Sosiallæreryrket er både spennende og utfordrende. De har en viktig rolle i skolens pedagogiske team. La oss utforske dette yrket nærmere.
Sosiallærere støtter elever sosialt og emosjonelt. De jobber for et trygt og inkluderende læringsmiljø. Samarbeid med skoleledelse, lærere og eksterne instanser er sentralt i deres arbeid.
Deres arbeidshverdag er variert og krevende. Gode kommunikasjonsevner og empati er viktige egenskaper for å lykkes som sosiallærer.
Hva er en Sosiallærer?
En sosiallærer har spesialkompetanse i sosialpedagogikk. De jobber i grunn- og videregående skoler. Deres hovedoppgave er å ta vare på elevenes sosiale og følelsesmessige behov.
Sosiallærere forebygger og håndterer atferdsproblemer. De bidrar også til et godt og inkluderende skolemiljø. Dette yrket spiller en viktig rolle i skolen.
Kort definisjon av yrket Sosiallærer
Sosiallærere er et bindeledd mellom elever, lærere og foreldre. De samarbeider også med støttetjenester utenfor skolen. De hjelper elever som sliter faglig, sosialt eller psykisk.
Sosiallærere sørger for at skolen tar vare på elevenes totale utvikling. Dette inkluderer mer enn bare det faglige. De støtter elevenes personlige vekst og trivsel.
Nøkkelroller for Sosiallærere | Fokusområder |
---|---|
Elevstøtte |
|
Samarbeid |
|
Rådgivning |
|
Sosiallærere er en viktig ressurs i skolen. De sikrer at elever får nødvendig sosial og følelsesmessig støtte. Dette hjelper elevene å lykkes både faglig og personlig.
Deres rolle er avgjørende for et trygt skolemiljø. De skaper en inkluderende atmosfære hvor alle elever kan trives og utvikle seg.
Fakta om Sosiallærer
Sosiallærere er viktige i skolens støttesystem. De har ofte pedagogisk bakgrunn med videreutdanning i sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk. De trenger god kunnskap om barns utvikling, sosiale relasjoner og pedagogiske metoder.
Elevene har rett til to typer rådgivning: sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning. Rådgivningen kan gis individuelt eller i grupper, basert på elevenes behov. Målet er å hjelpe elevene med personlige, sosiale og emosjonelle utfordringer.
Sosiallærere må være gode til å kommunisere og samarbeide. De jobber med ulike aktører både i og utenfor skolen. Skolen skal ha et helhetlig syn på eleven for best mulig rådgivning.
Skolens ansatte skal samarbeide tett med hjelpeinstanser utenfor skolen. Dette sikrer at tiltakene rundt eleven er helhetlige og effektive.
Fakta om Utdanningsetaten (UDE) i Oslo | Verdi |
---|---|
Antall elever og lærlinger | 88,600 |
Antall ansatte | ca. 15,700 |
Årlig brutto driftsbudsjett | ca. 14 billioner kroner |
Antall kandidater som matcher stillingen | 283 |
Disse tallene viser hvor stor Utdanningsetaten (UDE) i Oslo er. De understreker hvor viktig sosiallærernes rolle er for elevenes trivsel og utvikling.
Video av Sosiallærer i arbeid
Sosiallærere er viktige for trygge og inkluderende skolemiljøer. De hjelper alle elever å trives og lykkes. Dette gjelder uavhengig av bakgrunn eller utfordringer.
Sosiallærer: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Sosiallærere forebygger mobbing og håndterer konflikter. De støtter elever med sosiale eller emosjonelle utfordringer. Gjennom samarbeid sikrer de at elevene får nødvendig hjelp og oppfølging.
80% av lærernes tid i klasserommet ble brukt på utfordrende elever. Sosiallærere gir bedre oppfølging og frigjør tid for lærere. Behovet for sosiallærere øker med flere elever med utfordringer i ordinære skoler.
Samarbeid mellom lærere og sosiallærere er verdifullt for å ivareta elevenes behov. Ved Svendstuen skole i Oslo har sosiallæreren en sentral rolle. De leder ressursteam og koordinerer individuelle opplæringsplaner.
«Sosiallæreren bidrar med verdifull kompetanse i skolen, og er avgjørende for å sikre at elevene får den støtten de trenger for å lykkes både faglig og sosialt.»
En ny video viser en sosiallærers arbeidshverdag. Den framhever daglige rutiner og spesialoppgaver. Videoen belyser sosiallærerens betydning i skole og samfunn.
Hva gjør en Sosiallærer?
Sosiallærere har en variert arbeidsdag med mange oppgaver. De sikrer et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene. Deres rolle er sentral i skolens arbeid.
Typiske arbeidsoppgaver for Sosiallærer
- Følge opp sosialpedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
- Samarbeide tett med instanser som Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnevern
- Veilede lærere i arbeidet med et trygt skolemiljø
- Følge opp alvorlig skolefravær
- Ha ansvar for skolens arbeid med Olweus-programmet og sosial kompetanseplan
- Dokumentere oppfølgingsarbeid
- Delta i skolens psykososiale team
- Utføre administrative oppgaver relatert til elevenes velferd
Daglig rutine
En sosiallærer har mange møter hver dag. De treffer lærere, elever og foreldre. De følger også opp enkeltelever.
Sosiallæreren deltar i samarbeidsfora og gjør administrative oppgaver. De er viktige for å skape et godt læringsmiljø på skolen.
Spesialoppgaver
Sosiallærere har også spesielle oppgaver. De kan lede arbeidet med skolens sosiale kompetanseplan. Noen koordinerer tiltak for elever med særskilte behov.
Andre jobber med å forebygge rusproblemer eller mobbing. Disse oppgavene kommer i tillegg til de daglige rutinene.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Sosiallærer
Sosiallæreren samarbeider med andre fagfolk for å hjelpe elevene. De kan ha ansvar for særskilt språkopplæring for elever med annet morsmål.
De tilrettelegger også for elever med lærevansker eller atferdsproblemer. Sosiallæreren ser på elevenes helhetlige behov.
Verktøy og utstyr de bruker
Sosiallærere bruker mange pedagogiske verktøy for å støtte elevenes sosiale utvikling og trivsel. Disse verktøyene hjelper dem å følge opp elevenes fremgang og skape et godt læringsmiljø.
- Kartleggingsverktøy for sosiale ferdigheter – Verktøy for å vurdere og følge opp elevenes sosiale kompetanse og funksjon i skolen.
- Digitale plattformer for dokumentasjon og kommunikasjon – Programvare og systemer for å registrere observasjoner, lage rapporter og samarbeide med kollegaer og foresatte.
- Spesialiserte programmer for konflikthåndtering og sosial ferdighetstrening – Ulike undervisningsopplegg og metoder for å lære elevene konstruktive måter å håndtere uenigheter og utvikle sosiale ferdigheter.
God IKT-kompetanse er viktig for sosiallærere. Det hjelper dem å bruke verktøyene effektivt og samarbeide med andre faggrupper.
Varierte hjelpemidler lar sosiallærere gi målrettet støtte. Dette fremmer elevenes trivsel og læring på en god måte.
«Elevenes perspektiv er avgjørende for å forstå hva som skaper et trygt og inkluderende skolemiljø. Å lytte til barnas stemmer er nøkkelen til å utvikle trygge, barnefokuserte løsninger.»
Gode sosiallærer verktøy og sosiallærer utstyr er viktige. De hjelper sosiallærere å skape et inkluderende læringsmiljø for alle elever.
Hvem Sosiallærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Sosiallærere er viktige i skolen. De jobber tett med mange for å skape et godt læringsmiljø. De samarbeider med skolens ledelse, lærere, spesialpedagoger og helsesykepleiere.
Utenfor skolen jobber de med PPT, BUP og barnevernet. Sosiallærere snakker ofte med foreldre og foresatte. De er også med i elevrådsarbeid.
Dette samarbeidet er viktig for å takle mobbing og psykiske problemer. Ved å jobbe sammen kan de gi elevene god støtte.
Samarbeidspartnere | Samarbeidsområder |
---|---|
Skolens ledelse | Utvikling av skolemiljø, forebygging og håndtering av utfordringer |
Kontaktlærere | Oppfølging av enkeltelever, klassemiljø, foreldresamarbeid |
Spesialpedagoger | Tilrettelegging for elever med særskilte behov |
Helsesykepleiere | Helsefremmende arbeid, psykisk helse |
PPT, BUP, barnevern | Utredninger, henvisning til eksterne tjenester, samordning av tiltak |
Foreldre/foresatte | Samarbeid om elevenes utvikling og trivsel |
Elevråd | Elevmedvirkning og fremme av et godt skolemiljø |
Sosiallærere hjelper til med å lage trygge skoler. De jobber for at elevene skal ha det bra og lære mye.
Arbeidstider for Sosiallærer
Sosiallærere jobber vanligvis på dagtid på hverdager. Arbeidsdagen kan variere etter skolens behov og spesielle hendelser. De må være fleksible for akutte situasjoner og kveldsarrangementer.
Lærere har en årlig arbeidsbelastning på 1687,5 timer. For lærere over 60 år er det 1650 timer. Maksimal daglig arbeidstid er 9 timer, og ukentlig opptil 37,5 timer.
Lokale avtaler kan gi ulike ukentlige arbeidstider. Det kan variere fra 29 timer i videregående til 37,5 timer i gjennomsnitt. Nye lærere kan redusere undervisningen med 6% det første året.
- Sosiallærere forventes å jobbe innenfor en årlig arbeidsbelastning på 1687,5 timer (1650 timer for de over 60 år).
- Maksimal daglig arbeidstid er 9 timer, og opptil 37,5 timer per uke.
- Lokale forhandlinger kan gi ulike gjennomsnittlige ukentlige arbeidstider, fra 29 timer i videregående til 37,5 timer i gjennomsnitt.
- Lærere kan redusere undervisningsbelastningen med opptil 6% i første år etter utdanning, og opptil 12,5% ved 60 år.
«Fleksibilitet er nødvendig for å kunne håndtere akutte situasjoner og delta i foreldremøter på kveldstid.»
Sosiallæreres arbeidstid er tilpasset skolens og lærerens behov. Det finnes klare regler som styrer arbeidsbelastningen. Denne balansen mellom fleksibilitet og forutsigbarhet er viktig for alle parter.
Hvordan bli Sosiallærer?
En sosiallærer i Norge trenger godkjent pedagogisk utdanning. Spesialisering innen sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk er ønskelig. Gode norskferdigheter er også nødvendig for jobben.
Utdanningskrav og studieløp
Vanlige studievalg for sosiallærere inkluderer:
- Lærerutdanning med fordypning i sosialpedagogikk
- Bachelor i pedagogikk med påbygging i spesialpedagogikk
Tilleggskurs i konfliktløsning, atferdshåndtering og traumebevisst omsorg er nyttige. En politiattest er påkrevd for å jobbe i skolen.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Gode kommunikasjons- og relasjonsferdigheter er viktige for en sosiallærer. Evnen til å møte barn og unge med empati er avgjørende.
Sosiallæreren må kunne samarbeide tett med lærere, rådgivere og barnevern. Dette krever gode samarbeidsevner og tverrfaglig forståelse.
Å bli sosiallærer krever utdanning, sertifiseringer og personlige egenskaper. Med riktig bakgrunn kan du støtte og veilede elever på en god måte.
Hvor jobber en Sosiallærer?
Sosiallærere jobber i offentlige og private skoler, fra grunnskolen til videregående. De kan også jobbe i spesialskoler eller institusjoner for barn med spesielle behov. Noen finner arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste eller som rådgivere i utdanningsavdelinger.
Sosiallærere i Oslo-skolen
Utdanningsetaten i Oslo er en stor arbeidsgiver for sosiallærere. De har 88.600 elever og lærlinger, samt 15.700 ansatte. Deres årlige driftsbudsjett er rundt 14 milliarder kroner.
Oslo kommune verdsetter mangfold blant ansatte. De oppfordrer alle til å søke, uavhengig av bakgrunn. For å jobbe i skoler i Oslo, må man vise politiattest.
Sosiallærere kan også finne jobb i andre kommunale avdelinger. Dette inkluderer IT, helse, sosiale tjenester, og samfunnsvitenskap.
Arbeidsgiver | Eksempler på stillinger |
---|---|
Utdanningsetaten (UDE), Oslo kommune | Konsulent, Logoped, Miljøterapeut, IT-arkitekt, IT-leder, Lønnsspetialist, Prosjektmedarbeider, Kontormedarbeider |
Skjønnhaug skole | Lærer, Barne- og ungdomsarbeider, Spesialpedagog, Psykolog, Arkitekt/Sivilingeniør, Driftsteknikker, Inspektør |
Skjønnhaug skole i Oslo har 290 elever og 50 ansatte. De fokuserer på tilpasset undervisning, både faglig og sosialt. Skolen søker lærere med videreutdanning i spesialpedagogikk eller sosialpedagogikk.
Sosiallærere har mange jobbmuligheter i både offentlig og privat sektor. De kan bruke sin kunnskap til å støtte barn, unge og voksne i ulike læringssituasjoner.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for sosiallærere er variert og dynamisk. De møter utfordringer med komplekse sosiale problemer og høyt arbeidspress i skolen. Likevel kan yrket gi mange fordeler.
Sosiallærere kan gjøre en forskjell i elevenes liv. De har varierte arbeidsoppgaver og samarbeider tett med ulike faggrupper.
Utfordringer i Sosiallærer-yrket
- Håndtering av komplekse sosiale utfordringer blant elever
- Høyt arbeidspress og emosjonelt krevende situasjoner
- Balansering av ulike rolleforventninger fra elever, foreldre og skoleledelse
- Behov for kontinuerlig kompetanseutvikling for å møte elevenes behov
Fordeler med Sosiallærer-yrket
- Mulighet til å gjøre en betydelig forskjell i elevenes liv og fremtid
- Varierte arbeidsoppgaver og tett samarbeid med ulike faggrupper
- Fleksible arbeidstider som kan støtte god work-life balance
- Jobbtilfredshet knyttet til å bidra til et trygt og inkluderende skolemiljø
Work-life balance for Sosiallærer
Skoleårets arbeidstider kan være gunstige for work-life balance. Likevel krever yrket fleksibilitet for å møte uventede hendelser og elevenes behov.
Sosiallærere må balansere yrkets emosjonelle krav med egen velvære. Dette er viktig for å unngå utbrenthet og opprettholde god mental helse.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Sosiallærer-stillinger finnes over hele landet. De er ofte mer tilgjengelige i større byer og kommuner med stort elevgrunnlag.
Jobbmuligheter kan variere basert på lokale behov. Satsninger innen barne- og ungdomssektoren påvirker også tilgjengeligheten av stillinger.
Myter og fakta om Sosiallærer-yrket
Det finnes mange myter om sosiallæreryrket. La oss se på noen vanlige myter og sammenligne dem med fakta.
Myte: Sosiallærere håndterer kun «problemelever»
Mange tror at sosiallærere bare jobber med «problembarn». I virkeligheten har de en støttende rolle for alle elever.
De hjelper elever uavhengig av deres situasjon. Deres mål er å forebygge problemer og støtte alle elever.
Fakta: Sosiallærere bidrar til elevenes helhetlige utvikling
Sosiallærere fremmer trivsel og mestring for alle elever. De samarbeider med lærere og andre fagpersoner for å støtte elevene.
Deres oppgave er å sikre at hver elev får riktig oppfølging. De jobber for å skape et inkluderende skolemiljø.
Myte: Yrket som sosiallærer er lite krevende
Noen tror at jobben som sosiallærer er enkel. I virkeligheten krever rollen høy kompetanse på flere områder.
Sosiallærere må være dyktige i pedagogikk, psykologi og kommunikasjon. De trenger også gode ferdigheter i konflikthåndtering.
Fakta: Sosiallærerne har en nøkkelrolle i skolemiljøet
Sosiallærere håndterer utfordringer som mobbing og atferdsvansker. De jobber også med psykisk helse og andre komplekse temaer.
Dette krever både faglig dyktighet og empati. Sosiallærere spiller en viktig rolle i å skape et godt skolemiljø.
Å forstå disse faktaene gir et realistisk bilde av sosiallæreryrket. Det viser hvor viktige de er i skole- og utdanningssektoren.
Myte | Fakta |
---|---|
Sosiallærere håndterer kun «problemelever» | Sosiallærere arbeider forebyggende og støttende for alle elever |
Yrket som sosiallærer er lite krevende | Sosiallærere må ha høy kompetanse innen pedagogikk, psykologi og kommunikasjon |
Ved å belyse disse mytene kan vi forstå sosiallærernes rolle bedre. De er viktige for både utdanningssystemet og elevenes hverdag.
Sosiallærer lønn – Hvor mye tjener en Sosiallærer?
Sosiallæreres lønn i Norge varierer basert på utdanning, erfaring og arbeidssted. Startlønnen for nyutdannede sosiallærere ligner andre nyutdannede læreres lønn.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Gjennomsnittslønn for sosiallærere i Norge ligger rundt 450 000 – 550 000 kroner årlig. Den faktiske sosiallærer lønn avhenger av individuelle faktorer.
Faktorer som påvirker lønnen
- Ansiennitet og erfaring: Mer erfaring gir som regel høyere sosiallærer inntekt.
- Utdanning og videreutdanning: Ytterligere kompetanse og spesialisering kan løfte lønnen.
- Arbeidssted: Lønnsnivået kan variere mellom kommuner og fylker.
- Ansvar og oppgaver: Mer komplekse eller lederansvar gir gjerne høyere lønn som sosiallærer.
Startlønn for Sosiallærer
Nyutdannede sosiallærere kan forvente en startlønn på omtrent 420 000 – 470 000 kroner årlig. Denne kan justeres basert på utdanning og erfaring.
Gjennomsnittlønn for Sosiallærer
Den gjennomsnittlige lønnen for sosiallærere i Norge er 450 000 – 550 000 kroner årlig. Lønnen varierer betydelig mellom kommuner.
«Lønn for sosiallærere forhandles ofte gjennom tariffavtaler, noe som sikrer forutsigbarhet og rettferdige betingelser.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Sosiallærer
Sosiallærere trenger flere viktige egenskaper og ferdigheter. Empati, tålmodighet og gode kommunikasjonsevner er nøkkelegenskaper for å bygge tillit. De må jobbe strukturert for å håndtere utfordringer og tilrettelegge undervisningen.
Faglige ferdigheter for Sosiallærer
Solid kunnskap om barns utvikling og læringsprosesser er viktig for sosiallærere. De må også kunne konflikthåndtering, veiledning og pedagogiske metoder.
Evnen til å analysere elevenes behov og lage målrettede tiltak er avgjørende. Dette hjelper sosiallærere å støtte elevene effektivt.
Karriere- og utviklingsmuligheter
- Spesialisering innen spesialpedagogikk
- Lederstillinger i skolen, for eksempel som avdelingsleder eller rektor
- Arbeid innen pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
Videreutdanning som skolerådgiver eller spesialpedagog kan gi nye muligheter. Dette kan føre til spennende roller og økt ekspertise.
Mulighet for spesialisering og avanserte stillinger
Sosiallærere kan spesialisere seg innen spesialpedagogikk, atferdsproblematikk eller læringsmiljøutvikling. Dette kan føre til stillinger som rådgiver, sektorleder eller prosjektkoordinator.
Yrket som sosiallærer gir gode muligheter for faglig og personlig vekst. Det krever viktige ferdigheter for å lykkes.
Ved å utvikle seg kan sosiallærere ta større ansvar. De kan skape positive endringer for elevene og bidra til et bedre skolemiljø.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Behovet for kvalifiserte sosiallærere i Norge øker stadig. Dette skyldes økt fokus på elevenes psykososiale miljø og psykiske helse. Mange skoler ser viktigheten av tidlig innsats og forebygging av vansker hos elevene.
Nåværende behov i markedet
Lærermangel er et pågående problem som påvirker rekruttering og bevaring av lærere. Dette gjelder også for sosiallærere, en spesialisering innen læreryrket.
Positiv mediaportretting og støttende utdanningspolitiske tiltak kan øke interessen for yrket. Dette kan motivere flere til å bli sosiallærere.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Sosiallærer
Fremtidsutsiktene for sosiallærere anses som gode. Det forventes økende etterspørsel etter deres kompetanse. Skoleledere og myndigheter ser verdien av kvalifiserte sosiallærere.
- Økt bruk av digitale verktøy i oppfølgingsarbeidet med elever
- Mer systematisk arbeid med skolemiljø og elevenes psykiske helse
- Tettere samarbeid mellom sosiallærere, lærere, skoleledelse og andre relevante aktører
Arbeidsmarkedet ser lovende ut for sosiallærere, både på kort og lang sikt. Det er økende behov for deres spesialkompetanse innen det psykososiale området i skolen.
Nyttige ressurser og lenker
Sosiallærere i Norge har mange ressurser og faglige organisasjoner til støtte. Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund er viktige fagorganisasjoner for sosiallærere. De gir faglig påfyll, råd og jobber for medlemmenes interesser.
Utdanningsdirektoratet, NAV og kommuner er offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger. Her finner sosiallærere oppdatert info om utdanning, lønn og ledige stillinger.
Konferanser og seminarer er viktige for bransjenettverk og fagfora innen sosialpedagogikk. Disse møteplassene er verdifulle for faglig utvikling og nettverksbygging.
Kunnskap og kompetanse er avgjørende for sosiallærere. Høyskoler, universitet og private tilbydere har relevante utdannings- og videreutdanningstilbud.
«Nytterelasjoner, sosial mestring og deltakelse er sentralt for elever og læringsmiljøet. Sosiallærere har en viktig rolle i å støtte dette.»
Sosiallærere kan styrke sin kompetanse ved å bruke ressurser, nettverk og faglig oppdatering. Dette bidrar til et godt læringsmiljø for elevene.
Kort oppsummering av hva Sosiallærer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Sosiallærere skaper trygge og inkluderende læringsmiljøer i skolen. De har bred pedagogisk kompetanse og gode kommunikasjonsevner. Sosiallæreren er en verdifull støtte for elever og lærere.
Sosiallærernes innsats blir stadig viktigere for elevenes psykososiale helse. De fremmer trivsel, mestring og sosial inkludering. Slik gjør de en forskjell i barns og unges liv.
Yrket byr på varierte oppgaver i et dynamisk skolemiljø. Det gir rom for profesjonell utvikling og spesialisering.
Som sosiallærer kan du forme trygge læringsmiljøer for alle elever. Du kan hjelpe dem å bli selvstendige og ansvarlige mennesker. Velg en karriere som sosiallærer for å påvirke unges liv positivt.
FAQ
Hva er en sosiallærer?
Hva er hovedoppgavene til en sosiallærer?
Hvilke arbeidsoppgaver har en sosiallærer?
Hvilke verktøy og ressurser bruker en sosiallærer i sitt arbeid?
Hvem samarbeider en sosiallærer med?
Hvordan blir man sosiallærer?
Hvor kan en sosiallærer jobbe?
Hvilke utfordringer og fordeler har en sosiallærer i sitt arbeid?
Hvor mye tjener en sosiallærer?
Hvilke egenskaper og ferdigheter trenger en sosiallærer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosiolog
- https://jobbsafari.no/jobb/sosiallrer-9655893
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1485660
- https://www.elevsiden.no/rettigheter/rett-til-radgivning/
- https://www.utdanningsnytt.no/mangler-sosiallaerer-til-vanskeligstilte-barn/160520
- https://www.lindesnes.kommune.no/raadgiver-og-sosiallaerer-ungdomsskolen.546110.no.html
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1884420
- https://www.utdanningsnytt.no/det-er-behov-for-sosialarbeidere-i-skolen/159436
- https://jobbsafari.no/jobb/sosiallrer-4761783
- https://stsunniva.no/wp-content/uploads/Informasjon-fra-sosiallærer.pdf
- https://www.hovagskole.no/index.php?pageID=164
- https://mollergata.osloskolen.no/contentassets/862c414092ab443a9a34854aabc99f9b/sosialpedagogisk-arbeid/plan-for-sosialpedagogisk-arbeid-2016-2017.pdf
- https://forandringsfabrikken.no/wp-content/uploads/2023/11/Trygt-i-klassen_web.pdf
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/196712/Mohammed_Bekit_ Mengi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2632522/Andersen, Linda.pdf?sequence=1
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/112808/Kandidatnummer-24-.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/lonn-og-tariff/Arbeidstidsavtalen-SFS-2213-01-01-2020-31-12-2021.pdf
- https://www.norsklektorlag.no/info/sfs2213/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/laerer
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/176771
- https://oslopolitan.karrierestart.no/ledig-stilling/1750607
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1313356
- https://karriere.no/jobb/sosiallaerer-4815196
- https://bogstad.osloskolen.no/fagtilbud/satsingsomrader/elevenes-arbeidsmiljo/
- https://vikus.no/wp-content/uploads/2021/01/Arbeidsmiljo-for-ansatte-ved-grunnskolen-i-As-kommune.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32461/Masterxixmalxendeligxversjon.pdf?sequence=1
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3084894/no.uia:inspera:143368537:36825077.pdf?sequence=1
- https://jobbsafari.no/jobb/sosiallrer-for-1-4-trinn-pa-manglerud-skole-5295274
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/104439
- https://jobbsafari.no/jobb/sosiallrer-miljveileder-694948
- https://www.uv.uio.no/isp/om/organisasjon/programrad/dokumenter/master-duony.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3096890/Seierstad_m1glu2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2677480/SkuterudBjoerk_Nora.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32310/Masteroppgaven-25.10.09.pdf?sequence=2
- https://www.udir.no/contentassets/536bdb6fe55148d796028954ffd288a1/det-er-bare-snakk-om-hvilke-briller-man-har-pa.._.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/107698/Masteroppgave-av-Monica-G-Ruud–Bekymringsfullt-skolefrav-r–.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/radgiving/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-34-20232024/id3052898/?ch=3
- https://www.udir.no/globalassets/upload/forskning/2015/bedre-laringsmiljo.pdf
- https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/bitstream/handle/11250/148264/Araldsen1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36564/MasteroppgavexMariannexGislefossxpdfformat.pdf?sequence=1