Manusforfattere skriver tekster for film, TV-serier og teaterstykker. De utvikler spennende fortellinger, troverdige karakterer og naturlig dialog. La oss utforske dette yrket nærmere.
Er du kreativ og glad i å skrive historier? Da kan manusforfatter være yrket for deg. Det krever både kreativitet og skrivetalent.
Manusforfattere må forstå ulike medieformater og fortellertekniske virkemidler. De kan jobbe frilans eller for produksjonsselskaper, TV-kanaler og teaterinstitusjoner.
Nå skal vi se på utdanning, ferdigheter og jobbmuligheter for manusforfattere. Vi undersøker hva som trengs for å lykkes i dette yrket.
Hva er en Manusforfatter?
En manusforfatter er en profesjonell forfatter som lager historier for film, TV og teater. De skaper dialog og scener som danner grunnlaget for ulike produksjoner. Manusforfattere kan jobbe med egne ideer eller tilpasse eksisterende verk.
Kort definisjon av yrket Manusforfatter
Manusforfattere skriver manuskripter for film, TV-serier, reklame og teater. De bruker sin kreativitet til å lage engasjerende historier.
Disse historiene danner grunnlaget for en produksjon. De må være logiske og emosjonelt drivende.
Nøkkelfaktorer om manusforfatter | Statistikk |
---|---|
Gjennom studiet utvikler manusstudenter evnen til samarbeid med regi- og produsentlinjen | for å være klar til å jobbe som profesjonelle manusforfattere i film- og TV-bransjen. |
Manusstudenter skal kunne arbeide i ulike sjangere og formater | for å være gode samarbeidspartnere for regissører, produsenter og medforfattere. |
Alle studenter deltar i obligatoriske fellesproduksjoner | hvor manusskriving skjer i samarbeid med regi og produsent. |
Manusforfattere er viktige i det kreative teamet bak filmer, TV-serier og teateroppsetninger. De utvikler unike historier som fenger publikum.
«Manusforfatter er et yrke hvor man har ansvar for å utvikle og skrive manuskripter for ulike audiovisuelle formater som film, TV-serier, reklame og teater.»
Fakta om Manusforfatter
Manusforfattere er ettertraktede kreative talenter. De jobber tett med regissører og produsenter for å skape historier. Sammen bringer de disse historiene til live på lerretet.
Det finnes ingen formelle utdanningskrav for manusforfattere. Likevel tilbyr flere norske høyskoler spesialiserte studier. Høyskolen Kristiania har for eksempel et treårig bachelorprogram i manus.
Mange manusforfattere er selvstendig næringsdrivende. De jobber ofte prosjektbasert og må være åpne for tilbakemeldinger. Vilje til å revidere arbeidet er viktig i denne jobben.
Noen manusforfattere velger å spesialisere seg. De kan fokusere på filmmanus, TV-serier eller teater.
Manusforfattere er sentrale i film- og TV-industrien. De skaper engasjerende historier som fenger publikum. Dette krever kreativitet og god kommunikasjon med teamet.
Yrket byr på mange spennende muligheter. Enten du velger å studere eller lære på egenhånd, er manusforfatter yrke kreativt og givende. Filmmanus skriving åpner dører til en fascinerende verden av historiefortelling.
Video av Manusforfatter i arbeid
Manusforfattere er drivkraften bak fortellinger i film, TV-serier og teaterstykker. De utfordrer våre perspektiver og skaper debatt. Deres arbeid kan påvirke samfunnet på dyptgående måter.
Manusforfatter: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Manusforfattere skaper grunnlaget for historier i film og TV-serier. De belyser viktige temaer og formidler budskap til et bredt publikum. Gjennom manus gir manusforfattere arbeidsoppgaver til skuespillere, regissører og produsenter.
Norske manusforfattere fra Norsk Filmskole har skapt suksessrike prosjekter. De står bak prisbelønte serier som Heimebane, Lilyhammer og Okkupert. Kritikerroste filmer som Kongens nei og Børning viser deres evne til å lage engasjerende innhold.
Norske manusforfattere har løftet norsk film- og TV-produksjon til nye høyder. Deres historiefortelling beriker kulturen og utfordrer tankemønstre. De gir publikum mulighet til å reflektere over viktige spørsmål.
«Manusforfattere er brobyggere mellom idé og virkelighet. De gir form og liv til de historiene som berører oss, utfordrer oss og setter spor i oss.»
Manusforfatter arbeidsoppgaver har stor betydning for underholdningsindustrien og samfunnet. Deres kreative narrativer former og reflekterer vår kulturelle diskurs. Manusforfattere bidrar til å skape engasjerende innhold som når ut til mange.
Hva gjør en Manusforfatter?
En manusforfatter er nøkkelen til film, TV-serier og teater. De skaper og forbedrer manus. De utvikler dialog, karakterer og sørger for en god historie.
Typiske arbeidsoppgaver for Manusforfatter
- Forskningsarbeid for å få innsikt i temaer, miljøer og karakterer som skal presenteres i manuset
- Utvikling av handleplott, struktur og dialog for å skape en engasjerende historie
- Jevnlig revisjon og redigering av manusutkast basert på tilbakemeldinger fra regissører, produsenter og andre samarbeidspartnere
- Tilpasning av manus etter krav fra oppdragsgivere eller produksjonsselskaper
- Deltagelse i pitching av manus og ideer overfor potensielle investorer eller produsenter
- Adaptere eksisterende materiale, som bøker eller noveller, til et filmmanuskript eller TV-serie
Daglig rutine
Manusforfattere skriver, forsker og samarbeider mye. De jobber alene med historier og karakterer. De møter også regissører og produsenter for tilbakemeldinger og revisjoner.
Spesialoppgaver
Manusforfattere skriver også synopser og treatments. Disse dokumentene skal selge filmideer. De kan også tilpasse bøker eller artikler til manus.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Manusforfatter
Her er noen spesifikke oppgaver en manusforfatter kan ha:
- Utvikle en troverdig og engasjerende hovedperson (protagonist) som seerne kan identifisere seg med
- Konstruere en overbevisende antagonist som skaper den nødvendige konflikten i historien
- Inkludere dramatiske vendepunkter og klimaks som holder publikum spent
- Beskrive scener og miljøer detaljert slik at regissøren og produksjonsavdelingen får tydelige instruksjoner
- Skrive replikker som føles naturlige og karakteristiske for den enkelte person
- Sikre at manuset følger kravene fra oppdragsgiveren eller produksjonsselskapet
Verktøy og utstyr de bruker
Manusforfattere trenger spesielle verktøy for å jobbe effektivt. Final Draft og Celtx er viktige programmer. De gir maler og formatering for filmindustrien.
Forfatterne bruker også Microsoft Word eller Google Docs for skriving. Mange team deler arbeid via Google Drive eller Dropbox.
For research bruker de Wikipedia, IMDB og andre databaser. Disse hjelper med bakgrunnsinformasjon og inspirasjon til historier og karakterer.
Scrivener og Storyboarder hjelper med å strukturere historier. De støtter den kreative prosessen som er viktig for manusforfattere.
Manusforfatter verktøy og programvare for manusskriving er sentrale i yrket. De øker effektivitet, samarbeid og kreativitet i produksjonen av manus.
Hvem Manusforfatter samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Manusforfattere er nøkkelpersoner i filmproduksjon. De jobber tett med ulike fagfolk for å lage gode filmer. Deres samarbeid er viktig for å skape vellykkede produksjoner.
Hovedpartnere for manusforfattere er regissører, produsenter og skuespillere. De jobber også med scenografer, fotografer og komponister. Sammen skaper de filmens helhet.
- Regissører – Manusforfattere jobber tett sammen med regissøren for å tolke og utvikle manuskriptet.
- Produsenter – Produsentene er ansvarlige for den overordnede produksjonen og finansieringen, og samarbeider nært med manusforfatteren.
- Skuespillere – Manusforfattere jobber med skuespillerne for å finpusse karakterer og dialog.
- Andre kreative fagfolk – Som scenografer, fotografer, komponister og klippere for å skape helheten i filmen.
I TV-serier jobber manusforfattere ofte i team. En showrunner leder dette teamet og har det overordnede ansvaret.
Manusforfattere samarbeider også med litterære agenter og forlag. Disse hjelper med å utvikle, selge og promotere manuskriptene.
Samarbeidspartner | Rolle i filmproduksjon |
---|---|
Regissør | Tolker og utvikler manuskriptet sammen med manusforfatteren |
Produsent | Ansvarlig for overordnet produksjon og finansiering |
Skuespiller | Jobber med manusforfatteren for å finpusse karakterer og dialog |
Andre kreative fagfolk | Samarbeider med manusforfatteren for å skape helheten i filmen |
Showrunner (TV) | Leder manusforfatterlaget i TV-produksjoner |
Litterær agent, forlag, markedsføring | Utvikler, selger og promoterer manuskriptene |
Arbeidstider for Manusforfatter
Manusforfattere har ofte varierte arbeidstider. Frilansere har fleksible tider, men må møte stramme frister. TV-serieforfattere jobber mer regelmessig i forfatterrom.
Intense skriveperioder kan føre til lange arbeidsdager. Frilansere håndterer flere prosjekter samtidig. De balanserer skriving med administrative oppgaver som fakturering og markedsføring.
Fleksibiliteten gir mulighet til å tilpasse seg oppdrag. Men det kan gi ujevn inntekt og utfordringer med work-life balance.
Ansatte i mediebedrifter har mer forutsigbare tider. De jobber ofte i faste forfatterrom. Likevel må de være klare for intensive skriveperioder når deadlines nærmer seg.
- Frilans manusforfatter: Fleksibel arbeidstid, men stramme tidsfrister
- TV-serier: Mer regelmessige arbeidstider i forfatterrom
- Intensive skriveperioder: Lange arbeidsdager kreves
Manusforfattere må være forberedt på krevende perioder. Yrket kan være både tidsmessig og mentalt utfordrende. Evnen til å håndtere stress og møte frister er viktig for suksess.
Hvordan bli Manusforfatter?
Å bli manusforfatter krever utdanning, erfaring og personlige egenskaper. Mange tar utdanning innen skriving, film eller medieproduksjon. Dette hjelper dem å utvikle nødvendige ferdigheter.
Utdanningskrav for Manusforfatter
Det finnes flere relevante studieretninger for å bli manusforfatter. Her er noen eksempler:
- Bachelor i medieproduksjon
- Forfatterutdanning
- Spesialiserte kurs i manusskriving
Studieløp og videreutdanning
Under studiene lærer du skriveferdigheter, fortellerteknikk og filmforståelse. Mange skriver kortfilmer eller bidrar til mindre prosjekter for å bygge portefølje.
Etter utdanningen kan du vurdere videreutdanning innen manus, regi eller produksjon. Dette kan hjelpe deg å spesialisere deg ytterligere.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Praktisk erfaring, nettverk og faglig integritet er like viktig som formell utdanning. Du kan oppnå dette gjennom:
- Deltakelse i skriveverksteder og faglige fora
- Samarbeid med produksjonsselskaper og regissører
- Kontinuerlig arbeid med å raffinere og videreutvikle manuskriptene dine
Ved å kombinere utdanning og praktisk erfaring, kan du bygge en karriere som manusforfatter. Dette gjelder for film, TV og andre medier.
Hvor jobber en Manusforfatter?
Manusforfattere har mange jobbmuligheter i underholdningsindustrien. De kan jobbe hos TV-produksjonsselskaper, film- og teaterkompanier, eller reklamebyråer. Noen velger å jobbe som frilansere.
Noen er fast ansatt hos store medieproduksjonsselskaper eller TV-kanaler. Andre tar oppdrag basert på prosjekter. Det finnes også voksende muligheter innen digitale medier, videospill og web-serier.
Manusforfattere er viktige i utviklingen av innhold på ulike plattformer. De bidrar til å skape engasjerende historier for forskjellige formater.
Vanlige arbeidssteder for Manusforfattere
- TV-produksjonsselskaper
- Filmproduksjonsselskaper
- Teaterkompanier
- Reklamebyråer
- Freelance/Selvstendig næringsdrivende
- Digitale medieproduksjoner (web-serier, videospill)
Det finnes spennende jobbmuligheter i etablerte mediebedrifter og digital underholdning. Manusforfattere kan velge mellom fast ansettelse eller prosjektbasert arbeid. Det er mange manusforfatter jobbmuligheter for kreative og talentfulle fagpersoner.
«Jeg er veldig opptatt av detaljer i filmproduksjon. Ingenting er uviktig, alt henger sammen.»
– Manusforfatter Eskil Vogt
Arbeidsmiljø
Manusforfattere opplever ulike arbeidsmiljøer. De kan jobbe hjemmefra eller i travle produksjonsmiljøer. Yrket byr på både utfordringer og fordeler.
Høyt arbeidspress og tidsfrister er vanlige utfordringer. Likevel gir yrket kreativ frihet og mulighet til å realisere ideer.
Utfordringer i manusforfatter-yrket
Manusforfattere møter ofte høyt arbeidstempo og tidskritiske prosjekter. Dette kan påvirke work-life balance. Under intense perioder kan det være vanskelig å balansere jobb og privatliv.
Fordeler med manusforfatter-yrket
Manusforfattere nyter kreativ frihet og ser ideene sine bli til virkelighet. De bidrar til større kreative prosjekter gjennom film, TV og andre medier.
Work-life balance for manusforfattere
God work-life balance kan være utfordrende for manusforfattere. Travle perioder med tette deadlines krever selvdisiplin. Det er viktig å sette grenser for å unngå utbrenthet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Manusforfattere kan jobbe fra ulike steder. Nærhet til produksjonsmiljøer som Oslo kan være fordelaktig. Mange bor utenfor storbyene og holder kontakt med bransjen digitalt.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
|
|
«Som manusforfatter stortrives jeg med den kreative friheten. Likevel kan det være utfordrende å opprettholde god work-life balance under intense prosjekter.»
Myter og fakta om Manusforfatter-yrket
Manusforfatter-yrket er omgitt av mange myter. Folk tror ofte at manusforfattere jobber alene med full kreativ kontroll. I virkeligheten krever jobben mye samarbeid og kompromisser med andre fagfolk.
Mange tror suksess kommer raskt i denne bransjen. Sannheten er at det tar år med hardt arbeid å bli anerkjent. De fleste starter sin karriere ved skoler som Westerdals Reklameskole eller Filmhøgskolen i Lillehammer.
Yrket handler ikke bare om å la fantasien flyte fritt. Det krever en blanding av kreativitet og strukturert skrivearbeid. I gjennomsnitt tas det 3.000 daglige beslutninger under innspilling av en film, hvor manusforfatteren er viktig.
En manusforfatter har ikke like stor kontroll som i andre kreative yrker. Samarbeid med regissør, skuespillere og andre er viktig for å lykkes. Mise-en-scène er et sentralt verktøy i denne prosessen.
«Mise-en-scène er avgjørende i filmproduksjon da det representerer organiseringen av tid og rom, og påvirker tonalitet, atmosfære og den overordnede enheten i filmen.»
Manusforfatter-yrket krever en balanse mellom kreativitet og struktur. Det er en spennende bransje med stor innflytelse på film og TV.
Manusforfatter lønn – Hvor mye tjener en Manusforfatter?
Lønnen for manusforfattere i Norge varierer mye. Den avhenger av erfaring, prosjekttype og arbeidsforhold. Frilansere kan ha ustabil inntekt, mens fast ansatte kan ha mer forutsigbar lønn.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Gjennomsnittlig lønn for manusforfattere i Norge er rundt 480 000 NOK årlig. Lønnen kan variere kraftig basert på prosjektets budsjett og forfatterens renommé.
Originalverk eller adaptasjoner påvirker også betalingen. Erfarne forfattere kan kreve høyere honorarer for sitt arbeid.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Mer erfarne manusforfattere kan kreve høyere honorarer enn nyutdannede.
- Sted: Lønnen kan være høyere i større byer som Oslo sammenlignet med resten av landet.
- Spesialisering: Manusforfattere med spesialkompetanse innen for eksempel TV, film eller reklame kan få bedre betalt.
Startlønn for Manusforfatter
Nyutdannede manusforfattere starter ofte med lavere lønn. Med erfaring og godt renommé kan de tjene betydelig mer.
Gjennomsnittlønn for Manusforfatter
I den norske filmbransjen ligger gjennomsnittslønnen rundt 480 000 NOK per år. De mest erfarne og ettertraktede forfatterne kan tjene betydelig mer.
«En positon relatert til kunstig intelligens hos Netflix kan tjene opptil 9 millioner NOK, noe som er 5 ganger mer enn hva en typisk manusforfatter tjener.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Manusforfatter
En vellykket manusforfatter trenger spesielle ferdigheter og egenskaper. Kreativitet og sterk skriveevne er viktigst. Manusforfatter ferdigheter som storytelling og karakterutvikling er avgjørende.
Forståelse for ulike medieformater er nødvendig. Manusforfattere må kunne strukturere historier for film, TV og teater. Evnen til å ta imot kritikk er også viktig.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Manusforfattere har mange muligheter for kreativ skriving karriere-utvikling. De kan spesialisere seg innen bestemte sjangre. Noen går mot produsent- eller regissørroller.
Erfarne forfattere kan bli showrunners for TV-serier. De får hovedansvaret for utvikling og oversikt over hele prosjektet.
Videre utdanning kan styrke ferdigheter og karrieremuligheter. Workshops og mastergrader gir dypere innsikt i skriveteknikker og historiefortelling.
«Å være manusforfatter handler om å ha en unik evne til å fange publikums oppmerksomhet og skape uforglemmelige karakterer og historier.»
Med riktige egenskaper og utvikling av manusforfatter ferdigheter kan man oppnå en givende karriere. Dette gjelder innen film, TV, teater og andre medier.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for manusforfattere er konkurransepreget, men vokser. Strømmetjenester og digitale plattformer skaper nye muligheter. Dette øker etterspørselen etter innhold fra manusforfattere.
Nåværende behov i markedet
Mange kunstnere, inkludert manusforfattere, fortsatte å jobbe under pandemien. Noen opplevde midlertidig tap av motivasjon. Nå planlegger kunstnere sin arbeidssituasjon mer bevisst etter pandemien.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Manusforfatter
Teknologi og endringer i medielandskapet påvirker fremtiden for manusforfattere. Nye trender inkluderer mangfold i historiefortelling. Det er også behov for tilpasningsdyktige forfattere som kan skrive for ulike formater.
Kunstnere fikk erfaring med digitale verktøy under pandemien. Dette kan påvirke fremtidens arbeidsmetoder. Likevel var mange negative til strømming av kunst og kultur.
Manusforfatter-yrket møter både utfordringer og muligheter fremover. Dette drives av teknologi og endringer i forbrukerpreferanser innen filmindustrien og trender.
Nyttige ressurser og lenker
Manusforfattere må holde seg oppdatert på relevante organisasjoner og informasjonskilder. Dette inkluderer prisutvikling i fjernundervisning og manusforfatter ressurser. Bransjenettverk er også viktige å kjenne til.
Aktuelle fagorganisasjoner for manusforfatter
- Norske Dramatikeres Forbund
- Norsk filmforbund
Bransjenettverk og fagfora innen manusforfatter-yrket
Det finnes mange filmbransje nettverk for manusforfattere. Disse inkluderer:
- Filmfestivalen i Haugesund
- Ulike bransjerelaterte konferanser og møteplasser
Offisielle kilder for utdanning, lønn og stillingsmarked
For informasjon om utdanning, lønn og arbeidsmarked er disse kildene nyttige:
Kilde | Informasjon |
---|---|
Høyskoler med relevante studier | F.eks. Den norske filmskolen |
Statistisk sentralbyrå | Lønnsstatistikk |
NAV | Arbeidsmarkedsinformasjon |
«Som manusforfatter er det avgjørende å være oppdatert på bransjen, og å engasjere seg aktivt i relevante nettverk og fagfora.»
Kort oppsummering av hva Manusforfatter innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Manusforfattere er nøkkelpersoner i film- og TV-industrien. De skaper grunnlaget for historiene vi ser på skjermen. Yrket krever kreativitet, utholdenhet og evne til samarbeid.
Som manusforfatter kan du påvirke kultur og underholdning. Du får varierte arbeidsoppgaver og spennende muligheter. Filmbransjen kan være tøff, men dedikerte forfattere finner sin plass.
Yrket gir rom for kreativ selvrealisering og bredt publikum. Du kan utvikle deg innen ulike sjangre og medieformater. For den rette personen byr jobben på inspirerende utfordringer.
FAQ
Hva er en manusforfatter?
Hva gjør en manusforfatter?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en manusforfatter?
Hvem samarbeider en manusforfatter med?
Hvordan blir man manusforfatter?
Hvor jobber manusforfattere?
Hva er utfordringene og fordelene med å være manusforfatter?
Hvor mye tjener en manusforfatter?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en manusforfatter?
Hvordan ser arbeidsmarkedet for manusforfattere ut?
Hvor kan jeg finne mer informasjon om manusforfatter-yrket?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/forfatter
- https://uit.no/utdanning/yrker/yrke?yrke=forfatter
- https://www.studenttorget.no/forfatter
- https://filmskolen.no/en/studies/bfa/bfa-studier2019-22/manus
- https://no.wikipedia.org/wiki/Manuskript
- https://no.wikipedia.org/wiki/Manusforfatter
- https://www.kristiania.no/studier/bachelor/manus/
- https://studenttorget.no/index.php?show=5192&expand=4631,5192&yrkesid=242
- https://filmskolen.no/artikler/2018/seriefokus-pa-manuslinjen
- https://tvguide.vg.no/medvirkende/frank-cottrell-boyce
- https://www.dramatiker.no/juss
- https://dintekstforfatter.no/manusforfatter/
- https://rushprint.no/2023/02/er-kunstig-intelligens-en-trussel-for-bransjen/
- https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/3113804/rapport_02_2023_u3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/243373/695439_FULLTEXT01.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2490779
- https://www.nj.no/vare-lag/nj-frilans/din-okonomi/minstesatser-for-frilansere/
- https://studievalg.no/studier/bachelor/manus
- https://www.storyboardthat.com/no/articles/f/how-to-skrive-en-manus
- https://www.dramatiker.no/aktuelt/hva-man-trenger-rundt-seg-nar-man-skriver
- https://no.stagepool.com/manusforfatter
- https://bergenbibliotek.no/musikkogfilm/mitt-yrke-regissor
- https://filmforbundet.no/avtaler-og-rettigheter/
- https://www.arbeidsmiljo.no/artikler/ingen-lekestue/
- https://www.dramatiker.no/aktuelt/hils-pa-var-nye-jurist
- https://no.wikipedia.org/wiki/Forfatter
- https://www.litteraturogmedieleksikon.no/gallery/filmproduksjon.pdf
- https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/APmyxE/kunstig-intelligens-truer-loennen-din-men
- https://teaternytt.no/fagartikler/hvordan-beregnes-lonn-til-en-instruktorer-i-amatorteater/
- https://filmforbundet.no/filmforbundets-vederlagsordninger/
- https://studievalg.no/niva/videre-og-etterutdanning
- https://filmskolen.no/uploads/documents/BFA-revisjon-des.-2017-endelig.pdf
- https://proba.no/wp-content/uploads/Rapport-2023-4-Kunstneres-arbeidssituasjon-etter-pandemien.pdf
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/2640199/Johansson.PDF?sequence=1&isAllowed=y
- https://aimojo.io/no/best-ai-tools-for-filmmakers/
- https://forfatterforbundet.no/2024/10/02/masterclass-fra-bok-til-film/
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3061449/Le_MJ_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60997/Oksavik-Masteroppgave.pdf
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/243413/727400_FULLTEXT01.pdf?sequence=1&isAllowed=y