Visste du at jobben som barnehagelærer er spennende? Den kombinerer pedagogikk og småbarnslæring. Det er over 9000 stillinger i Norge. Men hva er utfordringene med utdanning, lønn og arbeidsoppgaver?
I denne artikkelen ser vi på jobbmuligheter. Vi tar for seg utdanningen og hva du kan forvente økonomisk og i arbeidslivet.
Hva er en Barnehagelærer?
En barnehagelærer er viktig for småbarn. De lager et trygt sted for barn å lære gjennom lek. De ser etter hva barna trenger og planlegger aktiviteter som hjelper dem å vokse.
Kort definisjon av yrket Barnehagelærer
Barnehagelærere jobber med barn mellom 1 og 5 år. De tar en treårig utdanning som lar dem arbeide i barnehager. Utdannelsen inkluderer pedagogikk og ledelse.
For å bli barnehagelærer trenger man generell studiekompetanse. Man må også ha 100 dager praksis i barnehage.
Barnehagelærere påvirker barns tidlige utvikling mye. De må tilpasse undervisning til barna. Med mer utdanning kan de også jobbe i grunnskolen.
Barnehagelærere møter mange utfordringer. De må være fleksible og kreative. Det er viktig å bygge et trygt miljø og samarbeide med foreldre og kollegaer.
Quick faktaboks om Barnehagelærer
Barnehagelærer-yrket er viktig for barns utvikling. Det er viktig å vite om utdanning, arbeid og jobbmuligheter. I 2021 var 268,465 barn i barnehage i Norge. Innskrivningsraten var 93.4% for barn i alderen 1-5 år.
Det var 5,525 barnehager i Norge i 2021. Av disse var 47% kommunale og 53% private. 97% av barna hadde fulltidsplasseringer, minst 41 timer per uke.
En stor del, 36%, gikk i barnehager med over 76 barn. 24% hadde under 25 barn. Barnehagelærere utgjorde 44% av staben i vanlige barnehager. 22% var barnepassere, og 23% hadde høyere utdanning.
I 2021 var 1 av 10 i grunnleggende stab menn. De utgjorde 10.1% totalt.
Fakta | Statistikk |
---|---|
Antall barn i barnehage | 268,465 |
Innskrivingsrate (1-5 år) | 93.4% |
Antall barnehager | 5,525 |
Prosentandel kommunale barnehager | 47% |
Prosentandel av staben som er barnehagelærere | 44% |
Menn i grunnleggende stab | 10.1% |
Video av Barnehagelærer i arbeid
Videoen viser hvordan en barnehagelærer jobber. Den viser hvordan de hjelper barn med å utvikle sosiale ferdigheter. Det gjøres gjennom aktiviteter i barnehagen, hvor pedagogikk er viktig.
Barnehagelærer: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
En barnehagelærers rolle er viktig for samfunnet. De lærer barn å leke og samarbeide. Randi Frafjord har jobbet 34 år og vet dette godt.
Filmen «Barndom» av Margreth Olin viser lekens rolle i læring. Den nye rammeplanen for barnehagene fokuserer på barn og lærerens relasjon. Margreth Olin sier det er viktig å møte barn på deres premisser.
For å jobbe i barnehage, kan NorskPluss Arbeid – Barnehage være nyttig. Programmet hjelper med språk for dem som allerede kjenner norsk. Det tilbyr læringsressurser for voksne og barn.
Hva gjør en Barnehagelærer?
En Barnehagelærer er viktig for barns tidlige utvikling. De har mange oppgaver som krever både kunnskap og engasjement. De jobber for å skape en trygg og inspirerende dag for barna.
Det krever godt samarbeid med foreldre, kolleger og andre fagfolk.
Typiske arbeidsoppgaver for Barnehagelærer
Barnehagelærerens jobb inkluderer viktige oppgaver. Disse kan deles inn i flere kategorier:
- Planlegging av pedagogiske aktiviteter
- Gjennomføring av ulike leker og læringsopplegg
- Dokumentasjon av barnas utvikling og framgang
- Samarbeid med foresatte for å støtte barns behov
- Tilrettelegging for barn med spesielle behov
Daglig rutine
En Barnehagelærers dag begynner med samling. Her deler barna opplevelser. Deretter er det lek og læring, fra kunst til fysisk aktivitet.
Spesialoppgaver
En del Barnehagelærere har spesialoppgaver. Disse krever mer kunnskap. Eksempler er:
- Veiledning av nyansatte
- Fokus på barn med minoritetsbakgrunn
- Implementering av spesialpedagogiske tiltak
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Barnehagelærer
Her ser vi noen eksempler på hva en Barnehagelærer gjør:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Planlegging av aktiviteter | Utvikle og planlegge pedagogiske program for ulike aldersgrupper. |
Sosial læring | Fasilitere gruppeaktiviteter for å fremme samarbeid og vennskap. |
Foreldresamarbeid | Delta i møter med foreldre for å diskutere barnas utvikling. |
Observasjon | Observere barnas atferd for å tilpasse læring og aktiviteter. |
Verktøy og utstyr de bruker
Barnehagelærere bruker mange verktøy for å hjelpe barna. De følger en plan fra 2017 som viser viktigheten av digitale verktøy. Det er viktig å tilpasse arbeidet for å møte barnas behov.
De bruker mange typer materiell i barnehagen. For eksempel:
- Leker som stimulerer kreativitet og samarbeid
- Bøker og bøker med interaktive elementer
- Verktøy for kunst- og håndverksaktiviteter
- Digitale ressurser som læringsapper og spill
Rammeplanen sier at digitale verktøy skal brukes forsiktig. De skal ikke dominere arbeidet. Verktøy brukes til å styrke kommunikasjon og kunnskap hos barna. For eksempel, mange barnehager bruker smarttelefoner, nettbrett og prosjektorer.
Men, noen aktiviteter som programmering og musikkproduksjon er mindre vanlige. Det er viktig for lærere å velge kvalitetsappar og digitalt materiell. Slik kan verktøyene virkelig forbedre læringsopplevelsen.
For barn med spesielle behov, er tilrettelegging viktig. Verktøy som påminnelser og tidtakere kan være nøkkelen. Gode relasjoner og struktur er viktig for trygghet og mestring. Digitale verktøy kan gjøre læringsmiljøen mer inkluderende.
Hvem Barnehagelærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Samhandling er viktig for Barnehagelærer. De lærer ikke bare barn, men bygger også på forhold. De jobber tett med kolleger og fagfolk for barnas beste.
En studie fra Kristiansand viser viktig samarbeid i barnehager. Barnehager varierer i hvordan de jobber sammen. Det er viktig å bygge på et solid grunnlag for dette samarbeidet.
Støtte fra ledelsen og tilpassede arbeidsmetoder er nøkkelen. Kommunale barnehager varierer mer enn private. Dette krever god ledelse og tilpassede arbeidsmetoder.
Følgende tabell viser viktig samarbeid i barnehager:
Type Fagperson | Rolle i Samarbeid | Fokusområder |
---|---|---|
Kolleger | Utvikling av læringsmiljø | Pedagogisk samarbeid, utveksling av erfaringer |
Barnevernspedagoger | Støtte barn med spesielle behov | Trygghet, sosial utvikling |
Psykologer | Vurdere og utvikle barnas emosjonelle helse | Trivsel, mental helse |
Arbeidstider for Barnehagelærer
Arbeidstidene for en Barnehagelærer varierer. De strekker seg ofte fra tidlig morgen til sen ettermiddag. Ordinær arbeidsuke skal ikke overstige 37,5 timer.
En viktig del av arbeidet er planlegging og evaluering. Gjennomsnittlig 4 timer per uke bør avsettes for dette.
Ytterligere 37,5 timer per år er avsatt for planlegging og samarbeid. Mange Barnehagelærere bruker ofte fritiden til planlegging. En undersøkelse viser at 70% mener tiden ikke er nok.
Overtidsbetaling med 50% tillegg gjelder for skift utenom normale arbeidstider. Men noen får sjelden betalt for arbeid utenom arbeidstiden. Funnene viser at 25% bruker ikke planleggingstiden de er berettiget til hver uke.
Fleksibilitet er viktig for Barnehagelærer. De kan tilpasse seg barnas behov og åpningstider. Verktøy og strategier utvikles stadig, og samarbeid er nøkkelen til kvaliteten i barnas opplevelser.
Element | Timer |
---|---|
Ordinær arbeidsuke | 37,5 timer |
Planlegging per uke | 4 timer |
Planlegging per år | 37,5 timer |
Overtidsbetaling (vanlig) | 50% tillegg |
Hvordan bli Barnehagelærer?
For å bli Barnehagelærer må man fullføre spesifikke utdanningskrav. Dette inkluderer et studieløp som gir kunnskap om pedagogikk. Her er en oversikt over de nødvendige skrittene.
Utdanningskrav for Barnehagelærer
Man trenger en treårig bachelorgrad i barnehagelærerutdanning. Det er også nyttig å ta kurs som styrker kompetansen. En politiattest er nødvendig før man kan jobbe med barn.
Studieløp
Studieløpet tar tre år. Under denne tiden må man gjennomføre 100 dager praksis i barnehagen. Det finnes 72 forskjellige utdanningsprogrammer å velge mellom.
Relevante kurs, videreutdanning eller praksis for Barnehagelærer
Studenter bør ta relevante kurs for å utvikle kompetansen. Etter bachelorgraden kan man velge videreutdanning eller spesialisering. Muligheter for studieopphold i utlandet er også tilgjengelig i tredje studieår.
Andre nødvendige kvalifikasjoner eller godkjenninger for Barnehagelærer
Man trenger gode kommunikasjonsevner og kunnskap om barns utvikling. Praktisk erfaring fra studieløpet er også viktig. Dette skaper en solid base for karrieren.
Utdanning | Varighet | Praksis | Kursmuligheter |
---|---|---|---|
Bachelor i Barnehagelærerutdanning | 3 år | 100 dager | Relevante kurs og videreutdanning |
Master i Barnehagekunnskap | 1-2 år | Ikke obligatorisk | Spesialiseringskurs |
Videreutdanning for barnehagelærere | Varierer | Varierer | Godkjente kurs |
Hvor jobber en Barnehagelærer?
Barnehagelærere jobber i mange forskjellige steder. Det er både offentlige og private barnehager. De finner også jobber i skolefritidsordninger og noen starter selv sine barnehager.
Vanlige arbeidssteder
Arbeidssteder for Barnehagelærere inkluderer:
- Kommunale barnehager
- Private barnehager
- Skolefritidsordninger
- Selvstendige barnehager
- Barnerelaterte tjenester som barnevern
Det er mange muligheter for Barnehagelærere. Bare 7 av 10 barnehager møter pedagogiske krav. Dette viser at det trenger flere kvalifiserte lærere.
I 2021 var 94 % av de unge Barnehagelærerne i jobb. Dette viser at det er stor etterspørsel etter dem.
Arbeidssted | Beskrivelse | Prosentandel av Barnehagelærere |
---|---|---|
Kommunale barnehager | Offentlige barnehager drevet av kommunen. | Approx. 60% |
Private barnehager | Barnehager drevet av private enheter. | Approx. 30% |
Skolefritidsordninger | Barnehageaktiviteter knyttet til skoler. | Approx. 5% |
Selvstendige barnehager | Uavhengige barnehager drevet av enkeltpersoner eller små grupper. | Approx. 5% |
Oslo ser en økning i barnehagebarn med minoritetsbakgrunn. Regjeringen vil øke antallet Barnehagelærere. Dette betyr at det vil være mange spennende jobber i fremtiden.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for barnehagelærere er dynamisk og aktivt. Samhandling med barn gir glede, men det er også utfordringer. Det er viktig å kjenne til både positive og negative sider for å skape det beste for lærerne.
Utfordringer i Barnehagelærer-yrket
Barnehagelærere møter flere utfordringer. Høy arbeidsbelastning og å håndtere konflikter er viktige. Administrativt arbeid og tilpasning til ulike situasjoner tar tid.
Dette øker risikoen for sykdom og psykiske belastninger. Det er mer enn i mange andre bransjer.
Fordeler med Barnehagelærer-yrket
Yrket har også mange fordeler. Å se barns utvikling og trivsel er givende. Godt arbeidsmiljø og samarbeid mellom kolleger skaper et positivt klima.
Virksomheter med bedre arbeidsmiljø ser mindre sykefravær. Eid barnehage fikk sykefraværet ned fra 20 prosent til 7 prosent.
Work-life balance for Barnehagelærer
Fleksibilitet i arbeidsplaner hjelper til med bedre work-life balance. Samarbeid mellom ledelse og kolleger er nøkkelen til et godt arbeidsmiljø. Det er viktig å ha tid for både arbeid og privatliv.
Barnehager med god bedriftshelsetjeneste utvikler tiltak for helse og sikkerhet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Geografisk spredning påvirker tilgjengelighet for lærere og familier. Barnehager i ulike områder har forskjellige behov. Det er viktig at alle følger de samme arbeidsmiljøkravene, uavhengig av hvor de er.
Myter og fakta om Barnehagelærer-yrket
Det er mange myter om Barnehagelærer. En vanlig myte er at de bare passer på barn. Men, deres jobb er mye mer komplisert.
De trenger god pedagogisk kompetanse. De må også planlegge og evaluere aktiviteter for barn.
I 1972 var 45% av kvinner i arbeid. I 2007 var det nesten 70%. Dette skyldes barnehager.
Barnehager har gjort det mulig for flere foreldre å jobbe. Det har hjulpet norsk økonomi.
Antallet menn i barnehagene økte fra 2004 til 2007. Det ble 1596 flere, inkludert 1092 assistenter. Det er en økning på 70%.
Det viser at flere menn tar på seg barnehagelærer-roller. Det utfordrer myter om kjønnsroller i utdanningssektoren.
Men, det er utfordringer med å få flere menn i stillinger. Kulturelle oppfatninger og lave lønninger er barrierer. Det er viktig å finne måter å rekruttere og opplære mannlige barnehagelærere på.
Myte | Fakta |
---|---|
Barnehagelærere bare passer på barn. | Barnehagelærere planlegger og evaluerer læringsaktiviteter for barn. |
Yrket er ikke likestilt. | Norge jobber aktivt for å øke antall menn i barnehager. |
Kompetanse er ikke viktig i barnehagen. | Erfaring og kunnskap er kritiske for å oppnå kvalitet i barnehagene. |
Barnehagelærer lønn – Hvor mye tjener en Barnehagelærer?
Lønnen til en barnehagelærer varierer. Det er mange faktorer som spiller inn. Disse inkluderer erfaring, arbeidsplass og spesialisering. Det er også forskjeller mellom offentlig og privat sektor.
Generelt er lønnen basert på utdanningsnivå og avtaler. Disse avtalene varierer innen sektoren.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Her er en oversikt over løn for barnehagelærere:
Kategori | Årlig Lønn |
---|---|
Startlønn for nyutdannet | 430,000 kroner |
Gjennomsnittslønn for 2 års utdanning | 450,000 kroner |
Gjennomsnittslønn for 4 års utdanning (Bachelor) | 580,000 kroner |
Erfaren barnehagelærer (10+ år) | 650,000 kroner |
Gjennomsnittslønn totalt | 500,000 kroner |
Faktorer som påvirker lønnen (erfaring, sted, spesialisering)
Lønnen til barnehagelærere påvirkes av erfaring. Mer erfarne lærere tjener mer. Geografiske forskjeller spiller også en rolle.
Barnehagelærere i store byer som Oslo tjener mer. Dette skyldes høyere levekostnader. Spesialisering innen ulike områder kan også øke økonomisk kompensasjon.
Startlønn for Barnehagelærer
Startlønnen for nyutdannet barnehagelærer er typisk 430,000 kroner årlig. Lønnen kan variere avhengig av arbeidsplass og ansettelsesforhold.
Gjennomsnittlønn for Barnehagelærer
Gjennomsnittslønnen for barnehagelærere med bachelor er omtrent 580,000 kroner årlig. Fagforeninger og tariffer sikrer rettferdige lønnsforhold. Politiske initiativer har også hjulpet til med å øke lønnen.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Barnehagelærer
For å bli en god Barnehagelærer, må du utvikle viktige egenskaper. Samarbeid, kreativitet og tydelig kommunikasjon er nøkkelen. Disse hjelper til å skape en god læringsatmosfære for barn.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Barnehagelærer
Det er viktig å kunne:
- Jobbe i team og samarbeide med kolleger.
- Skape engasjerende læringsopplegg.
- Håndtere konflikter og bistå barn i sosialt samspill.
- Implementere førstehjelpskunnskap i ulike situasjoner.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Karrieremulighetene for Barnehagelærer er mange. Med erfaring og utdanning kan du:
- Bli spesialpedagog.
- Innta lederroller, som avdelingsleder eller barnehagestyrer.
- Delta i tverrfaglige prosjekter for å utvikle barnehagetilbudet.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Barnehagelærer
Spesialisering innen spesialpedagogikk kan åpne nye dører. Videre utdanning gir muligheter til ansvarlige stillinger.
Interne karrierestiger og alternative roller for Barnehagelærer
Det er mange muligheter for karriereutvikling i barnehagesektoren. Barnehagelærer kan bli:
Rolle | Beskrivelse |
---|---|
Avdelingsleder | Ansvar for pedagogisk kvalitet og personalledelse i avdelingen. |
Barnehagestyrer | Generell ledelse av barnehagen, inkludert administrasjon og strategi. |
Spesialpedagog | Tilby spesialisert støtte til barn med ekstra behov. |
Kursleder | Holde kurs for kolleger og utvikle faglig kompetanse. |
Arbeidsmarked og etterspørsel
Barnehagelærer-yrket vokser sterkt i etterspørsel. Det er mer fokus på tidlig barndomsutvikling og læring. Dette viser at trenden ikke vil slappe av.
Nåværende behov i markedet
Det er stor etterspørsel etter barnehagelærere nå. En ny bemanningsnorm viser at det mangler 8000 førskolelærere. Dette skyldes flere barn i barnehageopplæring.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Barnehagelærer
Fremtiden ser lys ut for barnehagelærere. Etterspørselen vil fortsatt være høy. Fokus på lek og tilpasset undervisning er viktig.
Behovet for kvalitetsutdanning vil vokse. Dette vil øke konkurranse om stillinger, særdeles i byene. Flere velger å bli barnehagelærere.
År | Andel barn i barnehage (%) |
---|---|
1963 | 2% |
1980 | 20% |
2000 | 78% |
2005 | 53.9% (1-2 år) |
2010 | 78.8% (1-2 år) |
Arbeidsmarkedet og etterspørselen viser at barnehagelærere er viktige. De spiller en stor rolle i formingen av fremtidige generasjoner.
Nyttige ressurser og lenker
Det er mange gode ressurser for barnehagelærere. De hjelper med å utvikle fagkunnskapen. Fagorganisasjoner og nettverk gir støtte og økt kompetanse.
Aktuelle fagorganisasjoner for Barnehagelærer
Utdanningsforbundet er viktig for barnehagelærere. De tilbyr medlemsfordeler og faglige ressurser. Dette holder dem oppdatert på lover og regler.
Bransjenettverk og fagfora innen Barnehagelærer-yrket
«Bærepod – En bærekraftig barnehage pod» diskuterer bærekraft. ISOP tilbyr utdanning i spesialpedagogikk og helse. Faglige fora er viktige for å utveksle erfaringer.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Barnehagelærere bør kjenne til stillingsutlysninger og lønnsstatistikk. Ressursbanken til FILIORUM gir god innsikt. Det er viktig å vurdere innholdet grundig før det brukes.
Kort oppsummering av hva Barnehagelærer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Å være barnehagelærer er mer enn å passe på barn. Det er en nøkkelfaktor i deres utvikling og læring. Barnehagelærere lager grunnlaget for fremtidig utdanning gjennom lek og pedagogikk.
De skaper trygge og stimulerende miljøer. Her kan barn utforske, lære og vokse.
Viktigheten av barnehagelærerens rolle vises i samfunnet. De møter økende krav fra større grupper og lengre åpningstider. Men det er også utfordringer som høy sykefravær og et stramt budsjett.
Men arbeidsmiljøet er ofte givende. Det kommer fra relasjonene med barna.
Yrket gir også muligheter for karriereutvikling. Barnehagelærere kan spesialisere seg og påvirke barnas liv. En karriere som barnehagelærer er en reise full av læring og innflytelse.
FAQ
Hva kreves for å bli barnehagelærer?
Hva er typiske arbeidsoppgaver for en barnehagelærer?
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for en barnehagelærer?
Hva er lønn for barnehagelærere?
Hvilke verktøy bruker barnehagelærere i sitt arbeid?
Hvem samarbeider barnehagelærere med?
Hva er sjansene for å få jobb som barnehagelærer?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for barnehagelærere?
Hva er fordelene med å være barnehagelærer?
Hvilke myter eksisterer om barnehagelæreryrket?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagelaerer
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/barnehagelaerer_0
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/dette-tjener-en-barnehagelaerer
- https://no.wikipedia.org/wiki/Barnehagelærer
- https://www.oslomet.no/studier/lui/barnehagelerer
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/laerer-eller-barnehagelaerer-hva-skal-du-bli
- https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-barnehage/analyser/fakta-om-barnehager/tall-om-barnehagen/
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehageloven-bemanning-foreldreopproret/ny-veileder-om-bemanning-i-barnehagene-ma-klargjore-hva-som-er-lovbrudd/418930
- https://www.barnehage.no/samspill-sprak/det-har-blitt-mer-lek-pa-tvers-av-sprak-og-alder/244067
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-barnehagepedagogikk/barnehagelaerere-etter-barnehagefilm-vi-har-mistet-noe-av-roen-som-trengs-til-leken/179866
- https://kunnskap.no/voksne/56-norskplussarbeid_barnehage_bm.html
- https://snl.no/barnehagelærer
- https://www.studentum.no/karriereguiden/slik-blir-du-barnehagelaerer-23193
- https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/ovrige-tema/rammeplanen-og-digitale-verktoy-i-barnehagen/
- https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/struktur-og-forutsigbarhet-i-det-digitale-laringsmiljoet/pedagogiske-og-digitale-verktoy/?depth=0
- https://www.barnehage.no/digitale-verktoy-uis/man-bor-tenke-noye-igjennom-hvilke-apper-man-bruker-sammen-med-barna/241032
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2727542/ORG917, Strand-Brunvatne, Gunn.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.forskningsradet.no/siteassets/publikasjoner/1254026324790.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-590/KAPITTEL_7-1
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidstid-arbeidstidsavtale-barnehagelaerer/to-av-tre-barnehagelaerere-jobber-pa-fritiden/370738
- https://www.pbl.no/tariff/lonn-og-tariff/hovedavtale-og-hovedtariffavtale/
- https://utdanning.no/utdanningsoversikt/barnehagelaererutdanning
- https://www.hvl.no/studier/studieprogram/barnehagelaererutdanning/
- https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/hvor-jobber-barnehagelaererne
- https://www.rights.no/2023/01/10-000-ukvalifiserte-innvandrere-jobber-i-landets-barnehager/
- https://www.arbeidsmiljoportalen.no/bransje/barnehage/
- https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/byggesak/veiledning-til-dokumentasjonskrav-ved-soknad-om-arbeidstilsynets-samtykke/krav-til-fysisk-arbeidsmiljo-i-barnehager/
- https://www.regjeringen.no/link/0832321252a74b5f928e5f87517387f8.aspx?id=2251904
- https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6053
- https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/nho/barnehager/
- https://opplysende.no/hva-tjener-en-barnehagelaerer/
- https://fus.no/fus-bloggen/det-er-dine-personlige-egenskaper-som-teller
- https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/disse-ferdighetene-trenger-du-fremtidens-arbeidsliv
- https://dragons.no/trinn-for-trinn-guide-til-a-finne-jobb-i-en-barnehage/
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/barnehagelarere–fra-mangel-til-overskudd/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-16-2001-2002-/id195517/?ch=18
- https://www.regjeringen.no/contentassets/2ae51628f0af494db54b1770e53e0ae7/utdanning_kompetanse_materie_2.pdf
- https://www.uis.no/nb/forskning/filiorum-senter-for-barnehageforskning/ressurser-for-barnehagen
- https://libguides.uia.no/c.php?g=430914&p=4992405
- https://barnehagefolk.no/bf2024_2_artikkel1.asp
- https://www.barnehage.no/barnehagelaerer-podcast/fant-fem-grunner-til-at-barnehagelaerere-velger-a-bli-i-yrket/131649