Maritime trafikkledere styrer den travle sjøtrafikken langs Norges kyst. De er eksperter på navigasjon og maritim ledelse. Deres hovedoppgave er å holde trafikken sikker og effektiv.
Yrket som maritim trafikkleder byr på spennende muligheter. Det krever spesiell kompetanse og gir rom for personlig og faglig vekst.
Kystverket har rundt 60 maritime trafikkledere langs norskekysten. De jobber i skift ved ulike stasjoner. Deres oppgaver inkluderer overvåking og organisering av maritim trafikk.
Trafikklederne gir seilingstillatelser og navigasjonshjelp til skip i norske farvann. De håndterer også hendelser og beredskapssituasjoner på sjøen. Avanserte systemer for overvåking og kommunikasjon er viktige verktøy i arbeidet.
Hva er en Maritim trafikkleder?
En maritim trafikkleder overvåker og koordinerer sjøtrafikken i havner og kystområder. De sikrer trygg navigasjon for fartøyer. Dette gjør de ved å gi seilingstillatelser, kommunisere og veilede.
Kort definisjon av yrket Maritim trafikkleder
En maritim trafikkleder styrer sjøtrafikken i et bestemt område. De passer på at skip seiler trygt og effektivt. Dette omfatter å gi tillatelser og dele viktig informasjon.
De hjelper også til med navigasjon for skip i deres ansvarsområde. Deres mål er å sørge for sikker ferdsel på sjøen.
Nøkkelopplysninger om Maritim trafikkleder | Verdi |
---|---|
Antall Kystverkets VTS-sentre i Norge | 5 |
Antall trafikkontrollører ved Fedje sjøtrafikksentral | 13 |
Vanlig lønnsintervall for Maritim trafikkleder | Kr. 431,900 – 507,600 |
Antall årlige beredskapsvakter | Cirka 28 |
Maritim trafikkleder er viktig for skipskoordinering, havnetrafikk og maritim logistikk. De sørger for trygg sjøfart. De er sentrale i drift av norske kystområder og farvann.
Fakta om Maritim trafikkleder
Maritim trafikkleder er et yrke som krever omfattende utdanning og spesialkompetanse. De jobber ved sjøtrafikksentraler og bruker avanserte systemer. Her fører de dialog med skipstrafikken via VHF-samband.
Stillinger som maritim trafikkleder publiseres på rekrutteringsportaler som Webcruiter og nav.no. Interesserte kan aktivere varsler for nye stillinger i Kystverkets rekrutteringsløsning.
Stilling | Varighet | Skiftplan | Arbeidssted | Søknadsfrist | Kvalifikasjoner | Ansettelsesform | Bransje | Nøkkelord |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Maritim trafikkleder-Marine | 05.01.2025 – 30.12.2025 | Helkontinuerlig skift 24/7 6 skiftplan | Bergen | ASAP | Bachelor innen nautikk med minimum 3-5 års erfaring | Prosjekt | Olje og gass | Marine, Trafikkleder, Logistikk, Beredskap, Ressursskoordinering |
6,802 kandidater matcher denne stillingen. Equinor tilbyr relevante programmer for maritim trafikkleder. Disse inkluderer trainee, internship/praktikant og lærlinger.
«Maritim trafikkleder er et nøkkelyrke for å opprettholde smidig og sikker skipstrafikk langs norskekysten og i norske havområder.»
Video av Maritim trafikkleder i arbeid
Maritim trafikkleder sikrer effektiv og trygg sjøtrafikk. De overvåker trafikken og formidler viktig informasjon til skip. Deres arbeid beskytter sjøfolk, skip og miljøet.
Maritim trafikkleder: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Kystverket har inngått avtale med Aboa Mare for et nytt kurs. Kurset er for maritim trafikkleder og loser. Det fokuserer på kommunikasjon og samhandling under krevende forhold.
Seks loser og to maritime trafikkledere får øve på samarbeid. Simulatortrening for maritime aktører har pågått siden 90-tallet i Finland. Dette viser viktigheten av kontinuerlig opplæring i maritim næring.
Maritim trafikkleder bidrar til Kystverkets visjon om sikre havområder. De forebygger farlige situasjoner og ulykker. Deres innsats sikrer effektiv sjøtrafikk til samfunnets beste.
Maritime trafikkledere utfører en viktig samfunnsoppgave. De samarbeider og kommuniserer effektivt med andre maritime aktører. Slik bidrar de til trygg og effektiv sjøfart.
Hva gjør en Maritim trafikkleder?
Maritim trafikkledere har en viktig rolle i sjøfartsindustrien. De koordinerer og overvåker sjøtrafikken for selskaper på norsk sokkel. Deres hovedoppgaver omfatter trafikkovervåking, sikring av soner rundt installasjoner og optimalisering av logistikk.
Typiske arbeidsoppgaver for Maritim trafikkleder
- Operasjonell drift av beredskaps- og forsyningsfartøy
- Ressurskoordinering og -optimalisering
- Planlegging og forbedring av logistikktjenester for fartøy og forsyninger
- Sikre at sikkerhetssonene rundt installasjoner overholdes
- Overvåke og koordinere maritim trafikk i ansvarsområdet
Daglig rutine
En maritim trafikkleder overvåker sjøtrafikk og koordinerer fartøyers bevegelser daglig. De sikrer soner rundt installasjoner og samarbeider tett med interne og eksterne aktører.
De optimaliserer logistikken og håndterer endringer eller utfordringer som oppstår. Dette krever god kommunikasjon og raske beslutninger.
Spesialoppgaver
Utover daglige oppgaver har maritime trafikkledere også spesialansvar:
- Planlegging og koordinering av større operasjoner med flere fartøy
- Analyse og rapportering av trafikk- og logistikkdata
- Bidra til kontinuerlig forbedring av prosesser og systemer
- Delta i beredskapsplanlegging og -øvelser
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Maritim trafikkleder
Maritime trafikkledere har flere viktige ansvarsområder i sitt arbeid. De sørger for effektiv koordinering av sjøtrafikk og logistikk.
Ansvarsområde | Beskrivelse |
---|---|
Trafikkontroll | Overvåking, koordinering og regulering av skipstrafikk innenfor ansvarsområdet |
Skipskoordinering | Planlegging og koordinering av fartøyers bevegelser, anløp og aktiviteter |
Maritim ledelse | Håndtering av operasjonelle utfordringer og risiko i et komplekst, maritimt miljø |
Maritime trafikkledere er eksperter på sjøtrafikk, logistikk og sikkerhet. De er avgjørende for effektiv drift og koordinering i sjøfartsindustrien.
Verktøy og utstyr de bruker
Maritim trafikkstyring er et komplekst felt som krever avanserte tekniske systemer. Disse verktøyene brukes for å overvåke og koordinere havnetrafikk og maritim logistikk. Trafikkledere ved sjøtrafikksentralene bruker mange digitale hjelpemidler og sensorteknologi i arbeidet sitt.
Et viktig verktøy er Automated Identification System (AIS) for skip. Kystverkets AIS-nettverk har rundt 90 basestasjoner langs norske kysten. Dette lar trafikkledere spore fartøy i sanntid. AIS brukes også av Hovedredningssentralene for å finne skip i nød.
Trafikklederne bruker også virtuelle AIS-merker, kalt virtuelle AtoNs (Aids to Navigation). Disse markerer posisjoner for drivende objekter eller fartøy i farvannet. Merkene vises i skipenes kartsystemer via Kystverkets AIS-nettverk.
Verktøy og utstyr | Bruksområder |
---|---|
Automated Identification System (AIS) | Overvåking og lokalisering av skipstrafikk |
Virtuelle AIS-merker (virtuelle AtoNs) | Markering av drivende objekter og fartøy i farvannet |
Spesialiserte dataverktøy | Trafikkovervåking, ressurskoordinering og kommunikasjon |
VHF-samband | Kommunikasjon med skipstrafikken |
Trafikklederne bruker spesielle dataverktøy for trafikkovervåking og ressurskoordinering. De har også VHF-samband for direkte kontakt med skipene. Stadig utvikling av disse systemene forbedrer havnetrafikk og maritim logistikk.
«Kystverket og Hovedredningssentralene samarbeider tett for å utvikle systemer for effektivisering av søk- og redningsoperasjoner.»
Hvem Maritim trafikkleder samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Samarbeid er kjernen i jobben som maritim trafikkleder. De jobber tett med kolleger i operasjonssenteret til Logistikk- og beredskapsorganisasjonen. Daglig kontakt med skipspersonell, havnemyndigheter og andre maritime aktører er viktig.
Trafikklederne koordinerer sjøtrafikken og sikrer effektiv skipskoordinering. De samarbeider også med beredskapspersonell og logistikkeksperter. God kommunikasjon og tverrfaglig arbeid er nødvendig for sikkerheten på sjøen.
«Vi er avhengige av et godt samarbeid med alle parter for å kunne utføre jobben vår på best mulig måte. Kun gjennom dialog og koordinering kan vi opprettholde sikkerheten og effektiviteten i sjøtrafikken.»
Tydelig kommunikasjon og gode relasjoner er viktig for maritime trafikkledere. De må samarbeide på tvers av fagområder. Dette sikrer at alle sider av skipsfarten og sjøtrafikken blir ivaretatt.
Arbeidstider for Maritim trafikkleder
Maritime trafikkledere er viktige for sikkerheten i sjøtrafikken. De jobber i skift for å overvåke og hjelpe døgnet rundt. Dette sikrer at noen alltid er tilgjengelig.
Skiftordningene dekker kvelder, netter og helger. Dette er nødvendig for effektiv maritim ledelse og trafikkontroll.
En typisk ordning er 24/7 6-skift-rotasjon. Dette inkluderer dag-, kveld- og nattskift. Slik kan de håndtere uventede situasjoner og sikre trygge arbeidsoppgaver for sjøfolk.
Fleksible arbeidstider krever tilpasningsevne fra de ansatte. Det gir også mulighet for bred kompetanse og erfaring. Gjennom rotasjonen får de innsikt i ulike deler av jobben.
Hvordan bli Maritim trafikkleder?
Å bli maritim trafikkleder i Norge krever vanligvis en bachelor innen nautikk. Du trenger 3-5 års erfaring, helst som dekksoffiser klasse 2. Mulighet for klasse 1 sertifisering er også ønskelig.
Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner er viktige for jobben. Evnen til å jobbe strukturert i et operativt miljø er også nødvendig. Kandidater må bestå tester og ha gyldig helseerklæring.
Utdanningskrav og sertifiseringer
- Løst dekksoffisersertifikat klasse 2
- Teoretisk utdanning for dekksoffiser klasse 1
- Bestå evne- og ferdighetstester
- Bestå engelsk språktest
- Gyldig helseerklæring med minimum 18 måneders gyldighet
Ønskelige kvalifikasjoner
- Aktuell maritim erfaring
- Erfaring fra Forsvaret eller offentlig forvaltning
- Erfaring med myndighetsutøvelse og kontrollvirksomhet
- Gode datakunnskaper
- Gode norsk- og engelskkunnskaper
Krav til sikkerhetsklarering
Nivå hemmelig (H)
Statistikk | Verdi |
---|---|
Antall ledige stillinger for maritim trafikkleder ved Kystverket | 1 |
Antall sjøtrafikksentraler i Norge som drives av Kystverket | 5 |
Antall trafikkledere per vakt på sjøtrafikksentralen | 2 |
Lønn for stillingen som trafikkleder | Fra brutto kr 472,900 til brutto kr 548,600 avhengig av kvalifikasjoner |
Riktig utdanning og erfaring kan åpne dører til en spennende karriere. Som maritim trafikkleder får du gode jobbmuligheter i Norge. Dette yrket byr på mange utfordringer og muligheter.
Hvor jobber en Maritim trafikkleder?
Maritime trafikkledere har mange jobbmuligheter. De fleste jobber ved sjøtrafikksentraler drevet av Kystverket. Disse kontrollsentrene ligger strategisk plassert langs Norges kyst.
Kontorene finnes i Horten, Brevik, Kvitsøy, Fedje og Vardø. Maritime trafikkledere kan også jobbe i private selskaper med maritime tjenester.
Noen jobber i operasjonssentre for større rederier og offshore-selskaper. De overvåker, koordinerer og styrer sjøtrafikken og havnevirksomheten.
Vanlige arbeidssteder for Maritim trafikkleder
- Kystverkets sjøtrafikksentraler
- Private selskaper innen maritime tjenester
- Operasjonssentre for rederier og offshore-selskap
Stilling | Antall | Tiltredelse | Søknadsfrist | Stillingsinformasjon |
---|---|---|---|---|
Maritim trafikkleder | 2 | 01.08.2023 | 12.06.2023 | Fulltid, Vikariat |
Kystverket er en viktig arbeidsgiver for maritime trafikkledere. Det er en statlig etat under Samferdselsdepartementet.
Etaten har rundt 1000 ansatte som jobber for å sikre kysten og havområdene. Kystverket har kontorer i ulike regioner langs kysten.
De tilbyr også gode boligmuligheter for ansatte ved sine fyrkontorer.
Arbeidsmiljø
Maritime trafikkledere jobber i et høyteknologisk og dynamisk miljø. De bruker avansert teknologi for å overvåke skipstrafikken. Yrket krever rask situasjonsforståelse og evne til å ta raske beslutninger.
Utfordringer i Maritim trafikkleder-yrket
Maritim trafikkleder-yrket har flere krevende aspekter. De må håndtere komplekse situasjoner under tidspress og ta ansvar for liv og verdier.
Skiftarbeid er også en del av jobben. Trafikkledere må holde hodet kaldt og ta riktige avgjørelser raskt.
Fordeler med Maritim trafikkleder-yrket
Yrket som maritim trafikkleder har mange positive sider. De spiller en viktig rolle i maritim sikkerhet og logistikk.
Dette gir en sterk yrkesstolthet. Arbeidet er variert og høyteknologisk, med muligheter for faglig utvikling.
Work-life balance for Maritim trafikkleder
Skiftarbeid og uregelmessige arbeidstider kan utfordre work-life balansen. Likevel setter mange pris på fleksibiliteten og variasjonen i arbeidsdagene.
Støtteordninger og moderne fasiliteter bidrar til et godt arbeidsmiljø.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Maritime trafikkledere er ettertraktet langs hele Norges kyst. Kystverket har fem sjøtrafikksentraler spredt over landet.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Kaier i Tromsø Havn | Over 2,000 meter |
Areal i Tromsø Havn | 2,000,000 m2 |
Lager- og kontorbygg i Tromsø Havn | 34,500 m2 |
Antall ansatte i Havnevakta | 7 (1 maritim leder, 4 havneinspektører, 1 maritim trafikkleder, 1 maritim inspektør) |
Myter og fakta om Maritim trafikkleder-yrket
Maritim trafikkleder-yrket er mer enn bare å overvåke skjermbilder. Jobben krever aktiv kommunikasjon, beslutningstaking og krisehåndtering. Dette yrket kombinerer teknisk kunnskap, kommunikasjonsevne og stresshåndtering.
De spiller en viktig rolle i å sikre trygg sjøtrafikk. Dette går langt utover å bare overvåke datamaskiner. Maritim trafikkleder koordinerer og overvåker skipstrafikk i bestemte farvann.
- Maritim trafikkleder er ansvarlig for koordinering og overvåking av skipstrafikk i et bestemt farvann eller område.
- De bruker avanserte navigasjons- og kommunikasjonssystemer for å holde oversikt over trafikken og sikre trygg ferdsel.
- I tillegg til rutinemessig overvåking, håndterer de også uventede hendelser og krisesituasjoner som kan oppstå til sjøs.
Jobben krever kunnskap om maritim sikkerhet, meteorologi og kommunikasjonsteknologi. Effektiv krisehåndtering er også viktig. Maritim trafikkleder er avgjørende for flyt og sikkerhet i sjøtrafikken.
«Jobben som maritim trafikkleder handler ikke bare om å stirre på skjermer. Vi er nøkkelpersoner for å koordinere og håndtere den komplekse sjøtrafikken på en trygg og effektiv måte.»
Maritim trafikkleder overvåker, kommuniserer og tar raske beslutninger. Dette bidrar til sikker og forutsigbar skipsfart. Deres arbeid er viktig for næringen og samfunnet.
Maritim trafikkleder lønn – Hvor mye tjener en Maritim trafikkleder?
Lønnen for maritime trafikkledere i Norge varierer mye. Faktorer som erfaring, ansvar og arbeidsgiver spiller inn. Offentlig sektor følger ofte statlige lønnsregulativ, mens private selskaper kan tilby konkurransedyktige lønninger.
Typisk lønnsnivå og lønnsspekter
Gjennomsnittlig årslønn for en maritim trafikkleder er rundt 650 000 kroner. Nyutdannede kan tjene fra 500 000 kroner. Erfarne trafikkledere med spesialkompetanse kan tjene over 800 000 kroner.
Faktorer som påvirker lønnen
- Arbeidserfaring og ansiennitet
- Geografisk plassering og kostnadsnivå i regionen
- Spesialisering innen områder som offshore, havner eller sikkerhetsoperasjoner
- Ansvar for ledelse eller koordinering av team
- Skiftarbeid og overtid
Startlønn og gjennomsnittlønn
Nyutdannede maritime trafikkledere kan forvente en startlønn rundt 500 000 kroner i året. Erfarne trafikkledere tjener ofte mellom 650 000 og 800 000 kroner årlig. Dette avhenger av faktorene nevnt ovenfor.
«Lønn er ikke det eneste som motiverer meg, men det er klart at konkurransedyktige betingelser er viktig for å tiltrekke og beholde dyktige trafikkledere i bransjen.»
– Kristine, maritim trafikkleder med 10 års erfaring
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Maritim trafikkleder
Maritim trafikkleder krever faglige ferdigheter og personlige egenskaper. Grunnleggende kompetanse innen maritim ledelse og trafikkontroll er viktig. Strukturert og effektiv arbeidsutførelse i operativt miljø er avgjørende.
Faglige ferdigheter for Maritim trafikkleder
- Solid forståelse av sjøtrafikkregler, navigasjon og maritim terminologi
- Evne til å analysere og håndtere komplekse trafikksituasjoner
- Erfaring med bruk av overvåknings- og kommunikasjonssystemer
- Kunnskap om maritim beredskap og krisehåndtering
- Ferdigheter i koordinering og samarbeid på tvers av ulike aktører
Karriere- og utviklingsmuligheter
Maritim trafikkleder har gode muligheter for karriereutvikling. Erfaring åpner dører til avanserte stillinger innen maritim logistikk og ledelse. Man kan også spesialisere seg innen hendelseshåndtering eller trafikkovervåkning.
Spesialisering og videre utdanning
Mange maritime trafikkleder videreutdanner seg innen kriseledelse eller trafikkplanlegging. Dette kan føre til spesialiserte roller eller lederposisjoner. Havneoperasjoner er et annet område for spesialisering.
Interne karrierestiger og alternative roller
Kystverket tilbyr flere karriereveier for maritime trafikkleder. Man kan avansere til seksjonsleder, hovedoperatør eller instruktør. Noen velger roller som prosjektledere, rådgivere eller systemutviklere.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Norge trenger stadig kvalifiserte maritim trafikkleder. Landets lange kyst og store sjøtrafikk industri skaper dette behovet. Maritim trafikkleder utgjør en viktig del av arbeidsstyrken i denne sektoren.
Lønnen for maritim trafikkleder er konkurransedyktig. De fleste i yrket har maritim utdanning. Dette sikrer høy kompetanse i bransjen.
Jobbmuligheter for maritim trafikkleder øker stadig. Veksten har vært sterk de siste årene. Kystområdene har flest stillinger.
Fokus på sikkerhet og effektiv logistikk driver etterspørselen. Denne trenden vil trolig fortsette. Teknologisk utvikling kan påvirke yrket fremover.
En maritim trafikkleder har mange daglige oppgaver. Jobben er stabil, og mange blir lenge i samme bedrift.
Prisnorge.no gir mer info om maritim trafikkleder-yrket.
Nåværende behov i markedet
- Kontinuerlig etterspørsel etter kvalifiserte maritim trafikkleder grunnet Norges lange kystlinje og betydelig maritim industri
- Maritim trafikkleder utgjør rundt [specific ratio] av den totale arbeidsstyrken i sektoren
- Gjennomsnittlig lønn for maritim trafikkleder er [specific average salary] kroner
- Mer enn [specific percentage] av maritim trafikkleder har maritim utdannelse
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Maritim trafikkleder
- Positiv vekst i jobbmuligheter for maritim trafikkleder, med en økning på [specific growth rate] de siste fem årene
- Høyest etterspørsel i kystregioner, hvor over halvparten av stillingene finnes
- Økende fokus på maritim sikkerhet og effektiv logistikk vil drive fortsatt vekst
- Teknologisk utvikling, som autonome skip og digitale overvåkingssystemer, kan påvirke yrkets fremtid
- Gjennomsnittlig [specific average number] oppgaver utføres daglig av en maritim trafikkleder
- Jobbstabilitet på rundt [specific percentage] i bransjen, med gjennomsnittlig [specific average tenure] års ansettelse i én bedrift
«Den teknologiske utviklingen innen maritim sektor vil forme yrket Maritim trafikkleder i årene som kommer, med potensial for både nye muligheter og endringer i arbeidsoppgaver.»
Nyttige ressurser og lenker
Som maritim trafikkleder har du mange nyttige ressurser tilgjengelig. Du finner stoff om utdanning, jobb og faglig utvikling. Organisasjoner, nettverk og skoler kan hjelpe deg videre i yrket.
Aktuelle fagorganisasjoner for Maritim trafikkleder
- Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF)
- Norsk Dekksoffisersforbund (NDF)
- Norsk Senter for Maritim Kompetanse (NSMK)
Bransjenettverk og fagfora innen Maritim trafikkleder-yrket
- Kystverkets profesjonelle nettverk
- Norsk Forening for Maritim Operasjon (NFMO)
- Norsk Maritimt Forum (NMF)
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For utdanning kan du sjekke Sjøkrigsskolen og Høgskolen i Ålesund. De tilbyr gode nautiske studier. Nav.no og ssb.no gir info om lønn og jobber.
Kilde | Informasjon |
---|---|
Kystverket | Karrieremuligheter og stillingsutlysninger innen maritim trafikkleding |
nav.no | Lønnsstatistikk og stillingsannonser for maritime yrker |
ssb.no | Offisiell statistikk og analyser av arbeidsmarkedet |
Disse ressursene gir verdifull info om yrket som maritim trafikkleder. Du kan bygge nettverk og finne støtte til karrieren din. Utforsk mulighetene og kom deg videre i bransjen.
Kort oppsummering av hva Maritim trafikkleder innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Maritim trafikkleder er et avgjørende yrke for sikker sjøtrafikk langs Norges kyst. De overvåker og koordinerer skipstrafikken for å ivareta sikkerhet og logistikk. Deres arbeid kombinerer teknisk ekspertise, kommunikasjon og operativ beslutningstaking.
Yrket tilbyr en dynamisk og utfordrende arbeidshverdag med stort ansvar. Fremtidsutsiktene er positive, med gode muligheter for spesialisering og karriereutvikling. Dette gjelder spesielt innen den maritime sektoren.
Maritim trafikkleder er viktig for effektiv sjøtrafikk langs Norges langstrakte kyst. De bruker teknologisk kompetanse og kommunikasjon for å ta viktige beslutninger. Yrket passer for dem som ønsker en spennende karriere innen maritim ledelse.
FAQ
Hva er en maritim trafikkleder?
Hvilke arbeidsoppgaver har en maritim trafikkleder?
Hvilke verktøy og systemer bruker maritime trafikkledere i sitt arbeid?
Hvem samarbeider maritime trafikkledere med?
Hvilke arbeidstider har en maritim trafikkleder?
Hvilke utdanningskrav og kvalifikasjoner må en maritim trafikkleder ha?
Hvor jobber maritime trafikkledere?
Hva kjennetegner arbeidsmiljøet for maritime trafikkledere?
Hvor mye tjener en maritim trafikkleder?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en maritim trafikkleder?
Hvordan er fremtidsutsiktene for yrket som maritim trafikkleder?
Hvor finner jeg mer informasjon og ressurser om yrket som maritim trafikkleder?
Kildelenker
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2071326
- https://www.kystverket.no/om-kystverket/jobb-i-kystverket/
- https://karriere.no/jobb/maritim-trafikkleiar-kystverket-sin–4284936
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/83173
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=382514836&srsltid=AfmBOoqgZsFPXt85LMUC2WU38Gs26A0sAQIFGQlXFp70QaLBgGfPZII8
- https://www.kystverket.no/nyheter/2020/los-og-trafikkleder-styrker-sjosikkerheten-sammen/
- https://jobbsafari.no/jobb/maritim-trafikkleder-fedje-sjtrafikksentral-4061845
- https://www.contikiressurser.no/ledige-stillinger/maritim-trafikkleder-marine/
- https://www.mde-group.com/no/jobbsoker
- https://www.kystverket.no/nyheter/2020/tester-bruk-av-virtuell-ais-posisjonsmerker/
- https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/los-og-trafikkleder-styrker-sjosikkerheten-sammen
- https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet_87.pdf
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=382514836&srsltid=AfmBOooiAXhRPB5Npdr37i9iAAdIfFuLCszTuKoG8zmB7buruzKL544S
- https://karriere.no/jobb/maritim-trafikkleder-avdelingen-for-hav-og-kystovervaking-vardo-5270694
- https://www.jobreg.no/job.php/har-du-utdanning-innen-nautikk-og-evner-arbeide-strukturert-og-effektivt-i-et-operativt-milj-407513.html
- https://personalhuset.recman.no/job.php?job_id=332876&path=nav
- https://jobbsafari.no/jobb/maritim-trafikkleder-9366545
- https://dfind.recman.no/job.php?job_id=392164
- https://yrkesfokus.no/maritim-trafikkleiar-soknadsfrist-08-07/
- https://www.regjeringen.no/contentassets/188da380a0eb4759bbd95b15efdb9758/no/pdfa/nou200120010021000dddpdfa.pdf
- https://no.expertini.com/jobs/job/maritim-trafikkleder-brevik-sjotrafikksentral-brevik-navigasjonsteknologi-ccf43196f7/
- https://www.jus.uio.no/ifp/forskning/om/publikasjoner/complex/2013/complex-2013-02.pdf
- https://karrierestart.no/jobb?profession=70
- https://www.samsor-agder.com/2021/10/23/historien-til-sorlandsruta/
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/8932/TOOLMaster.pdf?sequence=1
- https://www.kystverket.no/nyheter/2020/rekordsesong-for-cruisedestinasjon-norge/
- https://www.arbeidstilsynet.no/contentassets/2fe781cd9b0e43a4924308b5aaf7f72b/fagrapport-pa-lag-2011-2011-okt-2013.pdf
- https://studenttorget.no/frisor
- https://www.equinor.com/no/karriere
Tilbakeping: 7 beste maritime trafikkledertjenester - Sammenlign priser