Har du noen gang tenkt på hva det tar for å bli Førstelektor? Denne stillingen er veldig ettertraktet i høyere utdanning. Som Førstelektor må du ha stor kompetanse og erfaring. Jobbmulighetene er både spennende og varierte.
I denne artikkelen ser vi nærmere på hva det innebærer å være Førstelektor. Vi tar for eksempel utdanning, lønnsnivå, arbeidsoppgaver og de mange jobbmulighetene du kan få.
Hva er en Førstelektor?
En Førstelektor er en viktig stilling i høyere utdanning. De jobber med både undervisning og forskning. Stillingen ble offisielt definert i 1995.
Førstelektorer hjelper med å lage utdanningsprogrammer. De veileder også studenter gjennom deres studier. For å bli Førstelektor, må man vise at man har gjort betydelig pedagogisk arbeid. Dette må være på samme nivå som en doktorgrad.
Kort definisjon av yrket Førstelektor
En Førstelektor sørger for kvaliteten i undervisningen. De bidrar også til utviklingen av fagene de jobber med. Det kreves både pedagogiske og forskningskompetanser.
Stillingen fokuserer mye på pedagogisk virksomhet. Dette skiller den fra andre akademiske stillinger. Førstelektorer er viktige for studentenes utvikling gjennom undervisning og engasjement.
Quick faktaboks om Førstelektor
Førstelektor-rollen er viktig i norske universiteter. Den krever dypt fagkunnskap og erfaring. Dette for å undervise og veilede studenter godt.
En Førstelektor har ofte en doktorgrad. De trenger også klinisk erfaring og undervisningskompetanse. Dette sikrer at de kan håndtere komplekse fag og bidra til forskning.
Lønnen til en Førstelektor varierer. Det avhenger av stillingskode og erfaring. Forskningstiden varierer også mellom institusjoner, fra 10% til 50%.
Institusjon | % Forskningstid | Type Stillinger |
---|---|---|
Nord University | 10% | Universitetslektorer |
Høgskolen i Innlandet | 13% | Høgskolelektorer |
Høgskulen i Volda | 30% | Høgskolelektorer |
Universitetet i Bergen | Variabel | Alle stillinger |
NTNU | Balansert | Kombinerte stillinger |
Førstelektorer er viktige for forskningsbasert undervisning. De utfører mange faglige og administrative oppgaver. Med god balanse mellom undervisning og forskning, bidrar de til akademisk utvikling.
Video av Førstelektor i arbeid
Førstelektoren er viktig i samfunnet. De lærer og forsker. Denne videoen viser hvordan de jobber hver dag.
De lærer studenter og tar del i forskning. Forskningen hjelper samfunnet og bransjen.
Førstelektor: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Førstelektorens rolle er stor. De lærer og inspirerer fremtidige fagfolk. Deres forskning fremmer innovasjon.
Dette hjelper samfunnet å vokse bærekraftig. Det er viktig for mange bransjer.
Førstelektorer er nøkkelfigurer i utdanningssystemet, der deres arbeid med undervisning og forskning støtter opp under samfunnets forståelse av viktige temaer.
Å kjenne til førstelektorens jobb er viktig. Det hjelper studenter, arbeidere og dem som tenker på en karriere her.
Hva gjør en Førstelektor?
En Førstelektor har en viktig rolle i høyere utdanning. De jobber med både undervisning og forskning. Det krever god forståelse av fagfeltet og evne til å gjøre det enkelt å forstå.
Typiske arbeidsoppgaver for Førstelektor
Vanlige arbeidsoppgaver inkluderer:
- Utvikling og levering av kurs og undervisningsmateriell.
- Veiledning av studenter i deres faglige arbeid.
- Forskning og publisering av forskningsresultater.
- Deltagelse i akademiske utvalg og komiteer.
Daglig rutine
En Førstelektors daglig rutine innebærer ofte:
- Planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Møter med kolleger for faglig samarbeid.
- Administrativt arbeid relatert til kurs og forskningsprosjekter.
Spesialoppgaver
Spesialoppgaver varierer. De avhenger av fagfelt og institusjonens behov. Disse kan inkludere:
- Ledelse av forskningsprosjekter.
- Bidrag til utviklingen av nye undervisningsmetoder.
- Innsats i fagfordypning og kunstnerisk utviklingsarbeid.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Førstelektor
Eksempler på oppgaver for en Førstelektor inkluderer:
- Organisering av seminarer og workshops.
- Utvikling av nye kurs etter behovet i fagmiljøet.
- Mentorering til yngre akademikere og studenter.
Verktøy og utstyr de bruker
Førstelektorer trenger mange typer undervisningsverktøy og forskningsutstyr. De bruker digitale læringsplattformer for å nå studenter interaktivt. Verktøy som InDesign og Dreamweaver hjelper dem å lage digitale ressurser.
Barnehager begynner å bruke nettbrett, som i Nordre Ås barnehage. Hver avdeling fikk et eget nettbrett. Dette gjør undervisningen mer digital. Men det er mye arbeid igjen for å forbedre digital kompetanse blant ansatte.
Oslo kommune har startet prosjektet «Digital didaktikk i barnehage». Det er et viktig skritt for å forbedre digital kompetanse.
Her er noen viktige verktøy og utstyr Førstelektorer bruker:
Verktøy | Bruksområde |
---|---|
Nettbrett | Interaktive læringsopplevelser og digitalt samarbeid |
Digitale læringsplattformer | Tilgjengeliggjøring av kursinnhold og ressurser |
Laboratorieutstyr | Praktisk forskning og eksperimentering |
Grafisk designprogramvare | Utvikling av læringsmateriell |
Den digitale transformasjonen av undervisningen øker interesse blant barn. I Nordre Ås barnehage har Quiver-appen økt engasjementet. Riktig undervisningsverktøy fremmer læring og motoriske ferdigheter. Førstelektorer er viktige for å bruke disse ressursene effektivt.
Hvem Førstelektor samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Førstelektorer er viktige i utdanningssystemet. De jobber tett med kollegaer for å utvikle utdanningsprogrammer. Dette inkluderer undervisningsansatte og administrativt personale.
De samarbeider også med eksterne fagpersoner. Dette er ofte forskere og eksperter fra helseinstanser. Dette er særlig viktig for anvendt forskning.
En Førstelektor bidrar til prosjekter med flere parter. De veileder studenter i deres utvikling. Dette skaper et dynamisk læringsmiljø.
Her er en oversikt over typiske samarbeidsløsninger:
Type samarbeid | Beskrivelse |
---|---|
Intern samarbeid | Samarbeid med kollegaer innen samme utdanningsinstitusjon for å utvikle læringsplaner og -programmer. |
Eksternt samarbeid | Arbeid med eksterne institusjoner og organisasjoner for felles forskningsprosjekter og utvikling av praksisnære løsninger. |
Studentveiledning | Veiledning av studenter i forskningsprosjekter og utdanning, samt støtte i deres faglige utvikling. |
Arbeidstider for Førstelektor
Arbeidstider for Førstelektorer følger arbeidsmiljølovgivningen. De jobber vanligvis fra mandag til fredag. Dette er en typisk arbeidstid.
Normal arbeidstid er mellom 07:00 og 17:00. Men, Førstelektorer må også jobbe med forskning. Dette kan gjøre at de må jobbe utover vanlige tider.
Det er vanlig å jobbe kveld eller helg. Dette gjøres for å møte krav til publikasjoner og prosjekter.
Institusjoner kan tilpasse arbeidstiden etter behov. Men, de må også følge arbeidsregler. Hvis det er behov for å jobbe utover tid, må det diskuteres med leder.
Hvordan bli Førstelektor?
Å bli Førstelektor er en lang prosess. Den krever utdanningskrav og spesifik kompetanse. Du trenger både formell utdanning og erfaring fra fagområdet.
Utdanningskrav for Førstelektor
For å bli Førstelektor trenger du en doktorgrad. Du må vise at du har gjort omfattende forskning. Dette vises ofte gjennom en doktorgradsavhandling.
Det er også nødvendig med minst én artikkel som er fagfellevurdert. Denne artikkelen er en del av din kompetanse.
Studieløp
Utdanningsløpet starter med en mastergrad. Deretter følger doktorgradsstudier. Det er også viktig å ta kurs i pedagogikk og undervisningsmetoder.
Relevante kurs, videreutdanning eller praksis for Førstelektor
Praktisk erfaring er viktig som Førstelektor. Du bør delta på kurs som fokuserer på undervisningsteknikker. Dette styrker din kompetanse.
Andre nødvendige kvalifikasjoner eller godkjenninger for Førstelektor
For å søke opprykk til Førstelektor, må du lage et profileringsdokument. Dette dokumentet skal dekke produksjon, metoder, ressurser og resultater. Det er viktig å følge utlysningsteksten nøye.
Institusjoner kan gi støtte gjennom opplæringsprogrammer. De kan også tilby mentoring.
Element | Beskrivelse |
---|---|
Doktorgrad | Kreves for å søke Førstelektor status. |
Fagfellevurdert artikkel | Minst én artikkel må legges ved som dokumentasjon. |
Praktisk erfaring | Erfaring fra undervisning og veiledning anbefales sterkt. |
Profileringsdokument | Dokument som systematisk gjennomgår mål, metoder og resultater. |
Støtteprogrammer | Tilbud fra institusjoner for assistanse i søknadsprosessen. |
Hvor jobber en Førstelektor?
Førstelektorer jobber i mange forskjellige steder. De fleste jobber i offentlige og private utdanningsinstitusjoner. Deres jobber er viktige for høyere utdanning.
De jobber med forskning og utvikling av undervisning.
Vanlige arbeidssteder (offentlig, privat, selvstendig)
Førstelektorer jobber i forskjellige institusjoner:
- Offentlige universiteter
- Høgskoler
- Private utdanningsinstitusjoner
- Forskningsinstitutter
- Selvstendige organisasjoner innen høyere utdanning
De jobber ofte i universiteter og høgskoler. De jobber fulltid eller deltid. De kan jobbe med fag som ingeniørfag og helsevitenskap.
Arbeidsmiljø
Arbeid som førstelektor er både spennende og utfordrende. Det gir mulighet til å jobbe i akademiske miljøer. Men det kommer også med belastninger som påvirker arbeidslivet.
Utfordringer i Førstelektor-yrket
Førstelektorer møter mange utfordringer hver dag. De må håndtere høye krav til forskning og administrasjon. Dette kan føre til stress og press.
Kalde konflikter og varme konflikter kan også skape spenning. Disse konflikttyper er vanskelige å håndtere.
Fordeler med Førstelektor-yrket
Det er mange fordeler ved å være førstelektor. Det føles meningsfullt å påvirke fremtidens fagfolk. Sammen arbeider de med engasjerte kolleger i miljøer som fremmer kreativitet.
Work-life balance for Førstelektor
En god balanse mellom arbeid og privatliv er viktig. Førstelektorer må utvikle seg kontinuerlig. Det er viktig å ha tid for egne prosjekter og å vende tilbake til privatlivet.
Bedriftshelsetjenesten kan hjelpe til med å oppnå denne balansen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Førstelektorer jobber i ulike steder. Men det er utfordringer med å finne fast stilling. I noen steder, som Universitetet i Oslo, er det flere midlertidige enn fast ansatte.
Dette er noe å tenke på for dem som overveier en karriere innen akademia. Arbeidslivet varierer mye mellom institusjoner.
Myter og fakta om Førstelektor-yrket
Førstelektor-yrket er ofte omgitt av myter. Mange tror at de bare er forskere. Men de jobber også mye med undervisning.
Det er viktig å vite at både forskning og undervisning er viktig for dem.
Det er myter om at noen få står for mye forskning. Men statistikk viser at det er mange som jobber i undervisning og forskning. Mange akademikere publiserer ikke noe i 2020.
Forskningstid for Førstelektorer varierer. Det henger på jobbkategori og tidligere resultater. Det er ingen sammenheng mellom antall publikasjoner og undervisningskvalitet.
Det er kritikk mot fokus på mengde forskning. Universiteter som Universitetet i Stavanger kutter i forskningstid på grunn av økonomi. Dette bekymrer mange for forskning og læring.
Det er viktig å finne en god balanse mellom forskning og undervisning. Dette gjelder for ansettelsesbeslutninger.
Myte | Fakta |
---|---|
Førstelektorer er bare forskere | De har betydelige undervisningsansvar |
10% av akademikere står for 90% av publiseringene | Faktisk publiserer mange akademikere lite eller ingenting |
Forskningstid for Førstelektorer er uavhengig av stillingskategori | Forskningstid avhenger av jobbkategori og tidligere resultater |
Flere publikasjoner betyr alltid bedre undervisning | Ingen substansiell sammenheng mellom publikasjoner og undervisningskvalitet |
Kutt i forskningstid forbedrer kvaliteten på undervisningen | Kutt kan skade både forskning og undervisning |
Førstelektor lønn – Hvor mye tjener en Førstelektor?
Lønnen til en Førstelektor varierer. Det er avhengig av erfaring, hvor de jobber, og spesialisering. Dette jobb er viktig i skoleverket. Det følger en spesifikk lønn som er fastlagt nasjonalt.
For å forstå inntektsnivået, er det viktig å kjenne til typiske lønninger. Disse gjelder for Førstelektorer.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
En Førstelektors lønn ligger mellom 600,000 og 700,000 NOK årlig. Dette gjelder for stillinger som førsteamanuensis og førstelektor.
Faktorer som påvirker lønnen (erfaring, sted, spesialisering)
Flere ting påvirker lønnen til en Førstelektor. Disse inkluderer:
- Erfaring: Nyutdannede starter med lavere lønn. Lønnen øker med mer erfaring.
- Sted: Lønnen varierer mellom kommuner og fylker.
- Spesialisering: Førstelektorer med spesialisering i populære fagområder får høyere lønn.
Startlønn for Førstelektor
Startlønnen for nyutdannede Førstelektorer er ofte lavere. Den ligger rundt 500,000 NOK årlig. Men, den kan forhandles opp basert på individuell kvalifikasjon.
Gjennomsnittlønn for Førstelektor
Gjennomsnittslønnen for Førstelektorer i norske skoler følger nasjonale trender. Men, avtaleforhold kan gjøre inntekten variabel. Det er forslag om å introdusere nye stillingskoder for de med høyere utdanning, som doktorgrad.
Stillingskode | Årslønn (NOK) | Faktorer |
---|---|---|
1011 (Førsteamanuensis) | 600,000 – 700,000 | Erfaring, spesialisering |
1198 (Førstelektor) | 600,000 – 700,000 | Sted, erfaring |
Nyansatt | 500,000 | Utdanning |
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Førstelektor
For å bli en god Førstelektor trenger du både fagkunnskap og personlige egenskaper. Disse egenskapene hjelper deg å klare jobben og å bidra til fagfeltet.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Førstelektor
Det er viktig å ha:
- Pedagogisk dyktighet og evne til å lære andre.
- En god forskningsbakgrunn og evne til å skrive artikler.
- Kunnskap i digitale læringsverktøy for å undervise effektivt.
- God kommunikasjon og evne til å samarbeide.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Det er mange muligheter for karriereutvikling som Førstelektor. Du kan spesialisere deg innen et fagfelt. Dette kan åpne dører til stillinger som forskningsleder eller professor.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Førstelektor
Det er mange veier å gå for videreutvikling som Førstelektor. For å bli professor eller dosent trenger du spesialisering og forskningserfaring. Videreutdanning kan hjelpe deg til å nå høyere stillinger.
Interne karrierestiger og alternative roller for Førstelektor
Universiteter som Universitetet i Stavanger tilbyr karrierestiger for Førstelektorer. Du kan også søke etter alternative roller, som i forskningsprosjekter eller administrative stillinger.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for Førstelektorer vokser, særlig i teknologi, helse og pedagogikk. Dette skyldes digitalisering og fokus på forskning. For å forstå dette, er det viktig å se på rapporter og arbeidsstatistikk.
Nåværende behov i markedet
En ekspertgruppe fra 2017 har sett på stillingsstrukturen ved norske universiteter. De foreslår tre karrierestiger: professor, forsker-lektor og fagstøtte. Dette er nødvendig for å fylle et underskudd av fagpersoner.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Førstelektor
Fremtidens trender viser økende etterspørsel etter Førstelektorer. Mangel på doktorer, særlig i MNT-fag, påvirker tilgangen til kvalifisert personell. Det er en vekst i stipendiatstillinger som gir gode karrierechanser.
År | Forventet mangel på doktorer | Antall ledige stillinger | Vekst i stipendiatstillinger |
---|---|---|---|
2015 | 100-250 | 850-1000 | 0.5 – 3% årlig |
2016 | 600-800 | 850-1000 | 0.5 – 3% årlig |
2017 | 600-800 | 850-1000 | 0.5 – 3% årlig |
2018 | 600-800 | 850-1000 | 0.5 – 3% årlig |
2019 | 600-800 | 850-1000 | 0.5 – 3% årlig |
2020 | 600-800 | 850-1000 | 0.5 – 3% årlig |
Med økende fokus på digital kompetanse og forskning, er Førstelektorer i en lovende fase. Å investere i utdanning og rekruttering er avgjørende for fremtidens akademia i Norge.
Nyttige ressurser og lenker
Førstelektorer har tilgang til mange verdifulle ressurser. Disse kan hjelpe dem i deres profesjonelle utvikling. Fagorganisasjoner og nettverk er viktige for å få informasjon og støtte.
Her er noen nyttige ressurser og lenker. De kan styrke ditt akademiske og profesjonelle liv.
Aktuelle fagorganisasjoner for Førstelektor
Det er flere fagorganisasjoner for førsterektorer. Forskerforbundet er en av de mest kjente. De tilbyr medlemmer mange ressurser, kurs og støtte i karriereutvikling.
Medlemskap gir også mulighet for nettverksbygging. Du får viktige oppdateringer om bransjetrender.
Bransjenettverk og fagfora innen Førstelektor-yrket
Det finnes også bransjenettverk og fagfora. Disse tilbyr en plattform for faglig diskusjon. De er gode for å utveksle erfaringer.
Nettverkene gir mulighet for samarbeid. De kan inspirere og gi nye ideer.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For mer informasjon om utdanning og lønnsstatistikk, prøv NAV og Utdanning.no. Disse databasene gir pålitelig informasjon. Den kan være viktig for din karriere som Førstelektor.
Kort oppsummering av hva Førstelektor innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Førstelektorer er viktige i høyere utdanning. De lærer fremtidige eksperter gjennom undervisning og forskning. Deres kompetanse er nøkkelen til utdanningssektorens utvikling.
Deres arbeid er viktig for samfunnets kunnskapsutvikling. Forskningskartlegginger har vist hvordan lærerkompetanser påvirker læring. Dette har gitt ny innsikt.
Førstelektorer tar også vare på sosiale relasjoner. De bygger tilbud til studenter og klasser. Deres didaktiske kompetanse er nøkkelen til effektiv undervisning.
Det er også en karriere med muligheter for utvikling og spesialisering. Samarbeid med andre åpner for nye veier.
Yrket har utviklet seg med fokus på profesjonelle doktorgrader. Dette er designet for å forbedre arbeidsplassen, ikke bare for forskning. Førstelektorer bidrar til både akademisk og praktisk innovasjon.
FAQ
Hva kreves for å bli Førstelektor?
Hva er typiske arbeidsoppgaver for en Førstelektor?
Hvordan er arbeidstiden for en Førstelektor?
Hvilken lønn kan en Førstelektor forvente?
Hvilke verktøy og utstyr benytter Førstelektorer i sitt arbeid?
Hvor jobber Førstelektorer vanligvis?
Hvilke samarbeidsmuligheter finnes for Førstelektorer?
Hva er fordelene og utfordringene med å være Førstelektor?
Er det høy etterspørsel etter Førstelektorer i arbeidsmarkedet?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en Førstelektor?
Kildelenker
- https://sykepleien.no/2021/12/forsteamanuensisforstelektor
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1452596
- https://no.wikipedia.org/wiki/Førstelektor
- https://vernepleier.no/2019/08/hva-er-en-forstelektor/
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3129592/HVL_Notat_8_2024_Hvordan_skrive_en_f_rstelektors_knad_Bjelland_Aastvedt_Halland__Kristoffersen_Winje (1).pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.khrono.no/store-variasjoner-i-forskningstid-landet-rundt/854182
- https://snl.no/Johann_Gutenberg
- https://www.uio.no/om/regelverk/personal/vitenskapelig/hf-dosentopprykk.html
- https://uni.oslomet.no/opprykk/forstelektor/
- https://no.wikipedia.org/wiki/Førstestillingskompetanse
- https://www.dosentforeningen.no/?page_id=10
- https://fagbladet.no/article-6.91.582824.66e5be9a29
- https://snl.no/typografiske_verktøy
- https://samforsk.no/uploads/files/Publikasjoner/NAPHA-Temahefte-Brukerkunnskap.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42109/Mellomledelse-i-hyere-utdanning.pdf?sequence=1
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2384828/Laila Skjei Flormælen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.nsf.no/lonn-og-tariff/universitet-og-hogskoler
- https://lovdata.no/forskrift/2024-06-28-1392/§3-8
- https://www.vid.no/site/assets/files/16266/retningslinjer-for-opprykk-til-forstelektor-ved-vid-vitenskapelige-hogskole-vid.pdf?2s3eeh
- https://www.forskerforum.no/innfor-profesjonsdoktorgrad/
- https://www.universitetsavisa.no/dosentlopet-karrierevei-katja-hakel/forskjellen-mellom-a-disputere-og-a-rykke-opp-som-forstelektor/197385
- https://academicpositions.no/jobs/position/lecturersenior-lecturer
- https://stilling.forskning.no/forsteamanuensis-forstelektor-universitetet-i-sorost-norge/forsteamanunesis-eller-forstelektor-til-fast-100-stilling/2439571
- https://www.forskning.no/arbeid-helse-ledelse-og-organisasjon/arbeidsmiljoet-er-lederens-ansvar/1007466
- https://www.forskerforbundet.no/nyheter/2017/ber-stortinget-rydde-opp/Kommentarer_til_lov_om_statens_ansatte_-_Prop_94_L_(2016-_2017).pdf
- https://www.khrono.no/myter-og-fakta-om-forskningstid/575806
- https://www.khrono.no/guro-lind-dette-er-en-farlig-vei-a-ga-og-jeg-blir-dypt-bekymret/853911
- https://www.nokut.no/publikasjoner-og-kunnskap/utgreiingar-og-analysar/
- https://www.utdanningsnytt.no/christian-lomsdalen-forstelektor-karrierevei/et-trinn-til-pa-lonnsstigen-i-skolen-forstelektor/369331
- https://www.norsklektorlag.no/info/dette-skal-du-tjene-som-lektor/
- https://www.uis.no/sites/default/files/2020-12/Retningslinjer for ansettelse og opprykk vedtatt.pdf
- https://sykepleien.no/2020/12/forsteamanuensisforstelektoruniversitetslektor-innen-operasjonssykepleie
- https://www.khrono.no/files/2018/05/09/2018-05-08 underdalutvalget_karriereveier.pdf
- https://www.kode24.no/artikkel/bekymra-for-okonomien-redd-for-a-miste-jobben-du-kan-slappe-av-mener-eksperter/77175584
- https://www.uhr.no/_f/p1/if9c0c7c3-7dbf-4e2f-81a1-b3d064d6b045/rapport_stipendiater_siste_versjon_2012.pdf
- https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2022/02/kompetansen-du-ser-i-dine-medarbeidere-kommer-an-pa-hvor-du-star/
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3033625/HVL_rapport_7_2022_Evaluering_merittering_2021_22-030123.pdf?sequence=6&isAllowed=y
- https://mf.no/praktisk-stotte-undervisere-ved-mf/universitetspedagogikk-pa-mf
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/larerkompetanser_og_elevers_laring.pdf
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3158649/Den lange svingete veien 2.pdf?sequence=1&isAllowed=y