Norsklærere er spesialister i norsk språk og litteratur. De underviser elever fra grunnskole til videregående nivå. Deres rolle er viktig for å utvikle elevenes språkferdigheter og kulturforståelse.
Som en del av læreryrket jobber norsklærere hovedsakelig i offentlige skoler. De følger skolens årsplan og er med i Utdanningsforbundet.
La oss se nærmere på hva som kreves for å bli norsklærer. Vi skal også utforske hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut.
Hva er en Norsklærer?
En norsklærer er en pedagog med ekspertise i norsk språk og litteratur. De underviser i norskfaget på grunnskolen og videregående. Norsklærere spiller en viktig rolle i elevenes språkutvikling og kulturforståelse.
Kort definisjon av yrket Norsklærer
Norsklærere tilpasser undervisningen til hver elev og følger læreplanen. Jobben krever mastergrad i norskdidaktikk eller lignende utdanning.
De vurderer elevenes prestasjoner og samarbeider med kolleger og foresatte. Norsklærere legger grunnlaget for elevenes språk- og kulturkompetanse.
De former fremtidens borgere ved å utvikle kommunikasjonsevner og kritisk tenkning. Norsklærere har en sentral rolle i elevenes språklige og litterære utdanning.
«Norsklærere er nøkkelpersoner i elevenes språklige og litterære dannelse, og har stor betydning for deres utvikling som mennesker og samfunnsborgere.»
Fakta om Norsklærer
Norsklærere er viktige i norsk utdanning. De er en del av Utdanningsforbundet med over 190 000 medlemmer. Siden 2017 kreves en femårig mastergrad for å bli norsklærer i grunnskolen.
Lønnen for norsklærere varierer fra 400 000 til 600 000 kroner. De jobber mest i offentlige skoler og følger skolens årshjul. Deres hovedoppgave er å utvikle elevenes språkferdigheter.
Utfordringer og tilbakemeldinger fra norsklærere
En studie fra 2020 viser at den nye læreplanen stiller store krav til norsklærere. Den gir ikke klar retning for valg av faginnhold. Dette kan føre til ulik undervisning og kunnskap blant elevene.
Norsklærere er bekymret for at faginnholdet kan bli nedprioritert i tverrfaglig arbeid. De ønsker en balanse mellom dybdelæring og nødvendige forkunnskaper.
12% av norsklærere er misfornøyde med jobben sin, en økning fra 4% i 2016. Bare 55% føler seg verdsatt for arbeidet de gjør. 12% vurderer ofte å forlate yrket.
Digitalisering og læringsverktøy
87% av norsklærere sier at skolen gir hver elev en digital enhet. Dette er en stor økning fra 13% i 2016. Nå bruker 29% av elevene over 30 minutter daglig på digital lesing.
46% av elevene bruker over 30 minutter daglig på digitale rapporter og presentasjoner. Dette gir norsklærere nye muligheter og utfordringer i undervisningen.
Video av Norsklærer i arbeid
Norsklærere former elevenes språklige og kulturelle kompetanse. De underviser i norsk språk, litteratur og kommunikasjon. De utvikler også kritisk tenkning og samarbeidsevner hos elevene.
Norsklærere tilpasser undervisningen etter hver elevs behov. De skaper et godt læringsmiljø for alle. Deres rolle er avgjørende for elevenes utvikling.
Karense Foslien er en fremragende norsklærer. Hun har over 112.000 abonnenter på sin YouTube-kanal for norskopplæring. Karense ble ferdig utdannet lærer i 2010.
Norsklæreres Rolle og Betydning
Norsklærere jobber tett med kolleger og foreldre. De deltar aktivt i skolens utviklingsarbeid. Yrket er utfordrende, men gir mulighet til å påvirke unges liv positivt.
Norsklærere formidler kunnskap og inspirerer elevene. De støtter elevenes språklige og personlige vekst. Deres arbeid er avgjørende for elevenes fremtid.
Karense har lansert kurs i samfunnskunnskap på norsk og engelsk. Hun har også introdusert Noteklubben for norskstudenter. Bnorsk.no samarbeider med Karenses firma i skoleåret 2023-2024.
Karense Foslien er et fremragende eksempel på en engasjert norsklærer. Hun gjør en betydelig forskjell i elevenes liv. Hennes arbeid påvirker også samfunnet positivt.
Hva gjør en Norsklærer?
Norsklærere er viktige for å utvikle elevenes ferdigheter i norsk. De planlegger og gjennomfører undervisning, vurderer elevarbeid og tilpasser opplæringen til hver elev.
Typiske arbeidsoppgaver for Norsklærer
- Planlegge og gjennomføre norskundervisning i klasserommet
- Vurdere elevenes prestasjoner og gi jevnlige tilbakemeldinger
- Tilpasse undervisningsmetoder og -innhold til ulike elevgrupper
- Følge opp elever med særskilte behov eller utfordringer i norskfaget
- Samarbeide med kolleger, foreldre og andre fagpersoner
- Delta i utviklingsarbeid og kompetanseheving på skolen
Daglig rutine
En norsklærers dag starter med forberedelser og planlegging av undervisningen. Deretter gjennomfører de undervisningen, veileder elevene og leder diskusjoner.
Læreren vurderer elevarbeid, gir tilbakemeldinger og retter prøver. De deltar også i møter med kolleger for å diskutere faglige spørsmål.
Spesialoppgaver
Norsklærere kan ha ansvar for spesielle oppgaver utover daglige plikter. De kan lede utviklingsprosjekter, gi råd til elever eller forbedre undervisningsmateriell i norskfaget.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Norsklærer
- Gjennomføre litteraturanalyser og diskusjoner om skjønnlitterære tekster
- Arbeide med språkopplæring og grammatikk
- Veilede og gi tilbakemelding på elevenes skriving og muntlige presentasjoner
- Planlegge og organisere tverrfaglige prosjekter og temauker
- Følge opp elever med lese- og skrivevansker
- Bidra til digitalisering og bruk av teknologi i norskundervisningen
- Utvikle vurderingsformer som er tilpasset ulike læreplanmål
Norsklærere må holde seg oppdatert på ny faglig og pedagogisk kunnskap. De er viktige for å skape et godt læringsmiljø og støtte elevenes utvikling i norskfaget.
Verktøy og utstyr de bruker
Norsklærere bruker mange verktøy i sin undervisning. Lærebøker og skrivesaker er fortsatt viktige. Digitale hjelpemidler spiller en stadig større rolle i norskundervisningen.
Nettbrett, smarttavler og læringsplattformer er blitt sentrale i norskfaget. Lærerne bruker programvare for tekstbehandling og presentasjoner aktivt i timene. Projektorer og høyttalere er vanlige i litteratur- og språkundervisningen.
Norsklærere må også beherske digitale vurderingsverktøy og læringsressurser. Disse muliggjør en mer individualisert undervisning. Elevenes progresjon kan følges tett med disse verktøyene.
Oversikt over vanlige undervisningsverktøy for norsklærere
- Lærebøker og skrivematerialer
- Nettbrett og smarttavler
- Digitale læringsplattformer
- Tekstbehandlings- og presentasjonsprogramvare
- Audiovisuelt utstyr (projektorer, høyttalere)
- Digitale vurderingsverktøy
- Ulike læringsressurser på nett
Norsklærere må holde seg oppdatert på teknologisk utvikling. De må kontinuerlig utvikle sin digitale kompetanse. Dette er viktig for å utnytte de ulike verktøyene best mulig.
«Teknologien gir oss nye måter å tilnærme oss faget på, og det krever at vi som lærere er åpne for å ta i bruk verktøy som kan berike undervisningen.»
– Marit, norsklærer ved en videregående skole
Hvem Norsklærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Norsklærere jobber tett med flere aktører i skolemiljøet. De samarbeider med andre lærere, særlig innen språkfag og samfunnsfag. Dette sikrer en helhetlig og god undervisning.
Samarbeid med skolens ledelse, rådgivere og spesialpedagoger er viktig. Det hjelper å følge opp elevenes utvikling og behov. Skolebibliotekarer er også sentrale for å fremme lesing og litteratur.
Jevnlig kontakt med foreldre skjer gjennom møter og samtaler. Dette bidrar til god oppfølging av elevene. Det hjelper også med å skape et godt læringsmiljø.
Norsklærere kan jobbe med forfattere, kulturinstitusjoner og lokale medier. Slike samarbeid beriker undervisningen. De gir elevene verdifulle møter med språk og litteratur utenfor klasserommet.
Tverrfaglig samarbeid med andre faglærere er vanlig i prosjekter og temauker. Dette knytter fag sammen. Det skaper en mer helhetlig og relevant opplæring for elevene.
Samarbeidspartnere | Eksempler på samarbeid |
---|---|
Kollegaer (andre lærere) | Tverrfaglig samarbeid, prosjektarbeid, temauker |
Skoleledelse, rådgivere, spesialpedagoger | Oppfølging av elever, skape et godt læringsmiljø |
Skolebibliotekarer | Litteraturformidling, fremme lesekompetanse |
Foreldre/foresatte | Foreldremøter, utviklingssamtaler |
Eksterne aktører (forfattere, kulturinstitusjoner, medier) | Berike undervisningen, skape møter med språk- og litteraturformidling |
Bredt samarbeid er nøkkelen til god opplæring for norsklærere. Det hjelper dem å møte elevenes behov og interesser. Tverrfaglig samarbeid står sentralt i norsklæreres arbeid.
Arbeidstider for Norsklærer
Norsklærere jobber vanligvis 37,5 timer i uka. De underviser 15-20 timer, avhengig av klassetrinn og andre oppgaver. Resten av tida går til for- og etterarbeid, møter og planlegging.
En typisk arbeidsdag starter rundt kl. 08:00 og slutter 15:30-16:00. Dette kan variere ved kveldsarrangementer eller foreldremøter. Norsklærere har skolens ferier, men bruker ofte deler av dem til forberedelser.
Ifølge avtalen mellom KS og Utdanningsforbundet, jobber norsklærere 1687,5 timer årlig. Av disse går 38 uker til undervisning. Resten brukes til planlegging, etterarbeid og kompetanseutvikling.
Nye lærere i første yrkesår kan få redusert undervisningstid. Det samme gjelder lærere over 60 år. Slike ordninger reguleres i tariffavtalen og forhandles lokalt.
- Arbeidstid: 37,5 timer per uke
- Undervisningstid: 15-20 timer per uke
- Arbeidsdag: Vanligvis 08:00 – 15:30/16:00
- Årlig arbeidstid: 1687,5 timer
- Mulighet for redusert undervisningstid for enkelte grupper
Hvordan bli Norsklærer?
Å bli norsklærer krever grundig utdanning. Den vanligste veien er en femårig mastergrad i norskdidaktikk. Du kan velge mellom integrert eller delt utdanning.
Integrert utdanning kombinerer norsk og pedagogikk. Delt utdanning består av fagutdanning i norsk først, deretter praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
Utdanningskrav og studieløp for Norsklærer
For å bli norsklærer trenger du godkjent lærerutdanning på masternivå. Opptakskrav varierer, men gode karakterer og relevant bakgrunn er viktig.
De fleste programmer tilbyr utdanning norsklærer med spesialiseringsmuligheter. Du kan velge fag som design, kunst og håndverk eller kroppsøving.
- Femårig mastergrad i norskdidaktikk eller tilsvarende program.
- Mulighet for spesialisering, for eksempel i design, kunst og håndverk eller kroppsøving og idrett.
- Praksis utgjør over et semester av studieløp norsklærer.
- Studentene får praksisplass ved partnerskoler og -barnehager.
Norsklærere må ha godkjent politiattest og være skikket for yrket. Jevnlig faglig oppdatering gjennom kurs og etterutdanning er vanlig.
«Kvalitet i praksis er viktig, så vi legger stor vekt på å ha egne praksislærere med god kjennskap til læreryrket.»
Hvor jobber en Norsklærer?
Norsklærere har mange jobbmuligheter. De fleste jobber i skoler, hvor de underviser i norsk språk og litteratur. Noen jobber også i voksenopplæring og språkskoler.
Norsklærere kan finne arbeid i forlag og kulturinstitusjoner. Noen velger å bli frilansere eller konsulenter. Andre underviser privat eller jobber med læremiddelutvikling.
Høyskoler og universiteter ansetter norsklærere med doktorgrad. Her kan de undervise, forske og formidle kunnskap om norsk språk og litteratur.
Mange med lærerutdanning jobber utenfor utdanningssektoren. De finner arbeid i helse, offentlig administrasjon og kultur. Dette viser at arbeidsplasser norsklærer finnes i mange bransjer. Jobbmuligheter norsklærer er derfor varierte og spennende.
«En av fem lærerutdannede som er i jobb, jobber i yrker der utdanningen ikke er relevant.»
Arbeidsmiljø
Norsklærere jobber i et livlig miljø med mye menneskelig kontakt. Yrket har både utfordringer og fordeler i arbeidsmiljøet. Det byr på spennende muligheter for personlig og faglig vekst.
Utfordringer i Norsklærer-yrket
Norsklærere møter flere utfordringer i sitt daglige arbeid. Høyt arbeidspress og store klasser kan skape stress. Utfordringer i arbeidsmiljøet inkluderer omfattende vurderingsarbeid og tidskrevende oppgaver.
- Høyt arbeidspress med mye planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- Store klasser med mange elever å følge opp individuelt
- Tidspress knyttet til rapportering og administrative oppgaver
Fordeler med Norsklærer-yrket
Yrket byr også på flere fordeler. Norsklærere kan inspirere og påvirke unge mennesker, noe som er svært givende. Variert arbeidshverdag og lange ferier er positive sider ved jobben.
Work-life balance for Norsklærere
Norsklærere tar ofte arbeid med hjem og jobber på kveldstid. Dette kan påvirke balansen mellom jobb og fritid. Likevel gir regulert arbeidstid en forutsigbarhet som bidrar til bedre balanse.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Behovet for dyktige norsklærere er stort over hele landet. Det er særlig etterspørsel i byområdene. Geografisk spredning av stillinger gjør yrket tilgjengelig for mange.
Arbeidsmiljøet til norsklærere har både utfordringer og fordeler. Samarbeid med kolleger kan være givende og krevende. Yrket tilbyr et variert og sosialt arbeidsmiljø, men kan også ha stressende perioder.
Myter og fakta om Norsklærer-yrket
Det finnes mange myter om norsklærere. La oss se på noen vanlige myter og de faktiske forholdene.
Myte: Norsklærere jobber bare når elevene er på skolen. Fakta: Lærere gjør mye arbeid utenom undervisningstid. De planlegger, vurderer, kontakter foreldre og oppdaterer seg faglig.
Myte: Alle norsklærere er litteraturelskere. Fakta: Mange liker litteratur, men yrket krever mer. Norsklærere trenger bred kompetanse i språk, kommunikasjon og didaktikk.
Myte: Norsklærere retter bare stiler. Fakta: De vurderer skriftlige oppgaver, men jobber også med muntlige ferdigheter. Norsklærere har mange ulike oppgaver.
Myte: Jobben er lett med lange ferier. Fakta: Yrket er krevende og innebærer mye arbeid. Lærere oppdaterer seg faglig og planlegger kontinuerlig.
Myte: Norsklærere kan alle grammatikkregler. Fakta: De fleste har god språkkunnskap. Likevel bruker de oppslagsverk og digitale ressurser i undervisningen.
Norsklæreryrket er mer komplekst enn mange tror. Det krever mange ferdigheter utover det tradisjonelle bildet.
Norsklærer lønn – Hvor mye tjener en Norsklærer?
Lønnen for norsklærere varierer basert på utdanning, erfaring og arbeidssted. En nyutdannet norsklærer med mastergrad kan forvente en startlønn rundt 450 000 – 500 000 kroner årlig. Erfarne norsklærere tjener i gjennomsnitt 550 000 – 600 000 kroner per år.
Ansiennitet påvirker lønnsnivået betydelig. Norsklærere med større ansvar, som teamledere, kan oppnå høyere lønn. I byområder som Oslo tjener norsklærere ofte mer enn i andre deler av landet.
Spesialisering innen norsk som andrespråk kan gi ekstra lønnstillegg. Tariffavtaler bestemmer lønnen, men individuelle tillegg basert på kompetanse er mulig.
Utdanningsnivå | Startlønn | Gjennomsnittslønn |
---|---|---|
Grunnskolelærer | 592 000 kr | 550 000 – 600 000 kr |
Lektor (master) | 614 100 kr | 614 100 – 778 000 kr |
Norsklærere i Norge har lønn som gjenspeiler utdanning og erfaring. Med riktig kompetanse kan erfarne norsklærere oppnå gode lønnsvilkår. Innsats og spesialisering kan føre til bedre betingelser over tid.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Norsklærer
En dyktig norsklærer trenger solid kunnskap i norsk språk og litteratur. Gode pedagogiske evner og kommunikasjonsferdigheter er også viktig. Tålmodighet, kreativitet og evnen til å inspirere er sentrale egenskaper.
Faglige ferdigheter for Norsklærer
Norsklærere må ha god analytisk evne og formidlingsevne. Digital kompetanse er også nødvendig i dagens klasserom. De må kunne tilpasse undervisningen til ulike elevgrupper.
En god norsklærer inspirerer elevene til å utforske språk og litteratur. De bruker varierte metoder for å gjøre læringen spennende og meningsfull.
Karriere- og utviklingsmuligheter for Norsklærer
Norsklærere kan spesialisere seg innen norsk som andrespråk eller litteraturdidaktikk. De kan også fordype seg i språkvitenskap. Karrierestigen kan føre til stillinger som fagkoordinator, avdelingsleder eller rektor.
Videreutdanning åpner dører til høyere utdanning og forskning. Dette gir muligheter for personlig og faglig vekst.
Spesialisering og alternative roller for Norsklærer
Norsklærere har mange muligheter utover vanlig undervisning. De kan bli lærebokforfattere, sensorer eller jobbe i forlag. Kulturinstitusjoner trenger også deres kompetanse.
Denne fleksibiliteten gir norsklærere spennende karrieremuligheter. De kan utvikle seg i ulike retninger basert på interesser og styrker.
Personlige egenskaper | Faglige ferdigheter | Karrieremuligheter |
---|---|---|
|
|
|
Disse egenskapene og ferdighetene danner grunnlaget for en vellykket norsklærerkarriere. Mulighetene for spesialisering og alternative roller er mange. I en digital verden blir evnen til kontinuerlig læring stadig viktigere.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for norsklærere i Norge ser lovende ut. De fleste kommuner opplever få utfordringer med å rekruttere lærere. Noen fag, som fremmedspråk og praktisk-estetiske fag, kan være vanskeligere å fylle.
Nåværende behov i markedet
Behovet for norsklærere varierer basert på sted og skolestørrelse. Distriktsskoler sliter ofte mer med å rekruttere enn sentrumsskoler. Enkelte tekniske fag kan også være utfordrende å besette.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Norsklærer
Fremtidsutsiktene for norsklærere ser positive ut. Prognoser viser en økning i antall lærere mot 2040. Samtidig forventes antall elever å gå noe ned.
Dette kan føre til et overskudd av lærere. Tiltak som videreutdanning og mentorordninger kan styrke rekrutteringen ytterligere.
FAQ
Hva er en norsklærer?
Hva er de viktigste fakta om norsklærere?
Hvilke arbeidsoppgaver har en norsklærer?
Hvilke verktøy og utstyr bruker norsklærere?
Hvem samarbeider norsklærere med?
Hvordan blir man norsklærer?
Hvor jobber norsklærere?
Hva kjennetegner arbeidsmiljøet til norsklærere?
Hvor mye tjener en norsklærer?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter kreves for å lykkes som norsklærer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/laerer
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grunnskolelaerer
- https://gammalsurlektor.org/2024/05/25/er-det-en-framtidig-norsklaerer-i-denne-klassen/
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/dette-er-forskjellen-pa-laerer-og-lektor
- https://www.uv.uio.no/iped/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2024/norsklerere-etter-fagfornyelsen-usikre-pa-innholde.html
- https://sonans.no/blogg/tre-tips-fra-norsklaereren
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmiljo-bibliotek-digital-undervisning/1-av-5-norsklaerere-hadde-ikke-laererutdanning/360423
- https://www.bnorsk.no/1-for-elever/artikler/intervju-med-norsklærer-karense-foslien
- https://podcasts.apple.com/nl/podcast/norsklærer-karense/id1297466962
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2472860/Norskl%C3%A6raren4.2017_BrumoDahlFodstad.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://gammalsurlektor.org/2023/02/10/fritt-for-ikke-a-vaere-norsklaerer/
- https://www.forskning.no/laerere-partner-pedagogiske-fag/norsklaerere-er-usikre-pa-innholdet-i-faget-etter-fagfornyelsen/2394957
- https://hkdir.no/voksenopplaering/norsk-og-samfunnskunnskap/opplaering-i-norsk-og-samfunnskunnskap/fagressurser-for-laerere-og-ledere/nettbasert-norskopplaering/om-nettbasert-opplaering
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3018842/olsen-mayp2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2616504/AusenogBerg.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/vold-og-trusler/
- https://veilederforum.no/sites/default/files/public/2021-06/Med læreren på lag-en studie av et samarbeid om karriereveiledning. SHN.pdf
- https://bbolstad.wordpress.com/tag/samarbeid/
- https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/lonn-og-tariff/Arbeidstidsavtalen-SFS-2213-01-01-2020-31-12-2021.pdf
- https://www.norsklektorlag.no/info/dette-bor-du-vite-om-arbeidstidsavtalen/
- https://www.utdanningsnytt.no/tariff/dette-er-striden-om-arbeidstid-for-laerere-i-skolen/193080
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/dette-er-laererutdanningene-du-kan-velge-mellom
- https://www.hvl.no/studier/studieprogram/laerer-og-barnehagelaerer/vil-du-bli-laerer/
- https://www.superprof.no/blog/alternative-yrker-for-laerere/
- https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/1-av-5-larerutdannede-jobber-helt-andre-steder/
- https://nvl.org/artikler/sprakmentor-hjelper-enkeltpersoner-og-styrker-arbeidsmiljoet/
- https://www.forskning.no/skole-vold/laerere-blir-i-hoy-grad-utsatt-for-vold-og-trusler-pa-jobb/2239251
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1988437
- https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-spesialpedagogikk-spesialundervisning/fagartikkel-spesialpedagogikk–fem-gamle-myter-og-nye-muligheter/219553
- https://www.tekna.no/magasinet/tekna-lektor-om-firerkravet-for-a-bli-larer–like-sant-a-si-at-det-holder-med-stakarakter/
- https://www.nettavisen.no/maren-25-jeg-er-stolt-av-jobben-min/s/12-95-8470270
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/
- https://www.inn.no/om-universitetet/fakultet-for-lererutdanning-og-pedagogikk/aktuelt-fra-lup/sa-mye-tjener-en-grunnskolelerer/
- https://www.studentum.no/karriereguiden/slik-blir-du-laerer-23652
- https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/disse-ferdighetene-trenger-du-fremtidens-arbeidsliv
- https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/bitstream/handle/11250/2603128/~ 19_00985-2 Arnesen oppgave 378400_1_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/ny-rapport-ingen-store-problemer-med-a-rekruttere-laerere/260152
- https://introduksjonsprogrammet.imdi.no/innhold/hurtigspor/