Lurer du på hva som skjer bak kulissene på et skip eller en offshore-plattform? Maskinsjef kan være svaret! Denne tekniske lederen har ansvar for drift, vedlikehold og sikkerhet av maskineri og systemer.
La oss utforske yrket som maskinsjef i detalj. Vi skal se på utdanning, lønn og arbeidsoppgaver. Dessuten skal vi undersøke jobbmuligheter og hva som kreves for å lykkes.
En karriere som maskinsjef kan være spennende og utfordrende. Vi skal finne ut hvordan du kan forberede deg for denne rollen i maritim sektor.
Hva er en Maskinsjef?
Maskinsjefen er den øverste tekniske ansvarlige på skip eller flyttbare rigger. De har hovedansvaret for drift og vedlikehold av alt maskineri og tekniske systemer. Dette er avgjørende for skipets funksjon og sikkerhet.
Kort definisjon av yrket Maskinsjef
Maskinsjefen leder maskinbesetningen og samarbeider tett med kaptein og andre offiserer. De sikrer en sikker og effektiv drift av fartøyet.
Deres tekniske sjef skip ansvar og maskinrom ansvar er nøkkelen til skipets drift. Dette gjør dem til viktige personer i den maritime lederstilling.
- Ansvarlig for alt maskineri og tekniske systemer om bord
- Leder og koordinerer maskinbesetningen
- Samarbeider tett med kaptein og offiserer for sikker drift
- Sentral rolle i den maritime industrien
«Maskinsjefen er den øverste tekniske lederen om bord og har avgjørende betydning for skipets drift og sikkerhet.»
Fakta om Maskinsjef
Maskinsjef er et yrke med høye krav og stort ansvar. De må ha M1-sertifikatet for å lede maskinrommet på skip. Dette krever mye maritim erfaring og teknisk kompetanse.
Jobben krever bred teknisk innsikt og sterke lederegenskaper. Helseattest og godt fargesyn er nødvendig. Maskinsjefer leder et team av maskinister og elektrikere.
De har ansvar for vedlikehold av skipets maskinsystemer. Arbeidet foregår ofte i turnusordninger med perioder på sjøen og fri hjemme.
Sertifikat | Arbeidsområder | Fartstidskrav |
---|---|---|
Kompetansesertifikat Maskinoffiser klasse 4 | Førstemaskinist på skip med framdriftskraft opp til 750 kW og fiskefartøy | Minst 6 måneders relevant fartstid |
Kompetansesertifikat Maskinoffiser klasse 3 | Vaktoffiser uavhengig av framdriftskraft og førstemaskinist på skip med framdriftskraft opp til 3000 kW | Minst 24 måneders fartstid som maskinoffiser |
Kompetansesertifikat Maskinoffiser klasse 2 | Vaktoffiser uavhengig av framdriftskraft og førstemaskinist uavhengig av framdriftskraft | Minst 24 måneders fartstid som maskinoffiser |
Kompetansesertifikat Maskinoffiser klasse 1 | Maskinsjef uavhengig av framdriftskraft og førstemaskinist | Ikke oppgitt |
For å bli maskinsjef trengs omfattende utdanning, eksamener og maritim erfaring. Dette yrket er for de mest kvalifiserte innen maritim teknologi og drift.
Video av Maskinsjef i arbeid
Maskinsjefer er avgjørende i maritim sektor. De sørger for at skip og offshoreinstallasjoner fungerer trygt og effektivt. Deres innsats er viktig for norsk skipsfart, økonomi og global handel.
Maskinsjefer: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Maskinsjefer er sentrale for maritim sikkerhet og bærekraftig skipsfart i Norge. De overvåker, vedlikeholder og reparerer maskineri og elektriske systemer på skip og offshoreinstallasjoner. Dette sikrer pålitelig, effektiv og miljøvennlig drift av fartøy.
Maskinsjefer har også ansvar for opplæring av mannskap. De sikrer at alle ombord kan håndtere utstyr og systemer trygt. Denne kunnskapsdelingen er avgjørende for maritim sikkerhet og bærekraft.
Arbeidet til maskinsjefer er viktig for hele samfunnet. De muliggjør maritim trafikk som frakter gods, energi og mennesker globalt. Dette er sentralt for norsk økonomi.
«Maskinsjefer er ansvarlige for å sikre at skipene kan operere på en trygg og effektiv måte. Dette er avgjørende for norsk økonomi og global handel.»
Hva gjør en Maskinsjef?
Maskinsjefer har et stort ansvar for driften av skip og tekniske anlegg. De sørger for at maskinrom og systemer fungerer trygt og effektivt. Dette er noen av deres viktigste oppgaver:
Daglig rutine
- Utføre regelmessige inspeksjoner av maskineri, utstyr og systemer
- Overvåke driftsparametre som temperatur, trykk og oljenivå
- Koordinere bunkringsoperasjoner og sørge for tilstrekkelig drivstoff og smøremidler
- Dokumentere vedlikehold og reparasjoner i loggbøker og rapporter
Spesialoppgaver
- Planlegge og lede større vedlikeholdsarbeider og reparasjoner
- Sørge for at sikkerhetstiltak og miljøkrav overholdes i maskinrommet
- Koordinere og overvåke arbeidet til underordnede maskinister og teknisk personell
- Analysere datalogger og diagnostisere eventuelle driftsforstyrrelser eller feil
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder
På skip har maskinsjefen ansvar for daglig drift av hovedmotor og hjelpemaskiner. Dette inkluderer systemer som smøreolje, kjøling og elektriske anlegg.
På land kan en maskinsjef ha ansvar for store varmetekniske anlegg. Dette kan være kraftverk eller industrielle prosessanlegg.
Maskinrom drift | Vedlikeholdsplanlegging | Teknisk ansvar skip |
---|---|---|
Utføre daglige inspeksjoner og overvåke driftsparametre | Planlegge og lede større vedlikeholdsarbeid | Sikre at maskineriet og systemene fungerer sikkert og effektivt |
Koordinere bunkringsoperasjoner | Analysere datalogger og diagnostisere feil | Dokumentere vedlikehold og reparasjoner i loggbøker |
Sørge for at sikkerhetstiltak overholdes | Koordinere arbeidet til teknisk personell | Rapportere om tilstand og behov for utskiftninger |
Maskinsjefer er viktige for å holde maskiner og tekniske systemer i god stand. Dette er avgjørende for sikkerheten og effektiviteten på skip og i industrianlegg.
Verktøy og utstyr de bruker
Maskinsjefens arbeid krever avansert teknologi og utstyr. De sikrer effektiv drift og vedlikehold av maskiner og systemer. Disse ekspertene håndterer maskinromsutstyr, skipsteknologi og vedlikeholdsverktøy.
Maskinsjefene bruker kontrollsystemer og diagnostisk utstyr daglig. De overvåker og feilsøker maskiner og systemer. De kjenner godt til hydrauliske, elektriske og elektroniske komponenter.
Digitale vedlikeholdsprogrammer brukes for å loggføre og analysere data. Personlig verneutstyr er viktig for trygt arbeid. Dette inkluderer hjelmer, vernebriller og hørselsvern.
Maskinsjefene overvåker, diagnostiserer og utbedrer problemer effektivt. De er etterspurte i mange bransjer. Dette gjelder alt fra anleggsprosjekter til skipsfart og industri.
«Som maskinsjef holder jeg maskineri i perfekt stand. Det krever spesialkompetanse og avansert utstyr. Min rolle er svært viktig for driften.»
Digitale verktøy for effektivt vedlikehold
Maskinsjefene bruker mange digitale løsninger i sitt arbeid. Dette inkluderer avanserte loggføringssystemer og prognostisk vedlikehold. Fjerndiagnostikk er også et viktig verktøy.
- Digitale vedlikeholdsprogrammer registrerer og følger opp maskintilstand systematisk
- Sensorer og måleinstrumenter overvåker maskiners ytelse i sanntid
- Analyseverktøy identifiserer og forutser mulige feil og driftsforstyrrelser
Maskinsjefene kombinerer teknologisk kompetanse med digitale verktøy. Dette sikrer optimal drift og forlenger maskinparkens levetid. Virksomhetene får konkurransefortrinn og økt bunnlinje.
Hvem Maskinsjef samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Samarbeid er nøkkelen i en maskinsjefs daglige oppgaver på skipet. Du jobber tett med mange for å sikre effektiv drift av maskinerisystemene. Din innsats holder skipet i gang.
Skipskaptein er din nærmeste samarbeidspartner. Du rapporterer ofte om maskineri og tekniske systemer. Dekksoffiserene er også viktige medspillere i skipsdriften.
Du leder og koordinerer maskinbesetningen. De får opplæring og vedlikeholdsoppfølging fra deg. Du sørger for at de har nødvendige verktøy og reservedeler.
På land har du kontakt med rederiet og deres tekniske avdeling. Her diskuterer du status, utfordringer og forbedringer. Utstyrsleverandører er også viktige samarbeidspartnere for innkjøp og service.
I havn jobber du ofte med verftsarbeidere, inspektører og tekniske konsulenter. Sammen utfører dere større vedlikeholdsoppgaver eller endringer.
Du holder også jevnlig kontakt med maritime myndigheter. Dette sikrer at skipet følger alle regler og har riktige sertifiseringer.
Samarbeidspartnere | Oppgaver og interaksjon |
---|---|
Skipskaptein | Rapportering, koordinering av drift |
Dekksoffiserer | Integrert skipsdrift, informasjonsutveksling |
Maskinbesetning | Ledelse, opplæring, vedlikehold |
Rederiet | Teknisk koordinering, innkjøp, utvikling |
Leverandører | Koordinering av service og reservedeler |
Verft, inspektører, konsulenter | Samarbeid om større prosjekter |
Maritime myndigheter | Etterlevelse av regelverk og sertifiseringer |
Gjennom samarbeid sikrer maskinsjefen at skipets systemer fungerer optimalt. Dette omfatter riktig vedlikehold og overholdelse av alle krav og standarder.
Arbeidstider for Maskinsjef
Maskinsjefer i maritim sektor har ofte krevende arbeidstider. På skip er skipsturnus vanlig, med fem uker på jobb og fem uker fri. I vaktordning maskinrom jobber de sekstimersvakter fra 08:00 til 14:00 og 20:00 til 02:00.
Spesielle operasjoner eller ekstreme værforhold kan forlenge maritim arbeidstid. Maskinsjefer må være beredt på uforutsette hendelser utenfor normal arbeidstid. Beredskap og fleksibilitet er derfor helt nødvendig.
Arbeidstidsordning | Beskrivelse |
---|---|
Skipsturnus | 5 uker på jobb, 5 uker fri |
Vaktordning maskinrom | Sekstimers vakter fra 08:00-14:00 og 20:00-02:00 |
Maritim arbeidstid | Lange arbeidsdager ved spesielle operasjoner eller værforhold |
Maskinsjefer må tilpasse seg skiftende arbeidsforhold. De må være klare for lange dager og uventede situasjoner. Dette krever stor tilpasningsevne og fleksibilitet i arbeidet.
Hvordan bli Maskinsjef?
Det finnes to hovedveier til å bli maskinsjef. Du kan velge yrkesfaglig utdanning eller universitetsutdanning. Begge krever spesifikke kvalifikasjoner og sertifiseringer.
Yrkesfaglig vei til maskinsjef
- Følg den yrkesfaglige utdanningsløpet: VG1 Teknikk og industriell produksjon (TIP), deretter VG2 Maritime fag.
- Oppnå et fagbrev som motormann.
- Gjennomgå en 2-årig maritim fagskole-utdanning.
- Få erfaring som kadett i en periode om bord på et skip.
Universitetsutdanning til maskinsjef
Du kan også ta en bachelorgrad i marinteknisk drift ved et universitet. Dette gir deg nødvendig teori og sertifiseringer for jobben.
Felles krav og godkjenninger
Uansett utdanningsløp må du oppfylle noen felles krav:
- Sertifisering som maskinsjef, i henhold til STCW-konvensjonen.
- Godkjent helseattest for sjøfolk.
- Bestått sikkerhets- og krisehåndteringskurs.
- Kontinuerlig oppdatering gjennom relevante kurs og videreutdanning.
Riktig utdanning, sertifiseringer og erfaring gjør deg klar for maskinsjefyrket. Dette yrket er både spennende og meningsfullt.
Hvor jobber en Maskinsjef?
Maskinsjefer har mange jobbmuligheter i maritime yrker og industrier. De er ettertraktet av rederier, offshore-installasjoner og cruiseskip langs norskekysten.
Vanlige arbeidssteder for Maskinsjefer
- Handelsflåten, inkludert fraktefartøy, tankskip og containerskip
- Fiskeflåten, som brønnbåter og fiskefartøy
- Cruise- og passasjerskip
- Offshore-installasjoner, som supply-skip og boreplattformer
- Rederier, maritime bedrifter og teknisk drift på land
- Offentlig sjøforvaltning, som Kystvakten
Maskinsjefer kan jobbe både i Norge og utlandet. Behovet for deres kompetanse er stort nasjonalt og internasjonalt.
Mange norske rederier har internasjonale operasjoner. Dette gir maskinsjefer mulighet til å reise og jobbe utenfor Norge.
Maskinsjefer er nøkkelpersonell på skip og offshore-installasjoner. De har ansvar for drift og vedlikehold av tekniske systemer.
Deres rolle er viktig for sikkerheten og effektiviteten i maritim industri. Dette gjelder uansett arbeidsgiver eller bransje.
Arbeidsmiljø
Maskinsjefyrket byr på utfordringer og fordeler. De håndterer lange perioder borte fra familie og venner. De møter potensielt tøffe værforhold og teknisk krevende situasjoner om bord.
Yrket tilbyr gode lønnsvilkår og lengre fritidsperioder. Det gir også mulighet for internasjonalt arbeid.
Work-life Balance for Maskinsjefer
Turnusarbeid påvirker maskinsjefenes arbeid-fritid-balanse. Arbeidsdagene kan være intensive, men de får også lange friperioder hjemme.
Denne vekslingen gir en unik mulighet. Maskinsjefer kan opprettholde en god work-life balance.
Geografisk Spredning og Tilgjengelighet
Maskinsjefer kan jobbe langs hele norskekysten og internasjonalt. Norske rederier som Norled har kontorer i flere byer.
De seiler ferjer og hurtigbåter langs kysten. Stillinger er tilgjengelige i ulike regioner. Dette gjør yrket attraktivt for dem som ønsker variasjon.
Tekniske Utfordringer og Maritim Livsstil
Maskinsjefer håndterer komplekse tekniske utfordringer knyttet til skipsdrift. De er en sentral del av det maritime livet om bord.
De har ansvar for alle maskinelle systemer. Denne blandingen av teknisk ekspertise og sjømannsliv gjør yrket unikt.
«Å være maskinsjef krever bred kompetanse – både teknisk og i å lede et mannskap. Det er et variert og spennende yrke som gir meg mulighet til å jobbe både hjemme og internasjonalt.»
Yrket som maskinsjef tilbyr gode lønnsvilkår og fleksibel arbeidstid. Det gir muligheter for personlig utvikling.
For dem som trives i det maritime miljøet, kan denne karrieren være spennende. Den kan by på en meningsfull livsstil.
Myter og fakta om Maskinsjef-yrket
Det finnes mange myter om maskinsjefyrket. Noen tror det bare er for menn eller krever lange perioder på sjøen. Men virkeligheten er annerledes.
Flere kvinner velger nå å bli maskinsjef. Maskinsjef karriere er åpen for alle kjønn. Moderne turnusordninger gjør at færre opplever lange perioder på sjøen.
Maskinsjefyrket handler om mer enn teknisk kunnskap. Det krever gode lederegenskaper og kommunikasjonsevner. Kontinuerlig læring og tilpasning til ny teknologi er viktig.
Maritim yrkesmyte om at yrket er uforanderlig, stemmer ikke. Maskinsjefyrket er i stadig utvikling og krever åpenhet for læring.
«Maskinsjef-yrket er i stadig utvikling, og krever at man er åpen for læring og endring gjennom hele karrieren.»
Maskinsjefyrket tilbyr mangfold og teknologisk utvikling. Det gir gode muligheter for alle som ønsker en spennende maritim karriere.
Maskinsjef lønn – Hvor mye tjener en Maskinsjef?
Lønnen for maskinsjefer varierer mye. Faktorer som erfaring, sertifisering og arbeidsområde spiller inn. Nye maskinsjefer tjener rundt 500 000 kroner årlig.
Erfarne maskinsjefer kan tjene over 1 million kroner. Offshore-arbeid og spesialfartøy gir ofte høyere lønn. Dette gjelder særlig innen kjølemaskineri eller elektro.
Fartstid, sertifikatnivå og arbeidssted påvirker også lønnen. Offshore-jobber betaler vanligvis bedre enn kystvirksomhet.
Lønnsfaktorer for Maskinsjef
- Erfaring og ansiennitet – Jo mer erfaring, desto høyere lønn
- Spesialkompetanse – Kunnskap om elektro, kjølemaskiner eller andre avanserte systemer gir høyere lønn
- Arbeidssted – Offshore-stillinger og stillinger i bransjer som olje/gass betaler bedre enn kystvirksomhet
- Størrelse og kompleksitet på fartøy – Større og mer komplekse fartøy krever høyere kvalifikasjoner og betaler bedre
Maskinsjef Lønn | Gjennomsnitt | Toppsalær |
---|---|---|
Maskinsjef med grunnleggende kompetanse | 500 000 kr | 700 000 kr |
Maskinsjef med spesialkompetanse | 750 000 kr | 1 100 000 kr |
Maskinsjef offshore | 850 000 kr | 1 200 000 kr |
Jobbmarkedet for maskinsjefer vokser stabilt. Dette gjelder særlig offshore og langs norskekysten. Årlig vekst i antall stillinger er rundt X%.
«Lønnsnivået for maskinsjefer gjenspeiler både utdanning, erfaring og den betydningen rollen har for drift og sikkerhet ombord på fartøy.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Maskinsjef
En maskinsjef trenger solid teknisk kompetanse. Dette omfatter maritim ledelse, teknisk problemløsning og maskinsjef kompetanse. Fagområdene inkluderer mekanikk, elektro, hydraulikk og automatisering.
Gode lederegenskaper er avgjørende for en maskinsjef. Effektiv koordinering og kommunikasjon med teamet er viktig. Evnen til å håndtere stress og uforutsette situasjoner er også nødvendig.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Maskinsjefstillingen kan føre til videre avansement innen maritim sektor. Mange går over til roller som teknisk inspektør eller sjef for teknisk avdeling. Det finnes også muligheter for videreutdanning innen miljøteknologi eller digitale skipssystemer.
Interne karrierestiger og alternative roller
Maskinsjefer har gode muligheter for alternative stillinger. Mange bruker sin kompetanse i rådgivende eller prosjektbaserte roller. Dette kan være innen vedlikehold, opplæring eller innovasjon.
«Som maskinsjef må man være en dyktig teknisk problemløser, samtidig som man har evnen til å lede og motivere et team. Det handler om å kunne se helheten og treffe de riktige avgjørelsene, både på kort og lang sikt.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Det maritime arbeidsmarkedet i Norge har god etterspørsel etter dyktige maskinsjefer. Spennende trender påvirker fremtidsutsiktene for yrket. Bransjen opplever stadig utvikling og endring.
Nåværende behov i markedet
I 2020 ble det gitt 2,2 milliarder kroner i subsidier for sysselsetting av sjøfolk. Omtrent 12 000 ansatte var dekket av dette støtteprogrammet.
Halvparten av dem som forlater sjøfarts-yrket, går over til landbaserte maritime næringer. For offiserer er denne overgangen enda høyere, opp mot 80%.
Dette viser den store etterspørselen etter maritim kompetanse også i landbaserte stillinger.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Maskinsjef
- Grønn skipsfart er et stadig viktigere område, og kompetanse innen miljøvennlig teknologi vil bli stadig mer etterspurt.
- Digitaliseringen av skipsfarten skaper behov for maskinsjefer med solid forståelse av avanserte digitale systemer og automatisering.
- Maritim sektor forventes å forbli en sentral del av norsk økonomi, noe som sikrer et fortsatt behov for dyktige maskinsjefer.
Arbeidsmarkedet for maskinsjefer ser lovende ut, både på kort og lang sikt. Riktig kompetanse innen grønn skipsfart og digitalisering av skip er viktig.
Med disse ferdighetene kan man forvente solid etterspørsel i det maritime arbeidsmarkedet.
Nyttige ressurser og lenker
Som maskinsjef i Norges maritime bransje har du mange nyttige ressurser. Disse kan hjelpe deg med utdanning, lønn og jobbmuligheter. De kan også støtte din faglige utvikling.
Aktuelle fagorganisasjoner for Maskinsjef
- Norsk Sjøoffisersforbund – En fagforening som representerer sjøoffiserer, inkludert maskinsjefer, i Norge.
- Maskinistforbundet – En organisasjon som ivaretar maskinsjefens og maskinisters interesser og rettigheter.
Bransjenettverk og fagfora innen Maskinsjef-yrket
Maritim utdanning Norge og sjøoffiser fagforening er viktige nettverk for maskinsjefer. Her kan du knytte kontakter og lære om bransjens utvikling. Du kan også dele erfaringer med andre i yrket.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
- Universitetet i Sørøst-Norge tilbyr bachelor- og masterprogram innen maritim utdanning, inkludert utdanning for maskinsjef nettverk.
- Flere maritime fagskoler i Norge gir relevante fagutdanninger for å bli maskinsjef.
- Sjøfartsdirektoratet er en kilde for informasjon om sertifiseringskrav og regelverk for maskinsjefer.
- Maritime jobbportaler som Sjømannskirken og Marinejobber publiserer kontinuerlig stillingsutlysninger for maskinsjefer.
Disse ressursene kan hjelpe deg å holde deg oppdatert i maskinsjef-yrket. Du kan finne informasjon om utdanning, inntekt og jobbmuligheter. Dette er nyttig for din karriere i Norge.
Kort oppsummering av hva Maskinsjef innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Maskinsjef er en krevende og ansvarsfull stilling i maritim sektor. Yrket er viktig for sikker drift av skip og maritime installasjoner. Det gir muligheter for en spennende karriere med god lønn og internasjonale jobber.
Jobben krever solid teknisk kompetanse og gode lederegenskaper. Maskinsjefen bidrar til skipsteknisk ledelse og sikrer effektiv maritim aktivitet. Dette gjør yrket svært viktig for hele den maritime næringen.
For riktig person byr Maskinsjef-yrket på en variert og meningsfylt karriere. Det gir sjansen til å jobbe internasjonalt og klatre i stillingshierarkiet. Kombinasjonen av teknisk kunnskap og lederansvar gjør Maskinsjef til en ettertraktet rolle.
FAQ
Hva er en Maskinsjef?
Hva gjør en Maskinsjef?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en Maskinsjef?
Hvem samarbeider Maskinsjefen med?
Hvilke arbeidstider har en Maskinsjef?
Hvordan blir man Maskinsjef?
Hvor jobber en Maskinsjef?
Hva kjennetegner arbeidsmiljøet til en Maskinsjef?
Hva er myter og fakta om Maskinsjef-yrket?
Hvor mye tjener en Maskinsjef?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter kreves for å lykkes som Maskinsjef?
Hvordan ser arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene ut for Maskinsjefer?
Hvilke nyttige ressurser finnes for Maskinsjefer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinsjef
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/maskinsjef
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist
- https://lovdata.no/forskrift/2011-12-22-1523/§38
- https://www.fagskolenrogaland.no/hovedmeny/utdanningstilbud/maritime-utdanninger/maskinoffiserutdanning/
- https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_5
- https://jobbsafari.no/jobb/maskinist-pa-farty-6957282
- https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/mer-enn-bare-en-maskinist
- https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-ptil-og-sjøfart/kompetansekrav-for-elektrisk-arbeid-ombord
- https://snl.no/maskinist
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/432133
- https://studiekatalog.edutorium.no/agder/nb/program/FTM04
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1667773
- https://www.fagskolenrogaland.no/_f/p40/i86f07ca9-69fc-426d-a022-2a24f686e935/studieplan-maskinoffiser-utdanning-2-arig-rev-01.pdf
- https://bbolstad.wordpress.com/tag/fagovergripende-kompetanser-2/
- https://ksu.no/?option=com_nav&municipal=KRISTIANSUND
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/54188
- https://www.havilavoyages.com/nb/om-havila/jobb-i-havila/maskinsjef
- https://studiekatalog.edutorium.no/agder/nb/program/00000021
- https://havspeilet.no/yrker/maskinist
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=381367282&srsltid=AfmBOopomfetI4mKdXWjjQdI4-0Huom1FbBBKy8yk2dRi7fFuUAL-Ory
- https://fhs.brage.unit.no/fhs-xmlui/bitstream/handle/11250/2395044/Hareide2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.jernbanedirektoratet.no/content/uploads/2023/11/jernbanemagasinet-02-2017.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-260/KAPITTEL_3
- https://havspeilet.no/yrker/maskinsjef
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/*
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2022/04/Evaluering-av-kompetanseoverforing-fra-sjofolk-i-tilskuddsordningen-for-sysselsetting.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-02-23-46/KAPITTEL_2
- https://www.dnmf.no/skipsledelse/category1352.html
- https://www.dnmf.no/faq/category1008.html
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3081972/fjellheim.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.marfag.no/k33/del2
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3131572/Olsen_Ovesen_Ribe_Simonsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y