Brøytebilsjåfører holder veiene våre trygge og farbare gjennom lange, norske vintre. De spiller en viktig rolle i samfunnsinfrastrukturen vår. La oss utforske hva denne jobben faktisk innebærer.
Brøytebilsjåfører er spesialister på vintervedlikehold og snørydding. De kjører tunge kjøretøy som er bygget for krevende vinterforhold. Deres innsats er avgjørende for å holde trafikken i gang.
Ifølge SSB er brøytebilsjåfører en del av yrkessjåførgruppen. Utdanningen 481402 – Yrkessjåførfaget, Vg3 er relevant for denne karrieren. Arbeidstidene kan være utfordrende, ofte med nattskift.
Vi skal nå se nærmere på yrket som brøytebilsjåfør. Vi vil undersøke utdanningskrav, lønnsnivåer og typiske arbeidsoppgaver. Dessuten skal vi se på fremtidige jobbmuligheter i bransjen.
Hva er en Brøytebilsjåfør?
Brøytebilsjåfører er avgjørende for kommunaltjenesten om vinteren. De holder veiene trygge og fremkommelige når snø og is dekker landskapet. Yrket krever teknisk kompetanse og en sterk ansvarsfølelse.
Kort definisjon av yrket
Brøytebilsjåfører bruker tunge kjøretøy for å rydde snø og is. De sikrer framkommelighet på veier og offentlige områder. Dette sesongarbeidet er kritisk for samfunnets funksjon i vinterhalvåret.
Jobben har ofte uregelmessige arbeidstider, styrt av været. En typisk vaktplan kan være 2 uker på jobb, 2 uker fri. Sikkerhetskurs er viktig for å håndtere utfordrende kjøreforhold og tunge maskiner.
«Brøytemannskapene er førstelinje i beredskap for å sikre fremkommelighet,» sier Julie Brodtkorb, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund.
Yrket tiltrekker seg både menn og kvinner. Mesta rapporterer en økning i kvinnelige fagarbeidere fra 2% til 6% mellom 2016 og 2022. Dette viser en positiv trend mot mer mangfold i bransjen.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Hovedoppgave | Snø- og isrydding |
Arbeidstid | Væravhengig, ofte 2 uker på/2 uker av |
Nødvendig kompetanse | Førerkort klasse B & BE, gjerne C1 |
Viktige egenskaper | Ansvarsfull, teknisk kompetent |
Quick faktaboks om Brøytebilsjåfør
Brøytebilsjåfører har en nøkkelrolle om vinteren. De holder veiene åpne og trygge. Disse sjåførene kjører tunge kjøretøy med utstyr for snøbrøyting og veivedlikehold.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Arbeidstid | Uregelmessige timer, spesielt under snøfall |
Arbeidssted | Veier, parkeringsplasser, offentlige områder |
Nødvendig utstyr | Brøytebil, snøplog, saltspreder |
Viktige egenskaper | Ansvarsbevissthet, nøyaktighet, selvstendig arbeid |
Utdanning | Yrkessjåførfaget, Vg3 |
Brøytebilsjåfører møter ofte kritiske situasjoner. På Sognefjellet reddet de nylig 39 personer fra 17 biler. Dette skjedde under ekstreme værforhold med snødrev opp til tre meter høye.
Yrket krever evne til å takle utfordringer og lange dager. Sjåfører må være klare til å rykke ut raskt. De jobber hardt for å holde veiene åpne når været slår til.
Video av Brøytebilsjåfør i arbeid
Brøytebilsjåfører er samfunnets usynlige helter som holder veiene åpne og trygge. De jobber under krevende vinterforhold. En video viser en brøytebilsjåfør i aksjon og gir innsikt i deres utfordringer.
Brøytebilsjåførens rolle i samfunnet
Brøytebilsjåfører er avgjørende for vintersesongens infrastruktur og sikkerhet. Ole Aspås Haugen, 24 år, jobber på en fjellovergang i Trøndelag. Han kjører en Volvo FH540 i ekstreme værforhold.
Oles innsats er kritisk for samfunnet. I én operasjon eskorterte han og teamet 18 biler trygt over fjellet. Dette viser hvordan de påvirker sikkerheten for privatpersoner og nødetater.
Brøytebilsjåfører møter unike utfordringer i jobben. Ole jobber ofte nattskift fra 19:00 til 07:00. Han tar viktige beslutninger om å stenge eller åpne fjelloverganger.
Lønnen varierer, men arbeidet er uvurderlig for samfunnet. De sikrer trygge veier under krevende værforhold. Dette muliggjør normal aktivitet selv i de hardeste vintermånedene.
Hva gjør en Brøytebilsjåfør?
Brøytebilsjåfører rydder snø og is fra veier og offentlige områder. De sørger for trygg ferdsel om vinteren. Deres arbeid er avgjørende for vintervedlikehold.
Typiske arbeidsoppgaver
Brøytebilsjåfører kjører tunge kjøretøy med snøploger og saltspredere. De rydder snø på veier og parkeringsplasser. Marthe Ulekleiv, 21 år, bruker både spissplog og diagonalplog i sitt arbeid.
Daglig rutine
Arbeidsdagene varierer med været. Noen dager har tungt snøfall, andre er roligere. En typisk rutine inkluderer utstyrsinspeksjon og ruteplanlegging.
- Inspeksjon og vedlikehold av utstyr
- Planlegging av ruter basert på værmelding
- Koordinering med andre i teamet
- Kontinuerlig overvåking av veiforhold
Spesialoppgaver
Brøytebilsjåfører håndterer ekstreme værforhold og akutte situasjoner. Marthe har kjørt i utfordrende forhold over Dovrefjell. I dårlig sikt stoler sjåførene på veimarkører for å holde kursen.
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Brøytebilsjåfører har flere viktige ansvarsområder som entreprenører innen vintervedlikehold. De fjerner snø, sprer salt og vedlikeholder utstyret.
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Snørydding | Fjerne snø fra veier og offentlige områder |
Salting | Spre salt for å forhindre isdannelse |
Vedlikehold | Holde utstyr i god stand |
Rapportering | Melde fra om veiforhold og utførte oppgaver |
Celine Schaper, 25 år, understreker viktigheten av å prioritere kontrakterte områder. Dette sikrer effektiv ressursbruk og reduserer slitasje på utstyret.
Verktøy og utstyr de bruker
Brøytebilsjåfører styrer tunge kjøretøy for snøbrøyting. De bruker spesielle maskiner for å holde veiene trygge om vinteren. Disse maskinoperatørene er viktige for å sikre god fremkommelighet.
Brøytebilen er hovedverktøyet. Den har snøploger, saltspredere og sandstrøere. GPS-systemer hjelper sjåførene med å planlegge effektive ruter.
Kommunikasjonsutstyr koordinerer arbeidet med andre sjåfører og kontrollsentere. Personlig verneutstyr beskytter sjåførene i tøffe værforhold. Begge deler er viktige for sikkerheten.
Sjåførene bruker også verktøy for vedlikehold av maskinene. Dette inkluderer skiftenøkler, skrutrekkere og diagnoseverktøy. God vedlikehold sikrer at utstyret fungerer når det trengs.
Utstyr | Funksjon |
---|---|
Brøytebil | Fjerner snø fra veiene |
Saltspreder | Sprer salt for å smelte is |
Sandstrøer | Øker friksjon på glatte veier |
GPS-system | Hjelper med ruteplanlegging |
Kommunikasjonsutstyr | Koordinerer med andre sjåfører |
Effektive brøytebilsjåfører kjenner alt utstyret godt. De kan bruke det trygt og effektivt under alle forhold. Dette er avgjørende for å holde veiene åpne og sikre.
Hvem Brøytebilsjåfør samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Brøytebilsjåfører er del av et stort fagnettverk. De jobber for trygge vinterveier. I kommunaltjenesten samarbeider de med andre sjåfører og vedlikeholdspersonell.
Samarbeid med veivedlikehold er viktig. Sjåførene følger med på vær og veiforhold. De snakker ofte med meteorologer for å planlegge brøyting.
I kriser hjelper brøytebilsjåfører nødetatene. De rydder veier for ambulanser og politi. God kommunikasjon er nødvendig mellom alle parter.
Entreprenører og maskinoperatører er også viktige. De gir ekstra utstyr og mannskap ved behov. Dette sikrer effektiv snørydding i krevende situasjoner.
Sjåførene informerer også publikum og bedrifter. De deler brøyteplaner og veiforhold. Dette øker forståelsen for arbeidet og bedrer trafikksikkerheten.
Arbeidstider for Brøytebilsjåfør
Brøytebilsjåfører har en spesiell arbeidshverdag med sesongarbeid og vintervedlikehold. Jobben byr på mange muligheter, men kan ha krevende arbeidstider. Vanligvis starter arbeidsdagen ved midnatt og varer til klokken 8 om morgenen.
I vintersesongen må sjåførene være klare for lange skift og uvanlige arbeidstider. Dette omfatter ofte jobb i helger og på helligdager. Loven setter likevel noen grenser for arbeidstiden.
- Maksimal arbeidstid er 9 timer per døgn og 40 timer per uke
- Ved skiftarbeid er grensen 38 timer per uke
- Overtidsarbeid kan avtales for inntil 400 timer årlig
- Minimum 11 timers sammenhengende hvile per døgn er påkrevd
Lønnen er ofte god, til tross for utfordrende arbeidstider. Overtid gir minst 40% ekstra betaling. For å lykkes trenger man å jobbe over flere sesonger.
Om sommeren kan brøytebilsjåfører finne jobb innen veivedlikehold eller transport. Dette gir mulighet for variert arbeid hele året for de som ønsker det.
Hvordan bli Brøytebilsjåfør?
Å bli brøytebilsjåfør krever spesifikk utdanning og kompetanse. La oss se på kravene og mulighetene i dette yrket.
Utdanningskrav og sertifiseringer
For å kjøre brøytebil trenger du førerkort klasse C eller CE. Yrkessjåførkompetanse er også nødvendig. Du kan få dette gjennom grunnutdanning og en teoriprøve hos Statens Vegvesen.
Relevante kurs og videreutdanning
Sikkerhetskurs er viktig for brøytebilsjåfører. Dette inkluderer trening i vinterkjøring og maskinoperasjon. Noen arbeidsgivere kan kreve spesielle sertifiseringer for brøyteutstyr.
Kunnskapstest og kompetansekrav
En ny ordning krever at brøytebilsjåfører består en nettbasert test. I Nord-Norge skal 200 brøytesjåfører ta denne kunnskapstesten på dataskjerm.
Totalt 800 personer som jobber med brøyting og strøing må ta testen. Dette gjelder for riks- og fylkesveier i hele landet.
Krav | Detaljer |
---|---|
Førerkort | Klasse C eller CE |
Yrkessjåførkompetanse | Grunnutdanning + teoriprøve |
Sikkerhetskurs | Vinterkjøring, maskinoperasjon |
Kunnskapstest | Nettbasert prøve |
Riktig utdanning og kompetanse åpner dørene for en spennende karriere som brøytebilsjåfør. Kontinuerlig læring og oppdatering av ferdigheter er viktig i dette yrket.
Hvor jobber en Brøytebilsjåfør?
Brøytebilsjåfører har mange jobbmuligheter i Norge. De kan jobbe i offentlig og privat sektor eller starte egen virksomhet. Deres arbeid er viktig for å holde veiene trygge om vinteren.
Kommunale tjenester
Mange brøytebilsjåfører jobber for kommuner. De rydder veier, parkeringsplasser og andre offentlige områder. Eirik Laa er et eksempel, han kjører en 60 km lang strekning for Presis Vegdrift.
Private entreprenører
Entreprenørfirmaer tilbyr også brøytetjenester. De har ofte kontrakter med det offentlige eller private bedrifter. Mesta er et slikt firma som ansetter brøytebilsjåfører.
Siden 2016 har Mesta økt andelen kvinnelige fagarbeidere fra to til seks prosent.
Selvstendig næringsdrivende
Noen brøytebilsjåfører velger å være selvstendige. De eier eget utstyr og tar oppdrag for ulike kunder. Dette gir fleksibilitet, men krever mer ansvar for egen arbeidssituasjon.
Brøytebilsjåfører jobber ofte lange skift, spesielt under kraftig snøfall. En typisk arbeidsdag kan vare opp til 15 timer. De kjører vanligvis ikke fortere enn 40 km/t.
En brøytebilsjåfør kan dekke opptil 40 km på en vakt. Arbeidet er krevende, men gir varierte oppgaver og viktig samfunnsnytte.
Arbeidsmiljø
Brøytebilsjåføryrket byr på unike utfordringer innen vintervedlikehold. Arbeidsmiljøet er krevende, men gir rom for personlig vekst. Sjåførene bidrar viktig til samfunnet gjennom sitt arbeid.
Utfordringer i yrket
Brøytebilsjåfører jobber ofte lange dager under tøffe værforhold. I ekstreme perioder kan de jobbe over 60 timer på fem dager. Dette øker risikoen for ulykker og slitasje.
Arbeidstilsynet understreker viktigheten av tilstrekkelig hvile for sjåførene. De krever 11 timer sammenhengende fri per døgn og 35 timer per uke.
Fordeler med yrket
Yrket gir en sterk følelse av samfunnsansvar. Brøytebilsjåfører holder veiene trygge og åpne for alle. Jobben byr på variasjon, fra vinterens snøbrøyting til sommerens veivedlikehold.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende i høysesongen. Sjåfører starter ofte klokken 06:30 og kan jobbe til 18 eller 19. Dette sesongarbeidet krever fleksibilitet, men gir mer fritid om sommeren.
Geografisk spredning og jobbmuligheter
Brøytebilsjåfører finner jobber i de fleste snørike områder i Norge. Selskaper som Svevia Norge AS tilbyr stillinger innen vei- og vintervedlikehold. Dette gir muligheter for varierte arbeidsoppgaver og sesongbaserte utfordringer.
Myter og fakta om Brøytebilsjåfør-yrket
Det er mange misforståelser om brøytebilsjåføryrket. La oss se på noen vanlige myter og de faktiske realitetene i jobben.
Snørydding er ikke bare å kjøre bil. Brøytebilsjåfører er høyt kvalifiserte maskinoperatører. De mestrer avansert utstyr og tar raske beslutninger under krevende forhold.
Mange tror at brøytebilsjåfører bare jobber om vinteren. Faktisk har de ofte helårskontrakter med varierte oppgaver. Dette gjør yrket mer stabilt og allsidig enn folk flest tror.
Myte | Fakta |
---|---|
Enkel jobb, bare kjøring | Krever høy kompetanse og raske beslutninger |
Kun sesongarbeid | Ofte helårskontrakter med varierte oppgaver |
Lite ansvar | Stort ansvar for trafikksikkerhet |
Lav teknisk kunnskap | Må beherske avansert utstyr og teknologi |
Brøytebilsjåfører sikrer fremkommelighet og sikkerhet på veiene. Jobben krever teknisk innsikt, god vurderingsevne og evne til å håndtere stress. Det er en krevende, men givende jobb for de som liker utfordringer.
Brøytebilsjåfør lønn – Hvor mye tjener en Brøytebilsjåfør?
Lønnen for brøytebilsjåfører avhenger av flere faktorer. La oss se på hva du kan tjene i dette yrket.
Typisk lønnsnivå
Nye tall viser endringer i lønn for veivedlikehold. Faglærte arbeidere får nå 220 kroner per time.
Arbeidere med faglig erfaring får 212 kroner per time. Ansatte over 18 år uten erfaring får 206 kroner per time.
- Faglærte arbeidere får en økning til 220 kroner per time
- Arbeidere med faglig erfaring får en økning til 212 kroner per time
- Ansatte over 18 år uten faglig erfaring får en økning til 206 kroner per time
Faktorer som påvirker lønnen
Flere elementer påvirker brøytebilsjåførers lønn. Erfaring, geografi og spesialisering spiller en viktig rolle.
- Erfaring: Jo mer erfaring, desto høyere lønn
- Geografi: Lønnen kan variere mellom ulike deler av landet
- Spesialisering: Tillegg for arbeid i tunneler og trange rom øker til 21,50 kroner per time
- Sesongarbeid: Kan gi høyere timelønn i vintersesongen
Startlønn og gjennomsnittlønn
Startlønnen for brøytebilsjåfører er ofte 350 000 – 400 000 kroner årlig. Gjennomsnittslønnen for yrkessjåfører er 400 000 – 450 000 kroner årlig.
Spesialiserte brøytebilsjåfører kan tjene mer. Jobbmulighetene er ofte sesongbaserte, med høyest etterspørsel om vinteren.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Brøytebilsjåfør
Brøytebilsjåfører trenger en blanding av personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Jobben krever ansvarsbevissthet, nøyaktighet og evne til å jobbe selvstendig. Å takle press er også en viktig egenskap.
Faglige ferdigheter
En dyktig brøytebilsjåfør må beherske tunge kjøretøy og spesialisert brøyteutstyr. God forståelse av trafikksikkerhet og veivedlikehold er essensielt. Mange starter som maskinoperatør og tar sikkerhetskurs for å øke sin kompetanse.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Brøytebilsjåfører har flere muligheter for karriereutvikling. Med erfaring kan man bli teamleder eller veivedlikeholdskoordinator. Noen velger å bli instruktører for nye sjåfører.
Spesialisering og videreutdanning
Det finnes muligheter for spesialisering innen brøyting. Opplæring i avansert brøyteutstyr er vanlig. Videreutdanning kan føre til mer ansvar og høyere lønn.
Alternative roller
Erfarne brøytebilsjåfører kan finne roller innen veivedlikehold eller transportlogistikk. Noen jobber med planlegging av vintervedlikehold eller rådgivning innen trafikksikkerhet.
Det er stor etterspørsel etter kvalifiserte brøytebilsjåfører i Norge. Samarbeid mellom offentlige og private aktører skaper nye muligheter. Kontinuerlig opplæring er nøkkelen til en lang og givende karriere.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Brøytebilsjåfører er viktige for vintervedlikehold av norske veier. Det er mange jobbmuligheter i dette feltet. Etterspørselen etter dyktige sjåfører er høy.
Entreprenører og kommuner søker aktivt etter kvalifiserte kandidater. De vil sikre effektiv snørydding på veiene.
Nåværende behov i markedet
Behovet for brøytebilsjåfører er stort over hele landet. Jobzone har mer enn 30 kontorer spredt over Norge. De tilbyr stillinger innen vintervedlikehold og kjenner behovene i ulike regioner.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lovende ut for brøytebilsjåfører. Job&Talent koblet over 340 000 arbeidstakere med 2 500 selskaper i 2022. Dette viser økende etterspørsel etter fagfolk innen vintervedlikehold.
Entreprenører investerer i moderne utstyr og teknologi. De vil forbedre brøyterutene og øke effektiviteten.
Det er økt fokus på kompetanseheving i bransjen. Nye krav stilles til både erfarne og nye sjåfører. Brøytebilsjåfører må være klare for kontinuerlig læring og utvikling.
Til tross for klimaendringer, forventes stabilt behov for snøhåndtering. Brøytebilsjåfører vil sikre trygge veier og effektiv transport gjennom vinteren.
Nyttige ressurser og lenker
Brøytebilsjåfører har flere nyttige ressurser og nettverk tilgjengelig. Disse kan bidra til faglig utvikling og støtte i yrket. La oss se på viktige organisasjoner, utdanningsmuligheter og jobbsøkerkilder.
Fagorganisasjoner for brøytebilsjåfører
Norsk Arbeidsmandsforbund er en sentral fagorganisasjon for brøytebilsjåfører. De tilbyr medlemskap, faglig støtte og informasjon om rettigheter.
NHO Transport er også viktig. De representerer arbeidsgivere i transportsektoren.
Bransjenettverk og fagfora
Lokale entreprenørforeninger gir muligheter for nettverksbygging og faglig oppdatering. Vintervedlikeholdskonferanser er også nyttige arenaer.
Her kan du holde deg oppdatert på nye metoder og teknologier. Dette er viktig innen brøyting og veivedlikehold.
Utdanning og kompetanseheving
Brøytebilsjåfører kan finne relevant informasjon på utdanning.no. Dette hjelper dem å styrke sin yrkessjåførkompetanse.
Statens Vegvesen tilbyr også viktige ressurser. De har info om nødvendige sertifiseringer og sikkerhetskurs.
Ressurs | Beskrivelse |
---|---|
Statens Vegvesen | Yrkessjåførkompetanse, sertifiseringer |
utdanning.no | Utdanningsinformasjon, kurs |
NAV | Jobbsøking, arbeidsmarkedsinformasjon |
SSB | Lønnsstatistikk, bransjetall |
Disse ressursene hjelper brøytebilsjåfører å styrke sin kompetanse. De kan finne jobbmuligheter og holde seg oppdatert.
Dette yrket er avgjørende for samfunnets infrastruktur og sikkerhet. Derfor er det viktig å bruke disse verktøyene.
Kort oppsummering av hva Brøytebilsjåfør innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Brøytebilsjåfører er viktige for trygge vinterveier i Norge. De rydder snø og vedlikeholder veiene i kalde måneder. Dette yrket krever evne til å kjøre store kjøretøy i dårlig vær.
Jobben gir varierte oppgaver og en følelse av å hjelpe lokalsamfunnet. Den tilbyr stabil jobb, særlig i områder med lange vintre. Behovet for effektiv snørydding er stort i Norge.
Brøytebilsjåføryrket passer for de som liker praktisk arbeid. Det gir mulighet for spesialisering innen vintervedlikehold. Man kan også lære å bruke avansert utstyr.
Fokus på miljøvennlig vinterdrift skaper nye jobbmuligheter. Dette inkluderer grønn snørydding og nye løsninger for vinterveier.
FAQ
Hva er hovedoppgavene til en brøytebilsjåfør?
Hvilken utdanning kreves for å bli brøytebilsjåfør?
Hvordan er arbeidstidene for en brøytebilsjåfør?
Hva er gjennomsnittslønnen for en brøytebilsjåfør?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en brøytebilsjåfør?
Hva er fremtidsutsiktene for brøytebilsjåfører?
Hvor kan man finne jobb som brøytebilsjåfør?
Er brøytebilsjåføryrket bare et sesongarbeid?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkessjafor
- https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/broytebilsjafor-i-sandefjord-tilbyr-jobb-til-misfornoyde-med-snorydding-1.16721576
- https://anleggsmaskinen.no/2024/03/angrep-og-slo-broytebilsjafor-kun-10-000-kroner-i-bot/
- https://cares.teamtailor.com/jobs/5061113-broytebilsjafor-sokes-i-bergen
- https://frifagbevegelse.no/ntlmagasinet/broytebilsjafor-lina-er-mokk-lei-av-hensynslose-bilister-6.469.935030.a3b922717e
- https://www.nrk.no/vestland/har-broyta-sognefjellet-i-25-ar—aldri-opplevd-liknande-kaos-1.12389379
- https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-6-Troendelag/Nytt-fra-regionen/Nyhetsarkiv/2021/Nyhetsbrev-april-2021
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sjafor
- https://www.nrk.no/trondelag/broytebilsjaforene-opplever-farlige-forbikjoringer-daglig-1.15822584
- https://anleggsmaskinen.no/2021/12/ny-generasjon-pa-veien-topp-jobb-og-aller-best-om-natta/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1611207
- https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/broytebilsjafor-marthe-med-klar-beskjed-til-bilister–dere-ma-skjerpe-dere-6.469.1031310.1ffe55c3ad
- https://www.nettavisen.no/sno/vinter/broyting/broytebilsjafor-celine-25-er-oppgitt-det-er-til-a-grine-av-noen-ganger/s/5-95-838100
- https://byggebolig.no/verktoy-maskiner-og-annet-teknisk-utstyr?start=173&order=MostRead
- https://www.forsvaretsforum.no/det-krever-et-enormt-mot/111600
- https://no.jobtiles.com/job/barnekoordinator/
- https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet_87.pdf
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-10-543
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/928910
- https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2021-og-eldre/2015/Nytt-sertifikat-for-broeytebilsjaafoerer
- https://www.tungt.no/article/view/835062/time_for_time_broytebil_holaurland_med_eirik_laa
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1402439
- https://frifagbevegelse.no/debatt/trotte-og-slitne-broytemannskap-kan-gi-alvorlige-ulykker-6.490.937380.f75674470a
- https://www.fagpressenytt.no/artikkel/brøytebilsjåfører-får-ikke-overtidsbetalt-0
- https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/her-er-den-nye-lonna-for-veiarbeiderne-6.158.875137.80ee93cb5f
- https://www.yumpu.com/no/document/view/29432629/dokument-nr-15-1999-2000-4-mb-stortinget
- https://www.prest.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/10/Masteroppgave-Meisal-og-Aune.pdf
- https://jobzone.no/
- https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=16879
- http://www.mrrevisjon.no/getfile.php/5132208.2652.j7tnazjkkptmnw/Romsdalshalvøya interkommunale renovasjonsselskap IKS, Aukra, Gjemnes, Hustadvika og Molde kommune.pdf
- https://kudos.dfo.no/documents/17225/files/17363.pdf
- https://lovdata.no/register/trygderetten?offset=11200&sort=alpha&dir=desc