Som opplæringskonsulent for e-læring kan du forme fremtidens fagopplæring. Dette yrket byr på spennende muligheter og utfordringer. La oss utforske hva jobben innebærer og hvordan du kan utvikle din karriere innen feltet.
En opplæringskonsulent for e-læring har en viktig rolle i dagens digitale utdanningslandskap. Jobben kombinerer pedagogikk og teknologi på en unik måte. Vi skal se nærmere på hva som gjør dette yrket så interessant.
Hva er en Opplæringskonsulent for e-læring?
En opplæringskonsulent for e-læring er ekspert på digital læring og undervisning. De utvikler, iverksetter og vurderer e-læringsløsninger for bedrifter. Disse fagfolkene sikrer effektiv kunnskapsoverføring gjennom nyskapende digitale verktøy.
Kort definisjon av yrket Opplæringskonsulent for e-læring
Opplæringskonsulenter for e-læring knytter teknologi og læring sammen. De bruker sin kunnskap for å lage og forbedre digital opplæring.
De møter organisasjonenes behov og fremmer ansattes utvikling. Disse fagfolkene er viktige for å sikre effektiv e-læring i bedrifter.
«Opplæringskonsulenter for e-læring er utrettelige pådrivere for å fremme digital kompetanse i organisasjoner.»
Opplæringskonsulenter for e-læring har ekspertise innen pedagogikk, teknologi og prosjektledelse. De sørger for at organisasjoner lykkes i den digitale tidsalderen.
De har ansvar for at e-læringstiltak gir målbare resultater. Dette skaper verdi for både bedriften og de ansatte.
Fakta om Opplæringskonsulent for e-læring
Opplæringskonsulenter for e-læring hjelper lærlinger i overgangen fra skole til jobb. El-Fagenes Opplæringskontor (ELFOB) i Buskerud har ca. 300 lærekontrakter. De ansetter mest innen teknologi, ingeniørfag og økonomi.
ELFOB ble grunnlagt i 1997 og eies av rundt 140 elektrobedrifter. De lager lærekontrakter og sørger for at de følges. Lærlingene får praktisk opplæring i bedriftene de jobber i.
ELFOB tilbyr også teoriundervisning både i datarom og på nett. Dette hjelper lærlingene å få en fullstendig opplæring.
Monica Jøsendal fant fire viktige behov for lærlinger i sin masteroppgave. Disse er trygghet, oversikt, koordinering og faglig utvikling. Opplæringskonsulentene hjelper med å møte disse behovene.
Jøsendal mener vi bør fokusere mer på rettferdighet i yrkesfag. Opplæringskonsulentene kan bidra til et inkluderende arbeidsmiljø for alle lærlinger.
Opplæringskonsulenter for e-læring er viktige for lærlingenes suksess. De besøker lærlingene jevnlig og organiserer teoriundervisning. De skaper også et trygt arbeidsmiljø for alle.
Med gode IT-ferdigheter tilpasser de opplæringen til hver lærling. Slik hjelper de med å forme fremtidens fagarbeidere.
Video av Opplæringskonsulent for e-læring i arbeid
Opplæringskonsulenter for e-læring moderniserer opplæring i bedrifter og organisasjoner. De sikrer at fagopplæring følger den digitale utviklingen. Deres rolle er avgjørende for effektiv læring i dagens samfunn.
Opplæringskonsulent for e-læring: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Disse ekspertene gir arbeidstakere tilgang til arbeidsdag og betydning e-læring. De skreddersyr opplæring for økt kompetanse og produktivitet. Dette fører til en mer engasjert arbeidsstyrke.
I bygg- og anleggsbransjen er disse konsulentene viktige for lærlingers digitale opplæring. Statistikker viser gode resultater for deres innsats. Omtrent 80% av elever ved Byggopp får læreplass.
«Erfaring viser at de med svennebrev har større sjanse for å få jobb som ingeniører. Firmaer foretrekker ofte kandidater med praktisk erfaring over de med kun teoretisk utdanning.»
Disse konsulentene fyller kompetansehull i bransjer med mangel på fagfolk. De legger til rette for betydning e-læring. Dette hjelper bedrifter å sikre fremtidig kompetanse.
Hva gjør en Opplæringskonsulent for e-læring?
Opplæringskonsulenter for e-læring har en nøkkelrolle i å tilby god opplæring. De støtter både lærlinger og bedrifter gjennom ulike arbeidsoppgaver. Deres jobb omfatter oppfølging, utvikling av digitale ressurser og kursadministrasjon.
Typiske arbeidsoppgaver
- Følge opp lærlinger gjennom regelmessige bedriftsbesøk, vurdere faglig fremgang og gi veiledning
- Utvikle og tilpasse digitale læringsressurser som e-læringskurs, videoer og interaktive læremidler
- Markedsføre læringsmuligheter og rekruttere lærlinger til bedrifter
- Administrere og kvalitetssikre opplæringstilbudet i samarbeid med skoler og bedrifter
- Holde kurs og opplæringstiltak for instruktører og faglige veiledere i bedriftene
- Fungere som bindeledd mellom skole, næringsliv og offentlige myndigheter
Daglig rutine
En vanlig dag for en opplæringskonsulent inkluderer bedriftsbesøk og møter. De gir veiledning til lærlinger og veiledere. Mye tid går også til utvikling av digitale læringsressurser.
Administrative oppgaver er en viktig del av jobben. Dette omfatter oppmelding til fagprøver og kvalitetssikring av opplæringen. Samarbeid med skoler er også sentralt.
Spesialoppgaver
Opplæringskonsulenter kan ha ekstra ansvar som å tilrettelegge for hospitering. Noen utvikler og holder kompetansekurs for instruktører. Andre jobber med prosjekter for å digitalisere opplæringen.
Rekruttering av lærlinger kan også være en del av jobben. Deltakelse i opplæringsråd og faglige nettverk er vanlig.
Oppgave | Ansvar |
---|---|
Oppfølging av lærlinger | Regelmessige bedriftsbesøk, vurdering av fremgang, veiledning |
Utvikling av digitale læringsressurser | E-læringskurs, videoer, interaktive læremidler |
Markedsføring og rekruttering | Informere om læringsmuligheter, rekruttere lærlinger |
Administrasjon og kvalitetssikring | Samarbeid med skoler og bedrifter, faglige nettverk |
Opplæringstiltak | Kurs og veiledning for instruktører og faglige ledere |
Verktøy og utstyr de bruker
Opplæringskonsulenter for e-læring bruker mange digitale verktøy og plattformer i sitt arbeid. De benytter et bredt spekter av e-læringsverktøy og digitale plattformer for å utvikle og administrere opplæringsprogrammer. Dette hjelper dem å skape effektive læringsopplevelser.
OLKWEB er et viktig verktøy for oppfølging og koordinering av opplæringen. Dette nettbaserte systemet gir konsulentene god oversikt over læringsaktivitetene. Det hjelper dem å holde styr på alt.
De bruker også ulike utviklingsverktøy for å lage e-læringskurs og digitale ressurser. Dette kan være videoredigering, kursbyggere og animasjonsverktøy. Slike verktøy gjør det mulig å lage engasjerende innhold.
For effektiv kommunikasjon bruker de kommunikasjonsplattformer som videomøter og samarbeidsverktøy. Dette sikrer god kontakt med lærlinger og bedrifter. Det gjør det lettere å følge opp og koordinere læringsaktiviteter.
Disse digitale hjelpemidlene er viktige for opplæringskonsulentenes arbeid. De bidrar til å skape nyskapende og effektive e-læringstilbud. Slik kan de tilby skreddersydde og engasjerende opplæringsprogrammer.
Hvem Opplæringskonsulent for e-læring samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
En opplæringskonsulent for e-læring er viktig for å sikre god opplæring. De jobber tett med ulike fagfolk og interessenter. Deres rolle krever omfattende samarbeid for å lykkes.
De samarbeider tett med lærlinger og veiledere i bedrifter. De er en bro mellom organisasjonens og de ansattes læringsbehov. De koordinerer opplæring for å møte alles forventninger.
Opplæringskonsulenter jobber også med andre fagpersoner innen utdanning og opplæring. Dette inkluderer pedagoger, instruktører og digitale læringsutviklere. Sammen lager og forbedrer de e-læringsløsninger av høy kvalitet.
De deltar i markedsføringsaktiviteter og bygger nettverk med potensielle nye medlemsbedrifter. Ved å jobbe tett med kunder, forstår de spesifikke læringsbehov. Dette hjelper dem å tilpasse tjenestene sine.
Samarbeid og nettverksbygging er nøkkelen til suksess for en opplæringskonsulent for e-læring. De bygger gode relasjoner på tvers av organisasjoner og fagområder. Slik leverer de effektiv opplæring som møter alles behov.
Arbeidstider for Opplæringskonsulent for e-læring
En Opplæringskonsulent for e-læring har ofte fleksibel arbeidstid. De må tilpasse seg lærlingenes og bedriftenes planer. Jobben kan innebære arbeid utenom vanlige kontortimer og reising til ulike opplæringssteder.
I Trondheim kommune har 14 opplæringskonsulenter ansvar for hver sin gruppe lærlinger. De besøker vanligvis hver lærling hver sjette måned. Noen får hyppigere oppfølging ved behov.
Konsulentbesøkene varer gjennomsnittlig én time. De dekker opplæringsfremdrift, planer, lønnssamtaler og avklaringer. De fleste lærlinger viser god fremgang mellom besøkene.
Mangel på tilbakemeldinger før neste besøk tyder på at opplæringen går bra. Det viser at lærlinger og veiledere jobber selvstendig. Dette understreker tilliten i yrket.
Arbeidsoppgaver | Gjennomsnittlig tid |
---|---|
Konsulentbesøk hos lærlinger | 1 time |
Reising mellom opplæringssteder | Varierende |
Oppfølging av lærlingenes progresjon | Hver 6. måned |
Tilpassing av opplæring etter behov | Individuelt |
Arbeidstiden for en Opplæringskonsulent for e-læring er preget av fleksibilitet. De må tilpasse seg for å møte behovene til lærlinger og bedrifter.
Hvordan bli Opplæringskonsulent for e-læring?
Å bli Opplæringskonsulent for e-læring krever ofte høyere utdanning eller yrkesfaglig utdanning med formelle kvalifikasjoner. Lang praksis innen tilknyttede fagområder kan også være en vei inn i yrket.
Utdanningskrav for Opplæringskonsulent for e-læring
Typiske utdanningskrav inkluderer bachelor- eller mastergrad innen pedagogikk, IT eller digital kompetanse. Videregående opplæring med relevant fagbrev eller svennebrev er også aktuelt.
- Bachelor- eller mastergrad innen pedagogikk, IT, digital kompetanse eller tilknyttet fagfelt
- Videregående opplæring med relevant fagbrev eller svennebrev, for eksempel CNC-operatør, Fagoperatør i produksjonsteknikk eller Møbelsnekker
- Sertifiseringer eller kurs innen e-læring, opplæring og digitalisering
Relevante kurs og videreutdanning
For å styrke kvalifikasjonene kan du ta kurs i e-læringsplattformer og digitale opplæringsverktøy. Videreutdanning i pedagogikk og formidling er også nyttig.
- Kurs i bruk av e-læringsplattformer og digitale opplæringsverktøy
- Videreutdanning i pedagogikk, instruksjon og formidling av kunnskap
- Praksis eller hospitering hos opplæringsaktører eller innen bransjer med stort behov for e-læring
Enkelte stillinger kan kreve førerkort klasse B og gode IT-ferdigheter.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Personlige egenskaper og ferdigheter er viktige for å lykkes som Opplæringskonsulent for e-læring. God kommunikasjon og evne til å formidle kunnskap er avgjørende.
- Pedagogisk kompetanse og evne til å formidle kunnskap
- Gode kommunikasjons- og veiledningsevner
- Kreativitet og evne til å tilpasse opplæring til digitale formater
- Prosjektledelse- og organisasjonsevner
- Interesse og forståelse for teknologi og digitale verktøy
Riktig utdanning, relevante sertifiseringer og personlige egenskaper kan åpne dører til en spennende karriere. Som Opplæringskonsulent for e-læring vil du bidra til digital læring og utvikling.
Hvor jobber en Opplæringskonsulent for e-læring?
Opplæringskonsulenter for e-læring jobber i både offentlig og privat sektor. De kan finne arbeid i opplæringskontorer, større bedrifter og utdanningsinstitusjoner. Noen velger også å jobbe som selvstendige konsulenter.
Felleskjøpet Agri er et godt eksempel på en arbeidsgiver for e-læringskonsulenter. De er Norges ledende leverandør av varer og tjenester til landbruket. Felleskjøpet Agri tilbyr spennende arbeidsoppgaver innen digital kursutvikling og opplæringsvideoer.
For å jobbe som e-læringskonsulent hos Felleskjøpet Agri trengs gode IT-ferdigheter. Erfaring med e-læringsutvikling og programvare som Camtasia og Adobe Captivate er viktig. Kunnskap om filming og redigering er også verdifullt.
Formell utdanning er ikke et krav, men interesse for teknologi og opplæring er viktig. Førerkort klasse B er nødvendig. Kreativitet, initiativ og evne til samarbeid vektlegges.
E-læringskonsulenter i Felleskjøpet Agri har tilgang til moderne produksjonslokaler. De har grønn bakgrunn og spesialutstyr for lydopptak. Det finnes også muligheter for direktesendinger til opplæringsformål.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for en Opplæringskonsulent for e-læring er variert og dynamisk. Jobben innebærer kontorarbeid og samspill med kolleger, kunder og elever. De må holde seg oppdatert på ny teknologi og pedagogiske metoder for effektiv opplæring.
Utfordringer i Opplæringskonsulent for e-læring-yrket
En stor utfordring er å holde seg oppdatert på rask teknologisk utvikling og pedagogiske trender. Dette krever kontinuerlig læring for å sikre relevant kunnskap og ferdigheter.
Fordeler med Opplæringskonsulent for e-læring-yrket
Yrket byr på muligheten til å påvirke utdanning gjennom innovativ bruk av digitale verktøy. Opplæringskonsulenter kan nyte fleksibel arbeidstid og jobbe på tvers av ulike sektorer.
Work-life balance for Opplæringskonsulent for e-læring
Work-life balance kan variere avhengig av prosjekter og reisevirksomhet. Noen oppdrag krever reising, men stillingen tilbyr ofte en fleksibel arbeidshverdag.
Hjemmekontor er en mulighet for mange i denne stillingen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Opplæringskonsulenter kan finne jobber både i byer og spredtbebygde områder. Stillingen er tilgjengelig over hele landet, da mye arbeid kan utføres digitalt.
Dette gir god geografisk mobilitet for Opplæringskonsulenter for e-læring.
«Å holde seg oppdatert på ny teknologi og pedagogiske metoder er en av de største utfordringene for Opplæringskonsulenter for e-læring, men også en kilde til stor motivasjon.»
Myter og fakta om Opplæringskonsulent for e-læring-yrket
E-læring er ofte misforstått. Mange tror det er mindre effektivt enn tradisjonell opplæring. Godt utformet e-læring kan være like, og ofte bedre. Opplæringskonsulenter jobber for å forbedre læringsmetodene og øke læringsutbyttet.
Noen tror e-læring er upersonlig med dårlig kontakt. Faktum er at konsulentene vektlegger engasjerende og interaktive løsninger. De bruker videokonferanser og diskusjonsforum for tett oppfølging og veiledning.
«E-læring handler ikke bare om å plassere undervisningsmateriale på en nettside. Det handler om å designe helhetlige, engasjerende og effektive læringsopplevelser.» – Opplæringskonsulent for e-læring, Trine Andersen
Lønnsstatistikker viser at opplæringskonsulenter tjener godt, spesielt med erfaring. Etterspørselen etter dyktige konsulenter er høy og forventes å øke fremover.
Fakta avkrefter mange myter om myter e-læring. Realiteter Opplæringskonsulent for e-læring er et spennende og lønnsomt karrierevalg. Yrket er relevant og har gode framtidsutsikter.
Opplæringskonsulent for e-læring lønn – Hvor mye tjener en Opplæringskonsulent for e-læring?
Lønnen til en Opplæringskonsulent for e-læring varierer mye. Erfaring, utdanning og arbeidssted spiller inn. Nyutdannede kan tjene 400 000-450 000 kr årlig.
Erfarne konsulenter kan tjene betydelig mer. Dette gjelder særlig hvis de har spesialisert seg innen spesifikke bransjer eller teknologier.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
I Norge ligger gjennomsnittlig årslønn for Opplæringskonsulenter for e-læring rundt 650 000 kr. Utdanning, erfaring og spesialisering påvirker lønnen.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Jo mer erfaring en Opplæringskonsulent for e-læring har, desto høyere lønn kan vedkommende forvente.
- Utdanning: En master- eller doktorgrad innen relevante felt kan gi et lønnspremie.
- Spesialisering: Opplæringskonsulenter for e-læring som har spesialisert seg innen spesifikke bransjer eller teknologier kan ha høyere lønn.
- Arbeidssted: Lønnsnivået kan også variere noe avhengig av om man jobber i offentlig eller privat sektor, samt geografisk region.
Startlønn for Opplæringskonsulent for e-læring
Nyutdannede kan forvente en startlønn på 400 000-450 000 kr årlig. Dette kan variere basert på utdanning og erfaring.
Relevante sertifiseringer og praksiserfaring kan også påvirke startlønnen.
Gjennomsnittlønn for Opplæringskonsulent for e-læring
Gjennomsnittlig årslønn for Opplæringskonsulenter for e-læring i Norge er rundt 650 000 kr. Erfaring, kompetanse og arbeidssted påvirker lønnen.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Opplæringskonsulent for e-læring
En dyktig Opplæringskonsulent for e-læring har flere viktige egenskaper. God kommunikasjon, pedagogiske evner og teknisk innsikt er avgjørende. Beherskelse av læringsplattformer, innholdsproduksjon og prosjektledelse er også viktig.
Faglige ferdigheter som kreves for Opplæringskonsulent for e-læring
- Kunnskap om ulike læringsplattformer og -verktøy
- Ferdigheter i å utvikle og produsere digitalt læringsinnhold
- Evne til å planlegge, organisere og lede e-læringsprogrammer
- Forståelse for pedagogiske prinsipper og effektiv læring i digitale miljøer
- Analytiske evner for å vurdere og forbedre e-læringskurs
Karriere- og utviklingsmuligheter
Som Opplæringskonsulent for e-læring åpner det seg mange spennende muligheter. Du kan avansere innen e-læringsledelse eller spesialisere deg i ulike bransjer. Overgang til instructional design eller HR-utvikling er også mulig.
Videreutdanning innen pedagogikk, teknologi eller prosjektledelse kan styrke din fagkompetanse. Dette kan åpne dører til mer utfordrende og givende stillinger.
Mulighet for spesialisering og alternative roller
Med erfaring kan du spesialisere deg eller ta på deg mer avanserte oppgaver. Noen alternative roller kan være:
- E-læringskonsulent med spesialiseringer, f.eks. innen helse, finans eller teknologi
- Leder for e-læringsteam eller -avdeling
- Instructional designer som utvikler innovative læringsprogrammer
- Opplæringskoordinator med ansvar for organisering og administrasjon
- Kompetanseutvikler som designer skreddersydde opplæringsløp
Som Opplæringskonsulent for e-læring har du mange muligheter for faglig vekst. Du kan utforske ulike retninger og finne din nisje innenfor yrket.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Norge trenger flere dyktige Opplæringskonsulenter for e-læring. Digitalisering av utdanning øker behovet for eksperter. De må kunne lage og innføre gode digitale læringsløsninger.
Nåværende behov i markedet
Statistikk fra IMDi, AVdir og HK-dir viser ulik inkluderingskompetanse i Norge. Engasjement for arbeidsinkludering varierer mellom bransjer og ledere. En tredjedel av NHO-bedrifter inkluderer folk som trenger tilrettelegging.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Opplæringskonsulent for e-læring
Fremtiden ser lys ut for Opplæringskonsulenter for e-læring. NHO vil øke sysselsettingen til 77,5% innen 2030. Dette kan skape større behov for opplæringstjenester.
Digital opplæring fortsetter å vokse. Det øker etterspørselen etter Opplæringskonsulenter for e-læring. De må kunne lage gode digitale læringsløsninger.
Jobbmarkedet for e-læring vokser i Norge. Behovet for Opplæringskonsulenter for e-læring øker. Fremtiden ser lovende ut for dette yrket.
Nyttige ressurser og lenker
Det finnes mange ressurser for deg som vil bli Opplæringskonsulent for e-læring. Disse kan hjelpe deg å lære mer om yrket og utdanningsmulighetene. Her er noen viktige kilder du bør kjenne til.
Aktuelle fagorganisasjoner for Opplæringskonsulent for e-læring
- Fleksibel utdanning Norge – Bransjens interesseorganisasjon for e-læring og fleksibel utdanning
- LæringsDesign – Nettverk for læringsdesign og digital læring
- eLearning Norge – Bransjeforening for e-læringsleverandører
Bransjenettverk og fagfora for Opplæringskonsulent for e-læring
Faglige nettverk og konferanser er viktige for å holde seg oppdatert. De gir mulighet for faglig utvikling.
- NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring)
- eLearning Forum – Årlig konferanse om digital læring
- eLearning Industry Group – Faglig nettverk for e-læringsprofesjonelle
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For å finne informasjon om utdanning, lønn og jobber, anbefales disse kildene:
- Utdanning.no – Oversikt over relevante studieprogram
- NAV.no – Arbeidsmarkedsinformasjon og lønnsstatistikk
- Finn.no/Karriere – Søk etter ledige stillinger som Opplæringskonsulent for e-læring
Disse ressursene gir verdifull innsikt i yrket og utdanningsalternativer. De holder deg oppdatert på trender og muligheter. Slik kan du ta gode valg for din karriere.
Kort oppsummering av hva Opplæringskonsulent for e-læring innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Opplæringskonsulent for e-læring er et allsidig yrke. Det forener pedagogikk, teknologi og prosjektledelse. Dette yrket er viktig for å sikre effektiv og moderne opplæring i vår digitale verden.
Jobben byr på kreativt og variert arbeid. Den gir muligheter for kontinuerlig kompetanseutvikling. Samtidig kan man påvirke utdanning og kompetanseheving i samfunnet positivt.
En opplæringskonsulent lager, innfører og vurderer digitale opplæringsverktøy. De må kjenne både pedagogiske prinsipper og teknologiske løsninger godt. Slik kan de skape gode læringsopplevelser.
Yrket gir rom for nyskapning og utvikling. Man kan spesialisere seg innen instruksjonsteknologi, læringsanalyse eller kompetanseutvikling. Opplæringskonsulenten tilpasser opplæringen til nye generasjoners forventninger og behov.
Behovet for slike fagfolk vil bare øke. Dette skyldes økt digitalisering og behov for oppdatert kunnskap. For rette person åpner yrket for en spennende og meningsfull karriere.
FAQ
Hva er en Opplæringskonsulent for e-læring?
Hva er de typiske arbeidsoppgavene for en Opplæringskonsulent for e-læring?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en Opplæringskonsulent for e-læring?
Hvem samarbeider en Opplæringskonsulent for e-læring med?
Hvordan blir man Opplæringskonsulent for e-læring?
Hvor jobber en Opplæringskonsulent for e-læring?
Hva slags arbeidsmiljø har en Opplæringskonsulent for e-læring?
Hvor mye tjener en Opplæringskonsulent for e-læring?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter kreves for å lykkes som Opplæringskonsulent for e-læring?
Hvordan er utsiktene for Opplæringskonsulenter for e-læring?
Kildelenker
- https://www.fagopplaring.no/2019/03/opplringskonsulenten-pa-lrlingbesk.html
- https://www.visma.no/skoleadministrasjon/videregaende-skole/elaring/
- https://fonix.as/privatpersoner/laerekandidat/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/945021
- https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17963138/40000-laerlinger-kan-miste-oppfolgingen-som-folge-av-ny-opplaeringslov?publisherId=17848474
- https://cv-norge.com/cv-eksempler/opplæringsanalytiker/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/299961
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1592464
- https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3138127/no.usn:wiseflow:7108820:59485064.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://berge-hus.no/inspirasjon-aktuelt/marius-daniel-og-torbjorn-fikk-laerlingeplass-i-berge-sag/
- https://innotre.no/opplaering/
- https://www.trondheim.kommune.no/globalassets/10-bilder-og-filer/08-organisasjon/personaltjenesten/fagopplaring/2021-introduksjonshefte-veiledere—skjerm.pdf?usp=sharing
- https://www.fagopplaring.no/2019/04/opplringskonsulent-pa-hospitering-i.html
- https://www.vopp.no/om-vopp/
- https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/trykksaker/eos-brosjyre-lesevennlig.pdf
- https://www.ofelsf.no/wp-content/uploads/2022/10/PERM-VENTILASJONSTEKNIKKFAGET-2022-LK20.pdf
- https://www.aakp.no/download?objectPath=/upload_images/3E6E7E06E3A04B0190AEC02D7E4C35BC.pdf
- https://soso.no/for-laerlinger/
- https://karriere.no/jobb/digital-produsent-opplaeringskonsulent-4686923
- https://www.bufdir.no/likestilling/kjonnsdelte-utdanningsvalg/
- https://www.hmsmagasinet.no/2011-arkiv-mars-2011/satser-pa-ramirent-i-sikkerhet/210379
- https://www.mef.no/artikkel/2022-11-21/30-ar-med-laerlinger-hos-trondheims-storste/
- https://karriere.no/jobb/pedagogisk-radgiver-securitasskolen-4059201
- https://byggmestrene.no/wp-content/uploads/2022/06/Handbok-Mur-22-23.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/789/glaso_mayp09.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/274979/Masteroppgave. Solberg.pdf?sequence=1
- https://ideas2evidence.com/sites/default/files/Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring – erfaringer og grep fra samarbeid – 05.01.22.pdf
- https://kompetanseforum.no/_f/p82/id8df02b0-e125-4d9a-b01e-bf95c4fc76c5/rapport-forprosjekt-2022-inkluderingskompetanse-en-verktoykasse-for-naringslivet.pdf
- https://www.fagbokforlaget.no/Verk/Fotterapi-og-ortopediteknikk
- https://fido.nrk.no/9fcceb998f4c1b67bf4e24fb831be5db301dcca650b0206dabd7657ea179af54/nrks_forste_internettstrategi_1995.pdf
- https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3142589/no.usn:wiseflow:7083848:59776453.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3066028/GreteLonaVeie.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/1796/krakeli_mayp_2013.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Tilbakeping: Opplæringskonsulent for e-læring: 5 tips og priser for ekspertbistand