Har du noen gang tenkt på hva som kreves for å bli Hovedsikkerhetsvakt jernbane? Dette yrket er viktig for jernbanesikkerheten. De sikrer at folk og varer blir transportert trygt.
I denne artikkelen ser vi nærmere på utdanning, lønn og arbeidsoppgaver. Vi ser også på jobbmuligheter i dette feltet. Det er spennende, særlig med økende behov for kvalifiserte ansatte.
Hva er en Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
En Hovedsikkerhetsvakt jernbane er viktig for trafikksikkerheten. De sikrer trygge arbeidsforhold ved jernbanen. De overvåker arbeidet nær travle spor og sørger for at sikkerhetsregler følges.
Kort definisjon av yrket Hovedsikkerhetsvakt jernbane
En Hovedsikkerhetsvakt er en bro mellom togledelse og arbeidere. De må håndtere forskjellige ansvarsområder. De sjekker at sikkerhetsregler følges og håndterer risikoen for trafikksikkerheten.
De veider også ansatte og leverandører som jobber med sikkerheten. Dette er viktig for jernbaneinfrastrukturen.
Quick faktaboks om Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Hovedsikkerhetsvakt jernbane er viktig for trygge arbeidsplasser i jernbanesektoren. Her er noen viktige fakta om yrket.
Aspekt | Informasjon |
---|---|
Tittel | Hovedsikkerhetsvakt jernbane |
Typiske arbeidssteder | Jernbaneverk, anleggsplasser |
Utdanning | Grunnopplæring ved Bane NORs Jernbaneskole |
Ansvar | Sikring av arbeidsplasser, kommunikasjon med togledere |
Lønnsnivå | Varierer avhengig av erfaring og sted |
Video av Hovedsikkerhetsvakt jernbane i arbeid
En video viser hvordan Hovedsikkerhetsvakt bidrar til jernbanesikkerhet. Den viser kompleksiteten i deres arbeid. De er viktige for å holde jernbanen trygg.
Hovedsikkerhetsvakt jernbane: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Videoen viser hvordan Hovedsikkerhetsvakt håndterer situasjoner under arbeid. De sjekker sikkerheten og sikrer at alle følger regler. Deres arbeid reduserer risikoen for ulykker.
Økt bevissthet om jernbanesikkerhet
Videoen øker bevisstheten om jernbanesikkerhet. Den viser utfordringene Hovedsikkerhetsvakt møter hver dag. Deres arbeid er viktig for å holde togdriften trygg.
Aspekter ved Hovedsikkerhetsvaktens Arbeid | Betydning |
---|---|
Sikkerhetstiltak | Opprettholder jernbanesikkerhet ved å vurdere risikoer og iverksette nødvendige tiltak. |
Samarbeid | Jobber tett med entreprenører og andre fagpersoner for å sikre alt arbeid foregår trygt. |
Risikovurderinger | Utfører vurderinger for å sikre at alle sikkerhetsprosedyrer følges før og under arbeid. |
Kompetanse | Har nødvendig kunnskap om lover og regelverk for jernbanearbeid. |
Effektiv prosjektstyring | Sikrer at arbeidet utføres innenfor gitte tidsrammer og opprettholder togtrafikkens normale drift. |
Hva gjør en Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
En Hovedsikkerhetsvakt jernbane har mange viktige oppgaver. De sikrer at både arbeidere og togpassasjerer er trygge. Det krever teknisk kunnskap og evnen til å håndtere ulike situasjoner.
Typiske arbeidsoppgaver for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
- Overvåking av spor for å sikre trygge arbeidsforhold.
- Kommunikasjon med togledere for å koordinere sikkerhetstiltak.
- Tilsyn med lokalsikkerhetsvakter (LSV) på arbeidsstedet.
Daglig rutine
Den daglige rutinen inkluderer kontakt med operativt personell. Det er også viktig å holde seg oppdatert på sikkerhetsprosedyrer.
Spesialoppgaver
Spesialoppgaver kan være alt fra opplæring av nye til å gjennomføre sikkerhetstester. Det krever god forståelse av sikkerhetsprosedyrer.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Planlegging av arbeid | Gjøre seg kjent med strekningen og utarbeide «Sikker jobb-analyse» (SJA). |
Sikring av personell | Ansvarlig for å sikre arbeidsstedet med nødvendige tiltak. |
Signalgivning | Kontrollere skifteveier og betjene sporveksler. |
Verktøy og utstyr de bruker
Hovedsikkerhetsvakter på jernbane trenger spesifikk utstyr for å jobbe trygt. Dette utstyret hjelper dem å holde seg selv og jernbanen sikker. Her ser du hva de bruker:
- Kommunikasjonsutstyr: Radioer for å snakke med togledelsen.
- Signalutstyr: Verktøy for å sperre spor og signalisere til tog.
- Personlig verneutstyr: Sikkerhetsklær og hjelmer som følger regler for synlighet.
- Hørselvern: Beskyttelse for ørene når det er støi over 85 dB(A).
- Verktøy for høydesikring: Fallsikringsutstyr for arbeid i høyden.
- Gassvarslere: Utstyr for å finne gasser i tunneler.
Det er viktig å bruke vernebriller og visirer, avhengig av jobben. Bane NOR sier at hjelmer skal bytte etter 5 år. Alle må ha sikkerhetsopplæring før de arbeider med infrastrukturen.
Type utstyr | Beskrivelse |
---|---|
Kommunikasjonsutstyr | Radioer for å sikre kontakt med jernbanenettverket. |
Signalutstyr | Spesifikke verktøy for å sperre spor. |
Verneutstyr | Krav til bruk av oppdatert verneutstyr for sikkerhet. |
Hørselvern | Obligatorisk beskyttelse for arbeid i høye støynivåer. |
Gassvarslere | Utstyr for å oppdage gasser i lukkede rom. |
Hvem Hovedsikkerhetsvakt jernbane samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Som Hovedsikkerhetsvakt jernbane er samarbeid veldig viktig. Du jobber tett med andre for å gjøre jernbanen trygg og effektiv.
Kolleger som togledere er viktige. De planlegger jernbanetrafikken. Det er nødvendig å dele informasjon for å unngå ulykker.
Det er også samarbeid med lokalsikkerhetsvakter (LSV). De tar vare på sikkerheten på arbeidsplassene.
Ingeniører og prosjektledere er også viktige. De tar vare på infrastrukturen. Det er viktig for deg å vite om endringer.
Dette samarbeidet gjør jernbanen sikker og smidig. Alle, fra kolleger til kunder, er viktige i daglig arbeid.
Arbeidstider for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Arbeidstider for Hovedsikkerhetsvakt jernbane varierer. De jobber ofte i skift for å holde øye med alt. Dette kan være både dag og natt, avhengig av behovet.
Skiftarbeidet gir fleksibilitet. Det er viktig for å holde arbeidet effektivt. Her er en oversikt over arbeidstidene:
Skift | Type arbeid | Timer pr. uke |
---|---|---|
Dag | Overvåkning og tilsyn | 40 timer |
Natt | Rundering og vedlikehold | 36 timer |
Helg | Prosjektgjennomføring | 24 timer |
Jobben krever tilpasning til skiftarbeid. Dette påvirker privatlivet. Det er viktig å forstå arbeidets krav og forberede seg på varierte tider.
Hvordan bli Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
For å bli Hovedsikkerhetsvakt jernbane, må du møte spesifikke utdanningskrav. Du trenger formell utdanning ved Bane NORs Jernbaneskole. Du må også få praktisk opplæring for å lære nødvendig kompetanse. Her er noen viktige krav:
Utdanningskrav for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
- Obligatorisk kurs med praktisk opplæring.
- Dokumentert kompetanse iht. gjeldende læreplaner.
- Godkjenning fra Bane NOR, inkludert helseattest og skikkethetsvurdering.
Studieløp
Studieløpet inkluderer mange kurs for å utvikle nødvendige ferdigheter. Det er viktig å være aktiv og få gode resultater i kursene.
Relevante kurs, videreutdanning eller praksis for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Videreutdanning er viktig for å holde og forbedre kompetansen. Det finnes kurs i ulike områder. Praksis i feltet gir viktig erfaring.
Andre nødvendige kvalifikasjoner eller godkjenninger for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Det er også andre kvalifikasjoner du må ha. En gyldig helsesertifisering med psykologisk vurdering er nødvendig. Sertifiseringer gjelder i 36 måneder, og du må gjennomgå testing av trafikksikkerhet etter dette.
Hvor jobber en Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
En Hovedsikkerhetsvakt jernbane jobber på mange arbeidssteder. De jobber både i offentlig sektor og privat sektor. Dette gir dem mange jobbmuligheter.
Vanlige arbeidssteder
Typiske arbeidssteder for Hovedsikkerhetsvakter inkluderer:
- Anleggsplasser
- Stasjoner
- Kontrollrom
Hovedsikkerhetsvakter jobber for Bane NOR og private jernbanevirksomheter. De trenger å vise at de er godkjent som operativt personell. Arbeidsmiljøet kan endres, noe som krever minst 10 virkedager for behandling.
Arbeidsmiljø
Arbeid som Hovedsikkerhetsvakt jernbane kan være både utfordrende og belønning. Det påvirker hverdagen til arbeidstakeren og virksomhetens effektivitet.
Utfordringer i Hovedsikkerhetsvakt jernbane-yrket
Det er mange utfordringer i dette yrket. Stressnivået er ofte høyt, noe som krever hurtige beslutninger. Arbeid i forskjellige vær og farlige omgivelser er også en utfordring.
Det er viktig med klare retningslinjer og god opplæring. Dette hjelper med å håndtere utfordringene bedre.
Fordeler med Hovedsikkerhetsvakt jernbane-yrket
Det er også mange fordeler. Muligheter for å utvikle seg og spesialisere seg er gode. Dette kan øke kompetansen og åpne nye karriereveier.
Rollen gir også mulighet til å påvirke sikkerheten på jernbanen. Dette er viktig for både passasjerer og transportørers omdømme.
Work-life balance for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Work-life balance varierer. Arbeidstider og prosjektlengde påvirker dette. Mange Hovedsikkerhetsvakter jobber i turnusordninger, både dag- og nattevakter.
Fleksibilitet i arbeidstiden er en fordel for noen. Men det kan være utfordrende for andre, spesielt for familie og fritid.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Geografisk spredning er viktig for arbeidsplasser. Hovedsikkerhetsvakter jobber ofte hos større selskaper som Infranord Norge AS og Mesta. De har store prosjekter langs jernbanen.
Med om lag 1800 personer godkjent som sikkerhetsvakt, er det en god fordeling av stillinger. Det er både i store og små selskaper, selv om det kreves bemanning.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utfordringer | Høyt stressnivå, rask beslutningstaking, arbeid i farlige forhold |
Fordeler | Muligheter for spesialisering, innvirkning på jernbanesikkerhet |
Work-life balance | Fleksible arbeidstider, turnusordninger |
Geografisk tilgjengelighet | Større selskaper og entreprenører som Mesta, distribusjon av jobber |
Myter og fakta om Hovedsikkerhetsvakt jernbane-yrket
Mange tror feil om Hovedsikkerhetsvakt jernbane. De tror ofte at sikkerhetsvakter bare overvåker. Men det er mange fakta som viser at de har et bredt ansvar.
De jobber med planlegging og koordinering. Dette er viktig for sikkerheten på jernbanen.
Over 100 studenter har startet på utdanningen for dette yrket. Dette viser at flere er interessert i å bli fagfolk. Diskusjoner om kompetanse viser hvor viktig Hovedsikkerhetsvakt jernbane er i dag.
Kvinner tar mer plass i sikkerhetssektoren. Dette viser at gamle oppfatninger om yrker ikke er sant. Det er viktig å se på yrket som Hovedsikkerhetsvakt jernbane på nytt.
Å kaste bort myter om Hovedsikkerhetsvakt jernbane er viktig. Det hjelper oss å forstå denne rollen bedre. En bedre forståelse kan også hjelpe til å få flere til å velge dette yrket.
Hovedsikkerhetsvakt jernbane lønn – Hvor mye tjener en Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
Lønnen til en Hovedsikkerhetsvakt på jernbanen varierer. Det avhenger av erfaring, hvor de jobber, og spesialisering. Dette jobbet har en god lønn fordi det er ansvarlig og krever kompetanse. Nyansatte får en god startlønn. De som har jobbet lenger, kan få mer penger.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
En Hovedsikkerhetsvakt på jernbanen tjener mellom 400,000 og 500,000 NOK i året. Lønnen kan variere. For eksempel kan en Department Engineer eller Operations Manager tjene opptil 440,000 NOK.
Faktorer som påvirker lønnen (erfaring, sted, spesialisering)
Lønnen påvirkes av flere ting:
- Erfaring: Jo mer erfaring, jo høyere lønn.
- Sted: Lønnet kan endre seg basert på hvor man jobber.
- Spesialisering: Spesialkompetanse kan øke lønnen.
Startlønn for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Startlønnen til en ny Hovedsikkerhetsvakt er ikke fast. Men de kan forvente en god lønn som øker med erfaring. En fører med autorisasjon får minst 537,552 NOK i året.
Gjennomsnittlønn for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Gjennomsnittslønnen for en Hovedsikkerhetsvakt er rundt 500,000 NOK. Med tillegg for kompetanse kan dette øke. For eksempel kan fører med spesifik kompetanse få 50,000 NOK mer.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
For å bli god som Hovedsikkerhetsvakt jernbane, trenger du noen spesielle personlige egenskaper og ferdigheter. Det er viktig å kunne kommunisere godt og ta hurtige beslutninger. Dette hjelper deg å håndtere vanskeligheter i jobben.
Man må også kunne forstå hvordan forskjellige ting påvirker sikkerheten på jernbanen. Her er noen viktige punkter om kompetanse og karriereutvikling.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Det er noen viktige ferdigheter du trenger:
- Kunnskap om jernbanesikkerhet og regler
- Evne til å håndtere komplekse sikkerhetssituasjoner
- Forståelse for sikkerhetsledelse i ulike prosjekter
- Praktisk erfaring fra bygge- og anleggsprosjekter
Karriere- og utviklingsmuligheter
Det er mange karriere-muligheter som Hovedsikkerhetsvakt jernbane. Ved å spesialisere seg innen jernbanesikkerhet, kan du komme videre i karrieren. Videreutdanning og praktisk opplæring styrker spesialiseringen og forbedrer ansvarsområder.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Muligheter for spesialisering inkluderer:
- SHA-rådgiver med fokus på sikkerhet, helse og arbeidsmiljø
- Ledelse av sikkerhetsprosjekter innen jernbane
- Internasjonale sertifiseringer innen sikkerhet
Interne karrierestiger og alternative roller for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Det er flere interne karrierestiger og alternative roller. Du kan gå fra Hovedsikkerhetsvakt til en ledende stilling, som sikkerhetsleder. Mulige roller inkluderer spesialist innen risikovurdering og sikkerhetsanalyser.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for Hovedsikkerhetsvakt jernbane vokser. Dette skyldes økende fokus på jernbanesikkerhet. Ny teknologi og digitalisering av sikkerhetssystemer krever utdannet personell.
Nåværende behov i markedet
Markedet trenger Hovedsikkerhetsvakt jernbane for å møte sikkerhetskrav. Det er et stort behov for spesialiserte ferdigheter innen sikkerhet og teknologi.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Fremtiden ser lys ut for Hovedsikkerhetsvakt jernbane. Med flere sikkerhetsprosjekter og modernisering av infrastruktur, vokser behovet. Det er en trend mot å bruke teknologi som dataanalyse for å forbedre sikkerheten.
Faktor | Beskrivelse |
---|---|
Markedsbehov | Økt fokus på sikkerhet fører til høy etterspørsel etter Hovedsikkerhetsvakt jernbane. |
Teknologisk utvikling | Digitalisering og teknologi krever kvalifisert personell. |
Fremtidsutsikter | Positiv utvikling i arbeidsmarkedet med flere prosjekter. |
Nyttige ressurser og lenker
Det er mange ressurser for deg som vil lære mer om Hovedsikkerhetsvakt jernbane. Disse kan gi deg nyttig informasjon og muligheter for å møte nye folk.
Aktuelle fagorganisasjoner for Hovedsikkerhetsvakt jernbane
Fagorganisasjoner er viktige for yrket. Bane NOR og Sikker Jernbane AS er gode eksempler. De tilbyr støtte og bidrar til å øke kunnskapen.
Disse organisasjonene jobber for å gjøre jernbanetjenestene tryggere og bedre. Det er viktig for Hovedsikkerhetsvakt jernbane.
Bransjenettverk og fagfora innen Hovedsikkerhetsvakt jernbane-yrket
Bransjenettverk er bra for å dele erfaringer og lær om nye ting. Fagfora kan øke din kompetanse. De holder deg oppdatert på viktige temaer innen jernbanen.
Slike nettverk er viktige for dem som vil vokse i karrieren som Hovedsikkerhetsvakt jernbane.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Offisielle nettsteder er en god kilde til informasjon. De forteller om utdanning, kurs og tilgjengelige jobber. De viser også lønnsstatistikk og hvilke kvalifikasjoner du trenger.
Det er viktig å holde seg oppdatert. Sjekk disse kildene ofte for å være best forberedt.
Kort oppsummering av hva Hovedsikkerhetsvakt jernbane innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Hovedsikkerhetsvakt jernbane er viktig for jernbanens sikkerhet. Den holder til sikkerhetsprosedyrer og reduserer risiko. Dette er nødvendig for et trygt transportsystem.
For å bli Hovedsikkerhetsvakt trenger man spesialisert utdanning. Dette gir gode yrkesmuligheter i et sikkerhetsfokusert miljø.
Yrket er viktig for jernbanens brukere og for operasjoner. Hovedsikkerhetsvakt koordinerer med andre fagpersoner. Dette viser viktigheten av denne rollen.
Det er alltid behov for kvalifiserte Hovedsikkerhetsvakter. Dette gir en stabil karrierevei.
Det er utfordringer i driftsmiljøet, men også muligheter for spesialisering. Hovedsikkerhetsvakt bidrar til samfunnets sikkerhet. Samtidig får man muligheter til læring og profesjonell vekst.
FAQ
Hva er en Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
Hvilke utdanningskrav gjelder for Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
Hva er typiske arbeidsoppgaver for en Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
Hvordan er arbeidsmiljøet for Hovedsikkerhetsvakter?
Hvilke verktøy og utstyr benytter Hovedsikkerhetsvakter?
Hva er lønnsnivået for Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
Hva er fremtidsutsiktene for Hovedsikkerhetsvakter jernbane?
Hvem samarbeider Hovedsikkerhetsvakter med?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for å være Hovedsikkerhetsvakt?
Hva er de typiske arbeidsstedene for Hovedsikkerhetsvakt jernbane?
Finnes det muligheter for videreutdanning som Hovedsikkerhetsvakt?
Kildelenker
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/602073
- https://mesta.recman.no/job.php?job_id=123328&path=finn
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/banemontor
- https://www.mercell.com/et-ee/m/file/getfile.ashx?id=37677835
- https://stillinger.bygg.no/oslo/vil-du-bli-var-nye-hovedsikkerhetsvakt-men-mangler-utdanning-se-her/1182989
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27231/120630xFalckxMasteroppgavexOHFxsistexversjon.pdf?sequence=1
- https://www.hjernedet.net/asset/Utgaver/2022/01/HjerneDet-2022-1.pdf
- https://www.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=58027833&version=1
- https://blogg.nettpartner.no/effektiv-prosjektstyring-ved-ombygging-av-kontaktledning-kl
- https://www.finn.no/job/management/ad.html?finnkode=383668808&srsltid=AfmBOopJJUGr-Z1htItvfel6-FgRM1NXhJTF0xX05Y2Kurdaf2ythtK9
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=378268021&srsltid=AfmBOorbxpuKOV2ECMA2KjCr5gwZKjrMwqbhpa1BVLbzMxLGXaa8s4NV
- https://njsikkerhet.no/hovedsikkerhetsvakt/
- https://www.banenor.no/leverandor/krav-og-sikkerhet/regler-og-arbeidsprosesser/egentransport-og-sikkert-arbeid-med-kjoretoy/sertifisering/hovedsikkerhetsvakt-og-godkjenning/
- https://www.banenor.no/elkraft/ih/sty/STY-600575.pdf
- https://www.banenor.no/elkraft/ih/sty/STY-601050.pdf
- https://www.mercell.com/nb-no/m/file/getfile.ashx?id=32183642
- https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-nr.-90.pdf
- https://www.yumpu.com/no/document/view/20210622/utdrag-fra-sti-referat-over-vedtak-og-utfrelser-studenttinget-ntnu
- https://www.anamufa.ca/2022/03/
- https://stillinger.bygg.no/buskerud/hovedsikkerhetsvakt-/-leder-elsikkerhet-hsv-/-lfs/1132984
- https://www.jernbanedirektoratet.no/content/uploads/2023/11/jernbanemagasinet-01-2021.pdf
- https://www.lofotposten.no/vis/annonse/yrkesfag-i-nord/bane-nor/
- https://www.banenor.no/kurs-og-kompetanse/vare-kurs/trafikksikkerhetsfag/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2402246
- https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2021/tar-grep-for-sikkerheten-og-arbeidsmiljoet-pa-jernbanen/
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=378268021&srsltid=AfmBOoq5rGEizBABzmPXXJVbd82cDJKPA1SZML_BsJE-LqDwWlaL8AA1
- https://stillinger.bygg.no/viken/hovedsikkerhetsvakt-og-leder-for-elsikkerhet/605003
- https://www.uka.se/download/18.3024c77018b37fb62411a370/1697548514556/0237R.pdf
- https://lagen.nu/sou/2004:43
- https://goteborg.se/wps/wcm/connect/78a221b0-0ea8-41ee-8a4e-52cf6b668c3f/Slutrapport Den visa organisationen mars 2019.pdf?MOD=AJPERES
- https://njf.no/wp-content/uploads/2020/06/Overenskomst-Banservice-2018-2020.pdf
- https://njf.no/wp-content/uploads/2022/11/Overenskomst-NJF-BS-01.04.2022-31.03.2024.pdf
- https://trv.banenor.no/jk/doku.php?id=lp_tr:reviderte_planer:laereplan_elkraftoperator&do=export_pdf
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/266724/737982_FULLTEXT01.pdf
- https://app.jobbe.ai/stillinger/d3897f3b-1870-4115-afe1-d966667a3e57
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3139456/no.inn:inspera:229915650:69760949.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.jernbanekompetanse.no/wiki/Planoverganger
- https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-95.pdf
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2352418/12252_FULLTEXT.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.bioingenioren.no/contentassets/72e8bcab7f304d208706e1bfd92ef73c/bioingenioren-1-2018.pdf
- https://www.legeforeningen.no/contentassets/e631bc44ca654778b257d9e8f6bd092d/gynekologen-2-2010.pdf