Tunge kjøretøy trenger eksperter for å holde seg på veien. Bilmekanikere for tunge kjøretøy er disse ekspertene. De sørger for at lastebiler, vogntog og busser kjører trygt og effektivt.
Disse spesialistene jobber med kjøretøy over 3500 kilo. De tar seg av alt fra vanlig vedlikehold til avanserte reparasjoner. Deres tekniske kunnskap og praktiske ferdigheter er avgjørende for moderne logistikk.
Vi skal nå se nærmere på denne spennende karrieren. Du får vite om utdanning, lønn og daglige oppgaver. Vi skal også utforske jobbmulighetene i dette viktige feltet.
Hva er en Bilmekaniker (tunge kjøretøy)?
En bilmekaniker for tunge kjøretøy jobber med store motoriserte kjøretøy som lastebiler og busser. Jobben krever spesialisert kunnskap for å håndtere utfordringer med store maskiner. Disse fagfolkene reparerer og vedlikeholder tungtransportkjøretøy.
Viktige arbeidsoppgaver
Tungbilmekanikere reparerer motorer, justerer girkasser og feilsøker elektriske systemer. De utfører også rutinemessig vedlikehold for å holde kjøretøyene i god stand. Dette inkluderer oljeskift, bremsesjekk og dekkskifte på store kjøretøy.
Krav til utdanning og ferdigheter
Å bli dieselmekaniker krever vanligvis fagbrev gjennom skolegang og praksis. Yrket passer for de som liker kjøretøy og praktisk arbeid. God teknisk forståelse, tålmodighet og nøyaktighet er viktige egenskaper.
Arbeidsdagen til en tungbilmekaniker er variert og utfordrende. De løser ofte komplekse problemer og jobber med store, tunge deler. Noen ganger jobber de alene, andre ganger i team på større prosjekter.
Dette yrket passer for de som ønsker en praktisk og teknisk krevende jobb. Det gir muligheter utenfor et tradisjonelt kontor for de som liker fysisk arbeid.
Quick faktaboks om Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Tungtransportmekanikere er nøkkelpersoner i transportsektoren. De jobber på verksteder hos bilforhandlere, frittstående verksteder eller transportselskaper. Deres kunnskap holder tunge kjøretøy i god stand og sikrer effektiv drift.
Å bli tungtransportmekaniker krever fagbrev i bilfag. Dette gir grunnleggende kunnskaper innen mekanikk, elektronikk og diagnostikk av tunge kjøretøy. Videreutdanning åpner for høyere stillinger og bedre lønn.
Utdanning | Videreutdanningsmuligheter | Arbeidsplasser |
---|---|---|
Fagbrev i bilfag | Ingeniør via y-veien | Bilforhandlere |
Læretid i bedrift | Teknisk lederutdanning i Forsvaret | Frittstående verksteder |
Teoretisk og praktisk opplæring | Spesialisering innen ulike kjøretøytyper | Buss- og transportselskaper |
Lønnen til en tungtransportmekaniker avhenger av erfaring, spesialisering og arbeidssted. Startlønnen er ofte konkurransedyktig. Det finnes gode muligheter for lønnsøkning med mer erfaring og kompetanse.
Video av Bilmekaniker (tunge kjøretøy) i arbeid
Bilmekanikere for tunge kjøretøy er essensielle i transportindustrien. De sørger for at lastebiler, vogntog og busser fungerer optimalt. Deres arbeidsdag er full av utfordringer og variasjon.
Rolle og betydning i samfunnet
Disse mekanikerne holder samfunnets hjul i gang. De sikrer at lastebiler leverer varer og vogntog frakter gods. Busser transporterer passasjerer trygt takket være deres innsats.
Deres ekspertise er uvurderlig. De reduserer driftsstans og forbedrer veisikkerheten. Samtidig øker de effektiviteten i transport og minimerer miljøpåvirkningen.
- Redusere driftsstans og forsinkelser i varetransport
- Forbedre sikkerheten på veiene ved å holde tunge kjøretøy i god stand
- Øke effektiviteten i logistikk- og transportsektoren
- Minimere miljøpåvirkningen fra tunge kjøretøy gjennom riktig vedlikehold
Å bli bilmekaniker for tunge kjøretøy krever fagbrev i relevante fag. Lang erfaring kan noen ganger erstatte formell utdanning. Førerkort klasse C og D er en stor fordel.
Bransjen tilbyr gode muligheter for vekst og utvikling. Mange arbeidsgivere gir konkurransedyktige betingelser og gode forsikringsordninger. Bertel O. Steen Lastebil og Buss er et eksempel på dette.
Hva gjør en Bilmekaniker (tunge kjøretøy)?
Bilmekanikere for tunge kjøretøy håndterer vedlikehold og reparasjon av tungtransportkjøretøy. De jobber med kjøretøy over 3500 kg, som lastebiler, varebiler og busser.
Typiske arbeidsoppgaver
Disse fagfolkene utfører flere viktige oppgaver daglig. De feilsøker elektroniske og mekaniske problemer og utfører service og vedlikehold.
De reparerer og skifter ut deler ved behov. Bilmekanikerne bruker PC og diagnoseverktøy for å finne elektroniske feil.
De gjennomfører også EU-kontroller på kjøretøy eldre enn 4 år.
- Feilsøking av elektroniske og mekaniske problemer
- Utføring av service og vedlikehold
- Reparasjoner og utskifting av deler
- Bruk av PC og diagnoseverktøy for å søke etter elektroniske feil
- Gjennomføring av EU-kontroller på kjøretøy eldre enn 4 år
Daglig rutine
En vanlig arbeidsdag starter med mottak og inspeksjon av innkommende kjøretøy. Deretter planlegger mekanikeren arbeidsoppgaver basert på prioriteringer.
Så utfører de planlagte reparasjoner og vedlikehold. Til slutt dokumenterer de utført arbeid og deleforbruk.
- Mottak og inspeksjon av innkommende kjøretøy
- Planlegging av arbeidsoppgaver basert på prioriteringer
- Utførelse av planlagte reparasjoner og vedlikehold
- Dokumentering av utført arbeid og deleforbruk
Spesialoppgaver
Noen mekanikere spesialiserer seg på spesifikke systemer i tunge kjøretøy. Dette kan inkludere motorstyring og -reparasjon, hydrauliske og pneumatiske systemer.
De kan også fokusere på elektriske og elektroniske komponenter.
- Motorstyring og -reparasjon
- Hydrauliske og pneumatiske systemer
- Elektriske og elektroniske komponenter
Mekanikere må holde seg oppdatert på ny teknologi og endringer i bransjen. De estimerer kostnader for arbeid og kommuniserer med kunder om reparasjoner.
Verktøy og utstyr de bruker
Tungbilmekanikere bruker spesialverktøy i sitt arbeid. Disse er viktige for å reparere og vedlikeholde tunge kjøretøy. Verktøyene hjelper dem å løse komplekse problemer.
Diagnoseverktøy og PC-er er viktige for feilsøking. De leser feilkoder og analyserer kjøretøyets tilstand. Hydrauliske løftere brukes til å løfte tunge lastebiler og busser.
Elektroniske instrumenter måler motorytelse og utslipp. Dette er viktig for å overholde miljøkrav for tunge kjøretøy. Håndverktøy brukes til spesifikke oppgaver.
Verktøykategori | Eksempler | Bruksområde |
---|---|---|
Diagnostisk | OBD-skanner, multimeter | Feilsøking, systemanalyse |
Mekanisk | Skiftenøkler, momentnøkler | Montering, demontering |
Løfteutstyr | Hydrauliske jekker, løftebukker | Heving av kjøretøy |
Spesialverktøy | Ventiljusteringsverktøy, injektorpullere | Spesifikke motorjusteringer |
Riktig bruk av verktøy krever fagkunnskap og erfaring. En dyktig mekaniker må holde seg oppdatert på nye verktøy. De må også følge med på teknologiske framskritt i bransjen.
Hvem Bilmekaniker (tunge kjøretøy) samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Bilmekanikere for tunge kjøretøy er en del av et større team. De jobber tett med ulike fagfolk for å holde lastebiler i god stand. Dette samarbeidet er viktig for effektiv reparasjon av store kjøretøy.
På verkstedet jobber mekanikere side om side. De deler kunnskap for å løse vanskelige problemer med lastebiler. Verkstedledere koordinerer arbeidet og fordeler oppgaver.
Reservedelsekspeditører er også viktige samarbeidspartnere. De sørger for at nødvendige deler er tilgjengelige når de trengs. God kommunikasjon mellom mekaniker og ekspeditør er avgjørende.
Kundekontakt er en sentral del av jobben. Mekanikere møter ofte folk fra transportselskaper eller lastebileiere. De må forklare tekniske problemer på en enkel måte.
Samarbeidspartner | Rolle | Viktighet |
---|---|---|
Andre mekanikere | Deling av kunnskap og erfaringer | Høy |
Verkstedledere | Koordinering og oppgavefordeling | Høy |
Reservedelsekspeditører | Levering av nødvendige deler | Middels |
Kunder | Forklaring av tekniske problemer og reparasjoner | Middels |
En dyktig bilmekaniker må kunne samarbeide godt. Gode kommunikasjonsevner er like viktig som teknisk kunnskap. Disse ferdighetene hjelper mekanikeren å holde lastebilene på veien.
Arbeidstider for Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Bilmekanikere for tunge kjøretøy har ofte varierte arbeidstider. De fleste jobber på dagtid, men noen verksteder tilbyr døgnservice. Dette kan bety skiftarbeid eller beredskapsvakter for nødsituasjoner.
Arbeidsdagene kan være uforutsigbare. Noen reparasjoner tar bare minutter, mens andre kan strekke seg over flere dager. Kompleksiteten i feilsøking og reparasjon av store kjøretøy påvirker arbeidstiden.
Mekanikere hos busselskaper eller transportfirmaer kan ha mer regelmessige tider. De følger ofte selskapets driftstider for å ha kjøretøyene klare. Frittstående verksteder og bilforhandlere kan ha mer fleksible timer.
Arbeidssted | Typiske arbeidstider | Merknader |
---|---|---|
Bilforhandlere | 08:00 – 16:00 | Kan ha kveldsåpent enkelte dager |
Frittstående verksteder | 07:00 – 15:00 | Noen tilbyr døgnservice |
Busselskaper | Skiftarbeid | Tilpasses bussenes rutetider |
Transportselskaper | Varierende | Kan inkludere helg og natt |
Fleksibilitet er nøkkelen i dette yrket. Mekanikere må være klare til å jobbe utover normal tid ved behov. Dette gjelder særlig ved akutte problemer med anleggsmaskiner eller tungtransport.
Hvordan bli Bilmekaniker (tunge kjøretøy)?
Drømmer du om å reparere store kjøretøy? Bilmekaniker for tunge kjøretøy er et spennende yrke. Det krever spesialkunnskap og praktiske ferdigheter.
La oss utforske veien til å bli en dyktig tungbilmekaniker eller dieselmekaniker. Vi skal se på utdanningsløpet og kravene for denne karrieren.
Utdanningskrav
For å jobbe med tungtransportkjøretøy trenger du fagbrev i bilfag. Du må spesialisere deg på tunge kjøretøy. Utdanningen består vanligvis av to deler.
- To år på videregående skole (Vg1 og Vg2)
- To år som lærling i en bedrift
Studieløp
Studieløpet for å bli tungbilmekaniker har fire trinn:
- Vg1 Teknologi- og industrifag
- Vg2 Kjøretøy
- Vg3 Opplæring i bedrift (2 år som lærling)
- Avleggelse av fagprøve
Relevante kurs og videreutdanning
Tungtransportbransjen utvikler seg stadig. Som dieselmekaniker må du holde deg oppdatert. Her er noen måter å gjøre det på:
- Kurs i nye teknologier og systemer
- Sertifiseringer fra kjøretøyprodusenter
- Videreutdanning innen elektro og hydraulikk
Andre nødvendige kvalifikasjoner
I tillegg til fagbrev kan disse kvalifikasjonene være nyttige:
- Førerkort klasse C (lastebil)
- Gode engelskkunnskaper for å lese teknisk dokumentasjon
- Digitale ferdigheter for bruk av diagnoseverktøy
Med riktig utdanning kan du bygge en spennende karriere som tungbilmekaniker. Du vil bidra til å holde viktige kjøretøy på veien.
Hvor jobber en Bilmekaniker (tunge kjøretøy)?
Tungtransportmekanikere har mange jobbmuligheter i ulike sektorer. De er ettertraktet i både privat og offentlig sektor. Noen velger å bli selvstendig næringsdrivende.
Privat sektor
Store bilforhandlere, transportselskaper og busselskaper ansetter tungtransportmekanikere. Disse bedriftene har ofte egne verksteder for sin tunge kjøretøyflåte. Frittstående verksteder spesialisert på tunge kjøretøy er også vanlige arbeidsplasser.
Offentlig sektor
Kommunale vedlikeholdsavdelinger og Forsvaret trenger tungtransportmekanikere. Her vedlikeholder de kjøretøy for offentlige tjenester og militære operasjoner.
Selvstendig næringsdrivende
Noen tungtransportmekanikere starter eget verksted. Dette gir fleksibilitet og mulighet til å spesialisere seg innen spesifikke områder.
Solid utdanning og erfaring er nødvendig for alle arbeidsplasser. Lønnen varierer basert på arbeidssted og erfaring. Yrket tilbyr generelt gode inntektsmuligheter.
Verkstedkategori | Kjøretøyvekt | Krav til faglig ansvarlig |
---|---|---|
Bilverksted 01 | Under 3,500 kg | Fagbrev og 6 mnd praksis |
Bilverksted 02 | 3,500 – 7,500 kg | Fagbrev og 6 mnd praksis |
Bilverksted 03 | Over 7,500 kg | Fagbrev og 6 mnd praksis |
Arbeidsmiljø
Bilmekanikere for tunge kjøretøy har et spennende og krevende arbeidsmiljø. De jobber med lastebiler, vogntog og busser i verksteder over hele Norge. Dette yrket byr på mange varierte oppgaver hver dag.
Utfordringer i yrket
Fysisk krevende arbeid er en del av hverdagen for disse mekanikerne. De utfører tunge løft og jobber i ulike stillinger. Støy og kontakt med olje og kjemikalier er også vanlige utfordringer.
Fordeler med yrket
Mekanikerne får jobbe med avansert teknologi og har varierte arbeidsoppgaver. Mange verksteder tilbyr gode betingelser for å tiltrekke seg dyktige fagfolk. For eksempel har Bertel O. Steen Lastebil og Buss i Sandefjord konkurransedyktige vilkår.
Work-life balance
Yrket gir vanligvis god balanse mellom jobb og fritid. Standard arbeidstider er vanlig, men noen har vaktordninger. Enkelte verksteder behandler søknader fortløpende for å fylle stillinger raskt.
Geografisk spredning
Det finnes jobbmuligheter over hele landet for bilmekanikere. Bertel O. Steen søker etter mekanikere til sitt verksted i Sandefjord. Dette viser at det er behov for fagfolk som kan jobbe med ulike tunge kjøretøy.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Arbeidssted | Skolmar 20, 3232 Sandefjord |
Kjøretøytyper | Varebil, lastebil, buss |
Kontaktinfo | Tlf: 48 05 25 50 |
FINN-kode | 377263956 |
Myter og fakta om Bilmekaniker (tunge kjøretøy)-yrket
Bilmekaniker for tunge kjøretøy er et spennende yrke med mange misforståelser. La oss se på noen vanlige myter og fakta.
Mange tror jobben bare handler om fysisk arbeid. Men moderne bilmekanikere trenger omfattende kunnskap om elektronikk og avansert diagnostikk. Dagens anleggsmaskiner og tungtransport er høyteknologiske.
En annen myte er at det er et typisk «mannsyrke». Faktisk velger stadig flere kvinner denne karrieren. Bilbransjen opplever en økning i antall kvinner, særlig innen spesialområder.
Noen tror yrket har begrensede karrieremuligheter. Sannheten er at det finnes mange veier for avansement og spesialisering. Statistikk viser varierte arbeidsoppgaver og muligheter for økt lønn etter endt utdanning.
Kompetansekravene i bransjen er høye. Med 130 000 nye kjøretøy årlig, kreves kontinuerlig oppdatering av kunnskap. Bilmekanikere må være forberedt på livslang læring for å følge teknologisk utvikling.
Yrket er både utfordrende og givende. Det kombinerer teknisk ekspertise med praktisk problemløsning på en spennende måte.
Bilmekaniker (tunge kjøretøy) lønn – Hvor mye tjener en Bilmekaniker (tunge kjøretøy)?
Lønnen for en bilmekaniker som jobber med tunge kjøretøy varierer. Flere faktorer påvirker inntekten. Dieselmekanikere, tungbilmekanikere og tungtransportmekanikere har ofte like lønnsnivåer.
Typisk lønnsnivå
Gjennomsnittslønnen for en bilmekaniker i bilbransjen er kr 510 480 per år. Spesialister innen tunge kjøretøy kan tjene mer. Økt erfaring og kompetanse gir ofte høyere lønn.
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring, geografisk plassering og spesialisering påvirker lønnen. Mange bedrifter tilbyr bonusordninger basert på effektivitet. Dette kan øke inntekten betydelig.
Startlønn for lærlinger
Lærlinger i bilmekanikerbransjen får gradvis lønnsøkning:
- 1. halvår: 30% av kr 73 per time
- 2. halvår: 40% av kr 97 per time
- 3. halvår: 50% av kr 122 per time
- 4. halvår: 80% av kr 194 per time
Lønnsutsikter og spesialisering
Etterutdanning og spesialisering innen tunge kjøretøy kan gi høyere lønn. Erfarne mekanikere med avansert kunnskap tjener ofte mer. Spesialiserte reparasjoner kan også øke inntekten.
Erfaring | Estimert årlig lønn (NOK) |
---|---|
Nyutdannet | 400 000 – 450 000 |
5-10 års erfaring | 500 000 – 600 000 |
10+ års erfaring | 600 000 – 700 000+ |
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
En bilmekaniker for tunge kjøretøy trenger spesielle egenskaper og ferdigheter. Dette gjelder for arbeid med lastebiler og vogntog over 3500 kilo.
Faglige ferdigheter
Solid teknisk kompetanse er viktig for bilmekanikere som jobber med tunge kjøretøy. Nøkkelferdigheter omfatter kunnskap om motorer og drivverk i store kjøretøy.
Erfaring med diagnoseverktøy for lastebiler er også nødvendig. Forståelse av hydrauliske systemer og evne til motoroverhaling er viktige ferdigheter.
Personlige egenskaper
Nøyaktighet og presisjon i arbeidet er avgjørende. God kommunikasjonsevne med kunder og kolleger er også viktig.
Evne til å finne praktiske løsninger er verdifullt. Interesse for mekanikk og elektronikk i tunge kjøretøy er en fordel.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Bilmekanikere for tunge kjøretøy har gode muligheter for karriereutvikling. De kan spesialisere seg innen motor eller elektronikk i lastebiler.
Avansement til verkstedleder er mulig. Videreutdanning til ingeniør er også en mulighet for de som ønsker det.
Alternative roller
Erfarne bilmekanikere kan bli tekniske rådgivere for lastebilprodusenter. De kan også jobbe som instruktører ved fagskoler for mekanikere.
Noen velger å starte eget verksted for tunge kjøretøy. Dette gir mulighet for selvstendighet og potensielt høyere inntekt.
Videreutdanning kan øke jobbmulighetene for en bilmekaniker. Det kan også føre til høyere lønn enn gjennomsnittet på 488,040 kr/år.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for bilmekanikere innen tunge kjøretøy i Norge er stabilt og lovende. Yrket er viktig for vedlikehold av busser, anleggsmaskiner og tungtransport. Dette sikrer at disse kjøretøyene fungerer effektivt og trygt på veiene.
Nåværende behov i markedet
Det er stort behov for dyktige mekanikere som kan håndtere tunge kjøretøy. Lønnsstatistikken viser gode muligheter for fagarbeidere i bransjen:
Kategori | Minste timelønn (NOK) |
---|---|
Nyutdannet fagarbeider | 169,50 |
Fagarbeider etter 1 års praksis | 185,00 |
Assistent over 18 år | 157,50 |
Assistent etter 1 års praksis | 161,00 |
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden for bilmekanikere innen tunge kjøretøy ser lys ut. Økt fokus på elektriske og hybride kjøretøy skaper nye muligheter. Mekanikere må oppdatere sin kompetanse for å møte disse utfordringene.
Digitalisering og avanserte diagnosesystemer blir stadig viktigere i arbeidet. Dette gjelder særlig for anleggsmaskiner og tungtransport.
Etterspørselen etter dyktige mekanikere forventes å holde seg høy. Dette skyldes rask utvikling i kjøretøyteknologi og behovet for kontinuerlig vedlikehold.
Bransjen tilbyr gode lærlingeordninger og muligheter for videreutdanning. Dette hjelper til å møte den økende etterspørselen etter kompetente fagfolk.
Nyttige ressurser og lenker
Som bilmekaniker for tunge kjøretøy må du holde deg oppdatert. Her er noen nyttige ressurser for deg som jobber med tungtransportkjøretøy.
Disse ressursene er også nyttige for deg som ønsker å bli dieselmekaniker.
Aktuelle fagorganisasjoner
Fagorganisasjoner er viktige for tungbilmekanikere. De tilbyr kurs, nettverksbygging og faglig støtte.
Noen sentrale organisasjoner er:
- Opplæringskontoret for bilfag
- Bilbransjens Fagforening
- Norges Bilbransjeforbund
Bransjenettverk og fagfora
Det finnes flere faglige nettverk for å utveksle erfaringer. Disse hjelper deg å holde deg oppdatert på det nyeste innen tungtransportkjøretøy.
- Norsk Lastebileier-Forbund
- Tungtransportens Fagforum
- Dieselmekanikernes Nettverksgruppe
Offisielle kilder for informasjon
For pålitelig informasjon om utdanning, lønn og jobbmuligheter for tungbilmekanikere, anbefales følgende kilder:
Kilde | Informasjon |
---|---|
Utdanning.no | Utdanningsløp og krav |
Statistisk sentralbyrå | Lønnsstatistikk |
NAV | Arbeidsmarked og ledige stillinger |
Vigo | Lærekontrakter og godkjente lærebedrifter |
Disse ressursene hjelper deg å holde deg oppdatert på bransjens utvikling. De sikrer også din faglige fremtid innen arbeid med tungtransportkjøretøy.
Kort oppsummering av hva Bilmekaniker (tunge kjøretøy) innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Bilmekaniker for tunge kjøretøy krever spesialisert kompetanse. Du jobber med kjøretøy over 3500 kilo, som lastebiler og busser. Din rolle er avgjørende for å holde tungtransporten i gang.
Som tungtransportmekaniker må du følge med på ny teknologi. Kjøretøyinnovasjoner påvirker stadig dine arbeidsmetoder og verktøy. Utdanning er en kontinuerlig prosess i dette yrket.
Du kan forvente varierte arbeidsdager med utfordrende problemløsning. Lønn varierer basert på erfaring og lokasjon. Jobbmulighetene er mange, fra transportselskaper til offentlig sektor.
Med økende antall tunge kjøretøy på veiene, er fremtidsutsiktene gode. Din ekspertise vil være etterspurt i transport- og logistikkbransjen. Du kan forme din karriere etter dine interesser.
FAQ
Hva gjør en bilmekaniker for tunge kjøretøy?
Hvilken utdanning kreves for å bli bilmekaniker for tunge kjøretøy?
Hva er gjennomsnittslønnen for en bilmekaniker for tunge kjøretøy?
Hvor jobber bilmekanikere for tunge kjøretøy?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en bilmekaniker for tunge kjøretøy?
Hvordan er fremtidsutsiktene for yrket?
Hva slags verktøy og utstyr bruker en bilmekaniker for tunge kjøretøy?
Er yrket fysisk krevende?
Finnes det muligheter for spesialisering innen yrket?
Hvordan er work-life balansen for en bilmekaniker for tunge kjøretøy?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bilmekaniker_tunge_kjoretoy
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bilmekaniker_lette_kjoretoy
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/bilmekanikar_tunge_koyretoy
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/bilmekaniker_tunge_kjoretoy
- https://studievalg.no/jonsberg-videregaende-skole/bilfaget-tunge-kjoretoy-opplaring-i-bedrift/774976
- https://www.yrkesbil.no/yrkesbil/digital-dekk-sjekk/115271
- https://www.coloplast.no/om-coloplast/blogg/artikler-kontinens/
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=377263956&srsltid=AfmBOopOzt3tFwr2x5tu2p0RtJaBmHa4QO1DMxnMk83VcPtBjOUzhJuY
- https://jobb.manjobb.no/jobs/2893895-mekaniker-bergen
- https://issuu.com/norgesbilbransjeforbund/docs/retningslinjer-til-forskrift-om-arbeid-pa-kjoretoy/s/16379796
- https://snl.no/bilmekaniker_-_tunge_kjøretøy
- https://mesterbedrifter.no/fagomraader/bilfag/bilmekaniker-tunge-kjoretoy
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=377263956&srsltid=AfmBOoqqsuzxunr-LQDARE2P5siTuD54sjg8AvGBMa8dhBooB_Vt8-SQ
- https://app.jobbe.ai/stillinger/69a6c149-6514-4f55-b727-b6afff18588e
- https://studievalg.no/studier/vgs-3/bilfaget-tunge-kjoretoy
- https://jobbsafari.no/jobb/lrling-innen-cnc-operatr-sveis-og-bilmekaniker-tunge-kjrety-1167042
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-10-28-2170
- https://karriereveiledning.no/karrierevalg/hvilke-fagbrev-finnes?tema=1269
- https://jobbsafari.no/jobb/er-du-mekaniker-og-nsker-a-jobbe-som-lastebilmekaniker-5143003
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=377263956&srsltid=AfmBOoojhUJCxQWQpdMQH3tCSR1hJtkeb2Xi8J3sbeT1Ij5ujg7tIGaa
- https://www.bilfag-bergen.no/
- https://marxisme.no/post_year/2010/
- https://www.bilfagostfold.no/laerlinger/laerlingens-lonnsutvikling/
- https://karrierestart.no/yrke/bilmekaniker-lette-kjoretoy/2791-bilmekaniker-yrker-pa-to-minutter-hva-gjor-en-bilmekaniker-
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://cveksempel.com/cv-eksempler/bilmekaniker-cv
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-315/§15
- https://www.fellesforbundet.no/globalassets/lonn-og-tariffsaker/tariffavtaler/overenskomster-2020-2022/biloverenskomsten-2020-2022.pdf
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30853/Masteroppgave2710.pdf?sequence=2
- https://studievalg.no/niva/videre-og-etterutdanning
- https://utdanning.no/interessesiden/yrker