Er du interessert i en karriere som lærer i søm? Denne artikkelen utforsker yrket fra utdanning til fremtidsutsikter. La oss se nærmere på denne unike profesjonen.
En lærer i søm underviser i sømteknikker, tekstilhåndverk og klesdesign. De kombinerer faglig kompetanse med pedagogiske evner. Mange jobber i videregående skoler, fagskoler eller private kurssentre.
Utdanningen består av to år på videregående skole og to års læretid. Deretter kan man ta svennebrev i kjole- og draktsøm. Et fagbrev i industrisøm er også nyttig.
Lønnsnivået for erfarne lærere ligger rundt 500.000 kroner i året. Yrket krever tålmodighet, kreativitet og vilje til kontinuerlig læring.
Jobbmulighetene kan være begrenset, da ikke alle sikrer seg læreplass. For de som lykkes, venter en spennende karriere. Spesialisering innen bunadskaping eller mønsterkonstruksjon er mulig.
Utforsk videre hva det innebærer å være en lærer i søm. Det kan være starten på en givende karriere.
Hva er en Lærer i søm?
En lærer i søm er ekspert på tekstilhåndverk og pedagogikk. De underviser i sømteknikker, mønsterkonstruksjon og materiallære. Slike lærere jobber ofte i videregående skoler, voksenopplæring eller private kurssentre.
Kort definisjon av yrket Lærer i søm
Sømfaglærere er pedagoger som lærer bort sømfaglige teknikker og håndverksferdigheter. De formidler kunnskap fra grunnleggende sying til avansert tekstildesign.
Tekstillærere bidrar til å bevare og utvikle håndverksutdanning i Norge. De spiller en viktig rolle i å føre tradisjoner videre.
Nøkkelfakta om yrket Lærer i søm | Detaljer |
---|---|
Arbeidssted | Videregående skoler, voksenopplæring, private kurssentre |
Sentrale arbeidsoppgaver | Undervise i sømteknikker, mønsterkonstruksjon, materiallære, klesdesign |
Nødvendig kompetanse | Tekstilhåndverkskompetanse, pedagogisk utdanning |
Karrieremuligheter | Faglærer, avdelingsleder, videreutdanning |
Elias Howe patenterte symaskinen i 1846. Moderne symaskiner har mange muligheter med automatiske funksjoner og små justeringer.
Privatundervisning i symaskin gir skreddersydd læring basert på dine behov. Du får direkte tilbakemeldinger fra en erfaren instruktør.
Fakta om Lærer i søm
Lærere i tekstilhåndverk, syteknikk, moteproduksjon og sømteknologi har ofte fagbrev i kjole- og draktsøm eller lignende. De kombinerer praktisk håndverkserfaring med pedagogisk utdanning. Slik kan de formidle sin ekspertise til elever.
En sømlærer underviser i ulike sømteknikker, materialkunnskap og mønsterkonstruksjon. De veileder elevene i praktiske prosjekter og vurderer deres arbeid. Lærerne holder seg oppdatert på trender innen mote og tekstilproduksjon.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Antall visninger av sømkurs | 2 millioner |
Antall betalende medlemmer i nettsamfunnet | Over 600 |
Omsetning etter 1 år | Over 1 million |
Forventet vekst fra forrige år | 67% |
Sømkurs kan startes med lite kapital og utstyr, som Lillians suksesshistorie viser. Aktiv bruk av sosiale medier har vært nøkkelen til hennes vekst. Et engasjerende sømfellesskap har økt interaktivitet og lojalitet blant medlemmer.
«Sparebanken Møre’s Næringsbasen tilbyr veiledning og støtte for personer som ønsker å starte egen virksomhet innen tekstilhåndverk og søm.»
Etter endt utdanning kan man jobbe som kunsthåndverker, klesdesigner eller bunadstilvirker. Andre muligheter er møbeltapetserer og konservator. Økt fokus på bærekraftig mote øker behovet for kompetente sømlærere.
Video av Lærer i søm i arbeid
Lærere i sømfaget spiller en viktig rolle i tekstilhåndverk og moderne klesdesign. De utdanner fremtidens fagarbeidere innen søm, mote og tekstilproduksjon. Deres kunnskap er avgjørende for bransjens utvikling.
Lærer i søm: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Sømlærere bevarer og videreutvikler håndverkstradisjoner innen tekstil og klesdesign. De overfører verdifull kompetanse og inspirerer til nyskapning. Dette skjer gjennom opplæring av nye søm- og tekstilspesialister.
Lærere i søm fremmer bærekraftig mote gjennom sin undervisning. De vektlegger kvalitet, reparasjon og gjenbruk av tekstiler. Elevene lærer verdien av å ta vare på klær.
Denne tilnærmingen bidrar til et mer bevisst forbruk i motebransjen. Sømlærerne skaper en balanse mellom tradisjon og innovasjon i faget.
«Lærere i søm er uunnværlige for å videreføre fagtradisjoner og samtidig støtte en bærekraftig utvikling innen tekstil og mote.»
Sømlærere er viktige for utdanning av fremtidige fagarbeidere. De støtter en bærekraftig og nyskapende tekstil- og motebransje i Norge. Deres innsats påvirker både industrien og forbruksmønstre.
Hva gjør en Lærer i søm?
Lærere i sømundervisning formidler ferdigheter innen tekstilhåndverk og klesdesign. De planlegger og gjennomfører undervisning i ulike sømteknikker. De veileder elever i praktiske prosjekter og vurderer elevarbeidene.
Typiske arbeidsoppgaver for Lærer i søm
- Undervise i grunnleggende og avanserte sømteknikker, mønsterkonstruksjon og materiallære
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsøkter
- Veilede elever individuelt i praktiske sømprosjekter
- Organisere og gjennomføre motevisninger og utstillinger
- Samarbeide med lokale bedrifter innen klesdesign og tekstilhåndverk
- Delta i faglige utviklingsprosjekter og konferanser
Daglig rutine
En typisk arbeidsdag innebærer å demonstrere sømteknikker for en hel klasse. Læreren veileder enkeltelever i deres prosjekter og holder teoretiske økter. De legger til rette for stoffkjøp i bysentrum til elevenes skreddersydde designs.
Spesialoppgaver
Lærere i søm organiserer motevisninger for elevenes kreative klesdesign-prosjekter. De samarbeider også med lokale tekstilbedrifter for å knytte utdanningen til arbeidslivet.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Lærer i søm
Oppgave | Varighet |
---|---|
Symaskinkurs | 2 timer |
Håndsømskurs | 1,5 timer |
Stopping og hull i ull | 1,5 timer |
Lapping av turutstyr | 1,5 timer |
Redesign av lommereparasjonsveske | 2 timer |
Lærerne inspirerer og veileder elever gjennom kreative prosesser. De hjelper elevene å utvikle ferdigheter og skape unike plagg. Slik blir elevene dyktige i å lage personlige klesdesign.
Verktøy og utstyr de bruker
Lærere i søm bruker spesialiserte symaskiner, sømutstyr og tekstilmaterialer. De behersker alt fra enkle husholdningsmaskiner til industrielle modeller. Deres kompetanse dekker et bredt spekter av sømteknologi.
En lærer i søm må beherske bruken av ulike maskintyper, som:
- Overlockmaskiner for å skape fine og sterkere sømkanter
- Presser og strykejern for å få plagg og tekstiler til å se perfekte ut
- Industri-, broderi- og strikkemaskiner for mer avanserte teknikker
I tillegg bruker de også flere håndverktøy som:
- Sakser for å klippe perfekte stoffbiter
- Skredderlinjaler og målebånd for nøyaktige mål
- Ulike typer nåler og knappenåler
Lærerne jobber med mange tekstilmaterialer, fra naturfibre til syntetiske stoffer. De lærer elevene å kjenne igjen ulike tekstiler. Dessuten viser de hvordan man tilpasser maskinene til forskjellige materialer.
Bærekraft og gjenbruk er viktige temaer i undervisningen. Lærerne oppmuntrer elevene til å lage nye plagg av gamle tekstiler. De lærer også om fargesirkelen og hvordan man lager moodboards.
Lærere i søm gir grundig opplæring i verktøy, teknikker og materialer. Slik sikrer de at elevene får nødvendig kompetanse. Dette er viktig for å lykkes innen redesign og sømbransjen.
Hvem Lærer i søm samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Lærere i søm har et bredt nettverk av samarbeidspartnere. De jobber tett med andre lærere i design- og håndverksfag. Denne interaksjonen gir verdifull innsikt og inspirasjon til nye kreative løsninger.
Mange lærere har kontakt med lokale systuer, klesbutikker og tekstilprodusenter. Disse samarbeidene hjelper lærerne å forstå hvilke ferdigheter elevene trenger for å lykkes.
Noen lærere samarbeider med karriereveiledere og Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV). Dette hjelper elevene med overgangen fra skole til arbeidsliv. Slike samarbeid styrker elevenes muligheter for jobb eller videre utdanning.
Lærere kan også ha prosjekter med kulturinstitusjoner som teatre og museer. Dette kan føre til spennende oppgaver som kostymedesign eller tekstilkunst.
«Samarbeid på tvers av bransjer og fagområder er avgjørende for å holde seg oppdatert og tilby elevene den mest relevante opplæringen.»
Lærere i søm sørger for at elevene får etterspurt kunnskap og ferdigheter. De holder seg oppdatert gjennom et bredt nettverk av faglige relasjoner. Dette sikrer at utdanningen følger bransjens utvikling.
Arbeidstider for Lærer i søm
Lærere i søm jobber vanligvis på dagtid, i takt med skolens åpningstider. En typisk arbeidsuke inkluderer undervisningstimer, forberedelsestid og vurdering av elevarbeider. Noen ganger kreves kvelds- eller helgearbeid for utstillinger eller foreldremøter.
Arbeidstiden følger som regel skoleåret, med lengre sommerferier og kortere ferier gjennom året. En ledig fast stilling ved MAS kultur- og aktivitetssenter tilbyr 16% stilling, med mulighet for utvidelse til 32%.
Arbeidstiden er mellom 09:00 – 15:00 en dag i uka. Undervisningen foregår mellom klokka 10:00 – 14:00. Noen lærere tar også vikariat, som et 64% vikariat ved samme senter.
Arbeidstid for Lærer i søm | Timeantall | Arbeidssted |
---|---|---|
Fast stilling | 16-32% | MAS kultur- og aktivitetssenter |
Vikariat | 64% | MAS kultur- og aktivitetssenter |
Planlegging av undervisning og vurdering av elevarbeider tar mye tid. Deltakelse på aktiviteter som utstillinger er også en del av jobben. Dette utgjør en stor del av lærernes arbeidstid.
Hvordan bli Lærer i søm?
Å bli lærer i søm krever fagbrev i kjole- og draktsøm eller lignende tekstilfag. Du trenger også pedagogisk utdanning. Et vanlig studieløp inkluderer yrkesfaglig utdanning med fagbrev og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
Utdanningskrav for Lærer i søm
- Fagbrev i kjole- og draktsøm eller tilsvarende tekstilfag
- Pedagogisk utdanning, for eksempel praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) eller yrkesfaglærerutdanning
- Pedagogisk kompetanse for å undervise i sømfag
Relevante kurs og videreutdanning for Lærer i søm
Lærere i søm kan dra nytte av flere kurs og videreutdanninger. Disse kan styrke både faglige og pedagogiske ferdigheter.
- Kurs i nye sømteknikker og digitale verktøy for mønsterkonstruksjon
- Utdanning innen bærekraftig tekstilproduksjon og -design
- Kurs i undervisningsmetoder og pedagogikk
Andre nødvendige kvalifikasjoner for Lærer i søm
Erfaring fra tekstilbransjen og god håndverksmessig kompetanse er ofte en fordel. Evne til å formidle kunnskap er også viktig. Lærere i søm må ha godkjente sertifiseringer for å undervise i faget.
Yrket som lærer i søm krever en blanding av faglig kompetanse og pedagogisk utdanning. Praktisk erfaring er også viktig. Med riktig utdanning og videreutdanning kan du bli en dyktig lærer i søm.
Hvor jobber en Lærer i søm?
Lærere i søm jobber på forskjellige steder. De underviser oftest på videregående skoler i design og tekstilfag. Noen jobber også med voksenopplæring eller på private kurssentre.
Folkehøyskoler og kulturskoler er andre muligheter for sømlærere. Her kan de dele sin kunnskap og inspirere elever.
Offentlige institusjoner
- Videregående skoler med studieretninger som design og håndverk
- Voksenopplæringssenter
- Fagskoler
Private virksomheter
- Private kurssentre og skoler
- Teatre og filmbransjen (kostymeproduksjon)
- Eget design- eller sy-studio
Noen sømlærere kombinerer undervisning med eget designarbeid. De kan ta oppdrag innen kostyme- og motedesign. Disse lærerne sprer kunnskap om håndverk og bærekraftig tekstilproduksjon.
«Å være lærer i søm gir meg muligheten til å dele min lidenskap for håndverk og tekstil med unge mennesker. Det er veldig givende å se elevene utvikle sine ferdigheter og kreativitet.»
Arbeidsmiljø
Lærere i søm jobber i et kreativt og praktisk miljø. Lyden fra symaskiner og begrenset budsjett kan være utfordrende. Mange lærere finner glede i å kombinere kreativt arbeid med undervisning.
Utfordringer i Lærer i søm-yrket
Støy fra symaskiner og begrenset budsjett er vanlige utfordringer. Å balansere praktisk arbeid og teoretisk undervisning kan være krevende. Likevel gir yrket rom for kreativitet og praktiske løsninger.
Fordeler med Lærer i søm-yrket
- Mulighet til å kombinere kreativt arbeid med undervisning
- Varierte arbeidsoppgaver som gir stor faglig bredde
- Meningsfullt arbeid med praktisk skapende virksomhet
- Gode muligheter for å veilede og inspirere elever
Work-life balance for Lærer i søm
Lærere i søm har generelt en god work-life balance grunnet skolens arbeidstider og ferieordninger. Jobben gir fleksibilitet, men krever også engasjement og tilstedeværelse.
Noen kombinerer læreryrket med egen virksomhet eller deltidsarbeid. Dette kan være fordelaktig for lærere i søm.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Lærer i søm-jobber finnes over hele landet, men kan være begrenset i mindre kommuner. Etterspørselen etter lærere med denne kompetansen øker.
Dette skyldes særlig behov innen gjenbruk, redesign og bærekraftig tekstilproduksjon.
Myter og fakta om Lærer i søm-yrket
Søm er et fag med mange myter. Som lærer i søm formidler du kunnskap om dette viktige håndverket. Du utdanner neste generasjon innen faget.
Mange tror søm er utdøende. Fakta er at interessen for bærekraftig mote øker. Lærer i søm underviser i moderne teknikker og teknologi.
Yrket passer for alle kjønn, ikke bare kvinner. Lærere jobber med digitale symaskiner og mønsterkonstruksjonsprogrammer.
Lærere i søm underviser ikke bare i tradisjonelle teknikker. De jobber også med innovasjon innen sømfag. De inspirerer elever til å være kreative.
«Jeg elsker å se elevenes engasjement når vi utforsker nye teknikker. Mitt yrke handler om å stimulere læreryrket og lære bort håndverk.»
Lærer i søm er et spennende yrke. Det bidrar til å bevare og utvikle et viktig håndverksfag. Faget har økende betydning i dagens samfunn.
Lærer i søm lønn – Hvor mye tjener en Lærer i søm?
Lærere i søm følger kommunale eller fylkeskommunale lønnstabeller. Nyutdannede kan forvente en startlønn på 450 000 – 500 000 kr årlig. Erfarne lærere tjener gjennomsnittlig 550 000 – 600 000 kr i året.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere faktorer påvirker lønnen for en Lærer i søm:
- Erfaring: Jo mer erfaring du har, desto høyere lønn kan du forvente.
- Utdanning og videreutdanning: Ytterligere utdanning og sertifiseringer kan øke lønnen din.
- Arbeidsgiver: Lønnen kan være noe høyere i privat sektor eller ved spesialiserte fagskoler sammenlignet med kommunale eller fylkeskommunale stillinger.
- Geografisk område: Lønnsnivået kan variere noe mellom ulike regioner og byer.
- Spesialisering: Hvis du har en spesiell kompetanse eller erfaring innen et område, kan dette påvirke lønnen din positivt.
Startlønn og gjennomsnittlønn
Nyutdannede Lærere i søm har en startlønn på rundt 450 000 – 500 000 kr årlig. Erfarne lærere tjener i gjennomsnitt 550 000 – 600 000 kr per år.
Lønnsnivået kan variere basert på erfaring, utdanning og arbeidsgiver. Lærer i søm gir en god og stabil inntekt. Dette gjelder spesielt for dem med solid utdanning og erfaring.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Lærer i søm
En vellykket Lærer i søm trenger både personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Studier viser at jobbsøkere verdsetter personlige kvaliteter høyt. Arbeidsgivere prioriterer ofte attributter som pålitelighet og samarbeidsevne ved ansettelser.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Lærer i søm
Lærere i søm må mestre ulike sømteknikker, ha god materialkunnskap og beherske mønsterkonstruksjon. Kreativitet er viktig for å lage engasjerende undervisningsopplegg.
Gode kommunikasjonsevner er avgjørende for å formidle kunnskap tydelig til elevene.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Lærere i søm kan spesialisere seg innen bestemte tekstilteknikker eller bli fagkoordinatorer. Mange tar en mastergrad i yrkespedagogikk eller design for å videreutvikle seg.
Alternativt finnes attraktive stillinger som kostymedesigner, produktutvikler i tekstilbransjen eller konsulent for bærekraftig moteproduksjon.
Karrieren som Lærer i søm byr på spennende muligheter for vekst. Man kan videreutvikle både personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Ved å kjenne sine styrker, kan man finne den rette veien innen yrket.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for lærere i søm i Norge er stabilt. Etterspørselen er jevn, spesielt i videregående skoler. Positive trender kan åpne nye muligheter for kommende sømlærere.
Nåværende behov i markedet
SSB anslår at Norge kan mangle 90,000 fagarbeidere innen 2035. Etterspørselen etter arbeidskraft innen bygg- og anleggsfag, industri, helsefag og sykepleiere er svært høy.
De siste årene har søkertallene for jenter i byggfag økt. Dette viser en positiv utvikling i arbeidsmarkedet.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Lærer i søm
Fremtidsutsiktene for lærere i søm ser lovende ut. Teknologisk utvikling i tekstilproduksjon åpner for nye muligheter. Økt fokus på gjenbruk og reparasjon av klær skaper også nye jobbutsikter.
Digitale verktøy blir stadig viktigere i undervisningen. Bærekraftige materialer og produksjonsmetoder får også mer oppmerksomhet. Disse trendene vil forme yrket fremover.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Forventet mangel på fagarbeidere innen 2035 | 90,000 |
Bransjer med høy etterspørsel | Bygg og anlegg, industri, helse, sykepleie |
Tendenser i søkertall | Økt antall jenter i byggfag |
Arbeidsmarkedet for sømlærere ser lovende ut med stabil etterspørsel. Nye muligheter oppstår innen tekstil og bærekraft. Teknologisk utvikling og endrede arbeidsbehov påvirker bransjens fremtid.
Nyttige ressurser og lenker
Det finnes flere nyttige ressurser for deg som vil bli lærer i søm. Her er et utvalg av fagorganisasjoner, bransjenettverk og offisielle kilder. Disse kan hjelpe deg med utdanning, lønnsstatistikk og jobbsøking.
Aktuelle fagorganisasjoner for Lærer i søm
- Utdanningsforbundet – den største organisasjonen for lærere og andre ansatte i skolen
- Skolenes landsforbund – en landsomfattende organisasjon for lærere og andre ansatte i grunnskolen
Bransjenettverk og fagfora innen Lærer i søm-yrket
- Norske Tekstilkunstnere – et nettverk for profesjonelle tekstilkunstnere
- Design og håndverk i skolen – et forum for lærere som underviser i design og håndverk
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
- Utdanning.no – informasjon om utdanningsløp og skoler
- Samordna opptak – felles søknadsportal for høyere utdanning
- NAV.no – lønnsstatistikk og stillingsannonser
- Lærerjobb.no – egen jobbportal for lærerstillinger
Fagbladet Tekstilforum og nettsiden Mote.no er gode ressurser for faglige nyheter. De holder deg oppdatert på trender innen tekstilsektoren.
«Å være oppdatert på de nyeste trendene og utviklingen i bransjen er avgjørende for å lykkes som Lærer i søm.»
Kort oppsummering av hva Lærer i søm innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Lærer i søm er et spennende yrke som blander håndverk og pedagogikk. De viderefører kunnskap om tekstilhåndverk og fremmer nytenkning i mote og design. Disse lærerne utdanner morgendagens fagfolk og designere.
Yrket byr på mange muligheter innen utdanning og undervisning. Man kan jobbe kreativt og utvikle seg faglig hele tiden. Lærere i søm former unges ferdigheter og verdier.
De kan påvirke bransjen positivt og bidra til dens utvikling. Yrket gir rom for spesialisering og avansement. Lærer i søm sikrer et dyktig fagmiljø innen tekstilhåndverk og design.
FAQ
Hva er en lærer i søm?
Hvilken utdanning kreves for å bli lærer i søm?
Hvilke arbeidsoppgaver har en lærer i søm?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en lærer i søm?
Hvem samarbeider en lærer i søm med?
Hvor jobber en lærer i søm?
Hvilke utfordringer og fordeler har yrket som lærer i søm?
Hvor mye tjener en lærer i søm?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter er viktige for en lærer i søm?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for yrket som lærer i søm?
Kildelenker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/kjole-_og_draktsyer
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/fagoperator_i_industrisomfaget
- https://jobbsafari.no/jobb/faglrer-8909419
- https://jobbsafari.no/jobb/lrer-i-sm-tekstil-design-5905746
- https://www.superprof.no/kurs/symaskin/norge/
- https://engasjert.sbm.no/naringsliv/lillian-var-larer–na-larer-hun-hele-norge-a-sy/
- https://www.hjerleid.no/no/vg2-som-og-tekstil
- https://www.utdanningsnytt.no/fagopplaering-som-videregaende/laerer-og-skredder-veronikavi-ma-forberede-oss-pa-a-ha-faerre-klaer/325365
- https://kagge.no/aktuelt/forfatterintervju/video-intervju-ingrid-og-ingrid/
- https://www.syakademiet.no/
- https://www.dnt.no/om-dnt/dnts-samfunnsansvar/barekraft-i-dnt/returen-syverksted/grunnleggende-somkunnskap-og-reparasjoner/
- https://www.folkehogskole.no/blog/har-laert-mye-mer-enn-vi-trodde-var-mulig
- https://www.norfag.no/fagskolestudier/redesign-som-og-tekstil/
- https://www.syakademiet.no/index.php?route=news/article&news_id=18
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30902/hovedoppgavelevering.pdf?sequence=1
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/herreskredder_1
- https://www.mas-s.no/
- https://veilederforum.no/artikler/serier/med-som-som-metode-i-arbeidsforberedende-trening
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kjole-_og_draktsyer
- https://www.soemrom.com/soemleksikon-2
- https://www.oslomet.no/studier/tkd/5-arig-larerutdanning-design-kunst-og-handverk-trinn-1-13
- https://www.solborg.fhs.no/linje/soem
- https://www.imageakademiet.no/fagskolestudier/redesign-som-og-tekstil/
- https://www.superprof.no/blog/undervisning-i-sying/
- https://frelsesarmeen.no/krigsropet/fikk-drommejobb-pa-jobben
- https://jobbsafari.no/jobb/lrer-for-individuell-tilrettelegging-og-faglrer-9360061
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/243231/288212_FULLTEXT01.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30977/Oppgave.pdf?sequence=1&isA
- https://www.kursagenten.no/kurs/Sloyd-og-handverkskurs/Vest-Agder
- https://www.vilbli.no/nb/no/a/hva-passer-for-deg-6
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/133782/rapp18_2009.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/bitstream/handle/11250/3155120/Jessica Elisabeth Flaten Grahn & Margrete Guldteig.PDF?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.nordnorskdebatt.no/byggfag-er-gullbilletten-inn-i-arbeidslivet/o/5-124-294499
- https://bfk.no/_f/p-1/i83a78c9d-4d43-4d1f-b287-057f69cc89fb/rapport-fagopplaring-i-buskerud-framover.pdf
- https://www.fafo.no/images/pub/20893.pdf
- https://fn.no/undervisning/undervisningsopplegg/mitt-baerekraftige-klesskap
- https://www.udir.no/globalassets/upload/forskning/2015/bedre-laringsmiljo.pdf
- https://samforsk.no/uploads/files/Publikasjoner/Grunnleggende-ferdigheter-og-laeringsmiljo-WEB.pdf
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/larerstatus_mars_09.pdf
- https://journals.oslomet.no/index.php/yrke/article/download/3070/2989/10980
Tilbakeping: Sømkurs privat: 750 kr per time + materialer
Tilbakeping: Slik blir du sømlærer: Karriereveien til kreativ undervisning