Er du klar over hva en instituttleder betyr for fremtidens utdanning? Vi ser på denne artikkelen på rollen som akademisk leder. Fra utdanningskrav til lønn og arbeid.
Instituttlederen er viktig for et institutts utvikling. De påvirker både ansatte og studenter.
Lønnen for en instituttleder varierer fra NOK 845 900 til 1.025 200 pr år. Det er mulig å få mer penger med ekstra kvalifikasjoner. Du lærer om arbeidsoppgaver og hvordan kvalifisere seg for denne jobben.
Hva er en Instituttleder?
En instituttleder er en akademisk leder. De tar seg av både faglige og administrative oppgaver i et institutt. Dette innebærer å lede både instituttadministrasjon og personal.
Kort definisjon av yrket Instituttleder
Instituttlederen jobber med forskning, utdanning og utvikling av studier. De sikrer at utdanningene er av høy kvalitet. Dette gjøres ved å bruke de nyeste forskningsresultatene.
Jobben inkluderer mange oppgaver. Disse inkluderer å bygge en god organisasjonskultur og å organisere instituttet effektivt. De tar også ansvar for økonomi og personalutvikling.
- Utvikling av en positiv organisasjonskultur.
- Effektiv organisering av instituttet.
- Økonomistyring og rapportering.
- Personalplanlegging og utvikling.
- Fremme samarbeid både internt og eksternt.
- Delta i forskningssamarbeid.
- Ta ansvar for egen lederutvikling.
Instituttlederen har vanligvis en fast stilling på fire år. Dette gir stabilitet og mulighet for å utvikle fagfeltet. Stillingen er viktig for å nå målene til instituttet og styrke samarbeid.
Quick faktaboks om Instituttleder
En Instituttleder er viktig i høyere utdanning. De tar seg av både faglig og administrativ ledelse. Her er noen viktige fakta om stillingen:
Beskrivelse | Instituttleder leder et institutt innen høyere utdanning. |
---|---|
Utdanningskrav | Høyere akademisk utdanning, relevant erfaring og lederkompetanse. |
Lønn | Lønnsspenn fra NOK 845 900 til 1 025 200 per år. |
Ansvarsområder | Faglig og administrativt lederskap, strategisk utvikling og internasjonal profilering. |
Video av Instituttleder i arbeid
I denne delen ser vi en video som viser hverdagen til en instituttleder. Denne video viser hvordan instituttlederen påvirker læringsmiljøet og studentatmosfæren. Den viser også hvordan Kristin Fjelde Tjelle bidrar til samfunnets utvikling.
Instituttleder: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Instituttlederen bygger bro mellom skoler og næringsliv. De utvikler programmer som møter dagens krav. Dette forbedrer utdanningen og samfunnet.
I videoen ser vi hvordan instituttlederen påvirker studentenes læring. Vi ser også hvordan de påvirker det profesjonelle miljøet.
Hva gjør en Instituttleder?
Rollen som instituttleder innebærer mange arbeidsoppgaver. Det krever både strategisk tenking og praktisk ledelse. Instituttledere har et bredt ansvar og er en del av fakultetets ledelse. De rapporterer direkte til dekan.
Denne seksjonen ser på typiske oppgaver, daglige rutiner og spesialoppgaver. Vi ser også på de konkrete ansvarsområdene for instituttledere.
Typiske arbeidsoppgaver for Instituttleder
Instituttlederen har ansvar for:
- Strategisk planlegging for instituttets fremtid.
- Rekruttering og utvikling av ansatte.
- Utvikling og kvalitetssikring av studieprogrammer.
- Forskning og utvikling, inkludert ekstern finansiering.
Daglig rutine
En instituttleder har en variert døgnrytme. Den inkluderer:
- Møter med ansatte og studenter for oppfølging og vurdering av prosjekter.
- Administrativt arbeid som budsjettoppfølging.
- Utvikling av et positivt faglig og sosialt arbeidsmiljø.
Spesialoppgaver
Instituttledere må også håndtere ulike spesialoppgaver. Disse inkluderer:
- Initiere og lede forskningsprosjekter.
- Skape samarbeid med samfunns-, kultur- og arbeidsliv.
- Sikre at undervisningsaktiviteter er forskningsbaserte.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Instituttleder
Noen av de viktigste oppgavene inkluderer:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Kvalitetssikring av undervisning | Oppfølging av læringsmiljø og undervisningseffektivitet. |
Oppfølging av FoU-aktiviteter | Overvåking av forskning og utvikling innen instituttet. |
Rapportering til fakultetsledelsen | Informering om instituttets fremdrift og resultater. |
Verktøy og utstyr de bruker
En Instituttleder bruker mange verktøy og utstyr. De brukes til å gjøre jobben effektivt. For eksempel, de bruker programvare for å planlegge og rapportere økonomi.
Læringsplattformer er også viktig. De hjelper studentene med digital undervisning.
Ved NTNU er det spesielt utviklet løsninger for videoopptak. Det er for å løse problemer med strømming av forelesninger. Professorer har ofte vært frustrerte over manglende utstyr.
I tiden med korona har Institutt for elkraftteknikk kjøpt «strømme-video-survival-kit». Dette er for å møte behovet for hybrid undervisning.
Det har vært diskusjoner om utstyret. En professor er stolt av NTNU, men ser på mangelen på utstyr som pinlig. Det viser at det trenger en digitaliseringsstrategi.
Det er viktig med administrative verktøy. Instituttleder må ha det rette utstyret. Det sikrer en god drift og et produktivt arbeidsmiljø.
Hvem Instituttleder samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Instituttleder jobber mye med andre. De møter medarbeidere, akademikere, administrasjon og studenter. Disse møtene er viktige for å nå målene og utvikle nye prosjekter.
Følgende punkter viser hvordan instituttleder samarbeider:
- Kolleger: De jobber tett med andre for å dele erfaringer.
- Administrativt ansatte: De samarbeider for å gjøre administrasjonen effektiv.
- Studenter: De involverer studenter i prosjekter for å øke engasjementet.
- Næringsliv: De samarbeider med næringslivet for praksisplasser og forskning.
En undersøkelse har funnet fire viktige punkter:
- Økt ansvar for rapportering som påvirker ledelsens dynamikk.
- Uklare ansvarsfordelinger som skaper forvirring.
- Behov for å balansere arbeid og forskningsforpliktelser.
- Å skape et miljø basert på tillit og respekt.
Instituttlederens samarbeid er viktig for organisasjonens vekst. Hvordan de håndterer relasjonene påvirker instituttets mål.
Arbeidstider for Instituttleder
Arbeidstiden for en Instituttleder varierer. Det avhenger av oppgaver, prosjekter og daglig drift. En Instituttleder jobber ofte nærmest 37.5 timer i uka. Dette er standarden ved mange akademiske institusjoner, inkludert AHO.
Årlig arbeidstid er typisk 1695 timer. Men det kan justeres for individuelle omstendigheter. For eksempel, eldre får ekstra ferie. Dette kan redusere årlig arbeidstid til 1657 timer.
Fleksibilitet er viktig for en Instituttleder. Det er ofte behov for å arbeide både dag og kveld. Dette inkluderer ledelse av prosjekter, undervisning og administrasjon.
Typiske arbeidsoppgaver inkluderer:
- Planlegging og gjennomføring av undervisning og prosjekter.
- Samordning av forskning og dokumentasjon.
- Deltakelse i administrasjon av vitenskapelige stillinger.
- Strategisk lederarbeid og samarbeid med fagpersoner.
Jobb på AHO, som professorer, har spesifikke timefordelinger. De har 47.5 timer for undervisning og forskning, og 5 timer for administrasjon. Instructors bruker 85% av tiden på undervisning.
Ekstra engasjement utenfor standard arbeidstid er vanlig. Det inkluderer roller som helse- og sikkerhetsrepresentanter. En Instituttleder må kunne håndtere uforutsette hendelser og krisesituasjoner.
Hvordan bli Instituttleder?
For å bli instituttleder må du tenke på flere ting. Utdanningskravene er ofte høye. Det er viktig å planlegge din karriere.
Å vite hva du trenger for å lykkes, kan hjelpe. Kvalifikasjoner og erfaringer er nøkkelen.
Utdanningskrav (formell utdanning, sertifiseringer) for Instituttleder
De fleste stillinger krever en doktorgrad. Det er også godt å ha erfaring i akademisk ledelse. Kjennskap til lovgivning er også viktig.
Studieløp
Studieløpet bør være blanding av teori og praksis. Det er viktig å velge utdanning som gir de rette kunnskapene.
Relevante kurs, videreutdanning eller praksis for Instituttleder
Det er god å ta kurs i prosjektledelse og økonomistyring. Videreutdanning forbereder deg for stillingen. Praktisk erfaring er også viktig.
Andre nødvendige kvalifikasjoner eller godkjenninger for Instituttleder
Utdanningskravene er bare en del. Du trenger også erfaring i totalledelse og strategisk planlegging. Informasjon om kostnader knyttet til fjernundervisning kan være nyttig.
Hvor jobber en Instituttleder?
En instituttleder jobber på mange forskjellige steder. Det avhenger av hva slags utdanningsinstitusjon eller spesialfelt de jobber med. Ofte finner vi dem på universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter. De kan også jobbe privat, spesielt hos organisasjoner som jobber tett med utdanning.
Vanlige arbeidssteder (offentlig, privat, selvstendig)
Instituttledere leder faglige avdelinger. Her er noen vanlige steder de jobber:
- Universiteter
- Høyskoler
- Forskningsinstitutter
- Private organisasjoner som jobber med utdanning
- Urbane utviklingsprosjekter og offentlige tiltak for utdanning
Statistikk viser at mange er uenige i hvordan instituttledere velges. 73% tror ikke det er best å velge dem av rektor eller dekan. Dette viser viktigheten av intern støtte i valgprosessen.
Arbeidssted | Type institusjon | Beskrevne Oppgaver |
---|---|---|
Universitet | Offentlig | Ledelse av faglige programmer og kursplaner |
Høyskole | Offentlig | Utvikling av nye utdanningstilbud |
Forskningsinstitutt | Offentlig/Privat | Koordinasjon av forskningsprosjekter |
Private organisasjoner | Privat | Samarbeid med utdanningsinstitusjoner for kompetanseheving |
Urbane prosjekter | Offentlig | Deltakelse i politikk relatert til utdanning |
Instituttlederstillingen tilbyr et variert arbeid. Det er muligheter for å påvirke utdanning både akademisk og i samfunnet.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for instituttledere har både gode og dårlige sider. De må være fleksible og effektive i en kompleks struktur. De jobber med mange oppgaver, både i pengesterke perioder og med endringer i utdanningssystemet.
Utfordringer i Instituttleder-yrket
Det er flere utfordringer i dette jobbet:
- Økonomiske begrensninger påvirker både drift og forskning.
- De må tilpasse seg endringer i utdanning og forskning.
- Effektiv ledelse og koordinering av informasjon er nødvendig.
Fordeler med Instituttleder-yrket
Det er mange fordeler med å være instituttleder:
- Mulighet til å påvirke utdanning og forskning.
- Samarbeid med dyktige medarbeidere fremmer fruktbarhet.
- Innflytelse på studenter og deres karriereutvikling.
Work-life balance for Instituttleder
Å oppnå god work-life balance er en utfordring. Arbeid og krav kan ta over privatlivet. Men det er viktig for helse og ydelse å finne denne balansen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Instituttledere finnes over hele landet. Tilgjengeligheten av jobber varierer. Dette krever å være åpen for mobilitet og tilpasning til nye miljøer.
Myter og fakta om Instituttleder-yrket
Det finnes mange myter om Instituttleder. En vanlig myte er at det bare er en administrativ jobb. Men i virkeligheten er det en kombinasjon av ledelse og forskning. Instituttlederen er viktig for instituttets utvikling.
Nesten en fjerdedel av de som jobber i undervisning og forskning er lærere. Dette viser at det kreves både ledelses- og faglig dyktighet. Det er viktig å ha både ledelses- og forskningskompetens.
Fakta viser at det er mye forskning som skjer. Men det er mye myter om akademikere og publiseringer. Det er sterkere incitement til forskning enn mange tror.
Universiteter gir ofte vitenskapelige ansatte mulighet til å bruke 40-50 prosent av tiden på forskning. Men dette avhenger av stillingskategori og tidligere forskningsproduksjon.
Rollen innebærer også å håndtere utfordringer fra nasjonale reformer. Disse reformene fokuserer på forskningsproduksjon. Det er ikke en direkte sammenheng mellom antall publikasjoner og undervisningskvalitet.
Studentene vurderer undervisningskvalitet, ikke bare antall publikasjoner. Det er viktig å ha kvalifiserte ansatte for å opprettholde høy undervisningsstandard.
Instituttleder lønn – Hvor mye tjener en Instituttleder?
En instituttleder er viktig i akademia. Lønnen er en stor faktor for mange som overveier dette yrket. Lønnene ligger vanligvis mellom NOK 845 900 og 1 025 200.
Dette varierer på grunn av flere faktorer som påvirker lønnen. Disse inkluderer erfaring, hvor instituttet ligger, og spesialisering innen fagfeltet.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Professorer ved private høgskoler tjener mye. Handelshøyskolen BI og Høyskolen Kristiania har snittlønner på henholdsvis 978 606 og 950 865 kroner. Professorer ved statlige institusjoner tjener 898 000 kroner i snitt.
Private institusjoner ligger på 858 000 kroner. Universiteter som NMBU og Universitetet i Oslo har snittlønner over en million kroner. Dette viser forskjellene i lønn mellom institusjoner og stillinger.
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring er viktig. Mer erfarne instituttledere tjener mer. Hvor instituttet ligger også påvirker lønnen.
Spesialisering innen et fagfelt kan også gi høyere lønn.
Startlønn for Instituttleder
Nye instituttledere kan starte høyere. Dette avhenger av kvalifikasjoner og tidligere erfaring. En førsteamanuensis ved et statlig universitet tjener omtrent 703 000 kroner i snitt.
Dette viser at instituttledere kan forvente en god startlønn, basert på utdanningsbakgrunn.
Gjennomsnittlønn for Instituttleder
Gjennomsnittlig lønn varierer. NTNU viser at instituttledere tjener mellom 966 400 og 1 065 200 kroner. Leder ved Fakultet for økonomi fikk den beste lønnoekningen.
Dette viser spennvidden i gjennomsnittslønnen for stillingen over tid.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Instituttleder
For å bli en god instituttleder, trenger du noen spesielle egenskaper. Du må ha sterk ledelseskapabilitet og kunne kommunisere godt. Det er også viktig å forstå forskning og utdanning godt.
Dette hjelper deg å håndtere vanskelige situasjoner. Og å motivere dine medarbeidere.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Instituttleder
Faglige ferdigheter inkluderer:
- Prosjektledelse og planlegging
- Strategisk tenkning
- Kunnskap om forskningsprosesser
- Dyktighet i budsjettering og økonomistyring
Karriere- og utviklingsmuligheter
Instituttlederens rolle åpner for spennende karriereveier. Det er mulig å gå videre i karrieren innen akademia. Dette kan lede til ledende stillinger både innen forskning og administrasjon.
Du får muligheten til å påvirke instituttets utvikling. Dette kan øke din egen ekspertise og synlighet i fagmiljøet.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Instituttleder
Det er mange spesialiseringsmuligheter, fra forskningsledelse til administrative roller. Videreutdanning kan gi en fordel ved søknader om avanserte stillinger. Du kan lære mer om forskningsmetodikk, økonomistyring eller ledelsesteori.
Interne karrierestiger og alternative roller for Instituttleder
Det er mange muligheter for karriereutvikling som instituttleder. Du kan bli dekan eller leder på universitetsnivå. Disse stillingene gir en bred plattform for å påvirke utdannings- og forskningspolitikk.
Andre alternative roller inkluderer rådgivning innen akademiske program og strategisk utvikling.
Arbeidsmarked og etterspørsel
I dagens arbeidsmarked er det stor etterspørsel etter instituttledere. Det gjelder spesielt innen teknologi og helse. Behovet for kvalifiserte ledere i akademia øker. Dette er viktig for å møte samfunnets krav og endringer i utdanningssystemet.
Nåværende behov i markedet
Thomas Nordli fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) sier det er gunstig for nyutdannede innen teknologi. Han forteller at av fem studenter, tre har fått jobb før de fullførte studiene. Dette viser et stramt arbeidsmarked, der institutter har vanskelig for å produsere nok kandidater.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Instituttleder
Fremtiden ser lys ut for instituttledere, spesielt innen teknologi. Tom Ryen fra Universitetet i Stavanger sier arbeidsmarkedet er «eventyrlig bra» for teknologi-eksperter. Det vil være behov for sykepleiere og andre helseyrker i fremtiden. Dette viser en dynamisk utvikling i arbeidsmarkedet, med forskjellige fremtidsutsikter avhengig av fagområde.
Nyttige ressurser og lenker
For instituttledere er det viktig å ha tilgang til gode ressurser. Disse kan hjelpe dem i deres jobb. Det finnes mange fagorganisasjoner og nettsteder som tilbyr nyttig informasjon.
Aktuelle fagorganisasjoner for Instituttleder
Fagorganisasjoner er viktige for profesjonell utvikling. De gir støtte og muligheter for å bygge nettverk:
- Universitetet i Sørøst-Norge
- Norsk Forening for Utdanningsledelse
- Akademikerne
Bransjenettverk og fagfora innen Instituttleder-yrket
Bransjenettverk er gode for å dele erfaringer. Mange nettsteder har forumer for instituttledere:
- LinkedIn grupper for akademisk ledelse
- Fagfora hos universitets- og høgskoler
- Webinarer og konferanser fokusert på ledelse i høyere utdanning
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For ny informasjon om utdanning og lønninger, er disse nettstedene nyttige:
- Norges statistikksystem
- Utdanningsdirektoratets nettsider
- Jobbportaler som finner stillingsutlysninger spesifik for instituttleder
Kort oppsummering av hva Instituttleder innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
En instituttleder har en viktig rolle i utviklingen av akademia. De tar seg an både administrasjon og innovasjon. Dette yrket er nøkkelpunkt for kvalitet i høyere utdanning.
De tilpasser undervisningen etter samfunnets behov. Dette hjelper til å forme fremtidens akademiske landskap. Instituttledere veileder studenter og ansatte mot mer relevant undervisning.
Mulighetene for vekst og utvikling i instituttlederstillingen er store. Det inkluderer tilrettelegging av femårige masterprogrammer. Disse programmer øker kompetansen til undervisere.
Studentene får praktisk erfaring. Dette øker deres selvtillit og motivasjon i arbeidslivet.
Det finnes også initiativer for samfunnsansvarlige prosjekter. For eksempel, pilotprogrammer for å forbedre språkkunnskaper i grunnskolen. Disse programmet bruker spill for å lære språk.
Samlet sett, gir instituttlederyrket muligheter til å påvirke utdanningssystemet. Det støtter voksenopplæring og livslang læring.
FAQ
Hva slags utdanning kreves for å bli instituttleder?
Hvilke arbeidsoppgaver har en instituttleder?
Hva er lønnsnivået for en instituttleder?
Hvilke verktøy bruker instituttlederen i sitt daglige arbeid?
Hvem samarbeider instituttlederen med?
Er det utfordringer knyttet til jobben som instituttleder?
Hva er fremtidsutsiktene for instituttleder-yrket?
Hvilke karrieremuligheter finnes for instituttleder?
Hva slags personlige egenskaper er viktige for en instituttleder?
Hvor jobber instituttledere hen?
Kildelenker
- https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=9674
- https://jobbsafari.no/jobb/instituttleder-ved-institutt-for-prosess-energi-og-miljteknologi-5486307
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2117687
- https://ansatt.oslomet.no/documents/585743/81396183/stillingsbeskrivelse-instituttleder.pdf/b1580292-32db-9c7c-2fc2-13674132b470?t=1568633242867
- https://sykepleien.no/2021/04/instituttleder
- https://studievalg.no/yrker/okonomi-marked-og-administrasjon/instituttleder
- https://www.khrono.no/evaluering-advarer-mot-a-sla-sammen-de-to-splittede-historie-instituttene-na/845668
- https://www.universitetsavisa.no/campus/kritiske-til-ntnu-ledelsens-handtering-av-arbeidsmiljosak-og-faktaundersokelse/122960
- https://www.vid.no/nyheter/ny-instituttleder-ved-fh/
- https://jobbsafari.no/jobb/vi-sker-instituttleder-for-tv-utdanninger-tv-skolen-2988843
- https://www.uis.no/sites/default/files/2022-10/Generell stillingsbeskrivelse for instituttledere.pdf
- https://www.usn.no/getfile.php/13794552-1701775168/min.usn.no/Norsk/Ansatt/Kvalitetssystem/Instituttleder.pdf
- https://www.universitetsavisa.no/ytring/av-utstyr-i-auditoriene-bare-gjor-det/104123
- https://www.khrono.no/flere-kritiske-merknader-til-tilsettingsprosess-ved-ntnu/583775
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42109/Mellomledelse-i-hyere-utdanning.pdf?sequence=1
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2356270/Hestnes, Arne Kr..pdf?sequence=1
- https://aho.no/sites/default/files/pictures/arbeidstidsfordeling_og_undervisning19062446.pdf
- https://www.odont.uio.no/iob/om/organisasjon/styret/Saksdokumenter/2021/1) Møte 13. januar 2021/V-sak 03-2021 Vedl. 2 – Forslag til kunngjøringstekst instituttleder
- https://jobbsafari.no/jobb/instituttleder-ved-institutt-for-strategi-og-ledelse-3983984
- https://www.sv.uio.no/om/organisasjon/valg/valgt-ansatt-leder/forslag_kunngjoring_instituttleder.pdf
- https://www.universitetsavisa.no/forskerforbundet-instituttleder-jon-anders-risvaag/mener-det-er-problematisk-at-sa-fa-vil-bli-instituttledere/188247
- https://www.khrono.no/rekruttering-ledele-institutter/naer-halvparten-takker-for-seg/171185
- https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/274299/NIFUrapport2002-5.pdf?sequence=1
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1256918
- https://www.khrono.no/instituttet-sier-opp-folk-na-slutter-instituttleder-og-far-ny-jobb-utenfor-ntnu/920052
- https://www.uia.no/om-uia/organisasjon/instrukser-mandat-og-funksjonsbeskrivelser/instruks-for-instituttleder.html
- https://www.universitetsavisa.no/leserbrev/instituttledere-arbeidsmiljo-og-medvirkning/177916
- https://www.universitetsavisa.no/ansettelser-instituttleder-ledelse/er-du-en-av-ntnus-nye-instituttledere/422008
- https://www.khrono.no/myter-og-fakta-om-forskningstid/575806
- https://hiof.brage.unit.no/hiof-xmlui/bitstream/handle/11250/2680013/Tolfsen_Lena.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.khrono.no/sjekk-snittlonn-for-ansatte-ved-universitet-og-hogskoler-her/677879
- https://www.universitetsavisa.no/det-humanistiske-fakultet-lonn-lonnsforhandlinger/her-er-det-storst-lonnsforskjeller-mellom-dekan-og-instituttledere/398399
- https://www.ntnu.no/styret/saker_prot/04.12.08web/86.08.pdf
- https://www.uio.no/om/regelverk/personal/vitenskapelig/regler-ansettelse-professor-forsteamanuensis.html
- https://www.arkitektur.no/ledige-stillinger/annet/instituttleder-ved-institutt-for-arkitektur-og-teknologi/
- https://www.kode24.no/artikkel/utvikler-studenter-fortsatt-etterspurt-eventyrlig-bra/79571043
- https://www.khrono.no/disse-studentene-kan-bli-arbeidslose-om-25-ar/758624
- https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Prosjektprosessen ved ISM
- https://www.kristiania.no/schools/school-of-communication-leadership-and-marketing/institutt-for-ledelse-og-organisasjon/
- https://www.uib.no/grieg/86981/arbeidsstøtte-ansatte-ved-ga
- https://www.khrono.no/et-flertall-av-grunnskolelaererstudentene-forstar-verdien-av-masteroppgaven/859288
- https://www.forskerforum.no/det-ma-bli-attraktivt-a-vaere-en-god-foreleser/
- https://uit.no/praksis