Maskinister er avgjørende arbeidere i maritime næringer. De sørger for at skip og plattformer fungerer som de skal. Yrket byr på spennende muligheter og utfordringer.
Vi skal se nærmere på maskinistyrket i Norge. Vi undersøker utdanning, lønn, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter. Hvilke tekniske ferdigheter trenger en for å lykkes som maskinist?
La oss utforske denne fascinerende fagverdenen sammen. Du blir kanskje overrasket over hva en maskinist tjener og gjør.
Hva er en Maskinist?
En maskinist er en fagperson som tar seg av maskiner på skip og plattformer. De jobber mest i maskinrommet og holder utstyret i god stand. Maskinister kan ha ulike stillinger, som 1. eller 2. maskinist.
Kort definisjon av yrket Maskinist
Maskinister har ansvar for drift og vedlikehold av teknisk utstyr på skip og plattformer. De overvåker, feilsøker og justerer motorer, kjeler og elektriske anlegg.
De utfører også tester og forebyggende vedlikehold av kritisk utstyr. Dette sikrer at alt fungerer som det skal.
- Ansvarlig for drift og vedlikehold av teknisk utstyr og maskiner på skip og plattformer
- Jobber hovedsakelig i maskinrommet for å holde maskinparken i god teknisk stand
- Ulike stillinger som 1. maskinist eller 2. maskinist avhengig av fartøyets størrelse
«Maskinisten er essensielle for å sikre at skip og plattformer fungerer effektivt og sikkert. De spiller en nøkkelrolle i den maritime næringen.»
Fakta om Maskinist
Maskinistyrket er spennende og variert. Det krever spesifikke sertifiseringer og helsekrav. Du trenger god hørsel, godt fargesyn og et maskinistsertifikat for å bli maskinist.
Utdanningen omfatter fagbrev som motormann eller skipsmotormekaniker. Deretter følger en toårig maskinteknisk utdanning ved teknisk fagskole. Kravet til seilingstid som maskinkadett varierer fra 1 til 12 måneder.
Sertifikatnivå | Utdanningskrav |
---|---|
Maskinoffiser klasse 4 | 6 måneders verkstedpraksis og 6 måneders fartstid som maskinkadett |
Maskinoffiser klasse 2 | Fagutdanning som motormann eller skipsmotormekaniker |
Maskinoffiser klasse 1 | Ytterligere fartstid og erfaring |
Maskinister er ofte med i fagorganisasjoner som Det Norske Maskinistforbund. Jobbmarkedet er godt, særlig på båter langs norskekysten. Maskinister har mange muligheter for arbeid og videre karriere.
Arbeidsoppgavene til maskinister er mange og varierte. De sikrer strøm og drivstoff, og vedlikeholder maskinene ombord. God helse er også et lovpålagt krav for maskinister.
Maskinister kan bli maskinsjef eller jobbe innen økonomi og ledelse. Andre muligheter er skipsdesign, shipping, logistikk eller undervisning ved maritime skoler.
Video av Maskinist i arbeid
Maskinister har en viktig rolle i maritim industri og samfunnet. De sørger for at skip og installasjoner fungerer effektivt og sikkert. Deres arbeid er avgjørende for transport, offshore-operasjoner og global handel.
Maskinist: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Maskinister er sentrale i maritime yrker. De vedlikeholder og reparerer maskineri på skip, plattformer og andre maritime installasjoner. Uten dem ville ikke den maritime industrien fungere effektivt.
Maskinister sikrer trygg transport av varer og mennesker over store avstander. De er nøkkelen til å opprettholde forsyningskjeder og støtte global handel. Deres arbeid er viktig for samfunnets kritiske infrastruktur.
De bidrar også til miljøvennlige løsninger i maritim sektor. Med sin ekspertise forbedrer de energieffektivitet og reduserer utslipp. Deres rolle blir stadig viktigere i overgangen til et grønnere samfunn.
«Uten dyktige maskinister ville ikke skipene og maritim industri fungert. De er ryggmargen som holder alt i gang.»
– Johan Anton Ervik, erfaren maskinist i rederiet Kolbjørn Ervik og sønner
Hva gjør en Maskinist?
Maskinister er nøkkelpersoner på skip og fartøy. De tar seg av maskineri og tekniske systemer. Deres jobb er å sikre effektiv og trygg drift av disse viktige systemene.
Typiske arbeidsoppgaver for Maskinist
- Utføre maskinvedlikehold og kontroll av motorapparat, hjelpemaskiner og elektriske anlegg
- Overvåke og justere driftsverdier som trykk, temperatur og væskemengder for å sikre optimal driftsansvar
- Utføre bunkring av drivstoff og annen etterfylling av væsker og smøremidler
- Planlegge og følge opp forebyggende vedlikehold i henhold til regulære planer
- Dokumentere vedlikehold og alle driftshendelser i loggbøker
- Sørge for opplæring av nyansatte og vikarer i maskinistoppgaver
- Være vaktansvarlig i kontrollrom og reagere på alarmer og avvik
- Utføre feilsøking og utbedre tekniske problemer og sikkerhetshendelser
Daglig rutine
En maskinist overvåker maskinparken daglig. De utfører rutinemessig vedlikehold og følger opp driftsverdier. De dokumenterer arbeidet og håndterer uforutsette hendelser.
Spesialoppgaver
Maskinister har også ansvar for spesielle oppgaver. Dette kan være bunkring, elektriske arbeider og hydraulikk-vedlikehold. Erfarne maskinister kan lede mindre prosjekter, som ombygginger eller større reparasjoner.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Maskinist
På fiskebåter tar maskinister seg av hovedmotor og hjelpeaggregater. De håndterer også kjøle-, fryse- og hydrauliske systemer.
På store passasjer- og cruiseskip har de flere oppgaver. De betjener hotell- og kjøkkenutstyr, ventilasjon og strømproduksjon.
Oppgaver | Ansvarsområder |
---|---|
Daglig drift og overvåking | Kontrollere og justere driftsverdier, feilsøke og utbedre problemer |
Forebyggende vedlikehold | Planlegge og utføre regelmessig vedlikeholdsarbeid |
Spesialoppgaver | Bunkring, elektriske arbeider, hydraulikk, kalibreringsoppgaver |
Prosjektledelse | Lede mindre ombyggings- og reparasjonsprosjekter |
Opplæring | Instruere og veilede nyansatte og vikarer |
Verktøy og utstyr de bruker
Maskinister i maritime teknologier bruker mange avanserte verktøy og utstyr. De har alt fra enkle håndverktøy til komplekse datasystemer. Dette hjelper dem å holde skip i topp stand.
CNC-maskiner er viktige for maskinister. Disse databenk-kontrollerte maskinene lager presise og komplekse deler. CNC-maskinister programmerer og betjener disse for fresing, boring og dreiing.
Maskinister bruker også tradisjonelle verktøy som skruenøkler og hammere. De benytter måleinstrumenter som mikrometer og skyvelære. Dette er nyttig for vedlikehold, inspeksjon og kontroll.
Dataverktøy og overvåkingssystemer er også viktige. Maskinister må kunne programmere og justere ulike parametere. Dette sikrer optimal ytelse og effektivitet i arbeidet.
Maskinister trenger både enkle verktøy og avansert teknologi. Denne brede kompetansen er avgjørende for å holde skip i drift. Det sikrer også god driftseffektivitet.
«Verktøyet er forlengelsen av hånden, og maskinisten må beherske bruken av både tradisjonelt utstyr og avansert teknologi for å lykkes i dette yrket.»
Hvem Maskinist samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Maskinisten er en viktig del av mannskapet på et skip. De jobber tett med andre maskinister og motormann. Sammen tar de vare på motor, varmeanlegg og annet teknisk utstyr.
Maskinisten samarbeider også med dekksmannskapet og elektrikere. Dette tverrfaglige samarbeidet er viktig for sikker og effektiv drift av skipet.
På land møter maskinister verftsarbeidere og utstyrsleverandører. Kystverkets maskinister kan jobbe med elektrikere, smeder og ingeniører ved kystvedlikehold.
God kommunikasjon er en nøkkelferdighet for maskinister. De må kunne samarbeide med mange ulike fagfolk. Godt samarbeid sikrer at alle systemer fungerer som de skal.
«Tverrfaglig samarbeid er nøkkelen til effektiv og sikker jobb. Uten dette kunne vi ikke løst alle oppgavene våre.»
– Uttalelse fra en erfaren maskinist i den norske maritimeindustrien.
Arbeidstider for Maskinist
Maskinister i Norge jobber ofte i turnusarbeid. De har gjerne fire uker på jobb og fire uker fri. Arbeidsdagene kan vare fra tidlig morgen til sen kveld.
I Kystverket jobber maskinister fra 07:00 til 18:00. Offshore-skift kan bety lange perioder borte fra hjemmet. Fleksibilitet og tilpasningsevne er viktige egenskaper for maskinister.
DNMF og NHO har en hovedavtale for maskinoffiserer på lasteskip i kystfart. Den inkluderer enten 2-vaktordning eller vaktfritt maskinrom.
Arbeidsvilkår | Detaljer |
---|---|
Oppsigelsestid | Tre måneder for maskinoffiserer med minst 10 års tjeneste i rederiet. |
Midlertidig ansettelse | Et ubestemt vikariat som varer over 6 måneder, anses som fast ansettelse. |
Lønnsfastsettelse | Årlig evaluering basert på bedriftens økonomi, produktivitet, fremtidsutsikter og konkurransesituasjon. |
Lønnsatser | Inkluderer hyre, fritidskompensasjon, overtid, søndagstillegg og ferie. |
Erfaringstillegg | Maskinsjef opptjener tillegg etter 5 år i stillingen. |
Vikararbeid | Høyere lønn ved vikariering i høyere stilling eller beordring til skip i høyere klasse. |
Overtid | Overtidsarbeid utover det som er inkludert i lønnssatsene, godtgjøres etter en spesifikk skala. |
Yrket som maskinist krever stor fleksibilitet og tilpasningsevne. Uregelmessige arbeidstider er vanlig. Erfaring og kvalifikasjoner påvirker arbeidsvilkårene betydelig.
Hvordan bli Maskinist?
Å bli maskinist i Norge krever både utdanning og praktisk erfaring. Det finnes to hovedveier til yrket. Begge inkluderer obligatorisk praksistid som maskinkadett.
- To år på videregående skole, etterfulgt av to år i lære og deretter to år på en teknisk fagskole.
- Studiespesialisering på videregående skole, etterfulgt av en treårig bachelorgrad i marinteknisk drift.
Maskinister må ha gyldig helseattest og nødvendige sertifikater. Kontinuerlig oppdatering av kunnskap og ferdigheter er viktig i dette yrket.
Utdanningskrav for Maskinist
For å bli maskinist trengs fagbrev som motormann eller fem års relevant arbeidserfaring. Du må også gjennomgå maskinoffiserutdanning. Til slutt må du opparbeide tilstrekkelig fartstid som kadett.
Studieløp for Maskinist
En vanlig vei er toårig grad i maskinteknisk drift ved teknisk fagskole. Dette gir nødvendig teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter. Studiet inkluderer simulatorøvinger, gruppeprosesser og bedriftsbesøk.
Utdanningen er godkjent av NOKUT og følger STCW-konvensjonen. Dette sikrer at du får en anerkjent og kvalitetssikret utdanning.
Relevante Kurs og Videreutdanning for Maskinist
Det finnes flere muligheter for videreutdanning og sertifisering som maskinist. Kurs kan inkludere materiallære, elektroteknikk, styringsteknikk og maritim engelsk. Kontinuerlig kompetanseutvikling er viktig for å holde seg oppdatert.
Hvor jobber en Maskinist?
Maskinister jobber hovedsakelig i maritime yrker, som på skip og offshore-installasjoner. De kan også finne jobber i rederier og Kystverket. Landbaserte muligheter finnes med anleggsmaskiner, tyngre kjøretøy og fabrikker.
For å bli maskinsjef, trenger man fagbrev som skipsmotormekaniker. Deretter kreves to år på fagskole for maskinoffiser-utdanning. Maskinsjefer kan jobbe på mange typer båter og fartøy.
Arbeidsmuligheter for Maskinister
- Maskinere på skip og offshore-installasjoner
- Rederier og maritim industri
- Offentlig sjøforvaltning, som Kystverket
- Landbaserte jobber med anleggsmaskiner, tyngre kjøretøy, fabrikker og teknisk drift
Sektor | Andel kvinner |
---|---|
Innenriks- og utenriks sjøfart med gods på skip | 2-3% |
Slepebåter | 1% |
Kysttrafikk med passasjerer | Høyere andel enn andre maritime arbeidsplasser |
Ifølge Kompetansebarometeret til NHO for 2022 manglet norske bedrifter over 10,000 nyansatte innen ingeniør- og tekniske fagområder, hvor maskinister inngår.
Det er økt behov for maskinister og maskinsjefer på båter langs norske kysten. Maskinsjefen leder maskinavdelingen og sikrer at alle maskiner fungerer bra. Norske skip krever god helse, syn og hørsel.
Maskinister kan videreutdanne seg med mastergrad i skipstekniske fag eller spesialisering som kjølemaskinist. Karrieremuligheter finnes også innen økonomi, ledelse, skipsdesign og shipping/logistikk.
Arbeidsmiljø
Maskinister jobber i varierte miljøer. De trives på moderne fartøy og i krevende offshore-forhold. Yrket byr på utfordringer, men også mange fordeler.
Lange perioder borte fra familien kan være vanskelig. Likevel tilbyr jobben spennende muligheter og god lønn.
Utfordringer i Maskinist-yrket
Maskinister jobber ofte langt hjemmefra. Dette kan være krevende for work-life balance. Arbeidet innebærer maritim sikkerhet og offshore-liv.
De må takle tøffe situasjoner. Høy beredskap er en viktig del av jobben.
Fordeler med Maskinist-yrket
Yrket gir god lønn og mye fritid mellom turnus-periodene. Arbeidsoppgavene er varierte og spennende.
Mange arbeidsgivere tilbyr gode forsikrings- og pensjonsordninger. Dette gjør jobben enda mer attraktiv.
Work-life balance for Maskinist
Turnusarbeid kan være utfordrende for familielivet. Men det gir også lange sammenhengende fritidsperioder.
Mange setter pris på fleksibiliteten dette gir. Arbeidsgivere tilbyr hjemmekontor og digitale verktøy for økt fleksibilitet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Maskinistjobber finnes langs hele Norges kyst og internasjonalt. Dette gir stor geografisk spredning og mange jobbmuligheter.
Sjøfartsdirektoratet har over 100 inspektører på ulike regionale kontor. Maskinister kan ofte finne attraktive stillinger nær hjemstedet.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
Lange perioder borte fra familien | God lønn og pensjonsordninger |
Potensielt farlige arbeidsforhold | Varierte arbeidsoppgaver |
Krevende offshore-liv | Mye fritid mellom turnus-perioder |
Høy beredskap | Fleksible arbeidstidsordninger |
Myter og fakta om Maskinist-yrket
Vanlige myter om maskinistyrket stemmer ikke alltid med virkeligheten. Moderne maskinister jobber mye med datastyrt utstyr og automatiserte systemer. Dette gjelder både på skip og i andre industrier.
Maskinistyrket passer for alle kjønn, ikke bare menn. Det finnes økende muligheter for alle i denne profesjonen. Yrket krever kontinuerlig læring og tilpasning til ny teknologi.
Maskinister har varierte arbeidsoppgaver utover teknisk vedlikehold. De overvåker systemer, feilsøker og løser problemer. De er viktige for å holde moderne skipsteknologi og maskinerianlegg i drift.
Myte | Fakta |
---|---|
Maskinister tilbringer all tid med hodet i en dieselmotor. | Mange moderne maskinister arbeider mye med datastyrt utstyr og automatiserte systemer. |
Yrket passer bare for menn. | Det er økende muligheter for alle kjønn innen denne profesjonen. |
Maskinister har bare enkle, tekniske arbeidsoppgaver. | Maskinister har ofte varierte oppgaver som overvåking, feilsøking og problemløsning. |
Maskinister spiller en viktig rolle i moderne skipsteknologi. De utvikler seg kontinuerlig og tilpasser seg ny teknologi. Deres arbeid er avgjørende for driften av avanserte systemer og maskiner.
Maskinist lønn – Hvor mye tjener en Maskinist?
Maskinister i Norge kan tjene mellom 600 000 og over 1 million kroner årlig. Lønn avhenger av erfaring, type fartøy og arbeidssted.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Nyutdannede maskinister starter ofte med rundt 600 000 kroner i året. Erfarne maskinister kan tjene opp mot 1,2 millioner kroner årlig.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring – Lengre erfaring gir ofte høyere lønn for maskinister.
- Arbeidssted – Offshore-arbeid eller fiskebåter langt til havs gir ofte bedre betaling.
- Spesialisering – Spesialkompetanse innen vedlikehold eller energieffektivisering kan øke lønnen.
Gjennomsnittlønn for Maskinist
Maskinister i Norge tjener i gjennomsnitt rundt 76 650 kroner per måned. Startlønnen er lavere, men øker raskt med erfaring og ansvar.
«Maskinistenes kvalifikasjoner, dyktighet og pliktoppfyllelse veier tungt ved tilsetning i stillinger.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Maskinist
Maskinister trenger mer enn bare teknisk kunnskap for å lykkes. De må være interessert i teknologi og flinke til å løse problemer. Gode samarbeidsevner er også viktig for jobben.
Lederegenskaper blir stadig mer verdifulle i yrket. Dette gjelder spesielt for dem som ønsker høyere stillinger innen maritim ledelse.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Maskinist
- Mekanisk forståelse og kompetanse innen elektroteknikk
- Gode IT-kunnskaper for overvåking og kontroll av tekniske systemer
- Kjennskap til IMO-rekommandasjoner og regelverk for maritim drift
- Evne til å utføre effektiv ressursstyring og beslutningstaking
- Ferdigheter i lederskap og lagarbeid
Karriere- og utviklingsmuligheter
Maskinister har mange karrieremuligheter i den maritime sektoren. De kan bli førstemaskinister eller maskinsjefer. Noen velger å spesialisere seg innen spesifikke teknologier.
Andre går over til landbaserte roller. De kan bli tekniske systemplanleggere eller prosjektledere i den maritime industrien.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Maskinist
Maskinister kan ta en mastergrad i maritime fag eller teknisk systemplanlegging. De kan spesialisere seg innen teknisk kompetanse, lederegenskaper eller maritim ledelse.
Disse spesialiseringene åpner dører for mer avanserte stillinger. Det kan føre til større ansvarsområder innen den maritime sektoren.
Interne karrierestiger og alternative roller for Maskinist
Maskinister kan avansere fra andremaskinist til førstemaskinist og til slutt maskinsjef. Noen går over til landbaserte roller som tekniske eksperter eller rådgivere.
Uansett karrierevei er det viktig å utvikle seg. Maskinister bør forbedre sin tekniske kompetanse, lederegenskaper og maritim ledelse.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Det maritime arbeidsmarkedet i Norge er sterkt. Etterspørselen etter dyktige maskinister holder seg stabil. Flere faktorer skaper gode framtidsutsikter for dette yrket.
Nåværende behov i markedet
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har 15 ledige studieplasser for fagbrevkandidater. Dette gjelder bachelor i marinteknisk drift høsten 2020. USN er det eneste universitetet som tilbyr maskinoffiserutdanning på bachelornivå i Norge.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Maskinist
Framtidsutsiktene for maskinister er lovende. Grønn skipsfart skaper muligheter for kompetente fagfolk innen miljøvennlige teknologier.
Økt automatisering på skip krever maskinister som kan håndtere avanserte systemer. Stillinger til sjøs og i landbaserte maritime virksomheter vil fortsatt være tilgjengelige.
Arbeidsuke og timelønn | Beskrivelse |
---|---|
Dagtid: 37.5 timer per uke | Ukentlig lønn: NOK 8,384.38, tilsvarende NOK 223.58 per time |
2-skift: 36.5 timer per uke | Ukentlig lønn: NOK 9,071.91, tilsvarende NOK 241.92 per time |
Kontinuerlig skift: 35.5 timer per uke | Ukentlig lønn: NOK 9,071.91, tilsvarende NOK 241.92 per time |
Fullt kontinuerlig skift: 33.6 timer per uke | Ukentlig lønn: NOK 9,071.91, tilsvarende NOK 241.92 per time |
Maskinister med relevant fagbakgrunn og sertifikater kan få et timelønnstillegg på 10 kroner. Skiftarbeid gir ekstra tillegg. Dette gjør lønningene innenfor yrket attraktive.
Nyttige ressurser og lenker
Som maskinist er fagkunnskap og nettverk viktig. Her er nyttige ressurser for deg som jobber eller vurderer å bli maskinist.
Aktuelle fagorganisasjoner for Maskinist
- Det norske maskinistforbund – Landets største organisasjon for maskinister med over 7000 medlemmer.
- Norsk Sjømannsforbund – Fagforbund for sjøfolk som omfatter også maskinister.
Bransjenettverk og fagfora innen Maskinist-yrket
- Maritimt Opplæringskontor Sør/Vest-Norge – Regionalt nettverk for maritim utdanning og kompetanseutvikling.
- Opplæringskontoret for maritime fag – Tilbyr kurs, veiledning og støtte for maskinistlærlinger og -utdanning.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Disse kildene kan hjelpe deg med utdanning, jobb og lønnsinformasjon som maskinist:
- Sjøfartsdirektoratet – Regelverk, sertifisering og informasjon om maritime yrker.
- Norges sjømatråd – Statistikk og oversikt over stillinger og lønn i maritim sektor.
- Navnett.no – Arbeidsmarkedsinformasjon, stillingsutlysninger og karriereverktøy.
- Statistisk sentralbyrå – Offisiell statistikk om blant annet lønn og sysselsetting for maskinister.
Disse ressursene gir verdifull informasjon for å lykkes som maskinist. De hjelper deg med utdanning og karriere i maritime yrker.
Kort oppsummering av hva Maskinist innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Maskinister er avgjørende i den maritime sektoren. De har ansvar for drift og vedlikehold av skip og offshore-installasjoner. Yrket kombinerer teknisk kunnskap med lederskap i en maritim karriere.
Jobben byr på varierte oppgaver og gode lønnsvilkår. Den gir også muligheter for global mobilitet. Maskinister sikrer effektiv og trygg drift av maritime operasjoner.
Yrket gir rom for personlig og faglig vekst. Det er basert på teknisk ekspertise i en stadig utviklende industri.
Maskinister er nøkkelen til sikker drift av skip og offshore-anlegg. Disse er viktige for global handel og energiproduksjon. Jobben krever kunnskap om maritim maskinteknologi og evne til problemløsning.
En maskinist må være god på systematisk vedlikehold. De må også kunne lede team og ta raske beslutninger. Yrket byr på mange karrieremuligheter.
Man kan spesialisere seg eller ta høyere stillinger. Videre utdanning er også en mulighet. Fagkunnskap, ledererfaring og global mobilitet gjør yrket attraktivt for alle aldre.
FAQ
Hva er en maskinist?
Hvilke oppgaver har en maskinist?
Hvilken utdanning trenger man for å bli maskinist?
Hvor jobber maskinister?
Hva tjener en maskinist i lønn?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en maskinist?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for maskinistyrket?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/maskinistmaskinoffiser
- https://www.fagskoleninord.no/studier-og-kurs/maritime-og-marine-fag/maskinoffiserutdanningen/
- https://snl.no/maskinist
- https://havspeilet.no/yrker/maskinist
- https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/mer-enn-bare-en-maskinist
- https://www.cinemateket.no/artikler/yrke-kinomaskinist
- https://www.avisafroya.no/nyheter/i/xgJV5n/foedt-til-et-liv-paa-sjoeen
- https://studievalg.no/skoler?profession=1064
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1289709
- https://jobbsafari.no/jobb/maskinist-pa-farty-6957282
- https://havspeilet.no/yrker/maskinsjef
- https://no.ysd-cncparts.com/info/what-does-a-cnc-machinist-do–92790917.html
- https://no.jbtools.com/wilton-28833-600s-machinist-6-jaw-round-channel-vise-with-swivel-base/
- http://hunwww.net/ekte-kristendom/SAKER/MENNESKEVERN-DVD-RLH/MENNESKEVERN/DBN-RLH/201109/db201109.html
- https://www.drgreenclub.com/2021/12/
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-476/KAPITTEL_4
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/706214
- https://www.fagskolenrogaland.no/hovedmeny/utdanningstilbud/maritime-utdanninger/maskinoffiserutdanning/
- https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-at-flere-skal-gjore-som-charlotte-1.16327031
- https://karriere.no/jobb/maskinist-maskiningenior-4650085
- https://yrkesportalen.no/yrke/maskinoffiserar-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter-2
- https://emagasin-maritimlogg.lomedia.no/aktuelt/na-eller-aldri–for-lovforslaget-6.560.1081888.25a6681431
- https://www.academia.edu/367178/Tradisjonsanalyse_En_studie_av_kunnskap_og_båter
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-475/KAPITTEL_3
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-260/KAPITTEL_3
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_15-2
- https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_15
- https://yrkesportalen.no/yrke/andremaskinist-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://www.usn.no/nyhetsarkiv/ny-yrkesvei-til-hoyere-utdanning
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-488/KAPITTEL_5-1
- https://karrierestart.no/bransje/shipping-off-onshore-maritim/778-yrker-pa-sjoen-alt-om-yrkesveiene-i-den-maritime-bransjen
- https://www.marfag.no/k52/del-b-regler-for-styring-og-seilas
- https://www.dnmf.no/skipsledelse/category1352.html
- https://yrkesportalen.no/yrke/maskinoffiserar-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://yrkesportalen.no/yrke/maskinsjef-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3081972/fjellheim.pdf?sequence=1&isAllowed=y