Rekvisittdesigneren Kristine Wilhelmsen har jobbet med over 500 kortfilmer, musikkvideor og kommersielle produksjoner. Denne kreative yrkesgruppen skaper visuelle elementer som løfter scenebilder og filmscener. De er nøkkelpersoner i sceniske produksjoner som teater, opera, film og TV.
La oss se nærmere på hva det betyr å være rekvisittdesigner. Vi skal utforske utdanningskrav, arbeidsoppgaver, lønnsnivå og jobbmuligheter. Informasjonen passer både for nysgjerrige og erfarne innen yrket.
Hva er en Rekvisittdesigner?
En rekvisittdesigner finner, lager og vedlikeholder rekvisitter til forestillinger eller filmscener. De sørger for at alt tilbehør passer produksjonens visuelle uttrykk og tidsepoke. Deres jobb er å skape en troverdig opplevelse for publikum.
Kort definisjon av yrket Rekvisittdesigner
Rekvisittdesignere jobber med alt fra små konvolutter til store møbler. De samarbeider tett med scenografer, snekkere, smeder og malere i store produksjoner.
De kan jobbe i teater, film, TV, konsertsaler og operahus. Yrket krever kreativitet, fleksibilitet og praktiske ferdigheter.
Stillingstittel | STYRK-kode |
---|---|
REKVISITØRASSISTENT | 3474113 |
SCENETEKNIKER | 3474105 |
REKVISITAMAKER | 3474104 |
REKVISITØR | 3474103 |
FILMDEKORATØR | 3471122 |
Rekvisittdesignere er nødvendige for å skape engasjerende opplevelser. De er en viktig del av produksjons- og scenemiljøet. Deres arbeid gir liv til forestillinger og filmer.
Fakta om Rekvisittdesigner
Rekvisittdesignere er viktige i kreative bransjer. De samarbeider med scenografer for å lage visuelle stemninger i teater, film og TV. Disse designerne trenger kunnskap om stilhistorie, materialer og praktiske ferdigheter.
Mange rekvisittdesignere reiser med produksjoner på turné. De jobber i teater, film, TV, konserthus og operahus. Yrket har uregelmessige arbeidstider, med intensive perioder før premierer.
Kreativitet og praktiske evner er viktig for rekvisittdesignere. De løser utfordringer og lager rekvisitter som støtter historien. Budsjett, tidsfrister og produksjonsbegrensninger må tas hensyn til.
Fakta om Rekvisittdesigner | Informasjon |
---|---|
Arbeidsområder | Teater, film, TV, konserthus, operahus |
Reiser med produksjoner | Ja, mange rekvisittdesignere reiser med produksjoner på turné |
Arbeidstid | Uregelmessige arbeidstider med intensivt arbeid før premierer |
Nødvendige egenskaper | Kreativitet, praktiske ferdigheter, kjennskap til materialer og stilhistorie |
Rekvisittdesignere er viktige i kreative bransjer. De kombinerer visuell estetikk og praktisk gjennomføring. Dette er avgjørende for å skape gode opplevelser for publikum.
Video av Rekvisittdesigner i arbeid
NRK.no tilbyr en spennende video om en Rekvisittdesigners daglige arbeid. Du får se de kreative prosessene og utfordringene de møter. Rekvisittdesignere skaper autentiske scenemiljøer for uforglemmelige opplevelser.
Rekvisittdesigner: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Rekvisittdesignere gjør mer enn å lage troverdige scenebilder. De bevarer også kulturarv gjennom nøyaktig gjengivelse av historiske perioder. Dette gir publikum et ekte innblikk i fortiden.
Nøkkelfakta om Rekvisittdesigner-yrket | Detaljer |
---|---|
Jobbmuligheter | Flesteparten av rekvisittdesignere jobber som frilansere, da det er begrenset antall heltidsstillinger i bransjen. Å bygge et godt rykte og nettverk er avgjørende for å sikre seg jevn arbeidsmengde. |
Utdanning | Det finnes ingen spesifikk utdanning i Rekvisittdesign i Norge. Mange benytter seg av bachelor-grader innen scenografikunnskap eller lignende fra internasjonale institusjoner. |
Nødvendige ferdigheter | I tillegg til tekniske ferdigheter som maling, søm og forming, kreves det en sterk interesse for teater, kunstneriske evner og et godt historisk perspektiv. |
Videoen gir et unikt innblikk i en Rekvisittdesigners arbeid. Du ser hvordan de skaper magiske opplevelser for publikum. Deres rolle er viktig for å lage minnerike forestillinger.
Hva gjør en Rekvisittdesigner?
En rekvisittdesigner spiller en viktig rolle i teater og film. De finner, lager og tar vare på gjenstander som brukes i forestillinger. Disse små tingene er viktige for å skape den rette stemningen.
Rekvisitører sørger for at alt av utstyr er på plass. De jobber tett med andre i produksjonen. Deres arbeid er avgjørende for å skape en troverdig verden på scenen.
Typiske arbeidsoppgaver for Rekvisittdesigner
- Produksjon, innkjøp og vedlikehold av rekvisitter
- Opprigging og nedrigging av sceneutstyr
- Maling og dekorering av rekvisitter
- Regnskap og lagerstyring for rekvisitter
Daglig rutine
En rekvisittdesigners dag kan være variert og spennende. De har møter med produksjonsteamet og leter etter spesielle gjenstander. De forbereder også alt til forestillingene.
Spesialoppgaver
Noen ganger må rekvisittdesignere gjøre spesielle oppgaver. De kan restaurere gamle ting eller lage unike rekvisitter for spesielle effekter. Dette krever ofte ekstra kunnskap og ferdigheter.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Rekvisittdesigner
Rekvisittdesignere har mange forskjellige oppgaver. De kan finne hverdagslige ting eller lage spesialeffekter. For eksempel kan de skaffe en gammel telefon eller lage en realistisk våpenattrapp.
Oppgave | Ansvar |
---|---|
Rekvisitter for scene | Finne, produsere, vedlikeholde og plassere rekvisitter som er nødvendige for scenehandlingen |
Rekvisitter for skuespillere | Sørge for at skuespillerne har de nødvendige rekvisittene de trenger for sine roller |
Spesialeffekter | Konstruere eller fremskaffe unike rekvisitter som skal skape spesielle visuelle effekter |
Lagerstyring | Administrere og vedlikeholde lageret av rekvisitter, sørge for at alt er tilgjengelig ved behov |
«En Rekvisittdesigner er en uunnværlig del av et produksjonsteam. De sørger for at den visuelle verden vi ser på scenen eller lerretet, er troverdig og støtter opp under historien.»
Verktøy og utstyr de bruker
Rekvisittdesignere bruker mange ulike verktøy og materialer i sitt arbeid. De benytter både tradisjonelle håndverksverktøy og digitale hjelpemidler. Rekvisittdesigner verktøy er en viktig del av yrket.
Lagerstyringssystemer og budsjettverktøy hjelper dem å holde orden på beholdning og kostnader. De bruker også spesialutstyr for å lage aldringseffekter og restaurere rekvisitter.
- Tradisjonelle håndverksverktøy for tre- og metallarbeid
- Maling- og tekstilverktøy
- Digitale verktøy for design og research
- Rekvisitør utstyr som lagerstyringssystemer og budsjettverktøy
- Spesialutstyr for aldringseffekter og restaurering
Mangfoldet av rekvisittdesigner verktøy viser hvor allsidige disse fagfolkene må være. De trenger bred kompetanse for å løse oppgavene sine effektivt og profesjonelt.
Hvem Rekvisittdesigner samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Rekvisittdesignere er nøkkelpersoner i å skape visuelle uttrykk for produksjoner. De jobber tett med flere fagfolk i produksjonsteamet for å lykkes.
Scenografen er en viktig samarbeidspartner for rekvisittdesigneren. De skaper sammen et helhetlig scenebilde som støtter fortellingen.
Regissøren deler sin kreative visjon med rekvisittdesigneren. De diskuterer ideer for å bringe regissørens konsept til live gjennom rekvisitter.
Rekvisittdesigneren samarbeider også med kostymepersonell, lys- og lydteknikere. De jobber med snekkere, smeder og malere for å koordinere alle deler av scenebildet.
Leverandører og antikvitetsforhandlere hjelper rekvisittdesigneren med å skaffe spesielle gjenstander. Dette sikrer at alle nødvendige rekvisitter er tilgjengelige for produksjonen.
Samarbeidspartner | Rolle |
---|---|
Scenograf | Overordnet ansvar for den visuelle utformingen |
Regissør | Har den kreative visjonen for produksjonen |
Kostymepersonell | Bidrar til et helhetlig scenebilde |
Lys- og lydteknikere | Samarbeider om å skape stemning og atmosfære |
Håndverkere (snekkere, smeder, malere) | Utfører spesialoppgaver for rekvisitter |
Leverandører og antikvitetsforhandlere | Skaffer unike eller vanskelig tilgjengelige gjenstander |
Dette tverrfaglige samarbeidet er avgjørende for rekvisittdesignerens suksess. Det sikrer at rekvisittene effektivt formidler fortellingen på en engasjerende måte.
Arbeidstider for Rekvisittdesigner
En rekvisittdesigner har ofte uforutsigbare arbeidstider. Disse varierer med produksjonsfaser og arbeidsoppgaver. Lange dager er vanlige før premierer og under innspillinger.
Rekvisittdesigneren jobber hardt for å få alt klart i tide. Kvelds- og helgearbeid er vanlig under forestillinger og opptak. For rekvisitører på turné kan arbeidstidene være enda mer ujevne.
De kan oppleve intense arbeidsperioder fulgt av pauser. Fleksibilitet og tilpasningsevne er derfor viktig i dette yrket. Yrket gir stor mulighet for variasjon og utfordringer.
- Lange arbeidsdager, spesielt i perioder før premiere og under innspilling
- Kvelds- og helgearbeid er vanlig under forestillinger
- Ujevn arbeidstid for turnéproduksjoner, med intensive perioder etterfulgt av pauser
- Fleksibilitet og tilpasningsevne er nøkkelfaktorer
Yrket gir rekvisittdesigneren rom for kreativitet. De får se sine ideer bli til virkelighet på scenen eller lerretet. Dette gjør jobben spennende og givende.
Hvordan bli Rekvisittdesigner?
Det finnes ingen spesifikk utdanning for rekvisittdesignere i Norge. De fleste har bakgrunn i kunst, håndverk, scenografi eller teatervitenskap. Erfaring fra teater- eller filmproduksjoner er svært verdifullt.
Utdanningskrav og studieløp
Rekvisittdesignere har ingen bestemt utdanningsvei. Mange velger scenografi, teatervitenskap eller kunstfag. Praktisk erfaring fra teater, film eller kulturproduksjoner er viktig.
Relevante kurs og videreutdanning
- Kurs i håndverksteknikker som snekring, maling og tekstilarbeid styrker kompetansen.
- Kurs i materiallære, stilhistorie og historiske perioder er nyttige for å forstå rekvisittenes kontekst.
- Noen tar utdanning ved spesialiserte skoler for teater- og filmteknikk i utlandet.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Samarbeidsevne med andre faggrupper er viktig for rekvisittdesignere. Kreativitet, problemløsningsevne og tekniske ferdigheter er også nøkkelkvalifikasjoner.
Rekvisittdesigner-yrket krever bred kompetanse og tverrfaglig samarbeid. Utdanning innen relevante fagområder er verdifullt.
Praktisk erfaring fra kultur- og underholdningsbransjen gir et godt utgangspunkt. Dette kan lede til en spennende karriere som rekvisittdesigner.
Hvor jobber en Rekvisittdesigner?
Rekvisittdesignere har mange jobbmuligheter i Norge og utlandet. De kan jobbe i teater, film, TV, konserter og kulturinstitusjoner. Mange er frilansere, mens noen har faste stillinger.
Vanlige arbeidssteder for Rekvisittdesignere
- Teatre
- Film- og fjernsynsproduksjoner
- Konserthus og operahus
- Private produksjonsselskaper
- Offentlige kulturinstitusjoner
- Selvstendig næringsdrivende med utleie eller produksjon av spesialrekvisitter
Rekvisittdesignere kan jobbe i reklame, cruise, TV-show og revyer. De lager rekvisitter for teater og spesialgjenstander for film.
Arbeidssted | Eksempler på jobbroller | Aktuelle kvalifikasjoner |
---|---|---|
Teater | Rekvisitør, scenograf, scenearbeider | Håndverkskompetanse, kreativitet, fleksibilitet |
Film/TV | Rekvisittdesigner, lydtekniker, statist | Praktiske ferdigheter, datakunnskaper, serviceinnstilling |
Konserthus/opera | Rekvisittmaker, snekker, rekvisitør | Fagutdanning, sertifiseringer, samarbeidsevner |
Rekvisittdesignere må være flinke med hendene og kreative. De bør være fleksible og serviceinnstilte. Fagutdanning og sertifiseringer kan være nyttig.
Arbeidsmiljø
Rekvisittdesignere møter spennende utfordringer i sitt yrke. De jobber ofte under tidspress, spesielt nær premierer. Budsjettene kan være knappe, og historisk nøyaktighet er viktig.
Yrket har også mange fordeler. Designerne får bruke sin kreativitet og jobber med varierte oppgaver. De bidrar til kunst og kultur på en meningsfull måte.
Rekvisittdesigner arbeidsmiljø er intenst, men givende. Det krever hardt arbeid, men gir også stor tilfredsstillelse.
Utfordringer i Rekvisittdesigner-yrket
- Tidspress og stress, spesielt nær premierer
- Begrensede budsjetter
- Krav om historisk nøyaktighet ved utforming av rekvisitter
Fordeler med Rekvisittdesigner-yrket
- Stor kreativ frihet
- Varierte arbeidsoppgaver
- Mulighet til å bidra til kunst og kultur
Work-life balance for Rekvisittdesigner
Rekvisittdesignere kan slite med å finne god work-life balance. Arbeidstidene er ofte uregelmessige. Jobber finnes mest i større byer med aktive kultur- og mediemiljøer.
Turnevirksomhet gir muligheter for reising og nye opplevelser. Dette kan være spennende, men også utfordrende for privatlivet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Rekvisitør utfordringer er ofte knyttet til større byer. Her finnes aktiv kultur- og medieproduksjon. Rekvisittdesignere kan finne spennende muligheter i disse områdene.
Turnevirksomhet og produksjoner på ulike steder gir variasjon. Dette lar rekvisittdesigneren utforske forskjellige deler av landet.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
Tidspress og stress | Kreativ frihet |
Begrensede budsjetter | Varierte arbeidsoppgaver |
Krav om historisk nøyaktighet | Bidra til kunst og kultur |
«Å være rekvisittdesigner er en konstant balansegang mellom kreativitet og praktiske begrensninger. Det er utfordrende, men også svært tilfredsstillende når du lykkes.»
Myter og fakta om Rekvisittdesigner-yrket
Rekvisittdesigner-yrket er omgitt av myter. Mange tror det bare handler om å shoppe kule ting. Men jobben krever mye research, budsjettering og produksjon av spesiallagde rekvisitter.
Yrket er ikke alltid glamorøst. Det innebærer ofte lange arbeidsdager og fysisk krevende oppgaver. Man trenger ikke være kunstner for å bli rekvisittdesigner.
Praktiske ferdigheter og evne til å organisere er like viktige som kreativitet. La oss se på noen fakta om yrket:
- Rekvisittdesignere bruker mye tid på research for å finne de rette gjenstandene som passer til prosjektet.
- De må ofte designe og produsere spesialtilpassede rekvisitter for å oppfylle regissørens visjon.
- Jobben kan innebære lange dager på settet, der de må håndtere tunge gjenstander og sørge for at alt ser perfekt ut.
- Tekniske ferdigheter som snekring, maling og konstruksjon er like viktige som kunstnerisk kreativitet.
Yrket kan være glamorøst av og til. Men det er mest hardt arbeid som krever mange ferdigheter. Å forstå realitetene gir et mer nyansert bilde av rekvisitør-jobben.
Rekvisittdesigner lønn – Hvor mye tjener en Rekvisittdesigner?
Rekvisittdesignere er viktige i film-, teater- og reklamebransjen. Den gjennomsnittlige månedslønnen for rekvisittdesignere er rundt 48 420 kroner. Dette yrket kan være godt lønnet, spesielt for erfarne fagfolk.
Lønnen påvirkes av flere faktorer. Her er noen viktige punkter å merke seg:
- Erfaring – Mer erfarne rekvisittdesignere kan tjene betydelig mer enn nyutdannede.
- Arbeidsted – Rekvisittdesignere i større produksjoner som film og teater kan ha høyere lønn enn de som jobber i mindre reklameprosjekter.
- Spesialisering – Rekvisittdesignere med særskilt kompetanse innen for eksempel filmproduksjon kan ha en høyere timelønn.
Nyutdannede rekvisittdesignere starter ofte med 35 000 – 40 000 kroner i måneden. Med mer erfaring kan lønnen øke til over 50 000 kroner månedlig. Spesialisering og kompetanse spiller en stor rolle.
Erfaring | Lønnsnivå |
---|---|
Nyutdannet | 35 000 – 40 000 kr/mnd |
Erfaren | 50 000 + kr/mnd |
Det er verdt å merke seg en lønnsforskjell mellom kjønnene. Menn tjener i gjennomsnitt 12% mer enn kvinner i dette yrket.
«Lønn for rekvisittdesignere varierer mye, avhengig av faktorer som erfaring, arbeidsmiljø og type produksjon de jobber med. Men generelt sett er det et godt lønnet yrke, spesielt for de med solid kompetanse og erfaring.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Rekvisittdesigner
Rekvisittdesignere trenger både personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Kreativitet, praktisk sans og fleksibilitet er nøkkelegenskaper. Disse skiller de beste rekvisittdesignerne fra resten.
Faglige ferdigheter for rekvisittdesignere
Solid kunnskap om materialer, historiske perioder og håndverksteknikker er viktig. De må kunne lage fysiske objekter som passer prosjektets visuelle stil. Evnen til å jobbe under press er også avgjørende.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Rekvisittdesignere kan avansere til lederroller som sjefrekvisittdesigner eller gå over til scenografi. Mange spesialiserer seg innen spesialeffekter eller digitale rekvisitter. Dette øker deres attraktivitet på arbeidsmarkedet.
Mulighet for spesialisering og alternative roller
Spesialisering kan omfatte historiske perioder, bransjespesifikke effekter eller digitale rekvisitter. De kan også bli produksjonsdesignere, utstillingsdesignere for museer eller jobbe med eventer. Arbeid med messer er også en mulighet.
Interne karrierestiger og alternative roller
Mange starter i mindre roller og jobber seg oppover. De kan ta på seg nye oppgaver eller se på alternative roller. Dette kan være scenograf, kunstnerisk leder eller produksjonsdesigner.
Kreativitet, praktisk kunnskap og samarbeidsevne er nøkkelfaktorer for suksess. Disse egenskapene er viktige uansett hvilken karrierevei man velger.
Ferdighet | Beskrivelse |
---|---|
Kreativitet | Evnen til å tenke utenfor boksen og komme opp med innovative løsninger. |
Håndverkskunnskap | Forståelse for materialer, teknikker og produksjonsprosesser. |
Tidsplanlegging | Kapasitet til å overholde stramme deadlines og koordinere arbeidet. |
Samarbeidsevne | Evnen til å kommunisere effektivt med andre fagpersoner. |
Problemløsning | Evnen til å tenke kreativt for å finne løsninger på utfordringer. |
Rekvisittdesignere med disse ferdighetene har gode muligheter for rekvisitør karriereutvikling. De kan også utvikle spennende rekvisittdesigner ferdigheter i bransjen.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for rekvisittdesignere i Norge er stabilt, men konkurranseutsatt. Økt produksjon av norske filmer og TV-serier har skapt flere jobbmuligheter. Fremtidige trender inkluderer økt bruk av digitale verktøy og 3D-printing.
Det er økende etterspørsel etter bærekraftige løsninger i produksjoner. Dette påvirker valg av materialer og metoder for rekvisitører.
Nåværende behov i markedet
Over 500 rekvisittdesignere har jobbet med kort- og reklameproduksjoner i Norge siden 2003. Mange har også vært produksjonsdesignere for filmer og TV-serier fra 2007 til 2023.
Dette viser et stabilt og aktivt marked for kvalifiserte rekvisittdesignere.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Rekvisittdesigner
- Økt bruk av digitale verktøy og 3D-printing for å skape unike rekvisitter
- Større fokus på bærekraftige og miljøvennlige løsninger i produksjoner
- Tettere samarbeid mellom rekvisittdesignere, scenografer og produksjonsdesignere
- Vekst i TV- og streaming-innhold, som skaper flere jobbmuligheter
Fremtidsutsiktene for yrket rekvisittdesigner ser lovende ut. Markedet forventes å holde seg stabilt eller vokse noe i årene som kommer.
Nyttige ressurser og lenker
Som rekvisittdesigner har du mange ressurser til rådighet. Disse kan hjelpe deg i arbeidet og karriereutviklingen din. La oss se på noen viktige alternativer.
Fagorganisasjoner for rekvisittdesignere
Film- og Teaterteknisk Forening (FTF) er en sentral ressurs for rekvisittdesignere. De er den største fagorganisasjonen i Norge for denne bransjen. FTF tilbyr faglig påfyll, nettverksbygging og interessepolitisk arbeid.
Bransjeportaler og fagfora
Scenekunst.no er en nyttig plattform for film-, TV- og teaterarbeidere. Her finner du bransjerelevante nyheter, arrangementer og muligheter for nettverksbygging.
Hålogaland Teater deler også verdifull kunnskap om rekvisittdesign gjennom sine digitale ressurser.
Utdanning, lønn og stillinger
Utdanning.no er en verdifull kilde for rekvisittdesignere. Her finner du studietilbud, lønnsstatistikk og stillingsannonser.
NAVs arbeidsmarkedsstatistikk og Statistisk sentralbyrå gir oppdatert statistikk om yrket. Filmweb og Norsk filminstitutt er nyttige for film- og TV-produksjon.
Disse ressursene hjelper rekvisittdesignere å holde seg oppdatert. De kan bygge nettverk og finne verdifull informasjon for yrket sitt.
Kort oppsummering av hva Rekvisittdesigner innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Rekvisittdesigner er et kreativt yrke som bringer historier til live. De skaper autentiske visuelle opplevelser for publikum. Yrket krever kunstneriske, praktiske og organisatoriske ferdigheter.
Dette yrket gir rom for kreativ utfoldelse og varierte arbeidsoppgaver. Rekvisittdesignere jobber med spennende prosjekter innen kultur og underholdning. De er ettertraktede i film, teater og reklame.
Yrket har utfordringer som uregelmessige arbeidstider og høyt press. Likevel tilbyr det en givende karriere for de rette personene. Rekvisittdesignere bruker sin kreativitet for å skape magi på scenen.
FAQ
Hva er en rekvisittdesigner?
Hvilke arbeidsoppgaver har en rekvisittdesigner?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en rekvisittdesigner?
Hvem samarbeider rekvisittdesignere med?
Hvordan blir man rekvisittdesigner?
Hvor jobber rekvisittdesignere?
Hva er typisk lønn for en rekvisittdesigner?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en rekvisittdesigner?
Hvordan ser fremtidsutsiktene for rekvisittdesignere ut?
Kildelenker
- https://www.kristinewilhelmsen.no/cv
- https://amund.info/2020/08/pa-veg-te-stiklestad/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/rekvisitor
- https://utdanning.no/nn/node/396214
- https://www.bergenkino.no/f/sword-art-online-progressive-scherzo-of-deep-night/1393
- https://www.jansverre.net/john-titor-myten-p-internett-som-skte-endre-fremtiden/
- https://entameclip.com/no/news/411391/
- https://no.stagepool.com/rekvisitr/100864/rekvisitr_og_rekvisittmaker_skes_til_riksteatret
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/rekvisitor_luca_rossi
- https://www.kristiania.no/contentassets/ed39071087e644bfb60c5a16b1091bbc/endelig-program-city-of-angels.pdf
- https://eventyriparken.ticketco.events/no/nb/m/e/vandreteater_i_bergen
- https://teaterneuf.no/bli-med/
- https://spfx.no/tips-organisering-av-sminke-pa-film-og-tv-produksjoner/
- https://carteblanche.no/wp-content/uploads/CB-arsrapport-2020-web.pdf
- https://halogalandteater.no/sites/default/files/attachments/production/2016/Årsmelding 2003.pdf
- https://www.danstidningen.se/2012/02/16/ping-pong-pathos-2/
- https://anime.atsit.in/no/?p=85202
- https://no.swewe.net/word_show.htm/?603143_1&Fui
- https://entameclip.com/no/news/348705/
- https://fagbladet.no/jobbtema/handlagerrekvisitter-6.107.860559.6284b21120
- https://www.ncscolour.no/fargeskolen-kurs/ncs-kursledere?srsltid=AfmBOooM6kMQIDcClY3wA8MQkLYxRybyG8YoHcRdVefahEwloAcYQPHC
- https://www.ncscolour.no/fargeskolen-kurs/84-historiske-farger-stilhistorie?srsltid=AfmBOoqHOfvjoEZPC9yZuzjdJbt4XuGWUj2nVulPTfWYM8xGuL_mMAoM
- https://no.stagepool.com/rekvisitr
- https://scenekunst.no/stillingsannonser/rekvisitor-rekvisittmaker-rogaland-teater