utøver strategisk ledelse og implementerer programmer for å forbedre skolemiljøet
- Myte: Trivselsdirektører jobber bare med barn og unge
- Fakta: Trivselsdirektører samarbeider med et bredt spekter av aktører for å skape et godt læringsmiljø
«Trivselsdirektører utøver strategisk ledelse og implementerer programmer for å forbedre skolemiljøet på lang sikt.»
Lønnsnivået for direktører i Norge varierer etter bransje. I olje- og gassbransjen tjener direktører rundt 1,4 millioner kroner årlig. I offentlig sektor er gjennomsnittlig lønn for direktører rundt 1 million kroner.
Trivselsdirektører lønnes i tråd med bransjens nivå. Lønnen avhenger også av størrelsen på organisasjonen de leder.
Trivselsdirektør lønn – Hvor mye tjener en Trivselsdirektør?
Lønnen til en trivselsdirektør varierer mye. Faktorer som erfaring, utdanning og arbeidssted spiller inn. Lignende stillinger, som avdelingsledere i skoler, kan tjene rundt 749 800 kroner årlig.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Nøyaktige lønnsdata for trivselsdirektører er ikke lett tilgjengelig. Vi antar at erfarne trivselsdirektører tjener likt som andre ledere i utdanning og sosialtjenester.
Lønnen ligger ofte mellom 600 000 og 900 000 kroner i året. Dette kan variere basert på individuelle faktorer.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Mer erfaring gir gjerne høyere lønn.
- Utdanning og sertifiseringer: Høyere utdanning og relevante sertifiseringer kan øke lønnen.
- Ansettelsessted: Lønnsnivået kan variere mellom offentlig og privat sektor, samt mellom ulike regioner.
- Spesialisering: Trivselsdirektører med særskilt kompetanse innen områder som friskvern, personalutvikling eller organisasjonspsykologi kan tjene mer.
Startlønn for Trivselsdirektør
Nyutdannede trivselsdirektører kan forvente en startlønn mellom 450 000 og 550 000 kroner årlig. Dette avhenger av relevant erfaring og kvalifikasjoner.
Gjennomsnittlønn for Trivselsdirektør
Vi mangler nøyaktige data for gjennomsnittlig årslønn for trivselsdirektører. Basert på lignende stillinger, antar vi at erfarne trivselsdirektører tjener mellom 650 000 og 850 000 kroner årlig.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Trivselsdirektør
En Trivselsdirektør må være energisk og glad. De bør være et positivt forbilde for barn og unge. Evnen til å lede grupper og engasjere seg i aktiviteter er viktig.
Gode kommunikasjonsevner er essensielle for å motivere elever. Struktur og selvstendighet er også sentrale egenskaper. De må kunne planlegge og organisere aktiviteter effektivt.
Trivselsdirektører må være fleksible og tilpasningsdyktige. De møter ofte uforutsette situasjoner som krever rask respons.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Yrket som Trivselsdirektør åpner for spennende karrieremuligheter. Mange avanserer til ledende stillinger innen skoleadministrasjon. Der får de ansvar for å heve trivselen ved hele skoler.
Andre velger å spesialisere seg innen pedagogisk utviklingsarbeid. De kan bidra til innovative tiltak for å fremme elevenes velvære.
Mulighet for spesialisering og videreutdanning
Trivselsdirektører kan videreutvikle sin kompetanse gjennom spesialisering og videreutdanning. Dette kan inkludere studier innen skolepsykologi eller konflikthåndtering. Slik spesialkompetanse kan åpne dører for mer avanserte stillinger.
Interne karrierestiger og alternative roller
I skolesektoren finnes det alternative roller for Trivselsdirektører. De kan bli rådgivere, prosjektledere eller utdanningskonsulenter. Disse stillingene gir mulighet for videre faglig og karrieremessig utvikling.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Trivselsdirektør-yrket har lovende framtidsutsikter i Norge. Fokuset på trivsel, inkludering og psykisk helse øker. Dette kan bety større etterspørsel etter dyktige trivselsdirektører i skoler og arbeidsliv.
Nåværende behov i markedet
Statistisk sentralbyrå viser en økning i unge uføre i Norge. Mange utsatte grupper sliter med å finne arbeid. Frafall i videregående skole er også et voksende problem.
Disse utfordringene viser behovet for fagfolk innen trivsel og inkludering. De kan hjelpe barn, ungdom og voksne med å bedre sin psykiske helse.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Trivselsdirektør
Eksperter tror behovet for trivselsdirektører vil fortsette å vokse. Økt fokus på mental helse og forebygging av mobbing er viktige trender.
Det er også et ønske om å motvirke utenforskap blant utsatte grupper. Dette peker mot gode fremtidsutsikter for trivselsdirektør-yrket.
Norges demografiske endringer krever et sterkere utdannings- og tiltaksapparat. En eldre befolkning og færre yrkesaktive er blant utfordringene.
«Det er et stort behov for kompetente fagfolk som kan bidra til å bedre trivsel og forebygge utenforskap blant barn, unge og voksne i Norge.»
Nyttige ressurser og lenker
Det finnes mange ressurser for deg som vil lære mer om Trivselsdirektøryrket. Fagforeninger tilbyr verdifull info, veiledning og støtte. Dette gjelder både for nåværende og fremtidige Trivselsdirektører.
Aktuelle fagorganisasjoner for Trivselsdirektør
- Fagforbundet – Norges største fagforening, med egne avdelinger og ressurser for Trivselsdirektører
- Utdanningsforbundet – Organisasjonen for lærere og andre ansatte i utdanningssektoren, inkludert Trivselsdirektører
- Barnevernspedagogenes Fagforening – Forening for barnevernspedagoger, som ofte fungerer som Trivselsdirektører
Bransjenettverk og fagfora innen Trivselsdirektør-yrket
Flere nettverk samler Trivselsdirektører og fagfolk som jobber med trivsel. Her kan du møte likesinnede og dele erfaringer.
- Norsk Trivselsforum – Landsdekkende nettverk for Trivselsdirektører og andre i trivselsyrker
- Trivselsleder-programmet – Kommunalt program for å utdanne og støtte Trivselsledere i skolen
- Norsk Velferdsnettverk – Samling av organisasjoner og fagpersoner som arbeider for barn og unges trivsel
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Vurderer du en karriere som Trivselsdirektør? Da kan du finne nyttig info på disse nettsidene:
- Utdanning.no – Oversikt over relevante studieprogram for Trivselsdirektør
- SSB.no – Offentlig lønnsstatistikk for yrker som Trivselsdirektør
- NAV.no – Stillingsannonser for Trivselsdirektør-stillinger og lignende roller
Disse ressursene gir deg en god start på å utforske Trivselsdirektøryrket. Du kan lære om utdanning, jobbmuligheter og faglig utvikling.
Kort oppsummering av hva Trivselsdirektør innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Trivselsdirektører skaper et positivt skolemiljø. De bruker pedagogikk, lederskap og kreativitet for å fremme trivsel. Deres mål er å forebygge mobbing og inkludere alle elever.
Jobben krever engasjement, empati og evne til endring. Den gir muligheter for personlig og faglig vekst. Trivselsdirektører kan gjøre en stor forskjell i unges liv.
Yrket er ettertraktet i både offentlig og privat sektor. Det fokuserer på elevenes psykiske helse og velvære. Trivselsdirektører bygger relasjoner og tilrettelegger for et godt psykososialt miljø.
Karrieremulighetene er mange for trivselsdirektører. De kan spesialisere seg innen skoleledelse, rådgivning eller miljøterapi. Deres kompetanse er verdifull i mange organisasjoner.
FAQ
Hva er en trivselsdirektør?
Hva gjør en trivselsdirektør i sitt daglige arbeid?
Hvilke verktøy og programmer bruker en trivselsdirektør?
Hvem samarbeider en trivselsdirektør med?
Hvilke arbeidstider har en trivselsdirektør?
Hva slags utdanning og kvalifikasjoner kreves for å bli trivselsdirektør?
Hvor jobber trivselsdirektører?
Hva kjennetegner arbeidsmiljøet for en trivselsdirektør?
Hvor mye tjener en trivselsdirektør?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter kreves for å lykkes som trivselsdirektør?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for en karriere som trivselsdirektør?
Kildelenker
- https://karriere.no/jobb/rektor-saedalen-skole-2271221
- https://yrkesfokus.no/rektor-100-fast-stilling-ved-sokndal-skole-soknnadsfrist-30-04-2022/
- https://careers.evidi.com/no/jobs/5048775-senior-konsulent-lager-og-logistikk
- https://trivselsleder.no/informasjon-om-trivselsprogrammet
- https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2020/05/hvordan-gjenkjenne-en-god-leder/
- https://www.ledernytt.no/akt-trivsel-og-motivasjon-med-autonomi.6323248-458588.html
- https://www.altinget.no/arbeidsliv/artikkel/-trivsel-er-ikke-det-samme-som-et-godt-arbeidsmiljoe
- https://www.minskole.no/hognestadskule/seksjon/14466
- https://www.meloy.kommune.no/enheter/bedre-tverrfaglig-innsats/sidens-overskrift/
- https://ytringen.no/det-er-kjempeartig-a-vare-trivselsleder/19.1298
- https://ekrehagen.no/2011/05/storre-aktivitet-i-friminuttene-med-trivselsprogrammet/
- https://www.mynewsdesk.com/no/trivselleder/news/inkluder-foersteklassinger-i-lek-fra-foerste-skoledag-404889
- https://www.mynewsdesk.com/no/trivselleder/news/planlegg-skolestart-naa-ferdige-opplegg-for-aa-inkludere-foersteklassingene-i-lek-fra-foerste-skoledag-466704
- https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/bitstream/handle/11250/2991441/Rapport_HBS Agder Oxford-Norce.pdf?sequence=4
- https://www.grimstad.kommune.no/_f/p1/id0fde565-2466-4899-a310-a935c82a706c/vedlegg-2-enhetenes-tertialrapporter-2-tertial-2017.pdf
- https://www.vol.no/nyheter/i/WqjelK/gjor-friminuttene-hyggeligere-for-medelever
- https://www.ledernytt.no/medarbeiderne-som-trives-gjoer-en-bedre-jobb.6694777-112372.html
- https://www.aof.no/7-faktorer-som-er-viktige-for-a-oppna-trivsel-pa-jobben/
- https://trivselsleder.no/sites/default/files/info_brosjyre_tp_2019.pdf
- https://www.mynewsdesk.com/no/trivselleder/news/trivselsleder-samarbeider-med-mental-helse-ungdom-om-trivselsboka-421340
- https://www.trondheim.kommune.no/org/oppvekst/skoler/dalgard-skole/
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3047809/r_IA Branseprogram_2023_02.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://yrkesportalen.no/yrke/direktor-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter-2
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2648550/KlingenbergogMikkelsenogSiverstsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.arendal.kommune.no/_f/p1/i4f742842-6e95-4e04-bcb3-05558382747e/virksomhetsplan-2023-arendal-kommune.pdf
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3082600/stolsvik_austrheim.pdf?sequence=1
- https://utdanningsforskning.no/contentassets/813f0fc2e006460ab01cb66df89db5e5/skolers-arbeid-med-elevenes-psykososiale-miljo.pdf
- https://www.vista-analyse.no/no/publikasjoner/ferd-sosiale-entreprenorer-effekter-og-verdier/
- https://nih.brage.unit.no/nih-xmlui/bitstream/handle/11250/2574876/Smedberg v2018.pdf?sequence = 1&isAllowed = y
- https://www.gjerstad.kommune.no/_f/p1/i2ad47cab-5999-4783-bac7-ac77b296887e/handlingsprogram-2022-2025-og-arsplan-2022_kommunedirektorens-forslag.pdf
- https://www.hesnesmontessoriskole.no/hesnes/Underside/16326
- https://www.minskule.no/hesnes/Underside/2520
- https://mfopen.mf.no/mf-xmlui/bitstream/handle/11250/293700/AVH5050-kand-nr-5007-masteravh-Heskestad-navn.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2385367/Charlotte Schønning.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/bitstream/handle/11250/148264/Araldsen1.pdf?sequence=1&isAllowed=y