Overstyrmann er en viktig rolle om bord på skip. De sørger for trygg og effektiv skipstrafikk. La oss se nærmere på hva yrket innebærer.
En overstyrmann er kapteinens nærmeste medarbeider på handels- og passasjerskip. De har ansvar for skipets stabilitet, lasting og lossing. Dette er viktig for sikker og effektiv sjøfart.
For å bli overstyrmann trengs maritim utdanning, sertifiseringer og fartstid. Vi skal se på daglige oppgaver og lønnsutsikter for denne spennende jobben.
Hva er en Overstyrmann?
En overstyrmann er kapteinens høyre hånd på handels- og passasjerskip. De har ansvar for lasting, lossing og skipets sikkerhet. Overstyrmenn er viktige i skipets ledergruppe sammen med kapteinen og maskinsjefen.
Kort definisjon av yrket Overstyrmann
Overstyrmenn er maritime offiserer som hjelper kapteinen med å lede skipet. De organiserer arbeidet på dekk og sørger for skipets sikkerhet og stabilitet.
De koordinerer også laste- og losseoperasjoner. Overstyrmenn er sentrale i skipets daglige drift og ledelse.
Ansvarsområder | Viktige egenskaper |
---|---|
|
|
Overstyrmenn trenger både teknisk kunnskap og lederegenskaper. De jobber tett med andre offiserer og mannskap.
Deres mål er å sikre at skipet drives trygt og effektivt. Rollen krever god organisering og evne til å ta raske beslutninger.
Fakta om Overstyrmann
Overstyrmann er en nøkkelrolle i skipets ledergruppe. Du kan jobbe på ulike skip som tankskip og offshorefartøy. Jobber finnes både i norske og internasjonale farvann.
Landbaserte jobber i maritime bedrifter er også mulig. Dette kan være innen administrasjon eller sikkerhetsarbeid. Du trenger solid bakgrunn som matros eller fisker.
Minst 6 måneders fartstid som kadett er nødvendig. Du må også ha de riktige sertifikatene. Utdanningsveien starter ofte med fagbrev i matrosfag.
Deretter følger toårig dekksoffiserutdanning. Videre opplæring som styrmann er neste steg. Til slutt kan du avansere til overstyrmann.
- Overstyrmann er en del av skipets ledergruppe sammen med kaptein, maskinsjef og førstemaskinist
- Jobber på ulike typer skip som tankskip, offshorefartøy og hurtigbåter, både i norske og internasjonale farvann
- Kan også få landbaserte jobber i maritime bedrifter, f.eks. innen administrasjon, personalledelse eller kvalitets- og sikkerhetsarbeid
- Utdanningsveien går fra fagbrev som matros/fisker, via toårig dekksoffiserutdanning og fartstid som kadett og styrmann
- Viktige egenskaper er besluttsomhet, effektivitet, nøyaktighet, serviceinnstilling, gode samarbeidsevner og lederegenskaper
Overstyrmann – Fakta | Detaljer |
---|---|
Utdanningskrav | Fagbrev som matros/fisker, toårig dekksoffiserutdanning, sertifikater, fartstid som kadett og styrmann |
Arbeidsområder | Handelsfartøy, passasjerskip, tankskip, offshorefartøy, hurtigbåter, landbaserte maritime stillinger |
Viktige egenskaper | Besluttsomhet, effektivitet, nøyaktighet, serviceinnstilling, samarbeidsevner, lederegenskaper |
Lønnsspekter | Varierer avhengig av erfaring, spesialiseringer og geografisk plassering |
Overstyrmenn har ansvar for navigasjon og sikkerhet ombord. De er viktige i maritim sektor. Med riktig utdanning kan du jobbe på skip eller i land.
Mulighetene for videre vekst er gode. Du kan avansere til kaptein med tiden.
Video av Overstyrmann i arbeid
Overstyrmenn er viktige i maritim sektor. De sikrer effektiv og trygg drift av skip. Deres kunnskap om navigasjon, last og sikkerhet er avgjørende.
De beskytter mannskap, passasjerer og last. Dette støtter global handel og økonomi. Overstyrmenn bidrar også til å redde liv.
Overstyrmann: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Lars Morten Herheim er et godt eksempel på en overstyrmann. Han byttet fra kokk til servitør, før han ble overstyrmann. Herheim fullførte maritime studier ved Høgskolen i Vestfold.
Han begynte i Redningsselskapet i 2016. Herheim har jobbet på ulike redningsskøyter. Han er også dykker og maritim redningsmann.
Herheim startet som frivillig i Moss Sjøredningskorps i 2007. Han har vært engasjert i frivillig arbeid siden. På fritiden er han instruktør for Sjøredningskolen i Horten.
Redningsselskapet trenger flere *overstyrmann* og *maskinister*. De søker lagspillere som er interessert i sjøredning. Deres visjon er «Ingen skal drukne».
Overstyrmenn som Herheim er viktige for samfunnet. De ivaretar *maritim sikkerhet* og *skipsdrift*. Deres arbeid støtter global handel og økonomi. De bidrar også til å redde liv.
Hva gjør en Overstyrmann?
Overstyrmenn har en nøkkelrolle i skipsdriften og maritim ledelse. De har bred kompetanse og omfattende erfaring. Deres ansvar sikrer smidig og trygg skipsfart.
Typiske arbeidsoppgaver for Overstyrmann
En Overstyrmann har en sentral posisjon i skipets drift. De har mange viktige ansvarsområder.
- Overvåke og koordinere laste- og losseoperasjoner for å sikre skipets stabilitet og sikkerhet
- Planlegge og gjennomføre navigasjon ved hjelp av elektroniske kart, radar og andre navigasjonsverktøy
- Delegere og overvåke daglige vedlikeholdsoppgaver på dekk
- Utføre administrativt arbeid som rapportering, dokumentasjon og kommunikasjon med myndigheter
Spesialoppgaver for Overstyrmann
Overstyrmenn kan også få mer spesialiserte oppgaver. Disse kommer i tillegg til de daglige rutinene.
- Medisinsk ansvar og førstehjelp for mannskapet om bord
- Planlegging og koordinering av større reiser og havnebesøk
- Representasjon og samarbeid med havnemyndigheter og andre eksterne parter
Overstyrmenn er uerstattelige i den maritime bransjen. De har stort ansvar for skipsdrift, sikkerhet og logistikk. Deres brede kompetanse gjør dem til viktige ressurser.
Verktøy og utstyr de bruker
Overstyrmann styrer skipet med avansert teknologi. De bruker elektroniske kart, radar og GPS-systemer for å holde styr på skipets posisjon. Med kommunikasjonsutstyr som radio og satellittelefon, holder de kontakten med land og andre skip.
Sikkerhetsutstyr og lastehåndteringssystemer er også viktige for overstyrmenn. Dette omfatter livbåter, brannslokkingsutstyr og kraner for gods. De må kunne bruke og vedlikeholde alt dette skipsutstyret.
Verktøy og utstyr | Funksjon |
---|---|
Elektroniske kart | Visuell fremstilling av navigasjonsdata for å kartlegge skipets posisjon og kurs |
Radar | Deteksjon og overvåkning av objekter i nærheten av skipet |
GPS-systemer | Nøyaktig posisjonering ved hjelp av satellittnavigasjon |
Kommunikasjonsutstyr | Opprettholdelse av kontakt med land og andre skip |
Sikkerhetsutstyr | Beskyttelse av mannskap og fartøy i nødsituasjoner |
Lastehåndteringssystemer | Effektiv lasting og lossing av gods |
Disse maritime teknologiene og utstyret er nødvendige for overstyrmenn. De bruker dem for å navigere og styre skipet trygt og pålitelig.
Hvem Overstyrmann samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Overstyrmenn har en sentral rolle i det maritime samarbeidet om bord. De jobber tett med kapteinen, andre styrmenn og maskinister. Kommunikasjon med havnemyndigheter, loser og lasteeiere er også viktig.
Samarbeid med rederiet og maritime myndigheter er en naturlig del av jobben. På større skip kan besetningen bestå av en kaptein, en overstyrmann og to-tre styrmenn.
Overstyrmennene koordinerer innsatsen til hele skipsbesetningen. De sørger for at alle oppgaver blir utført riktig. Deres ansvar omfatter navigasjon, lastehåndtering, sikkerhet og beredskap.
Samarbeidspartnere | Rolle og ansvar |
---|---|
Kaptein | Øverste ansvarlig for skipet og mannskapet |
Andre styrmenn | Utfører navigasjons- og styrmannsoppgaver |
Maskinister | Ansvarlig for drift og vedlikehold av skipets maskiner |
Matroser | Utfører praktiske oppgaver om bord |
Havnemyndigheter | Ansvarlig for behandling av skip som ankommer og forlater havnen |
Loser | Lokalkjente som assisterer skipet i innseiling og utseiling av havner |
Lasteeiere | Ansvarlig for last som losses og losses |
Rederiet | Eier og operatør av skipet |
Maritime myndigheter | Regulerer og kontrollerer maritim aktivitet |
Overstyrmenn sikrer at skipet opererer trygt og effektivt under hele reisen. De samarbeider med ulike parter for å oppnå dette. Deres innsats er avgjørende for en vellykket seilas.
Arbeidstider for Overstyrmann
Overstyrmann har ofte uregelmessige arbeidstider i maritime yrker. De jobber i skiftordninger med lange perioder på sjøen og friperioder. En vanlig arbeidsdag kan vare fra tidlig morgen til sen kveld.
Sjøfolk skal jobbe 8 timer i døgnet ifølge regelverket. De skal ha ett døgns hvile hver uke og fri på offentlige fridager. Skip i innenriks rutefart kan ha unntak fra denne regelen.
Skipsføreren har ansvaret for å følge reglene om arbeidstid og hviletid om bord. Dette gjelder spesielt for skip med vakt- eller skiftordninger.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Gjennomsnittlig oppsigelsestid | 3 måneder, med mulighet for opp til 6 måneder for skipsførere over 50 år med minst 10 års tjeneste. |
Ansettelseskontrakt | Skal spesifisere lønns- og kostgodtgjørelsesdato for skipsføreren/styrmannen. |
Tjenestetid om bord | Normalt 4 uker, med minst 3 uker fri/fritid i land mellom tjenestene. |
Ferie/fritid | Minimum 3 uker ferie/fritid om sommeren for skipspersonell. Mulig å avtale ekstra feriedager utover normal turnusordning. |
Lønn og lønnsutvikling | Årlig vurdering av lønnsnivå og lønnsutvikling basert på økonomi, produktivitet og konkurransedyktighet. Erfaringstillegg etter 5 års tjeneste. |
Overstyrmannens arbeidstid preges av maritime turnusordninger. De har lange perioder på sjøen og friperioder i land. Dette krever god organisering og fleksibilitet, men gir også balanse mellom jobb og fritid.
Hvordan bli Overstyrmann?
Å bli overstyrmann krever solid maritim utdanning og sertifisering. Det starter med fagbrev i matrosfag eller studiespesialiserende utdanning. Deretter følger dekksoffiserutdanning ved fagskole eller bachelorstudium i nautikk.
Utdanningskrav og sertifisering
Utdanningen til overstyrmann består av flere viktige steg. Disse inkluderer grunnleggende maritim opplæring og spesialisert dekksoffiserutdanning.
- Fagbrev i matrosfag eller studiespesialiserende utdanning
- Dekksoffiserutdanning ved fagskole eller bachelor i nautikk
- Fartstid som kadett og nødvendige sertifikater, som sertifikat for dekksoffiser klasse 3
Flere sertifiseringer kreves innen navigasjon, sikkerhet og kompetanse til sjøs. Dette omfatter helseattest, godt fargesyn og god hørsel.
Videreutdanning og spesialisering
Overstryrmannen må ta relevante kurs for å holde seg oppdatert. Dette kan være innen skipsteknologi, navigasjon eller maritim miljødrift.
Mange velger å spesialisere seg innen offshore, cruise eller godstransport. Dette gir mulighet for å utvikle spisskompetanse i yrket.
«Målsettingen er at en student skal kunne løse dekksoffisersertifikat klasse 3 etter fire år.»
Sjøkapteinssertifikat krever 24 måneders fartstid som overstyrmann med klasse 2-sertifikat. Dette viser hvor grundig utdanningen er for yrket.
Hvor jobber en Overstyrmann?
Overstyrmenn i Norge jobber ofte på handels- og passasjerskip, rederier og i offshorevirksomhet. De seiler i norske og internasjonale farvann på ulike fartøy. Dette inkluderer tankskip, offshorefartøy, hurtigbåter og ferger.
Besetningen varierer, men består vanligvis av en kaptein, en overstyrmann og to til tre styrmenn. Overstyrmenn er sentrale i skipets drift og navigasjon. De kan avansere til stillinger som skipsfører eller i rederiadministrasjon.
Karrieremuligheter for Overstyrmenn
- Styrmenn kan avansere til roller som overstyrmann og senere kaptein.
- Erfarne overstyrmenn kan finne arbeid innen maritime administrative roller og personalledelse.
- Overstyrmenn kan jobbe for rederier, offshorebedrifter og andre maritime virksomheter.
Utdanning, sertifiseringer og fartstid er viktige for karriereutvikling som overstyrmann. Etter- og videreutdanning hjelper dem å holde seg oppdatert på endringer i bransjen.
Arbeidsted | Typiske Arbeidsoppgaver |
---|---|
Handels- og passasjerskip | Navigasjon, skipskontroll, HMS-arbeid, ansvarsområder som nestkommanderende |
Offshorevirksomhet | Operasjon av offshorefartøy, koordinering av personell og ressurser |
Rederiadministrasjon | Kvalitetssikring, personalledelse, prosjektledelse, strategisk planlegging |
Overstyrmenn har mange jobbmuligheter innen maritime næringer. De kan arbeide både til sjøs og på land. Deres kompetanse er ettertraktet i rederier og offshorevirksomhet.
Arbeidsmiljø
Å være overstyrmann i maritim sektor byr på utfordringer og fordeler. Maritim livsstil innebærer lange perioder borte fra hjemmet. Krevende værforhold til sjøs er også vanlig.
Yrket gir spennende muligheter med varierte arbeidsoppgaver. Sjømannslivet tilbyr reising og konkurransedyktige arbeidsforhold til sjøs.
Utfordringer i Overstyrmann-yrket
Lange perioder borte fra hjemmet er en stor utfordring. Intense arbeidsperioder på havet kan være fysisk og psykisk krevende.
Arbeidsmiljøet til sjøs preges av uforutsigbare værforhold. Dette krever profesjonell håndtering fra overstyrmenn.
Fordeler med Overstyrmann-yrket
Yrket byr på varierte arbeidsoppgaver og reisemuligheter. Lønns- og arbeidsvilkårene er generelt gode.
Overstyrmann er en anerkjent stilling i bransjen. Den har god status og regnes som en kvalifisert maritim stilling.
Work-life balance for Overstyrmann
Arbeidstiden er strukturert som skiftordning med intensive perioder på havet. Disse følges av lengre friperioder hjemme.
Denne ordningen kan være gunstig for work-life balance. Den gir mulighet for restitusjon og kvalitetstid med familie.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Overstyrmannstillinger finnes over hele verden. Skipsfart og maritim virksomhet er en global industri.
Dette gir fleksibilitet og tilgjengelighet for arbeidssøkere. Det krever også evne til å tilpasse seg ulike kulturer.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
|
|
Arbeidet som overstyrmann krever tilpasningsevne og profesjonalitet. Det gir unike muligheter innen den maritime sektoren.
Myter og fakta om Overstyrmann-yrket
Det finnes mange myter om overstyrmenn i skipsfartsbransjen. Folk tror ofte at de alltid er på havet. Men mange jobber faktisk i skift med lange perioder hjemme.
Noen tror yrket bare passer for menn. Sannheten er at moderne skipsfart trenger teknisk kompetanse og lederegenskaper uavhengig av kjønn.
En annen myte er at overstyrmenn har få muligheter for vekst. I virkeligheten tilbyr sjøfartsrealiteter mange sjanser for spesialisering og forfremmelse innen ulike felt.
- Mange overstyrmenn jobber i skiftordninger med langvarige perioder hjemme, ikke kontinuerlig ute på havet.
- Yrket er åpent for både kvinner og menn, da skipsliv krever høy teknisk kompetanse og lederegenskaper.
- Overstyrmenn har gode muligheter for videreutdanning, spesialisering og forfremmelse innen skipsfart.
Ved å forstå de reelle sjøfartsrealiteter, ser vi et klart bilde av yrket. Overstyrmenn møter spennende muligheter og utfordringer i sitt arbeid.
Myte | Fakta |
---|---|
Overstyrmenn er alltid ute på havet | Mange jobber i skiftordninger med lange perioder hjemme |
Yrket passer bare for menn | Moderne skipsfart krever kompetanse og lederegenskaper uavhengig av kjønn |
Begrenset mulighet for forfremmelse og videreutvikling | Gode spesialiserings- og avansementsmuligheter innen ulike fagområder og skipstyper |
Å se forbi maritime karrieremyter gir et mer realistisk bilde av yrket. Overstyrmenn har mange muligheter i sin karriere på sjøen.
Overstyrmann lønn – Hvor mye tjener en Overstyrmann?
Lønnen i maritim sektor varierer mye. Den avhenger av stilling, ansvar og erfaring. Statistisk sentralbyrå viser at gjennomsnittlig månedslønn innen sjøfart var 75.200 kroner i 2023. Noen overstyrmenn tjener enda mer, spesielt i offshoreindustrien.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere faktorer påvirker sjøoffiserlønn og inntekt til sjøs for overstyrmenn. Erfaring og ansiennitet spiller en stor rolle. Spesialisering og geografisk plassering er også viktige faktorer.
- Erfaring og ansiennitet – Nyutdannede andrestyrmenn kan tjene rundt 50.000 kroner i måneden, mens erfarne overstyrmenn kan nå 60.000 kroner eller mer.
- Spesialisering – Overstyrmenn med spesialkompetanse, for eksempel innen olje- og gassutvinning, kan tjene over 125.900 kroner i måneden.
- Geografisk plassering – Lønningene kan variere basert på om man jobber langs kysten, i offshore-næringen eller i annen maritim virksomhet.
Startlønn og gjennomsnittlønn
Gjennomsnittlig månedslønn for overstyrmenn med maritim bachelorgrad er 62.650 kroner. Startlønn for nyutdannede overstyrmenn ligger vanligvis rundt [X] kroner per måned. Erfarne overstyrmenn kan tjene mellom [Y] og [Z] kroner per måned.
Toppnivået for seniorposisjoner kan overstige [W] kroner i måneden. Utdanningsnivå påvirker også lønnsnivået i maritim bransje.
«Lønnsnivået i maritim bransje varierer også basert på utdanningsnivå, hvor universitets- og høgskoleutdanning kan påvirke lønnsnivået.»
Offshore-overstyrmenn kan tjene godt på grunn av lange friperioder. Dette regnes som et attraktivt aspekt ved yrket.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Overstyrmann
En vellykket overstyrmann trenger flere faglige ferdigheter og personlige egenskaper. Maritime lederegenskaper som besluttsomhet og nøyaktighet er viktige. Avansert sjøoffiserkompetanse innen navigasjon, lasthåndtering og sikkerhetsprosedyrer er også nødvendig.
Faglige ferdigheter for Overstyrmann
- Kompetent i navigasjon, bruk av kartplotter og elektroniske navigasjonssystemer
- Dyktig i håndtering av last og lasting/lossing av fartøy
- Kunnskap om sikkerhetsprosedyrer og beredskapsplaner om bord
- Erfaring i effektiv kommunikasjon med mannskapet og andre sjøfolk
- Forståelse av meteorologi og evne til å tolke værinformasjon
Karriere- og utviklingsmuligheter for Overstyrmann
En overstyrmann kan avansere til kaptein eller landbaserte roller i maritim administrasjon. Det finnes også muligheter for karriereutvikling til sjøs, som spesialisering innen offshore-operasjoner.
Interne karrierestiger kan føre til stillinger som stabilitetssjef, maskinromsoperatør eller teknisk sjef. Disse rollene gir nye utfordringer og ansvar.
Videreutdanning og alternative roller for Overstyrmann
Overstyrmenn kan ta videreutdanning innen maritim logistikk eller havneadministrasjon. Dette åpner dører for karrierer utenfor det direkte sjømannsyrket, men fortsatt innen den maritime industrien.
Kompetansekrav | Sertifikater og godkjenninger |
---|---|
Skipsfører, overstyrmann og ansvarshavende vaktoffiser på dekk | Relevant kompetansesertifikat for dekksoffiser |
Maskinsjef, førstemaskinist og ansvarshavende vaktoffiser i maskin | Kompetansesertifikat for maskinoffiser |
Elektrikeroffiser | Kompetansesertifikat for elektrikeroffiser |
Plattformsjef, stabilitetssjef, kontrollromsoperatør, teknisk sjef, teknisk assistent og maskinromsoperatør | Relevant kompetansesertifikat for flyttbare innretninger |
Fører av fritidsfartøy med skroglengde 15 meter eller mer | Gyldig sertifikat for å føre fritidsfartøy |
Arbeidsmarked og etterspørsel
Overstyrmenn har gode jobbmuligheter i Norge. Maritim arbeidskraft er svært ettertraktet. Dette skyldes den pågående utviklingen og veksten i sjøfartsnæringen.
Sektoren tilbyr mange jobber, både til sjøs og på land. Dette gir overstyrmenn flotte muligheter for karriereutvikling.
Nåværende behov i markedet
Den maritime næringen trenger stadig kvalifisert personell. Strenge regler krever at rederier har tilgang på dyktige arbeidere. Kravene gjelder alder, helse og opplæring for sjøfolk.
Mange maritime jobber innebærer drift døgnet rundt. Dette åpner for fleksible arbeidstider.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Overstyrmann
- Økt satsing på miljøvennlig skipsfart og nye teknologiske løsninger vil endre kompetansebehovene for overstyrmenn.
- Digitalisering av skipsfartsindustrien skaper behov for overstyrmenn med IKT-kompetanse.
- Globale faktorer som bærekraft og endringer i verdikjeder vil påvirke skipsfartens fremtid og overstyrmennenes rolle.
Nøkkeltall | Verdi |
---|---|
Minimumsalder for sjøfolk | 16 år |
Helsekrav for sjøfolk | Gyldig helsesertifikat |
Opplæringskrav for sjøfolk | Sertifisering |
Overstyrmenn har et solid arbeidsmarked. Dette drives av vekst og utvikling i shipping. Fremtiden byr på spennende endringer innen miljø og teknologi.
Bærekraft blir stadig viktigere. Overstyrmenn må derfor hele tiden utvikle sin kompetanse.
Nyttige ressurser og lenker
Som overstyrmann må du holde deg oppdatert. Viktige områder er maritime ressurser, sjøfartsorganisasjoner og nautisk utdanning. Her er noen nyttige kilder å kjenne til:
Aktuelle fagorganisasjoner for Overstyrmann
- Norsk Sjøoffisersforbund – Interesseorganisasjon for sjøoffiserer i Norge
- Maritimt Forum – Bransjeorganisasjon for den maritime næringen i Norge
Bransjenettverk og fagfora innen Overstyrmann-yrket
Aktiv deltakelse i bransjenettverket og fagfora er verdifullt for overstyrmannen. Her er noen eksempler:
- LinkedIn-gruppe for Norske Sjøoffiserer – Nettverksgruppe på LinkedIn
- Maritimt Forum Facebook-gruppe – Diskusjonsforum på Facebook
- Maritimt Forumas konferanser – Årlige bransjehendelser
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Her finner du informasjon om nautisk utdanning, lønnsnivå og jobbmuligheter for overstyrmann:
- Samordna opptak – Maritim utdanning – Oversikt over maritim utdanning i Norge
- Statistisk sentralbyrå – Lønnsstatistikk – Offisiell lønnsstatistikk
- NAV – Ledige stillinger – Jobbportal med maritime stillingsannonser
«Å være leder krever en livsstil og inkluderer evnen til å initiere utvikling, ta initiativ, holde seg oppdatert, motivere, samarbeide, og skape noe.»
– Sitert fra forskningen om lederskap for overstyrmann
Kort oppsummering av hva Overstyrmann innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Overstyrmann har en nøkkelrolle i skipsfarten. De har ansvar for sikkerhet, navigasjon og lastehåndtering om bord. Dette yrket er avgjørende for global handel og transport.
Overstyrmenn kan se frem til god lønn og spennende karrieremuligheter. De kan avansere til kaptein eller ta landbaserte maritime stillinger. Yrket åpner for en variert karriere med internasjonale perspektiver.
Skipsfarten er viktig for verdensøkonomien. Overstyrmenn er en vital del av denne globale maritime karrieren. Jobben krever omfattende fagkunnskap og erfaring.
Yrket gir muligheter for personlig vekst i en dynamisk bransje. Det danner et solid grunnlag for en meningsfull karriere. Dette gjelder både til sjøs og på land.
En karriere som overstyrmann berører maritim karriere, sjøfartsyrker og hele skipsfartens betydning. Det gir mange muligheter for en innholdsrik yrkesreise.
FAQ
Hva er en overstyrmann?
Hva er en overstyrmans arbeidsoppgaver?
Hvor mye tjener en overstyrmann?
Hvordan blir man overstyrmann?
Hvilke arbeidsplasser finnes for overstyrmenn?
Hvilke personlige egenskaper kreves for å lykkes som overstyrmann?
Kildelenker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/overstyrmann
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/258228
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/overstyrmann
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://rs.no/kokken-som-ble-overstyrmann/
- https://www.fjt.no/nyheter/i/bgmj7d/fraa-brua-paa-det-82-meter-lange-lasteskipet-har-overstyrmann-siv-27-full-kontroll
- https://studenttorget.no/styrmann
- https://lovdata.no/forskrift/2011-12-22-1523/§29
- https://www.marfag.no/k52/del-b-regler-for-styring-og-seilas
- https://yrkesportalen.no/yrke/kaptein-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3158762/HansenWikholtogSteine.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3041900/Noshin skogstad masteroppgave.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://yrkesportalen.no/yrke/batkaptein-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-474/KAPITTEL_3-2
- https://lovdata.no/lov/1977-06-03-50
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/534125
- https://www.ntnu.no/studier/353mn/jobbmuligheter
- https://no.wikipedia.org/wiki/Dekksoffiser
- https://www.gann.no/aktuelt/ledig-stilling-som-overstyrmann
- https://www.jobbnorge.no/nn-no/ledige-stillingar/stilling/pdf/110868?p=0
- https://jobbsafari.no/jobb/overstyrmann-i-ressursgruppe-nordmre-2238912
- https://app.jobbe.ai/stillinger/1961c59d-82f7-4ae5-a2d8-44ee3633e453
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.usn.no/hub/teknologi/maritim-karriere-dette-kan-du-tjene
- https://bransjeblogg.com/styrmann-loenn-hvor-mye-tjener-en-styrmann/
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/*
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_14
- https://abm-utvikling.no/en-detaljert-guide-til-matros-jobb-alt-du-trenger-a-vite/
- https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-02-23-46/KAPITTEL_2
- https://karrierestart.no/bransje/shipping-off-onshore-maritim/784-maritimt-bransjemagasin-maritime-yrker-pa-land
- https://www.dnmf.no/skipsledelse/category1352.html
- https://www.marfag.no/k33/del2
- https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle/11250/161712/Effektiv kommunikasjon i krisesituasjoner.pdf?sequence=1
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/151968/NorheimOenVestvik.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://studenttorget.no/frisor
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/2448164/Alfsvåg3Øvrebotn19Larsen7Styve12.pdf?sequence=1&isAllowed=y