SFO-ledere har en nøkkelrolle i skolefritidsordninger i Norge. De organiserer og driver SFO i både offentlige og private skoler. Deres ansvar omfatter administrative oppgaver og direkte arbeid med barn.
Utdanningskravene for yrket kan variere mellom arbeidsgivere. Mange ser etter kandidater med pedagogisk utdanning på høyskolenivå.
SFO-leder-yrket er viktig i utdanningssektoren. Det byr på spennende muligheter for de som ønsker en karriere innen feltet.
La oss utforske yrket nærmere. Vi skal se på lønn, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter for SFO-ledere.
Hva er en SFO-leder?
En SFO-leder styrer skolefritidsordningen. De sørger for et trygt og spennende miljø for barn etter skolen. De har faglig og administrativt ansvar.
SFO-ledere jobber tett med personale, skoleledelse og foreldre. De planlegger og gjennomfører aktiviteter for elevene. Deres mål er å skape et godt tilbud for barna.
Kort definisjon av yrket SFO-leder
SFO-lederen administrerer og leder skolefritidsordningen. De har ansvar for personalet og planlegger aktiviteter. Deres jobb er å møte elevenes behov og bidra til trivsel.
SFO-lederen spiller en viktig rolle i barnas utvikling. De sørger for læring og omsorg på fritiden.
Skolefritidsordninger (SFO) er et tilbud til barn i 1.-4. trinn, og for barn med særskilte behov opp til 7. trinn, som gir omsorg og tilsyn etter skoletid.
- SFO-tilbudet er åpent alle virkedager, med unntak av 5 kurs- og planleggingsdager
- SFO har stengt 3-4 uker om sommeren, vanligvis uke 27-29/30
- Elever i 5.-7. trinn med særskilte behov kan søke om plass på SFO
- Alle elever i 1.-3. trinn har rett på 12 timer gratis kjernetid per uke på SFO
Fakta om SFO-leder
SFO-ledere har et stort ansvar for barn mellom 6 og 10 år. De jobber ofte med grupper på 30-50 barn per base. Arbeidsdagen er delt mellom administrative oppgaver og direkte samhandling med barna.
En god SFO-leder må kunne skape relasjoner og håndtere stress. De må også utvikle effektive systemer og rutiner. Rollen byr på pedagogiske og organisatoriske utfordringer.
SFO-ledere må stadig utvikle sin kompetanse for å møte yrkets krav.
Utvikling av SFO-lederes kompetanse
I 2025 starter en ny videreutdanning i ledelse for SFO-ledere. Den består av to delemnær på 15 studiepoeng hver. Målet er å heve kompetansen og kvaliteten i skolefritidsordningen.
ValuEd gjennomførte et lederutviklingsprogram for SFO-ledere i 2023-24. Over 600 søkere konkurrerte om 100 plasser. Programmet var samlingsbasert med jevnlig individuell oppfølging.
Programmet inkluderer en todagers workshop i Leading by Learning. Den fokuserer på ledelses- og kommunikasjonsevner for kvalitetsarbeid. Profilerte fagfolk som Johan From og Gunn Helen Ofstad bidrar.
Kompetansehevingen henger sammen med ny forskrift for skolefritidsordningen. Den trådte i kraft 1. august 2021. Rammeplanen beskriver verdier, innhold og kvalitetsutvikling i SFO.
Video av SFO-leder i arbeid
SFO-ledere er viktige for barnas hverdag og utvikling. De skaper trygge rammer for lek, læring og sosial utvikling etter skoletid. Disse pedagogene former aktivt fremtidens samfunnsborgere.
SFO-leder: Rolle og betydning i samfunnet
Skolefritidsordningen (SFO) er et viktig tilbud for norske familier. SFO-ledere gir barna en meningsfylt og trygg fritid etter skolen. De tilrettelegger for allsidig lek, aktiviteter og læring.
SFO-ledernes betydning for barna, familier og lokalsamfunn kan ikke overvurderes. De støtter barns personlige vekst og sosiale ferdigheter.
- SFO-ledere bidrar til barns sosiale og personlige utvikling
- De skaper trygge rammer for lek, læring og samvær etter skoletid
- SFO er et svært viktig fritidstilbud for norske familier
«God bemanning gjennom hele åpningstiden er en viktig kravstilling fra Fagforbundet for SFO. Ansatte i SFO har krav på en trygg arbeidsplass, med støtte og opplæring i vanskelige situasjoner.»
Fagforbundet mener riktig bemanning og opplæring er viktig for SFO. Dette sikrer kvalitet og trygghet for barna. SFO-lederne er nøkkelpersoner for å nå disse målene.
SFO-ledere fremmer aktivt skolefritidsordningens viktighet i samfunnet. De samarbeider med fagpersoner og interessenter for å forbedre tilbudet. Slik møter de barnas behov på best mulig måte.
Hva gjør en SFO-leder?
En SFO-leder har mange viktige oppgaver. De skaper et trygt og spennende miljø for barn etter skolen. Deres jobb er variert og omfatter både ledelse og direkte arbeid med barn.
De planlegger aktiviteter og leder personalet. De tar seg også av papirarbeid og snakker med foreldre og lærere. SFO-ledere sørger for at barna har det bra og lærer nye ting.
Typiske arbeidsoppgaver for SFO-leder
- Planlegging og organisering av ulike aktiviteter og tilbud for barna
- Personalledelse, herunder ansettelse, opplæring og oppfølging av assistenter og annet personell
- Administrativt arbeid som budsjettoppfølging, rapportering og kommunikasjon med foresatte
- Samarbeid med skolen og andre relevante aktører for å sikre en helhetlig tilnærming til barnas utvikling
- Utvikling og implementering av pedagogiske planer og aktivitetsprogrammer
Daglig rutine
En vanlig dag for en SFO-leder kan se slik ut:
- Mottak av barna om morgenen og organisering av frokost eller andre måltider
- Gjennomføring av planlagte aktiviteter og lek, både ute og inne
- Oppfølging av barnas trivsel, helse og sikkerhet
- Administrativt arbeid som mailkorrespondanse, møtevirksomhet og dokumentasjon
- Samarbeid med lærere og annet personell for å sikre et helhetlig tilbud
- Avslutning av dagen med utlevering av barna til foresatte
Spesialoppgaver
SFO-ledere har også noen ekstra oppgaver. De organiserer foreldremøter og planlegger spesielle dager. De lager nye aktiviteter og deltar i fagnettverk for SFO-ledere.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for SFO-leder
SFO-ledere har mange viktige oppgaver. Her er noen eksempler:
Oppgave | Ansvarsområde |
---|---|
Aktivitetsplanlegging | Utarbeide ukentlige og månedlige aktivitetsplaner i samråd med personalet |
Personalledelse | Ansette, lede og følge opp assistenter og annet personell |
Budsjettarbeid | Utarbeide, forvalte og rapportere på budsjettet for SFO-driften |
Kommunikasjon | Holde jevnlig dialog med foresatte og skoleledelse |
Kvalitetsutvikling | Innføre og evaluere pedagogiske planer og tiltak |
SFO-lederen spiller en viktig rolle for barnas trivsel. De skaper et trygt og lærerikt miljø. Deres innsats betyr mye for barnas utvikling etter skoletid.
Verktøy og utstyr de bruker
SFO-ledere trenger riktig utstyr for å utføre sine daglige oppgaver. De må håndtere forskjellige materialer for å sikre en effektiv skolefritidsordning. Dette utstyret spenner fra administrative verktøy til pedagogiske ressurser.
Datamaskiner og planleggingsverktøy er viktige for administrative oppgaver. Disse hjelper med å organisere drift, lage budsjetter og kommunisere med foreldre. Slik utstyr gir god oversikt over SFO-aktivitetene.
Pedagogiske ressurser inkluderer leker, sportsutstyr og formingsmateriell. Disse bidrar til å skape engasjerende og lærerike aktiviteter for barna. SFO-ledere må jevnlig vurdere behovet for nye pedagogiske verktøy.
Sikkerhetsutstyr og førstehjelpsutstyr er også viktig for SFO-ledere. Dette utstyret er avgjørende for å ivareta barnas trygghet. God kjennskap til slikt utstyr er en sentral del av jobben.
En SFO-leder trenger en variert verktøykasse med mange ressurser. Effektiv bruk av dette utstyret er nøkkelen til en meningsfull og trygg SFO.
Utstyr | Bruksområde |
---|---|
Datamaskiner | Administrative oppgaver, planlegging, kommunikasjon |
Leker | Lek og aktiviteter for barna |
Sportsutstyr | Fysiske aktiviteter |
Formingsmateriell | Kreative og kunstneriske aktiviteter |
Sikkerhetsutstyr | Ivareta barnas trygghet |
Førstehjelpsutstyr | Håndtere uforutsette situasjoner |
Hvem SFO-leder samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
En SFO-leder jobber tett med mange for å gi barn et godt fritidstilbud. De viktigste samarbeidspartnerne er skolens ansatte, foreldre og kommunale instanser.
- Skolens ledelse og lærere
- Andre ansatte i SFO-ordningen
- Foreldre og foresatte
- Kommunale instanser som barnevern, helse- og sosialarbeidere
- Andre fagpersoner som jobber med barn og unge
SFO-ledere samarbeider også med hverandre i kommunen eller fylket. De deler erfaringer og kunnskap for å forbedre skolefritidsordning nettverk.
Gjennom SFO-leder samarbeid kan de finne gode løsninger på felles utfordringer. Dette hjelper dem å gi barna et bedre tilbud.
Samarbeidspartnere | Formål |
---|---|
Skolens ledelse og lærere | Koordinere aktiviteter, kommunisere behov og prioriteringer |
Andre SFO-ansatte | Sikre god drift, fordele oppgaver og ansvar |
Foreldre/foresatte | Involvere og informere om SFO-tilbudet |
Kommunale instanser | Samarbeide om tiltak og tilbud for barn og unge |
Andre fagpersoner | Utveksle kompetanse og finne gode løsninger |
Andre SFO-ledere | Dele erfaringer og utvikle skolefritidsordning nettverk |
Godt samarbeid hjelper SFO-lederen å gi barn et flott tilbud. Det sikrer at fritidsordningen møter barnas behov på en god måte.
Arbeidstider for SFO-leder
En SFO-leders arbeidsdag er fleksibel og tett knyttet til skolens rytme. Den starter tidlig om morgenen og varer til sen ettermiddag. Dette sikrer et godt tilbud for barn og foreldre.
SFO-lederen deltar også i planleggingsdager og noen helgeaktiviteter. Denne fleksibiliteten er viktig for å gi et best mulig tilbud til alle.
Norske SFO-er har åpent fra ca. 07:00 til 17:00-17:30. SFO-leder arbeidstid og skolefritidsordning åpningstider må derfor ta hensyn til dette tidsrommet for å møte foreldrenes behov.
«Fleksibiliteten i arbeidstiden er en nøkkelfaktor for at SFO-tilbudet skal fungere best mulig for alle involverte.»
SFO-lederens oppgaver er varierte, men følger skolens timeplan. Dette gjør det mulig å organisere aktiviteter effektivt for barna i lokalsamfunnet.
Hvordan bli SFO-leder?
En SFO-leder i Norge trenger ofte en pedagogisk høyskoleutdanning. Dette kan være en bachelorgrad i barnehagelærerutdanning eller lignende. Erfaring fra SFO, barnehage eller skole er også viktig.
Utdanningskrav og studieløp
Det finnes ingen spesifikk utdanning for SFO-ledere. Mange arbeidsgivere foretrekker likevel søkere med pedagogisk bakgrunn. Aktuelle studier kan være barnehagelærerutdanning, bachelor i pedagogikk eller grunnskolelærerutdanning.
- Barnehagelærerutdanning
- Bachelor i pedagogikk
- Grunnskolelærerutdanning
Relevant videreutdanning og praksis
Videreutdanning eller kurs kan være nyttig for en SFO-leder. Relevante områder er ledelse, spesialpedagogikk og barn og unges utvikling.
- Ledelse
- Spesialpedagogikk
- Barn og unges utvikling
Erfaring fra SFO, barnehage eller skole er verdifullt. Det gjør deg til en attraktiv kandidat for SFO-lederstillinger.
Andre kvalifikasjoner
Som SFO-leder kan du også trenge andre kvalifikasjoner. Dette kan inkludere førstehjelpskurs, politiattest og sertifisering innen barnevern eller barneomsorg.
- Førstehjelpskurs
- Politiattest
- Sertifisering innen barnevern eller barneomsorg
Pedagogisk utdanning, erfaring og tilleggskompetanse er viktig. Disse kvalifikasjonene gir deg gode muligheter for å lykkes som SFO-leder i Norge.
Hvor jobber en SFO-leder?
SFO-ledere jobber hovedsakelig i grunnskoler, både offentlige og private. De kan også finne arbeid i spesialskoler eller private fritidsordninger. Noen har ansvar for flere SFO-er i kommunal administrasjon.
Jobbmulighetene finnes i både små distriktsskoler og store byskoler. Arbeidsplassene spenner over både offentlig og privat sektor.
Statistikken viser at omtrent 80% av stillingene som SFO-leder er faste. Det utlyses også 1-2 assistentstillinger på ca. 40%.
Sogsti skole er et godt eksempel. Der samarbeider 34 voksne om å gi 230 elever en god skole- og SFO-hverdag.
Vanlige arbeidssteder for SFO-leder
- Offentlige grunnskoler
- Private grunnskoler
- Spesialskoler
- Private fritidsordninger
- Kommunal administrasjon med ansvar for flere SFO-er
Arbeidssted | Eksempel | Ansatte |
---|---|---|
Offentlig skole | Sogsti skole | 34 voksne |
Privat skole | Nordby skolen | ca. 40 ansatte |
Nordby skolen har ca. 110 barn i SFO. Totalt har skolen ca. 310 elever og 40 ansatte. Dette viser mangfoldet i arbeidsplasser for SFO-ledere.
«80% fast stilling som SFO-leder og 1-2 stillinger på ca 40% som assistent på SFO utlyses.»
Arbeidsmiljø
SFO-ledere møter et mangfoldig arbeidsmiljø med både fordeler og utfordringer. Å lede en skolefritidsordning krever unike ferdigheter. Dette påvirker både arbeidshverdagen og balansen mellom jobb og fritid.
Utfordringer i SFO-leder-yrket
SFO-ledere står overfor flere utfordringer i sitt arbeid. Høyt tempo og personalutfordringer er vanlige problemer. Begrenset bemanning kan også skape vanskeligheter.
Statistikk viser at mange lærere opplever utfordringer i arbeidsmiljøet. Nesten halvparten rapporterer om dårlige forhold på arbeidsplassen.
Fordeler med SFO-leder-yrket
Yrket som SFO-leder byr på mange positive sider. Du kan påvirke barns utvikling og nyte varierte arbeidsoppgaver. Et kreativt miljø kan være svært givende.
Som en SFO-leder har du en unik sjanse til å bidra positivt til barns fritid og vekst.
Work-life balance for SFO-leder
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende for SFO-ledere. Lange dager og varierende arbeidstider er vanlig. Likevel gir yrket mulighet for fleksibilitet, som kan passe din livssituasjon.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
SFO-ledere jobber over hele landet, men mest i tettbebygde strøk. Her finnes flere skoler og fritidsordninger. Gjennomsnittlig har SFO-ledere 14 års erfaring i feltet.
75% har en mastergrad eller doktorgrad. Dette viser høy kompetanse blant SFO-ledere.
Myter og fakta om SFO-leder-yrket
SFO-ledere gjør mer enn å bare «passe barn». De spiller en viktig rolle i barns utvikling og læring. Jobben krever både pedagogisk innsikt og administrative ferdigheter.
Mange tror SFO-lederyrket er lett og avslappende. Sannheten er at det er krevende og intenst. Lederne planlegger aktiviteter, håndterer personal og styrer budsjetter.
- Fakta er at SFO-ledere spiller en sentral rolle i barns sosiale, fysiske og kognitive utvikling.
- De må ha både pedagogisk innsikt og gode lederegenskaper for å kunne skape et trygt og lærerikt miljø for barna.
- SFO-lederyrket innebærer et betydelig ansvar og krever et bredt spekter av ferdigheter.
SFO-lederes bidrag til skole og samfunn blir ofte oversett. Vi må anerkjenne verdien av SFO-leder-yrket og skolefritidsordning-sektoren. Det er på tide å motarbeide mytene om dette yrket.
«SFO-ledere er nøkkelpersoner når det gjelder å skape gode oppvekstsvilkår for barn, men deres rolle blir ofte oversett.»
Ved å spre fakta om SFO-lederes arbeid, kan vi løfte denne viktige profesjonen. Slik sikrer vi at yrket blir verdsatt i tråd med sin betydning.
SFO-leder lønn – Hvor mye tjener en SFO-leder?
Lønnen til SFO-ledere i Norge varierer mye. Faktorer som utdanning, erfaring og arbeidssted spiller inn. Startlønnen for nyutdannede ligger rundt 400 000 kroner årlig.
Erfarne SFO-ledere kan tjene opp mot 600 000 kroner eller mer. Dette avhenger av flere forhold.
Faktorer som påvirker lønnen
- Utdanningsnivå: SFO-ledere med bachelorgrad eller mastergrad innen pedagogikk eller barnehageledelse kan tjene mer enn de med lavere utdanning.
- Erfaring: Jo flere år i ledende stillinger innen SFO-sektoren, desto høyere lønn.
- Arbeidssted: SFO-ledere i større byer som Oslo og Bergen tjener generelt mer på grunn av høyere levekostnader.
- Institusjonens størrelse: Større SFO-er med flere barn eller elever kan tilby høyere lønn.
- Ansvarsområder: SFO-ledere med mer omfattende koordinerings- og administrasjonsoppgaver kan tjene bedre.
TBSK-rapporten viser at gjennomsnittslønnen for SFO-ledere i Norge ligger mellom 450 000 og 600 000 kroner årlig. Lønnsrammer og vekst i andre undervisningsstillinger påvirker også lønnsnivået.
«En SFO-leder i Norge tjener gjennomsnittlig rundt 500 000 til 600 000 kroner per år.»
SFO-lederes lønn avhenger av flere faktorer. Med riktig utdanning og erfaring kan man oppnå en god inntekt. Dette gjør yrket attraktivt for mange.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for SFO-leder
En suksessfull SFO-leder trenger unike egenskaper og ferdigheter. God kommunikasjon er viktig for å nå fram til barn, foreldre og kollegaer. Organisering er nødvendig for å håndtere mange ulike oppgaver.
Kreativitet trengs for å lage spennende aktiviteter for barna. Evnen til å takle stress er avgjørende for å holde hodet kaldt i travle tider.
Faglige ferdigheter for SFO-leder
SFO-ledere må ha god pedagogisk kunnskap. De trenger lederegenskaper for å styre personalet og drive SFO-en effektivt. Kunnskap om barns utvikling er viktig for å lage gode aktiviteter.
Karriere- og utviklingsmuligheter
En SFO-leder kan få mange spennende muligheter. Noen leder større skolefritidsordninger, mens andre spesialiserer seg innen pedagogikk eller ledelse. Noen blir rektorer eller kommunale barnehagsjefer.
Videreutdanning kan åpne flere dører. Pedagogikk og ledelse er populære valg for å styrke karrieremulighetene.
Alternativer og karrierestiger for SFO-leder
Erfarne SFO-ledere har flere karriereveier å velge mellom. Noen jobber i fritidsklubber eller barnehager. Andre blir rådgivere eller trenere for andre SFO-ledere.
«Regjeringen har som mål at innen 2030 skal 90 prosent av elevene som begynner i videregående opplæring, fullføre og bestå.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
SFO-ledere er ettertraktet i Norge. Behovet varierer mellom kommuner. Mange steder sliter med å rekruttere og beholde kvalifiserte ledere.
Fremtidsutsiktene for yrket er positive. Det er økt fokus på kvalitet i SFO. Mulige endringer i skoledagen kan påvirke etterspørselen etter SFO-tjenester.
Trender i yrket inkluderer sterkere pedagogisk innhold. Tettere samarbeid mellom SFO og skole er også viktig.
Nåværende behov i markedet
Behovet for SFO-ledere varierer i Norge. Mange skoler sliter med å finne erfarne ledere. Å beholde kompetente ledere er også en utfordring.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket SFO-leder
Yrket som SFO-leder har lyse utsikter. Fokus på kvalitet i SFO øker. Endringer i skoledagen kan påvirke behovet for dyktige ledere.
Sentrale trender i yrket omfatter:
- Økt satsing på pedagogisk innhold og aktiviteter
- Tettere samarbeid mellom SFO og skole
- Videreutvikling av tilbud for å møte foreldres forventninger
Disse trendene tyder på god etterspørsel etter SFO-ledere fremover. Arbeidsmarkedet ser lovende ut for kompetente ledere.
Nyttige ressurser og lenker
SFO-ledere trenger gode ressurser og faglige nettverk. Dette styrker kompetansen og hjelper med å drive en god skolefritidsordning. Her er noen viktige organisasjoner og kilder.
Aktuelle fagorganisasjoner for SFO-ledere
- Utdanningsforbundet – Norges største lærerorganisasjon som også representerer ledere i barnehage og skole
- Skolelederforbundet – Organisasjon for skoleledere og rektorer som kan være relevant for SFO-ledere
Bransjenettverk og fagfora for SFO-ledere
Mange kommuner har egne nettverk for SFO-ledere. Disse kan være gode arenaer for erfaringsutveksling og læring. De skaper også et fellesskap blant kolleger.
- Kommunale SFO-nettverk
- Regionale samlinger og konferanser for SFO-ledere
Offisielle kilder for utdanning, lønn og stillinger
Her er nyttige kilder for informasjon om utdanning, lønn og ledige stillinger:
- Utdanningsdirektoratet – Retningslinjer og krav til utdanning for SFO-ledere
- NAV – Database over ledige stillinger i kommunal og privat sektor
- Statistisk sentralbyrå (SSB) – Offisiell statistikk og lønnsdata for yrket SFO-leder
- Universiteter og høyskoler – Tilbyr relevante utdanninger og videreutdanningskurs
Disse ressursene holder deg oppdatert på faglige utviklinger. De hjelper deg å bygge nettverk og finne viktig informasjon. Dette støtter deg i arbeidet som SFO-leder.
Kort oppsummering av hva SFO-leder innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
SFO-leder kombinerer pedagogisk arbeid, ledelse og administrative oppgaver. Rollen er viktig for å sikre kvalitet i barns fritidstilbud. Den bidrar også til barns helhetlige utvikling og læring.
Yrket gir muligheter for personlig og faglig vekst. Det tilbyr en meningsfull karriere med direkte påvirkning på barns oppvekst. SFO-leder krever engasjement og evne til å balansere ulike ansvarsområder.
Jobben er variert og givende. Den har stor betydning for barn og samfunn. SFO-leder er et attraktivt valg for de som ønsker en utfordrende arbeidshverdag.
FAQ
Hva er en SFO-leder?
Hvilke arbeidsoppgaver har en SFO-leder?
Hvilke kvalifikasjoner trenger man for å bli SFO-leder?
Hvor jobber SFO-ledere?
Hva er typiske utfordringer og fordeler i arbeidet som SFO-leder?
Hvor mye tjener en SFO-leder?
Hvilke egenskaper og ferdigheter er viktige for en SFO-leder?
Hvordan er arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene for SFO-ledere?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skolefritidsleder_sfo
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/skolefritidsleder_sfo-leder
- https://www.arendal.kommune.no/tjenester/barnehage-og-skole/skole/sfo/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2491884
- https://studenttorget.no/sfo-leder
- https://www.valued.no/sfo
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-31-1825/KAPITTEL_2-1
- https://www.fagforbundet.no/yrke/sfo/
- https://www.sfonett.no/kategori.asp?subcategoryid=24
- https://www.regjeringen.no/no/tema/utdanning/grunnopplaring/artikler/skolefritidsordningen-sfo/id434946/
- https://www.ksagenda.no/kurs/sfo-leder-hvordan-styrke-lederrollen-i-implementering-av-ny-rammeplan-del-1-4
- https://www.sfonett.no/artikkel.asp?artikkelid=2886
- https://www.baerum.kommune.no/globalassets/tjenester/skole/sfo/rammeverk-for-kvalitet-i-sfo—endelig-versjon.pdf
- https://bbolstad.wordpress.com/category/ledelse/
- https://yrkesportalen.no/yrke/enhetsleder-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/908667
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/152320
- https://www.uis.no/nb/bachelor/norges-forste-sfo-utdanning-til-uis
- https://www.sivilombudet.no/uttalelser/ansettelse-av-sfo-leder/
- https://jobbsafari.no/jobb/sfo-leder-og-sfo-medarbeider-7120452
- https://jobbsafari.no/jobb/sfo-leder-8473718
- http://www.godskole.no/utfordringer-i-skolen/voksnes-psykososiale-arbeidsmiljo
- https://smartarbeidsmiljo.no/ansatte/
- https://www.ks.no/fagomrader/digitalisering/laringsanalyse-i-skolen/ks-positive-til-nye-anbefalinger-om-laringsanalyse/
- https://www.ks.no/arkiv/seminar-om-ledelse-i-skolen/
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32461/Masterxixmalxendeligxversjon.pdf?sequence=1
- https://www.utdanningsnytt.no/adjunkt-barnehage-barnehagelaerer/her-er-snittlonna-til-laerere-i-skole-og-barnehage/396745
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2074590
- https://hvormyetjener.com/hvor-mye-tjener-en-sfo-leder/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-6-20192020/id2677025/?ch=1
- https://www.bergen.kommune.no/api/rest/filer/V80631
- https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/26673/thesis.pdf?sequence=2
- https://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON1210/v17/timeplan/arbeidsmarked.pdf
- https://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON1210/v14/arbeidsmarked.2404.pdf
- https://vfb.no/inkluderende-sfo/
- https://vigilo.no/roadmap/ny-funksjonalitet-og-utbedringer-februar-2023/
- https://sfo.matjungelen.no/tag/maltid/
- https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-inkludering-spesialpedagogikk/spesialundervisning-og-inkludering-i-klasserommet/290124
- https://www.delta.no/yrke/kost-og-ernaeringsforbundet/stor-misnoye-med-maten-pa-sfo/_/attachment/download/ed1a6b78-c7c9-4f57-a408-a68524352b86:67235f0da826646480030a89298b24c692f272fd/Rapport Appetitt på livet SFO 2018.PDF
- https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2838703/masterthesis.pdf?sequence=1