Lærervikar i grunnskolen er et spennende yrke. Det spiller en viktig rolle i utdanningssektoren. La oss utforske hva dette yrket innebærer.
Lærervikarer tar ofte oppdrag på kort varsel. De bidrar til å sikre kontinuitet i undervisningen. De kan jobbe i både offentlige og private skoler.
Utdanning og pedagogikk er sentrale elementer i rollen. Kunnskap om undervisning og evnen til å lede en klasse er avgjørende. Vikarstillinger kan være en inngangsport til læreryrket.
Lønn for lærervikarer beregnes ofte som timelønn. Den baseres på kvalifikasjoner og utdanningsnivå. Erfaring og lengden på vikariatet kan påvirke lønnen.
For mange er det en sjanse til å få erfaring. De kan bygge nettverk innen skolesektoren. Det gir verdifull innsikt i læreryrket.
Hva er en Lærervikar i grunnskolen?
En lærervikar erstatter midlertidig en fast lærer i grunnskolen. De sikrer at undervisningen fortsetter når faste lærere er borte. Fleksibilitet og tilpasningsevne er viktige egenskaper for en lærervikar.
Definisjon og ansvar
Lærervikarer har ansvar for opplæringen og leder klasserommet. De følger undervisningsplaner og vurderer elevenes arbeid. Vikarene skaper også et positivt læringsmiljø for elevene.
Pedagogisk innsikt er ofte nødvendig for å bli lærervikar. Årlig holdes 1,3 millioner vikartimer i norsk grunnskole. Dette viser behovet for dyktige vikarer.
Utfordringer i yrket
Lærervikarjobben kan være krevende. En tredjedel av vikartimene holdes av personer uten godkjent lærerutdanning. Dette kan påvirke kvaliteten på undervisningen.
40 prosent av lærerne i barneskolen melder om uro i vikartimer. God klasseledelse og evne til å engasjere er derfor viktig.
Verktøy som Lærervikaren tilbyr over 2000 undervisningsopplegg. Disse ressursene hjelper vikarer å møte kompetansemål for 1.-10. trinn.
Quick faktaboks om Lærervikar i grunnskolen
Lærervikarjobber er en viktig del av skolesystemet. En vikar kan jobbe på ulike trinn, fra 1. til 7. klasse og ungdomsskolen. Noen vikarlærere jobber også i skolefritidsordninger eller barnehager.
For å bli lærervikar kreves det politiattest. Dette sikrer elevenes trygghet. Lønnen beregnes etter en formel basert på årslønn og årsramme for faget.
Vikarer som jobber i en måned eller mer, går over til månedslønn.
Statistikk | Tall |
---|---|
Årsverk utført av assistenter og andre ansatte (2021/22) | Over 11,000 |
Årstimer utført av assistenter og andre ansatte (2021/22) | 18.6 millioner |
Økning i assistenttimer fra 2011/12 til 2021/22 | 70% |
Økning i assistenttimer til spesialundervisning (2011/12 til 2021/22) | Over 140% |
Behovet for lærervikar uten utdanning har økt betydelig de siste årene. Dette viser hvor viktig vikararbeid er i norske skoler. Det finnes mange muligheter for de som vil jobbe som vikar.
Video av Lærervikar i grunnskolen i arbeid
Lærervikarer er avgjørende for kontinuiteten i undervisningen. De tilpasser seg raskt ulike klasserom og fag. Dette er viktig for skolens daglige drift.
Betydning i samfunnet
Lærervikarer sikrer at elevenes læring fortsetter når faste lærere er borte. Undervisning er nummer 5 på statistikken over sykefraværsproblemer i utdanningssektoren. Vikarer bidrar til et stabilt læringsmiljø, selv i utfordrende situasjoner.
Jobben krever ofte håndtering av krevende situasjoner. En leser beskrev hvordan en bok om vikarlæring hjalp med fysiske angrep og verbal aggresjon. Dette viser viktigheten av gode håndteringsevner i yrket.
Lærervikar rettigheter
Det er viktig å kjenne til lærervikarers rettigheter. Ingen skal jobbe gratis for Oslo kommune, selv ikke under inspeksjon i friminuttene. Minstelønn for ufaglærte vikarer i Oslo er 328 kroner per time.
Vikarer med relevant utdanning kan tjene mellom 351-430 kroner per time. Dette viser at erfaring og utdanning verdsettes i yrket.
Stilling | Minstelønn (per time) |
---|---|
Assistent i Oslo | 215 kr |
Ufaglært vikar i Oslo | 328 kr |
Vikar med relevant utdanning | 351-430 kr |
Lærervikarer møter mange utfordringer i jobben sin. Likevel er deres innsats uvurderlig for kvaliteten i norsk utdanning. De former framtidige generasjoner og fortjener anerkjennelse for sin viktige rolle.
Hva gjør en Lærervikar i grunnskolen?
Lærervikarer i grunnskolen holder undervisningen gående når faste lærere er borte. De må være fleksible og raske til å tilpasse seg.
Typiske arbeidsoppgaver
Vikarjobben innebærer å gjennomføre planlagte timer og tilpasse undervisningen til elevene. De må raskt sette seg inn i dagens tema og håndtere klasserommet.
Vikarer vurderer også elevarbeid og gir veiledning ved behov.
- Gjennomføre undervisningstimer basert på eksisterende planer
- Tilpasse undervisningen til elevenes nivå og behov
- Opprettholde disiplin og skape et godt læringsmiljø
- Ta opprop og følge opp fravær
- Veilede elever individuelt ved behov
Daglig rutine
En lærervikar starter tidlig. De kan få beskjed om oppdrag klokken 7, med lite tid til forberedelse.
Vikarer må raskt sette seg inn i dagens oppgaver. Disse kan komme via e-post, skriftlig eller muntlig fra ledelsen.
Spesialoppgaver
Lærervikarer kan også delta i skolens aktiviteter, møter eller ha vakt i friminutt. De må være klare for uventede situasjoner i løpet av dagen.
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Lærervikarer har mange oppgaver og ansvarsområder:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Klasseromsledelse | Opprettholde ro og orden, motivere elever |
Undervisning | Gjennomføre planlagte timer, tilpasse undervisningen |
Vurdering | Gi tilbakemeldinger på elevarbeid |
Administrativt | Føre fravær, rapportere til ledelsen |
Oppfølging | Gi individuell veiledning til elever ved behov |
Årlig holdes 1,3 millioner vikartimer i norsk grunnskole. Dette viser hvor viktige dyktige lærervikarer er for god undervisning.
Verktøy og utstyr de bruker
Lærervikarer i grunnskolen må kjenne ulike verktøy for å jobbe effektivt. Erfaring er viktig for å mestre disse ressursene. De omfatter både tradisjonelle og digitale hjelpemidler.
Digitale læringsplattformer er sentrale i moderne undervisning. Vikarer må raskt lære skolens system for oppgaver og elevkommunikasjon. Presentasjonsverktøy og digitale tavler krever også teknisk kompetanse.
Lærebøker, arbeidsark og pedagogisk utstyr er fortsatt viktige. Vikarer må bruke disse effektivt i ulike situasjoner. Dette krever både kompetanse og fleksibilitet.
Verktøy | Bruksområde | Kompetansekrav |
---|---|---|
Digitale læringsplattformer | Oppgaveadministrasjon, kommunikasjon | Grunnleggende digital kompetanse |
Presentasjonsverktøy | Undervisningsmateriell | Middels digital kompetanse |
Digitale tavler | Interaktiv undervisning | Middels til avansert digital kompetanse |
Lærebøker og arbeidsark | Tradisjonell undervisning | Faglig innsikt og pedagogisk erfaring |
Effektiv bruk av verktøy krever mer enn teknisk kunnskap. En studie fra Universitetet i Oslo viser dette. Pedagogisk kompetanse er avgjørende for meningsfull læring med teknologi.
Hvem Lærervikar i grunnskolen samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Lærervikarer er viktige for skolens daglige drift. De må samarbeide tett med flere aktører for å støtte elevenes læring. Dette gjelder både korttids- og langtidsvikarer i skolen.
Vikarer jobber nært med faste lærere og administrasjonen. De må raskt lære planer og rutiner for å opprettholde god undervisning. God kommunikasjon og tilpasningsevne er nødvendig.
Vikararbeid innebærer også samarbeid med foreldre og foresatte. Vikarer må kunne formidle elevenes fremgang og utfordringer profesjonelt. De kan også måtte samarbeide med støttetjenester som pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
«Assistenter ved videregående skoler finner stor glede i arbeidet med elevene, til tross for høye arbeidskrav og begrenset innflytelse på egen arbeidshverdag,» viser en nylig gjennomført studie.
En studie viser at 190 000 mennesker opplevde vold eller trusler på jobb i 2019. Dette understreker behovet for gode samarbeidsrutiner og støtte for lærervikarer.
Samarbeidspartner | Rolle i samarbeidet |
---|---|
Faste lærere | Informasjonsutveksling om undervisningsplaner og elevenes behov |
Administrasjon | Koordinering av timeplan og praktiske forhold |
Foreldre/foresatte | Kommunikasjon om elevens fremgang og utfordringer |
Støttetjenester (f.eks. PPT) | Samarbeid om tilrettelegging for elever med spesielle behov |
Arbeidstider for Lærervikar i grunnskolen
Arbeidstidene for en lærervikar i grunnskolen er ofte fleksible. Jobben krever tilgjengelighet på kort varsel. Undervisningstimene følger skolens timeplan, men inkluderer også for- og etterarbeid.
En typisk arbeidsdag starter tidlig og slutter når elevene går hjem. Ved lengre vikariater kan arbeidstiden ligne mer på en fast lærers.
Lærere i Norge har et komprimert skoleår med 43-timers arbeidsuker. Årsverket er 1687,5 timer, basert på 38 uker med elever og seks planleggingsdager.
Den planfestede arbeidstiden varierer etter skolenivå:
- 1300 timer på barnetrinnet
- 1225 timer på ungdomsskolen
- 1150 timer i videregående skole
For lærervikarer gjelder ofte samme overtidsregler som for faste lærere. Dette inkluderer undervisning utenfor planen og arbeid over vanlig tid.
Ønsket kvalifikasjon for lærervikar er generell studiekompetanse. Stillingen krever også en godkjent politiattest, ikke eldre enn 3 måneder.
Hvordan bli Lærervikar i grunnskolen?
Lærervikar i grunnskolen er en spennende mulighet. Du trenger ikke nødvendigvis formell utdanning for å starte. La oss se på kravene og veien til å bli lærervikar.
Utdanningskrav og kvalifikasjoner
Det er ingen strenge krav til utdanning for lærervikar. Mange jobber uten pedagogisk utdanning. Likevel finnes det noen grunnleggende krav.
- Være over 18 år
- Ha gyldig politiattest
- Beherske norsk språk godt
Pedagogisk kompetanse er en fordel, men ikke nødvendig. Erfaring med barn og ungdom kan være verdifullt.
Veien til å bli lærervikar
Følg disse trinnene for å bli lærervikar:
- Søk hos vikarbyråer som Pedagogisk VikarSentral (PVS)
- Delta på gruppeintervju (varer ca. 2,5-3 timer)
- Vær forberedt på korte tilkallingsoppdrag og lengre engasjementer
- Vær fleksibel og åpen for ulike skoler og klasser
Relevante kurs og praksis
For å styrke dine sjanser som lærervikar, kan du:
- Ta kurs i klasseledelse
- Lære grunnleggende pedagogikk
- Få erfaring gjennom frivillig arbeid med barn
Erfaring er gull verdt. Christian Huseby, en erfaren lærervikar, har over 7000 vikartimer i skolen. Hans råd? Vær alltid forberedt, det påvirker både din og elevenes dag positivt.
Hvor jobber en Lærervikar i grunnskolen?
Lærervikarer i grunnskolen har mange jobbmuligheter. De kan jobbe i offentlige og private skoler, spesialskoler og skolefritidsordninger. Disse stillingene finnes både direkte hos skoler og via vikarbyråer.
Vanlige arbeidssteder
Pedagogisk VikarSentral (PVS) er et vikarbyrå for lærere. De krever at alle vikarer tar to digitale assistentkurs. PVS vektlegger verdier som trygghet, engasjement, nærhet og kvalitet.
Tanum skole er et eksempel på en arbeidsplass for lærervikarer. Det er en barneskole med 366 elever og 55 ansatte. Her kan man jobbe som vikar eller assistentvikar.
Oppgavene inkluderer å lede klasser, grupper eller enkeltelever i læringsaktiviteter. Vikarene bidrar til å skape et godt læringsmiljø for elevene.
Arbeidssted | Krav | Oppgaver |
---|---|---|
Offentlige skoler | Relevant høyere utdanning | Undervisning, klasseledelse |
Private skoler | Pedagogisk utdanning | Faglig oppfølging, vurdering |
Spesialskoler | Spesialpedagogisk kompetanse | Tilpasset opplæring, individuell oppfølging |
Skolefritidsordninger | Erfaring med barn | Aktivitetsledelse, omsorg |
Behovet for lærervikarer varierer i ulike deler av landet. I Oslo er etterspørselen stadig økende. Mange kommuner, som Bærum, tilbyr et spennende arbeidsmiljø for vikarer.
Her finner du varierte oppgaver og støttende kolleger. Det gir gode muligheter for personlig og faglig utvikling.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for en lærervikar i grunnskolen byr på både utfordringer og fordeler. Erfaring varierer ofte fra skole til skole. Dette krever høy grad av tilpasningsevne.
Utfordringer i yrket
En midlertidig lærer møter ofte uforutsigbarhet i arbeidshverdagen. En undersøkelse blant 200 ansatte i Ås kommune avdekket mangler i HMS-arbeidet. Dette kan påvirke arbeidsmiljøet negativt for lærervikarer.
Fordeler med yrket
Mange rapporterer om tilfredshet med det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet. Lærervikar-kompetansen øker gjennom varierende arbeidsoppgaver. Møter med ulike elever og kollegaer bidrar til denne utviklingen.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og privatliv kan være krevende for en lærervikar. Uforutsigbare arbeidstider påvirker planleggingen av fritid. Varierende oppdragsmengde gjør det vanskelig å opprettholde en stabil rutine.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Behovet for lærervikarer varierer geografisk. Skoletetthet og lokale behov påvirker jobbmulighetene. En ny nasjonal strategi for digital kompetanse kan øke behovet for teknologi-kyndige lærervikarer.
Aspekt | Utfordring | Mulighet |
---|---|---|
Arbeidsmiljø | Mangler i HMS-arbeid | Generell tilfredshet |
Kompetanse | Krav om tilpasningsevne | Variert erfaring |
Work-life balance | Uforutsigbarhet | Fleksibilitet |
Geografisk spredning | Varierende behov | Muligheter i ulike områder |
Myter og fakta om Lærervikar i grunnskolen-yrket
Det er mange misforståelser om grunnskole vikarer. La oss se på noen vanlige myter og fakta om dette yrket.
Vikarer har samme rettigheter som fast ansatte lærere. De får timelønn for undervisning, uavhengig av for- og etterarbeid.
Vikarer gjør mer enn tilsynsarbeid. De har ansvar for opplæringen og leder undervisningen aktivt. Vikarer tar daglig rundt 700 valg og etiske dilemmaer.
- Vikarer utøver faglig skjønn i sin praksis
- De bidrar til elevenes læring og utvikling
- Vikarer er viktige for skolens daglige drift
Forskning viser at lærervikarer sikrer kontinuitet i undervisningen. De tilfører mangfold og nye perspektiver i klasserommet. Grunnskole vikarer er verdifulle ressurser for skolen og elevene.
«Erfaring av mangfoldig menneskelighet kan utvide livserfaringer og forståelse, og det kan gi verdifulle liv.» – Edvard Befring, professor i spesialpedagogikk
Lærervikarer bringer unik erfaring og kunnskap til klasserommet. Deres bidrag til skolemiljøet og elevenes læring er uvurderlig.
Lærervikar i grunnskolen lønn – Hvor mye tjener en Lærervikar i grunnskolen?
Lønnen for en lærervikar i grunnskolen avhenger av flere faktorer. Vikarjobb i skole gir muligheter for de som vil jobbe i utdanningssektoren. Utdanning er avgjørende for lønnen.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Her er en oversikt over lønnsnivåer basert på utdanningskrav:
Utdanningskrav | Grunnlønn (NOK) | Tillegg (NOK) |
---|---|---|
Ingen spesifikke krav | 382,500 – 479,700 | 22,000 – 37,000 |
Fagarbeider | 437,300 – 513,100 | 22,000 – 27,300 |
3-årig høyere utdanning | 507,400 – 596,400 | 22,000 – 30,700 |
5-årig høyere utdanning/mastergrad | 584,000 – 778,000 | 22,000 – 37,000 |
Faktorer som påvirker lønnen
Lærervikar i grunnskolen lønn påvirkes av flere elementer:
- Utdanningsnivå og erfaring
- Lengde på vikariatet
- Undervisningsfag og årsramme
- Geografisk plassering
For korte vikariater beregnes timelønnen etter en spesiell formel. Årslønn, årsramme og andre faktorer spiller inn i beregningen.
Startlønn for Lærervikar i grunnskolen
Startlønnen for en lærervikar varierer basert på utdanningsnivå. Vikariater som varer en måned eller mer gir månedslønn. Dette sikrer lønn under ferieperioder innenfor vikariatet.
Friskoleloven § 4-4 sikrer lærervikarer i private skoler rett til samme lønns- og arbeidsvilkår som offentlige skoler.
Inspeksjon i friminutt betales separat fra timelønn for undervisning. Lønnen kan også variere mellom kommuner. Oslo kommune har for eksempel egne bestemmelser.
Viktige personlige kvaliteter
Fleksibilitet og tilpasningsevne er nøkkelegenskaper for lærervikarer i grunnskolen. De må ofte håndtere ulike klasser og situasjoner på kort varsel. God kommunikasjonsevne er også avgjørende for effektiv kunnskapsformidling og samarbeid.
Faglige ferdigheter for suksess
En dyktig lærervikar trenger solid kompetanse innen fag og pedagogikk. Kjennskap til læreplaner og evne til å tilpasse undervisningen er viktig. Erfaring fra ulike trinn er verdifullt for å møte elevenes behov.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Midlertidige lærere har spennende karrieremuligheter. Mange går fra vikarstillinger til faste jobber. Andre velger å spesialisere seg innen spesifikke fag eller elevgrupper.
Videreutdanning kan åpne dører til mer avanserte roller i skolesystemet. Det finnes muligheter for personlig og faglig vekst i denne bransjen.
Spesialisering og avansement
Lærervikarer kan spesialisere seg innen spesialundervisning eller undervisning av fremmedspråklige elever. Dette kan føre til mer spesialiserte stillinger og nye muligheter. Noen tar mastergrad i pedagogikk eller ledelse for administrative roller.
Alternative karriereveier
Lærervikarer har flere alternative karrieremuligheter. Noen blir rådgivere, skolebibliotekarer eller IT-ansvarlige ved skoler. Andre jobber med læremiddelutvikling eller i pedagogiske forlag.
Utdanningssektoren tilbyr mange spennende muligheter for de som vil utforske ulike aspekter. Det er rom for kreativitet og personlig utvikling.
Karrierevei | Krav | Fordeler |
---|---|---|
Fast lærerstilling | Lærerutdanning | Jobbsikkerhet, fast lønn |
Spesialpedagog | Videreutdanning i spesialpedagogikk | Spesialisert arbeid, høyere lønn |
Skoleleder | Lederutdanning, erfaring | Påvirkningsmuligheter, varierte oppgaver |
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for lærervikarer i grunnskolen er dynamisk. Behovet for korttidsvikarer og langtidsvikarer varierer, men er generelt stabilt. Dette gir både utfordringer og muligheter for lærervikarer.
Nåværende behov i markedet
Undersøkelser fra KS og NAV viser at mange kommuner sliter med å rekruttere lærere. En av seks skoler har problemer med å finne kvalifisert personell. Dette åpner muligheter for vikararbeid i skolen.
SSB-statistikk viser interessante trender. Antall lærere forventes å øke frem mot 2040. Dette kan føre til et overskudd av lærere.
Likevel rapporterer mange skoler om behov for vikarer. Dette gjelder spesielt i enkelte fag og regioner.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden for lærervikarer i grunnskolen ser lovende ut. Det er økt bruk av digitale verktøy i undervisningen. Fokus på tilpasset opplæring er også økende.
Det er behov for lærere med kompetanse i praktiske og estetiske fag. LÆRERMOD 2.0 gir innsikt i fremtidig tilbud og etterspørsel for ulike lærergrupper.
Skoler kan ansette undervisningspersonell uten godkjent lærerutdanning under visse omstendigheter. Dette åpner muligheter for de med tilsvarende pedagogisk kompetanse.
Nyttige ressurser og lenker
Pålitelige ressurser er viktige for grunnskolevikarer. Her er en oversikt over nyttige organisasjoner, nettverk og informasjonskilder.
Fagorganisasjoner for lærervikarer
Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund er sentrale fagforeninger for lærere og vikarer. De gir støtte, råd og informasjon om lærervikarers rettigheter.
Bransjenettverk og fagfora
Lokale lærerforeninger og nettforum gir muligheter for erfaringsutveksling. Her kan du som barneskolevikar få tips fra erfarne kolleger.
Offisielle kilder for utdanning og jobb
Utdanningsdirektoratet gir viktig informasjon om læreplaner og rettigheter. NAV og kommunenes nettsider hjelper deg å finne ledige stillinger som lærervikar.
Ressurs | Beskrivelse | Nytteverdi |
---|---|---|
Utdanningsforbundet | Fagforening for lærere | Rettigheter, rådgivning |
Utdanningsdirektoratet | Statlig etat | Læreplaner, regelverk |
NAV | Arbeids- og velferdsforvaltningen | Jobbannonser, karriereveiledning |
Disse ressursene hjelper deg å holde deg oppdatert på dine rettigheter. Du kan finne jobbmuligheter og utvikle deg faglig.
Dette er verdifullt for å lykkes som vikar i grunnskolen.
Kort oppsummering av hva Lærervikar i grunnskolen innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Lærervikar i grunnskolen er avgjørende for norsk utdanning. De sikrer at undervisningen fortsetter når faste lærere er borte. Yrket krever fleksibilitet og rask tilpasning til ulike skolemiljøer.
Vikarer bidrar til et stabilt læringsmiljø for elevene. Dette er viktig for elevenes faglige utvikling. Behovet for lærervikarer er stort, særlig på grunn av utfordringer med å rekruttere faglært personell.
Ufaglærte fyller ofte disse rollene. Økte lønninger har bedret rekrutteringen til læreryrket generelt. Vikarstillinger er fortsatt en viktig inngangsport for mange i utdanningssektoren.
Relasjonskompetanse er avgjørende for å lykkes som lærervikar. Studier viser at dette er grunnlaget for effektivt lærerarbeid. Formell pedagogisk utdanning er ønskelig, men ikke alltid nødvendig.
Vikararbeid gir muligheter for de som ikke har fullført utdanningen. Yrket byr på varierte arbeidsdager og sjansen til å påvirke unge liv positivt. Engasjerende undervisning og støtte i læringsprosessen er nøkkelen.
FAQ
Hva er en lærervikar i grunnskolen?
Hvilke kvalifikasjoner kreves for å bli lærervikar i grunnskolen?
Hvordan beregnes lønnen for en lærervikar i grunnskolen?
Hvilke arbeidsoppgaver har en lærervikar i grunnskolen?
Hvor kan man finne jobb som lærervikar i grunnskolen?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en lærervikar i grunnskolen?
Hva er fremtidsutsiktene for lærervikaryrket i grunnskolen?
Kan man jobbe som lærervikar uten formell lærerutdanning?
Hvilke karrieremuligheter har en lærervikar i grunnskolen?
Hvordan er arbeidstidene for en lærervikar i grunnskolen?
Kildelenker
- https://blogg.smartskill.no/blogg/laerervikar-timelonn-for-undervisning
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skoleassistent
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=383687146&srsltid=AfmBOop2n-Em3kgT8Nh4EFMAI0k4E-BF2MMrqmHmYlsMdBjsuwAUxM0L
- https://www.utdanningsnytt.no/forskning-fravaer-grunnskole/dette-gjor-skolene-nar-de-trenger-laerervikar/373563
- https://www.laerervikaren.no/
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2022/bruk-av-assistenter-i-grunnskolen/
- https://www.nkrf.no/filarkiv/File/Alle_rapporter_i_pdf/Rogaland_revisjon_IKS/Sola_Tilpasset_opplaring_og_spesialundervisning.pdf
- https://www.dagbladet.no/meninger/elever-gir-faen/82135903
- https://www.skrivehistorie.no/produkt/bok-vikar-tips/
- https://www.laerervikaren.no/om-laerervikaren
- https://sjurjansen.wordpress.com/2017/01/23/laerervikar-her-er-tips-og-rad-1/
- https://sjurjansen.wordpress.com/2017/02/02/tips-til-laerervikarer-2/
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2016/digitalisering-av-skolen-de-storste-utfordringene/
- https://gsi.udir.no/View?show=help&formId=36044&frameId=36132&includeMetaContent=true
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-34-20232024/id3052898/?ch=3
- https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2736650/Master_20_Madsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2022-2023/refs-202223-06-01/?all=true
- https://www.norsklektorlag.no/info/dette-bor-du-vite-om-arbeidstidsavtalen/
- https://jobbsafari.no/jobb/lrervikar-i-grunnskolen-vestre-toten-kommune-3661127
- https://pvs.no/vikar/bli-vikar/
- https://magasin.fagbokforlaget.no/artikler/9/2/2018/10-tips-til-vikaren-hvordan-gjr-man-en-god-jobb-i-skolen
- https://pvs.recman.no/job.php?job_id=319700
- https://jobbsafari.no/jobb/vikar-i-skolen-4133783
- https://vikus.no/wp-content/uploads/2021/01/Arbeidsmiljo-for-ansatte-ved-grunnskolen-i-As-kommune.pdf
- https://www.fagforbundet.no/yrke/skole/
- https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-spesialpedagogikk-spesialundervisning/fagartikkel-spesialpedagogikk–fem-gamle-myter-og-nye-muligheter/219553
- https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/2563458/Kristoffer Hesthammer PMAS juni 2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/larerutdannede-larere-til-alle-elever/
- https://cvapp.no/cv-eksempler/laererassistent
- https://www.ks.no/contentassets/3a90bcc99419421ab01c66caeb156aa1/SOF-Rapport-4-23-006-.pdf
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/laerermod-2.0-teknisk-dokumentasjon/_/attachment/inline/1924a720-022a-479c-82fa-328633039152:ea66dc73a8d22dc2e3f50cdbe817d003ece0886a/NOT2024-26.pdf
- https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/innlandet/lokallag/sondre-land/nyheter/2022/unntak/
- https://www.skrivehistorie.no/wp-content/uploads/2017/10/vikarbok-eksempler.pdf
- https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/280395/NIFUrapport2013-3.pdf?isAllowed=y&sequence=1
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/20022/18048.pdf?sequence=2
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3064648/no.inn:inspera:109713146:32237828.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72890/1/Masteroppgave-Betten–Brun–Egner.pdf