Sykkelbud har blitt et populært yrke i Norge. Foodora, en stor aktør innen matlevering, har vokst raskt. De gikk fra 2 til over 200 sykkelkurerer på kort tid. Dette viser den økende etterspørselen etter sykkelbud i Norge.
Hva gjør sykkelbud-yrket attraktivt for jobbsøkere? La oss utforske utdanning, lønn, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter for sykkelbud. Kanskje oppdager du din neste spennende karrieremulighet her?
Hva er en Sykkelbud?
En sykkelbud leverer varer, ofte mat, på sykkel. De jobber for matleveringstjenester som Foodora. Deres oppgave er å frakte bestillinger raskt fra restauranter til kunder.
Kort definisjon av yrket Sykkelbud
Sykkelbud bruker sykkel for å levere bestillinger, mest mat. De jobber for matleveringstjenester. Deres ansvar er å frakte varer hurtig og pålitelig fra restauranter til kunder.
Box Delivery, startet i 1989, har 17 selvstendige sykkelkurerer. I travle byer sykler de 8-10 km daglig. De kan tjene opptil 1 500 kroner før skatt.
Mats Erikstad, 30 år, har vært sykkelbud i 10 år. Han setter pris på jobbens fleksibilitet. Sykkelbudene jobber minst to dager i uken.
Den regelmessige syklingen forbedrer den fysiske formen over tid. Tunge pakker kan være like utfordrende som bratte bakker.
Fleksibiliteten lar sykkelbudene velge egne arbeidstider. Dette gir rom for personlige aktiviteter som internasjonale sykkelkonkurranser.
Sykkeltyveri er et stort problem. Noen rapporterer om 10 stjålne sykler over fem år. Dette viser hvor viktig det er å sikre syklene godt.
Fakta om Sykkelbud
Sykkelbud er en voksende yrkesgruppe i Norge. Foodora økte fra 2 til over 200 sykkelbud på under ett år. Dette viser hvor viktig yrket har blitt.
Sykkelbud bidrar til miljøvennlig bytransport. De er også en del av den raskt voksende plattformøkonomien. Disse budbringerne jobber ofte i byer og må være i god form.
Det er ingen formelle utdanningskrav for å bli sykkelbud. Dette gjør yrket tilgjengelig for mange. Likevel kreves det praktiske ferdigheter og evne til selvstendig arbeid.
Yrket har sine utfordringer. Noen selskaper, som Wolt, ser på bud som selvstendige oppdragstakere. Dette har ført til rettssaker og krav om fast ansettelse.
Fakta | Informasjon |
---|---|
Antall kandidater for Sykkelbud | 26 |
Relaterte yrker til Sykkelbud | 51 |
Egenskaper ved yrket Sykkelbud |
|
Sykkelbudyrket handler om mer enn bare fysisk arbeid. Det reiser spørsmål om ansettelsesforhold og rettigheter. Sykkelbud er viktige i moderne bylogistikk og vil trolig fortsette å være det.
Video av Sykkelbud i arbeid
Sykkelbud er viktige i moderne by-logistikk. De reduserer trafikk og forurensning i byene. De er også en del av den voksende delingsøkonomien og on-demand tjenestesektoren.
Sykkelbud: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Sykkelbuder er viktige for restaurantbransjen. De gir kundene raskere og mer miljøvennlige leveringer. Dette utvider restaurantenes leveringsmuligheter.
Sykkelbuder gjør byene mindre belastet av biltrafikk. De tilbyr bærekraftige transportalternativer for forbrukere. Dette bidrar til en grønnere byutvikling.
Sykkelbuder sikrer effektiv logistikk i urbane områder. De distribuerer gods, mat og andre leveranser raskt og klimanøytralt. Dette støtter en mer bærekraftig byutvikling.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Antall episoder i kategorien | 13 |
Antall personer som søkte asyl i Norge | 13 |
Personer som fikk opphold | 7 |
Personer som trakk seg fra filmen av frykt for eget liv | 2 |
Personer som fikk avslag og forsvant | 4 |
Sykkelbud er en del av det grønne skiftet i byene. De erstatter forurensende transportalternativer med miljøvennlige løsninger. Dette skaper mer levende, bærekraftige og trafikksikre bymiljøer.
Hva gjør en Sykkelbud?
Sykkelbud er viktige for varelevering og distribusjonstjenester. De henter og leverer varer, spesielt mat, fra bedrifter til kunder. Deres jobb krever praktisk kunnskap og god logistikk.
Sykkelbudenes oppgaver varierer. De planlegger ruter, sikrer at varer leveres i god stand, og holder tidsfrister. De håndterer også betalinger og holder regnskapet oppdatert.
Typiske arbeidsoppgaver for Sykkelbud
- Planlegge og følge effektive leveringsruter for å hente og levere mat og andre varer
- Sikre at maten/varene leveres i god stand og til avtalt tid
- Håndtere betalinger fra kunder og holde regnskapet oppdatert
- Kommunisere med restauranter, butikker og kunder for å koordinere leveringer
- Utføre rutinemessig vedlikehold og reparasjoner på sykler
- Oppdatere statusen på leveringer via mobil app eller annet digitalt system
Daglig rutine
Sykkelbud starter dagen med å klargjøre sykkelen. De får oversikt over leveringer og henter varer fra utsalgssteder. Gjennom dagen sykler de rundt og leverer bestillinger.
De håndterer betalinger og snakker med kunder og bedrifter. Etter arbeid vedlikeholder de utstyret for neste dag.
Spesialoppgaver
Sykkelbudene har også ansvar for spesialoppgaver som:
– Levering av varer til kunder med spesielle behov eller hendelser
– Transport av større eller uvanlige varer som krever ekstra håndtering
– Deltakelse i markedsføring eller promoteringsaktiviteter for bedriften
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Sykkelbud
Sykkelbud hos Foodora henter mat fra over 800 restauranter i Oslo-området. De leverer maten raskt og effektivt til kundene. De planlegger ruter, passer på matens temperatur og snakker med restauranter og kunder.
Nøkkeltall | Verdi |
---|---|
Antall ansatte Foodora | Over 200 |
Kandidater til Sykkelbud-stillinger | 4,600+ |
Relaterte yrker til Sykkelbud | 51 |
Kandidater interessert i Sykkelbud | 26 |
Sykkelbud er viktige i den voksende leveringsøkonomien. Etterspørselen etter deres tjenester øker stadig. Folk trenger rask og pålitelig levering av varer.
Verktøy og utstyr de bruker
Sykkelbud bruker spesialisert utstyr for effektive og sikre leveringer. Syklene har store bagasjerom for trygg frakt av mat. Disse er designet spesielt for matleveringer.
Termiske vesker er viktige for å holde maten varm under levering. Smarttelefoner med GPS og bestillingsapper er uunnværlige verktøy. De gjør det enkelt å navigere, kommunisere med kunder og håndtere ordrer.
Sikkerhetsutstyr som hjelm, refleksvest og lys er avgjørende. Dette beskytter både sykkelbudet og andre i trafikken.
Utstyr | Formål |
---|---|
Spesialtilpasset sykkel | Effektiv og sikker transport av varer |
Termisk veske | Holder maten varm under levering |
Smarttelefon med GPS og apper | Navigasjon, ordrehåndtering og kommunikasjon |
Sikkerhetsutstyr (hjelm, refleksvest, lys) | Beskyttelse og synlighet i trafikken |
Riktig utstyr er nøkkelen til effektive og trygge leveringer for Sykkelbud. Det bidrar til bedre tjenester og fornøyde kunder.
Hvem Sykkelbud samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Som Sykkelbud er din rolle viktig for å levere sykler trygt og effektivt. Du jobber tett med flere parter for å lykkes. Dette inkluderer restaurantpersonale, andre sykkelbudene, og kundeserviceteamet.
Din kontakt med kundene ved levering er avgjørende for Sykkelbud kundeservice. Samarbeid med trafikkontrollører og byplanleggere kan også forekomme. Dette gjelder spesielt for å forbedre sykkelinfrastrukturen i byene.
Din erfaring kan være verdifull for å finne gode løsninger. Dette kan hjelpe til å fremme sykling i hverdagen.
Samarbeidspartnere | Samarbeidsområder |
---|---|
Restaurantpersonale | Koordinere leveringer, kommunisere status og endringer |
Andre sykkelbudene | Dele kompetanse, støtte hverandre, organisere felles innsats |
Kundeserviceteam | Sikre god kommunikasjon og oppfølging av kundene |
Trafikkontrollører | Identifisere behov og muligheter for bedre sykkelinfrastruktur |
Byplanleggere | Gi innspill for å tilrettelegge byer for mer syklende |
Samarbeid med disse aktørene gjør leveringen mer effektiv og trygg. Det bidrar også til en mer bærekraftig transportløsning. Som Sykkelbud kan du utvikle din kompetanse gjennom dette samarbeidet.
Arbeidstider for Sykkelbud
Sykkelbud har ofte fleksible arbeidstider, inkludert kvelds- og helgearbeid. Mange jobber deltid eller som fritidsoppdrag. Skiftlengdene varierer fra noen timer til full stilling.
De fleste sykkelbud er selvstendige oppdragstakere, ikke fast ansatte. Dette skaper en uforutsigbar hverdag med tidspresset. Etterspørselen svinger også med sesongene.
Noen sykkelbud i Norge har kjempet for fast ansettelse. Dette gjelder blant annet Wolt-bud i Trondheim og Oslo.
Regjeringens mål fra januar 2024 er å øke antallet fast ansatte. Dette kan gi bedre arbeidsforhold og mer forutsigbare arbeidstider for sykkelbud.
Arbeidstidsfordeling | Andel |
---|---|
Deltid/Fritidsoppdrag | Majoriteten |
Heltid | Mindre andel |
Skiftarbeid (timebasert) | Varierende |
Sykkelbud møter utfordringer som tidspress, fysisk belastning og tøffe værforhold. Mange opplever muskelsmerter i nakke og rygg. De mangler ofte tilgang til oppholdsrom og ly.
Bruk av elsykkel kan lette den fysiske arbeidsbelastningen for sykkelbud.
Yrket krever ingen formell utdanning, men tiltrekker seg likevel mange. 26 kandidater viser interesse for jobben som sykkelbud. Fleksibilitet og fysisk aktivitet gjør yrket attraktivt.
Hvordan bli Sykkelbud?
Å bli Sykkelbud krever ikke formell utdanning. God fysisk form og lokalkunnskap er viktig. Kundeserviceferdigheter er også nødvendig.
Noen selskaper, som foodora, kan kreve førerkort eller matsikkerhetssertifisering. Kurs i trafikksikkerhet og førstehjelp kan være nyttig.
Utdanningskrav og kvalifikasjoner
- Ingen formell utdanning kreves vanligvis
- God fysisk form og utholdenhet
- Kjennskap til lokale veier og ruter
- Grunnleggende kundeserviceferdigheter
- Førerkort eller sertifisering i matsikkerhet kan være et krav hos enkelte selskaper
- Kurs i trafikksikkerhet og førstehjelp anbefales
Praktisk erfaring kombinert med relevante kurs styrker dine muligheter. Dette gjør deg mer attraktiv i et voksende marked.
«Fleksibiliteten og friheten i hverdagen er det viktigste for meg som Sykkelbud. Jeg setter stor pris på å kunne jobbe på mine egne premisser.»
Hvor jobber en Sykkelbud?
Sykkelbud jobber hovedsakelig i byer. De kan være ansatt av store matleveringsselskaper eller være selvstendige. Noen jobber for lokale restauranter eller kurértjenester.
Arbeidet foregår stort sett utendørs. De leverer varer og måltider på sykkel i all slags vær.
Vanlige arbeidssteder for Sykkelbud
- Matleveringsselskaper: Sykkelbud er viktige for store aktører som Wolt. Wolt Budpartnere må være 18 år eller eldre. Søknadsprosessen tar under 5 minutter.
- Lokale restauranter: Mindre spisesteder bruker ofte sykkelbud for matleveringer.
- Kurértjenester: Sykkelbud leverer diverse varer og dokumenter raskt.
- Selvstendig næringsdrivende: Noen sykkelbud jobber for seg selv. De tilbyr tjenester direkte til kunder og bedrifter.
Sykkelbud jobber i et travelt, utendørs miljø. De bruker sykkel eller lette kjøretøy for raske leveringer.
«80% av Wolt’s 4000 bud foretrekker å arbeide som selvstendig næringsdrivende eller frilanser.»
Wolt har undersøkt arbeidslover og systemer i flere land. De ønsker å sikre samsvar med norsk lov.
LO mener Wolt’s modell gir begrenset jobbsikkerhet. De hevder arbeidere er avhengige av tilgjengelige oppdrag.
Arbeidsmiljø
Sykkelbud jobber i et aktivt og ofte hektisk miljø. De møter utfordringer som trafikk, uforutsigbart vær og tidspress. Likevel nyter de fleksibilitet, fysisk aktivitet og muligheten til å jobbe utendørs.
Sykkelbud arbeidsmiljø har både fordeler og ulemper. Det krever tilpasningsevne og god fysisk form.
Utfordringer i Sykkelbud-yrket
En stor utfordring for Sykkelbud er å balansere jobb og privatliv. Uregelmessige arbeidstider gjør det vanskelig å planlegge fritiden.
Yrket er mest tilgjengelig i større byer. Dette begrenser mulighetene i distriktene.
Fordeler med Sykkelbud-yrket
Sykkelbud nyter godt av fleksibilitet og fysisk aktivitet. De kan ofte styre sin egen hverdag og arbeidsbelastning.
Mange verdsetter friheten og det aktive arbeidsmiljøet. Det gir mulighet for varierte opplevelser hver dag.
Work-life balance for Sykkelbud
Sykkelbud trenger gode organisatoriske evner for å balansere jobb og privatliv. Å sette grenser er viktig for deres velvære.
God planlegging hjelper dem å håndtere uregelmessige arbeidstider. Dette bidrar til en sunnere livsstil.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Sykkelbud-yrket er mest utbredt i store byer. Dette begrenser jobbmulighetene i distriktene.
Sykkelbudenes mobilitet kan være en fordel. Men det kan også føre til utfordringer med reisetid og logistikk.
«Flertallet i utvalget foreslår fjerning av den generelle adgangen til midlertidige ansettelser som ble innført i 2015.»
Myter og fakta om Sykkelbud-yrket
Sykkelbud-yrket er mer krevende enn mange tror. Det krever god fysisk form og kjennskap til byens geografi. Solid kompetanse innen kundeservice er også nødvendig.
Sykkelbudene spiller en viktig rolle i moderne bylogistikk. For mange kan dette yrket være en langsiktig karriere.
Debutboken «Arbeidsnever» av Jan Kristoffer Dale, utgitt i 2016, har satt lys på yrket som Sykkelbud og utfordringene prekariatet i arbeidsmarkedet møter.
- I løpet av 2017 fikk Dale tre prestisjetunge priser for novellesamlingen, som utforsker hverdagen til arbeiderklassen i dagens Norge.
- Dale, som er oppvokst i Froland i Agder, er kjent for å gi stemme til de som ofte står på utsiden av det tradisjonelle arbeidslivet.
- Gjennom karakterskildringer, språkbruk og sjangertrekk i «Arbeidsnever» løftes estetiske og politiske spørsmål knyttet til arbeiderklassen, prekariatet og deres vilkår i det moderne arbeidsmarkedet.
Myter om Sykkelbud | Realiteter om Sykkelbud |
---|---|
Enkel og midlertidig jobb | Krever god fysisk form og bygeografisk kunnskap |
Lavt kompetansekrav | Sterke kundeserviceferdigheter er essensielt |
Begrenset karrieremuligheter | Kan være en langsiktig karriere med spesialisering |
«Arbeidsnever» gir et dypere innblikk i hverdagen til den nye arbeiderklassen – prekariatet. Disse individene opplever ofte midlertidige kontrakter og mangel på grunnleggende rettigheter.
Sykkelbud-yrket gjenspeiler slike arbeidsforhold. Samtidig er det en nøkkelrolle i bynære logistikkløsninger. Ved å avdekke mytene kan vi forstå yrket bedre.
Sykkelbud lønn – Hvor mye tjener en Sykkelbud?
Lønnsnivået for sykkelbud i Norge varierer mye. Mange jobber på provisjon, så inntekten avhenger av antall leveringer. Erfaring, sted og arbeidstid påvirker lønnen.
Typisk lønnsnivå og lønnsspekter
Sykkelbuds gjennomsnittlige månedslønn ligger mellom 10 850 – 30 000 kroner. Erfarne sykkelbud kan tjene opp mot 100 000 kroner i måneden.
Dette gjelder særlig de som jobber for tjenester som Wolt.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring – Mer erfarne sykkelbud tjener gjerne mer enn nykommere
- Geografisk plassering – Sykkelbud i større byer som Oslo kan ha høyere lønn
- Spesialisering – Sykkelbud med særlige ferdigheter eller nisjeerfaring kan tjene mer
Startlønn og gjennomsnittlønn
Nye sykkelbud starter ofte på minstelønn. De kan øke lønnen raskt med erfaring og effektivitet.
Gjennomsnittlig månedslønn for sykkelbud i Norge er rundt 25 000 kroner.
«Wolt har flere sykkelbud som fakturerer for mer enn 100.000 kroner i måneden. Det er sykkelbud som jobber opp mot 80 timer i uken, noen ganger 12-15 timer om dagen, syv dager i uken.»
Sykkelbudyrket gir fleksibilitet, men mange jobber lange dager for å tjene nok. Bransjens konkurransepregede natur utfordrer sykkelbudenes lønnsnivå.
Uklare arbeidsvilkår kan også påvirke sykkelbudenes arbeidsmiljø.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Sykkelbud
Suksessfulle sykkelbud har unike egenskaper og faglige ferdigheter. Disse kjennetegnene hjelper dem å lykkes i yrket. De åpner også dører for spennende karrieremuligheter innen feltet.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Sykkelbud
Som sykkelbud trenger du solid sykkelkontroll, navigasjonsevner og kunnskap om leveringsapper. Effektiv manøvrering i bytrafikk er viktig, samtidig som du ivaretar sikkerheten.
God fysisk utholdenhet og drivkraft er nøkkelkvaliteter. Disse hjelper deg å takle et variert og utfordrende arbeidsmiljø.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Mange sykkelbud avanserer innen logistikk eller kundeservice, ofte til lederstillinger. Andre fordyper seg i byplanlegging eller transportøkonomi.
Noen velger å starte egen virksomhet. Erfaringen som sykkelbud gir et solid grunnlag for dette.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning
Sykkelbud kan spesialisere seg innen nisjeområder som sykkeldistribusjon for næringslivet eller transport av legemidler. Videreutdanning innen logistikk, administrasjon eller bedriftsøkonomi er også mulig.
Interne karrierestiger og alternative roller for Sykkelbud
Erfarne sykkelbud kan bli forfremmet til sykkelbudkoordinator eller logistikkansvarlig. Alternative roller inkluderer sykkelmekaniker, instruktør eller kundeservicerepresentant.
Noen utvikler seg til planleggere eller rådgivere innen urban mobilitet. De kan også jobbe med bærekraftig transport.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Sykkelbud er mer ettertraktet enn før, spesielt i byer. Matleverings-tjenester som Foodora har vokst raskt. Antallet sykkelbud har økt fra 2 til over 200 på kort tid.
Fremtiden ser lys ut for sykkelbudyrket. Det er stadig mer fokus på miljøvennlig transport i byer. Matleveringstjenester fortsetter også å vokse.
Nåværende behov i markedet
EU har 27 land med over 200 millioner arbeidstakere. Over 10 millioner flytter for jobb innen EØS-området. I 2021 var det 2,6 millioner utsendte arbeidere og 1,7 millioner grensependlere.
NextGenerationEU-programmet har 800 milliarder euro i støtte. Målet er at 78 prosent av folk mellom 20-64 år skal jobbe innen 2030.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Sykkelbud
Flere innvandrere velger «sykkelbud-jobber» og gigøkonomien. Dette utfordrer det vanlige arbeidslivet. Noen grupper sliter fortsatt med å få jobb i Norge. Dette gjelder flyktninger, funksjonshemmede, eldre og folk med lite utdanning.
Lønnsforskjellene i Norge øker. Noen grupper har mye høyere arbeidsledighet enn andre. Mange sliter med å få trygge, gode jobber.
«Barne- og ungdomsarbeidere har få muligheter for bedre lønn og karriere. De sliter med å få faste jobber og nok penger,» sier Elisabeth Fevang fra Frischsenteret.
Noen ender opp i det forskerne kaller «arbeidslivets randsoner». Mange havner også i gigøkonomien. Dette skjer når folk ikke får trygge, gode jobber.
Nøkkelfunn | Statistikk |
---|---|
EUs arbeidskraftmarked |
|
Utfordringer i det norske arbeidsmarkedet |
|
Nyttige ressurser og lenker
Som Sykkelbud har du mange ressurser og organisasjoner til støtte. Her er noen av de viktigste kildene for deg.
Aktuelle fagorganisasjoner for Sykkelbud
- Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) – Dette er fagforeningen for transportarbeidere, inkludert Sykkelbudene.
- Norsk Sykkelbudforening – En organisasjon som jobber for Sykkelbudenes interesser og rettigheter.
Bransjenettverk og fagfora innen Sykkelbud-yrket
Sykkelbudene har flere aktive fagfora og nettverksgrupper. Du finner dem ofte på sosiale medier.
- Sykkelbud-grupper på Facebook
- Lokalgrupper for syklende bud i de større byene
- LinkedIn-grupper for Sykkelbud og transport-/logistikkarbeidere
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Her er noen viktige kilder for informasjon om yrket:
- NAV.no – Her finner du stillingsannonser for Sykkelbud-jobber.
- Statistisk sentralbyrå (SSB) – Denne kilden gir oppdatert statistikk om lønn og sysselsetting innen yrket.
- Utdanning.no – Denne nettportalen gir oversikt over relevant utdanning og opplæringstilbud for Sykkelbud.
Bruk disse ressursene for å holde deg oppdatert på Sykkelbud ressurser. De gir verdifull info for å lykkes i karrieren.
Med Sykkelbud organisasjoner kan du knytte kontakter og dele erfaringer. Dette er nyttig for din utvikling i yrket.
Kort oppsummering av hva Sykkelbud innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Sykkelbud er en viktig del av moderne bylogistikk. De tilbyr rask og miljøvennlig vareleveranse i byene. Dette yrket gir fleksibilitet og fysisk aktivitet.
Sykkelbudene bidrar til å redusere forurensning og trafikk. De fremmer også sunne livsstilsvalg. Yrket åpner for spesialisering innen markedsføring og planlegging av sykkellogistikk.
For jobbsøkere som liker en aktiv hverdag, er sykkelbud et godt valg. Det gir muligheter for profesjonell vekst. Fremtidsutsiktene for yrket ser lovende ut.
Etterspørselen etter miljøvennlige transportløsninger øker stadig. Dette skaper flere jobbmuligheter for sykkelbud. Yrket spiller en nøkkelrolle i bærekraftig bytransport.
FAQ
Hva er en Sykkelbud?
Hvilke arbeidsoppgaver har en Sykkelbud?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en Sykkelbud?
Hvem samarbeider Sykkelbudene med?
Hvilke arbeidstider har en Sykkelbud?
Hva kreves for å bli Sykkelbud?
Hvor jobber en Sykkelbud?
Hvilke utfordringer og fordeler har Sykkelbud-yrket?
Hvor mye tjener en Sykkelbud?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en Sykkelbud?
Hvordan ser arbeidsmarkedet for Sykkelbud ut?
Kildelenker
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/743091
- https://karrierestart.no/yrke/986
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/innvandrere-blir-lengre-i-yrker-med-lave-lonninger
- https://www.nettavisen.no/nyheter/oppoverbakkene-er-ikke-det-verste/s/12-95-3422959254
- https://frifagbevegelse.no/nyheter/utalmodige-sykkelbud-i-foodora-krever-at-arbeidsgiver-dekker-mobil-og-sykkel-6.158.580389.1839307f2b
- https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/sykkelbud-espen-gar-til-sak-mot-wolt-for-a-fa-fast-jobb-6.158.1059800.e2db4b7fdf
- https://www.aftenposten.no/video/i/G3E8R4/dokumentar-jobb-til-alle
- https://www.nrk.no/buskerud/xl/det-ultimate-yrket-1.12845847
- https://frifagbevegelse.no/forside/foodorasykkelbud-sier-han-brukte-1520000-kroner-i-aret-pa-jobbsykkelen-6.158.565579.f77913ad8c
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/725626
- https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=72740
- https://www.arbeidslivet.no/arbeid/ansettelsesformer/den-norske-modellen-temmer-digitalt-losarbeid
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3081362/no.ntnu:inspera:143154431:96800932.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/sykkelbud-espen-tar-wolt-til-retten-han-krever-fast-ansettelse-6.158.1078368.969fd6953d
- https://www.tryggtrafikk.no/content/uploads/2024/05/Vibeke-Milch-Uhlving-Sykkelbud-med-livet-som-innsats.pdf
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/893746
- https://www.dagsavisen.no/nyheter/2019/11/27/sykler-uten-tariff/
- https://explore.wolt.com/no/nor/couriers
- https://www.nrk.no/norge/lo-gigant-til-sak-mot-wolt_-krever-fast-jobb-for-budene-1.16939359
- https://www.advokatbladet.no/arbeidsrett/dette-vil-han-endre-i-arbeidsmiljoloven/164836
- https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2022/08/det-haster-a-sikre-de-som-jobber-for-foodora-og-wolt2/
- https://www.nrk.no/norge/wolt-syklist-hardt-ut-mot-leveringstjenesten_-_-foler-meg-herset-med-1.15550350
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3136681/no.uia:inspera:227889926:129339115.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.shifter.no/nyheter/dette-var-snittlonnen-for-foodora-budene-i-fjor/255900
- https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/07/20/wolt-bud-med-skyhoye-manedslonner-utgjor-en-stor-risiko/
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83084/1/master-larsadrianhole.pdf
- https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/1956/5897/Master thesis_Chris Moller.pdf?sequence=1
- https://karrierestart.no/yrker/attributt/37
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-7/id3033576/?ch=13
- https://www.forskning.no/arbeid/faerre-av-oss-far-faste-jobber/1748405
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3078318/no.uia:inspera:148321419:91908073.pdf?sequence=1
- https://lovdata.no/register/trygderetten?sort=alpha&offset=45840&dir=desc
- https://www.advania.no/kunnskap/artikler/intro-til-skytjenester-forskjellen-pa-iaas-paas-saas
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2021-9/id2862895/?ch=3
- https://lovdata.no/register/trygderetten?sort=alpha&offset=6260&dir=desc