Assisterende rektor er en allsidig rolle i skolesystemet. De balanserer pedagogisk ledelse og administrativt ansvar. Deres innsats former fremtidens utdanning på en avgjørende måte.
Vi skal undersøke hva det betyr å være assisterende rektor. Vi ser på utdanningskrav, arbeidsoppgaver og muligheter i denne stillingen. Dette gir innsikt i skoleledelse og styring.
Assisterende rektor har et bredt ansvarsområde som administrativ leder. Rollen spenner fra personalansvar til pedagogisk utvikling. Dette krever både faglig tyngde og sterke lederegenskaper.
Hva er en Ass. rektor?
En assisterende rektor er en viktig del av skoleledelsen. De fungerer som nestkommanderende under rektor. Stillingen innebærer mange ansvarsområder innen pedagogisk ledelse, personalansvar og administrativt arbeid.
Rolle og ansvar
Ass. rektor samarbeider tett med rektor og kan ha eneansvar for spesifikke områder. Dette kan omfatte oppgaver som undervisningskoordinator eller studieveileder. De sikrer også kvaliteten på skolens pedagogiske tilbud.
Stillingen krever ofte en blanding av pedagogisk erfaring og lederegenskaper. Mange ass. rektorer har bakgrunn som lærere. I senere år har formell lederutdanning blitt mer vanlig for skoleledere.
Utdanningsinstitusjoner | Tilbud |
---|---|
Høgskolen BI | Videreutdanning i skoleledelse |
Universitetet i Oslo (ILS) | Lederutdanning for skoleledere |
Universitetet i Bergen | Program for skoleledelse |
NTNU | Skolelederprogrammer |
Ass. rektor-stillingen er ofte en vei til å bli rektor. Det gir verdifull erfaring i skolens daglige drift og ledelse. Siden 2009 har det nasjonale rektorutdanningsprogrammet tilbudt deltidsstudier for nye rektorer.
Quick faktaboks om Ass. rektor
Ass. rektor er sentral i utdanningsplanlegging og studentoppfølging. Stillingen krever pedagogisk utdanning og ledererfaring. En plettfri vandelsattest fra politiet er nødvendig for elevenes trygghet.
Ass. rektors lønn er høyere enn annet skolepersonale, men lavere enn rektors. Jobbmulighetene er svært gode på alle nivåer i hele landet.
Dette gjør stillingen ettertraktet for ambisiøse pedagoger som ønsker å bidra til skolens utvikling.
Faktorer | Detaljer |
---|---|
Utdanningskrav | Pedagogisk utdanning |
Erfaring | Ledererfaring kreves |
Lønnsnivå | Høyt, mellom lærer og rektor |
Jobbmuligheter | Svært gode i hele landet |
Spesielle krav | Plettfri vandelsattest |
Ass. rektorer spiller en viktig rolle i skolens suksess. Skolen på Nordstrand er et godt eksempel på dette.
Denne moderne skolen i Oslo har oppnådd gode resultater på nasjonale prøver. Den har også blitt valgt som nasjonal demonstrasjonsskole.
Video av Ass. rektor i arbeid
Ass. rektor har en viktig rolle i skolens drift og utvikling. Vi har en video som viser en ass. rektor i aksjon. Denne gir et innblikk i deres travle hverdag.
Ass. rektors rolle og betydning
Ass. rektor har en sentral posisjon i utdanningssystemet. De støtter rektor og bidrar til å sikre god utdanning. De koordinerer undervisning og fremmer elevenes læring og utvikling.
Mariann Lykkås er en erfaren ass. rektor ved Skarpengland skole. Hun har jobbet der i 5 år. Nå blir hun rektor ved Byremo ungdomsskole.
Ass. rektorer implementerer utdanningspolitikk og pedagogiske nyvinninger på skolenivå. De er ofte involvert i skolens beredskapsarbeid. Dette inkluderer å lede øvelser og samarbeide med politiet.
Utdanningen for å bli ass. rektor er omfattende. Mange tar videreutdanning innen ledelse. Mariann holder på med en master i skoleledelse.
Hva gjør en Ass. rektor?
En assisterende rektor har mange ansvarsområder i skolen. De bidrar til daglig drift og langsiktig utvikling. Rollen krever ferdigheter innen ledelse, pedagogikk og administrasjon.
Typiske arbeidsoppgaver
Ass. rektors oppgaver omfatter pedagogisk ledelse og personalansvar. De koordinerer undervisning og planlegging på skolen. Som studieveileder gir de råd til elever og lærere om faglige spørsmål.
Daglig rutine
En vanlig dag for en ass. rektor kan inneholde:
- Møter med lærere og andre ansatte
- Veiledning av elever
- Koordinering av undervisningsaktiviteter
- Håndtering av administrative oppgaver
Spesialoppgaver
Ass. rektorer leder ofte spesielle prosjekter eller utviklingsområder. De kan implementere nye læringsmetoder eller lede skolens digitalisering. Kvalitetssikring av undervisningen er en viktig del av jobben.
Konkrete ansvarsområder
Noen spesifikke ansvarsområder inkluderer:
- Personalledelse og rekruttering
- Budsjettarbeid og økonomistyring
- Utvikling av skolens pedagogiske plattform
- Samarbeid med eksterne aktører som foreldre og lokalt næringsliv
I Oslo spiller ass. rektorer en viktig rolle for 88 000 elever. De sikrer kvalitet og kontinuitet i utdanningen. Utdanningsetaten har et årlig budsjett på 14 milliarder kroner.
Verktøy og utstyr de bruker
Ass. rektorer bruker mange verktøy for å jobbe effektivt. Datasystemer for utdanningsplanlegging er sentrale. Disse hjelper med timeplaner, personaladministrasjon og økonomistyring.
Kommunikasjonsverktøy er viktige for samarbeid med alle parter. Dette inkluderer e-post, videokonferanser og skolens intranett. For elevoppfølging brukes spesiell programvare som registrerer fremgang og fravær.
Pedagogiske planleggingsverktøy er viktige for å utvikle læreplaner. Analyseverktøy brukes for å vurdere skolens resultater. Disse gir innsikt i elevenes prestasjoner og skolens ytelse.
Prosjektstyringsverktøy holder oversikt over ulike oppgaver. Digitale plattformer brukes for faglig utvikling. Disse holder ass. rektorer oppdatert på nye metoder og praksiser.
Hvem Ass. rektor samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Ass. rektor jobber tett med mange personer og instanser. Dette nettverket er viktig for en velfungerende utdanningsorganisasjon. Samarbeidet sikrer en helhetlig tilnærming til utdanning.
Daglig samarbeider ass. rektor med rektor, fakultetsledelse og administrative avdelinger. Kontakt med forskere og forelesere er også viktig. Dette sikrer høy akademisk standard og kvalitet i undervisningen.
Ass. rektor jobber også med eksterne aktører. Dette inkluderer andre skoler, bedrifter og offentlige etater. Slike forbindelser holder skolen oppdatert på trender i arbeidsmarkedet.
«Lærerutdanningen bør gjenspeile helhet og sammenheng for at opplæringssystemet skal preges av disse egenskapene.»
Ass. rektor har en nøkkelrolle i å innføre nasjonale planer. Dette krever tett dialog med utdanningsdepartementet. Andre organer innen høyere utdanning er også involvert.
Samarbeid med studentorganisasjoner er også viktig. Dette sikrer at studentenes meninger blir hørt. Deres synspunkter tas med i skolens beslutninger.
Arbeidstider for Ass. rektor
En ass. rektor har ofte varierte arbeidstider. Stillingen krever fleksibilitet for å møte skolens mange behov. De fungerer som administrativ leder og undervisningskoordinator.
Ass. rektorer følger vanligvis en normal arbeidsdag. Lange dager er ikke uvanlig. Kvelds- og helgearbeid forekommer ofte ved møter eller arrangementer.
På Sentrum videregående skole kan arbeidstidene variere mye. Skolen har 600 elever og 140 ansatte. Ass. rektor må være tilgjengelig for både elever og lærere.
Ved Skarpengland skole i Vennesla kommune har ass. rektor mest administrative oppgaver. De har også noe undervisning. Dette krever en balanse mellom kontorarbeid og klasseromstid.
Fleksibilitet er nøkkelen for en ass. rektor. Arbeidsdagen kan starte tidlig med planlegging. Den kan ende sent med foreldremøter eller krisehåndtering.
Hvordan bli Ass. rektor?
Assisterende rektor krever solid utdanning og erfaring innen skolesektoren. Dette er en viktig lederrolle i skolen. Den krever kompetanse innen pedagogikk og administrasjon.
Utdanningskrav
Assisterende rektorer må ha pedagogisk utdanning, vanligvis lærerutdanning. Videreutdanning innen ledelse er ofte nødvendig. Relevante studieløp inkluderer mastergrader i utdanningsledelse ved høgskoler og universiteter.
Praksis og erfaring
Ledererfaring fra skolen er som regel påkrevd. Mange assisterende rektorer rekrutteres internt fra lederstillinger ved samme skole. Erfaring med kvalitetssikring av undervisning er verdifullt.
Kvalifikasjon | Beskrivelse |
---|---|
Utdanning | Pedagogisk utdanning, videreutdanning i ledelse |
Erfaring | Ledererfaring fra skolesektoren |
Personlige egenskaper | Gode kommunikasjonsevner, strukturert, beslutningsdyktig |
Andre kvalifikasjoner
Tilleggsutdanning i administrasjon, økonomi eller pedagogikk kan være fordelaktig. Plettfri vandelsattest er påkrevd. Gode kommunikasjonsevner er viktig i denne rollen.
Evne til å håndtere krevende situasjoner er nødvendig. Rollen innebærer kontakt med mange ulike interessenter.
Statistikk viser at 64% av skoleledere er kvinner og 91% er over 40 år. Dette tyder på at erfaring verdsettes høyt i slike stillinger.
Rekruttering av skoleledere møter økende utfordringer. Aspirerende assisterende rektorer bør forberede seg godt gjennom relevant utdanning og praksis.
Hvor jobber en Ass. rektor?
Ass. rektorer har viktige roller i skoler over hele Norge. De er en del av ledelsen i ulike utdanningsinstitusjoner. Du finner dem i grunnskoler, videregående skoler og høyere utdanning.
Vanlige arbeidssteder
Ass. rektorer jobber hovedsakelig i tre sektorer:
- Offentlige skoler
- Private skoler
- Høyere utdanningsinstitusjoner
I grunnskoler og videregående skoler støtter ass. rektorer rektor i daglig drift. De hjelper også til med strategisk planlegging. På universiteter har de ofte ansvar for forskning eller undervisning.
Stillingen som ass. rektor er vanligst i større skoler. I mindre skoler kan rektoren ofte håndtere alt alene. Noen ass. rektorer jobber også i utdanningsadministrasjon på kommune- eller fylkesnivå.
Arbeidssted | Typiske oppgaver |
---|---|
Grunnskole | Personalledelse, elevoppfølging |
Videregående skole | Faglig utvikling, økonomiansvar |
Universitet | Forskningsledelse, internasjonalt samarbeid |
Ass. rektorer spiller en viktig rolle i utdanningssystemet. De bidrar til god kvalitet i utdanningen. De sørger også for en god skolehverdag for elever og ansatte.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for en ass. rektor er både utfordrende og givende. Som leder og undervisningskoordinator møter man mange krevende situasjoner. Skolehverdagen byr på varierte oppgaver og ansvar.
Utfordringer i yrket
Håndtering av vold og utagerende atferd er en stor utfordring. Ved Ytre Enebakk skole ble det rapportert opptil 180 voldshendelser. Ass. rektorer må implementere effektive strategier for å håndtere slike situasjoner.
Fordeler med yrket
Yrket gir muligheten til å påvirke elevenes utvikling positivt. Programmer som elevroller og traumeinformert omsorgspedagogikk kan forbedre elevenes innsats. Slike tiltak kan øke motivasjonen betydelig.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og privatliv kan være krevende for en ass. rektor. Lange arbeidsdager og uforutsette situasjoner er vanlige. En undersøkelse i Ås kommune avdekket behov for forbedringer i HMS-arbeidet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Stillingen som ass. rektor finnes over hele landet, i både by og distrikt. Dette gir muligheter for varierte arbeidsmiljøer og utfordringer. Samarbeid med PPT, BUP og barnevernet er vanlig uansett geografisk plassering.
Myter og fakta om Ass. rektor-yrket
Det finnes mange misforståelser om assisterende rektorer. La oss se på noen vanlige myter og fakta om yrket.
En vanlig myte er at ass. rektorer bare gjør administrativt arbeid. I virkeligheten har de en viktig rolle i pedagogisk ledelse. De påvirker elevenes læring direkte.
En masteroppgave fra Universitetet i Oslo viser hvor viktig pedagogisk lederskap er i skolen. Ass. rektorer er ikke bare opptatt av papirarbeid.
Mange tror at ass. rektorer ikke driver med studieveiledning. Dette stemmer ikke. De fungerer ofte som veiledere og hjelper elevene å utvikle seg.
Myte | Fakta |
---|---|
Kun administrativt arbeid | Balanse mellom administrativt og pedagogisk arbeid |
Ingen innflytelse på læring | Direkte påvirkning på skolens utvikling og læringsmiljø |
Ikke involvert i studieveiledning | Aktiv rolle i studieveiledning og elevutvikling |
Ass. rektorer er viktige for skolens kompetansebygging og endringsledelse. De skaper et trygt grunnlag for læring og utvikling. Dette er avgjørende i et utdanningslandskap som stadig endrer seg.
Deres rolle i kvalitetssikring av utdanningen er svært viktig. De hjelper skolene å møte fremtidens kompetansebehov i Norge.
Ass. rektor lønn – Hvor mye tjener en Ass. rektor?
Ass. rektorer har et høyt lønnsnivå i norsk skolesektor. Deres lønn ligger mellom lærernes og rektorenes lønn. La oss se på lønnsbildet for ass. rektorer.
Typisk lønnsnivå og faktorer som påvirker lønnen
Lønnen for ass. rektorer varierer basert på flere faktorer. Erfaring, skolestørrelse og geografisk plassering spiller en rolle. Utdanning påvirker også lønnen betydelig.
Rektorer har en gjennomsnittslønn på over 850 000 kroner. Ass. rektorers lønn ligger typisk noe lavere enn dette.
Startlønn og gjennomsnittlønn
Startlønnen for ass. rektorer er ofte konkurransedyktig. Den ligger vanligvis over startlønnen for lærere. Gjennomsnittslønnen for ass. rektorer antas å ligge mellom lærernes og rektorenes lønn.
Stilling | Gjennomsnittslønn (ca.) |
---|---|
Rektor | 850 000 kr |
Ass. rektor | 700 000 – 800 000 kr (estimert) |
Adjunkt med tillegg | 636 000 kr |
Pedagogisk leder (barnehage) | 600 000 kr |
Lønnen i skolesektoren har sett en positiv utvikling. Antallet lektorer har nesten doblet seg på fem år. Dette bidrar til å heve gjennomsnittslønnen i sektoren.
Disse trendene påvirker også lønnsnivået for ass. rektorer. De har ofte høy utdanning og lang erfaring.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Ass. rektor
En assisterende rektor trenger unike egenskaper og ferdigheter for å lykkes. Utdanningsplanlegging og personalledelse er sentrale oppgaver. Rollen krever en balanse mellom faglig kompetanse og lederevner.
Faglige ferdigheter for suksess
Solid pedagogisk kompetanse og strategisk planlegging er avgjørende for en assisterende rektor. Personalledelse og pedagogisk ledelse er tett knyttet sammen i skolen.
Administrativ ledelse tar mye tid, men andre lederoppgaver anses som viktigst. Gode kommunikasjonsevner er også essensielle for å lykkes i rollen.
- Sterk pedagogisk kompetanse
- Strategisk planleggingsevne
- Administrativ erfaring
- Gode kommunikasjonsferdigheter
Karriere- og utviklingsmuligheter
Assisterende rektorer har flere muligheter for karriereutvikling. Mange går videre til rektorstillinger eller lederstillinger innen utdanningsadministrasjon. Kontinuerlig faglig utvikling er viktig i denne rollen.
Spesialisering og avanserte stillinger
Assisterende rektorer kan spesialisere seg innen pedagogisk utviklingsarbeid eller skolevurdering. Dette åpner for mer spesialiserte roller innen utdanningssektoren.
Spesialiseringsområde | Mulige stillinger |
---|---|
Pedagogisk utviklingsarbeid | Pedagogisk leder, utdanningsrådgiver |
Skolevurdering | Kvalitetsansvarlig, skoleinspektør |
Utdanningsadministrasjon | Skolesjef, utdanningsdirektør |
Interne karrierestiger og alternative roller
Skolesystemet tilbyr flere karrieremuligheter for assisterende rektorer. De kan bli rektorer eller ta spesialiserte roller innen utdanningsadministrasjon.
Suksess oppnås ved å balansere lederskap over tid. Fokus på skoleutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap er også viktig.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for assisterende rektorer i Norge er stabilt og vokser. Rollen blir stadig viktigere for å sikre god skoleledelse og elevenes læringsutbytte. Fokus på kvalitetssikring i utdanningssektoren øker etterspørselen.
Nåværende behov i markedet
Det er økende behov for dyktige ass. rektorer over hele landet. Særlig i områder med lavere skoleårsgjennomføring trengs sterkt lederskap. Finnmark har 78,9% gjennomføring mot det nasjonale gjennomsnittet på 83,9%.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lovende ut for ass. rektorer. Nøkkeltrender omfatter distribuert ledelse og økt studentoppfølging.
- Økt fokus på distribuert ledelse for mer effektive skoler
- Vektlegging av studentoppfølging for å forbedre gjennomføringsraten
- Digitalisering av undervisning og administrasjon
- Behov for inkluderende læringsmiljøer
Universiteter tilbyr masterprogram i utdanningsledelse for å møte disse trendene. Universitetet i Oslo har et fireårig deltidsstudium. Det kombinerer teori og praksis innen kommunikasjon, omdømmebygging og ledelse.
Nyttige ressurser og lenker
Faglige ressurser og nettverk er avgjørende for assisterende rektorer. Her får du en oversikt over viktige organisasjoner og kilder. Du finner informasjon om utdanning og lønn innen skoleledelse.
Fagorganisasjoner for assisterende rektorer
Utdanningsforbundet og Skolelederforbundet er sentrale for skoleledere. De tilbyr kurs, faglig påfyll og juridisk bistand. Medlemskap gir tilgang til ressurser om utdanning og lønnsforhandlinger.
Bransjenettverk og fagfora
Utdanningsdirektoratet driver nettverk for skoleledere. Disse gir mulighet for erfaringsutveksling og faglig utvikling. Lokale rektornettverk i kommunene er også nyttige arenaer.
Offisielle kilder for statistikk og stillinger
Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserer oppdatert lønnsstatistikk for skoleledere. NAV og KS’ karrieresider har ofte ledige stillinger innen skoleledelse.
Utdanningsdirektoratets nettsider har mye informasjon om utdanning og kompetansekrav. Disse ressursene hjelper deg å holde deg faglig oppdatert.
Kort oppsummering av hva Ass. rektor innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Ass. rektor er en nøkkelrolle i skolen. De kombinerer pedagogisk innsikt med administrativ ledelse. Som undervisningskoordinator sikrer de høy kvalitet i utdanningen og effektiv drift av skolen.
De leder lærerstaben og koordinerer undervisningsplaner. Ass. rektor implementerer også nye pedagogiske metoder. En dyktig ass. rektor former skolens kultur og forbedrer læringsmiljøet.
Tistedal skole er et godt eksempel. Etter nye prosjekter og teknologiske løsninger, har skolen sett positive endringer. Både elevenes læring og lærernes engasjement har økt.
Rollen som ass. rektor gir spennende karrieremuligheter. Man kan avansere til rektor eller søke høyere stillinger i utdanningssektoren. Yrket lar deg påvirke fremtidens utdanning gjennom kvalitetssikring og innovative metoder.
FAQ
Hva er hovedansvarsområdene til en ass. rektor?
Hvilken utdanning kreves for å bli ass. rektor?
Hva er gjennomsnittslønnen for en ass. rektor?
Hvordan er arbeidstidene for en ass. rektor?
Hvilke karrieremuligheter har en ass. rektor?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en ass. rektor?
Hvor kan en ass. rektor jobbe?
Hva er fremtidsutsiktene for ass. rektor-yrket?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/rektorskoleleder
- https://www.studenttorget.no/assisterende-rektor
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/ks-tariffavtaler/ks-hovedtariffavtalen/
- https://no.wikipedia.org/wiki/Skoleleder
- https://www.forskning.no/partner-oslomet-skole-og-utdanning/slik-funker-ledergrupper-pa-norske-skoler/357452
- https://www.aftenposten.no/oslo/i/zrpkO/stoltenberg-tar-feil
- https://www.friosloviken.no/gamlebyen-er-forste-regnbuefyrtarn-i-oslo-skolen/
- https://sambaandet.no/tag/danielsen-skole/
- https://www.lyngdal.kommune.no/no/aktuelt/bli-kjent-med-byremo-ungdomsskoles-nye-rektor/
- https://ofk.no/glemmen-vgs/om-skolen/sikkerhet-og-beredskap/
- https://adstat.no/utdanning
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2283549
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2498099
- https://afk.no/strommen-vgs/for-elever/reglement-og-rutiner/skoleregler/
- https://www.minskole.no/DynamicContent//Documents/422-baerland-Skolebasert-praksisplan-2024-2025-17bcec29-ab49.pdf
- https://www.utdanningsnytt.no/utdanning-viktig-verktoy-for-likestilling/127137
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://www.stenstroem.no/primadonnaer-og-vanskelige-kolleger
- https://jobbsafari.no/jobb/assisterende-rektor-7447970
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/276398
- https://jobbsafari.no/jobb/assisterende-rektor-1648719
- https://jobbsafari.no/jobb/er-du-var-nye-assisterende-rektor-2895983
- https://www.skolelederforbundet.no/skolelederen/ny-som-rektor-fra-mellomleder-til-overste-ansvarlig/
- https://karrierestart.no/yrke/340
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2550603
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/arbeidsmiljo/vold-og-trusler-pa-jobben/slik-jobber-de-med-vold-og-trusler/
- https://vikus.no/wp-content/uploads/2021/01/Arbeidsmiljo-for-ansatte-ved-grunnskolen-i-As-kommune.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32489/Sisteutgave9februar4.pdf?sequence=1
- https://www.skolelederforbundet.no/wp-content/uploads/2021/12/skolelederen-08_2021_web.pdf
- https://www.utdanningsnytt.no/adjunkt-barnehage-barnehagelaerer/her-er-snittlonna-til-laerere-i-skole-og-barnehage/396745
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-kommune/her-er-snittlonna-til-laerere-i-skole-og-barnehage-i-2022/351287
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3056814/no.uia:inspera:127910669:10012987.pdf?sequence=1
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/132453/Falleth.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.ntnu.no/documents/1021451972/1267715896/sverre-halvard-aass-2014.pdf/a5b7b39f-059c-4581-a8e0-91edcbf714a9
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32559/Endeligxmasteroppgave3010.pdf?sequence=2
- https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/17178/thesis.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-27/id3013760/?ch=7
- https://namsos.kommune.no/hoknes-barneskole/aktuelt/hvordan-snakke-med-barn-og-ungdom-om-krig-og-frykt.20346.aspx
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-1/id2961070/?ch=7
- https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-inkludering-spesialpedagogikk/spesialundervisning-og-inkludering-i-klasserommet/290124
- https://core.ac.uk/download/pdf/30906462.pdf