Vil du vite hva som trengs for å bli mekaniker for tunge kjøretøy? Dette yrket byr på spennende muligheter. La oss utforske utdanning, lønn og arbeidsoppgaver for denne spesialisten.
Hva skiller en mekaniker for tunge kjøretøy fra en vanlig bilmekaniker? Svaret kan overraske deg!
Hva er en Mekaniker tunge kjøretøy?
En mekaniker for tunge kjøretøy jobber med store biler over 3,5 tonn. De fikser og vedlikeholder lastebiler, busser og anleggsmaskiner. Disse fagfolkene er eksperter på avanserte systemer i tunge kjøretøy.
Mekanikere for tunge kjøretøy er viktige for å holde disse bilene trygge. De jobber med mekanikk, hydraulikk, pneumatikk og elektronikk. Deres kunnskap sikrer at tunge kjøretøy fungerer som de skal.
Kort definisjon av yrket Mekaniker tunge kjøretøy
En mekaniker for tunge kjøretøy reparerer og vedlikeholder store biler. De finner feil på lastebiler, busser og anleggsmaskiner. Disse fagfolkene har bred teknisk kunnskap om ulike systemer.
Nøkkeloversikt over Mekaniker tunge kjøretøy |
---|
|
Mekanikere for tunge kjøretøy er høyt kvalifiserte fagfolk. De spiller en viktig rolle i transport- og anleggsbransjen. Deres arbeid sikrer at store kjøretøy er trygge og fungerer bra.
Fakta om Mekaniker tunge kjøretøy
Mekanikere for tunge kjøretøy er viktige i norsk transportindustri. De jobber ofte på verksteder hos bilforhandlere eller transportselskaper. Disse ekspertene bruker avanserte verktøy for å fikse lastebiler, busser og tilhengere.
En stor utfordring er den raske teknologiske utviklingen. Mekanikerne må stadig lære nytt for å holde tritt med komplekse systemer i moderne kjøretøy.
Nøkkelinformasjon om mekanikere for tunge kjøretøy
- Gjennomsnittlig årslønn på ca. kr 480,000
- Stort behov for mekanikere i tunge kjøretøybransjen
- Krav om fagutdanning i teknologi- og industrifag med spesialisering på kjøretøy, etterfulgt av to års læretid
- Varierte arbeidsoppgaver som inkluderer reparasjon av drivverk, motorer, feilsøking og vedlikehold
- Muligheter for videreutvikling til arbeid med andre typer kjøretøy som motorsykler, traktorer og anleggsmaskiner
Bilmekanikere for tunge kjøretøy holder norsk transport i gang. De har spesialiserte ferdigheter og tilpasser seg ny teknologi raskt. Dette gjør dem svært ettertraktet i dagens arbeidsmarked.
Video av Mekaniker tunge kjøretøy i arbeid
Mekanikere for tunge kjøretøy er viktige i transport- og anleggssektoren. De sørger for sikkerhet og effektivitet i norsk næringsliv. Deres arbeid holder lastebiler, busser og anleggsmaskiner i topp stand.
Dette er grunnlaget for effektiv logistikk, varefrakt og infrastrukturprosjekter. Mekanikernes innsats er avgjørende for samfunnet.
Mekaniker tunge kjøretøy: Rolle og betydning i samfunnet
Mekanikerne hjelper til å redusere driftsstans og forlenge kjøretøyenes levetid. Dette er viktig for framkommelighet og produktivitet i bransjen. Deres arbeid har stor betydning for samfunnet.
Vi har laget en video som viser en erfaren mekaniker i arbeid. Den viser vedlikehold og reparasjoner av et tungt kjøretøy. Videoen gir innsikt i oppgavene og ferdighetene som kreves.
Mekanikere for tunge kjøretøy bidrar til effektiv og sikker transport. De sørger for bærekraftig anleggsvirksomhet i Norge. Deres rolle er viktig for samfunnet og økonomien.
Hva gjør en Mekaniker tunge kjøretøy?
Mekanikere for tunge kjøretøy holder lastebiler, busser og store kjøretøy i god stand. De utfører tekniske oppgaver som elektronisk feilsøking, mekanisk service og reparasjoner. Deres arbeid er viktig for å sikre at store kjøretøy fungerer trygt og effektivt.
Typiske arbeidsoppgaver for Mekaniker tunge kjøretøy
- Elektronisk feilsøking ved bruk av PC og diagnoseverktøy
- Mekanisk, hydraulisk og pneumatisk feilsøking
- Service og vedlikehold av ulike kjøretøysystemer
- Reparasjon og utskiftning av deler
- Utarbeide kostnadsestimater for arbeidet
Daglig rutine
En mekaniker starter dagen med å gå gjennom arbeidsordrer og forberede verktøy. De snakker jevnlig med kunder om oppgaver og reparasjoner. God kommunikasjon er viktig for å forstå kundenes behov.
Spesialoppgaver
Mekanikere kan også ha ansvar for avanserte oppgaver. Dette kan være arbeid med spesifikke motortyper eller komplekse elektroniske systemer. Slike oppgaver krever dybdekunnskaper og spesialiserte ferdigheter.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder
- Feilsøking og reparasjon av motor-, drivsystem- og bremserelaterte komponenter
- Service og vedlikehold av hydrauliske og pneumatiske systemer
- Diagnose og utbedring av elektriske og elektroniske problemer
- Utskiftning av slitedeler som dekk, clutch og fjæring
- Kalibrering og justering av avanserte kjøretøysystemer
Mekanikere for tunge kjøretøy er nøkkelpersoner i transportsektoren. De sørger for at store kjøretøy opererer trygt og effektivt. Deres tekniske kunnskap bidrar til å opprettholde fremkommelighet og sikkerhet i vår transportinfrastruktur.
Verktøy og utstyr de bruker
Mekanikere for tunge kjøretøy bruker mange ulike verktøy og utstyr. De jobber med alt fra avanserte diagnoseverktøy til enkle håndverktøy. Dette mangfoldet av verktøy og utstyr er viktig for å fikse og vedlikeholde store kjøretøy.
Mekanikerne må kunne bruke mange forskjellige verktøy. De trenger både datamaskiner og tradisjonelle verktøy for å gjøre jobben sin.
Noen av de viktigste tingene en mekaniker for tunge kjøretøy må kunne bruke er:
- Diagnoseverktøy og datamaskiner med spesialisert programvare for å analysere og feilsøke elektroniske systemer i moderne tunge kjøretøy
- Håndverktøy som skrunøkler, pipenøkler, hammere, files og sager for mekanisk arbeid
- Løfteutstyr som kjøretøyløftere, løftebord og kraner for å få tilgang til deler under kjøretøyet
- Måle- og kalibreringsverktøy som stoppur, momentnøkler, mikrometere og væskenivåindikatorer
- Utstyr for reparasjon og vedlikehold av dekk, bremser, eksos og andre komponentgrupper
Mekanikerne for tunge kjøretøy må også bruke avansert elektronisk testutstyr. Dette inkluderer skannere og oscilloskop. Disse verktøyene hjelper dem å finne og fikse problemer i kompliserte kjøretøysystemer.
En mekaniker for tunge kjøretøy må kunne bruke mange ulike verktøy og utstyr. Dette er viktig for å gjøre en god jobb. Moderne tunge kjøretøy er kompliserte, så mekanikerne trenger mye kunnskap og ferdigheter.
Hvem Mekaniker tunge kjøretøy samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Mekanikere for tunge kjøretøy er viktige for store kjøretøys vedlikehold. De fikser lastebiler, busser og anleggsmaskiner. For å gjøre jobben godt, jobber de sammen med mange ulike folk.
Her er de viktigste samarbeidspartnerne til en mekaniker for tunge kjøretøy:
- Andre mekanikere – De jobber sammen hver dag. De fikser vanskelige problemer og deler kunnskap.
- Verkstedledere – De styrer oppgaver og bestiller deler. De snakker også med kundene.
- Reservedelsekspeditører – De sørger for at alle nødvendige deler er der.
- Leverandører av kjøretøy og deler – De gir mekanikerne utstyr og reservedeler.
- Kunder – Dette kan være transportselskaper eller eiere av kjøretøy. Mekanikerne må forstå hva kundene trenger.
Godt samarbeid er viktig for en mekaniker for tunge kjøretøy. Det hjelper dem å gjøre jobben bra.
«Samarbeid er nøkkelen til suksess for en mekaniker tunge kjøretøy. Vi må jobbe tett sammen for å løse utfordringer og sørge for at kjøretøyene holder veien.»
– Kristian, Mekaniker tunge kjøretøy
Arbeidstider for Mekaniker tunge kjøretøy
Mekanikere for tunge kjøretøy har varierte arbeidstider. Mange jobber vanlige dagtimer, mens andre tar kvelds- og helgeskift. Noen verksteder tilbyr utvidet åpningstid for å møte kundenes behov.
Akutte reparasjoner kan kreve arbeid utenom vanlig tid. Dette gjelder særlig for kjøretøy i kritiske transporttjenester. Flere verksteder er åpne kveldstid og i helger for å tilby service når det trengs.
Fleksibilitet er viktig for mekanikere som jobber med tunge kjøretøy. De må ofte være klare til å stille opp på kort varsel. Dette gjelder spesielt for kjøretøy i samfunnskritiske funksjoner.
- Mange mekanikere har en 37,5-timers arbeidsuke fra 07:00 til 16:00.
- Noen jobber kveldsskift (16:00-22:00) eller helgeskift (lørdag og/eller søndag).
- Akutte reparasjoner utenfor normal arbeidstid kan være nødvendig for kritisk transport.
Gode skiftordninger er viktig for effektiv service. Tydelig kommunikasjon om arbeidstider bidrar til å møte kundenes behov. Mekanikere må være forberedt på å jobbe utenfor vanlig kontortid.
«Jeg liker variasjonen i arbeidsdagene mine – noen ganger må jeg jobbe kveld eller helg, men jeg sørger alltid for å få mine avtalte fri-dager.»
– Mekaniker tunge kjøretøy, Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Hvordan bli Mekaniker tunge kjøretøy?
Å bli mekaniker for tunge kjøretøy krever fagbrev i bilfag. Dette inkluderer to år på videregående skole og to år som lærling. Spesialisering innen tunge kjøretøy er nødvendig.
Utdanningskrav og sertifiseringer
For å bli mekaniker for tunge kjøretøy trenger du:
- Fagbrev i bilfag med spesialisering innenfor tunge kjøretøy
- Relevante sertifiseringer, for eksempel innenfor tungvognkjøring, service og reparasjon av ulike tungtransportkomponenter
Studieløp og videreutdanning
Etter fagbrevet har du flere muligheter for videreutdanning:
- Ingeniørutdanning via y-veien for de med fagbrev
- Teknisk lederutdanning i Forsvaret for de med Vg2 eller fagbrev
Kontinuerlig oppdatering gjennom kurs og sertifiseringer er viktig. Dette holder deg oppdatert på den raske teknologiske utviklingen i bransjen.
«Å være mekaniker for tunge kjøretøy krever bred kompetanse og en evne til å kontinuerlig lære nytt. Bransjen er i stadig utvikling, så det gjelder å holde seg oppdatert.»
Hvor jobber en Mekaniker tunge kjøretøy?
Bilmekanikere for tunge kjøretøy er eksperter på store kjøretøy over 3500 kilo. De jobber med lastebiler, busser og varebiler. Disse mekanikerne finner ofte jobb på ulike typer verksteder.
De kan jobbe hos bilforhandlere, frittstående verksteder eller transportselskaper. Noen arbeider også for busselskaper eller kommunale transportavdelinger.
Vanlige arbeidssteder
- Bilverksteder hos bilforhandlere
- Frittstående bilverksteder som spesialiserer seg på tunge kjøretøy
- Verksteder tilknyttet busselskaper og transportselskaper
- Kommunale transportavdelinger og Forsvaret
- Selvstendig næringsdrivende spesialisert på service og reparasjon av tunge kjøretøy
Noen mekanikere jobber i Forsvaret eller starter egne verksteder. De kan spesialisere seg på service og reparasjon av tunge kjøretøy.
Mekanikere for tunge kjøretøy møter like utfordringer uansett hvor de jobber. De utfører vedlikehold, feilsøking og reparasjoner på ulike komponenter.
Gode tekniske ferdigheter og problemløsningsevne er viktig i yrket. Evnen til å kommunisere godt med kunder er også sentral.
Arbeidsmiljø
Jobben som mekaniker for tunge kjøretøy byr på fysiske utfordringer. Man må ofte løfte tungt og jobbe i ulike stillinger. Yrket krever også at man holder seg oppdatert på ny teknologi.
Tidspress ved reparasjoner kan være krevende. Likevel har jobben mange fordeler å by på.
Utfordringer i Mekaniker tunge kjøretøy-yrket
- Fysisk krevende arbeid med tunge løft og ulike arbeidsstillinger
- Behov for å holde seg oppdatert på stadig ny teknologi og systemer
- Tidspresset ved reparasjoner og service av tunge kjøretøy
Fordeler med Mekaniker tunge kjøretøy-yrket
Fordeler med yrket som mekaniker for tunge kjøretøy inkluderer:
- Varierte arbeidsoppgaver og muligheten til å jobbe med avansert teknologi
- Mulighet for spesialisering innenfor ulike områder, som for eksempel hydraulikk eller elektronikk
- Betydningsfull rolle i å holde tunge kjøretøy i sikker og optimal drift
Work-life balance for Mekaniker tunge kjøretøy
Akutte reparasjoner kan føre til overtid for mekanikere for tunge kjøretøy. Dette kan påvirke balansen mellom jobb og fritid. Likevel gir yrket fleksibilitet siden det finnes jobber over hele landet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobber som mekaniker for tunge kjøretøy finnes over hele Norge. Det er flest i byområder og langs hovedveiene. Teknisk Bureau har for eksempel kontorer i Nord-Norge, blant annet i Tromsø, Finnsnes og Harstad.
«Arbeidet som mekaniker for tunge kjøretøy kan være fysisk krevende, men jeg setter stor pris på den tekniske utfordringen og muligheten til å jobbe med avansert utstyr.»
– Jørgen, mekaniker hos Teknisk Bureau
Myter og fakta om Mekaniker tunge kjøretøy-yrket
Jobben som mekaniker for tunge kjøretøy er mer enn bare fysisk arbeid. Den krever betydelig teknisk kunnskap og problemløsningsevner. Moderne reparasjonsarbeid involverer mye bruk av datateknologi og elektroniske systemer.
Yrket er ikke lenger «mannsdominert». Stadig flere kvinner velger denne karriereveien. Bransjen jobber aktivt for å tiltrekke seg en mangfoldig arbeidsstyrke.
- En studie blant arbeidere i Sarpsborg viser at arbeiderklassemenn opplever utfordringer i et stadig mer kunnskapsorientert samfunn, hvor utdanning blir stadig viktigere for jobbmuligheter og anerkjennelse.
- I Norge registreres det rundt 130,000 nye kjøretøy hvert år, noe som indikerer stort behov for automotive fagfolk.
- Bilbransjen har et av de laveste sykefraværene, noe som tyder på et godt arbeidsmiljø.
Yrket som mekaniker for tunge kjøretøy er i konstant utvikling. Det er økende fokus på elektronikk og datateknologi. Dette åpner for spennende karrieremuligheter for engasjerte fagfolk.
«Den økende betydningen av utdanning for jobbmuligheter, kompetanse, sosial status og anerkjennelse utfordrer arbeiderklassemenn i Sarpsborg i et høyt utdannet samfunn.»
Dagens bilmekanikere må beherske et bredt spekter av ferdigheter. De jobber med alt fra klassisk verkstedarbeid til avansert diagnosestilling. Yrket er variert og tilbyr gode muligheter for faglig utvikling.
Bilbransjen i Bergen rekrutterer aktivt unge talenter. De tilbyr sommerjobber for å tiltrekke nye generasjoner av mekanikere. Kvalifiserte kandidater er sikret lærlingplass, noe som viser bransjens verdsetting av denne kompetansen.
Mekaniker tunge kjøretøy lønn – Hvor mye tjener en Mekaniker tunge kjøretøy?
Lønn for mekanikere av tunge kjøretøy avhenger av erfaring, sted og spesialisering. Statistisk sentralbyrå viser at menn tjener rundt 43 860 NOK, mens kvinner tjener 35 670 NOK. Startlønnen er ofte lavere, men erfarne mekanikere kan tjene mer.
Overtid, skifttillegg og bonuser kan øke den totale inntekten. Dette yrket krever høy fagkunnskap og erfaring med store, komplekse maskiner.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Mekanikere for tunge kjøretøy tjener mer enn de som jobber med lette kjøretøy. Dette skyldes arbeidet med større og mer kompliserte maskiner.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring – Jo flere år med relevant erfaring, desto høyere lønn.
- Lokasjon – Lønnsnivået kan variere noe mellom ulike geografiske områder i Norge.
- Spesialkompetanse – Mekanikere med spesialområder eller sertifiseringer kan tjene mer.
Startlønn for Mekaniker tunge kjøretøy
Nyutdannede mekanikere kan forvente en startlønn på 350 000 – 400 000 NOK årlig. Lønnen kan variere basert på utdanning, erfaring og arbeidssted.
Gjennomsnittlønn for Mekaniker tunge kjøretøy
Gjennomsnittlig årslønn for en mekaniker av tunge kjøretøy i Norge er rundt 480 000 NOK. Dette viser et godt lønnsnivå sammenlignet med andre håndverksfag.
Mekanikere for tunge kjøretøy tjener generelt over gjennomsnittet i bilfaget. Erfaring, kompetanse og lokasjon påvirker den individuelle lønnen betydelig.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Mekaniker tunge kjøretøy
En mekaniker for tunge kjøretøy trenger flere viktige ferdigheter. Du må forstå teknikk, mekanikk og elektriske systemer godt. Det er også viktig å kunne løse problemer og jobbe nøyaktig.
Du bør være selvstendig og strukturert i arbeidet ditt. Gode kommunikasjonsevner er nødvendig for å samarbeide med andre. Du må kunne forklare tekniske ting enkelt.
Faglige ferdigheter som kreves
- Inngående kunnskap om motorteknologi, elektronikk og hydraulikk
- Evne til å analysere feil og utføre avanserte reparasjoner
- Forståelse for moderne kjøretøysystemer og diagnostikkverktøy
- Gode praktiske ferdigheter i bruk av verktøy og verkstedsutstyr
Karriere- og utviklingsmuligheter
Som mekaniker tunge kjøretøy har du mange karrieremuligheter. Du kan spesialisere deg i et bestemt kjøretøysystem eller merke. Dette kan føre til jobber som teknisk rådgiver eller verkstedleder.
Du kan også ta mer utdanning innen ingeniørfag eller ledelse. Dette kan gi deg roller som prosjektleder eller driftsleder i bilindustrien. Det finnes mange muligheter for spesialisering og utvikling.
Interne karrierestiger og alternative roller
Det finnes også andre muligheter innen yrket. Noen velger å bli instruktører eller kvalitetskontrollører. Andre blir verkstedledere, produksjonsplanleggere eller kundekonsulenter.
Uansett hvilken vei du velger, gir yrket gode muligheter. Du kan utvikle deg faglig og personlig som mekaniker tunge kjøretøy.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for mekanikere for tunge kjøretøy i Norge er lovende. Det er god etterspørsel etter denne fagkompetansen. Behovet drives av økt vedlikehold og reparasjon av tunge kjøretøy.
Fremtidsutsiktene for yrket ser positive ut. Kjøretøyindustrien utvikler seg med fokus på miljøvennlige løsninger. Dette øker behovet for spesialisert teknisk kompetanse blant mekanikere.
Digitaliseringen av verktøy og prosesser krever nye ferdigheter. Mekanikere må holde seg oppdatert på teknologiske endringer. Dette gjør yrket både utfordrende og spennende.
Nøkkeltall | Verdi |
---|---|
Gjennomsnittslønn for bilmekaniker | 488 040 kr/år |
Årlig vekst i etterspørsel etter mekanikere | 4-6% |
Andel av mekanikere med spesialkompetanse | 30% |
Arbeidsmarkedet for mekanikere for tunge kjøretøy ser lovende ut. Kontinuerlig etterspørsel og behov for avansert kompetanse driver utviklingen. Dette skaper gode muligheter for fagfolk i bransjen.
Nyttige ressurser og lenker
En karriere som mekaniker for tunge kjøretøy krever gode ressurser. Her er en oversikt over nyttige organisasjoner og kilder. Disse gir verdifull info om utdanning, jobb og faglig utvikling.
Aktuelle fagorganisasjoner for mekanikere tunge kjøretøy
- Norges Bilbransjeforbund (NBF): Organisasjonen jobber for å styrke bilbransjen og dens medlemmer, blant annet ved å påvirke rammebetingelser og bidra til kompetanseheving.
- Opplæringskontor for bilfag: Tilbyr informasjon om fagutdanninger og læreplass for mekanikere tunge kjøretøy.
- NHO: Jenter og teknologi: Fremmer kvinnelig deltakelse i teknologiyrker, inkludert yrket som mekaniker tunge kjøretøy.
Bransjenettverk og fagfora for mekanikere tunge kjøretøy
Mekanikere deltar ofte i bransjenettverk og fagfora. Dette gir sjanse for erfaringsutveksling og faglig vekst. Her er noen viktige nettverk:
- CarWEB: En bransjeplattform for bilbransjen i Norge som tilbyr relevant informasjon og nettverksbygging.
- Diverse lokale og regionale fagforeninger for mekanikere og andre yrker innen tunge kjøretøy.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Disse offentlige kildene kan hjelpe deg med utdanning og karriere:
- Statistisk sentralbyrå (SSB): Tilbyr statistikk om lønn, sysselsetting og andre relevante nøkkeltall for yrket.
- NAV: Har en oversikt over ledige stillinger og arbeidsmarkedsinformasjon for ulike yrker.
- Utdanning.no: Gir informasjon om utdannings- og opplæringstilbud innen mekanikerfaget.
Disse ressursene gir god innsikt i mekanikerjobben for tunge kjøretøy. Du lærer om muligheter og karrierebygging. Bruk dem for å starte din reise i dette spennende yrket.
Kort oppsummering av hva Mekaniker tunge kjøretøy innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Mekanikere for tunge kjøretøy har en nøkkelrolle i transport- og anleggssektoren. De reparerer og vedlikeholder lastebiler, busser og anleggsmaskiner. Deres innsats er avgjørende for å holde tungtransporten og infrastrukturen i gang.
Yrket byr på spennende muligheter for personlig og faglig utvikling. Mekanikere kan spesialisere seg innen elektriske drivlinjer eller avanserte diagnostikksystemer. De kan også avansere til verkstedledere eller tekniske rådgivere.
Etterspørselen etter dyktige mekanikere er høy. Yrket tilbyr varierte arbeidsoppgaver og muligheter for kontinuerlig læring. Med fokus på bærekraftig transport og teknologisk utvikling, åpner det seg nye muligheter.
Mekaniker for tunge kjøretøy gir gode fremtidsutsikter. Det er et utfordrende og meningsfylt yrke. For de som ønsker en spennende karriere, har dette yrket mye å by på.
FAQ
Hva er en mekaniker for tunge kjøretøy?
Hvilke arbeidsoppgaver har en mekaniker for tunge kjøretøy?
Hvilke verktøy og utstyr bruker mekanikere for tunge kjøretøy?
Hvem samarbeider mekanikere for tunge kjøretøy med?
Hvilke arbeidstider har mekanikere for tunge kjøretøy?
Hvordan blir man mekaniker for tunge kjøretøy?
Hvor jobber mekanikere for tunge kjøretøy?
Hvilke utfordringer og fordeler er det med å jobbe som mekaniker for tunge kjøretøy?
Hvor mye tjener en mekaniker for tunge kjøretøy?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter kreves for å lykkes som mekaniker for tunge kjøretøy?
Hva er fremtidsutsiktene for yrket som mekaniker for tunge kjøretøy?
Hvor kan jeg finne mer informasjon og ressurser om yrket som mekaniker for tunge kjøretøy?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bilmekaniker_tunge_kjoretoy
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/mekaniker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bilmekaniker_lette_kjoretoy
- https://www.vilbli.no/nb/no/lareplan/v.btk03-02/laereplan-i-vg3-bilfaget-tunge-kjoretoy?utdanningsprogram=v.tp
- https://studievalg.no/studier/vgs-3/bilfaget-tunge-kjoretoy
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/bilmekaniker_tunge_kjoretoy
- https://snl.no/bilmekaniker_-_tunge_kjøretøy
- https://mesterbedrifter.no/fagomraader/bilfag/bilmekaniker-tunge-kjoretoy
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=377263956&srsltid=AfmBOoqEvSPgRqoMQlRdjhDDEpNg1mpWx8mns7oEpdI1F8bqJORHcvjS
- https://karriere.no/jobb/mekaniker-tunge-kjoretoy-5944120
- https://www.yrkesbil.no/automessen-buss-lastebil/stor-utfordring-a-fa-flere-sokere-til-fagene-vare/3257716
- https://lovdata.no/forskrift/2020-10-28-2170/§9
- https://www.jobreg.no/job.php/bilmekaniker-tunge-kjrety-skes-394005.html
- https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/retningslinjer-forskrift-om-arbeid-pa-kjoretoy..pdf
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=377263956&srsltid=AfmBOopD-rAA4y1dPQ_cOrAIuYilvgiey2E2nw6AlNWN5CFn2CtTowUq
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/808649
- https://karrierestart.no/yrke/bilmekaniker-lette-kjoretoy/2791-bilmekaniker-yrker-pa-to-minutter-hva-gjor-en-bilmekaniker-
- https://karrierestart.no/yrke/1079
- https://jobbsafari.no/jobb/er-du-mekaniker-og-nsker-a-jobbe-som-lastebilmekaniker-5143003
- https://tbureau.no/aktuelt/ledig-stilling-tungmekaniker-narvik-2/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1066645
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/112768/PED4392_Masteroppgave_Fredrik_Moller.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.bilfag-bergen.no/
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/industrimekaniker
- https://www.virke.no/globalassets/6.tariff-og-lonn/tariffavtaler/2020/biloverenskomsten-virke—fellesforbundet-1.5.2020-til-30.4.2022.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-284/KAPITTEL_11
- https://cveksempel.com/cv-eksempler/bilmekaniker-cv
- https://www.nbf.no/siteassets/organisasjon/arsmeldinger/arsmelding18.pdf
- https://www.eiksenteret.no/om-eiksenteret/aktuelt
- https://utdanning.no/interessesiden/yrker
- https://studievalg.no/studieretning/teknologi
Tilbakeping: Mekaniker lette kjøretøy - Fastpris på service
Tilbakeping: Tungbil mekaniker - Service og reperasjonstjenester
Tilbakeping: Medisinskfaglig Rådgiver: 5 Prisguider
Tilbakeping: Tungbilmekaniker: 6 Tips for Beste Servicepriser - PrisNorge
Tilbakeping: Lastebilmekaniker: Sjekk priser og finn beste tjenester - PrisNorge
Tilbakeping: Lastebilmekaniker: 7 Tips for Beste Pris
Tilbakeping: Mekaniker: 8 Tips for å Sammenligne Verkstedpriser