Lurer du på hva som trengs for å bli en god skolefritidsassistent? Vi ser nærmere på dette spennende yrket. Du får vite om utdanning, lønn og arbeidsoppgaver. Vi utforsker også jobbmulighetene som skolefritidsassistent.
En skolefritidsassistent skaper trygge og stimulerende miljøer for barn etter skolen. La oss se på hva som kreves i denne viktige rollen. Vi skal utforske bakgrunn, ferdigheter og muligheter i yrket.
Hva er en Skolefritidsassistent?
En skolefritidsassistent, eller SFO-assistent, har en sentral rolle i skolemiljøet. De hjelper lærere og andre ansatte i skolefritidsordningen (SFO). Deres jobb er å gi praktisk hjelp og støtte til elevene, spesielt de som trenger ekstra oppfølging.
Assistentene skaper et trygt og stimulerende læringsmiljø for barn og unge. Dette gjør de utenfor den vanlige skoletiden. De bidrar aktivt til elevenes trivsel og utvikling.
Kort definisjon av yrket Skolefritidsassistent
Skolefritidsassistenten er nøkkelperson i skolens fritidsaktiviteter. De har nær kontakt med elevene og planlegger ulike aktiviteter. Dette inkluderer lek, læring og sosialt samvær.
Assistentene jobber tett med lærere, foreldre og andre viktige personer. Sammen sørger de for elevenes trivsel og utvikling. De er en viktig del av skolens team.
- Hovedoppgaver: Praktisk bistand og støtte til elever, særlig de som trenger ekstra oppfølging
- Skaper et trygt og stimulerende miljø for læring og utvikling utenfor ordinær skoletid
- Tett samarbeid med lærere, foreldre og andre for å ivareta elevenes helhetlige utvikling
«Skolefritidsassistenter er en uvurderlig ressurs i skolemiljøet. De bidrar ikke bare til at elevene får en meningsfull og aktiv fritid, men er også med på å skape et trygt og godt læringsmiljø for alle.»
Fakta om Skolefritidsassistent
Skolefritidsassistenter har en nøkkelrolle i norsk utdanning. De jobber hovedsakelig i grunnskolen og skolefritidsordningen. Noen finner også arbeid i ungdomsskoler eller barnehager.
For å bli skolefritidsassistent trengs politiattest. Dette viser ansvaret og tilliten som følger yrket. Formell utdanning er ikke nødvendig, men mange tar fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget.
Fagbrevet styrker kompetansen og åpner for flere karrieremuligheter. Det gir verdifull kunnskap for arbeid med barn og unge i skole og fritid.
Fakta om Skolefritidsassistent | Statistikk |
---|---|
Primært arbeidssted | Grunnskole (1.-7. trinn) og skolefritidsordning/aktivitetsskole |
Utdanningskrav | Ingen formell utdanning, men mange tar fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget |
Jobbsikkerhet | Lav andel heltidsjobber, men økende etterspørsel i sektoren |
Lønnsutvikling | Gjennomsnittlig månedslønn økte med 6% fra 2022 til 2023 |
Kjønnsforskjeller | Kvinner tjente i gjennomsnitt 88,3% av menns lønn i 2023 |
Skolefritidsassistent-yrket er viktig i norsk utdanning. Det er få heltidsjobber, men økende etterspørsel gir gode jobbmuligheter. Lønningene har økt de siste årene.
Likevel er det fortsatt store lønnsforskjeller mellom kjønnene i yrket. Dette er et område som krever oppmerksomhet fremover.
Video av Skolefritidsassistent i arbeid
Skolefritidsassistenter er viktige for barns utvikling utenfor skoletiden. De skaper et inkluderende miljø der barn kan utfolde seg og lære. Deres arbeid sikrer at alle barn deltar i meningsfulle aktiviteter.
Videoer viser hvordan assistentene bidrar til trygge omgivelser. De hjelper barn med å utvikle sosiale ferdigheter, uavhengig av bakgrunn eller evner.
Skolefritidsassistent: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Skolefritidsassistenter er en verdifull ressurs i lokalsamfunnet. De gir barn et trygt og støttende miljø etter skoletid. Her kan barna utfolde seg sosialt og delta i læringsaktiviteter.
Skolefritidsassistent-ene skaper engasjerende opplevelser og fremmer barns utvikling. Dette bidrar til å bygge et sterkere og mer inkluderende samfunn.
- Skolefritidsassistenter støtter og veileder barn i deres sosiale og faglige utvikling utenfor skolen.
- De tilrettelegger for meningsfull lek, aktiviteter og læring i trygge omgivelser.
- Gjennom omsorg bidrar SFO-assistent-ene til at alle barn føler seg inkludert.
«Skolefritidsassistenter er en uvurderlig ressurs for barn og lokalsamfunn. Gjennom sitt engasjerte arbeid legger de et viktig grunnlag for barns utvikling og læring.»
Hva gjør en Skolefritidsassistent?
Skolefritidsassistenter skaper trygge hverdager for barn på skolefritidsordninger. De hjelper elever som trenger ekstra støtte og leder læringsstøttende aktiviteter. Deres rolle er viktig for barnas trivsel og utvikling.
Typiske arbeidsoppgaver for Skolefritidsassistent
- Støtte elever i lek og samhandling, samt bidra til et positivt sosialt miljø
- Planlegge og lede aktiviteter som fremmer barns utvikling og læring
- Tilrettelegge for barns medbestemmelse og selvstendighet
- Samarbeide tett med lærere og foresatte for å ivareta elevenes behov
- Følge opp og assistere elever som trenger ekstra oppfølging
- Delta på skoleturer, utflukter og andre aktiviteter utenfor skolen
Daglig rutine
En vanlig arbeidsdag innebærer mye variasjon for en Skolefritidsassistent. De følger opp elever individuelt og leder gruppeaktiviteter. De har også tilsyn under måltider og pauser.
Administrative oppgaver er også en del av jobben. Dette inkluderer å registrere nærvær og kommunisere med foresatte.
Spesialoppgaver
Skolefritidsassistenter har ofte spesialoppgaver utover de daglige rutinene. De kan tilrettelegge for barn med særskilte behov. Noen planlegger og gjennomfører temauker eller prosjekter.
De kan også delta i utviklingen av nye aktivitetstilbud. Dette bidrar til et variert og spennende miljø for barna.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Skolefritidsassistent
- Ansvar for barns sikkerhet og velvære under aktiviteter og lek
- Tilrettelegging av kreative og lærerike aktiviteter som musikk, kunst, drama og fysisk lek
- Observasjon og dokumentasjon av barns utvikling og eventuelt behov for ekstra støtte
- Samarbeid med lærere og andre fagpersoner for å sikre helhetlig oppfølging av elevene
- Administrativt arbeid som registrering av nærvær, kommunikasjon med foresatte og føring av rapporter
Verktøy og utstyr de bruker
Skolefritidsassistenter har ansvar for barnas lek og læring i SFO. De bruker mange ulike verktøy og utstyr. Dette inkluderer leker, bøker og kunst- og håndverksmaterialer.
Sportsutstyr, nettbrett og datamaskiner er også viktige hjelpemidler. Assistentene tilpasser læringsressursene til barnas alder og interesser. Målet er å skape spennende opplevelser for barna.
- Leker (dukker, biler, spill, puslespill, osv.)
- Bøker (billedbøker, eventyr, lærebøker, osv.)
- Kunst- og håndverksmaterialer (maling, pensler, leirknekk, papir, osv.)
- Sportsutstyr (baller, kjegler, hoppereip, osv.)
- Digitale verktøy (nettbrett, datamaskiner, projektorer, osv.)
- Ulike læringsressurser (kart, modeller, undervisningsmateriell, osv.)
SFO-assistenter bruker også utstyr for utendørsaktiviteter. Dette kan være sykler, spark og skøyter. De har materialer for kreative prosjekter som snekring og forming.
Gjennom varierte aktiviteter skaper assistentene en spennende hverdag for barna. De sørger for at barna får utvikle seg i et trygt miljø.
«Å gi barna riktig utstyr er viktig for en Skolefritidsassistent. Vi vil skape aktiviteter som vekker barnas nysgjerrighet og engasjement.»
Skolefritidsassistenter tilbyr et bredt utvalg av pedagogiske verktøy. Dette gir barna mulighet til å utforske og lære i et stimulerende miljø.
Hvem Skolefritidsassistent samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Skolefritidsassistenter er en viktig del av et tverrfaglig team. De jobber tett med lærere, foreldre og noen ganger pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Dette sikrer god oppfølging av barna.
Skolefritidsassistenter samarbeider daglig med lærere. De sørger for at SFO-aktiviteter henger sammen med skolens mål. Dette støtter barnas utvikling og trivsel.
Kommunikasjon med foreldrene er også svært viktig. Skolefritidsassistenter bidrar til god dialog om barnets oppvekst og utdanning.
Noen barn trenger ekstra hjelp. Da samarbeider skolefritidsassistenter med PPT og andre fagpersoner. Dette gir barna best mulig støtte og tilrettelegging.
Samarbeidspartnere | Formål |
---|---|
Lærere | Koordinere aktiviteter og mål, sikre helhetlig oppfølging av barn |
Foreldre | Opprettholde god dialog og helhetlig perspektiv på barns utvikling |
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) | Støtte og tilrettelegge for barn med særskilte behov |
Godt samarbeid mellom skolefritidsassistenter, lærere og foreldre er viktig. Det sikrer en trygg oppvekst for barna. Dette teamarbeidet er avgjørende for SFO-assistenter og deres rolle.
Arbeidstider for Skolefritidsassistent
Som skolefritidsassistent følger arbeidstidene dine SFO-åpningstidene. Du jobber ofte tidlig morgen og sen ettermiddag. Dette lar deg være tilstede før og etter vanlig skoledag.
Mange SFO-assistenter har deltidsjobb, men heltidsstillinger finnes også. Arbeidstidene kan variere basert på skolens organisering og SFO-bemanningsbehov. Noen oppnår full stilling ved å kombinere flere deltidsjobber.
Statistikk viser at over en tredjedel av undervisningsansatte har flere deltidsjobber. Av disse er 40% under 25 år. Mange har grunnskole som høyeste utdanning.
Nøkkelfunn om arbeidstid for Skolefritidsassistent |
---|
– 25% av all avtalt arbeidstid for kvinner er deltidsarbeid |
– 80% av de med deltidsjobb har kun én deltidsjobb |
– 32% av deltidsarbeidstid er i helse- og sosialtjenester |
– 70% av salgs- og serviceyrker er deltidsjobber |
– Gjennomsnittlig stillingsprosent for én deltidsjobb er 44,2% |
Som skolefritidsassistent bidrar du til et støttende læringsmiljø for elevene. Du hjelper elever som trenger ekstra støtte og leder læringsaktiviteter. Du deltar også i lek, skoleturer og samarbeider med hjemmet.
Hvordan bli Skolefritidsassistent?
Å bli Skolefritidsassistent eller SFO-assistent er populært blant de som liker å jobbe med barn. Selv om formell utdanning ikke er påkrevd, finnes det flere måter å kvalifisere seg på.
Utdanningskrav og kvalifikasjoner
Mange Skolefritidsassistenter starter uten formell utdanning. De kan senere ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget.
For mer formell kompetanse tilbys fagskoleutdanning i oppvekstfag for barnehageansatte. Dette er en deltidsutdanning over to år som gir 60 studiepoeng.
Skolefritidsassistenter må ha gyldig politiattest. Dette er påkrevd for å jobbe i skolefritidsordningen.
Relevante kurs og videreutdanning
- Kompetanseheving for barnehageassistenter (15 studiepoeng), tilbudt av universiteter og høyskoler
- Kurs i barnehagedidaktikk, barnehagemiljø, eller språkstimulering
- Videreutdanning innen pedagogikk, spesialpedagogikk eller barnevernsfag
Erfaring med barn er svært verdifullt for en Skolefritidsassistent. En ekte interesse for å jobbe med barn er også viktig.
Hvor jobber en Skolefritidsassistent?
Skolefritidsassistenter jobber hovedsakelig i grunnskolen og skolefritidsordningen (SFO). De kan finne arbeid på 1. til 7. trinn og i aktivitetsskolen. Ungdomsskoler, barnehager og kommunale etater er også mulige arbeidsplasser.
Både offentlige og private institusjoner ansetter Skolefritidsassistenter. Dette inkluderer kommunale, fylkeskommunale og private skoler. Fritidsklubber og andre pedagogiske tilbud for barn og ungdom er også aktuelle arbeidssteder.
Vanlige arbeidssteder for Skolefritidsassistent
- Kommunale og private grunnskoler
- Skolefritidsordninger (SFO) og aktivitetsskoler
- Kommunale og private ungdomsskoler
- Kommunale og private barnehager
- Fritidsklubber og andre pedagogiske tilbud for barn og unge
Arbeidsplass | Ansettelsesform | Geografisk område |
---|---|---|
Goa skole, Randaberg kommune | 50% stilling | Randaberg kommune, Rogaland |
Goa skole i Randaberg kommune tilbyr halvparten av stillingene som Skolefritidsassistent. Skolen har rundt 350 elever og 50 ansatte. Det er mulighet for 100% stilling i skolens ferier.
Randaberg kommune verdsetter mangfold blant sine ansatte. De søker kandidater med relevant erfaring og personlig egnethet.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for skolefritidsassistenter er både dynamisk og variert. Det byr på utfordringer og fordeler for dem som velger dette yrket. Disse jobbene krever tilpasningsevne og kreativitet.
Utfordringer i Skolefritidsassistent-yrket
Skolefritidsassistenter møter ofte utfordringer med barns atferdsproblemer. De må tilpasse seg ulike barns behov og preferanser. Høyt støynivå i et aktivt miljø kan også være krevende.
Yrket krever evnen til å improvisere i uforutsette situasjoner. Assistentene må håndtere slike hendelser på en konstruktiv måte.
Fordeler med Skolefritidsassistent-yrket
Skolefritidsassistenter kan påvirke barns utvikling og trivsel positivt. De opplever et variert og sosialt arbeidsmiljø. Arbeidsoppgavene er mangfoldige og gir rom for kreativitet.
Work-life balance for Skolefritidsassistent
Skolefritidsassistenter kan ofte ha god work-life balanse. Yrket tilbyr muligheter for deltidsarbeid. Uregelmessige arbeidstider kan være utfordrende for noen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobber som skolefritidsassistent finnes over hele landet. De er tilgjengelige i både byer og distriktene. Dette gjør yrket aktuelt for mange, uansett hvor de bor.
Skolefritidsassistenter opplever både utfordringer og fordeler i sitt arbeidsmiljø. Ved å møte utfordringene konstruktivt, kan de gjøre en viktig forskjell. De spiller en sentral rolle i barns utvikling og fritidsopplevelser.
Myter og fakta om Skolefritidsassistent-yrket
Mange tror skolefritidsassistenter bare passer barn. Dette er feil. De spiller en viktig pedagogisk rolle i barns utvikling og læring.
Jobben krever gode kommunikasjonsevner og kreativitet. Evnen til å håndtere utfordrende situasjoner er også viktig.
Noen mener yrket mangler karrieremuligheter. Dette stemmer ikke. Det finnes mange muligheter for videreutdanning og avansement innen pedagogiske yrker.
Fakta om skolefritidsassistent-yrket
- Det kreves ikke formell utdanning for å jobbe som skolefritidsassistent, men mange velger å ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget for å kvalifisere seg.
- Skolefritidsassistenter jobber ofte i grunnskolen, ungdomsskole, skolefritidsordningen eller barnehager.
- Vanlige stillingstitler i dette yrket inkluderer ASSISTENT (SKOLE), SKOLEASSISTENT, SKOLEFRITIDSASSISTENT, ASSISTENT (SKOLEFRITIDSORDNING), ELEVASSISTENT og UNDERVISNINGSASSISTENT.
- I tillegg til gode relasjonsferdigheter verdsettes kreativitet, fleksibilitet og evne til å håndtere utfordrende situasjoner i dette yrket.
Skolefritidsassistentyrket er variert og krevende. Det handler om å støtte barns utvikling. Assistentene skaper meningsfulle aktiviteter og opplevelser for barna.
Skolefritidsassistent lønn – Hvor mye tjener en Skolefritidsassistent?
Lønn for skolefritidsassistenter varierer basert på erfaring, utdanning og sted. Startlønnen er ofte lav for nyutdannede. Men den øker med mer kompetanse og erfaring.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Statistisk Sentralbyrå viser at gjennomsnittslønnen for skolefritidsassistenter var 26,260 kroner i måneden i 2023. Lønnen kan variere basert på erfaring, kompetanse og arbeidssted.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Lønn øker vanligvis med antall års yrkeserfaring som skolefritidsassistent.
- Utdanning og spesialkompetanse: Videre- eller etterutdanning innen for eksempel barnehagelærerutdanning eller lignende kan gi høyere lønn.
- Geografisk plassering: Lønnsnivået kan variere noe mellom ulike regioner og kommuner.
- Offentlig eller privat sektor: Lønnsnivået kan også påvirkes av om man jobber i offentlig eller privat skolefritidsordning.
Startlønn for Skolefritidsassistent
Nyutdannede skolefritidsassistenter starter ofte på 30% av en faglært arbeidstakers lønn. Denne lønnen øker gradvis opp mot 80% av faglønnen med mer erfaring.
Gjennomsnittlønn for Skolefritidsassistent
Gjennomsnittslønnen for skolefritidsassistenter i Norge ligger mellom 26,000-27,000 kroner i måneden. Dette kan variere basert på flere faktorer. Sjekk oppdaterte lønnsstatistikker for mer nøyaktig informasjon.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Skolefritidsassistent
En dyktig skolefritidsassistent har en ekte interesse for barn og unge. Du må være åpen, fleksibel og samarbeidsvillig. God relasjonskompetanse og kommunikasjonsevne er også viktig.
Faglig sett trenger du pedagogisk innsikt og kreativitet i aktivitetsplanlegging. Evnen til å løse konflikter er også nødvendig. Du må kunne skape engasjerende lærings- og lekemiljøer.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Som skolefritidsassistent har du flere spennende karriereveier. Du kan videreutdanne deg til barnehagelærer eller lærer. Spesialisering innen spesialpedagogikk er også mulig.
Det finnes muligheter for å bli SFO-leder eller koordinator for fritidsaktiviteter. Disse rollene gir deg sjansen til å påvirke barns hverdag enda mer.
Mulighet for spesialisering og alternative roller
Du kan spesialisere deg innen miljøterapi eller arbeid med barn med særskilte behov. Slike spesialiseringer kan åpne dører til avanserte stillinger i SFO-sektoren.
Nøkkelferdigheter for Skolefritidsassistent | Nøkkeleg enskaper for Skolefritidsassistent |
---|---|
|
|
Som skolefritidsassistent har du gode muligheter for karriereutvikling og personlig vekst. Dine unike ferdigheter kan være verdifulle for barn, foreldre og skolen.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Norge har god etterspørsel etter flinke skolefritidsassistenter (SFO-assistenter). Behovet varierer mellom kommuner og regioner. Det avhenger av hvor mange barn som bruker SFO-tilbudet.
Nåværende behov i markedet
Nye analyser viser at lavtlønnede yrker utgjør 6% av Norges arbeidsstyrke. Dette tilsvarer 121 000 heltidsjobber og 204 000 stillinger.
Behovet er størst i privat sektor. Over 80% av lavtlønnede jobber finnes her.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Skolefritidsassistent
Fremtiden ser lys ut for SFO-assistenter. Økt fokus på kvalitet i SFO skaper behov for dyktige ansatte.
Nye trender påvirker jobben. Inkludering, digitale ferdigheter og helhetlig læring blir viktigere. Dette kan endre arbeidsoppgavene og kravene til skolefritidsassistenter.
Sektor | Andel lavtlønnede | Gjennomsnittlig årslønn |
---|---|---|
Privat | 7% | 581,880 NOK |
Kommunal | 5% | 565,920 NOK |
Statlig | 1% | 650,400 NOK |
Tallene viser at skolefritidsassistent er et populært yrke. Det er særlig etterspurt i privat sektor. Fremtiden ser lovende ut for dette yrket.
Nyttige ressurser og lenker
Som Skolefritidsassistent har du mange verdifulle ressurser og fagorganisasjoner tilgjengelig. Disse kan støtte deg i din karriere. La oss se på noen viktige ressurser og organisasjoner innen yrket.
Aktuelle fagorganisasjoner for Skolefritidsassistenter
- Fagforbundet – En stor fagorganisasjon som representerer mange Skolefritidsassistenter og andre ansatte i kommunal sektor.
- Utdanningsforbundet – Organisasjonen for lærere og andre med pedagogisk utdanning, også relevant for Skolefritidsassistenter med slik bakgrunn.
Bransjenettverk og fagfora for Skolefritidsassistenter
Det finnes flere bransjenettverk og fagfora for Skolefritidsassistenter. Disse kan være nyttige å kjenne til:
- Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning – Tilbyr relevante ressurser, kurs og kompetanseheving for Skolefritidsassistenter.
- Lokale nettverk og samarbeidsfora i regi av kommuner og fylkeskommuner – Her kan Skolefritidsassistenter utveksle erfaringer og diskutere faglige spørsmål.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For informasjon om utdanning, lønn og ledige stillinger anbefaler vi disse ressursene:
- Utdanning.no – Offisiell database for utdanningstilbud og karriereveiledning.
- NAV.no – Nasjonal kilde for jobbsøking, lønnsstatistikk og arbeidsmarkedsinformasjon.
- Kommunenes egne nettsider – Her finner du informasjon om lokale SFO-tilbud og ledige stillinger i din kommune.
Bruk disse ressursene og knytt deg til relevante fagorganisasjoner og nettverk. Dette gir deg oppdatert informasjon og verdifulle støtteordninger. Du kan også dra nytte av kompetanseutvikling i din karriere som Skolefritidsassistent.
Kort oppsummering av hva Skolefritidsassistent innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Skolefritidsassistenter skaper trygge og lærerike miljøer for barn utenfor vanlig skoletid. De sikrer kvalitet i SFO-tilbudet og gir barna meningsfulle aktiviteter. Som assistent kan du påvirke barns utvikling og trivsel.
Du får varierte arbeidsoppgaver og tett samarbeid med barn, foreldre og kolleger. Jobben byr på gode muligheter for personlig vekst og karriereutvikling. Det er et praktisk yrke som verdsetter faglig kompetanse og personlige egenskaper.
Med videreutdanning kan du ta på deg mer ansvar og utvikle deg. Du kan gå mot lederstillinger eller andre roller innen barnehage- og undervisningssektoren. Som Skolefritidsassistent gjør du en reell forskjell i barns hverdagsliv.
FAQ
Hva er en Skolefritidsassistent?
Hva er fakta om Skolefritidsassistent?
Hva gjør en Skolefritidsassistent?
Hvilke verktøy og utstyr bruker Skolefritidsassistenter?
Hvem samarbeider Skolefritidsassistenter med?
Hvilke arbeidstider har Skolefritidsassistenter?
Hvordan blir man Skolefritidsassistent?
Hvor jobber Skolefritidsassistenter?
Hva kjennetegner arbeidsmiljøet for Skolefritidsassistenter?
Hva er myter og fakta om Skolefritidsassistents yrket?
Hvor mye tjener en Skolefritidsassistent?
Hvilke egenskaper og ferdigheter trenger en Skolefritidsassistent?
Hva er arbeidsmarkedet og etterspørselen for Skolefritidsassistenter?
Hvilke ressurser finnes for Skolefritidsassistenter?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skoleassistent
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barne-_og_ungdomsarbeider
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehageassistent
- https://jobbindeks.no/yrke.php?yrke=skoleassistent
- https://jobbland.no/ledige-stillinger/yrkeskategori/barnehage-og-skolefritidsassistenter-4349885
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/antall-arbeidsforhold-og-lonn/artikler/antall-jobber-i-utleienaeringen-pa-samme-niva-som-tidligere
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/dette-er-de-vanligste-jobbene-i-norge
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn
- https://jobbsafari.no/jobb/baseleder-2972143
- https://jobbindeks.no/index.php
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-7-20152016/id2456562/?ch=3
- https://jobbsafari.no/jobb/skoleassistentassistent-pa-aks-1445363
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64077/1/Omstillinger-i-arbeidsmarkedet-v18.pdf
- https://bfk.no/_f/p-1/i83a78c9d-4d43-4d1f-b287-057f69cc89fb/rapport-fagopplaring-i-buskerud-framover.pdf
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/antall-arbeidsforhold-og-lonn/artikler/deltidsjobber-utgjor-nesten-en-tredel-av-alle-jobber
- https://www.norsklektorlag.no/nyheter/fra-rodt-til-gult-krever-fortsatt-ekstra-innsats/
- https://frifagbevegelse.no/nyheter/lolederen–de-lavest-lonte-ma-ikke-bli-offer-i-de-middels-lontes-kamp-for-okt-lonn-6.158.857856.7e0de7a7a1
- https://jobbsafari.no/jobb/barne-og-ungdomsarbeider-assistent-i-sfo-3741470
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen/artikler/1-av-5-i-vikarbyra-jobber-som-skolefritids-eller-barnehageassistenter
- https://www.nrk.no/vestland/xl/skattelistene-for-2023_-dette-tjente-folk-i-yrker-som-sykepleier_-butikk_-lastebilsjafor-og-tomrer-1.17144660
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/miljoarbeider
- https://www.fafo.no/images/pub/2019/20714.pdf
- https://sykepleien.no/2019/02/her-er-gjennomsnittslonnen-335-yrker
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/sa-hoy-er-laerlinglonnen
- https://jobbsafari.no/jobb/assistent-ved-follebu-skole-6275521
- https://jobbsafari.no/jobb/fagarbeiderassistentmiljterapeut-5375278
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2024/03/deltid-og-arbeidskraftreserve-oe-rapport-2024-3.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-11/id3045067/?ch=8
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/72-prosent-av-unge-hadde-sommerjobb-i-fjor
- https://jobbsafari.no/jobb/fagarbeider-barne-og-ungdomsarbeider-ufaglrt-vaken-nattevakt-fast-70-89871
- http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:700541/FULLTEXT01.pdf
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3019123/Kvarven.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2022/08/OE-rapport-borteboende-elever.pdf