Drømmer du om å hjelpe barn og unge med lærevansker? Som lærevansker-spesialist kan du gjøre en stor forskjell i andres liv. Du gir tilrettelagt undervisning og støtte til de som trenger det mest.
Dette yrket er både givende og utfordrende. Vi skal nå se nærmere på hva jobben innebærer. Vi utforsker også utdanningen du trenger for å bli lærevansker-spesialist.
Hva er en Lærevansker-spesialist?
En lærevansker-spesialist er en ekspert på å hjelpe mennesker med særskilte læringsbehov. De har dyp kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser. Dette inkluderer psykososiale vansker, dysleksi, syns- og hørselsvansker, generelle lærevansker og autismespekterforstyrrelser.
Rolle og oppgaver for en Lærevansker-spesialist
Lærevansker-spesialister støtter lærere i skoler og andre utdanningsinstitusjoner. De tilpasser undervisning og læringsaktiviteter etter individuelle behov. Dette innebærer å finne utfordringer, lage læringsstrategier og følge opp elevenes fremgang.
- Kartlegger elevenes læringsprofil og utfordringer
- Tilrettelegger undervisning og læringsmiljø
- Veileder lærere og andre fagpersoner
- Samarbeider tett med elever, foresatte og tverrfaglige team
- Bidrar til tidlig innsats og forebyggende arbeid
Lærevansker-spesialisten er viktig for å sikre spesialundervisning, pedagogisk rådgivning og læringsassistanse. De hjelper elever som trenger ekstra støtte i sin læring.
«Tidlig identifisering og riktig tilrettelegging er avgjørende for at barn med lærevansker skal få best mulig utbytte av opplæringen.»
Fakta om Lærevansker-spesialist
Lærevansker-spesialister jobber ofte i barnehager, skoler og PPT. De kan også finne arbeid i NAV og kompetansesentre. Mange har lærerutdanning med spesialisering i spesialpedagogikk.
Mellom fem og ti prosent av nordmenn har dysleksi. Halvparten av disse sliter også med matematikk. Rundt 60% av dysleksi-tilfellene har en arvelig årsak.
Over 20% av norske barn har svake leseferdigheter. Dette påvirker deres prestasjoner i skole, jobb og hverdagsliv. Slike utfordringer kan ha langvarige konsekvenser.
Spesialpedagoger tjener i snitt 52 140 kroner i måneden. Det er små lønnsforskjeller mellom kjønnene. Jobbmarkedet for lærevansker-spesialister er godt, med muligheter i både offentlig og privat sektor.
Utdanning | Lønn | Arbeidsoppgaver | Jobbmuligheter |
---|---|---|---|
Lærerutdanning med spesialisering i spesialpedagogikk | Gjennomsnittlig 52 140 NOK per måned | Kartlegging, veiledning, tilrettelegging og oppfølging av elever med lærevansker | Barnehager, skoler, PPT, NAV, kompetansesentre |
Lærevansker-spesialister hjelper barn og unge med lærevansker som dysleksi og dyskalkuli. De støtter og tilrettelegger for disse elevene. Deres arbeid er viktig for elevenes suksess i skolen og livet.
Video av Lærevansker-spesialist i arbeid
Lærevansker-spesialister har en viktig oppgave i utdanningssystemet. De hjelper alle elever å utvikle seg, uansett lærevansker. Deres arbeid støtter inkludering og likeverd i skolen.
De hjelper elever med å overvinne læringsutfordringer. Slik kan alle nå sitt fulle potensial.
Lærevansker-spesialist: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Lærevansker-spesialister er nøkkelpersoner i spesialpedagogikk og pedagogisk støtte. De tilpasser undervisningen og lager individuelle opplæringsplaner. De veileder også lærere og foresatte.
Deres innsats sikrer at barn med særskilte behov får riktig hjelp. Dette øker sjansene for at disse elevene lykkes.
- Sikrer at alle elever får mulighet til å utvikle sitt fulle potensial, uavhengig av lærevansker.
- Bidrar til økt inkludering og likeverd i utdanningssystemet.
- Veileder lærere og foresatte for å skape best mulig læringsmiljø for elever med særskilte behov.
- Utvikler individuelle opplæringsplaner og tilrettelegger undervisningen.
- Spiller en nøkkelrolle i å overkomme læringsutfordringer og støtte elevenes personlige utvikling.
«Lærevansker-spesialister er brobyggere mellom elever med særskilte behov og deres mulighet til å lykkes i utdanningsløpet.»
Lærevansker-spesialister jobber engasjert og tålmodig med alle barn og unge. De hjelper elevene å bruke sine evner og nå sine mål. Dette er verdifullt for både skolen og samfunnet.
Hva gjør en Lærevansker-spesialist?
En lærevansker-spesialist har mange viktige oppgaver. De kartlegger og diagnostiserer elevers behov. De gir også direkte undervisning og veiledning.
Deres hovedmål er å hjelpe elever med ulike lærevansker. Dette gjør de gjennom spesialundervisning, pedagogisk rådgivning og læringsassistanse.
Typiske arbeidsoppgaver for Lærevansker-spesialist
- Kartlegge elevers lærings- og utviklingsbehov gjennom omfattende testing og observasjon
- Utarbeide individuell opplæringsplan for elever med særskilte behov
- Gjennomføre tilpasset undervisning og bruke spesialpedagogiske metoder
- Veilede og støtte lærere og foreldre i arbeidet med elever som har lærevansker
- Tilpasse læringsmateriell og introdusere kompenserende hjelpemidler
- Samarbeide tett med andre fagpersoner som psykologer, ergoterapeuter og logopeder
Daglig rutine
En lærevansker-spesialist har varierte dager. De underviser elever og møter foresatte og kolleger. De planlegger og evaluerer også tiltak.
De jobber tett med elevene, både alene og i små grupper. Målet er å utvikle spesifikke ferdigheter og strategier.
Spesialoppgaver
Lærevansker-spesialister har flere viktige oppgaver. De lager kartleggingsverktøy og utvikler tilpassede læringsressurser. De holder også kurs for lærere.
De deltar i tverrfaglige team for å hjelpe elever. Dette sikrer at elever med særskilte behov får god oppfølging.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Lærevansker-spesialist
- Kartlegge elevers lese-, skrive- og matematikkferdigheter
- Utarbeide individuelle opplæringsplaner og tilrettelegge undervisningen
- Veilede og støtte lærere i arbeidet med elever som har lærevansker
- Samarbeide med foreldre og andre fagpersoner for å sikre helhetlig oppfølging
- Introdusere og tilpasse digitale hjelpemidler og teknologiske løsninger
- Gjennomføre direkte undervisning i lese-, skrive- og matematikkferdigheter
- Delta i tverrfaglige team for å bidra med spesialpedagogisk kompetanse
- Utvikle og dele undervisningsmateriell tilpasset elever med lærevansker
Verktøy og utstyr de bruker
Lærevansker-spesialister bruker spesialiserte verktøy for å hjelpe elever med lærevansker. Disse hjelpemidlene er viktige for å møte elevenes individuelle behov. De tilpasser læringen for hver enkelt elev.
Spesialistene bruker taleteknologi og spesialprogramvare for lesing og skriving. De benytter også adaptivt læringsmateriell for å gjøre undervisningen mer tilgjengelig. Diagnostiske verktøy hjelper dem å vurdere elevenes ferdigheter og fremgang.
Sensorisk utstyr støtter elever med spesifikke funksjonsnedsettelser. Taktile læremidler og visualiseringsverktøy er nyttige for elever med lærevansker. Ergonomisk utformet utstyr bidrar til et tilpasset læringsmiljø.
- Taleteknologi
- Spesialprogramvare for lesing og skriving
- Adaptivt læringsmateriell
- Diagnostiske verktøy
- Sensorisk utstyr
- Taktile læremidler
- Visualiseringsverktøy
- Ergonomisk utformet utstyr
Disse hjelpemidlene skaper et inkluderende læringsmiljø for elevene. Spesialistene jobber hele tiden med å forbedre og bruke nye verktøy. Dette styrker elevenes muligheter til å lykkes i skolen.
Hvem Lærevansker-spesialist samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Lærevansker-spesialister er kjernen i et tverrfaglig pedagogisk team. De støtter elever med lærevansker og jobber tett med andre fagfolk. Målet er å møte elevenes læringsbehov på en helhetlig måte.
- Lærere og barnehagelærere: Tett samarbeid for å tilrettelegge opplæringen og følge opp elevens utvikling.
- Assistenter: Samarbeid om praktisk tilrettelegging og oppfølging av elever i hverdagen.
- Skoleledelse: Samarbeid om overordnede strategier og tiltak for elever med lærevansker.
- PP-tjenesten (Pedagogisk-psykologisk tjeneste): Tett samarbeid om kartlegging, utredning og utarbeiding av tiltak.
- Logopeder og psykologer: Samarbeid om spesifikke utredninger og behandlingstiltak.
- Helsepersonell: Tverrfaglig samarbeid for å sikre tettere oppfølging av elevenes helhetlige utvikling.
- Foreldre og foresatte: Nær dialog og samarbeid for å skape en best mulig støtteapparat rundt eleven.
Dette samarbeidet er viktig for elever med lærevansker. Det sikrer en skreddersydd oppfølging som dekker alle behov. Både pedagogiske, sosiale og helsemessige aspekter blir ivaretatt.
Samarbeidspartner | Hovedoppgaver |
---|---|
Lærere og barnehagelærere | Tilrettelegge opplæringen, følge opp elevens utvikling |
Assistenter | Praktisk tilrettelegging og oppfølging av elever |
Skoleledelse | Overordnede strategier og tiltak for elever med lærevansker |
PP-tjenesten | Kartlegging, utredning og utarbeiding av tiltak |
Logopeder og psykologer | Spesifikke utredninger og behandlingstiltak |
Helsepersonell | Tverrfaglig samarbeid om elevenes helhetlige utvikling |
Foreldre og foresatte | Dialog og samarbeid for å skape et helhetlig støtteapparat |
Samspillet mellom tverrfaglig samarbeid og pedagogisk team er avgjørende. Det hjelper lærevansker-spesialister å gi best mulig støtte. Elever med ekstra behov får tilpasset hjelp og oppfølging.
Arbeidstider for Lærevansker-spesialist
Arbeidstidene for lærevansker-spesialister varierer etter arbeidsstedet. Mange jobber i skoler og følger skoleåret. De har fri i sommerferien og andre skoleferier.
En typisk arbeidsdag inneholder undervisning, planlegging og møter. Noen har fleksible arbeidstider for å møte behovet for ettermiddags- eller kveldsarbeid.
Ifølge tariffavtalen er ukentlig arbeidstid 37,5 timer. Ved skiftarbeid eller nattarbeid kan den reduseres til 35,5 eller 33,6 timer.
- Formelle arbeidskontrakter er påkrevet ifølge arbeidsmiljøloven.
- Vanlige oppsigelsesfrister er 3 måneder, mens prøvetidsansatte kan ha 14 dagers frist.
- Ved nedbemanninger følges ansiennitetsprinsippet, og omrokkeringer skal sikre at ansatte beholder samme årslønn.
- Tariffavtaler åpner for lokale forhandlinger om lønn og arbeidsvilkår utover standardavtalen.
Arbeidstidene for lærevansker-spesialister er fleksible og skoleårsbasert. De kan tilpasses etter behov.
Hvordan bli Lærevansker-spesialist?
Å bli lærevansker-spesialist i Norge krever ofte en bachelor- eller mastergrad i spesialpedagogikk. Mange har lærerutdanning som grunnlag, med spesialisering i spesialpedagogikk etterpå. Dette yrket krever solid kunnskap og erfaring.
Utdanningskrav for Lærevansker-spesialist
Studiet for lærevansker-spesialist inkluderer emner som pedagogikk, psykologi og spesialpedagogiske metoder. Videreutdanning og kurs innen spesifikke lærevansker er vanlig. Noen velger å spesialisere seg ytterligere innen områder som logopedi eller synsskader.
Studieløp og kvalifikasjoner
- Bachelorgrad eller mastergrad i spesialpedagogikk
- Lærerutdanning som grunnutdanning, etterfulgt av spesialisering
- Videreutdanning og kurs innen spesielle lærevansker eller metoder
- Mulighet for ytterligere spesialisering, f.eks. innen logopedi, synsskader eller utviklingshemming
Sertifiseringer eller godkjenninger kan være nødvendig, avhengig av oppgaver og ansvarsområder. Dette sikrer at spesialisten har riktig kompetanse for jobben.
«Utdanning og kompetanse er nøkkelen til å kunne gi god hjelp til elever med lærevansker.»
En dyktig lærevansker-spesialist må ha relevant kunnskap og ferdigheter. De må kunne identifisere og vurdere ulike lærevansker. Evnen til å støtte elever effektivt er også avgjørende.
Hvor jobber en Lærevansker-spesialist?
Lærevansker-spesialister arbeider i ulike miljøer. De jobber ofte i skoler og barnehager. Der hjelper de elever med læringsutfordringer.
Mange jobber også i PPT, NAV eller spesialisthelsetjenesten. Andre finner arbeid ved kompetansesentre for spesialundervisning.
Noen velger private praksiser eller konsulentselskaper. Der tilbyr de tjenester til familier, skoler og organisasjoner.
Spesialistene kan også jobbe med forskning og rådgivning. Deres kunnskap er verdifull i mange sammenhenger.
Vanlige arbeidssteder
- Barnehager
- Grunnskoler
- Videregående skoler
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
- NAV
- Spesialisthelsetjenesten
- Kompetansesentre
- Private praksiser og konsulentselskaper
- Forsknings- og utviklingsorganisasjoner
- Private virksomheter
Lærevansker-spesialister er viktige ressurser uansett hvor de jobber. De hjelper barn og unge med lærevansker. Målet er å støtte dem i å nå sitt fulle potensial.
Arbeidsmiljø
Lærevansker-spesialister møter både utfordringer og fordeler i sitt arbeidsmiljø. De jobber tett med elever som har særskilte behov. Dette yrket kan være både emosjonelt krevende og ha høy arbeidsbelastning.
Utfordringer i Lærevansker-spesialist-yrket
En stor utfordring er å håndtere den høye arbeidsmengden og emosjonelt krevende situasjonene. Dette kan oppstå i møte med elever og deres familier.
Uklare rolleforventninger og dårlig kommunikasjon kan også skape problemer. Endringer i organisasjonen bidrar ofte til arbeidsrelatert stress.
Fordeler med Lærevansker-spesialist-yrket
Yrket gir mulighet til å gjøre en betydelig forskjell i elevers liv. Det innebærer også kontinuerlig faglig utvikling. Å hjelpe mennesker som trenger ekstra støtte gir ofte stor jobbtilfredsstillelse.
Work-life balance for Lærevansker-spesialist
Mange lærevansker-spesialister opplever en viss fleksibilitet i arbeidstiden. Det er viktig å ivareta egen helse for å unngå utbrenthet.
Langvarig arbeidsrelatert stress kan føre til helseproblemer. Derfor bør man være bevisst på å opprettholde en god balanse.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Lærevansker-spesialister jobber over hele landet. Den største konsentrasjonen finnes i urbane områder med flest skoler og utdanningsinstitusjoner.
Behovet for denne kompetansen er tilstede over hele Norge. Tilgjengeligheten kan variere noe avhengig av regionen.
Myter og fakta om Lærevansker-spesialist-yrket
Lærevansker-spesialist er et spennende yrke med mange muligheter. Det finnes dessverre flere myter om dette yrket. La oss se nærmere på fakta om muligheter, jobbsikkerhet og faglig anerkjennelse.
Myte: Lærevansker-spesialister jobber kun med «vanskelige» elever
Lærevansker-spesialister arbeider med mange ulike elever. De hjelper både de som trenger ekstra støtte og de som er svært flinke. Målet er å tilpasse undervisningen for at alle skal lykkes best mulig.
Myte: Yrket er lite variert
Lærevansker-spesialister har mange forskjellige oppgaver. De diagnostiserer, kartlegger og lager individuelle opplæringsplaner. De gir også råd til lærere og foreldre. Hver dag byr på nye og spennende utfordringer.
Fakta: Høy jobbsikkerhet og etterspørsel
Yrket er ettertraktet på grunn av gode karrieremuligheter og høy jobbsikkerhet. Spesialpedagogisk kompetanse blir stadig mer anerkjent. Behovet for dyktige lærevansker-spesialister er stort og forventes å øke i årene fremover.
Fakta: Økende faglig anerkjennelse
Spesialpedagogisk kompetanse verdsettes stadig mer i utdanningssystemet. Yrket har høy status og er viktig for elevenes utvikling. Faglig anerkjennelse for lærevansker-spesialister øker jevnt.
Mytene om lærevansker-spesialist-yrket stemmer ikke med virkeligheten. Dette yrket gir gode karrieremuligheter, jobbsikkerhet og faglig anerkjennelse. Du kan virkelig gjøre en forskjell i elevers liv.
Lærevansker-spesialist lønn – Hvor mye tjener en Lærevansker-spesialist?
Lønnen til en Lærevansker-spesialist varierer basert på flere faktorer. Gjennomsnittlig lønn i Norge er rundt 52 140 NOK per måned. Menn tjener i snitt 3% mer enn kvinner i samme yrke.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Nyutdannede starter ofte nær gjennomsnittslønn for lærere. Erfarne spesialister kan tjene betydelig mer.
- Utdanningsnivå: Mer spesialkompetanse og sertifiseringer kan øke lønnen.
- Arbeidssted: Offentlig sektor betaler gjennomsnittlig noe mer enn privat sektor.
- Spesialisering: Smale, høykompetente fagområder kan gi høyere lønn.
Startlønn og gjennomsnittlønn
Startlønnen for nyutdannede ligger ofte mellom 40 000 og 50 000 NOK per måned. Dette er likt lønnen for lærere.
Erfarne Lærevansker-spesialister tjener i snitt 52 140 NOK per måned i Norge.
Ansiennitet | Minstelønn Sykepleier | Minstelønn Spesialsykepleier/Jordmor |
---|---|---|
0 år | 485,000 kr | 538,000 kr |
4 år | 501,000 kr | 561,000 kr |
6 år | 503,000 kr | 572,000 kr |
8 år | 527,000 kr | 599,000 kr |
10 år | 589,000 kr | 675,000 kr |
Disse minstesatsene viser hvordan spesialistlønn kan øke over tid. Dette gjelder selv om jobbene ikke er direkte sammenlignbare.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Lærevansker-spesialist
Suksess som Lærevansker-spesialist krever flere viktige egenskaper. Tålmodighet og empati er nødvendig for å forstå elevenes behov. God kommunikasjon hjelper med å bygge relasjoner og tilpasse læringsstrategier.
Spesialisten må ha inngående kunnskap om lærevansker og pedagogiske metoder. De må kunne tilpasse undervisningen til hver enkelt elevs forutsetninger.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Lærevansker-spesialist
En dyktig Lærevansker-spesialist kjenner ulike typer lærevansker godt. Dette inkluderer dysleksi, ADHD, autismespekterforstyrrelser og kognitive utfordringer.
De må kunne kartlegge og analysere elevenes spesifikke behov. Ferdigheter i å lage og gjennomføre tilpasset undervisning er avgjørende.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Etter utdanningen har Lærevansker-spesialister mange spennende muligheter. Noen fordyper seg i et bestemt område, som autisme eller matematikkvansker.
Andre tar lederansvar i spesialpedagogiske team eller blir rådgivere. Noen fortsetter med forskning eller tar videreutdanning for mer avanserte stillinger.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Lærevansker-spesialist
Lærevansker-spesialister kan spesialisere seg innen en bestemt type lærevanske. Dette bidrar til kompetanseutvikling og karriereprogresjon.
De kan også bli prosjektledere, rådgivere eller forskere. Noen velger videreutdanning for å få mer spesialisert kompetanse.
Interne karrierestiger og alternative roller for Lærevansker-spesialist
Lærevansker-spesialister kan ta på seg ulike roller utover undervisning. Noen jobber som sakkyndige rådgivere i PPT eller får lederansvar.
Andre bidrar i forskning eller utviklingsarbeid. Yrket byr på mange muligheter for kompetanseutvikling og karriereprogresjon.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Jobbmarkedet for lærevansker-spesialister i Norge er lovende. Skoler og andre utdanningsinstitusjoner har økende behov for spesialpedagogisk kompetanse. Fremtidsutsiktene er positive, med fortsatt etterspørsel etter ekspertise innen lærevansker.
Nåværende behov i markedet
Norge har opplevd en nedgang i antall jobbsøkere. Det er økende mangel på kvalifisert arbeidskraft i flere sektorer. Reise, transport, detaljhandel og kontor har vært hardt rammet av pandemien.
Behovet for lærevansker-spesialister forblir høyt. Skoler og organisasjoner søker spesialisert støtte for elever med ulike lærevansker.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket
Flere spennende trender preger lærevansker-spesialist-yrket. Det forventes økt fokus på tidlig intervensjon og inkluderende utdanning. Bruk av teknologi i spesialpedagogisk arbeid blir også viktigere.
Lærevansker-spesialister må holde seg oppdatert på forskning og nyvinninger. Dette sikrer best mulig støtte for elevene.
Fremtidsutsiktene for yrkesgruppen er svært lovende. Behovet for spesialpedagogisk kompetanse i utdanningssektoren vedvarer. Lærevansker-spesialister kan forvente gode jobbmuligheter, fremtidige muligheter og en spennende yrkesutvikling.
Nyttige ressurser og lenker
Faglige ressurser er viktige for Lærevansker-spesialister. Her finner du nyttige lenker og informasjon. Disse kan hjelpe deg å holde deg oppdatert.
Aktuelle fagorganisasjoner
- Utdanningsforbundet – Norges største fagforbund for ansatte i utdanningssektoren.
- Norsk Spesialpedagogisk Forening – Forening for spesialpedagoger og andre profesjoner innen lærevansker og spesialundervisning.
Bransjenettverk og fagfora
Det finnes ulike nettverk for Lærevansker-spesialister. Disse samler fagfolk på nasjonalt og regionalt nivå.
- Norsk Forening for Barnevernspedagoger, Sosionomer og Vernepleiere – Tverrfaglig nettverk med egne faggrupper for Lærevansker-spesialister.
- Regionale nettverk knyttet til spesifikke lærevansker eller pedagogiske metoder, for eksempel Dysleksiforum i regi av Utdanningsdirektoratet.
Offisielle kilder
Trenger du info om utdanning, lønn eller stillinger? Disse kildene kan hjelpe:
- Utdanning.no – Utdanningsdirektoratets portal for yrkesinformasjon.
- Statistisk sentralbyrå – Offisiell kilde for statistikk, inkludert lønnsstatistikk.
- NAV Arbeidsmarkedsstatistikk – Database over ledige stillinger og arbeidsmarkedet.
Disse ressursene holder deg oppdatert på fagforeninger. Du finner også info om profesjonelle nettverk. Ikke glem karriereressurser for Lærevansker-spesialister.
Kort oppsummering av hva Lærevansker-spesialist innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Lærevansker-spesialister er avgjørende for inkluderende og tilpasset utdanning. De tilbyr varierte arbeidsoppgaver og muligheter for karrieremuligheter. Deres innsats gir betydelig samfunnsverdi og påvirker menneskers liv positivt.
Yrket skaper en støttende skolehverdag for elever med ulike behov. Spesialistene sikrer at alle barn får gode forutsetninger for å lykkes. De fremmer personlig utvikling og likeverd innen utdanning.
Behovet for Lærevansker-spesialister forventes å øke fremover. Dette gir gode karrieremuligheter og rom for faglig utvikling. Spesialistene kan ta på seg mer avanserte oppgaver innen pedagogisk arbeid.
Med økt fokus på spesialpedagogisk kompetanse, åpnes nye dører. Lærevansker-spesialister kan bidra til både pedagogisk og organisatorisk utvikling. Dette gir muligheter for spennende karriereveier og faglig vekst.
FAQ
Hva er en lærevansker-spesialist?
Hva gjør en lærevansker-spesialist?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en lærevansker-spesialist?
Hvem samarbeider en lærevansker-spesialist med?
Hvordan blir man lærevansker-spesialist?
Hvor jobber en lærevansker-spesialist?
Hvor mye tjener en lærevansker-spesialist?
Hva kjennetegner et godt arbeidsmiljø for en lærevansker-spesialist?
Hva er fremtidsutsiktene for lærevansker-spesialister?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spesialpedagog
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/laerer
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pedagogisk-psykologisk_radgiver_pp-radgiver
- https://www.statped.no/lese–og-skrivevansker/utredning-av-lese–og-skrivevansker/?depth=0
- https://veientilhelse.no/barnet-ditt-har-laerevansker/
- https://www.ung.no/skolen/1838_Du_som_har_dysleksi_har_mange_rettigheter.html
- https://snl.no/dysleksi
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/spesifikke-vansker-med-leseforstaelse-nar-ordene-ikke-gir-mening/
- https://psykiater.no/adhd-og-laerevansker/
- https://www.psykologforeningen.no/kurs-og-utdanning/alle-kurs/forstaelse-utredning-og-tiltak-ved-kognitive-vansker-hos-barn-og-unge-004
- https://www.adhdnorge.no/abc-om-adhd/portalen
- https://www.utdanningsnytt.no/bedre-eller-verre-for-elevene-med-lesevansker/148493
- https://www.statped.no/globalassets/publikasjoner/nvl.pdf
- https://www.netped.no/index.php/kartlegging/rettigheter
- https://www.oslo-universitetssykehus.no/48d96a/contentassets/9e860ee93ef944f9a0035a20181bbf04/regional-retningslinje-for-diagnostisk-utredning-av-voksne-ved-sporsmal-om-utviklingshemming—mai-2021.pdf
- https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3380/book.pdf?sequence=1
- https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/barn-og-unge-med-habiliteringsbehov
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://www.nav.no/_/attachment/download/5fe2f798-cb8b-44e6-895f-bce8a56ab610:d994406ff11f55bba06ce5d88e18dc8363e027db/samarbeid-og-kommunikasjon-sintef-2015.pdf
- https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/bitstream/handle/11250/2642486/Rapport NORCE samfunn 1-2020.pdf?sequence=1
- https://www.virke.no/globalassets/6.tariff-og-lonn/protokoller-og-lonnssatser/landsoverenskomst-for-spesialisthelsetjenesten/landsoverenskomst-for-spesialisthelsetjenesten-2020-2022.pdf
- https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/lonn-og-tariff/Hovedtariffavtalen-2022-2024-skjerm-2.pdf
- https://www.pbl.no/tariff/lonn-og-tariff/hovedavtale-og-hovedtariffavtale/
- https://dysleksinorge.no/hva-slags-tilrettelegging-har-studenter-krav-pa/
- https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding
- https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/
- https://psykiater.no/dysleksi-og-adhd/
- https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-autisme/
- https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/stress/
- https://www.psykologforeningen.no/kurs-og-utdanning/obligatorisk-program/arbeidspsykologi-2
- https://einarlunga.wordpress.com/2011/05/04/menneskelig-variasjon-en-innforing/
- https://create.no/download/Creates_læreplan__generell_del.pdf
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3088166/Williams.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.forskerforbundet.no/lonn-og-tariffavtaler/tariffavtaler-avtaleverk/tariffavtaler-virke/_/attachment/inline/38d3c3ac-4c5e-404d-b753-bb881fda971c:ed7e88b1a32c2d81db4e1bf93d44c511749e7c2a/Virke_Speshelsetj.pdf
- https://www.nsf.no/lonn-og-tariff/virke
- https://www.legeforeningen.no/link/211b1fdbf9454de08addd3724dd41291.aspx
- https://www.psykologforeningen.no/kurs-og-utdanning/obligatorisk-program/samfunns-og-allmennpsykologi/malbeskrivelse-for-samfunns-og-allmennpsykologi-ny
- https://www.psykologforeningen.no/kurs-og-utdanning/obligatorisk-program/samfunns-og-allmennpsykologi/malbeskrivelse-for-samfunns-og-allmennpsykologi
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2021-4/id2841052/?ch=7
- https://www.nho.no/analyse/tema-okonomisk-overblikk/arbeidskraftloftet/
- https://ldh.no/om-ldh/podkast/bedre-tekst-for-bedre-laering
- https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-020-ar/Barn-og-unge-0-20-år-med-særlige-behov
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3064648/no.inn:inspera:109713146:32237828.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/2681318/Stine Marie Landro, PMAS.pdf?sequence=1
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/269842/689983_FULLTEXT01.pdf