Undervisningsassistenter er ryggmargen i skolesystemet. De støtter både lærere og elever på en unik måte. La oss se nærmere på dette spennende yrket.
Vi skal utforske utdanningen, lønnen og arbeidsoppgavene til en undervisningsassistent. Dessuten skal vi se på jobbmulighetene som venter deg i dette feltet.
Hva er en Undervisningsassistent?
En undervisningsassistent er en nøkkelperson i skole- og utdanningsmiljøet. De støtter lærere og bidrar til et effektivt læringsmiljø for elevene. Undervisningsassistenter jobber tett med lærerne for å skape gode klasseromssituasjoner.
Kort definisjon av yrket Undervisningsassistent
Undervisningsassistenter hjelper lærerne med praktiske oppgaver og følger opp elever. De skaper et stimulerende læringsmiljø for alle elever.
Du finner undervisningsassistenter hovedsakelig i grunnskoler, men også andre steder. De kan jobbe på ungdomsskoler, i skolefritidsordninger og barnehager.
Deres rolle i skolen er å støtte lærere i det daglige arbeidet. De sørger for at elevene får hjelpen og oppfølgingen de trenger.
Nøkkelinformasjon om Undervisningsassistent | Detaljer |
---|---|
Definisjon | En profesjonell støttespiller i skole- og utdanningsmiljøet som arbeider tett sammen med lærere for å opprettholde et effektivt og inkluderende læringsmiljø. |
Arbeidsoppgaver | Praktisk hjelp og støtte til enkeltelevers og gruppers læring, oppfølging av elever, samt administrative oppgaver. |
Arbeidsplasser | Grunnskoler, ungdomskoler, skolefritidsordninger og barnehager. |
Viktig rolle | Bidrar til å skape et stimulerende og inkluderende læringsmiljø for alle elever. |
«Undervisningsassistenter er nøkkelpersoner i skole- og utdanningsmiljøet som spiller en avgjørende rolle i å opprettholde et positivt og produktivt klasserom.»
Fakta om Undervisningsassistent
Undervisningsassistenter trenger politiattest for å jobbe i skoler. De kan ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget istedenfor formell utdanning. Jobben innebærer mye samspill med barn og unge.
De samarbeider tett med lærere, foreldre og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Undervisningsassistenter kan jobbe i grunnskolen, ungdomsskolen, SFO/aktivitetsskolen eller barnehager.
Fakta om Undervisningsassistent | Krav til Undervisningsassistent |
---|---|
|
|
Undervisningsassistenter er viktige i utdanningssystemet. De skaper gode læringsmiljøer for barn og unge. Sammen med lærere gir de elevene støtte og oppfølging for å lykkes.
Video av Undervisningsassistent i arbeid
Undervisningsassistent: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Undervisningsassistenter støtter lærere og elever i skolehverdagen. De skaper et inkluderende læringsmiljø og gir nødvendig støtte til alle elever. Deres arbeid er særlig viktig for elever som trenger ekstra oppfølging.
De fremmer et positivt skolemiljø gjennom aktiv deltakelse i elevenes læring. Gjennom tett samarbeid med lærere, får hver elev individuell oppfølging. De hjelper med faglige utfordringer, sosial utvikling og følelsesmessig støtte.
Undervisningsassistentene bidrar også til bredere samfunnsutvikling. De sikrer inkludering og like muligheter for alle elever. Dette er viktig for å skape et rettferdig fundament for fremtidens samfunn.
«Undervisningsassistentene er ryggraden i et velfungerende klasserom. De er uunnværlige i å skape et inkluderende og støttende læringsmiljø for elevene.»
Deres engasjement og kompetanse er grunnleggende i utdanningssektoren. De er en uvurderlig ressurs for lærere, elever og skoler. Undervisningsassistentene baner vei for en trygg og utviklende oppvekst for alle.
Hva gjør en Undervisningsassistent?
En undervisningsassistent støtter elever som trenger ekstra hjelp i undervisningen. De bistår læreren med planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter. De deltar også på skoleturer og samarbeider tett med hjemmet.
Undervisningsassistenter legger til rette for elevmedvirkning. De sørger for at elevene kan uttrykke sine behov. Dette bidrar til et inkluderende læringsmiljø.
Daglig rutine
Undervisningsassistenter veksler mellom individuell oppfølging og gruppearbeid. De deltar aktivt i faglige og sosiale læringsaktiviteter. Deres innsats skaper et trygt miljø for elevene.
Spesialoppgaver
Undervisningsassistenter kan få ansvar for tilrettelegging for elever med spesielle behov. De kan også hjelpe læreren i fag der elevene trenger ekstra støtte.
Eksempler på oppgaver og ansvar
- Individuell oppfølging av elever som trenger ekstra hjelp
- Deltakelse i planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter
- Støtte i lek og samhandling mellom elevene
- Assistanse på skoleturer og utflukter
- Tett samarbeid med hjemmet og formidling av informasjon
- Tilrettelegging for elever med spesielle behov
- Assistanse i spesifikke fag eller aktiviteter
Undervisningsassistenter er viktige for elevenes læring og utvikling. De bidrar til et inkluderende og trygt skolemiljø. Deres arbeidsoppgaver og ansvar er sentrale for elevenes suksess.
Verktøy og utstyr de bruker
Undervisningsassistenter bruker mange pedagogiske verktøy og læringsmateriell. De jobber med bøker, lærebøker og arbeidshefter. De bruker også pedagogiske spill, aktiviteter og teknologiske hjelpemidler.
De må kunne bruke skolens tekniske utstyr. Dette inkluderer datamaskiner, nettbrett og smarttavler. Slik støtter de undervisningen effektivt i klasserommet og digitale læringsmiljøer.
Undervisningsassistenter bruker Undervisningsmateriell for elever med særskilte behov. De må mestre utstyr for synshemmede og hørselshemmede. Slik sikrer de at alle elever får tilpasset støtte.
De bruker også digitale læringsplattformer. Dette kan være læringsspill og interaktive presentasjoner. Disse verktøyene gir en engasjerende og tilpasset læringsprosess.
Å holde seg oppdatert på nye undervisningsmaterialer og læringsverktøy er viktig. Dette hjelper dem å tilby moderne og effektive hjelpemidler. Slik støtter de elevenes læring og utvikling.
Undervisningsassistenter skaper et inkluderende læringsmiljø. De tilrettelegger for bruk av mange pedagogiske ressurser. De hjelper også med å bruke teknologiske hjelpemidler effektivt.
Hvem Undervisningsassistent samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Undervisningsassistenter er en viktig del av skolens tverrfaglige team. De jobber tett med flere aktører for å skape et godt læringsmiljø. Deres samarbeid er avgjørende for elevenes suksess.
- Lærere – Undervisningsassistentene jobber nært med lærere for å gi tilpasset opplæring og støtte.
- Andre undervisningsassistenter – De deler erfaringer og finner gode løsninger sammen.
- Skolens ledelse – De rapporterer til og samarbeider med ledelsen for å nå skolens mål.
- Foreldre – Godt samarbeid med foresatte er viktig for elevenes utvikling.
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) – De samarbeider med PPT for elever med spesielle behov.
Gjennom samarbeid i skolen og tverrfaglig samarbeid skaper undervisningsassistenter et støttende læringsmiljø. De jobber for å gi elevene best mulig oppfølging og hjelp.
Samarbeidspartner | Samarbeidsområder |
---|---|
Lærere | Tilpasset opplæring, elevstøtte |
Andre undervisningsassistenter | Erfaringsdeling, problemløsning |
Skolens ledelse | Måloppnåelse, rapportering |
Foreldre | Elevoppfølging, informasjonsdeling |
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) | Tilrettelegging for elever med spesielle behov |
Undervisningsassistenter spiller en viktig rolle i skolens daglige drift. Deres samarbeid i skolen og tverrfaglige innsats skaper et inkluderende læringsmiljø. Dette hjelper elevene å trives og lykkes på skolen.
Arbeidstider for Undervisningsassistent
Undervisningsassistenter jobber hovedsakelig på dagtid, i takt med skolens timeplan. De kan også ha oppgaver i skolefritidsordningen før og etter vanlig skoletid. Arbeidsmengden varierer gjennom året, med travle perioder ved skolestart, eksamener og prosjektuker.
Mange assistenter har deltidsstillinger som passer skolens behov og deres studier. Dette gir dem mulighet til å kombinere jobb og utdanning. Arbeidstidsordningene er tilpasset skolens rytme og de ansattes situasjon.
Kvalifikasjon | Lønnstrinn | Timelønn |
---|---|---|
Studentassistent med fullført videregående | 22 | 185,40 kr |
Læringsassistent med fullført videregående / Studentassistent med bachelor | 24 | 189,40 kr |
Læringsassistent med bachelor / Studentassistent med master | 26 | 193,80 kr |
Læringsassistent med master | 28 | 197,90 kr |
Studentassistenter ved OsloMet kan jobbe opptil 15 timer i uken. Dette tilsvarer 60 timer per måned. Førsteårsstudenter får ofte førsterett til disse jobbene.
Lønnen avhenger av studiegrad. Bachelorstudenter uten grad får lønnstrinn 26. De med bachelor får lønnstrinn 28. Masterstudenter får lønnstrinn 32.
Ansettelsen følger statsansatteloven og gjeldende regelverk, uansett utdanningsnivå. OsloMet er Charter & Code-sertifisert av EU-kommisjonen. De følger også DORA-erklæringen i sin rekruttering.
Hvordan bli Undervisningsassistent?
Mange ønsker å jobbe tett med barn og unge i skolen. Undervisningsassistent er et attraktivt valg for disse. Jobben krever ikke formell utdanning, men det finnes måter å styrke kvalifikasjonene på.
Utdanningskrav og sertifiseringer
Det er ingen spesifikke utdanningskrav for undervisningsassistenter. Mange starter med studiekompetanse eller erfaring med barn og unge. Et fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget kan være nyttig.
Opplæring i førstehjelp, konflikthåndtering og spesialpedagogikk er verdifulle tillegg. Disse kursene kan øke dine sjanser for jobb og suksess.
Studieløp og videreutdanning
Mange assistenter tar senere høyere utdanning innen pedagogikk. Dette kan være en bachelor i barnehagelærer- eller grunnskolelærerutdanning. Slik utdanning kan hjelpe deg å bli lærer senere.
Nødvendige kvalifikasjoner
- Generell studiekompetanse eller relevant erfaring med barn/unge
- Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget
- Opplæring i førstehjelp, konflikthåndtering og spesialpedagogikk
- Politiattest
Som undervisningsassistent trenger du gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. Evne til problemløsning og tålmodighet er også viktig. En ekte interesse for barns læring og utvikling er avgjørende.
Hvor jobber en Undervisningsassistent?
Undervisningsassistenter er viktige i norske skoler og utdanningsinstitusjoner. De jobber ofte i grunnskoler, ungdomsskoler, skolefritidsordninger (SFO) eller barnehager. Disse kan være både offentlige og private institusjoner.
De kan også jobbe i spesialskoler eller alternativer for opplæring. Her gir de ekstra støtte til elever med særskilte behov. Arbeidet skjer mest i klasserom, men også på utflukter og andre læringsarenaer.
Vanlige arbeidsplasser
- Grunnskoler (1. til 7. trinn)
- Ungdomsskoler
- Skolefritidsordninger (SFO) og aktivitetsskoler
- Barnehager
- Spesialskoler
- Institusjoner som tilbyr alternativ opplæring
Undervisningsassistenten er en viktig støttespiller i det norske skolesystemet. De hjelper lærere og elever hver dag. De skaper et inkluderende læringsmiljø og gir elevene nødvendig oppfølging.
Arbeidsmiljø
Undervisningsassistenter jobber i et livlig og sosialt miljø. De er en viktig del av skolens team. Yrket kan by på utfordringer som å håndtere elevers atferdsproblemer.
Tilpasning til ulike elevers behov og læringsstiler kan også være krevende. Dette krever tålmodighet og fleksibilitet fra assistentene.
Utfordringer i Undervisningsassistent-yrket
- Håndtering av atferdsproblemer og disiplinære utfordringer blant elever
- Tilpasning av undervisning og støtte til elever med ulike læringsbehov
- Balansering av arbeidsoppgaver og tidspress i en travel skolehverdag
- Følelse av verdsettelse og anerkjennelse for arbeidet som utføres
Fordeler med Undervisningsassistent-yrket
Yrket har mange positive sider. Assistenter kan påvirke barns utvikling og læring betydelig. De opplever ofte varierte arbeidsdager med mye sosial kontakt.
- Mulighet til å ha en positiv innvirkning på barns utvikling og læring
- Varierte arbeidsdager med sosial interaksjon og samarbeid
- Fleksible arbeidstider som følger skolerytmen
- Attraktivt for de som liker å jobbe tett med barn og unge
Work-life balance for Undervisningsassistent
Undervisningsassistenter har ofte en god balanse mellom jobb og fritid. Arbeidstiden følger stort sett skolerytmen. Dette gir rom for fleksibilitet og tid til familie og hobbyer.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Undervisningsassistentjobber finnes over hele landet. Du kan jobbe både i byer og distriktskommuner. Dette gir mange jobbmuligheter for de som ønsker å bli undervisningsassistent.
«Undervisningsassistenter er en uvurderlig ressurs for å sikre at alle elever får den støtten de trenger for å lykkes, uavhengig av bakgrunn eller bosted.»
– Utdanningsforbundet
Myter og fakta om Undervisningsassistent-yrket
Det finnes flere myter om undervisningsassistenter. Noen tror de bare «passer på» elevene. I virkeligheten bidrar de aktivt til elevenes læring og utvikling. Jobben krever gode ferdigheter, ikke bare tilsyn.
God kommunikasjon og forståelse av ulike læringsstiler er viktig. Tålmodighet er også en nøkkelegenskap. Undervisningsassistenter støtter alle typer elever, ikke bare de som er utfordrende.
Yrket krever en unik blanding av kunnskap og egenskaper. De må forstå læreplaner og undervisningsmetoder godt. Evnen til å skape trygge og engasjerende læringsmiljøer er også avgjørende.
- Myter: Undervisningsassistenter bare «passer på» elever, jobben ikke krever spesielle ferdigheter, de jobber bare med problematiske elever.
- Fakta: Undervisningsassistenter bidrar aktivt til elevenes læring og utvikling, jobben krever god kommunikasjonsevne, tålmodighet og evne til å forstå ulike læringsstiler, de støtter alle typer elever i klasserommet.
Det er viktig å forstå undervisningsassistenters virkelige rolle. De er avgjørende for god undervisning og elevenes læring. Deres innsats fortjener anerkjennelse og respekt.
Undervisningsassistent lønn – Hvor mye tjener en Undervisningsassistent?
Undervisningsassistenters lønn avhenger av utdanning og erfaring. Studentassistenter med videregående skole får lønnstrinn 22, som er kr 185,40 pr. time. Læringsassistenter med bachelor og studentassistenter med master får lønnstrinn 26, som er 193,80 kr pr. time.
Faktorer som påvirker lønnen
Arbeidssted, ansiennitet og spesialiseringer kan påvirke lønnen for en undervisningsassistent. Startlønnen ligger rundt 185,40 kr per time.
Gjennomsnittslønnen kan variere mye basert på stillingsprosent og kvalifikasjoner. Dette gir rom for lønnsforskjeller blant ansatte i skolen.
Stilling | Lønnstrinn | Timelønn |
---|---|---|
Studentassistent med videregående | 22 | Kr 185,40 |
Læringsassistent med bachelor, Studentassistent med master | 26 | Kr 193,80 |
Læringsassistent med master | 28 | Kr 197,90 |
Lønnsstatistikken for skoleansatte kan variere betydelig. Ansiennitet, spesialisering og arbeidssted påvirker den endelige lønnen for en undervisningsassistent.
«Forskjeller i lønn kan knyttes til ansiennitet, forskjeller i fagområder, og andre faktorer.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Undervisningsassistent
Undervisningsassistenter støtter lærere og hjelper elever. De trenger både faglige og personlige ferdigheter. Disse ferdighetene er viktige for å lykkes i jobben.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Undervisningsassistent
En undervisningsassistent trenger pedagogisk forståelse og kunnskap om barns utvikling. God kompetanse innen følgende områder er også viktig:
- Klasseledelse og evne til å skape et inkluderende læringsmiljø
- Kjennskap til ulike undervisningsmetoder og pedagogiske verktøy
- Forståelse for tilpasset opplæring og evne til å identifisere og møte individuelle behov
- Digitale ferdigheter for å kunne utnytte teknologi i undervisningen
Nødvendige personlige egenskaper for Undervisningsassistent
Personlige egenskaper er like viktige som faglige ferdigheter. En god undervisningsassistent bør ha disse egenskapene:
- Sterk kommunikasjonsevne og evne til å samarbeide tett med lærere, elever og andre ansatte
- Tålmodighet, fleksibilitet og evne til å håndtere uventede situasjoner
- Omsorg og empati for å kunne se hver enkelt elev og møte deres behov
- Evne til å sette tydelige grenser og opprettholde god klasseledelse
- Engasjement, nysgjerrighet og ønske om kontinuerlig faglig utvikling
Karriere- og utviklingsmuligheter for Undervisningsassistent
Undervisningsassistenter har mange spennende karrieremuligheter. Her er noen veier du kan velge:
- Videreutdanning til lærer eller spesialisering innen spesialpedagogikk
- Avansere til roller som teamleder for andre undervisningsassistenter
- Gå over i administrative stillinger i skolesystemet, for eksempel som koordinator eller rådgiver
- Videreutdanne seg til barnehagelærer, pedagogisk-psykologisk rådgiver eller andre pedagogiske roller
Jobben som undervisningsassistent gir verdifull erfaring. Du bygger kompetanse innen utdanning og pedagogikk. Dette kan åpne dører til mange spennende muligheter.
«Som undervisningsassistent får jeg muligheten til å se hver enkelt elev og skape et trygt og stimulerende læringsmiljø sammen med læreren.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Undervisningsassistenter er ettertraktet i norske skoler. Behovet varierer mellom kommuner og skoler. Trenden går mot økt bruk av assistenter for tilpasset opplæring og inkludering.
Fremtidsutsiktene for yrket ser positive ut. Det forventes økt fokus på tidlig innsats og individuell tilpasning i skolen.
Teknologisk utvikling kan påvirke assistentenes rolle. Økt digitalisering kan kreve mer digital kompetanse. Likevel vil behovet for menneskelig støtte i klasserommet fortsatt være viktig.
Nåværende behov i markedet
Læreransettelser økte med over 20% fra 2019 til 2020. Dette viser et vedvarende behov for støttepersonell i skolen. Jobbmarkedet for undervisningsassistenter anses derfor som godt.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Undervisningsassistent
Fremtidsutsiktene for undervisningsassistenter ser positive ut. Skolen forventes å trenge mer personell for å møte elevenes ulike behov.
Teknologisk utvikling og digitalisering kan endre assistentenes arbeidsoppgaver og kompetansekrav. Jobbmarked undervisningsassistent ser likevel ut til å holde seg stabilt eller vokse.
Fremtidsutsikter skole preges av tilpasset opplæring og inkludering. Dette støtter opp om behovet for undervisningsassistenter.
Nyttige ressurser og lenker
Fagorganisasjoner og nettverk kan støtte din karriere som undervisningsassistent. De gir verdifull informasjon om utdanning og jobbmuligheter. Slike ressurser hjelper deg å holde deg oppdatert på trender.
Aktuelle fagorganisasjoner for Undervisningsassistent
- Fagforbundet, seksjon kirke, kultur og oppvekst – en viktig fagorganisasjon for undervisningsassistenter
- Utdanningsforbundet – aktuell for de som ønsker å videreutdanne seg til lærer
Bransjenettverk og fagfora innen Undervisningsassistent-yrket
Faglige nettverk gir deg verdifull innsikt og støtte. De skaper muligheter for å dele erfaringer med andre.
- Lokale nettverk for undervisningsassistenter organisert av skoler eller kommuner
- Nettbaserte diskusjonsforum og Facebook-grupper for undervisningsassistenter
- Årlige konferanser eller seminarer for undervisningsassistenter
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Disse nettstedene gir pålitelig informasjon om utdanning, lønn og jobbmuligheter:
- Utdanning.no – Informasjon om utdanningsløp og lønnsstatistikk
- NAVs Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret) – Informasjon om stillinger og arbeidsgivere
- Vigo-systemet – Informasjon om lærekontrakter og godkjente lærebedrifter
«Inkluderende utdanning er en kvalitetsutfordring, som tar sikte på å imøtekomme alle elevers behov for et godt læringsmiljø.»
Disse ressursene holder deg oppdatert og gir støtte i ditt arbeid. Å engasjere seg i fagforum styrker din profesjonelle utvikling. Det kan føre til suksess i yrket som undervisningsassistent.
Kort oppsummering av hva Undervisningsassistent innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Undervisningsassistenter støtter lærere og elever i skolehverdagen. De skaper et inkluderende læringsmiljø og hjelper alle elever. Yrket krever ikke formell utdanning, men gir muligheter for faglig utvikling.
De fremmer tilpasset opplæring og påvirker elevers læring positivt. Assistentene hjelper lærere og følger opp enkeltelever. De gir individuell støtte for å hjelpe elevene å lykkes.
Rollen passer for dem som er interessert i utdanning og barns utvikling. Den kan være et springbrett til andre stillinger innen pedagogikk. Yrket tilbyr muligheter for videreutdanning og karriereutvikling.
FAQ
Hva er en undervisningsassistent?
Hvilke arbeidsoppgaver har en undervisningsassistent?
Hvilke krav stilles til en undervisningsassistent?
Hvor jobber undervisningsassistenter?
Hvilke arbeidstider har undervisningsassistenter?
Hvor mye tjener en undervisningsassistent?
Hvilke karrieremuligheter har en undervisningsassistent?
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for undervisningsassistenter?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skoleassistent
- https://www.inn.no/for-studenter/administrer-dine-studier/lerings-og-studentassistenter/studentassistenter-og-leringsassistenter/
- https://www.ntnu.no/eit/undervisningsassistent
- https://www.uib.no/sa/135340/mentorordning-studenter
- https://jobbsafari.no/jobb/to-stillingar-som-undervisningsassistent-5204685
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2035863
- https://www.bindeleddet.no/jobs/6695
- https://www.sv.uio.no/eilin/undervisningsstotte/studentasssitenter.html
- https://www.hvlskape.no/sistenytt/d9qbgfhg70b1xkbgav4zw5ejdzhm8o-f58tt
- https://www.uia.no/om-uia/fakultet/teknologi-og-realfag/studentmentorordning/bli-mentor
- https://www.nhh.no/om-nhh/ledige-stillinger/studentassistenter/
- https://ldh.no/om-ldh/podkast/pedagogisk-snakkis
- https://www.hf.uio.no/hf-studio/kompetanse/laeringsassistentordningen/
- https://www.touretteforeningen.no/sfiles/3/24/4/file/studenter-med-adhd-og-asperger-syndrom.pdf
- https://yrkesportalen.no/yrke/skolefritidsassistent-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://yrkesportalen.no/yrke/aspirant-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/lønn – beregning av satser student og læringsassistenter
- https://www.oslomet.no/om/ledige-stillinger/studentassistent-for-it-support-oslomet
- https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/lonnsadministrasjon/bilagslonn/toa/opprette-kontrakt/stillingskoder-og-yrkeskoder.html
- https://studenttorget.no/index.php?show=5001&expand=4631,5001&artikkelid=20226
- https://www.uib.no/sosio/97585/bli-seminarleder-på-sosiologi
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1319750
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2628485
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/468394
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2023/bruk-av-assistenter-i-grunnskolen/
- https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/enheter/jus/eksterne-undervisere/Lønn til eksterne undervisere JUS
- https://marithelene.org/2019/03/17/gjesteinnlegg-hvordan-skrive-case/
- https://www.forskningsetikk.no/globalassets/dokumenter/2-bladet-forskningsetikk/alle-utgaver/forskningsetikk-2003-3.pdf
- https://core.ac.uk/download/pdf/30900448.pdf
- https://www.forskerforum.no/lonnstall-for-2021-sa-mye-tjener-ansatte-ved-universiteter-og-hoyskoler/
- https://www.uis.no/nb/kunnskapssenter-for-utdanning/ressurser/erfaringsbasert-profesjonsutvikling-i-hoyere-utdanning
- https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/279235/Delrapport7-Kvalitetsreformen7.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/en_undersokelse_av_underviseres_oppfatning_av_.pdf
- https://www.noroff.no/nyheter/nytt-fra-noroff/1143-dette-er-de-mest-etterspurte-jobbene-i-2021
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2024/03/deltid-og-arbeidskraftreserve-oe-rapport-2024-3.pdf
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2435370/Frantzen 2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.european-agency.org/sites/default/files/OoPSummaryReport_NO.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/et-jevnere-utdanningslop/id3025513/?ch=5
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/skoleassistent
- https://www.statped.no/lese–og-skrivevansker/tilrettelegging-ved-lese–og-skrivevansker/?depth=0
- https://mindthegraph.com/blog/nb/akademisk-karriere/