Over 500 scenografer i Norge tjener under 500.000 kroner i året. Dette gjelder selv for erfarne scenografer. Scenografer er viktige i teater, film og TV-produksjoner.
De skaper den visuelle identiteten til en forestilling. Deres kreative visjon er avgjørende for suksess. La oss se nærmere på yrket som scenograf.
Scenografyrket krever kreativitet, teknisk kompetanse og god planlegging. Scenografer jobber tett med regissører, kostymedesignere og lysdesignere. De skaper den visuelle rammen for forestillinger og produksjoner.
Dette yrket gir muligheter innen teater, dans, film og TV. Mange scenografer jobber som frilansere. Det finnes også faste stillinger i teatre og TV-kanaler.
For å lykkes må scenografer bygge et solid nettverk. De trenger også profesjonell erfaring. Dette øker sjansene for å få spennende oppdrag.
Hva er en Scenograf?
En scenograf lager visuelle miljøer for teater, film og TV. De forvandler manus til fysiske settinger som forsterker handlingen. Scenografer har ansvar for produksjonens totale visuelle uttrykk.
Kort definisjon av yrket Scenograf
Scenografer tolker manus og skaper konkrete sceneelementer. De hjelper publikum å forstå handlingen og tematikken i en forestilling.
De jobber tett med regissører, lysdesignere og kostymedesignere. Sammen skaper de en helhetlig, visuell opplevelse for publikum.
- Scenografi dekker i dag alle områder fra spillerommet til kostymer og sminke.
- I film kalles som regel scenografiansvarlig for produksjonsdesigner.
- Mange mener den moderne scenografien oppsto i regissøren Max Reinhardts teater på begynnelsen av 1900-tallet.
Scenografer er nøkkelpersoner i teater, film og TV-serier. De leder den kunstneriske prosessen og samarbeider med andre viktige medarbeidere.
«Scenografen er en sentral figur i teaterproduksjoner og er ansvarlig for å lede den kunstneriske prosessen og samarbeide med andre produksjonsmedarbeidere som lysdesignere og kostymedesignere.»
Scenografer velger virkemidler som understreker tid, sted og tema. Valg av spilleplass er viktig og påvirker scenografien.
Fakta om Scenograf
En scenograf skaper det visuelle uttrykket i forestillinger, konserter og filmer. De jobber ofte frilans i Norge. Scenografer bidrar til prosjekter innen opera, dans, teater og musikk.
Yrket krever kreativitet, romforståelse og evne til tverrfaglig samarbeid. Scenografer må kunne tekstanalyse, dramaturgi og kunst- og kulturhistorie. De bruker 3D-modeller og tegninger for å utvikle ideer.
Mange scenografer jobber på prosjektbasis. Noen teatre ansetter også faste scenografer. De kan jobbe på scener, gallerier og museer.
Kultursentre og film- og TV-selskaper er også vanlige arbeidsplasser. Uavhengige teatergrupper bruker ofte scenografer.
Statistikk | Tall |
---|---|
Gjennomsnittlig årslønn for scenografer i Norge | 450 000 NOK |
Andel scenografer med bachelorgrad i scenografi eller relatert fagfelt | 60% |
Andel scenografer som jobber i teaterprosjekter | 75% |
Andel scenografer som jobber i film og TV | 25% |
Forventet jobbvekst for scenografer de neste 5 årene | 8% |
Andel scenografer som jobber som frilansere | 40% |
Scenografer samarbeider tett med kostymedesignere, lyssettere, lydteknikere, koreografer, skuespillere, dansere, dramaturg, komponister, produsenter og scenearbeider.
En god scenograf har estetisk sans og kreativitet. De trenger romforståelse og ferdigheter i koreografi og arkitektur. God kommunikasjon og samarbeidsevne er også viktig.
Video av Scenograf i arbeid
Scenografer skaper visuelle elementer som løfter forestillinger og produksjoner. De bruker kreativitet og teknisk kunnskap for å fange publikums oppmerksomhet. Deres arbeid formidler historier på en levende og engasjerende måte.
Scenograf: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Scenografien påvirker mer enn bare teaterrommet eller filmsettet. Den hjelper publikum å forstå og oppleve kunsten dypere. Scenografer skaper den visuelle rammen som former vår oppfatning av det vi ser.
De ivaretar også praktiske hensyn som sikkerhet, logistikk og bærekraft. Scenografer samarbeider tett med andre fagpersoner for å realisere den endelige produksjonen. De er en viktig del av den kreative prosessen.
Scenografers bidrag former vår kulturelle identitet og estetiske forståelse. De påvirker hvordan vi opplever kunstneriske uttrykk i hverdagen. Deres arbeid er betydningsfullt for scenekunst, film og vår oppfatning av mening.
Statistikk | Detaljer |
---|---|
Scenografi dekker alle områder fra spillerommet til kostymer og sminke | Scenografien har et bredt nedslagsfelt, fra scenedesign til rekvisitter og kostymer. |
Perspektivtegning og -maling ble utviklet på 1500-tallet | Den italienske arkitekten Sebastiano Serlio formulerte flere teorier om perspektivtegning og -maling rundt begynnelsen av 1500-tallet. |
Maskinell scenografi ble utviklet på 1640-tallet | Giacomo Torelli var en av designerne som satte fortgang i utviklingen av maskinell scenografi på 1640-tallet. |
Ikke å plystre i teateret har sin opprinnelse i scenearbeidernes behov for nøye signaler | Overtroen om ikke å plystre i teateret har opphav i scenearbeidernes behov for nøye signaler for sceneskift. |
Den moderne scenografien oppstod i regissøren Max Reinhardts teater | Mange mener den moderne scenografien oppsto i regissøren Max Reinhardts teater på begynnelsen av 1900-tallet. |
Scenografens rolle endrer seg stadig med ny teknologi og bærekraftige løsninger. De skaper nye måter å formidle historier og opplevelser på. Scenografer former vår kulturelle opplevelse og forståelse av verden rundt oss.
Hva gjør en Scenograf?
Scenografer utformer scenebilder for teater-, film- og TV-produksjoner. De skaper visuelle konsepter og gjennomfører scenografiske elementer. Deres arbeid spenner fra kreativ utvikling til praktisk utførelse.
Typiske arbeidsoppgaver for Scenograf
- Design og utvikling av scenebilder, kulisser, møbler og rekvisitter
- Valg av farger, materialer og teksturer for å skape ønsket atmosfære
- Utarbeide skisser, modeller og tekniske tegninger for scenografien
- Planlegge og koordinere plassering av sceneelementer
- Samarbeide tett med regissør, lysdesigner og andre designere
- Overvåke og følge opp produksjonsprosessen
Daglig rutine
Scenografer har varierte arbeidsdager med møter, research og konseptutvikling. De lager scenografiske elementer og følger opp produksjonsprosessen. Balansen mellom kreativitet og praktiske begrensninger er viktig.
Spesialoppgaver
Noen scenografer spesialiserer seg innen spesielle teaterformer eller digital scenografi. Andre fokuserer på utendørs scenetekniske løsninger. Uansett spesialisering kreves helhetlig tenkning og hensyn til hele produksjonen.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Scenograf
Oppgaver | Ansvarsområder |
---|---|
Utarbeide skisser og modeller | Visualisere og kommunisere det scenografiske konseptet |
Velge materialer og farger | Skape riktig stemning og atmosfære |
Planlegge plassering av elementer | Sikre funksjonalitet og flyt i produksjonen |
Overvåke produksjonsprosessen | Koordinere arbeidet mellom ulike faggrupper |
Scenografer har ansvar fra første idéskisse til ferdig scenografi. De bruker kreativitet og teknisk kompetanse for å realisere visjoner. Gjennom prosjektledelse sørger de for at alt blir som planlagt.
Verktøy og utstyr de bruker
Vi scenografer bruker mange verktøy for å skape visuelle konsepter. Vårt arsenal inkluderer tegneutstyr, 3D-modellering og CAD-programmer. Vi bruker også fotoredigeringsverktøy, miniatyrmodeller, tekstilprøver og fargepaletter i vårt arbeid.
Lyssetting og materialvalg er viktige ferdigheter for oss. Disse tekniske sidene er avgjørende for å lage scenebilder som fenger publikum.
Nøkkelverktøy og utstyr for Scenografer
- Tegneverktøy: Blyanter, tusjer, akvarellfarger, modelleringsvoks
- Digital programvare: 3D-modelleringsverktøy, CAD-tegninger, bilderedigeringsprogram
- Fysisk utstyr: Miniatyrmodeller, tekstilprøver, fargepaletter, materialprøver
- Lyssetting: Kunnskap om belysning, skygger og effekter
- Materialekspertise: Forståelse av ulike materialer, teksturer og konstruksjon
Scenograf verktøy | Scenograf utstyr | Scenograf teknologi |
---|---|---|
Tegneutstyr | Miniatyrmodeller | 3D-modelleringsprogrammer |
Fotoredigeringsprogram | Tekstilprøver | CAD-tegninger |
Fargepaletter | Materialprøver | Avansert belysningsteknologi |
Ved å blande tradisjonelle og digitale verktøy skaper vi unike scenebilder. Disse imponerer publikum og løfter forestillingene vi jobber med.
Hvem Scenograf samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Scenografer er nøkkelpersoner i produksjoner. De jobber tett med flere fagfolk for å lage visuelle opplevelser. Samarbeidet omfatter regissører, kostymedesignere, lys- og lyddesignere, og videodesignere.
På teatre samarbeider de med snekkere, malere og rekvisitører. Disse fagfolkene gir liv til scenografens design. I filmbransjen jobber de med location scouts og spesialeffektteam.
God kommunikasjon er viktig for scenografer. De må koordinere med kreative kolleger og håndverkere. Dette krever teamarbeid, kompromissvilje og tverrfaglig samarbeid.
- Scenograf samarbeid er essensielt for å levere en sømløs og overbevisende visuell opplevelse.
- Scenografer må koordinere et team av ulike fagfolk for å virkeliggjøre sine ideer.
- Scenograf nettverk er viktig for å ta kontakt med riktige samarbeidspartnere til enhver produksjon.
«Samarbeidet med andre fagpersoner er fundamentalt for å skape en helhetlig og overbevisende kunstnerisk visjon.»
Arbeidstider for Scenograf
Scenografer i Norge har ofte uregelmessige arbeidstider. De må være fleksible og jobbe kvelder når det trengs. Scenografer må være fleksible spesielt rundt premieretider eller innspillingsperioder.
Under produksjoner kan dagene være intense. Frilansere kan oppleve roligere perioder mellom prosjekter. Scenograf arbeidstid og Scenograf timeplan krever Scenograf fleksibilitet.
Erfaring | Gjennomsnittlig lønn 2017 | Gjennomsnittlig lønn 2018 |
---|---|---|
Nyutdannet | 7,419 NOK | 430,882 NOK |
Erfaren | 30,568 NOK | 584,551 NOK |
Erfarne scenografer med godt omdømme kan tjene mer. Tariffavtaler, ansenitet og utdanning påvirker også lønnen. Lang erfaring kan gi høyere lønn.
«Som scenograf må jeg være klar for uregelmessige arbeidstider. Jeg må jobbe ekstra når det trengs. Fleksibilitet er nøkkelen til suksess i yrket.»
God planlegging er viktig for en scenograf. Dette gjelder både ansatte og frilansere. Tett samarbeid med produksjonsteamet er nødvendig.
Effektivt arbeid innenfor gitte rammer er avgjørende. Scenografer må koordinere godt med alle involverte parter.
Hvordan bli Scenograf?
Du kan bli scenograf gjennom ulike utdanningsveier. I Norge tilbys bachelor- og mastergrader ved to høgskoler. Utdanninger i utlandet er også et godt alternativ.
Utdanningskrav og studieløp
Scenografer trenger formell utdanning innen scenekunst, design eller arkitektur. Studiene lærer deg om skapende prosesser, materialbruk og scenografiske teknikker. Praksis og assistenterfaring er også verdifullt.
Kontinuerlig oppdatering på nye trender og teknologier er også en nødvendig del av yrket.
Relevante kurs og videreutdanning
- Videreutdanning i scenekunst, design eller arkitektur
- Kurs i lyssetting, sømteknikk, modelltegning og 3D-visualisering
- Praksis og hospitering hos profesjonelle scenografer
Kvalifikasjoner og godkjenninger
Kreativitet, teknisk kunnskap og god samarbeidsevne er viktige egenskaper for en scenograf. Evnen til å jobbe strukturert er også nødvendig. Å bygge et bredt nettverk i bransjen kan også være en fordel.
«Scenekunstmedisin, tilbudt av Creo i samarbeid med Nion, har blitt en strålende suksess ifølge Creo-nestleder Christine Thomassen.»
Hvor jobber en Scenograf?
Scenografer har mange jobbmuligheter i både offentlig og privat sektor. De jobber ofte innen teater, opera og dans. Her utformer de scenemiljø og rekvisitter.
Katarina Caspersen, en erfaren scenograf, tar ofte oppdrag som frilanser. Hun jobber for ulike teaterkompanier og innen film og TV.
Scenografer kan også jobbe i reklamebransjen eller ved museer og gallerier. Her designer de utstillinger og installasjoner. Noen har faste stillinger ved større kulturinstitusjoner.
Romerike Folkehøgskole produserer årlig 40-50 forestillinger innen teater og musikk. Dette er et eksempel på en slik institusjon.
Scenografer reiser ofte til ulike lokasjoner for prosjekter. Katarina sier dette er vanlig, særlig for frilansere. De må være fleksible og klare for oppdrag i ulike bransjer.
Vanlige arbeidssteder for Scenografer:
- Teater, opera og dansescener
- TV- og filmproduksjoner
- Kulturhus, museer og gallerier
- Reklamebyråer
- Uavhengige teaterkompanier
- Kulturinstitusjoner som folkehøgskoler
Scenografer er viktige i det kreative teamet bak forestillinger og utstillinger. De skaper visuelle rammer og miljøer. Dette er avgjørende for å formidle historier og konsepter på en engasjerende måte.
Arbeidsmiljø
Scenografyrket byr på kreativitet og variasjon, men også utfordringer. Kunstnerisk utfoldelse og samarbeid med dyktige fagfolk står sentralt. Likevel kan stressende tidspress og stramme budsjetter være krevende.
Lange arbeidsdager og intens aktivitet preger ofte yrket. Dette kan være både givende og utfordrende for scenografer.
Utfordringer i Scenograf-yrket
Ujevn arbeidsmengde er en stor utfordring for scenografer. Produksjoner kan være hektiske med tette tidsfrister og høyt arbeidspress.
I intensive perioder må scenografer ofte jobbe utover normalarbeidstiden. Dette kan gjøre det vanskelig å balansere jobb og privatliv.
Fordeler med Scenograf-yrket
Scenografer får muligheten til å utfolde seg kreativt og samarbeide med andre artistiske talenter. Yrket byr på mye variasjon og givende utfordringer.
Arbeidsmiljøet preges av tett samhold. Alle jobber mot et felles mål om å skape noe unikt.
Work-life balance for Scenograf
God balanse mellom jobb og privatliv kan være utfordrende for scenografer. Lange arbeidsdager, reising og uregelmessige arbeidstider påvirker privatlivet.
Likevel er det mulig å finne en sunn balanse. Dette krever god planlegging og prioritering av både jobb og fritid.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Scenografjobber finnes hovedsakelig i større byer med aktivt kulturliv. Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har stort behov for dyktige scenografer.
For å finne arbeid kan det være nødvendig å flytte eller reise mye. Teater, film, TV og andre visuelle produksjoner trenger ofte scenografer.
Myter og fakta om Scenograf-yrket
Scenograf-yrket er ofte misforstått. La oss se på noen vanlige myter og sammenligne dem med virkeligheten.
Myte: Scenografer bare tegner og maler.
Realitet: Tegning og maling er bare en del av jobben. Scenografer planlegger, budsjetterer og koordinerer også. De trenger bred kompetanse innen design, produksjon og prosjektledelse.
Myte: Scenografer jobber bare i teater.
Realitet: Scenografer jobber i mange medier. Dette inkluderer film, TV, opera, dans og utstillinger. De skaper visuelle opplevelser i ulike sammenhenger.
Myte: Scenograf-yrket er glamorøst.
Realitet: Mye av arbeidet skjer bak kulissene og kan være fysisk krevende. Scenografer jobber ofte lange dager og helger for å fullføre prosjekter.
Scenograf-yrket er mer komplekst enn mange tror. Det krever kreativitet, teknisk kunnskap og organisatoriske evner. Yrket er spennende og variert, men også utfordrende.
Scenograf myter | Scenograf realiteter |
---|---|
Bare tegner og maler | Bred kompetanse innen design, produksjon og prosjektledelse |
Bare jobber i teater | Arbeider i ulike medier som film, TV, opera, dans og utstillinger |
Glamorøst yrke | Mye fysisk krevende arbeid bak kulissene |
Å være scenograf er mer krevende enn mange tror. Det er spennende, men også utfordrende og ofte usynlig for publikum.
Ved å forstå både myter og realiteter, kan vi bedre verdsette hva en profesjonell scenograf gjør.
Scenograf lønn – Hvor mye tjener en Scenograf?
Scenografers lønn varierer basert på erfaring, prosjekttype og arbeidsgiver. Ved institusjonsteatre kan erfarne scenografer tjene rundt 500 000 kroner årlig. Nyutdannede starter ofte lavere, mens frilansere opplever mer variasjon i inntekt.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere faktorer påvirker en scenografs lønn. Disse inkluderer erfaring, spesialisering, geografisk plassering og renommé.
- Erfaring – Mer erfarne scenografer har som regel høyere lønn enn nyutdannede
- Spesialisering – Scenografer som spesialiserer seg innen film, teater eller andre felt kan tjene ulikt
- Geografisk plassering – Scenografer i større byer kan ha høyere lønn enn i mindre byer
- Renommé – Etablerte scenografer med et godt omdømme kan ta høyere betalt
Startlønn og gjennomsnittlønn for Scenografer
Nyutdannede scenografer starter ofte med 300 000 – 400 000 kroner i året. Gjennomsnittslønnen ligger rundt 450 000 – 550 000 kroner årlig.
Dette varierer basert på erfaring og andre faktorer.
Lønnsfaktor | Utdypning | Lønnsnivå |
---|---|---|
Startlønn | Nyutdannede scenografer | 300 000 – 400 000 kr |
Gjennomsnittlønn | Erfarne scenografer | 450 000 – 550 000 kr |
Topplønn | Meget erfarne, renommerte scenografer | Over 600 000 kr |
Scenograf lønn, Scenograf inntekt og Scenograf lønnsnivå kan variere mye. Faktorer som erfaring og spesialisering spiller inn.
I Norge er scenografers lønnsnivå konkurransedyktig sammenlignet med andre kreative yrker.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Scenograf
En scenograf trenger spesielle ferdigheter for å lykkes. Scenograf ferdigheter omfatter kreativ tenkning og god estetisk sans. De må kunne omsette ideer til praktiske løsninger gjennom tegning og 3D-modellering.
Viktige Scenograf egenskaper inkluderer god samarbeidsevne og problemløsningsevne. En scenograf må også kunne fullføre prosjekter innen stramme tidsfrister.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Scenografer har mange Scenograf karriereutvikling muligheter. De kan spesialisere seg innen film, TV eller teater. Noen blir ledende designere, mens andre velger å undervise.
Scenografer kan også finne spennende karriereveier innen utstillingsdesign eller interiørarkitektur. Det finnes mange muligheter for videreutdanning og spesialisering i dette yrket.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Scenografer i Norge møter både muligheter og utfordringer. Etterspørselen varierer og henger sammen med aktiviteten i kultur- og underholdningssektoren. Behovene omfatter tradisjonelle prosjekter og nye digitale områder.
Virtual reality, gaming og digital scenografi er i vekst. Dette åpner for spennende muligheter innen yrket.
Nåværende behov i markedet
- Varierende etterspørsel basert på produksjonsaktivitet i kultur- og underholdningsindustrien
- Økende etterspørsel etter scenografer med digital kompetanse og evne til å skape virtuell scenografi
- Behov for scenografer som kan arbeide tverrfaglig og integrere bærekraftige produksjonsmetoder
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Scenograf
Teknologisk utvikling preger fremtiden for scenografer. Digitale verktøy og virtual reality-løsninger blir stadig viktigere.
Trender inkluderer mer tverrfaglig samarbeid og bærekraftige metoder. Allsidige scenografer med digital kompetanse er ettertraktet.
Scenograf arbeidsmarked | Scenograf etterspørsel | Scenograf fremtidsutsikter |
---|---|---|
– Konkurransepreget men varierende | – Økende behov for digital kompetanse | – Teknologisk utvikling, økt bruk av VR |
– Tett knyttet til produksjonsaktivitet | – Etterspørsel etter tverrfaglig arbeid | – Mer bærekraftige produksjonsmetoder |
– Vekslende muligheter i ulike delsektorer | – Fokus på scenografer med allsidige ferdigheter | – Økt etterspørsel etter digital scenografi |
Fremtiden ser lovende ut for scenografer. Det er økende etterspørsel etter fagfolk som kan skape innovative løsninger.
Både tradisjonelle og digitale plattformer trenger kreative og bærekraftige scenografiske ideer. Dette gir spennende muligheter for yrket.
Nyttige ressurser og lenker
Scenografer i Norge har flere verdifulle ressurser tilgjengelig. Disse kan hjelpe med utdanning, karriere og faglig nettverk. La oss se på noen viktige scenograf ressurser, scenograf organisasjoner og scenograf nettverk.
Aktuelle fagorganisasjoner for scenografer
- Norske Scenografer Creo – Scenografforeningens moderorganisasjon Creo representerer og støtter scenografer i Norge.
- Norsk Filmforbund – Organisasjon for filmskapere i Norge, inkludert scenografer.
Bransjenettverk og fagfora innen scenograf-yrket
Flere bransjenettverk og fagfora kan være nyttige for scenografer:
- Scenekunst.no – Portal for nyheter, arrangementer og jobbmuligheter innen scenekunst.
- Film & Kino – Bransjeorganisasjon for filmbransjen i Norge, inkludert scenografer.
- OISTAT – Internasjonalt nettverk for scenografer, arkitekter og teaterteknologer.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Flere kilder gir nyttig info om karriere og utdanning. Her finner du data om lønn og ledige stillinger for scenografer.
- Kunsthøgskolen i Oslo – Tilbyr utdanning innen scenografi.
- Høgskolen i Østfold – Har også scenografiutdanning.
- NAV – Gir statistikk om arbeidsmarkedet og lønnsnivå for ulike yrker.
- SSB – Sammenstiller og presenterer offisiell statistikk, inkludert lønn og sysselsetting.
Disse scenograf ressurser gir verdifull info og støtte. De kan hjelpe scenografer med å utvikle sin karriere. Scenograf organisasjoner og scenograf nettverk åpner dører til nye muligheter.
Kort oppsummering av hva Scenograf innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Scenografer er nøkkelpersoner i kultur- og underholdningsindustrien. De skaper visuelle opplevelser for publikum gjennom en blanding av kunst og teknikk. Deres arbeid finnes i teater, film, TV og nye medier.
Gjennom design gir scenografer liv til historier og former vår visuelle kultur. Yrket byr på mange karrieremuligheter og sjansen til å vokse faglig. Scenografers arbeid er viktig for å formidle budskap til publikum.
Scenografer bruker kreativitet og teknisk kunnskap for å lage magiske opplevelser. De samarbeider på tvers av fag og forstår kunstneriske prosesser. Yrket passer for de som liker utfordringer og har lidenskap for visuell fortelling.
FAQ
Hva er en Scenograf?
Hva gjør en Scenograf?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en Scenograf?
Hvem samarbeider en Scenograf med?
Hvordan blir man Scenograf?
Hvor jobber en Scenograf?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en Scenograf?
Hvor mye tjener en Scenograf?
Hva er fremtidsutsiktene for yrket Scenograf?
Kildelenker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/scenograf
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/scenograf_1
- https://no.stagepool.com/yrkesgruppe/scenografi
- https://studievalg.no/studier/bachelor/scenografi
- https://no.wikipedia.org/wiki/Scenografi
- https://spelhandboka.no/scenografi-og-scenografi-i-spel/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/scenograf
- https://designstudier.no/studere-scenografi/
- http://www.studenttorget.no/scenograf
- https://creokultur.no/faglige-sammenslutninger/scenografer/
- https://no.studyacrossthepond.com/studier/scenografi-utlandet
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/297189/gurohustadstugumaster.pdf?sequence=1
- https://www.oslofjord-triennale.no/ressurser/
- https://www.hiof.no/studier/programmer/scenografi-bachelorstudium-i-scenografi/studieplaner/H2016.html
- https://www.munchmuseet.no/globalassets/arsberetninger/arsberetning-munchmuseet-20232.pdf
- https://www.uib.no/sites/w3.uib.no/files/attachments/hf2018-rapport-fra-prosjektgruppen.pdf
- https://creokultur.no/wp-content/uploads/2019/01/Overenskomst-for-sceneinstruktører-og-scenografer-2018-2020.pdf
- https://scenefolk.no/nb/artikler/2023/05/inspisientens-arbeid
- https://no.stagepool.com/teknisk_direktr/240612/det_norske_teatret_sker_teknisk_produsent
- https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/scenograf-silje-sjonglerer-opp-til-sju-jobber-samtidig-6.158.921853.0070dbd27b
- https://rushprint.no/2017/06/god-scenografi-ma-treffe-emosjonelt/
- https://blogg.fiken.no/grunder/
- http://romerike.fhs.no/linjer/scenografi/
- https://karriere.no/jobb/100-stilling-som-scenograf-med-lyd-o-3756606
- https://dns.no/a-gjore-det-usynlige-synlig/
- https://filmforbundet.no/avtaler-og-rettigheter/
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24168/27079.pdf?sequence=1
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/185426/Knudtzen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://creokultur.no/lonn-og-arbeidsvilkar/frilanssatser/
- https://teaternytt.no/fagartikler/hvordan-beregnes-lonn-til-en-instruktorer-i-amatorteater/
- https://scenekunst.no/sak/uenighet-om-honorarsatser/
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://khio.no/system/resources/W1siZiIsIjIwMTcvMDYvMjIvMTdfMDRfNDJfNzg5X3N0dWRpZXBsYW5fbWFzdGVyc3R1ZGl1bV9pX3RlYXRlcl9yZXZpZGVydF8wN18wM18xNy5wZGYiXV0/studieplan_masterstudium i teater – revidert 07_03_17.pdf
- https://skolerom.no/undervisning/veiskille-velg-din-fremtid-pa-videregaende/
- https://www.regjeringen.no/contentassets/cfbf10748aa5474f8b8e7641052752c8/scenens-kunst—gjennomgang-av-scenekunstomradet—260219.pdf
- https://www.udir.no/globalassets/upload/fagopplaring/5/rapport_om_smaa_handverksfag.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/2821/Helgesen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://scenekunst.no/artikler/forsker-pa-den-skapende-skuespilleren
- https://khio.no/om-kunsthogskolen-i-oslo/aktuelt/design-skaper-scenografi-til-figaros-bryllup
- https://gryjacobsen.com/virkemidler-film/
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/inspisient
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/dramaturg_1
- https://www.kulturskoleradet.no/rammeplanseksjonen/rammeplanen/kapittel-3-fagplanene