Barne- og ungdomsbibliotekarer skaper magiske verdener for unge lesere. De former unge sinn og sprer leseglede. Dette yrket blander kreativitet, kunnskap og pedagogiske evner på en unik måte.
Norge tilbyr mange muligheter innen barnebokformidling og lesefremming. Bibliotekarer for barn og unge jobber i folkebibliotek og skolebibliotek. De arrangerer høytlesning og kreative workshops for å styrke leseferdigheter.
Bibliotekundervisning er en viktig del av jobben. De hjelper unge å finne pålitelige kilder i informasjonsstrømmen. Mindre kommunebibliotek har i snitt 3,85 årsverk.
Vil du vite mer om å bli barne- og ungdomsbibliotekar? Vi ser nærmere på kravene, arbeidsoppgavene og jobbmulighetene. Du får innsikt i utdanning, lønn og hverdagen i dette spennende yrket.
Hva er en Barne- og ungdomsbibliotekar?
En barne- og ungdomsbibliotekar skaper leselyst hos unge. De formidler litteratur og informasjon tilpasset barn og ungdom. Deres innsats er viktig for å forme morgendagens lesere.
Nøkkeloppgaver og kompetanse
Barne- og ungdomsbibliotekarer har mange spennende oppgaver:
- Organisere lesestimulerende arrangementer
- Veilede i bruk av digitale ferdigheter og kildekritikk
- Samarbeide med skoler og barnehager om litteraturformidling
- Kuratere og anbefale alderstilpasset litteratur
De må kjenne barne- og ungdomslitteratur godt. Gode pedagogiske evner er også viktig. Digital kompetanse er nødvendig for å lykkes.
Internasjonal betydning
Norske barne- og ungdomsbibliotekarer er anerkjent verden over. Tone Larssen Rogne fra Sølvberget bidro til nye retningslinjer for bibliotek.
«Norske bibliotek er sterke på å teste nye former for kommunikasjon og samarbeid. Andre land kan lære av våre erfaringer,» sier Rogne.
Gjennom IFLA fremmer norske fagfolk tilgang til informasjon og livslang læring. Dette viser yrkets betydning for samfunnsutviklingen.
Quick faktaboks om Barne- og ungdomsbibliotekar
Barne- og ungdomsbibliotekarer fremmer lesing og informasjonskompetanse blant unge. De jobber i folkebibliotek, skolebibliotek og barneavdelinger i større bibliotek. Deres rolle er avgjørende for å inspirere unge lesere.
Denne rollen krever vanligvis en bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Nøkkeloppgaver omfatter litteraturformidling og arrangement av aktiviteter for barn og unge. De samarbeider også tett med skoler og barnehager.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanning | Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap |
Arbeidssteder | Folkebibliotek, skolebibliotek, barneavdelinger |
Hovedoppgaver | Litteraturformidling, arrangementer, samarbeid |
Viktige egenskaper | Kreativitet, formidlingsevne, interesse for barne- og ungdomslitteratur |
Barne- og ungdomsbibliotekarer må mestre ulike studieteknikker for å hjelpe unge lesere. De lærer bort kildekritikk og utvikler informasjonskompetanse hos barn og unge. Dette yrket krever fagkunnskap, kreativitet og evne til å engasjere.
Video av Barne- og ungdomsbibliotekar i arbeid
Barne- og ungdomsbibliotekarer har en mangfoldig rolle i samfunnet. De fremmer lesing og bibliotekundervisning for barn. Dette støtter barns utvikling og læring.
Barne- og ungdomsbibliotekarens betydning
Disse bibliotekarene er nøkkelspillere for unges leseferdigheter og informasjonskompetanse. Dette er viktig da lesing blant unge synker. En studie viser at 41% av 10.-klassinger sjelden leser bøker.
Bibliotekarer iverksetter innovative tiltak mot denne trenden. Årstad Videregående Skole innførte 20 minutter daglig lesing for alle elever. Slike initiativ skaper leseglede og styrker unges leseferdigheter.
Tiltak | Resultat |
---|---|
Daglig lesing på skolen | Økt leseengasjement |
Bibliotekundervisning | Forbedret informasjonskompetanse |
Lesefremmende arrangementer | Stimulert leseinteresse |
Barne- og ungdomsbibliotekarer skaper trygge læringsmiljøer og stimulerer kreativitet. De bygger en lesende og kritisk tenkende generasjon. Dette er avgjørende for samfunnets fremtid.
Hva gjør en Barne- og ungdomsbibliotekar?
Barne- og ungdomsbibliotekarer har varierte og spennende arbeidsoppgaver. De inspirerer barn og unge til lesing og læring. Deres jobb er både viktig og givende.
Typiske arbeidsoppgaver
Barnebokformidling er en sentral del av jobben. Dette innebærer å presentere bøker for barn på en engasjerende måte. Bibliotekaren organiserer også arrangementer som fortellerstunder og forfattermøter.
Lesefremmende arbeid står i fokus. Målet er å øke leseglede og leseferdigheter hos unge.
Daglig rutine
En vanlig dag kan inneholde skrankevakt. Her hjelper bibliotekaren besøkende med å finne bøker og svarer på spørsmål. Bokpresentasjoner og veiledning i informasjonssøk er også vanlige oppgaver.
Bibliotekaren jobber stadig med å forbedre boksamlingen for barn og unge. Dette sikrer at utvalget er oppdatert og interessant.
Spesialoppgaver
Bibliotekundervisning er en viktig del av jobben. Dette kan innebære å lære skoleklasser om informasjonssøk og kildekritikk. Bibliotekaren kan også utvikle leseprosjekter og arrangere litteraturfestivaler for barn.
Samarbeid med skoler om leseopplæring er en annen sentral oppgave. Dette styrker båndene mellom bibliotek og utdanningsinstitusjoner.
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Barne- og ungdomsbibliotekaren har ansvar for innkjøp av relevant litteratur. De lager utstillinger for å fremheve bøker og temaer. Oppdatering av sosiale medier er også en del av jobben.
Denne karrieren passer for de som elsker litteratur og arbeid med unge. Lønnen er basert på gjeldende avtaleverk, og det finnes muligheter for fast 100% stilling.
Verktøy og utstyr de bruker
Barne- og ungdomsbibliotekarer bruker mange verktøy i sitt arbeid. Disse spenner fra tradisjonelle til digitale løsninger. De krever både informasjonskompetanse og digitale ferdigheter.
Biblioteksystemer som Bibliofil er sentrale i arbeidet. De brukes til å katalogisere, låne ut og holde oversikt over samlingen. Digitale databaser og søkemotorer hjelper med å finne informasjon raskt.
Mange bibliotekarer bruker interaktive tavler og nettbrett for formidling. Dette engasjerer barn og unge på en spennende måte. Sosiale medier er viktig for markedsføring og kommunikasjon med brukerne.
Bøker, tidsskrifter og utstillingsmaterialer er fortsatt viktige verktøy. Disse kombineres ofte med digitale ressurser. Sammen skaper de en rik læringsopplevelse for brukerne.
- 72% av skolebiblioteker har innovert sin formidling av litteratur
- Elektroniske informasjonskilder inkluderer åpne og betalte databaser
- Samarbeid mellom bibliotekarer og lærere er viktig for vellykket integrering av biblioteket i skolen
God bruk av skolebiblioteket øker elevenes læringsutbytte. Dette viser hvor viktig det er at bibliotekarer mestrer alle verktøy. Både tradisjonelle og moderne løsninger spiller en rolle.
Hvem Barne- og ungdomsbibliotekar samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Barne- og ungdomsbibliotekarer har et bredt nettverk av partnere. De jobber tett med andre bibliotekansatte for å skape gode tilbud. Lærere og barnehagepedagoger er viktige i det lesefremmende arbeidet.
Forfattere og illustratører inviteres ofte til biblioteket. De holder foredrag eller workshops for barna. Dette gir unge lesere en sjanse til å møte skaperne bak bøkene.
Kulturinstitusjoner og lokale organisasjoner er også viktige partnere. Steinkjer bibliotek samarbeider med Kulturscenen Vårt hjem og Fredrikkes Restaurant. De har også arrangert panelsamtaler om barnefattigdom med NAV, Redd Barna og Røde Kors.
Foreldre og ungdomsgrupper bidrar med innspill til bokvalg og arrangementer. Forlag hjelper bibliotekarer å holde seg oppdatert på nye utgivelser. De informerer også om trender innen barne- og ungdomslitteratur.
Gjennom samarbeid skaper bibliotekarer et mangfoldig tilbud. Dette fremmer leseglede og læring blant barn og unge.
Arbeidstider for Barne- og ungdomsbibliotekar
Barne- og ungdomsbibliotekarer har varierte arbeidstider. De jobber på dagtid, kveld og i helger. En typisk arbeidsuke kan ha en kveldsvakt og jobb hver fjerde lørdag.
Turnusordninger er vanlige i yrket. Disse kan inkludere:
- Dagvakter fra 08:00 til 16:00
- Kveldsvakter fra 12:00 til 20:00
- Lørdagsvakter fra 10:00 til 15:00
- Enkelte søndagsvakter og helligdager
Fleksibilitet er nødvendig for å møte behovene til skoler og barnehager. Barne- og ungdomsbibliotekarer må ofte tilpasse seg arrangementer utenfor vanlig arbeidstid.
Noen stillinger kan kreve en fast kveldsvakt i uken. Dette gjør det mulig å nå barn som besøker biblioteket etter skoletid.
Vakttype | Typisk tidsrom | Frekvens |
---|---|---|
Dagvakt | 08:00 – 16:00 | Flere ganger i uken |
Kveldsvakt | 12:00 – 20:00 | 1-2 ganger i uken |
Lørdagsvakt | 10:00 – 15:00 | Hver 4. lørdag |
Søndagsvakt | 12:00 – 16:00 | Noen ganger i året |
Arbeidstidene kan variere mellom ulike bibliotek og kommuner. Sjekk de spesifikke arbeidstidene for hver stilling når du søker jobb.
Hvordan bli Barne- og ungdomsbibliotekar?
Barne- og ungdomsbibliotekarer trenger spesifikk utdanning og kompetanse. De spiller en viktig rolle for lesing og læring blant unge. La oss se på de viktigste trinnene for å bli en.
Utdanningskrav
Du trenger vanligvis en bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Noen universiteter tilbyr spesialiserte programmer innen barne- og ungdomsbibliotektjenester. En grad i pedagogikk eller litteraturvitenskap med tilleggsutdanning i bibliotekfag kan også være aktuelt.
Studieløp
Et typisk studieløp inkluderer emner som:
- Barnelitteratur
- Digital formidling
- Informasjonsteknologi
- Pedagogikk
- Bibliotekadministrasjon
Praksis i bibliotek er ofte en del av utdanningen. Dette gir verdifull erfaring og innsikt i yrket. God studieteknikk er viktig for å lykkes med utdanningen.
Relevante kurs og videreutdanning
Etter grunnutdanningen kan du ta kurs for å styrke din kompetanse. Aktuelle områder kan være:
- Leseopplæring
- Digitale medier
- Arrangementsplanlegging
- Spesialpedagogikk
Disse kursene kan øke dine jobbmuligheter. De hjelper deg å holde deg oppdatert i et felt i stadig endring.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Utover formell utdanning, er det viktig å ha:
- God digital kompetanse
- Sterk interesse for barn og unges utvikling
- Evne til å kommunisere med ulike aldersgrupper
- Kreativitet i formidling av litteratur og kunnskap
Med riktig utdanning kan du starte en spennende karriere som barne- og ungdomsbibliotekar. Du kan inspirere unge lesere og bidra til deres læring og utvikling.
Hvor jobber en Barne- og ungdomsbibliotekar?
Barne- og ungdomsbibliotekarer har mange spennende jobbmuligheter i Norge. De fleste stillinger er i offentlig sektor. Noen muligheter finnes også i private virksomheter.
Offentlige arbeidsplasser
Folkebibliotek er en vanlig arbeidsplass for barne- og ungdomsbibliotekarer. De kan jobbe i barneavdelinger eller med ungdomstilbud. Skolebibliotek er også viktige arbeidsplasser.
Større kommuner som Moss og Sarpsborg har ofte flere stillinger innen feltet. Dette gjelder både grunnskoler og videregående skoler.
Private muligheter
Noen barne- og ungdomsbibliotekarer jobber i private skoler eller spesialiserte barnekulturinstitusjoner. Bokhandler med fokus på barnelitteratur kan også være aktuelt.
Vitensenteret Inspiria Science Center i Sarpsborg er et spennende eksempel. Her kan bibliotekarer formidle kunnskap til barn og unge.
Selvstendige oppdrag
Noen barne- og ungdomsbibliotekarer jobber som selvstendig næringsdrivende. De tilbyr tjenester innen litteraturformidling og leseopplæring. Noen arrangerer også kulturarrangementer for barn og unge.
Arbeidssted | Eksempler |
---|---|
Offentlig sektor | Folkebibliotek, skolebibliotek, barneavdelinger i større bibliotek |
Privat sektor | Private skoler, bokhandler, vitensenter |
Selvstendig | Konsulent innen litteraturformidling, leseopplæring |
Barne- og ungdomsbibliotekarer fremmer leseglede og kulturformidling for unge. De skaper gode læringsmiljøer for barn og unge. Deres arbeid stimulerer kreativitet og nysgjerrighet hos de unge.
Arbeidsmiljø
Barne- og ungdomsbibliotekarer jobber i et levende miljø. De formidler kunnskap og samhandler med unge lesere. Deres rolle er viktig for å inspirere barns leseglede.
Utfordringer i yrket
En utfordring er å holde seg oppdatert på ny teknologi og litteratur. Begrensede ressurser gjør dette krevende.
Bibliotekarene må være kreative for å engasjere unge lesere. De trenger innovative metoder for å nå fram.
Fordeler med yrket
En stor fordel er muligheten til å inspirere unge lesere. Bibliotekarene kan se direkte resultater av sitt arbeid.
Gjennom bibliotekundervisning kan de forme fremtidens lesevaner. Dette gir en sterk følelse av mening i jobben.
Work-life balance
Arbeidstidene kan påvirke balansen mellom jobb og fritid. Kvelds- og helgearbeid er ofte nødvendig.
Randaberg bibliotek har en turnusplan med ettermiddags- og lørdagsarbeid. Dette kan være utfordrende, men gir også fleksibilitet i hverdagen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobber finnes over hele landet, med flest i byområder. I mindre kommuner som Randaberg er det færre stillinger.
Kulturenheten i Randaberg har 11 årsverk totalt. Biblioteket utgjør en del av dette.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanningskrav | Treårig universitets-/høyskoleutdanning |
Språkferdigheter | God norsk muntlig og skriftlig |
Ønsket erfaring | Arbeid med barn og unge, publikumsarbeid |
Arbeidstid | Inkluderer kvelder og helger |
Fordeler | Pensjons- og forsikringsordning, gratis svømmehall |
Myter og fakta om Barne- og ungdomsbibliotekar-yrket
Barne- og ungdomsbibliotekar-yrket er ofte misforstått. Mange tror jobben bare handler om å lese bøker og være stille. Sannheten er at yrket er både spennende og utfordrende.
En vanlig myte er at yrket er lite teknologisk. Faktisk bruker bibliotekarer mye avansert teknologi. De hjelper unge med å navigere i den digitale verden.
Bibliotekarer er ikke passive bokvakter. De er aktive formidlere og arrangører. De planlegger events, holder kurs og fremmer leselyst på kreative måter.
Bibliotekarer spiller en viktig rolle i samarbeidet mellom biblioteker og skoler. Lærere har ofte tradisjonelle oppfatninger av bibliotekarer. Dette kan hindre effektivt samarbeid og viser behovet for å bryte ned myter.
Yrket krever bred kompetanse innen pedagogikk, teknologi og litteratur. Bibliotekarer må balansere mellom å se barn som fremtidige voksne og som individer med egne meninger.
Barne- og ungdomsbibliotekarer fremmer digital kompetanse og kritisk tenkning blant unge. De er veiledere i informasjonssamfunnet, ikke bare bokformidlere. Deres rolle er viktig for å utvikle unges ferdigheter.
Barne- og ungdomsbibliotekar lønn – Hvor mye tjener en Barne- og ungdomsbibliotekar?
Lønnen for barne- og ungdomsbibliotekarer varierer basert på flere faktorer. Utdanning, erfaring og arbeidssted påvirker lønnsnivået. Disse elementene avgjør hvor mye en bibliotekar kan tjene.
Typisk lønnsnivå
Gjennomsnittslønnen for barne- og ungdomsbibliotekarer er mellom 450 000 og 550 000 kroner årlig. Ansiennitet og spesialisering kan påvirke dette beløpet.
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring er en viktig faktor for lønnsnivået. Ansiennitet kan gi betydelige lønnsøkninger over tid.
Geografisk plassering spiller også en rolle. Lønninger kan variere mellom ulike kommuner og regioner.
Spesialisering, som digital formidling, kan gi ekstra lønnsfordeler. Dette viser viktigheten av å utvikle spesifikke ferdigheter.
Startlønn
Nyutdannede barne- og ungdomsbibliotekarer starter ofte med 400 000 til 450 000 kroner årlig. Arbeidssted og spesifikke kvalifikasjoner kan påvirke startlønnen.
Tilleggsutdanning og lønn
Videreutdanning kan øke lønnen betydelig. Bibliotekarer med tilleggsutdannelse kan få opptil 40 000 kroner mer årlig.
Dette viser hvor viktig det er å fortsette å lære i dette yrket. Faglig utvikling kan gi bedre lønnsmuligheter.
Erfaring | Gjennomsnittlig årslønn |
---|---|
Nyutdannet | 400 000 – 450 000 kr |
5-10 års erfaring | 450 000 – 500 000 kr |
Over 10 års erfaring | 500 000 – 550 000 kr |
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Barne- og ungdomsbibliotekar
Barne- og ungdomsbibliotekarer fremmer leselyst og litteraturformidling. De trenger en unik kombinasjon av personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Denne jobben krever engasjement og kreativitet.
Faglige ferdigheter for suksess
En dyktig bibliotekar må ha solid litteraturkunnskap og pedagogisk innsikt. Digitale ferdigheter er avgjørende i dagens bibliotekverden. Kjennskap til Lesersørvis og Canva er ofte et krav.
Flytende norsk, både muntlig og skriftlig, er viktig. Det sikrer god kommunikasjon med barn og unge.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Yrket tilbyr mange spennende muligheter for vekst og spesialisering. Med erfaring kan man avansere til lederstillinger i større bibliotek. Man kan også ta roller innen utdanningssektoren.
Videreutdanning åpner dører til stillinger innen bibliotekledelse. Det kan også føre til spesialiserte områder som barnekulturformidling.
Spesialisering og avansement
Det finnes muligheter for spesialisering innen digital formidling eller barnekultur. Disse spesialiseringene kan føre til avanserte stillinger og økt ansvar.
Alternative karriereveier
Kompetansen som barne- og ungdomsbibliotekar er verdifull i andre sektorer. Noen velger roller innen forlagsbransjen eller kulturadministrasjon. Andre går inn i pedagogisk rådgivning.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for barne- og ungdomsbibliotekarer i Norge viser positive trender. Fokuset på tidlig leseopplæring og digital kompetanse øker. Dette skaper stabil etterspørsel etter fagfolk som driver lesefremmende arbeid.
Nåværende behov i markedet
Dagens arbeidsmarked for barne- og ungdomsbibliotekarer er stabilt. En nylig utlyst stilling i Oslo kommune viser dette tydelig.
Detaljer | Informasjon |
---|---|
Stillingstittel | Barne- og ungdomsbibliotekar |
Stillingstype | Vikariat (100%) |
Varighet | 01.11.2024 – 31.03.2025 |
Utdanningskrav | Bachelor i bibliotekfag eller lignende |
Språkkrav | Norsk nivå B2 |
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lovende ut for barne- og ungdomsbibliotekarer. Oslo Arbeiderpartis Bystyreprogram 2019-2023 vektlegger tidlig språkutvikling og lesekompetanse. Dette peker mot økt behov for fagfolk i biblioteker, skoler og barnehager.
Trender i yrket inkluderer:
- Økt bruk av teknologi i formidling
- Tettere samarbeid med utdanningsinstitusjoner
- Fokus på biblioteket som arena for kreativ læring
Disse utviklingene lover godt for barne- og ungdomsbibliotekarer. De som tilpasser seg og utvikler sine ferdigheter, vil møte spennende muligheter.
Nyttige ressurser og lenker
For fremtidige barne- og ungdomsbibliotekarer finnes det mange nyttige ressurser. Disse kan hjelpe med utdanning, lønn og jobbmuligheter. La oss utforske noen viktige kilder.
Fagorganisasjoner
Bibliotekarforbundet og Norsk Bibliotekforening er sentrale organisasjoner for bibliotekarer. De tilbyr faglig støtte og nettverksbygging. Du får også oppdatert informasjon om yrket.
Bransjenettverk og fagfora
Barnebokforum og Skolebibliotekarforeningen i Norge er viktige arenaer for faglig utvikling. Her kan du dele erfaringer med andre. Du holder deg også oppdatert på trender innen barne- og ungdomslitteratur.
Offisielle kilder
For utdanningsinformasjon, sjekk nettsidene til OsloMet og Universitetet i Tromsø. NAV.no og Bibliotekarforbundet.no gir oppdatert lønnsstatistikk. De tilbyr også stillingsutlysninger for bibliotekarer.
Ressurs | Beskrivelse | Nettside |
---|---|---|
Bibliotekarforbundet | Fagorganisasjon for bibliotekarer | bibliotekarforbundet.no |
Norsk Bibliotekforening | Interesseorganisasjon for bibliotek | norskbibliotekforening.no |
OsloMet | Tilbyr bibliotekarutdanning | oslomet.no |
NAV | Lønnsstatistikk og stillingsutlysninger | nav.no |
For mer om samarbeid mellom skoler og bibliotek, se publikasjonen med ISBN 978-82-7649-067-1. Den gir verdifulle innsikter om gode skolebibliotek. Du lærer hvordan de kan fremme læring og lesestimulering.
Bibliotekaryrket er i stadig endring. Digitaliseringen påvirker bibliotekenes rolle. Det er også økt fokus på åpen tilgang til kunnskap.
Bruk disse ressursene for å holde deg oppdatert. De vil hjelpe deg å styrke din karriere som barne- og ungdomsbibliotekar.
Kort oppsummering av hva Barne- og ungdomsbibliotekar innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Barne- og ungdomsbibliotekarer former unge sinn gjennom lesing og bibliotekundervisning. De bruker kunnskap om litteratur, pedagogikk og teknologi for å skape spennende læringsmiljøer. Forskning viser at yrket endrer seg med mer fokus på formidling.
Endringer i folkebibliotekloven understreker yrkets betydning. Disse bibliotekarene hjelper unge med å utvikle kritisk tenkning og digital kompetanse. De gjør biblioteket til et sted for livslang læring og kultur.
Yrket byr på mange muligheter. Stillingsannonser vektlegger nå personlige egenskaper og bred kompetanse. Dette åpner for kreativt arbeid og faglig utvikling.
Barne- og ungdomsbibliotekarer kan spesialisere seg innen digital formidling eller arrangementsplanlegging. De kan også fokusere på pedagogisk virksomhet. Dette gir rom for personlig vekst i en spennende bransje.
FAQ
Hva gjør en barne- og ungdomsbibliotekar?
Hvilken utdanning kreves for å bli barne- og ungdomsbibliotekar?
Hvor mye tjener en barne- og ungdomsbibliotekar?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en barne- og ungdomsbibliotekar?
Hvor kan en barne- og ungdomsbibliotekar jobbe?
Hva slags verktøy og utstyr bruker en barne- og ungdomsbibliotekar?
Hva er fremtidsutsiktene for yrket barne- og ungdomsbibliotekar?
Hvordan bidrar barne- og ungdomsbibliotekarer til samfunnet?
Hvilke utfordringer møter barne- og ungdomsbibliotekarer i sitt arbeid?
Finnes det videreutdanningsmuligheter for barne- og ungdomsbibliotekarer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bibliotekar
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1022428
- https://jobbsafari.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-2828852
- https://www.fagforbundet.no/a/367644/nb/skko/nyhetsbrev-/ny-internasjonale-retningslinjer-for-barne–og-ungdomsbibliotek/
- https://bibliotekutvikling.no/kompetansebank/lessons/bli-kjent-med-bokstart/
- https://bibliotekutvikling.no/content/uploads/sites/11/2020/11/Biblioteket-som-samskaper.pdf
- https://www.tromsfylke.no/fylkesbiblioteket/bibliotek/moter-kurs-og-kompetanseheving/barne-og-ungdomsbokforum/
- https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2024/slik-kan-skulebiblioteket-vere-ein-ressurs-i-leseopplaringa/
- https://bibliotekutvikling.no/kompetansebank/lessons/prototyp/
- https://jobbsafari.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-8119906
- https://karriere.no/jobb/er-du-var-nye-barne-og-ungdomsbibliotekar-4696013
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/398100
- https://www.uis.no/sites/default/files/inline-images/xhfhUpwgWeBZc0XXT6SueTBLY6Ff6TNXZln2CRL9I50GyORJWK.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3160097/397.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/135055/112e.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.steinkjer24.no/nyheter/i/47kjyV/dette-er-vaarens-program-paa-biblioteket
- https://www.bibforb.no/wp-content/uploads/2021/03/Bibliotekaren-2013-11.pdf
- https://karriere.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-4202985
- https://jobbsafari.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-6705610
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1568655
- https://karriere.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-3218680
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2170465
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/805524
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1986545
- https://jobbsafari.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-420816
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/628777
- https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:724389/FULLTEXT01.pdf
- https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8910661/file/8910726.pdf
- http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1445994/FULLTEXT01.pdf
- https://bibliotekutvikling.no/content/uploads/sites/3/2023/02/STATUSRAPPORT-2022-Aktiv-formidling-Deichman.pdf
- https://www.bibforb.no/wp-content/uploads/2022/04/bibliotekaren-01-2022-web.pdf
- https://jobbsafari.no/jobb/barne-og-ungdomsbibliotekar-516266
- https://app.jobbe.ai/stillinger/c29d16f8-4458-414a-93ee-2f91f61c2746
- https://res.cloudinary.com/arbeiderpartiet/image/upload/v1/ievv_filestore/ccffec23f4e7454bbbbde8b0753c176121738298d8e14e01b40686130f85ba41
- https://press.nordicopenaccess.no/cdf/catalog/download/20/74/329?inline=1
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52348/1/Aslaksen_master.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/6920/Bjorklund.pdf?sequence=2&isAllowed=y