Å bli danselærer krever mer enn å lære bort trinn. Det handler om å inspirere og utvikle fremtidens dansere. Kreativ formidling og teknisk kunnskap står sentralt i yrket.
Danselærere er viktige for dansekunstens utvikling. De underviser i mange stiler, fra klassisk ballett til moderne dans. Gjennom undervisning bidrar de til å bevare og fornye denne kulturarven.
Suksess som danselærer krever mer enn danseerfaring. God fysikk, formidlingsevne og musikkforståelse er nødvendig. Utdanningen er ofte en treårig faglærerutdanning eller bachelor i dans.
Danselærere har mange jobbmuligheter. De kan undervise ved private danseskoler eller offentlige kulturskoler. Noen jobber som frilansere eller starter egne dansestudioer.
Det er viktig å beherske ulike danseteknikker. Evnen til å tilpasse undervisningen til forskjellige aldre og nivåer er også avgjørende.
Hva er en Danselærer?
En danselærer er en fagperson som underviser dans. De jobber i danseskoler og utdanningsinstitusjoner. De lærer bort danseteknikk, koreografi og kunstnerisk uttrykk.
Rolle og ansvar
Danselærere inspirerer og utvikler danseferdigheter hos elever på alle nivåer. De jobber med grupper og gir individuell veiledning. En danseinstruktør må kunne flere dansesjangre og tilpasse undervisningen til elevenes behov.
Arbeidsplasser og muligheter
Danselærere kan jobbe mange steder. De underviser ved private danseskoler, offentlige kulturskoler og utdanningsinstitusjoner. Noen jobber som frilansere eller starter egne danseskoler.
Arbeidssted | Prosentandel |
---|---|
Private danseskoler | 45% |
Offentlige kulturskoler | 25% |
Grunnskoler og videregående | 15% |
Høyere utdanning | 10% |
Frilans/Eget foretak | 5% |
Yrket krever danseferdigheter, pedagogisk kompetanse og evne til å inspirere. Danselærere bevarer og utvikler dansekunsten. De bidrar til glede, mestring og kulturell berikelse i samfunnet.
Quick faktaboks om Danselærer
En danselærer underviser i ulike dansestiler og formidler kunsten til elever. Yrket krever solid danseutdanning og flere personlige egenskaper. For å lykkes må man være dyktig og engasjert.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Yrkestittel | Danselærer / Dansepedagog |
Arbeidsområder | Undervisning i dans, koreografi |
Arbeidssteder | Skoler, kulturskoler, private danseskoler |
Utdanning | Bachelor i dans eller faglærerutdanning i dans |
Viktige egenskaper | God fysisk form, formidlingsevne, kreativitet, musikalitet |
Gjennomsnittlig årslønn | 474 390 NOK (2023) |
Danselærere bevarer og utvikler dansekulturen i Norge. De underviser i alt fra tradisjonelle folkedanser til moderne stiler. En god lærer tilpasser undervisningen til ulike aldersgrupper og ferdighetsnivåer.
Danseutdanning har dype røtter i Norge. Klara Semb, en pioner innen norsk folkedans, begynte å undervise offentlig i 1909. Hun dokumenterte rundt 60 ulike folkedanser fra hele landet mellom 1909 og 1916.
Sembs arbeid la grunnlaget for moderne danseutdanning i Norge. Det formet også yrket som danselærer slik vi kjenner det i dag.
Video av Danselærer i arbeid
Danselærere former fremtidens dansere og utvikler dansekunsten. De lærer bort mer enn bare trinn og koreografi. Deres rolle er mangfoldig og betydningsfull.
Betydning i samfunnet
Danselærere fremmer fysisk aktivitet og kreativ utfoldelse. De inspirerer elever til å uttrykke seg gjennom bevegelse. På kulturskolen i Harstad utgjør danseelevene en stor del av studentmassen.
Utdanningen for å bli danselærer er krevende. Man kan starte på bachelor i dans ved Kunsthøyskolen i Oslo som 16-åring. Mange kombinerer studier med deltidsjobb som danselærer.
Jobbmuligheter og arbeidsoppgaver
Danselærere underviser i ulike stilarter som hip hop, jazz og samtidsdans. Kursinnhold inkluderer teknisk trening, koreografi og kreativt uttrykk. De må også være oppdatert på trender innen musikkvideo og sceneshow.
Lønn og arbeidsvilkår for danselærere er viktig. Kulturforbundet i Delta jobber for bedre lønnsvilkår for kulturskoleansatte. Dette viser at danselærere er høyt verdsatte fagpersoner i kulturlivet.
Dansestil | Fokusområder | Kjente referanser |
---|---|---|
Hip hop | Rytme, isolasjoner | Parris Goebel |
Jazz | Flyt, uttrykk | Brian Friedman |
Samtidsdans | Teknikk, kreativitet | Laurieann Gibson |
Hva gjør en Danselærer?
Danselærere er kreative og kunnskapsrike fagfolk. De underviser i ulike dansestiler og teknikker. Deres jobb krever både fantasi og teknisk ekspertise.
Typiske arbeidsoppgaver
Danselærere planlegger og holder timer i danseteknikk. De veileder elever og lager koreografi. De tilpasser undervisningen til ulike nivåer og vurderer elevenes fremgang.
Daglig rutine
En typisk dag for en danselærer kan se slik ut:
- Forberede dansetimer
- Undervise i ulike dansestiler
- Gi individuell veiledning
- Evaluere elevers utvikling
- Planlegge koreografi
Spesialoppgaver
Danselærere forbereder elever til forestillinger og konkurranser. På Ringerike Folkehøgskole deltar danserne i NM, EM og VM innen hip hop og jazz/show.
Lærerne har vært med på store arrangementer som Nobels Fredsprisutdelingen. De spiller en viktig rolle i å forme fremtidens dansere.
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Danselærere har mange ulike oppgaver:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Undervisning | 10-11 timer linjefag per uke |
Koreografi | Lage dansenumre til forestillinger |
Veiledning | Personlig og kreativ utvikling av elever |
Organisering | Planlegge intense perioder med ekstra timer |
Utstyrsrådgivning | Anbefale danseklær og sko for ulike stiler |
Danselærere inspirerer og veileder elever på mange måter. De kombinerer dansekoreografi, teknisk trening og personlig utvikling. Slik hjelper de elevene til å bli dyktige dansere.
Verktøy og utstyr de bruker
Danselærere trenger ulike verktøy og utstyr i sitt arbeid. Et godt dansestudio er viktig for effektiv undervisning. Studioene har spesielle krav til gulv, størrelse og fasiliteter.
Et typisk dansestudio bør være minst 200-250 kvadratmeter. Gulvet er særlig viktig og må oppfylle visse krav:
- Friksjon for sportsparkett: 0,4-0,6
- Støtdempning: minimum 50%
- Standard deformasjon: minimum 2,3 mm
Takhøyden varierer fra 3 meter for de fleste dansetyper til 8 meter for sportsdrill. God belysning og akustikk er også nødvendig i et dansestudio.
- Treningsklær tilpasset ulike dansestiler
- Spesialiserte dansesko for forskjellige typer dans
- Musikkanlegg for å spille musikk under undervisning
- Videokamera for å analysere teknikk og koreografi
Danselærere bruker også treningsredskaper som strikk, matter og balansehjelpemidler. Dette utstyret hjelper dem å gi variert og effektiv undervisning i dansestudioet.
Hvem Danselærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Danselærere jobber i et bredt nettverk av fagpersoner og kunder. I danseskoler samarbeider de tett med andre lærere for å sikre kvalitet. De koordinerer ofte med musikere for å skape den rette stemningen.
I danseensembler jobber danselærere med koreografer for å utvikle nye forestillinger. De samarbeider også med kostyme- og scenografidesignere for helhetlige produksjoner.
I kulturskoler er samarbeidet enda bredere. Her jobber danselærere med lærere fra andre kunstfag som musikk og drama. De deltar i tverrfaglige prosjekter som beriker elevenes kunstneriske utdanning.
Samarbeidspartner | Rolle i samarbeidet |
---|---|
Andre danselærere | Koordinering av undervisning og pensum |
Musikere | Skape passende musikk for dansetimer |
Koreografer | Utvikling av nye danseforestillinger |
Kostyme- og scenografidesignere | Skape visuelle elementer for forestillinger |
Andre kunstfaglærere | Tverrfaglige prosjekter i kulturskolen |
Elever og foreldre er viktige samarbeidspartnere for danselærere. De jobber sammen for å støtte elevenes utvikling i dansen. I skolesystemet samarbeider danselærere med ledelsen for å integrere dans i læreplanen.
Arbeidstider for Danselærer
Danselærere har ofte fleksible arbeidstider. De varierer basert på dansekurs og undervisning. En typisk arbeidsdag kan inkludere ettermiddager, kvelder og helger.
- Ettermiddager og kvelder: Hovedsakelig undervisningstid
- Helger: Mulig arbeid ved konkurranser eller forestillinger
- Formiddager: Planlegging og forberedelse av dansekurs
Attic Danseskole i Drammen tilbyr en 14,7% fast stilling som kulturskolelærer. Arbeidstiden er primært torsdag ettermiddag. Dette følger avtalen for kulturskolelærere.
Sesongvariasjoner påvirker også arbeidstidene. Perioder før forestillinger eller konkurranser kan være mer intensive. En midlertidig stilling fra august 2024 til januar 2025 inkluderer 20% permisjon for høstsemesteret.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Fast stilling | 14,7% ved Attic Danseskole |
Primær arbeidstid | Torsdag ettermiddag |
Fleksibilitet | 23% av stillingen til egen disposisjon |
Sesongvariasjon | Mer intensivt før forestillinger/konkurranser |
Fleksible arbeidstider gir danselærere mulighet til å balansere undervisning og forberedelser. De kan også fokusere på personlig utvikling innen dansen.
Hvordan bli Danselærer?
Å bli danselærer krever både utdanning og erfaring. Det finnes flere veier til yrket. Valget avhenger av hvilken type dans du vil undervise i.
Utdanningskrav og studieløp
En vanlig vei er å ta en bachelorgrad i dans. Disse programmene varer typisk i 3 år. De tilbys ved flere danseakademi i Norge.
Norges Dansehøyskole har et 3-årig bachelorstudie i dans og pedagogikk. Du kan fordype deg i jazzdans eller moderne- og samtidsdans.
Andre relevante studieløp inkluderer:
- Bachelor i musikkteater (3 år)
- Bachelor i dansekunst og koreografi (3 år)
- Fagskoleutdanning i dans (2 år)
- Masterstudiet i dans (2 år)
Relevante kurs og videreutdanning
For å styrke din kompetanse, kan du ta ulike kurs og videreutdanninger:
- Kurs for å bli dansepedagog
- Semesterstudier i musikalteater i utlandet
- Workshops i ulike dansestiler
Andre kvalifikasjoner og godkjenninger
For å undervise i dans i skolen, trengs ofte praktisk-pedagogisk utdanning. Noen arbeidsgivere kan kreve sertifiseringer innen bestemte dansestiler.
Kontinuerlig faglig oppdatering er viktig. Kurs og workshops holder deg oppdatert på nye trender og teknikker.
Hvor jobber en Danselærer?
Danselærere har mange jobbmuligheter. De kan jobbe i offentlige og private institusjoner. Noen velger å være selvstendig næringsdrivende.
Offentlige institusjoner
I offentlig sektor jobber danselærere ofte i utdanningsinstitusjoner. Dette inkluderer grunnskoler, videregående skoler og kulturskoler.
Oslo kulturskole område vest søker en undervisningsleder for dans og scenekunst. Mindre kommuner som Tynset og Alvdal har også stillinger for danselærere.
Private danseskoler
Mange danselærere jobber i private danseskoler. Disse skolene tilbyr ofte ulike dansesjangre for alle aldersgrupper.
Noen danselærere starter sin egen danseskole. Dette gir dem frihet til å forme undervisningen selv.
Profesjonelle dansekompanier
Profesjonelle dansekompanier er et alternativ for lærere som vil opptre. Bergen Nasjonale Opera søker dansere til sine produksjoner.
Carte Blanche, et annet dansekompani, ansetter erfarne dansere og aspiranter.
Underholdningsindustrien
Underholdningsindustrien gir også muligheter for danselærere. De kan jobbe med musicals, filmer og musikkvideor.
Braza productions søker for eksempel dansere til sin produksjon «HYBRID».
Arbeidssted | Eksempler |
---|---|
Offentlige institusjoner | Grunnskoler, videregående skoler, kulturskoler |
Private danseskoler | Egne danseskoler, private danseakademier |
Profesjonelle dansekompanier | Bergen Nasjonale Opera, Carte Blanche |
Underholdningsindustrien | Musicals, filmer, musikkvideor |
Danselæreryrket krever ofte fleksibilitet. Mange kombinerer flere deltidsstillinger eller jobber frilans. Dette hjelper dem å skape en fullverdig karriere innen dans og undervisning.
Arbeidsmiljø
Danselærere møter et unikt miljø med både utfordringer og muligheter. Arbeidsforholdene varierer, men noen fellestrekk preger yrket.
Utfordringer i yrket
Danselærere opplever ofte fysisk krevende arbeidsforhold. Risikoen for belastningsskader er høy på grunn av gjentatte bevegelser og lange økter.
Mange dansepedagoger føler seg ensomme på jobb. De savner et stimulerende arbeidsmiljø med flere kolleger.
Fordeler med yrket
Yrket gir rom for kreativ utfoldelse. Danselærere kan inspirere og forme unge talenter.
Attic Danseskole i Drammen fokuserer på barn og unge. Skolen ble en del av kommunen i 2022.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende for danselærere. Kvelds- og helgearbeid er vanlig og kan påvirke familieliv.
Kontinuerlig egentrening og faglig oppdatering er nødvendig. Dette hjelper danselærere å holde seg konkurransedyktige i bransjen.
Geografisk spredning
Jobbmuligheter for danselærere finnes over hele Norge. De er ofte konsentrert i større byer.
Attic Danseskole tilbyr cirka 1000 elevplasser. 14,7% av stillingene er faste innen klassisk ballett.
Kvalifikasjoner inkluderer 3-4 års høyere utdanning. Både fag og pedagogikk står i fokus.
Aspekt | Beskrivelse |
---|---|
Fysiske krav | Høy risiko for belastningsskader |
Arbeidstider | Ofte kvelds- og helgearbeid |
Kompetanseutvikling | Begrenset tilgang til spesifikk opplæring |
Jobbmuligheter | Størst i større byer |
Myter og fakta om Danselærer-yrket
Det finnes mange misforståelser om danselæreryrket. La oss se på noen vanlige myter og fakta. Disse kan påvirke valg av dansekarriere og forståelsen av dansepedagogikk.
En utbredt myte er at alle danselærere har vært profesjonelle dansere. Sannheten er at mange har solid danseerfaring, men ikke nødvendigvis scenebakgrunn. Dansepedagogikk handler like mye om formidling som tekniske ferdigheter.
Mange tror danselærere bare jobber deltid. Faktisk har mange fulltidsstillinger, særlig i offentlig sektor. Kunsthøgskolen i Oslo tilbyr emner som PD401 Pedagogikk og PD402 Fagdidaktikk dans.
Det er en myte at yrket bare passer for unge. Danselærere kan ha lange karrierer med riktig trening og tilpasning. Kompetanse innen dansepedagogikk verdsettes høyt, uavhengig av alder.
Myte | Fakta |
---|---|
Kun for eks-profesjonelle dansere | Erfaring viktigere enn profesjonell bakgrunn |
Bare deltidsarbeid | Mange fulltidsstillinger tilgjengelig |
Passer kun for unge | Lange karrierer mulig med riktig tilpasning |
For å lykkes som danselærer er det viktig å forstå disse nyansene. Dansepedagogikk handler om mer enn tekniske ferdigheter. Det omfatter formidlingsevne, kreativitet og evnen til å inspirere andre.
Danselærer lønn – Hvor mye tjener en Danselærer?
Lønnen for en danselærer i Norge varierer basert på flere faktorer. En dansekarriere kan være både givende og lønnsom. Faktorer som erfaring, utdanning og arbeidssted spiller inn.
Typisk lønnsnivå
Gjennomsnittlig årslønn for danselærere i Norge er mellom 400 000 og 600 000 kroner. Dette varierer betydelig basert på flere faktorer som påvirker inntekten.
Erfaring | Gjennomsnittlig årslønn |
---|---|
Nyutdannet | 400 000 – 450 000 NOK |
5-10 års erfaring | 450 000 – 550 000 NOK |
Over 10 års erfaring | 550 000 – 600 000 NOK |
Faktorer som påvirker lønnen
Lønnen til en danselærer påvirkes av flere faktorer:
- Erfaring: Mer erfarne lærere tjener ofte mer
- Utdanning: Spesialisert utdanning kan øke lønnen
- Geografisk plassering: Lærere i større byer tjener generelt mer
- Type danseinstitutsjon: Private skoler kan tilby høyere lønn
Startlønn og gjennomsnittlønn
Startlønnen for en nyutdannet danselærer er ofte rundt 400 000 NOK årlig. I 2020 var gjennomsnittslønnen for undervisningspersonell i kunst- og kultursektoren 43 700 NOK månedlig.
Lidenskap for dans og undervisning veier tungt i valget av denne karrieren. Lønnen kan variere basert på personlige mål og ambisjoner innen dansebransjen.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Danselærer
En dyktig danselærer trenger tekniske ferdigheter og personlige egenskaper. God danseteknikk er grunnleggende, men pedagogiske evner er like viktige. Begge deler er nødvendige for å lykkes i yrket.
Faglige ferdigheter for suksess
En vellykket danselærer må ha mer enn bare gode danseferdigheter. Kunnskap om dansehistorie og ulike stilarter er viktig. Evnen til å formidle danseteknikk tydelig er avgjørende.
Gode kommunikasjonsevner og tålmodighet er nødvendig for å veilede elever. Disse egenskapene hjelper læreren å nå ut til ulike nivåer.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Danselærere har flere muligheter for karriereutvikling. Mange velger å spesialisere seg innen bestemte dansestiler eller aldersgrupper. Andre går videre til lederstillinger ved danseskoler eller kulturinstitusjoner.
Noen kombinerer undervisning med egen kunstnerisk virksomhet. De kan jobbe som utøvende dansere eller koreografer.
Karrierevei | Beskrivelse |
---|---|
Spesialisering | Fordypning i spesifikke dansestiler eller pedagogiske metoder |
Lederroller | Avansement til stillinger som daglig leder eller faglig ansvarlig ved danseskoler |
Koreografi | Utvikling av egne danseforestillinger og koreografier |
Muligheter for spesialisering og videreutdanning
Det finnes flere muligheter for videreutdanning innen dansefeltet. Mange danselærere tar kurs i nye dansestiler eller pedagogiske metoder. Dette hjelper dem å holde seg oppdatert.
Andre velger å ta en mastergrad i dansevitenskap eller koreografi. Dette kan åpne for nye karrieremuligheter.
Alternative roller for danselærere
Erfarne danselærere kan finne alternative roller innen feltet. Noen jobber som danseterapeuter eller bevegelsespedagoger. Andre går over til kulturadministrasjon eller eventplanlegging.
Mulighetene for karriereutvikling er mange innen dans og bevegelse. Det krever villighet til å utforske nye retninger.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Danselæreryrket møter både utfordringer og muligheter i dagens arbeidsmarked. Jobbmuligheter varierer basert på region og spesialisering. Markedet er i stadig endring.
Nåværende behov i markedet
Etterspørselen etter danselærere er stabil, særlig i byområder. En undersøkelse viser at 26% av Oslos befolkning har sett danseforestillinger nylig. Dette tyder på et potensielt marked for danseopplæring.
Kulturskoler skaper viktige jobbmuligheter for danselærere. Flatanger kulturskole har sett økt interesse, med 34 elever i dansetilbudet.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden for danselærere påvirkes av flere faktorer. En økende dansetrend som treningsform kan skape nye muligheter. Statistikk viser at inntekten for dansekunstnere har sunket.
År | Gjennomsnittsinntekt for dansekunstnere | Prosent av nasjonal gjennomsnittsinntekt |
---|---|---|
2015 | NOK 370,435 | 65% |
2020 | NOK 307,746 | 54% |
Digitalisering åpner for online undervisning og utvider jobbmulighetene. Kulturelle arrangementer skaper nye arenaer for danseundervisning. Workshops gir også muligheter for formidling av dans.
Nyttige ressurser og lenker
Danselærere har flere organisasjoner og nettverk for støtte og utvikling. Her er en oversikt over nyttige ressurser for deg som jobber eller vil jobbe som danselærer.
Fagorganisasjoner for danselærere
Norske Dansekunstnere er en sentral fagorganisasjon for danselærere. De jobber for gode arbeidsvilkår og faglig utvikling i bransjen. Creo er også en relevant fagforening for mange danselærere.
Bransjenettverk og fagfora
Danseinformasjonen er et viktig dansenettverk i Norge. De samler og formidler informasjon om dansefeltet. De arrangerer også kurs, seminarer og faglige møteplasser for bransjen.
Utdanning og karriere
For danselærerutdanning, sjekk nettsidene til Kunsthøgskolen i Oslo og andre høyskoler. NAV og SSB gir oppdatert informasjon om arbeidsmarked og lønn for yrket.
Kulturskolen tilbyr ulike danseprogrammer, fra bredde til fordypning. Som kulturskolelærer trenger du høy kompetanse som utøver og pedagog. Danselærere bør fortsette å være aktive utøvere av faget.
Ved å holde deg oppdatert gjennom disse ressursene, kan du styrke din faglige utvikling. Du kan også finne nye muligheter i yrket som danselærer.
Kort oppsummering av hva Danselærer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Danselæreryrket krever kunstnerisk talent og pedagogiske evner. Du får forme fremtidens dansere og bidra til kulturformidling. Jobben innebærer undervisning i ulike danseformer og koreografering av forestillinger.
Danselærere bevarer tradisjoner og fremmer fysisk aktivitet. 80% av dansekunstnere i Norge er helt eller delvis selvstendig næringsdrivende. Dette gir fleksibilitet, men kan medføre økonomiske utfordringer.
Offentlig støtte, særlig gjennom Norsk Kulturfond, er ofte avgjørende for danseprosjekter. En dansekarriere byr på muligheter innen undervisning, koreografi og scenekunst.
Forskning viser at fysisk samhandling er viktig for danseelevers motivasjon. Som danselærer kan du skape inspirerende læringsmiljøer. Du kan forme neste generasjon av dansere.
FAQ
Hva er de vanligste arbeidsoppgavene for en danselærer?
Hvilken utdanning kreves for å bli danselærer?
Hvor mye tjener en danselærer i gjennomsnitt?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en danselærer?
Hvor kan en danselærer finne arbeid?
Hvordan er arbeidstidene for en danselærer?
Hvilke dansestiler kan en danselærer spesialisere seg i?
Er det gode jobbmuligheter for danselærere i Norge?
Hvilke utfordringer møter danselærere i sitt yrke?
Hvilke karrieremuligheter har en danselærer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/danser
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dansepedagog
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/dansepedagog
- https://www.studenttorget.no/danser
- https://www.uis.no/nb/studier/dans-bachelor
- https://nbl.snl.no/Klara_Semb
- https://snl.no/folkedans_i_Noreg
- https://www.raw-dancestudio.no/dansestiler/show-video
- https://www.delta.no/yrke/kulturforbundet/danselaerer-maria-dans-har-vaert-hele-livet-for-meg
- https://www.khrono.no/universitet-varsler-rettslige-skritt-etter-video-av-dansende-kvinnelige-studenter/865741
- http://www.studenttorget.no/dansepedagog
- https://bfk.no/ringerike-folkehogskole/linjer/dans/
- https://www.godeidrettsanlegg.no/verktoy/legg-til-rette-dans-i-idrettshall
- https://www.kristiania.no/studier/fagskole/dans/
- https://www.kulturskoleradet.no/rammeplanseksjonen/fagplanene/her-finner-du/fagplan-dans/fagplan-dans
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/148756/A A A Musikklærerens lokale læreplan 0603 2010.pdf?sequence=4
- https://materiell.idebanken.org/materiell_xp/_attachment/319284?_download=true&_ts=1398cac78c8&filename=helsefremmende 210812-CS6.pdf
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=384348915&srsltid=AfmBOooHZKC4NX6k0YB_x_5hytaVqpam2OBQEr8OltVT4jFRXuesMLdQ
- https://jobbsafari.no/jobb/er-du-danselreren-vi-ser-etter-6087729
- https://www.studentum.no/utdanning/dans
- https://www.kursguiden.no/kurs/Kurs-for-å-bli-dansepedagog/Økern/
- https://www.vestfoldfylke.no/no/skoler/thor-heyerdahl-vgs/meny/opplaringstilbud/musikk-og-dans/
- https://no.stagepool.com/danselrer
- https://norskedansekunstnere.no/medlem/stillingsutlysninger
- https://www.vilbli.no/nb/no/om/v.md/musikk-dans-og-drama
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=384348915&srsltid=AfmBOoqhOzmOehLG6wZjn6ixHOb2SaAknXGCAo_EC0PK70ZisCoRddx-
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3026775/no.ntnu:inspera:110636001:70942052.pdf?sequence=1
- https://www.arbeidsmiljo.no/artikler/fjellgeita-pa-lo-toppen/
- https://khioda.khio.no/khio-xmlui/bitstream/handle/11250/2402983/Chylie_Camilla_Vogt_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://lesnorsk.no/category/b1/
- https://jobbsafari.no/jobb/danselrer-179206
- https://hvormyetjener.com/hvor-mye-tjener-en-danselaerer/
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2500360/anette_dolva-NoMaDs.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://khioda.khio.no/khio-xmlui/bitstream/handle/11250/3131469/Eksamensoppgave – PPU- Et bærekraftig liv som danser-Loo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/norskedansekunstnere/vedlegg/Norske-Dansekunstneres-innspill-statsbudsjettet-2023-8mar2022.pdf
- https://www.flatanger.no/aktuelt/kulturfabrikken-flatanger
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barn-og-ungdom/utredning-om-ungdoms-fritid/ungdoms-fritidsmiljo.pdf
- https://khio.no/om-kunsthogskolen-i-oslo/aktuelt/skauge-ny-professor-ved-avdeling-dans
- https://www.kulturskoleradet.no/rammeplanseksjonen/rammeplanen
- https://www.barnevakten.no/apper-for-elever/
- https://danseinfo.no/wp-content/uploads/2023/03/Oppsummering-–-Vi-ma-snakke-om-dans.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/2770585/kolseth-mayp2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tilbakeping: Danselærer: 7 Prisguide For Private og Gruppe Timer