Lettmatros-yrket er en spennende karriere innen sjøtjeneste. Det byr på daglige utfordringer og muligheter for personlig og faglig vekst. Dette yrket omfatter mange oppgaver knyttet til drift og vedlikehold av skip.
Som lettmatros kan du oppleve en unik karrierevei i maritime næringer. Hver dag bringer nye erfaringer og lærdommer på havet.
Hva er en Lettmatros?
En lettmatros er viktig for mannskapet på skip. De er en del av dekksmannskapet med ansvar for daglig drift. Lettmatroser jobber under erfarne matroser og offiserer på handels- og passasjerskip.
Kort definisjon av yrket Lettmatros
Lettmatroser utfører praktiske oppgaver innen vedlikehold, vakthold, lasting og lossing av skip. De er nøkkelpersoner i sjøfarten og maritimt mannskap. Deres innsats bidrar til effektiv og sikker drift av fartøyene.
Nøkkelfakta om yrket som Lettmatros: | Statistikk |
---|---|
Utdanning | Vanligvis to års skolegang og to år som lærling på skip for å oppnå fagbrev som matros |
Språk og kulturforståelse | Kommunikasjonsferdigheter, spesielt i engelsk, samt kulturforståelse |
Videre karrieremuligheter | Fagbrev som matros gir adgang til teknisk fagskole i maritime fag |
Tidligere vervede soldater | Vervede soldater i Sjøforsvaret kunne tidligere ha kontrakter på inntil to treårskontrakter, med mulighet for en tredje kontrakt |
Lettmatroser er sentrale i sjøfarten og maritimt mannskap. De får opplæring for å sikre effektiv og trygg drift av skip. Gjennom sertifisering oppnår de nødvendige ferdigheter for arbeidet på fartøyene.
Fakta om Lettmatros
Lettmatroser er viktige på handelsskip, passasjerskip og offshore fartøy. De er sentrale i dekkstjeneste og sjømannskap. Deres innsats sikrer effektiv og trygg drift av skip.
For å jobbe som lettmatros trengs gyldig helseerklæring fra sjømannslege. Arbeidstiden er ofte i turnus, som 4 uker på havet og 4 uker fri. God fysisk form og samarbeidsevne med internasjonalt mannskap er nødvendig.
Den norske maritime tjeneste-næringen sysselsetter 88 600 personer. Den står for en verdiskaping på 211 milliarder kroner. Rundt 20 000 norske sjøfolk jobber på norskkontrollerte fartøy.
Det er for øyeblikket 2061 maritime lærlinger i Norge. Dette viser den økende etterspørselen etter dyktige sjøfolk i landet.
Selskap | Antall ansatte | Antall lærlinger | Tilbud |
---|---|---|---|
Frøy | Over 1100 | Ikke oppgitt | Kokekyndig lettmatros, turnus 1:1, god lønn og pensjon |
Sea1 Offshore | Ikke oppgitt | 14 | Årets Maritime Lærebedrift 2023, samarbeid med videregående skoler |
Christian Radichs Windjammer | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Praktisk opplæring for unge utenfor utdanning |
Frøy, Sea1 Offshore og Christian Radichs Windjammer er viktige for å utdanne nye lettmatroser. De tilbyr lærlingeprogrammer og samarbeider med skoler.
Disse selskapene gir gode ansettelsesvilkår for å tiltrekke unge talenter. Dette bidrar til å holde den norske maritime næringen sterk og konkurransedyktig.
Video av Lettmatros i arbeid
Lettmatroser er viktige i den norske maritime næringen. De bidrar til å holde Norge som en ledende sjøfartsnasjon. Deres arbeid sikrer effektiv og trygg drift av skip.
Yrket er avgjørende for global handel og transport. Lettmatroser starter ofte sin karriere innen sjøfart her. De utfører mange oppgaver som er nødvendige for skipets drift.
Lettmatros: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Lettmatroser har mange viktige oppgaver om bord. De håndterer tau, fortøyning og anker. De utfører også vedlikehold og reparasjoner på skipet.
Deres arbeid er viktig for sikkerhet og effektivitet. Uten dem ville global handel bli vanskeligere og dyrere. Lettmatroser hjelper Norge å konkurrere i den globale økonomien.
Norske rederier trenger dyktige maritimt mannskap. Dette hjelper dem å beholde sin posisjon i sjøfart-sektoren. Lettmatroser er derfor viktige for Norges økonomi og skipsarbeid.
«Lettmatroser er førstelinjen i den maritime næringen. Uten dem ville skipene stått stille og global handel blitt sterkt hemmet.»
Lettmatroser representerer norsk sjøfartskunnskap og tradisjoner. De hjelper Norge å være en ledende maritim nasjon. Deres innsats styrker Norges rykte innen maritime tjenester og produkter.
Hva gjør en Lettmatros?
Lettmatroser spiller en viktig rolle i maritim virksomhet. De utfører varierte oppgaver om bord på skip. Deres arbeid er avgjørende for vedlikehold, vakthold, lasting og lossing.
Typiske arbeidsoppgaver for Lettmatros
- Utføre rutinemessig vedlikehold som maling, spyling og renhold av dekk
- Assistere ved manøvrering av skipet, herunder fortøyning og ankring
- Delta i lasting og lossing av gods og utstyr
- Gjennomføre vakthold og overvåke sikkerhetsprosedyrer
- Håndtere avfallshåndtering og andre miljørelaterte oppgaver
- Bistå i redningsøvelser og andre spesialoppgaver etter behov
Daglig rutine
Lettmatroser starter ofte dagen med rengjøring eller maling av dekk. De hjelper til med fortøyning og ankring av skipet.
De laster og losser gods og utstyr gjennom dagen. Vakthold og overvåking av sikkerhetsprosedyrer er også en del av jobben.
Spesialoppgaver
Lettmatroser deltar i redningsøvelser og andre viktige oppdrag. De bistår ved spesielle operasjoner som krever ekstra innsats.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Lettmatros
- Håndtere fortøyning og ankring under inn- og utseiling
- Utføre arbeider som renhold, maling og vedlikehold av dekk
- Assistere ved lasting og lossing av gods, utstyr og proviant
- Overvåke og rapportere om sikkerhetstiltak og -prosedyrer
- Bistå i nødssituasjoner og delta i redningsøvelser
- Håndtere avfallshåndtering og miljørelaterte oppgaver om bord
Oppgave | Ansvar |
---|---|
Vedlikehold | Rengjøring, maling, spyling av dekk |
Manøvrering | Fortøyning, ankring, assistanse ved inn- og utseiling |
Lasting og lossing | Håndtering av gods, utstyr og proviant |
Sikkerhet | Overvåke prosedyrer, delta i redningsøvelser |
Miljø | Avfallshåndtering og andre miljørelaterte oppgaver |
Verktøy og utstyr de bruker
Lettmatroser bruker spesialiserte verktøy og sikkerhetsutstyr i den maritime industrien. De trenger dette for å jobbe effektivt og trygt. Utstyret omfatter maritim teknologi, sikkerhetsutstyr og vedlikeholdsutstyr.
For vedlikehold bruker de malerkoster, høytrykksspylere og rengjøringsmidler. Redningsvester, brannslukningsapparater og personlig verneutstyr beskytter dem om bord. De betjener også kraner og vinsjer for lasting og lossing av gods.
Radio er viktig for kommunikasjon med resten av besetningen. Det sikrer god koordinering under både rutineoppgaver og nødsituasjoner. Lettmatroser får også instruksjoner via radio.
Utstyr for Lettmatroser | Funksjon |
---|---|
Malerkoster, høytrykksspylere, rengjøringsmidler | Vedlikeholdsoppgaver |
Redningsvester, brannslukningsapparater, personlig verneutstyr | Sikkerhet om bord |
Kraner, vinsjer | Lasting og lossing av gods |
Radio | Kommunikasjon og koordinering |
Med dette utstyret kan lettmatroser takle mange oppgaver i den maritime bransjen. De jobber effektivt og sikkert i en krevende bransje.
Hvem Lettmatros samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Lettmatroser jobber tett med mange fagfolk på skip. De får veiledning fra erfarne matroser, båtsmann, og dekksoffiserer. Teamarbeid er viktig for god maritim ledelse og en velfungerende skipsbesetning.
Om bord samarbeider lettmatroser også med maskinromspersonell og servicepersonell. I havner jobber de med havnearbeidere og loser. På passasjerskip kan de hjelpe passasjerer direkte.
Dette varierte samarbeidet gir verdifull erfaring. Lettmatroser lærer å jobbe i team og kommunisere godt. Disse ferdighetene er svært nyttige i maritim bransje.
Samarbeidspartnere | Oppgaver |
---|---|
Matroser, båtsmann, styrmenn, kaptein | Daglige operasjoner, ledelse og koordinering |
Maskinromspersonell, servicepersonell | Tverrfaglig samarbeid om bord |
Havnearbeidere, loser | Anløp og manøvrering i havner |
Passasjerer | Kundeservice og assistanse |
Arbeidstider for Lettmatros
Lettmatroser jobber vanligvis 4 uker på jobb og 4 uker fri. Under arbeidsperioden har de lange dager med ulike vaktordninger. Arbeidstidene kan variere basert på skipets type og fartsområde.
Denne jobben krever tilpasningsdyktighet og evne til å være borte lenge. Det gjenspeiler den maritime livsstilen mange lettmatroser opplever. Ansettelsen kan være fast eller midlertidig, ofte med prøvetid.
Oppsigelsestiden følger skipsarbeidsloven. Ledige stillinger tilbys først internt før de annonseres eksternt. Lønns- og arbeidsvilkår varierer for vaktgående mannskaper og cateringpersonell.
Arbeidstid | Avtaler og vilkår |
---|---|
|
|
Fartstidstillegg gis etter 3, 5 og 8 års fartstid til sjøs. Overtidsgodtgjørelse utbetales etter særskilte satser, inkludert for helgearbeid. Satsene reguleres for grunnlønn, kompensasjonsfritid, overtid og ferie.
Lærlinger får lønn etter en fastsatt prosentvis fordeling over to år. For nye stillinger forhandles lønns- og arbeidsvilkår med overenskomstens parter. Arbeidstiden reguleres i samsvar med skipssikkerhetsloven og tilhørende forskrifter.
Hvordan bli Lettmatros?
Å bli en kvalifisert lettmatros krever en systematisk utdanningsvei. Du må fullføre VG1 Teknikk og industriell produksjon eller elektrofag. Deretter følger VG2 Maritime fag i videregående opplæring.
Etter dette kommer en toårig læretid som lærling. Du kan gjøre dette i en bedrift eller i Sjøforsvaret.
Utdanningskrav for Lettmatros
For å jobbe som lettmatros på skip, trenger du en gyldig helseerklæring fra sjømannslege. Du må også ta sertifiseringskurs, som sikkerhetskurs og andre maritime spesialiseringer.
Disse kursene gir deg nødvendig kompetanse. De hjelper deg å utføre jobben trygt og effektivt.
Studieløp for Lettmatros
- VG1 Teknikk og industriell produksjon eller elektrofag
- VG2 Maritime fag
- Toårig maritim utdanning som lærling
Videreutdanning og Kvalifikasjoner
Etter utdanningen som lettmatros, kan du videreutdanne deg. Du kan bli styrmann eller kaptein. Dette krever mer sertifisering og kursing.
Du må lære navigasjon, sjømannskap og teknisk vedlikehold. Slik kan du utvikle din maritime karriere.
Utdanning | Varighet | Innhold |
---|---|---|
Lettmatroskurs | 4 måneder |
|
Dette utdanningsløpet gir deg nødvendige kvalifikasjoner. Du blir klar for ansvar som lettmatros på skip. Dette kan være i handelsflåten, offshoreindustrien eller andre maritime sektorer.
Hvor jobber en Lettmatros?
Lettmatroser har en variert arbeidsdag på ulike typer skip og fartøy. De kan jobbe for rederier, på handelsskip som frakter varer internasjonalt, eller på passasjerskip. Statlige maritime tjenester og den norske marine er også mulige arbeidsgivere.
Arbeidet kan foregå i norske farvann og internasjonalt. Offshore-fartøy, forskningsskip og isbrytere er noen av arbeidsstedene. Lettmatroser må alltid følge strenge regler for sikkerhet og beredskap.
Vanlige arbeidssteder for Lettmatros
- Private rederier
- Handelsskip
- Passasjerskip (cruiseskip, ferger)
- Offshore-fartøy (olje- og gassindustri)
- Forskningsskip
- Isbrytere
- Statlige maritime tjenester
- Den norske marine
Lettmatroser er en viktig del av mannskapet på alle typer skip. De bidrar til å holde fartøyene i drift og trygge for alle om bord.
Arbeidsmiljø
Lettmatroser møter både utfordringer og fordeler i sitt arbeidsmiljø. God maritim sikkerhet er viktig i det fysiske arbeidet om bord. Lange perioder borte fra hjemmet kan påvirke balansen mellom jobb og privatliv.
Utfordringer i Lettmatros-yrket
Lettmatroser kan møte farlige situasjoner til sjøs. De utfører tunge løft og fysisk krevende arbeid. Arbeidsdagene er ofte lange og tilbringes langt hjemmefra.
De må også tilpasse seg ulike kulturer og arbeidsmiljøer verden over. Dette krever fleksibilitet og tilpasningsevne.
Fordeler med Lettmatros-yrket
Lettmatroser får mulighet til å oppleve ulike deler av verden. De tjener godt og får kompensasjon for den fysiske belastningen. Jobben byr på et variert arbeidsmiljø og sjanse til å utvikle maritime ferdigheter.
Work-life balance for Lettmatros
Balansen mellom jobb og privatliv kan være utfordrende for lettmatroser. De tilbringer lange perioder på havet. Til gjengjeld får de lengre friperioder mellom seilasene.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Lettmatrosjobber finnes over hele verden, særlig i kystområder og havner. For å finne de beste mulighetene må de ofte være villige til å flytte.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
Fysisk krevende arbeid | Variert arbeidsmiljø |
Lange perioder borte fra hjemmet | Mulighet til å reise |
Potensielt farlige situasjoner til sjøs | God lønn og kompensasjon |
Utfordringer med work-life balance | Utvikling av maritime ferdigheter |
«Yrket som lettmatros gir meg muligheten til å utforske verden, samtidig som jeg får god lønn for det fysiske arbeidet jeg utfører.»
Myter og fakta om Lettmatros-yrket
Sjømannsyrket er omgitt av mange myter og fordommer. Virkeligheten er ofte annerledes enn man skulle tro. Dyktige lettmatrosen er viktige i moderne maritim karriere og sjømannskultur.
En vanlig myte er at alle sjømenn er menn. I realiteten velger stadig flere kvinner en karriere i moderne sjøfart. Kvinnelige lettmatrosen utgjør en økende andel av sjøfolkene.
«Avbruddsprosenten blant maritime lærlinger har variert mellom ti og tolv prosent de siste årene.»
Mange tror sjømannslivet er ensomt og isolert. Med dagens teknologi har mannskapet ofte gode kommunikasjonsmuligheter. De kan enkelt holde kontakt med omverdenen.
Yrket som lettmatros krever mer enn bare hard fysisk innsats. Teknologisk kompetanse er nødvendig for å håndtere avansert utstyr om bord.
Myte | Fakta |
---|---|
Alle sjømenn er menn | Stadig flere kvinner velger en maritim karriere |
Sjømannslivet er ensomt og isolert | Moderne skip har gode kommunikasjonsmuligheter |
Yrket krever kun fysisk styrke | Teknologisk kompetanse er også viktig |
Ved å avdekke slike myter får vi bedre innsikt. Vi forstår bedre hva det betyr å være lettmatros i dagens maritime industri.
Lettmatros lønn – Hvor mye tjener en Lettmatros?
Lønnen for lettmatroser varierer basert på erfaring, skipstype og fartsområde. Nyutdannede lettmatroser starter ofte med 350 000 – 400 000 kroner årlig. Erfarne lettmatroser kan tjene opp mot 500 000 – 600 000 kroner per år.
Høyere lønn er mulig ved offshore-arbeid eller i internasjonal fart. Dette skyldes ofte spesielle tillegg og kompensasjoner.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Jo mer erfaring, desto høyere lønn
- Spesialisering: Arbeid offshore eller i internasjonal fart kan gi høyere maritim lønn og offshore-tillegg
- Tariffavtaler: Ulike tariffavtaler mellom arbeidsgivere og fagforeninger påvirker lønnsnivået
- Overtid og risikotillegg: Kompensasjon for ekstra arbeidstid og eksponering for risiko
Gjennomsnittlønn for Lettmatros
Statistikk viser at gjennomsnittlig lønn for lettmatroser er rundt 500 000 kroner årlig. Dette kan variere basert på lokale forhold og individuelle faktorer.
Erfaring | Gjennomsnittlønn |
---|---|
Nyutdannet | 350 000 – 400 000 kr |
Erfaren | 500 000 – 600 000 kr |
For nøyaktig lønnsinfo, sjekk med arbeidsgivere eller fagforeninger. Lokale tariffavtaler og andre faktorer kan påvirke den endelige lønnen.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Lettmatros
En lettmatros trenger både praktiske og personlige ferdigheter. Maritim kompetanse omfatter kunnskap om skipssikkerhet, navigasjon og utstyrshåndtering. God fysisk utholdenhet er viktig, da arbeidet kan være krevende.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Lettmatros
- Grundig forståelse av maritime regelverk og sikkerhetsprosedyrer
- Evne til å betjene og vedlikeholde skipsutstyr som ankre, wirer, pumper og annet dekksmateriell
- Kjennskap til navigasjonsprinsipper, bruk av kompass og GPS-systemer
- Opplæring i håndtering av livbåter, redningsflåter og annet sikkerhetsutstyr
- Kompetanse innen førstehjelp og medisinsk behandling om bord
Karriere- og utviklingsmuligheter
Lettmatroser har gode muligheter for karriereutvikling. Med erfaring og utdanning kan man avansere til matros, båtsmann eller styrmann. Spesialiseringsmuligheter inkluderer dynamisk posisjonering, offshore operasjoner og maritime administrasjonsroller.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Lettmatros
Gjennom sertifiseringer kan lettmatroser utvide sin kompetanse for mer spesialiserte oppgaver. Det finnes muligheter for høyere maritime sertifikater, som Kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 1 til 5. Fritidsskippersertifikat og Fiskeskippersertifikat er også tilgjengelige.
Interne karrierestiger og alternative roller for Lettmatros
Mange lettmatroser jobber seg oppover som matros, båtsmann eller styrmann. Alternative karriereveier finnes innen maritim administrasjon og havneoperasjoner. Disse tilbyr spennende muligheter for de med maritim kompetanse og lederskap.
For å lykkes i yrket må lettmatroser tilegne seg nødvendig maritim kompetanse. Tekniske ferdigheter og lederevner er også viktige for å nå karrieremålene.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Norsk maritim næring trenger kvalifiserte lettmatroser. Vekst i grønn skipsfart og automatisering driver etterspørselen. Nye trender krever økt teknologiforståelse og miljøvennlig drift.
Offshore vind og havbruk skaper nye jobbmuligheter for lettmatroser. Pensjonering av erfarne sjøfolk øker behovet for ny arbeidskraft.
Nåværende behov i markedet
- God etterspørsel etter kvalifiserte lettmatroser i Norge og internasjonalt
- Vekst i sektorer som grønn skipsfart og automatisering fører til endrede kompetansekrav
- Offshore vind og havbruk skaper nye jobbmuligheter for lettmatroser
- Aldring av arbeidsstyrke og pensjonering krever rekruttering av ny arbeidskraft
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Lettmatros
Lettmatroser har gode fremtidsutsikter. Teknologiske endringer og grønn skipsfart påvirker kompetansekravene. Digitale ferdigheter og miljøhensyn blir viktigere.
Maritim næring vokser og trenger nye lettmatroser. Behovet for dyktige fagfolk forblir høyt både på kort og lang sikt.
Nyttige ressurser og lenker
Som lettmatros i maritim utdanning finnes det flere verdifulle ressurser. Sentrale aktører inkluderer sjømannsorganisasjoner som Norsk Sjømannsforbund og Fellesforbundet For Sjøfolk. Disse kan hjelpe deg i din karriere.
Aktuelle fagorganisasjoner for Lettmatros
- Norsk Sjømannsforbund
- Fellesforbundet For Sjøfolk
Nettportaler som MaritimKarriere.no og Maritimt Opplæringskontor tilbyr nyttig informasjon. De dekker utdanning, jobbmuligheter og karriereutvikling innen maritim sektor.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
- NAV
- Statistisk sentralbyrå
Bransjenettverk som Maritimt Forum kan hjelpe deg å knytte verdifulle kontakter. De gir innsikt i næringen for jobbsøkere og studenter.
«Det å være en del av et faglig nettverk åpner dører og gir verdifull innsikt i bransjen.»
Mange muligheter finnes for å videreutvikle deg som lettmatros. Du kan knytte kontakter innen denne spennende sektoren. Dette gjelder uansett om du er nybegynner eller erfaren.
Kort oppsummering av hva Lettmatros innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
En lettmatros er en viktig del av den maritime karrieren. Dette yrket kombinerer praktisk arbeid med spennende muligheter for utvikling. Du kan jobbe både hjemme og ute i verden.
Lettmatroser utfører sentrale oppgaver ombord på skip. Med riktig utdanning kan du avansere til høyere stillinger innen maritim sektor. Dette åpner dører for en internasjonal karriere.
Yrket byr på en unik livsstil med reising og god lønn. Det krever også tilpasningsdyktighet og fysisk utholdenhet. Siden 1990-tallet har næringen hatt økende fokus på kvinners rolle.
Lettmatros-yrket er spennende for både kvinner og menn. Det gir en meningsfull karriere med globale muligheter. Du kan være med på å forme fremtidens maritime industri.
FAQ
Hva er en lettmatros?
Hva gjør en lettmatros i sitt daglige arbeid?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en lettmatros?
Hvem samarbeider en lettmatros med?
Hvordan blir man lettmatros?
Hvor jobber en lettmatros?
Hva er utfordringer og fordeler med å være lettmatros?
Hvor mye tjener en lettmatros?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en lettmatros?
Hva er fremtidsutsiktene for yrket som lettmatros?
Kildelenker
- https://filialpost.com/jobb-som-matros-ledige-stillinger-og-karrieremuligheter/
- https://www.kystogfjord.no/nyheter/i/P4xoj0/mangler-matroser-utdanner-dem-selv
- https://www.skipsrevyen.no/havila-shipping-njal-saevik/loser-mannskapsmangel-med-egen-matros-skole/1448722
- https://lokalhistoriewiki.no/Matros
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/matros
- https://karriere.froygruppen.no/jobs/5201665-kokekyndig-lettmatros
- https://www.snmk.no/sea1-offshore-vant-prisen-aarets-maritime-laerebedrift-2023.6588966-492554.html
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=380166703&srsltid=AfmBOoou2xqwHw_mgPQnDFPJbM0vt-O6X98K8JEfY_NKW_o94Afme7OT
- https://frifagbevegelse.no/nyheter/norge-skriker-etter-flere-sjofolk-selv-uten-erfaring-har-nicolai-fatt-jobb-pa-skip-6.158.941122.c04e02ba4e
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1164672
- https://studenttorget.no/matros
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=380166703&srsltid=AfmBOoorRYXzGUbOk5DG27IIrTNBgsCXaQxzC6goDJpSU3q80GfqCyHf
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/852930
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-12-22-1523/*
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-472/KAPITTEL_8-4
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=380166703&srsltid=AfmBOormBaja5ALy0Eq-vHgzHguc5_6kdulUGGoNiHb1eVyJwHmwHGm_
- https://windjammer.no/lettmatroskurs/
- https://www.studentum.no/karriereguiden/slik-blir-du-matros-23311
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/843597
- http://www.mariut.org/arskonferanser/2011/Presentations/07 Avbrudd/Raport Jone Ullenes.pdf
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-471/KAPITTEL_3-2
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/matros
- https://abm-utvikling.no/en-detaljert-guide-til-matros-jobb-alt-du-trenger-a-vite/
- https://natlex.ilo.org/dyn/natlex2/natlex2/files/download/94348/NOR94348Norwegian.pdf
- https://leksikon.speidermuseet.no/wiki/Sjøspeidermerker
- https://cvapp.no/cv-eksempler/sjomann
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/151561/Gudmundsen, Stokken.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://karrierestart.no/bransje/shipping-off-onshore-maritim/778-yrker-pa-sjoen-alt-om-yrkesveiene-i-den-maritime-bransjen
- https://radikalpolitikk.no/2017/11/05/sinte-og-rusa-menn/
- https://forvaltningsdatabasen.sikt.no/filer/aarsmeldinger/AN_2010_8053.pdf;jsessionid=D3737C5DB756711FD661B735D49BE655
- https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/kildetips-og-oppgaver-for-studenter/migrasjon/_/attachment/download/7ff5c72e-8a87-42ae-b015-be610deafb5b:1950c9054f9fcdb557f50ff23a7209cb97d4e173/Masteroppgave_Saetereie_PDF.pdf
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/151832/Kvinnelige styrmenn – 2010 – Reidun Berland Camilla Njøs Jørgensen Sarah Sangolt.pdf?sequence=1