En assisterende styrer har en viktig rolle i barnehagen. De støtter styreren og bidrar til barnehagens drift og utvikling. La oss se nærmere på hva jobben innebærer.
Assisterende styrere har mange ansvarsområder. De leder pedagogisk arbeid, følger opp ansatte og tar seg av administrative oppgaver. For å lykkes trenger de god utdanning og spesielle ferdigheter.
Barnehagelærerutdanning er vanlig for denne stillingen. Mange tar også videreutdanning i ledelse. Et populært valg er «Lederutdanning for styrere i barnehager» fra Utdanningsdirektoratet.
Lønnen starter ofte rundt 600 000 kroner i året. Dette kan variere basert på barnehagens størrelse og antall ansatte. Arbeidsoppgavene er mange og varierte.
En assisterende styrer leder pedagogisk arbeid og håndterer administrative plikter. De samarbeider også med ulike instanser for å sikre god drift.
Jobbmulighetene er gode i dette yrket. Det er økt fokus på kvalitet i barnehagene. Mange går videre til stillinger som barnehagestyrer eller andre lederjobber i utdanningssektoren.
Hva er en Assisterende styrer?
En assisterende styrer har en sentral lederrolle i barnehagen. De støtter og avlaster barnehagestyreren i det daglige arbeidet. Rollen omfatter ansvar for pedagogikk, personalledelse og administrative oppgaver.
Definisjon og hovedoppgaver
Assisterende styrere jobber tett med barnehagestyreren for å sikre kvalitet i barnehagen. De har en viktig rolle i ressursfordeling og beslutningstaking.
Deres oppgaver inkluderer:
- Støtte i pedagogisk ledelse
- Bidra til effektiv personalledelse
- Hjelpe med administrative oppgaver
- Delta i strategisk planlegging
Betydning i barnehagesektoren
Rollen som assisterende styrer blir stadig viktigere i barnehagesektoren. Statistikk viser følgende:
Aspekt | Prosent |
---|---|
Styrere med assisterende styrer/fagleder | 26% |
Styrere som ønsker mer tid til pedagogisk ledelse | 90% |
Styrere med nok tid til viktige oppgaver | 24% |
Disse tallene viser et stort behov for assisterende styrere i barnehager. De avlaster hovedstyreren og forbedrer ressursbruken.
Assisterende styrere er viktige for å støtte hovedstyreren med møteledelse og administrasjon. Dette gir hovedstyreren mer tid til strategiske oppgaver og pedagogisk ledelse.
Quick faktaboks om Assisterende styrer
Assisterende styrere er viktige i norske barnehager. De sikrer god pedagogisk virksomhet og oppfyllelse av bemanningsnormen. Rollen krever kompetanse innen prosjektstyring, konflikthåndtering og teambygging.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanningskrav | Barnehagelærerutdanning eller tilsvarende |
Arbeidssted | Offentlige og private barnehager |
Hovedoppgaver | Pedagogisk ledelse, personalansvar, administrativt arbeid |
Lønnsnivå | 500 000 – 650 000 kr årlig (varierer med erfaring og barnehagens størrelse) |
Arbeidstid | Primært dagtid, mulig kvelds- og helgearbeid ved arrangementer |
Assisterende styrere møter utfordringer med bemanning. Mange barnehager sliter med å oppfylle bemanningsnormen. Dette gjør effektiv teambygging og prosjektstyring viktig.
Konflikthåndtering er en nøkkeloppgave for assisterende styrere. Det mangler over 2800 årsverk for å oppfylle pedagognormen. Dette skaper utfordrende situasjoner.
De må balansere krav fra ansatte, foreldre og myndigheter. Målet er å sikre best mulig drift under gitte forhold.
Video av Assisterende styrer i arbeid
En assisterende styrer er viktig for barnehagens daglige drift. Vi har laget en kort video som viser deres typiske arbeidsdag. Den gir et innblikk i deres travle hverdag.
Assisterende styrer: Rolle og betydning i samfunnet
Assisterende styrere sikrer kvaliteten i barnehagetilbudet. De skaper trygge miljøer for barna og støtter personalets utvikling. Dette krever god utdanning og evne til å gi lederstøtte.
En assisterende styrer kan ha ansvar for fire barnehager og 150 barn. De leder ukentlige veiledninger med rundt 60 ansatte. Lønnen starter på 600 000 kroner årlig.
Jobben krever barnehagelærerutdanning eller annen høyere utdanning med barnefaglig kompetanse. Mange tar videreutdanning i ledelse, som «Lederutdanning for styrere i barnehager».
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanningskrav | Barnehagelærer eller høyere utdanning med barnefaglig kompetanse |
Videreutdanning | Lederutdanning for styrere, tverrfaglig veiledning |
Ansvarsområder | Pedagogisk ledelse, personalutvikling, økonomi |
Startlønn | Fra 600 000 kr årlig |
Assisterende styrere former fremtidens samfunnsborgere gjennom sitt arbeid. De bruker nasjonale retningslinjer og pedagogiske prinsipper i barnehagens drift. Dette krever både faglig tyngde og gode lederegenskaper.
Hva gjør en Assisterende styrer?
Assisterende styrere i barnehager har mange ansvarsområder. De bidrar i administrasjon, ressursfordeling og beslutningstaking. Deres mål er å sikre en velfungerende barnehage.
Typiske arbeidsoppgaver
En assisterende styrer har varierte oppgaver som inkluderer:
- Pedagogisk planlegging og oppfølging
- Personalledelse og kompetanseutvikling
- Administrativt arbeid og rapportering
- Budsjettoppfølging og ressursallokering
- Samarbeid med foreldre og eksterne instanser
Daglig rutine
En typisk dag for en assisterende styrer kan inneholde:
- Morgenmøte med personalet
- Oppfølging av enkeltbarn og barnegrupper
- Håndtering av administrative oppgaver
- Veiledning av ansatte
- Deltakelse i pedagogiske aktiviteter
Spesialoppgaver og ansvarsområder
Assisterende styrere har spesifikke ansvarsområder som krever særskilt kompetanse. De må være dyktige innen beslutningstaking og administrasjon.
Ansvarsområde | Beskrivelse |
---|---|
Prosjektledelse | Lede utviklingsprosjekter i barnehagen |
Kompetanseutvikling | Planlegge og gjennomføre kurs for ansatte |
Årsplanarbeid | Utarbeide og følge opp barnehagens årsplan |
Foreldresamarbeid | Tilrettelegge for god kommunikasjon med foresatte |
Kravene til administrasjon og rapportering øker stadig. Assisterende styrere spiller en viktig rolle i å avlaste styreren. De sikrer kvalitet i barnehagens drift og pedagogiske tilbud.
Verktøy og utstyr de bruker
Assisterende styrere bruker moderne verktøy for å effektivisere barnehagearbeidet. Digitale løsninger er viktige for administrasjon og pedagogisk arbeid. Spesialiserte programmer forenkler møteledelse og prosjektstyring.
Barnehageadministrative systemer er uunnværlige i det daglige arbeidet. De hjelper med foreldrekommunikasjon og personaloppfølging. Regneark og presentasjonsverktøy brukes mye for budsjettarbeid og rapportering.
Digitale verktøy har forbedret det pedagogiske arbeidet. Kirketunet barnehage bruker digitale mikroskoper og iPader i barnas læring. Dette har hjulpet barna å lære bokstaver og tall tidligere.
GPS-enheter brukes i uteaktiviteter for å lære om kart og orientering. Dette gir barna praktisk erfaring med teknologi og geografi.
For at barnehagen skal lykkes med digitale verktøy, må de voksne være digitalt kompetente og ha forståelse for hvordan digitale verktøy kan brukes i pedagogisk sammenheng.
Digitale verktøy trenger ikke være dyre. Kirketunet barnehage bruker rimelige webkameraer med stor suksess. Det viktigste er at bruken støttes av ledelsen og passer inn i barnehagens strategi.
Hvem Assisterende styrer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Assisterende styrere i barnehager jobber tett med flere fagpersoner. De samarbeider daglig med barnehagestyreren, pedagogiske ledere og øvrig personale. Teambygging er en viktig del av jobben deres.
Foreldre er sentrale samarbeidspartnere for assisterende styrere. De kommuniserer ofte om barnas utvikling og trivsel. Kontakt med PP-tjenesten og barnevernet er også en del av jobben.
Gode ferdigheter i konflikthåndtering er viktig. De må balansere ulike behov og forventninger. Samarbeid med leverandører og eksterne partnere er også en del av rollen.
Assisterende styrere deltar i tverrfaglige team. De sikrer helhetlig oppfølging av barn og familier. Dette krever evne til å bygge relasjoner på tvers av fagområder.
«Samarbeid er nøkkelen til suksess i barnehagen. Vi jobber kontinuerlig med teambygging for å skape et godt miljø for både barn og ansatte,» sier en erfaren assisterende styrer.
Gode kommunikasjonsevner er avgjørende for å lykkes i rollen. Evne til konflikthåndtering er også viktig. Assisterende styrere må kunne navigere i komplekse samarbeidsrelasjoner.
Arbeidstider for Assisterende styrer
Assisterende styrere jobber vanligvis 37,5 timer i uken. De jobber mest på dagtid, men kan også jobbe kvelder og helger. Arbeidstidene kan variere basert på barnehagens åpningstider og spesielle hendelser.
I Nesodden kommune er barnehagene stengt i romjulen, påskeuken og tre uker i juli. Dette gir assisterende styrere faste ferieperioder. God planlegging er viktig for å sikre drift resten av året.
En del av jobben går ofte til å støtte andre assisterende styrere. Dette kan utgjøre mellom 25% og 50% av arbeidstiden. Tidsbruken avhenger av barnehagens størrelse og behov.
Arbeidsoppgave | Tidsbruk |
---|---|
Daglig drift | 50-75% |
Støtteressurs | 25-50% |
Møter og planlegging | 10-20% |
Faglig oppdatering | 5-10% |
God utdanning og evne til å balansere oppgaver er viktig for å lykkes. Lønnen varierer, men gjenspeiler ofte ansvaret og arbeidstidene i rollen.
Hvordan bli Assisterende styrer?
Rollen som assisterende styrer i barnehage er krevende. Den innebærer ansvar for pedagogiske, personalmessige og administrative oppgaver. Solid kompetanse er avgjørende i denne jobben.
Utdanningskrav og studieløp
Barnehagelærerutdanning eller tilsvarende er nødvendig for denne stillingen. Mange tar videreutdanning i ledelse, som den nasjonale styrerutdanningen på 30 studiepoeng.
Dette studiet er tilpasset styrere og assisterende styrere i barnehager. Det kan inngå i masterstudier ved høyskoler.
- Tre semestre med ulike temaer
- Kan inngå i masterstudier ved høyskoler
- Undervisning gjennom forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- Utviklingsprosjekt knyttet til egen lederrolle
Relevante kurs og praksis
Kurs innen veiledning, personalledelse og barnehagejus er nyttige. Erfaring som pedagogisk leder er ofte en fordel. Styrerutdanningen tilbyr også påbyggingsmoduler for ytterligere spesialisering.
«Gjennom utdanningen opplever jeg økt bevissthet og trygghet i ledelsesvalg, noe som har styrket mitt engasjement for jobben,» sier Lavdim, som tok barnehagestyrerutdanning ved siden av jobb.
Andre kvalifikasjoner
Noen barnehageeiere krever politiattest og helseattest. Gode lederegenskaper og evne til å gi lederstøtte er viktig. Utdanningsdirektoratet dekker studie- og semesteravgift for godkjente søkere.
Krav | Detaljer |
---|---|
Grunnutdanning | Barnehagelærer eller tilsvarende |
Videreutdanning | Styrerutdanning (30 studiepoeng) |
Erfaring | Gjerne som pedagogisk leder |
Tilleggskurs | Veiledning, personalledelse, jus |
Hvor jobber en Assisterende styrer?
Assisterende styrere har mange jobbmuligheter. De fleste jobber i barnehager. Deres kompetanse gjør dem verdifulle i flere sammenhenger.
Kommunale barnehager
Kommunale barnehager er vanlige arbeidsplasser for assisterende styrere. Nesodden kommune har 9 slike barnehager. Her bidrar de til satsningsområder som livsmestring og helse.
De kombinerer administrative oppgaver med pedagogisk arbeid. Dette gir en variert og utfordrende hverdag.
Private barnehager
Mange assisterende styrere jobber i private barnehager. Disse kan være små familiebarnehager eller større kjeder. I private barnehager får de ofte mer varierte oppgaver.
Andre pedagogiske institusjoner
Noen assisterende styrere jobber i andre pedagogiske institusjoner. Dette kan være skoler, fritidsklubber eller spesialpedagogiske sentre. Her er deres erfaring med ressursallokering spesielt nyttig.
Arbeidssted | Typiske oppgaver | Fordeler |
---|---|---|
Kommunal barnehage | Administrasjon, pedagogisk ledelse | Stabile arbeidsforhold, fokus på faglig utvikling |
Privat barnehage | Varierte administrative og pedagogiske oppgaver | Fleksibilitet, mulighet for rask karriereutvikling |
Andre pedagogiske institusjoner | Spesialisert ressursallokering, tverrfaglig samarbeid | Bred erfaringsbase, mulighet for spesialisering |
Assisterende styrere trenger god kompetanse innen administrasjon og ressursallokering. Dette gjør dem viktige i utviklingen av gode pedagogiske tilbud.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for en assisterende styrer i barnehage er mangfoldig og dynamisk. Det preges av høyt tempo og variasjon. Dette krever gode ferdigheter innen beslutningstaking og møteledelse.
Utfordringer i yrket
En assisterende styrer møter flere utfordringer i sin hverdag. Høyt arbeidspress er vanlig, særlig med mye administrativt arbeid. Håndtering av personalkonflikter krever takt og diplomati.
Balansering av administrative og pedagogiske oppgaver er en kontinuerlig utfordring. Det krever god planlegging og prioritering.
Fordeler med yrket
Yrket byr på mange fordeler, til tross for utfordringene. Arbeidet oppleves som meningsfullt og påvirker barns hverdag positivt. Varierte arbeidsoppgaver gir rom for personlig og faglig utvikling.
En undersøkelse fra Norlandia Svanevågen barnehage viste positive resultater. Personalet opplevde bedre kommunikasjon og informasjonsflyt etter et kompetanseutviklingsprosjekt.
Work-life balance
Work-life balance kan være utfordrende i perioder med høy aktivitet. Likevel opplever mange fleksibilitet i arbeidshverdagen. Færder kommune søkte nylig assisterende styrer.
De vektlegger betydningen av et godt og inkluderende lederlag. Dette kan bidra til bedre balanse mellom jobb og privatliv.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Stillingen som assisterende styrer finnes i hele landet. Den er tilgjengelig fra små kommuner til store byer. I Vennesla kommune var det 29 matchende kandidater for en lignende stilling.
Større byer og kommuner kan ha flere muligheter. Behovet for kvalifiserte ledere i barnehager er generelt stort over hele Norge.
Myter og fakta om Assisterende styrer-yrket
Det finnes mange misoppfatninger om rollen som assisterende styrer. La oss se på noen vanlige myter og fakta om dette yrket.
En utbredt myte er at assisterende styrere jobber mest med barn. I virkeligheten har de hovedsakelig administrative og ledelsesoppgaver. Dette inkluderer prosjektstyring og konflikthåndtering på et overordnet nivå.
Noen tror stillingen er en enkel vei til å bli styrer. Fakta er at jobben krever omfattende kompetanse og erfaring. Assisterende styrere må mestre både pedagogiske og administrative aspekter av barnehagedrift.
Mange antar at arbeidet er rutinepreget, men hverdagen er faktisk svært variert. Kontinuerlig problemløsning og tilpasning er en sentral del av jobben. Dette omfatter alt fra personalledelse til strategisk planlegging.
Myte | Fakta |
---|---|
Jobber mest med barn | Primært administrative og ledelsesoppgaver |
Enkel vei til styrerstilling | Krever omfattende kompetanse og erfaring |
Rutinepreget arbeid | Variert hverdag med kontinuerlig problemløsning |
Forskning viser at relasjonell tillit er viktig i utdanningssystemet. En studie fra Universitetet i Oslo undersøker motivasjonen hos mellomledere, inkludert assisterende styrere. Dette understreker viktigheten av tydelig ledelse og tillit for gode resultater i barnehagen.
Assisterende styrer lønn – Hvor mye tjener en Assisterende styrer?
Lønnen for en assisterende styrer i barnehage avhenger av flere faktorer. Utdanning, erfaring og ansvar påvirker hvor mye du kan tjene. La oss se på hva som bestemmer lønnen i denne stillingen.
Typisk lønnsnivå
Assisterende styrere tjener vanligvis mellom 500 000 og 650 000 kroner i året. Dette spennet gjenspeiler ulikheter i erfaring og ansvar innen yrket.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Jo lengre fartstid, desto høyere lønn
- Utdanning: Videreutdanning kan øke lønnen
- Geografi: Større byer tilbyr ofte høyere lønn
- Barnehagens størrelse: Større ansvar kan gi bedre betalt
- Sektor: Private barnehager kan ha annerledes lønnsstruktur
Startlønn og gjennomsnittlønn
En nyutdannet assisterende styrer starter ofte med rundt 500 000 kroner. Gjennomsnittslønnen er cirka 575 000 kroner, men kan variere mye.
Erfaring | Lønnsnivå (ca.) |
---|---|
Nyutdannet | 500 000 kr |
5 års erfaring | 550 000 kr |
10+ års erfaring | 600 000 – 650 000 kr |
Lokale forhandlinger og tariffavtaler kan påvirke lønnen din. Hovedtariffavtalen for kommunal sektor gir retningslinjer for lønnsutvikling.
Videreutdanning og økt ansvar kan øke lønnen din. Husk at lønn bare er én del av totalpakken. Mange kommuner tilbyr gode pensjons- og forsikringsordninger.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Assisterende styrer
En assisterende styrer i barnehage trenger unike egenskaper og ferdigheter. Gode kommunikasjonsevner og lederegenskaper er viktige. Disse kvalitetene er avgjørende for å lykkes i rollen.
Faglige ferdigheter for suksess
Kunnskap om barns utvikling og pedagogisk innsikt er grunnleggende. Administrativ kompetanse og problemløsningsevner er også viktige. Erfaring med teambygging skaper et godt arbeidsmiljø.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Assisterende styrere har gode muligheter for faglig vekst. Mange avanserer til styrerstillinger eller spesialiserer seg innen pedagogikk. Andre tar mastergrad i barnehageledelse for å styrke sin kompetanse.
Spesialisering og avanserte stillinger
Det finnes muligheter for spesialisering innen ulike områder av barnehageledelse. Noen fordyper seg i pedagogisk utviklingsarbeid. Andre fokuserer på organisasjonsutvikling eller ledelse av større enheter.
Interne karrierestiger og alternative roller
Assisterende styrere har interessante muligheter utenfor den tradisjonelle karrierestigen. De kan bli faglige rådgivere eller prosjektledere for pedagogiske utviklingsprosjekter. Stillinger innen barnehageadministrasjon på kommunalt nivå er også mulig.
«Ledelse i barnehagesektoren handler om å skape en kultur for kontinuerlig læring og utvikling, både for barn og ansatte.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for assisterende styrere i barnehager endrer seg stadig. Det er økende behov for dyktige ledere innen administrasjon og ressursfordeling. Dagens situasjon viser at kompetente ledere er ettertraktet i barnehagesektoren.
Nåværende behov i markedet
Etterspørselen etter kvalifiserte assisterende styrere er stor, særlig i større byer. Statistikk viser at bare 4 av 10 barnehager oppfyller kravene til pedagogisk bemanning fullt ut.
Dette understreker behovet for dyktige ledere som kan sikre god ressursfordeling. Større barnehager har ofte bedre utdannet personale og utfører flere oppgaver profesjonelt.
Assisterende styrere spiller en nøkkelrolle i profesjonaliseringen av barnehager. De bidrar til å overholde forskrifter og ansette spesialpedagoger. De er også viktige for gjennomføring av undersøkelser.
Fremtidsutsikter og trender
Framtidsutsiktene for assisterende styrere ser lovende ut. Trenden går mot større barnehager, med 1 av 10 som har over 80 barn.
Dette øker behovet for effektiv administrasjon og ressursfordeling. Fleksibel organisering blir mer utbredt, spesielt i større barnehager.
Barnehagetype | Gjennomsnittlig gruppestørrelse |
---|---|
Småbarnsgrupper | 12,4 barn |
Storbarnsgrupper | 18,6 barn |
Aldersblandede grupper | 17,6 barn |
Assisterende styrere må ha gode ferdigheter innen administrasjon. De må kunne tilpasse ressursfordelingen etter skiftende behov gjennom dagen. Dette er viktig for å møte kravene i moderne barnehager.
Nyttige ressurser og lenker
Assisterende styrere i barnehager har mange nyttige ressurser tilgjengelig. Disse gir verdifull støtte og informasjon for effektiv jobbutførelse. De bidrar også til faglig utvikling.
Aktuelle fagorganisasjoner
Utdanningsforbundet er en sentral fagorganisasjon for barnehagesektoren. De tilbyr kurs, konferanser og styrelederutdanning for assisterende styrere. Lederne er en annen organisasjon som gir lederstøtte.
Bransjenettverk og fagfora
Barnehageforum.no er et aktivt nettsted for erfaringsutveksling og faglige råd. Her diskuteres alt fra daglig drift til pedagogiske spørsmål. Slike nettverk holder deg oppdatert i en sektor i endring.
Offisielle kilder
Utdanningsdirektoratet gir oppdatert informasjon om lover, forskrifter og faglige retningslinjer. NAV og Statistisk sentralbyrå tilbyr nyttig statistikk om arbeidsmarked og lønnsforhold.
For stillingsutlysninger er kommunale nettsider, finn.no og barnehage.no gode kilder.
Disse ressursene gir viktig lederstøtte til assisterende styrere. De holder dem oppdatert på utviklingen i sektoren. Dette er avgjørende for kvalitet og utvikling i barnehagen.
Kort oppsummering av hva Assisterende styrer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Assisterende styrer er en viktig del av barnehageledelsen. De sikrer kvalitet gjennom pedagogisk ledelse og personaloppfølging. En studie fra 2018 viste at 30 deltakere fikk videreutdanning og ledertrening.
Yrket støtter barnehagestyrer i daglig drift og strategisk utvikling. Mange barnehagestyrere mangler kompetanse innen konfliktteori og konflikthåndtering. Som assisterende styrer kan du styrke disse ferdighetene.
Rollen gir muligheter for faglig utvikling og ledererfaring. Det kan føre til styrerstillinger eller andre ledende posisjoner. Studier viser at relasjonsledelse er viktig i konflikthåndtering.
Som assisterende styrer kan du forme fremtidens barnehageledelse. Du kan bidra til bedre pedagogisk praksis i barnehagesektoren. Dette yrket gir deg sjansen til å gjøre en forskjell.
FAQ
Hva er hovedansvaret til en assisterende styrer i barnehage?
Hvilken utdanning kreves for å bli assisterende styrer?
Hva er typiske arbeidsoppgaver for en assisterende styrer?
Hva er gjennomsnittlig lønn for en assisterende styrer?
Hvilke karrieremuligheter har en assisterende styrer?
Hvordan er arbeidstidene for en assisterende styrer?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en assisterende styrer?
Hvor kan man finne stillingsutlysninger for assisterende styrere?
Hvordan er fremtidsutsiktene for assisterende styrere i Norge?
Hvilke digitale verktøy bruker en assisterende styrer i sitt arbeid?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagestyrer
- https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/sjekk-ut-videreutdanningen-for-styrere/
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/barnehagestyrer
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2023/barnehagestyrers-arbeidsoppgaver–tidsbruk-og-delegering/
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/en-styrer-i-hver-barnehage/
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehageloven-bemanning-foreldreopproret/ny-veileder-om-bemanning-i-barnehagene-ma-klargjore-hva-som-er-lovbrudd/418930
- https://snl.no/Sissel_Rønbeck
- https://www.bi.no/studier-og-kurs/kurs/masterprogram-skole/ledelse-av-utvikling-og-endringsarbeid/
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/styrerutdanning/om-styrerutdanningen/
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidstidsavtale-ks-styrer/utdanningsforbundet-krever-stedlig-styrer-i-alle-barnehager/310240
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1116040
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-pedagogikk/vi-hadde-ikke-trodd-at-digitale-verktoy-var-sa-enkelt/167462
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaererrollen-barnehagepedagogikk/mange-styrere-opplever-at-det-a-bruke-standardiserte-programmer-er-i-strid-med-deres-verdier-og-syn-pa-barn/394475
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2727168/ORG917, Gjersvold, Eva Hauger og Svensson, Gudrun Kristine.pdf?sequence=1
- https://www.statped.no/globalassets/region/moller-trondelag/dokumenter/festskrift—25-ar-med-laremidler-pdf.pdf
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/150529/Fagerdal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.nav.no/_/attachment/download/5fe2f798-cb8b-44e6-895f-bce8a56ab610:d994406ff11f55bba06ce5d88e18dc8363e027db/samarbeid-og-kommunikasjon-sintef-2015.pdf
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/772810
- https://jobbsafari.no/jobb/assisterende-styrer-2070902
- https://faerder.easycruit.com/vacancy/3437203/161051?iso=no
- https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/styrerutdanningen
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/styrer-i-barnehage-da-har-vi-utdanningen-for-deg
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=383217774&srsltid=AfmBOopxhDkusDDxmrec0Y7PxWK8rldUue22zgmP4KOhc1t98f_Gqlzz
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1151473
- https://www.barnehage.no/arbeidsmiljo-kommunikasjon-rekomp/ville-bli-bedre-pa-kommunikasjon-slik-har-de-jobbet/251298
- https://karriere.no/jobb/assisterende-styrer-60-5978978
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1109234
- https://core.ac.uk/download/pdf/30906462.pdf
- https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/bitstream/handle/11250/2372844/master_Gultvedt_Bakke_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.ks.no/globalassets/tariff-2022/Hovedtariffavtalen-2022-2024-til-nettet.pdf
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=383217774&srsltid=AfmBOooxEEP94sKNXM3Tv6R4ViNAI7nQNNFmgx7RVcCYwVrRKnntiubd
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2022/samlederskap-i-barnehagen.-erfaringer-med-delt-lederskap-mellom-likestilte-pedagogiske-ledere/
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3163293/no.oslomet:inspera:230074794:32516350.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.udir.no/globalassets/upload/barnehage/forskning_og_statistikk/rapporter/strukturelle_faktorers_betydning_for_kvalitet.pdf
- https://www.fafo.no/images/pub/2019/20714.pdf
- https://www.regjeringen.no/contentassets/9c4f35fa39134acea6085c7642898fc7/kartlegging-og-analyse-av-kompetanseforum-av-oxford-research.pdf
- https://www.fafo.no/images/pub/2023/20855.pdf
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/3152811/no.uis:inspera:237033121:238363220.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2009-18/id570566/?ch=2
- https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/2675744/Susanne Hole, PMAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://kudos.dfo.no/documents/13976/files/14079.pdf