Spillpedagogikk er et spennende fagfelt som kombinerer læring og spillteknologi. Denne artikkelen utforsker mulighetene innen denne innovative profesjonen. Vi ser nærmere på utdanning, arbeidsoppgaver, lønn og jobbmuligheter for spillpedagoger.
Spillpedagoger skaper engasjerende læringsopplevelser ved å blande pedagogikk og spillteknologi. De jobber i ulike sektorer, som skoler, spillindustrien og IT-bedrifter. Yrket krever kunnskap om både undervisning og spillutvikling.
Disse fagfolkene bruker spill som læringsverktøy for å fremme utvikling. De tilpasser undervisningen til elevenes individuelle behov. Spillpedagoger bidrar til å gjøre læring mer interaktiv og engasjerende.
Hva er en Spillpedagog?
En spillpedagog er en ekspert på spillbasert læring. De kombinerer spillteknologi med pedagogikk for å skape engasjerende læringsopplevelser. Deres mål er å gjøre undervisningen mer effektiv og morsom.
Kort definisjon av yrket Spillpedagog
Spillpedagoger integrerer video- og dataspill i utdanningen. De lager interaktive læringsverktøy som motiverer og inspirerer elever. Deres arbeidsplass kan være skoler, spillindustrien eller andre utdanningsrelaterte miljøer.
«Studier viser at spillbasert læring kan tilby muligheter for studenter som sliter med å møte skolekravene, ved å bruke video- og dataspill som en arena for mestring og utvikling.»
Spill kan berike elevenes forståelse i ulike fag. De utvikler også sosiale og akademiske ferdigheter på en unik måte. Gjennom definisjon Spillpedagog lærer studenter om spill som kulturuttrykk.
Utdanningen fokuserer på barn og unges bruk av spill. Studentene lærer om spill som pedagogisk og sosialpedagogisk ressurs. De forstår forskjellen mellom spill som aktivitet og som læringsverktøy.
Fakta om Spillpedagog
Spillpedagoger bruker digitale spill for læring og utvikling. De har bakgrunn i pedagogikk og spillutvikling. Dette gir dem en unik kompetanse i å kombinere kreativitet med teknisk kunnskap.
Yrket spillpedagogikk vokser stadig. Spillpedagoger kan jobbe innen utdanning, spillindustrien og IT. De må holde seg oppdatert på pedagogiske trender og spillteknologi.
- Stavanger-skolen hadde sitt eget spillrom og spillpedagog i lærer og kontaktlærer John Arne Gaard Nilsen i ett år.
- Gjensidigestiftelsen bidro med 515,000 kroner til utstyr for spillrommet på Revheim skole.
- Spillrommet brukes 13 timer om dagen, sju dager i uka av alle de 300 elevene i de 11 klassene på ungdomsskolen.
- 300 elevene på Revheim skole får undervisning i spillrommet.
- E-sportsklubben Einherjar bruker spillrommet som arena for å spille på kvelder og helger.
Forskning viser at barn kan lære mye via dataspill. De kan trene språk, problemløsning og kommunikasjon. Statped mener både underholdningsspill og pedagogiske spill egner seg for tverrfaglig arbeid.
Fakta | Detaljer |
---|---|
Forskning på bruk av spill i undervisning | 10 års forskningsprosjekter har vist at barn kan lære og trene opp språk, problemløsning, finmotorikk, kommunikasjonsferdigheter og praktiske ferdigheter via dataspill. |
Utfordringer med spillimplementering | Doktorgradsforskning viser at elever som er flinke i dataspill, kan ha lærere som strever med å bruke det i undervisningen. |
Tilbakemeldinger fra elever og foreldre | Ingen negative tilbakemeldinger ble mottatt fra verken foreldre eller elever angående tiden brukt på spill i undervisningen på Revheim skole. |
Fremtidsutsikter for spillpedagogikk | Spillpedagog John Arne Gaard Nilsen tror at spillrom vil være standard på de fleste skoler om fem til ti år. |
Fakta Spillpedagog og spillpedagogikk viser stort potensial i fremtidens undervisning. Spillpedagoger kan bidra til mer engasjerende og effektiv læring for elever.
Video av Spillpedagog i arbeid
Spillpedagog: Rolle og betydning i samfunnet
Spillpedagoger moderniserer utdanningen og gjør læring mer engasjerende. De bruker spillteknologi for å skape interaktive læringsopplevelser. Dette øker elevenes forståelse og involvering i ulike fagområder.
I samfunnet forener spillpedagoger tradisjonell pedagogikk med ny teknologi. De styrker elevenes digitale kompetanse. Dette hjelper elevene å utvikle ferdigheter som er viktige i et digitalt arbeidsliv.
«Spillpedagoger er nøkkelen til å gjøre læring mer spennende og relevant for dagens elever.»
Spillbasert læring lar elever utforske og eksperimentere i trygge omgivelser. Dette øker motivasjonen og utvikler kritisk tenkning. Elevene forbedrer også sine problemløsnings- og samarbeidsevner.
Spillpedagoger tilpasser læringen til en teknologivant generasjon. De skaper engasjerende og meningsfylte læringsopplevelser. Dette bygger bro mellom tradisjonell undervisning og dagens digitale virkelighet.
Hva gjør en Spillpedagog?
Spillpedagoger bruker dataspill for å forbedre læring i utdanningssektoren. De lager og bruker pedagogiske spill og spillbaserte læringsverktøy. Deres arbeid omfatter undervisning, spillutvikling og samarbeid med andre lærere.
Typiske arbeidsoppgaver for Spillpedagog
- Tilpasse eksisterende spill for pedagogiske formål
- Lage nye, spesialtilpassede spill for undervisning og læring
- Undervise elever ved bruk av spillbaserte læringsmetoder
- Evaluere effekten og læringsutbyttet av spillbasert undervisning
- Samarbeide med lærere, skoleledelse og andre pedagoger for å integrere spill i undervisningen
Daglig rutine
En spillpedagog underviser elever og møter lærere for å planlegge spillbaserte aktiviteter. De vurderer eksisterende spill og utvikler nye pedagogiske spill.
De holder seg også oppdatert på ny teknologi og forskning innen spillbasert læring.
Spesialoppgaver
Spillpedagoger utvikler nye læringsstrategier basert på spillteknologi. De forsker på effekten av spillbasert læring. De fremmer også forståelse for spill som kunstneriske uttrykk.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Spillpedagog
Spillpedagoger kan lage Minecraft-baserte naturfagstimer eller bruke «The Walking Dead» i etikkundervisning. De kan implementere Minecraft Education Edition i kommunale skoler.
De tilrettelegger for dataspill i klasserommet. De undersøker også hvordan spillbasert læring kan forbedre elevenes prestasjoner og motivasjon.
«Spillenes estetikk og opplevelse bør være et poeng i seg selv, ikke bare et verktøy for å oppnå mål utenfor spillet.» – Spillpedagog Odin Hetland Nøsen
Verktøy og utstyr de bruker
Spillpedagogikk trenger ulike verktøy for å lage gode læringsspill. Digitale spillmotorer, programmeringsverktøy og grafisk programvare er viktige. Disse hjelper å lage spennende spill for undervisning.
Lærere må bruke tid på å teste spillene. Dette sikrer at de passer til læringsmålene. Det er også viktig at spillene er lette å bruke i klasserommet.
Utstyret kan være konsoller eller datamaskiner. PlayStation, Xbox og Nintendo Switch er populære valg. Eldre Windows-maskiner kan også brukes til enklere spill.
USB-minnepinner og rask databehandling er også viktig. Dette gjør det lett å dele og kjøre spill uten problemer.
Erfarne lærere deler tips på nettsider som www.spillpedagogene.no og www.iktogskole.no. Her kan du finne gode råd om spill i undervisningen.
Verktøy | Bruksområde |
---|---|
Spillmotorer (f.eks. Unity, Unreal Engine) | Utvikling av interaktive spill |
Programmeringsverktøy (f.eks. Visual Studio, Code) | Koding og programmering av spillmekanikk |
Grafisk designprogramvare (f.eks. Adobe Creative Cloud) | Utvikling av visuell design og spillgrafikk |
Læringsplattformer (f.eks. Canvas, Moodle) | Integrering av spill i det digitale læringsmiljøet |
Pedagogiske verktøy (f.eks. LessonUp, GeoGebra) | Planlegging og evaluering av spillbasert undervisning |
God oppfølging etter spilling er viktig for læringen. Diskusjoner hjelper elevene å forstå mer. Dette sikrer at spillene oppfyller de pedagogiske målene.
Hvem Spillpedagog samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Spillpedagoger jobber tverrfaglig med mange fagfolk for å lage gode læringsløsninger. De samarbeider tett med lærere, utviklere og designere. Sammen skaper de pedagogiske spill og nye undervisningsmetoder.
De jobber også med elever, foreldre og skoleledelse. Dette sikrer at læringen passer hver enkelt elev. Noen ganger samarbeider de med spillselskaper for å lage læringsverktøy basert på spillteknologi.
Dette mangfoldige samarbeidet gir ulike synspunkter og ferdigheter. Det skaper helhetlige og spennende læringsløsninger. Slik knyttes utdanning, teknologi og underholdning tettere sammen.
Samarbeidspartnere | Områder for samarbeid |
---|---|
Lærere | Utvikling av pedagogiske spill og undervisningsopplegg |
Utviklere | Programmering og design av interaktive læringsverktøy |
Designere | Visuell utforming og brukeropplevelse av digitale læringsressurser |
Pedagoger | Samarbeid om læringsteorier, undervisningsmetoder og pedagogisk tilnærming |
Elever | Tilpasning og testing av læringsaktiviteter |
Foreldre | Foreldresamarbeid og involvering i læringsprosessen |
Skoleadministrasjon | Implementering av digitale læringsverktøy og pedagogiske strategier |
Spillselskaper | Utvikling av pedagogiske spill og læringsløsninger |
Teknologibedrifter | Samarbeid om interaktive læringsplattformer og -verktøy |
Dette brede samarbeidet gjør spillpedagogers arbeid tverrfaglig og evidensbasert. Det sikrer at arbeidet passer elevenes behov. Slik skapes engasjerende læringsmiljøer som øker mestring og utvikling hos unge.
Arbeidstider for Spillpedagog
En spillpedagog kan ha ulike arbeidstider. I skolen følger de ofte vanlige timer. I spillindustrien eller som selvstendig kan de ha fleksibel arbeidstid.
Prosjektarbeid kan kreve lengre dager i perioder. Riska ungdomsskole har 11 klasser for 8.-10. trinn. De har cirka 300 elever og 40 ansatte.
Skolen har to ledige stillinger. En som spillpedagog og en som faglærer i fransk. Stillingene er midlertidige til sommeren, med mulighet for fast jobb.
Riska fokuserer på digital teknologi i undervisningen. De ønsker å utvikle spill-basert læring som undervisningsmetode. Spillpedagogene må være selvstendige, fleksible og løsningsorienterte.
Ansettelsesdetaljer | Informasjon |
---|---|
Arbeidsgiver | Riska ungdomsskole |
Antall ansatte | 40 |
Antall elever | 300 |
Tilgjengelige stillinger | 1-2 (spillpedagog og faglærer) |
Kontraktstype | Midlertidig med mulighet for fast ansettelse |
Ønskede kvalifikasjoner | Godkjent lærerutdanning, erfaring i grunnskolen, god norskkunnskaper |
Lønn og fordeler | Lønn etter gjeldende avtaler, med pensjonsordning i Statens Pensjonskasse |
Hvordan bli Spillpedagog?
Å bli spillpedagog krever en blanding av pedagogisk utdanning og spillutviklingskunnskap. Relevante studieretninger inkluderer lærerutdanning med fokus på spillpedagogikk. Informatikk med vekt på spillutvikling er også en mulighet.
Utdanningskrav for Spillpedagog
- Formell utdanning innen pedagogikk og/eller informatikk
- Sertifiseringer relatert til spilldesign eller -utvikling
Studieløp for å bli Spillpedagog
- Pedagogisk utdanning med fordypning i spillpedagogikk
- Informatikkutdanning med spesialisering i spillutvikling
- Kombinasjon av lærerutdanning og videreutdanning i spillutvikling
Relevante kurs og videreutdanning for Spillpedagog
- Kurs i spilldesign og -utvikling
- Videreutdanning i kvalifikasjoner spillpedagogikk
- Praksis i undervisning og spillutvikling
Andre nødvendige kvalifikasjoner for Spillpedagog
- Kreativitet og problemløsningsevner
- Teknologiforståelse og digitale ferdigheter
- Pedagogisk erfaring og undervisningskompetanse
Å bli en dyktig spillpedagog krever både pedagogisk kompetanse og spillutviklingsferdigheter. Relevant utdanning og sertifiseringer er viktige skritt på veien. Praktisk erfaring vil også styrke dine muligheter i dette spennende yrket.
Hvor jobber en Spillpedagog?
Spillpedagoger har mange jobbmuligheter i både offentlig og privat sektor. De kan også være selvstendig næringsdrivende. Mange jobber i skolesystemet som lærere eller spesialpedagoger.
I private bedrifter kan spillpedagoger jobbe i spillselskaper eller edtech-firmaer. Noen velger å starte egne bedrifter. De kan utvikle pedagogiske spill eller tilby konsulenttjenester.
Vanlige arbeidssteder for Spillpedagoger:
- Skoler og utdanningsinstitusjoner (som lærere eller spesialpedagoger)
- Spillselskaper og edtech-bedrifter
- Konsulentselskaper og rådgivende tjenester innen spillpedagogikk
- Egne virksomheter som utvikler pedagogiske spill og læringsressurser
Spillpedagoger er viktige for å utnytte spillbasert læring i undervisning. De skaper engasjerende læringsmetoder som passer dagens digitale hverdag. Deres arbeid appellerer spesielt til barn og unge.
Arbeidsmiljø
Spillpedagoger har et variert og spennende arbeidsmiljø. De kombinerer pedagogikk, teknologi og kreativitet i sitt yrke. Likevel møter de også noen utfordringer.
Utfordringer i Spillpedagog-yrket
Å holde seg oppdatert på rask teknologisk utvikling er en stor utfordring. Spillpedagoger må stadig lære nye ferdigheter for å gi best mulig undervisning.
De må også balansere læring og underholdning i spillene. Dette er viktig for å skape engasjerende undervisning.
Fordeler med Spillpedagog-yrket
Spillpedagoger kan være svært kreative i arbeidet sitt. De utforsker nye måter å bruke spill i undervisningen.
De ser også direkte resultater av sitt arbeid. Dette skjer gjennom elevenes engasjement og læring.
Work-life balance for Spillpedagog
Work-life balance kan være utfordrende, særlig ved prosjekter med tidsfrister. Likevel setter mange pris på fleksibiliteten yrket tilbyr.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Spillpedagoger jobber ofte i større byer med teknologi- og utdanningssentre. Dette gjør yrket mer tilgjengelig i sentrale strøk.
Arbeidsmiljøet for spillpedagoger har både utfordringer og fordeler. Rask teknologisk utvikling krever stadig læring, men gir rom for kreativitet.
Balansen mellom jobb og privatliv kan variere. Mange setter likevel pris på fleksibiliteten i yrket.
Myter og fakta om Spillpedagog-yrket
Spillpedagog-yrket er omgitt av myter og misforståelser. Mange tror at spillpedagoger bare spiller spill hele dagen. Faktisk innebærer jobben mye planlegging og pedagogisk tilrettelegging.
Yrket handler om å skape læring gjennom spill. Spillbasert læring blir stadig viktigere i utdanning og opplæring.
Noen mener spillbasert læring er mindre effektiv enn vanlig undervisning. Forskning viser derimot at det kan være svært effektivt. Det skaper engasjement og fremmer kunnskapsoverføring blant elever.
«Spillpedagogikk handler om å utnytte spillenes motiverende og engasjerende faktorer for å fremme læring og utvikling. Det handler ikke bare om å spille, men om å designe læringsaktiviteter som utnytter spillenes potensial.» – Ekspert i spillbasert læring
Mange tror spillpedagoger bare jobber i dataspillbransjen. I virkeligheten finnes de i mange sektorer. De jobber i skoler, barnehager, helseinstitusjoner og bedrifter.
Der bidrar de til å skape innovative læringsopplevelser. De bruker spill og interaktive medier for å oppnå dette.
Fakta om spillpedagogikk
- Spillpedagogikk handler om å bruke spill og gamification for å fremme læring og utvikling.
- Forskning viser at riktig implementert spillbasert læring kan være svært effektiv for å skape engasjement og kunnskapsoverføring.
- Spillpedagoger jobber ikke bare i dataspillbransjen, men i en rekke sektorer som skoler, barnehager, helseinstitusjoner og bedrifter.
- Spillpedagoger bruker mye tid på planlegging, pedagogisk tilrettelegging og utvikling av læringsaktiviteter, ikke bare på å spille spill.
Ved å korrigere myter om spillpedagog-yrket, øker vi forståelsen for dette viktige feltet. Det bidrar til å anerkjenne yrkets betydning innen utdanning og samfunn.
Spillpedagog lønn – Hvor mye tjener en Spillpedagog?
Lønnen for spillpedagoger i Norge varierer mye. Den avhenger av arbeidssted, erfaring og spesialisering. I offentlige skoler følger lønnen ofte samme tabeller som andre lærere.
I privat sektor, særlig i spillindustrien, kan lønnen være høyere. Dette gir spillpedagoger flere muligheter for inntekt.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Nyutdannede spillpedagoger starter ofte på samme lønn som nye lærere. I 2023 lå denne på 450 000 – 500 000 kroner i året.
Erfarne spillpedagoger i privat sektor kan tjene mer. De kan oppnå 650 000 – 800 000 kroner i året eller mer.
Faktorer som påvirker lønnen
- Utdanningsnivå og relevant erfaring
- Arbeidssted (offentlig vs. privat sektor)
- Spesialisering innen ulike områder av spillpedagogikk
- Ansvar og lederoppgaver
Startlønn for Spillpedagog
Nyutdannede spillpedagoger kan forvente en startlønn på 450 000 – 500 000 kroner i året. Dette tilsvarer lønnen for andre nyutdannede lærere.
Gjennomsnittlønn for Spillpedagog
Erfarne spillpedagoger tjener vanligvis 650 000 – 800 000 kroner i året. Spesialister i privat sektor, særlig i spillindustrien, kan tjene enda mer.
«Lønnen for spillpedagoger kan være svært variert, men de som lykkes i å kombinere sin fagkompetanse med erfaring og spesialisering innen spill og pedagogikk, kan tjene svært godt, særlig i den private sektoren.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Spillpedagog
Å lykkes som spillpedagog krever en unik blanding av egenskaper og ferdigheter. Kreativitet, teknisk innsikt og pedagogisk forståelse er viktig.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Spillpedagog
Spillpedagoger trenger solid kunnskap om spilldesign, programmering og pedagogikk. De må kunne bruke tekniske ferdigheter til å skape engasjerende læring.
Det er viktig å kunne kombinere underholdning og læring på en god måte.
Karriere- og utviklingsmuligheter
- Lederstillinger innen edtech-sektoren, der spillpedagoger kan utvikle innovative læringsløsninger
- Stillinger innen spillutvikling rettet mot pedagogiske formål
- Forskerroller innen spillbasert læring og undervisning
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Spillpedagog
Spillpedagoger kan spesialisere seg innen bestemte fagområder eller aldersgrupper. Dette kan gi muligheter for avanserte stillinger eller videre utdanning.
Forskning innen feltet er også en spennende mulighet.
Interne karrierestiger og alternative roller for Spillpedagog
Spillpedagoger kan ta på seg ulike roller utenom undervisning. De kan bli prosjektledere, konsulenter eller jobbe med innovasjon i pedagogiske institusjoner.
«Digitale spill engasjerer og motiverer elever på en unik måte. Som spillpedagog kombinerer jeg teknisk ekspertise med pedagogikk som treffer elevene.»
– Marie, spillpedagog ved en videregående skole
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for spillpedagoger viser tydelig vekst og økt etterspørsel. Spillbasert læring anerkjennes som en effektiv pedagogisk metode. Behovet for spillpedagoger øker i både utdanningssektoren og teknologibransjen.
Nåværende behov i markedet
Skoler og utdanningsinstitusjoner ser verdien av spillteknologi i undervisningen. Teknologibedrifter trenger spillpedagoger for å utvikle pedagogiske spill og læringsplattformer.
Markedet etterspør kompetente spillpedagoger som kan skape engasjerende læring. De må kunne utnytte spillmekanikker for å oppnå effektive læringsresultater.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Spillpedagog
Fremtidsutsiktene for spillpedagoger er lovende. Bruken av spillteknologi i utdanning forventes å vokse betydelig.
Innovativ teknologi som VR og AR vekker økt interesse i pedagogiske sammenhenger. Det forventes også mer fokus på personalisert læring gjennom adaptiv spillteknologi.
Arbeidsmarkedet peker i en positiv retning for spillpedagoger. Yrket anses som attraktivt innen både utdanning og teknologibransjen.
Nyttige ressurser og lenker
Som spillpedagog har du mange gode ressurser tilgjengelig. Her finner du en oversikt over fagorganisasjoner, nettverk og kilder for utdanning og jobb. Disse kan hjelpe deg i ditt arbeid med spillpedagogikk.
Aktuelle fagorganisasjoner for spillpedagoger
- Utdanningsforbundet – den største organisasjonen for pedagoger i Norge
- IKT-Norge – interesseorganisasjon for virksomheter innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Bransjenettverk og fagfora innen spillpedagogikk
- Games for Learning Society – nettverk for å fremme bruk av spill i undervisning
- Nordic Game – nordisk bransjeforening for spillutvikling og -design
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Lurer du på utdanning, lønn eller jobber som ressurser Spillpedagog? Sjekk disse kildene:
- Utdanning.no – offisiell nettportal for utdanning i Norge
- Statistisk sentralbyrå – offisiell statistikk, inkludert lønnsdata
- Finn.no og NAV.no – jobbportaler med stillingsannonser
- Spesialiserte spillutviklingsfora – for ledige stillinger innen spill og pedagogikk
Disse organisasjoner spillpedagogikk gir deg viktig informasjon og muligheter. De kan støtte deg i ditt yrke som spillpedagog.
Kort oppsummering av hva Spillpedagog innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Spillpedagoger bruker spillteknologi for å fornye utdanning og opplæring. De kombinerer pedagogikk med nyskapning for å lage spennende læringsopplevelser. Dette yrket er viktig for å tilpasse utdanningen til den digitale verden.
Spillpedagoger har mange jobbmuligheter. De kan undervise, utvikle spill, forske og lede innen edtech-sektoren. Tre av fire unge spiller dataspill, noe som viser behovet for dyktige pedagoger.
Den nye læreplanen, LK20, fokuserer mer på historisk empati. Spillpedagoger kan gjøre historieundervisningen mer engasjerende og relevant. De kan bruke sin kunnskap om pedagogikk og spillteknologi for å skape spennende læring.
FAQ
Hva er en Spillpedagog?
Hva gjør en Spillpedagog?
Hvilke verktøy og utstyr bruker Spillpedagoger?
Hvem samarbeider Spillpedagoger med?
Hva kreves for å bli Spillpedagog?
Hvor jobber Spillpedagoger?
Hva er typiske arbeidsoppgaver for en Spillpedagog?
Hvor mye tjener en Spillpedagog?
Hvilke egenskaper og ferdigheter trenger en Spillpedagog?
Hvordan ser arbeidsmarkedet for Spillpedagoger ut?
Hvilke ressurser finnes for Spillpedagoger?
Kildelenker
- https://jobbsafari.no/jobb/vikariat-25-stilling-som-spillpedagog-8472365
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spesialpedagog
- https://www.hvl.no/studier/studieprogram/spillpedagogikk/
- https://www.spillpedagogbanken.no/om-spillpedagogbanken/
- https://www.utdanningsnytt.no/gaming-spillbasert-laering-stavanger/pa-revheim-skole-spiller-elevene-seg-til-laering-i-eget-gamingrom/229093
- https://podcasts.apple.com/no/podcast/spillpedagog/id1488737268?i=1000458833293&l=nb
- https://www.spillpedagogbanken.no/2020/12/02/her-story-det-upalitelige-vitnet/
- https://www.spillpedagogbanken.no/2020/11/27/spent-its-just-stuff-until-you-dont-have-it/
- https://www.numetrygame.com/john-arne-ble-spillpedagog/
- https://www.hiof.no/lusp/om/laringsverkstedet/blogg/alle-blogginnlegg/spillpedagogikk-og–festival!.html
- https://www.kontekst.no/han-er-blant-stadig-flere-laerere-som-bruker-spill-i-undervisning/
- https://www.utdanningsnytt.no/dataspill-gaming-spillbasert-laering/slik-kan-du-bruke-dataspill-i-undervisningen/229114
- https://www.spillpedagogbanken.no/faqs/
- https://yrkesportalen.no/yrke/maskinlaeringsspesialist-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1167351
- https://karriere.no/jobb/spillpedagog-og-faglaerer-2212867
- https://spillpedagogene.wordpress.com/2016/08/16/ti-tips-om-spill-i-skolen/
- https://spillpedagogene.wordpress.com/author/teacheraleks/page/4/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spillprogrammerer
- https://www.podium.no/gamify
- https://www.spillpedagogbanken.no/2021/11/23/oppdateringer-er-gjort-og-det-kommer-fler/
- https://byavisadrammen.no/datakultur-i-dagens-samfunn/
- https://www.podium.no/oppdragsgiver
- https://www.academia.edu/114892053/7_Spillestetikk?uc-sb-sw=88298863
- https://www.regjeringen.no/contentassets/42ac0925a3124828a2012ccb3f9e80c9/spillerom—dataspillstrategi-2020-2022.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70072/1/PED4590—Master—KDL.pdf
- https://www.regjeringen.no/contentassets/89353a08c9c74f0abad39907ccb24939/kulturtanken_arsrapport_2023-med-riksrev-beretning.pdf
- https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/3040507/906_113065319_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3137673/Hansen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3079773/no.inn:inspera:136491409:38101751.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.kapital.no/karriere/jobb/2021/08/06/7714528/fremtidens-yrker
- https://www.khrono.no/kanskje-blir-du-den-forste-som-har-akkurat-det-yrket/556666
- https://www.uis.no/nb/studier/grunnskolelaerer-1-7-trinn-master
- https://spillpedagogene.wordpress.com/author/teacheraleks/page/2/
- https://likestillingssenteret.no/ressursside-for-veilederen-gaming-for-alle/
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/112101/Masteroppgaven.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2831352/no.uis:inspera:80375228:13629212.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/3081285/no.uis:inspera:148118925:148119302.pdf?sequence=1&isAllowed=y