Arbeidsmarkedet endrer seg raskt. Læring og kompetanseutvikling er nøkkelen til å holde tritt. Hva gjør en læring- og kompetanseutvikler? Hvilke utfordringer og trender former yrkets fremtid?
Læring- og kompetanseutviklere sikrer at ansatte har riktig kunnskap og ferdigheter. De hjelper bedrifter å møte endringer i arbeidslivet. Faglig utvikling og livslang læring er viktig for både enkeltpersoner og virksomheter.
De bidrar gjennom opplæring, kurs og strukturerte læringsaktiviteter. De samarbeider tett med ledere og ansatte for å finne kompetansebehov. Dette krever analytiske evner, god kommunikasjon og strategisk tenkning.
Hva er en Læring og kompetanseutvikling?
Læring og kompetanseutvikling forbedrer kunnskap og ferdigheter hos folk og organisasjoner. Fagfolk finner læringsbehov og lager opplæringsprogrammer. De sørger for at arbeidsstyrken er oppdatert og tilpasset endringer i arbeidslivet.
Kort definisjon av yrket Læring og kompetanseutvikling
Læring og kompetanseutvikling handler om å lede og tilrettelegge for læringsledelse i organisasjoner. Yrket innebærer å finne opplæringsbehov og utvikle relevante kurs.
Det handler også om å lage strategier for kontinuerlig kompetanseutvikling. Målet er å sikre effektiv kunnskapsoverføring i organisasjoner.
Sentrale aspekter ved læring og kompetanseutvikling | Beskrivelse |
---|---|
Identifisering av læringsbehov | Kartlegging av kunnskapsgap og kompetansebehov hos individer og organisasjoner |
Utvikling av opplæringsprogrammer | Design og implementering av relevante kurs, seminarer og læringsaktiviteter |
Strategier for kompetanseheving | Implementering av tiltak for kontinuerlig kompetanseutvikling og læringskultur |
Evaluering og tilpasning | Måling av læringsutbytte og videreutvikling av opplæringstiltak |
Læring og kompetanseutvikling hjelper organisasjoner og ansatte å møte utfordringer. De sikrer at alle har nødvendig kompetanse for å takle endringer i arbeidslivet.
Fakta om Læring og kompetanseutvikling
Læring og kompetanseutvikling vokser i Norge. Fagpersoner trengs for å tilrettelegge kontinuerlig utdanning og kompetanseutvikling i organisasjoner. Etterspørselen etter dette øker i både offentlig og privat sektor.
Norge har et høyt utdanningsnivå. Arbeidslivet endrer seg raskt. Livslang læring er nødvendig for å holde tritt med utviklingen.
Kompetanseutvikling reduserer frafall i utdanningen og øker sysselsetting av faglærte. Statlige støtteordninger omfatter videreutdanning og etterutdanning. Videreutdanning fokuserer på formell kompetanse, mens etterutdanning øker organisasjonens og den enkeltes kompetanse.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Halvparten av virksomhetene manglet en klar strategi for kompetanseutvikling i økonomifunksjonen | 50% |
Kun 30% av de undersøkte virksomhetene baserer kompetanseutvikling på kartlegging av nåværende og fremtidig kompetansebehov | 30% |
3 av 4 virksomheter oppgir at ansatte i stor grad påvirker sin egen kompetanseutvikling | 75% |
Undersøkelser viser at kompetanseutvikling er avgjørende for å beholde ansatte. God kommunikasjon om kompetanseutvikling er like viktig som formelle opplæringsprogrammer. Dette gjelder også for sertifiseringer.
Læring og kompetanseutvikling blir stadig viktigere i norsk arbeidsliv. Riktig utdanning og kontinuerlig kompetanseutvikling er nøkkelen til å møte fremtidens behov.
Video av Læring og kompetanseutvikling i arbeid
Læring og kompetanseutvikling: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Læring og kompetanseutvikling former fremtiden for arbeidstakere og organisasjoner. Fagpersoner skaper dynamiske læringsmiljøer og tilrettelegger for utvikling av kunnskap og ferdigheter. De hjelper organisasjoner med å tilpasse seg endringer i arbeidsmarkedet og ny teknologi.
Kompetanseutvikling er viktig for en konkurransedyktig arbeidsstyrke og god tjenesteyting. Fokus på læringsstrategi, opplæring og faglig utvikling gir fordeler for både ansatte og arbeidsgivere.
«Kompetansereformen vektlegger behovet for kontinuerlig kompetanseutvikling i arbeidslivet. Videreutdanning og kompetanseheving anses som viktig for å håndtere utfordringer som kan oppstå i arbeidslivet.»
Et nylig nedsatt utvalg skal fokusere på læring og kompetanseutvikling i norsk arbeidsliv. Målet er å legge til rette for omstilling og livslang læring. Utvalget skal levere sin rapport innen 14. januar 2025.
Videoopptak av læringsspesialister i arbeid viser hvordan de former fremtiden. De utvikler kunnskap og kompetanse for både individer og organisasjoner. Slike videoer kan inspirere dem som vurderer en karriere innen dette feltet.
Hva gjør en Læring og kompetanseutvikling?
En læring- og kompetanseutvikler er nøkkelen til organisasjoners vekst. De jobber med kompetanseheving, læringsledelse og kunnskapsutvikling. Deres mål er å sikre riktig kompetanse for å nå strategiske mål.
De har varierte oppgaver og stort ansvar. Deres arbeid er avgjørende for organisasjonens suksess og utvikling.
Typiske arbeidsoppgaver for Læring og kompetanseutvikling
- Kartlegge læringsbehov og kompetansekrav i organisasjonen
- Utvikle og implementere opplæringsprogrammer og læringsaktiviteter
- Designe og produsere digitale læringsressurser som e-læring og webinarer
- Tilrettelegge for kunnskapsdeling og erfaringsutveksling mellom ansatte
- Veilede og coaching av ledere og medarbeidere
- Evaluere effekten av kompetansetiltak og implementere forbedringstiltak
Daglig rutine
En læring- og kompetanseutvikler har en variert arbeidsdag. Her er noen typiske oppgaver:
- Planlegge og forberede opplæringsaktiviteter og læringsforløp
- Gjennomføre kurs, workshops og opplæringsseanser
- Samarbeide tett med ledere og HR for å identifisere kompetansebehov
- Delta i møter og prosjektgrupper for å sikre kunnskapsdeling
- Oppdatere læringsplattformer og administrere læringsressurser
Spesialoppgaver
Læring- og kompetanseutviklere har også spesialiserte oppgaver. Disse kan omfatte:
- Implementere nye digitale læringsløsninger og -plattformer
- Designe og produsere skreddersydd e-læringskurs og opplæringsmateriell
- Gjennomføre kompetansekartlegginger og talentanalyser
- Utarbeide strategier for fremtidig kompetansebygging
- Tilrettelegge for kunnskapsoverføring mellom erfarne og nye medarbeidere
Læring- og kompetanseutviklere sikrer organisasjonens kompetanse. De lager effektive læringsløsninger som støtter strategiske mål. Deres arbeid er avgjørende for organisasjonens suksess.
Verktøy og utstyr de bruker
Fagfolk i læring og kompetanseutvikling har mange digitale verktøy. De bruker læringsplattformer, presentasjonsverktøy og analyseløsninger. Disse verktøyene støtter opplæring, kunnskapsdeling og faglig utvikling.
Moderne læringsstrategi integrerer teknologi i opplæringen. Digitale plattformer som Microsoft Teams eller Moodle gjør det lett å dele innhold. De muliggjør også gruppearbeid og kommunikasjon mellom deltakere.
PowerPoint, Prezi og Google Docs brukes mye i undervisning. Disse verktøyene hjelper med å presentere faglig innhold på en effektiv måte.
For å vurdere opplæringstiltak brukes ulike analyseløsninger. Verktøy som Power BI og SPSS kan samle og vise data om læringsutbytte. Dette hjelper med å videreutvikle læringsstrategi og faglig utvikling.
Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) brukes også i opplæring. Disse teknologiene skaper interaktive læringssituasjoner. De gjør opplæring mer engasjerende og praktisk.
Samarbeidsverktøy som Slack og Trello er viktige for gruppeprosesser. De hjelper med prosjektstyring og kunnskapsdeling blant fagpersoner og deltagere.
Verktøy | Bruksområde |
---|---|
Læringsplattformer (f.eks. Microsoft Teams, Moodle) | Deling av læringsinnhold, kommunikasjon, gruppearbeid |
Presentasjons- og dokumentverktøy (f.eks. PowerPoint, Google Docs) | Undervisning, presentasjon av faglig innhold |
Analyseløsninger (f.eks. Power BI, SPSS) | Evaluering av læringsutbytte og utvikling av læringsstrategi |
VR/AR-teknologi | Simulerte, interaktive læringssituasjoner |
Samarbeidsverktøy (f.eks. Slack, Trello, Microsoft Teams) | Gruppeprosesser, prosjektstyring, kunnskapsdeling |
Digitale verktøy i læring er i stadig utvikling. Fagpersoner må oppdatere sine digitale ferdigheter ofte. Dette er viktig for å bruke teknologien effektivt.
Hvem Læring og kompetanseutvikling samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Fagpersoner innen læring og kompetanseutvikling jobber med mange interessenter. De sikrer effektiv kompetanseutvikling, læringsstrategi og opplæring i bedrifter. Her er noen viktige samarbeidspartnere:
- Ledere på ulike nivåer som er ansvarlige for organisasjonens kompetanseoppbygging
- HR-avdelinger som koordinerer opplæringstiltak og karriereutvikling
- Fageksperter innen ulike fagområder for å sikre relevant og spesialisert kompetanseheving
- Eksterne konsulenter eller leverandører av læringstjenester og -plattformer
- Ansatte som er målgruppen for kompetanseutvikling og opplæringsprogrammer
Samarbeid med skoler og bransjegrupper er også vanlig. Dette hjelper fagfolk å holde seg oppdatert på trender og beste praksis. De lærer også om hva som skjer i arbeidsmarkedet.
Samarbeidspartner | Formål for samarbeidet |
---|---|
Ledere | Identifisere fremtidige kompetansebehov og strategisk kompetanseledelse |
HR-avdelinger | Koordinere og implementere opplæringstiltak og karriereutvikling |
Fageksperter | Sikre relevant og spesialisert kompetanseheving |
Eksterne leverandører | Tilby læringstjenester og -plattformer |
Ansatte | Målgruppe for kompetanseutvikling og opplæringsprogrammer |
Utdanningsinstitusjoner og bransjeorganisasjoner | Holde seg oppdatert på trender og beste praksis |
Fagpersoner jobber bredt med ulike grupper og organisasjoner. De sørger for at bedrifter har riktig kompetanse til å nå sine mål.
Arbeidstider for Læring og kompetanseutvikling
Læring- og kompetanseutviklere har ofte vanlig kontortid. Men jobben kan kreve fleksibilitet for å møte organisasjonens behov. Kurs og opplæring kan foregå utenom normal arbeidstid.
Prosjektarbeid kan gi perioder med mer jobb. Kompetanseheving, læringsledelse og kunnskapsutvikling kan kreve tilgjengelighet utover vanlig arbeidstid. Dette sikrer god fremdrift i prosjektene.
Arbeidsmiljøloven stiller krav til opplæring på jobben. Målet er å minske risiko, fremme helse og øke produktivitet. Arbeidsgiver må sørge for nødvendig opplæring tilpasset hver ansatt.
- Opplæringen må informere om og vise arbeidsoppgavene. Den skal inkludere trening og være forståelig.
- Ansatte skal lære om HMS-arbeid, datasystemer og endringer i arbeidssituasjonen.
- Uten god opplæring øker risikoen for ulykker, skader og feilhandlinger.
Regjeringen har iverksatt tiltak for å fremme kompetanseutvikling. De vil knytte utdanning tettere til arbeidslivets behov. Dette viser hvor viktig kompetanseheving, læringsledelse og kunnskapsutvikling er i Norge.
«Kompetanseutvikling er nøkkelen til å møte fremtidens utfordringer og muliggjøre bærekraftig verdiskaping.»
Hvordan bli Læring og kompetanseutvikling?
En karriere innen læring og kompetanseutvikling krever ofte høyere utdanning. Relevante felt inkluderer pedagogikk, organisasjonspsykologi eller HR. Mange fagfolk har en mastergrad innen dette området.
Flere norske universiteter og høyskoler tilbyr passende studieløp. Yrkeserfaring og sertifiseringer er også verdifulle for å vise spesialisering.
Utdanningskrav og sertifiseringer
Formell utdanning er grunnleggende for denne karrieren. Sertifiseringer innen spesifikke læringsmetoder eller verktøy er også nyttige. Disse viser kompetanse og spesialisering innenfor ulike områder.
Videreutdanning og kurs
Fagfolk tar ofte videreutdanning innen e-læring, ledelsesutvikUTling og organisasjonsutvikling. Slike kurs holder dem oppdatert på nye trender og metoder. Dette er viktig for å holde seg relevant i yrket.
Nødvendige kvalifikasjoner
Praktisk erfaring fra opplæring eller HR-arbeid er verdifullt i denne rollen. God kjennskap til pedagogiske prinsipper er viktig. Kunnskap om organisasjonspsykologi og digitale verktøy er også nøkkelkvalifikasjoner.
«Behovet for ny kompetanse og kompetanseutvikling øker i arbeidslivet. Relevant kompetanse er avgjørende for å mestre omstillinger.»
Hvor jobber en Læring og kompetanseutvikling?
Fagpersoner innen læring og kompetanseutvikling har mange jobbmuligheter. De kan jobbe i offentlig sektor som departementer og kommuner. I privat sektor finnes det stillinger i bedrifter og HR-avdelinger.
Konsulentselskaper og e-læringsvirksomheter ansetter også fagfolk innen dette feltet. Noen velger å jobbe som selvstendige konsulenter eller starte egne firmaer.
Vanlige arbeidssteder
- Offentlig sektor: departementer, direktorater, kommuner
- Privat sektor: store og mellomstore bedrifter, HR-avdelinger, lærings- og utviklingsavdelinger
- Konsulentselskaper og e-læringsvirksomheter
- Selvstendig næringsdrivende/egne firmaer
En undersøkelse fra 2022 viser at 84% av pedagogikk-studenter får relevant jobb raskt. De jobber innen barn og ungdom, administrasjon, konsulentbransjen og HR. Pedagoger kan også ta masterprogram og doktorgrad for å få lederstillinger.
McKinsey Global Institute anslår at mange arbeidere må bytte yrke eller lære nye ferdigheter innen 2030. Dette skyldes digital transformasjon, automasjon og kunstig intelligens. Kompetanseutvikling blir derfor stadig viktigere for alle.
Arbeidsmiljø
Fagpersoner innen kompetanseutvikling og læringsstrategi møter et dynamisk arbeidsmiljø. De balanserer ulike behov og måler effekten av opplæringstiltak. Yrket byr på muligheter til å påvirke ansattes utvikling og bidra til organisasjonens fremgang.
Utfordringer i Læring og kompetanseutvikling-yrket
- Balansere ulike interessenters behov og forventninger
- Måle effekten og impakten av læringstiltak
- Håndtere raske teknologiske endringer og behov for kontinuerlig oppdatering av kompetanse
Fordeler med Læring og kompetanseutvikling-yrket
- Mulighet til å påvirke og utvikle ansattes kompetanse
- Bidra til organisasjonens suksess gjennom strategisk kompetanseutvikling
- Varierte arbeidsoppgaver og mulighet til å bruke kreativiteten
Work-life balance for Læring og kompetanseutvikling
Læringsstrateger opplever ulik work-life balance avhengig av prosjekter og organisasjonskultur. Noen har fleksibilitet, mens andre møter høyt arbeidspress. God dialog med ledelse og kolleger er nøkkelen til balanse.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobber innen kompetanseutvikling finnes over hele Norge, med høyere konsentrasjon i byområder. Større bedrifter og offentlige institusjoner tilbyr ofte slike stillinger. Fjernarbeid og digitale løsninger gjør yrket tilgjengelig nasjonalt.
Myter og fakta om Læring og kompetanseutvikling-yrket
Læring og kompetanseutvikling er mer enn bare kurs. Det omfatter strategisk planlegging og implementering av en læringskultur. Dette fremmer kompetanseheving, læringsledelse og kunnskapsutvikling i organisasjoner.
Mye læring skjer gjennom praksis, samarbeid og uformelle arenaer. Kompetanseutvikling er viktig for alle organisasjoner, uansett størrelse. Å investere i kompetanseheving og kontinuerlig læring er avgjørende for suksess.
Fakta om læring og kompetanseutvikling
- Ifølge en studie fra Universitetet i Oslo, utgjør voksnes læring en sentral del av læringsperspektiver i skolen.
- Forskning viser at kompetansebygging i organisasjoner er tett koblet til endringsledelse, samarbeid og balanse mellom læring og utvikling.
- I Norge har andelen rektorer som vurderer lærernes kompetanse årlig økt fra 66% i 2008 til 78% i 2013.
- Omtrent halvparten av norske lærere sier at tilbakemeldinger fra rektorer fører til endret undervisningspraksis.
Faktabasert kunnskap hjelper oss å forstå viktigheten av læring og kompetanseutvikling. Dette gjelder både i utdanning, arbeidsliv og samfunnsliv. Ved å fokusere på fakta, kan vi verdsette denne sentrale rollen bedre.
«Kompetanseutvikling er nøkkelen til suksess for enhver organisasjon som ønsker å holde tritt med endringer og være konkurransedyktig.»
Det er viktig å forstå hva læring og kompetanseutvikling innebærer. Dette gjelder for studenter, lærere, ledere og arbeidstakere. Slik kunnskap åpner muligheter for personlig og profesjonell vekst.
Læring og kompetanseutvikling lønn – Hvor mye tjener en Læring og kompetanseutvikling?
Lønn for læring og kompetanseutvikling varierer basert på erfaring, utdanning og sektor. Nyutdannede kan forvente startlønn på 450 000 – 500 000 kroner årlig. Erfarne spesialister kan tjene opp mot 800 000 – 1 000 000 kroner eller mer.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring og kompetanse
- Stillingens ansvar og prosjektenes størrelse
- Organisasjonens størrelse og sektor (privat eller offentlig)
- Geografisk plassering – høyere lønn i større byer
- Spesialisering innen områder som digital læring eller lederutvikling
Lønnen i privat sektor er ofte høyere enn i offentlig sektor. Prosjektstørrelse, antall ansatte og bedriftens økonomi påvirker også lønnen.
«59% av ansatte anser kompetanseutvikling som et viktig område for bedrifter å investere i for å forbedre bedriftskulturen, ifølge en undersøkelse av LinkedIn.»
Gjennomsnittslønnen for læring og kompetanseutvikling kan være svært attraktiv for erfarne spesialister. Å investere i ansattes utvikling er viktig for å beholde dyktige medarbeidere.
Dette skaper også en innovativ organisasjonskultur. Bedrifter som satser på kompetanseutvikling står sterkere i konkurransen om talenter.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Læring og kompetanseutvikling
Suksess som læring- og kompetanseutvikler krever både faglige og personlige ferdigheter. Du trenger solid kunnskap om læringsteori, pedagogikk og organisasjonsutvikling. Gode kommunikasjonsevner, analytisk tenkning og prosjektledelse er også viktig.
Faglige ferdigheter som kreves
- Dyp forståelse for læringsprosesser og -teorier
- Kunnskap om pedagogiske metoder og opplæringsstrategier
- Ferdigheter i behov- og effektvurdering av kompetansetiltak
- Evne til digital kompetanse og bruk av læringsteknologi
- Prosjektledelse og endringsledelse
Karriere- og utviklingsmuligheter
Som læring- og kompetanseutvikler kan du spesialisere deg innen e-læring, organisasjonsutvikling eller lederutvikling. Dette åpner for avansement til roller som lærings- og utviklingssjef eller HR-direktør.
Videreutdanning innen pedagogikk, psykologi eller ledelse er vanlig for å øke kompetansen. Dette gir flere muligheter for karriereutvikling og spesialisering.
Mulighet for spesialisering og alternative roller
Det finnes flere alternative karriereveier for læring- og kompetanseutviklere. Noen blir konsulenter, mens andre går over til akademia. Noen starter egne virksomheter innen læringsteknologi.
De rette personlige egenskapene er avgjørende uansett hvilken retning du velger. Tydelig kommunikasjon, analytisk tenkning og effektiv prosjektledelse er nøkkelferdigheter. Disse egenskapene er viktige for suksess som læring- og kompetanseutvikler.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Kompetanseutvikling er viktig i det norske arbeidsmarkedet. Raske endringer krever kontinuerlig opplæring av arbeidstakere. Flere faktorer øker behovet for fagpersoner innen dette feltet.
- Raske endringer i teknologi og arbeidsliv krever kontinuerlig opplæring og kompetanseutvikling hos arbeidstakere.
- Nærmere 20 prosent av befolkningen i alderen 25-64 år har lav kompetanse, enten grunnet ufullført videregående utdanning eller svake grunnleggende ferdigheter.
- Utfordringer med misforhold mellom utdanningsnivå og arbeidskrav, der mange arbeidstakere er underkvalifiserte for jobbene de utfører.
Nåværende behov i markedet
Arbeidsmarkedsstatistikk viser interessante trender. Noen jobber forsvinner, mens andre områder vokser.
- 6 prosent av jobbene i Norge har høy risiko for å forsvinne som følge av automatisering.
- Offentlig sektor, særlig helse- og omsorgsnæringen, forventes å se økt sysselsetting.
- Nedgang ventes innen varehandel, industri og olje- og gassutvinning.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden for kompetanseutvikling ser lovende ut. Sysselsettingen forventes å øke i flere sektorer.
- Sysselsettingen forventes å øke mest innen privat og offentlig tjenesteproduksjon.
- Trender inkluderer økt fokus på digital læring, personalisert læring og bruk av kunstig intelligens i kompetanseutvikling.
- Etterspørsel etter kompetanse innen endringsledelse og tilpasning til ny teknologi vil øke.
Trendene peker mot et sterkt jobbmarked for fagfolk innen læring. Behovet for kompetanseheving øker i et raskt endrende arbeidsliv. Dette skaper muligheter for de som jobber med kompetanseutvikling.
Nyttige ressurser og lenker
Fagorganisasjoner og bransjenettverk er verdifulle for lærer- og kompetanseutviklingsyrket. HR Norge er sentral for HR-fagfolk. Norsk Forbund for Læring og Utvikling (NooA) er viktig for opplæring og kompetanseutvikling.
E-læringsnettverket og Norges Kompetanseforum er nyttige bransjenettverk. Her kan fagfolk dele erfaringer, diskutere trender og bygge relasjoner. Disse nettverkene hjelper deg å holde deg oppdatert.
Utdanning.no, Statistisk sentralbyrå og NAV gir viktig informasjon. De tilbyr innsikt i utdanningsmuligheter, lønnsstatistikk og ledige stillinger. Dette kan hjelpe deg å forstå jobbmuligheter og karriereutvikling.
FAQ
Hva er læring og kompetanseutvikling?
Hva gjør en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvem samarbeider en fagperson innen læring og kompetanseutvikling med?
Hvilke utdannings- og kvalifikasjonskrav er det for å bli en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvor jobber en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvilke utfordringer og fordeler er det med å jobbe som en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvor mye tjener en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter er viktige for en fagperson innen læring og kompetanseutvikling?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for yrket læring og kompetanseutvikling?
Hvilke relevante fagorganisasjoner og bransjenettverk finnes for læring og kompetanseutvikling?
Kildelenker
- https://yrkesportalen.no/yrke/laering-og-kompetanseutvikling-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://yrkesportalen.no/yrke/kompetanseutvikler-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://www.delta.no/arbeidsliv/kompetanse-kompetanseutvikling-for-den-enkelte-arbeidslivet-og-samfunnet
- https://www.eduhouse.no/blogg/kompetanseheutvikling-under-lupen-hva-betyr-det-og-hvorfor-er-det-viktig
- https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/tsb/tips-og-rad-om-kompetanseutvikling-og-opplering/
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/lokal-kompetanseutvikling/kompetanse-og-kvalitetsutvikling/
- https://www.hrnorge.no/tema/kompetanse/kompetanseutvikling/kompetanseutvikling-er-en-vidundermedisin-i-kampen-om-arbeidskraften
- https://www.pwc.no/no/publikasjoner/hva-skal-til-for-aa-lykkes-med-kompetanseutvikling-i-oekonomifunksjonen.html
- https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nytt-utvalg-skal-foresla-en-kompetansereform-i-arbeidslivet/id2986045/
- https://oslonyehoyskole.no/Aktuelt/Fortsett-laere-gjennom-hele-livet
- https://www.hrnorge.no/tema/kompetanse/kompetanseutvikling
- https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/strategisk-kompetanseutvikling/fagperspektiver-pa-kompetanse/strategiske-perspektiver-pa-kompetanse
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/2.1-digitale-ferdigheter/
- https://open.dmmh.no/dmmh-xmlui/bitstream/handle/11250/2508308/BKBAC3900_7016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/kompetanse/kompetanseutvikling/utarbeide-kompetansestrategi/
- https://www.delta.no/aktuelt/afi-rapport-avdekker-arbeidet-med-kompetanse-er-tilfeldig-og-lite-tilrettelagt/AFI-rapport Arbeidsplassen som læringsarena.pdf
- https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/2315/article.pdf?sequence=1
- https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/generelle-krav-til-opplaring/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20192020/id2698284/?ch=2
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/helhetlig-system-for-kompetanse-og-karriereutvikling/
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2024/kompetanseutvikling-i-et-profesjonelt-laringsfellesskap.-en-studie-av-lareres-samtaler-om-undervisning-for-dybdelaring/
- https://www.ks.no/contentassets/b4a785f5d0ac44c29cadbd47c1f7d609/Kompetanseveileder.pdf
- https://www.ntnu.no/studier/bped/jobbmuligheter
- https://www.academicwork.no/insights/rework/kompetanseplanlegging
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2020-2/id2689744/?ch=9
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31202/Kompetanseutvikling_i_arbeidslivet_H2009.pdf?sequence=1
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32489/Sisteutgave9februar4.pdf?sequence=1
- https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/06/27/Bedre Skole 3 2014.pdf
- https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2600487/Masteroppgave_Aannestad.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://norskbyggebransje.no/utdanning/hva-er-laerekandidat-og-hva-far-de-i-lonn
- https://attensi.com/no/losninger/medarbeider-opplaering/kompetanseutvikling/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/personalradgiver
- https://no.linkedin.com/pulse/hvordan-tenke-kompetanse-vs-ferdigheter-når-det-gjelder-molvig
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-2/id2588070/?ch=3
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2014-7/id766593/?ch=6
- https://data.nav.no/fortelling/omverdensanalyse/kapitler/Arbeidsmarkedet.html
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2021-2/id2832582/?ch=7
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20222023/id2967608/?ch=3
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/forebygge-og-folge-opp-bekymringsfullt-fravar/slik-kan-skolen-forebygge-bekymringsfullt-fravar/
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/