Over 130 høyt kvalifiserte utviklere og arkitekter jobber i Bouvets systemutviklingsmiljø i Trondheim. Dette viser den økende etterspørselen etter AR/VR-utviklere i Norge. AR og VR-teknologier endrer hvordan vi samhandler med digital informasjon.
AR/VR-utviklere er ettertraktede spesialister som lager innovative løsninger innen spill, visualiseringer og treningssimulatorer. De bruker verktøy som Unity og Unreal Engine. Deres kompetanse omfatter 3D-modellering, kybernetikk og AI/maskinlæring.
La oss utforske utdanningsveier, lønnsforhold og daglige arbeidsoppgaver for AR/VR-utviklere. Vi ser også på fremtidige jobbmuligheter i dette spennende feltet. Her finner du verdifull innsikt for din karriere.
Hva er en AR/VR-utvikler?
En AR/VR-utvikler skaper interaktive digitale opplevelser. De kombinerer programmering med kreativ tenkning. Disse ekspertene lager virtuelle verdener og utvidet virkelighet.
Nøkkelferdigheter og arbeidsområder
AR/VR-utviklere jobber med avansert teknologi og programvare. De bruker C, C# og C++ for å bygge virtuelle miljøer. Ferdigheter i spillutvikling og sanntidsgrafikk er viktige.
- 3D-modellering og animasjon
- Brukergrensesnittdesign
- Spillmotorer som Unity
- Brukervennlighet og interaksjonsdesign
Disse utviklerne skaper oppslukende opplevelser for ulike bransjer. De jobber i underholdning, utdanning og helsevesen. Teamarbeid og god kommunikasjon er viktig.
Markedsutsikter og muligheter
AR/VR-industrien vokser raskt. Markedet forventes å øke fra 73 milliarder kroner i 2017 til 1667 milliarder i 2021. Dette gir mange jobbmuligheter for dyktige utviklere.
År | Markedsverdi (mrd. kr) | Vekst (%) |
---|---|---|
2017 | 73 | – |
2021 | 1667 | 2000+ |
AR/VR-utviklere former fremtiden for digital teknologi. De skaper innovative løsninger for opplæring og underholdning. Deres arbeid påvirker hvordan vi opplever og kommuniserer i den digitale verden.
Quick faktaboks om AR/VR-utvikler
AR/VR-utviklere lager fordypende digitale opplevelser. De bruker programmer som Unity og Unreal Engine. Disse verktøyene hjelper dem å skape nyskapende løsninger innen virtuell og utvidet virkelighet.
Utviklere i dette feltet har ofte bakgrunn fra spillutvikling eller informatikk. De trenger god kunnskap om 3D-modellering, sanntidsgrafikk og brukergrensesnittdesign. De bruker avanserte verktøy som HoloLens for å lage engasjerende virtuelle miljøer.
Ferdighet | Verktøy | Anvendelse |
---|---|---|
3D-modellering | Unity | Spillutvikling |
Sanntidsgrafikk | Unreal Engine | Arkitekturvisualisering |
UI/UX-design | HoloLens | Medisinske simuleringer |
AR/VR-utviklere tjener ofte mer enn gjennomsnittet i IT-bransjen. Dette skyldes stor etterspørsel etter eksperter på dette feltet. De bruker teknologier som HoloLens, Unity og Unreal Engine til å lage banebrytende apper.
Video av AR/VR-utvikler i arbeid
AR/VR-utviklere skaper innovative løsninger som endrer våre liv. De står i sentrum av en teknologisk revolusjon. En video viser deres fascinerende blanding av kreativitet og teknisk kunnskap.
Rolle og betydning i samfunnet
AR/VR-utviklere har en viktig rolle i mange bransjer. De lager digitale tvillinger som gir bedre innsikt i produksjonsprosesser. I helsevesenet utvikler de treningssimulatorer for leger og sykepleiere.
Arkitekter og byplanleggere bruker immersive visualiseringer skapt av AR/VR-utviklere. Disse verktøyene gir en ny dimensjon til designprosessen. De gjør det enklere å formidle ideer til kunder.
Interessen for AR- og VR-løsninger har økt kraftig, sier Pointmedia. Under pandemien skjøt bruken av digitale løsninger i været. VR brukes nå mye til opplæring, mens AR-briller hjelper feltarbeidere.
«AR- og VR-teknologiene har hatt en rask utvikling de siste årene og er nå praktisk gjennomførbare for jobbsammenheng,» sier en talsperson for Pointmedia.
Etterspørselen etter AR/VR-løsninger vokser stadig. Bruksområdene blir flere og flere. AR/VR-utviklere vil fortsette å forme vår digitale fremtid.
Hva gjør en AR/VR-utvikler?
AR/VR-utviklere lager nyskapende løsninger med 3D-modellering, spillutvikling og sanntidsgrafikk. De former morgendagens digitale opplevelser gjennom avansert teknologi.
Typiske arbeidsoppgaver
En AR/VR-utvikler har varierte oppgaver som krever kreativitet og teknisk kunnskap. De lager interaktive 3D-miljøer og brukergrensesnitt for VR-apper.
De setter også inn AR-elementer i mobilapper og forbedrer ytelsen på VR-headset.
Daglig rutine
En vanlig arbeidsdag for en AR/VR-utvikler kan se slik ut:
Tid | Aktivitet |
---|---|
09:00-11:00 | Programmering og 3D-modellering |
11:00-12:00 | Teamsmøte og prosjektoppdatering |
13:00-15:00 | Testing av brukeropplevelser |
15:00-17:00 | Feilsøking og optimalisering |
Spesialoppgaver
AR/VR-utviklere tar på seg spesialoppgaver som krever dyp teknisk innsikt. De lager skreddersydde shaders for realistisk 3D-grafikk.
De setter inn haptisk tilbakemelding i AR-apper og bruker maskinlæring for bedre brukerinteraksjon.
AR/VR-utviklere driver frem teknologisk innovasjon. De bruker sin kunnskap til å skape fengslende digitale opplevelser.
Disse opplevelsene endrer hvordan vi bruker teknologi i ulike bransjer.
Verktøy og utstyr de bruker
AR/VR-utviklere bruker avanserte verktøy i sitt arbeid. Unity og Unreal Engine er populære plattformer for å lage virtuelle opplevelser. Disse motorene lar utviklerne bygge interaktive 3D-miljøer med realistisk grafikk.
Microsoft HoloLens er viktig for å teste AR-applikasjoner. Disse AR-brillene viser hvordan virtuelle elementer passer inn i virkeligheten. HoloLens ble lansert i 2016 og er et nøkkelverktøy for AR-utviklere.
3D-modelleringsverktøy som Blender og Substance 3D Painter er også viktige. De brukes for å lage detaljerte virtuelle objekter. Disse objektene integreres deretter i AR-applikasjoner.
Verktøy | Bruksområde |
---|---|
Unity | Utvikling av interaktive 3D-miljøer |
Unreal Engine | Avansert grafikk og ytelse |
HoloLens | Testing og finjustering av AR-applikasjoner |
Blender | 3D-modellering og animasjon |
Utviklerne koder med C# og C++ for å skape funksjonalitet. Git brukes for versjonskontroll i utviklingsprosessen. Dette sikrer effektivt samarbeid og god kodeforvaltning.
Hvem AR/VR-utvikler samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
AR/VR-utviklere er kjernen i tverrfaglig samarbeid på mange felt. De skaper levende virtuelle miljøer sammen med 3D-artister. UX-designere sørger for brukervennlige grensesnitt i prosjektene.
Prosjektledere spiller en viktig rolle i AR/VR-team. De koordinerer arbeidet og holder kundeprosjekter på rett kurs. Dette sikrer effektiv fremdrift og gode resultater.
I utdanningssektoren jobber AR/VR-utviklere tett med lærere. En studie viste at VR-teknologi økte engasjement og motivasjon hos studenter. Deltakerne rapporterte bedre fokus og hukommelse sammenlignet med vanlig undervisning.
Kundeprosjekter er en sentral del av AR/VR-utviklerens arbeid. De samarbeider nært med klienter for å forstå behov og lage skreddersydde løsninger. Dette sikrer at sluttproduktet møter kundens forventninger.
En masteroppgave fra 2020 undersøkte næringssamarbeid i helsesektoren. Den viste at tverrfaglig kompetanse er avgjørende for innovasjon på sykehus. AR/VR-utviklere bidrar til denne viktige utviklingen.
Samarbeidspartner | Rolle i AR/VR-prosjekter |
---|---|
3D-artister | Skaper visuelle elementer og miljøer |
UX-designere | Utformer brukervennlige grensesnitt |
Prosjektledere | Koordinerer team og kundeprosjekter |
Pedagoger | Bidrar til læringsinnhold i utdanningsprosjekter |
Forskere | Optimaliserer brukeropplevelsen gjennom studier |
Arbeidstider for AR/VR-utvikler
AR/VR-utviklere har ofte fleksibel arbeidstid, særlig i konsulentfirmaer og teknologiselskaper. En vanlig arbeidsuke er på 37,5 timer. Dette kan variere basert på prosjektets krav og tidsfrister.
Prosjektbasert arbeid er vanlig i bransjen. Det kan bety perioder med intensivt arbeid når leveranser nærmer seg. Mange selskaper tilbyr fleksitid og hjemmekontor.
Overtid kan være nødvendig ved store prosjekter eller lanseringer. Dette kompenseres ofte med avspasering eller overtidsbetaling. Fleksibiliteten gjør det mulig å balansere jobb og privatliv effektivt.
Ved Gjøvik sykehus brukes VR-teknologi i opplæring. Utviklerne jobber tett med helsepersonell for å skape realistiske scenarioer. Dette krever tilpasningsdyktige arbeidstider for å møte alles behov.
Arbeidstidene gjenspeiler bransjens innovative og dynamiske natur. Fleksibilitet og prosjektbasert arbeid former AR/VR-utviklernes arbeidshverdag.
Hvordan bli AR/VR-utvikler?
AR/VR-utvikling krever en blanding av utdanning, erfaring og konstant læring. Feltet utvikler seg raskt, så oppdatert kunnskap er viktig. Suksess avhenger av tekniske ferdigheter og kreativ tenkning.
Utdanningskrav for AR/VR-utvikler
En grad i informatikk, datateknologi eller spillutvikling er ofte nødvendig. Norske universiteter og høyskoler tilbyr relevante studier. Sertifiseringer i Unity eller Unreal Engine styrker din kompetanse.
Studieløp
Et typisk studieløp kan se slik ut:
- 3-årig bachelorgrad i informatikk eller spillutvikling
- 2-årig mastergrad med spesialisering i AR/VR-teknologi
- Praktisk erfaring gjennom internships eller egne prosjekter
Relevante kurs og videreutdanning
For å holde seg oppdatert, er det lurt å ta kurs i:
- 3D-modellering og animasjon
- Programmering for AR/VR-plattformer
- UX-design for immersive opplevelser
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Kreativitet og problemløsning er viktige egenskaper i tillegg til teknisk kunnskap. Erfaring med prosjektledelse og teamarbeid er verdifullt i denne bransjen.
Ferdighet | Viktighet |
---|---|
Programmering | Svært høy |
3D-modellering | Høy |
UX-design | Middels |
Prosjektledelse | Middels |
Hvor jobber en AR/VR-utvikler?
AR/VR-utviklere har mange jobbmuligheter i dagens teknologimarked. De kan jobbe i store tech-selskaper eller innovative startups. Fagfolkene finner spennende karriereveier i ulike sektorer.
Private sektor
I privat sektor er konsulentselskaper, tech-startups og spillutviklere viktige arbeidsgivere. Bouvet, Norges største IT-selskap i regionen, ansetter AR/VR-spesialister.
Selskaper som GSG, The Future Group ASA og Glitch Studios er norske tech-startups. De fokuserer på VR-teknologi og viser bransjens vekst.
Offentlig sektor
Offentlige institusjoner bruker AR/VR-utviklere til prosjekter innen utdanning, helse og kommunikasjon. VR-teknologi brukes stadig mer i terapi og opplæring.
Selvstendig næringsdrivende
Mange erfarne AR/VR-utviklere jobber som frilansere eller starter egne bedrifter. Dette gir dem fleksibilitet og mulighet til å jobbe med varierte prosjekter.
VR-bransjen vokser raskt, og etterspørselen etter VR-løsninger øker i mange industrier. Dette skaper flere jobbmuligheter for AR/VR-utviklere i årene fremover.
Dyktige fagfolk kan finne spennende karrieremuligheter hos etablerte selskaper og innovative startups. Bransjen tilbyr mange muligheter for de som vil jobbe med AR/VR.
Arbeidsmiljø
AR/VR-utviklere jobber i et nyskapende miljø med rask teknologisk utvikling. Yrket byr på spennende muligheter og utfordringer. Det krever tilpasning og kontinuerlig læring.
Utfordringer i yrket
En hovedutfordring er å holde seg oppdatert på ny teknologi. Feltet utvikler seg raskt, og det kreves stadig ny kompetanse.
Lange arbeidsdager kan forekomme, spesielt når prosjektfrister nærmer seg.
Fordeler med yrket
AR/VR-utviklere jobber med banebrytende teknologi og varierte prosjekter. De former fremtidens digitale løsninger. Mange opplever stor kreativ frihet og innovasjonsmuligheter i sitt daglige arbeid.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid varierer. Noen selskaper tilbyr fleksible arbeidstider og hjemmekontor. Dette kan gi bedre balanse, men kan også viske ut grensene mellom jobb og fritid.
Geografisk spredning
Jobbmuligheter finnes primært i større byer med teknologiklynger. Økt bruk av fjernarbeid åpner for mer geografisk fleksibilitet.
AR/VR-utviklere kan jobbe fra ulike steder. Dette bidrar til et mer mangfoldig arbeidsmiljø.
Aspekt | Beskrivelse |
---|---|
Innovasjon | Høy grad av nyskapning og kreativitet |
Teknologi | Stadig oppdatering på nyeste verktøy og metoder |
Fleksibilitet | Muligheter for fjernarbeid og fleksitid |
Utfordringer | Raske endringer og høyt tempo |
Myter og fakta om AR/VR-utvikler-yrket
AR/VR-utviklere er teknologiske innovatører, men yrket misforstås ofte. La oss undersøke noen vanlige myter og fakta om dette spennende feltet.
Mange tror AR/VR bare brukes i spill. I virkeligheten har teknologien spredt seg til mange sektorer. I Norge brukes AR/VR stadig mer i klimatilpasning og miljøarbeid.
Det er en myte at yrket krever ekstrem matematisk kompetanse. Matematikk er viktig, men kreativitet og problemløsning er like avgjørende. AR/VR-utvikling handler om å skape innovative løsninger på komplekse utfordringer.
Myte | Fakta |
---|---|
AR/VR brukes bare i spill | Brukes i industri, helse og utdanning |
Krever ekstrem matematikk | Kreativitet like viktig som matematikk |
Statisk yrke | Dynamisk felt med raske endringer |
AR/VR-utvikling er et dynamisk felt som endrer seg raskt. Dette krever kontinuerlig læring og tilpasning. Utviklere må holde seg oppdatert på nye teknologier for å forbli relevante.
Karrieremulighetene innen AR/VR-utvikling er mange og varierte. Fra miljøsimuleringer til utdanningsverktøy, åpner feltet for spennende prosjekter på tvers av sektorer. Dette gjør yrket både utfordrende og givende for innovative teknologer.
AR/VR-utvikler lønn – Hvor mye tjener en AR/VR-utvikler?
IT-bransjen tilbyr høye lønninger, og AR/VR-utviklere er intet unntak. I 2023 lå gjennomsnittslønnen for IT-ansatte på 726 733 kroner årlig. Dette er 20% over landsgjennomsnittet.
Typisk lønnsnivå
AR/VR-utviklere kan forvente høye lønninger i IT-bransjen. Erfarne utviklere kan tjene over 800 000 kroner årlig. Dette gjelder spesielt i større byer som Oslo og Stavanger.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere faktorer spiller inn på lønnen til en AR/VR-utvikler:
- Erfaring: Ansatte med 1-4 års høyere utdanning tjener 42% mer enn de med kun grunnskole.
- Utdanning: De med over 4 års høyere utdanning tjener 80% mer enn grunnskolenivå.
- Bransje: Olje- og finanssektoren tilbyr høyest lønninger.
- Geografisk plassering: Større byer har ofte høyere lønnsnivå.
Startlønn for AR/VR-utvikler
Nyutdannede AR/VR-utviklere kan forvente en startlønn mellom 568 135 og 679 846 kroner årlig. Dette avhenger av utdanning og relevant erfaring.
Utdanningsnivå | Gjennomsnittlig månedslønn |
---|---|
Grunnskole | 40 800 NOK |
1-4 års høyere utdanning | 57 936 NOK |
Over 4 års høyere utdanning | 73 370 NOK |
Karriereutvikling innen AR/VR kan føre til betydelig lønnsvekst. Etterspørselen øker og teknologien utvikles raskt. Dette skaper gode muligheter for lønnsvekst fremover.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for AR/VR-utvikler
AR/VR-utviklere trenger både teknisk kompetanse og kreative evner. Bransjen vokser raskt, med nye produkter fra store selskaper. Suksess krever at utviklere holder seg oppdatert på trender og teknologier.
Faglige ferdigheter for suksess
Teknisk kompetanse er grunnleggende for AR/VR-utviklere. De må mestre programmering, 3D-modellering og brukeropplevelse. Kreativitet er viktig for å skape engasjerende virtuelle verdener.
Problemløsning er en nøkkelferdighet for AR/VR-utviklere. De møter ofte utfordringer når de skaper sømløse opplevelser.
Karriere- og utviklingsmuligheter
AR/VR-feltet byr på spennende karrieremuligheter. Utviklere kan spesialisere seg innen spesifikke industrier eller teknologier. Noen går videre til lederstillinger eller utforsker relaterte felt.
Spesialisering og avansement
AR/VR-utviklere kan fokusere på nisjemarkeder som utdanning eller helsevesen. Noen fordyper seg i avanserte teknologier som haptisk tilbakemelding. Kontinuerlig læring er avgjørende i dette raskt utviklende feltet.
Alternative karriereveier
Erfarne AR/VR-utviklere kan bli produktdesignere eller UX-spesialister. Noen starter egne selskaper eller blir frilansere. Suksess krever en kombinasjon av teknisk kompetanse, kreativitet og problemløsning.
Arbeidsmarked og etterspørsel
AR/VR-utviklere har økende jobbmuligheter i Norge. IT-næringen vokser raskt. Behovet for spesialisert kompetanse innen utvidet virkelighet (XR) er stort.
Nåværende behov i markedet
Etterspørselen etter AR/VR-utviklere er høy. Mange bedrifter sliter med å finne IKT-kompetanse. Software- og systemutviklere er spesielt ettertraktede.
- Innen 2030 forventes et behov for 40.000 flere sysselsatte med IKT-utdanning
- Noroff planlegger å øke med over 500 studieplasser innen IT årlig
- Etterspørselen etter UX- og UI-designere øker i takt med kravene til digitale produkter
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lovende ut for AR/VR-utviklere. Teknologisk vekst i flere sektorer driver etterspørselen:
Sektor | Trend |
---|---|
Helse | XR for opplæring og behandling |
Industri | Digital tvillingteknologi for simulering |
Utdanning | Immersive læringsopplevelser |
Underholdning | Interaktive VR-opplevelser |
AR/VR-utviklere står sentralt i integreringen av kunstig intelligens. De jobber også med utvikling av haptiske grensesnitt. Dette skaper spennende jobbmuligheter på tvers av bransjer.
Nyttige ressurser og lenker
AR/VR-utviklere har mange verdifulle ressurser og nettverk. Her er en oversikt over fagorganisasjoner, bransjenettverk og kilder som kan hjelpe deg. Disse kan være nyttige for din karriere innen AR/VR-utvikling.
Aktuelle fagorganisasjoner
NITO og Tekna er nyttige for AR/VR-utviklere. De tilbyr faglig støtte, kurs og karriereveiledning innen teknologi og ingeniørfag.
Bransjenettverk og fagfora
Nettverksbygging er viktig i AR/VR-bransjen. Norwegian VR/AR/MR-Meetup og Oslo XR Meetup er gode arenaer for å møte kollegaer.
Online finner du aktive nettverk på Stack Overflow og Reddit. Her diskuterer millioner av brukere utvikling og deler kunnskap.
Offisielle kilder
NTNU og UiO har god info om utdanning og karriere. SSB og NAV gir oppdatert informasjon om lønn og arbeidsmarked.
Jobbportaler som finn.no og kode24.no har ofte stillinger innen AR/VR-utvikling. Disse kan være nyttige i jobbsøket ditt.
Ressurstype | Eksempler | Nytteverdi |
---|---|---|
Fagorganisasjoner | NITO, Tekna | Faglig støtte, kurs |
Bransjenettverk | Norwegian VR/AR/MR-Meetup | Nettverksbygging |
Online forum | Stack Overflow, Reddit | Faglige diskusjoner |
Utdanning | NTNU, UiO | Studieinformasjon |
Arbeidsmarked | SSB, NAV | Lønns- og jobbstatistikk |
Kort oppsummering av hva AR/VR-utvikler innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
AR/VR-utviklere leder an i den teknologiske fremtiden. De skaper nyskapende løsninger som endrer vår hverdag. Dette feltet vokser raskt, med forventet omsetning på $31,12 milliarder innen 2023.
Yrket løser reelle utfordringer på viktige områder. VR-opplæring har redusert arbeidsplassskader med 43%. I helsesektoren bruker 68% AR/VR-simuleringer for medisinsk trening.
AR/VR-utviklere har mange spennende jobbmuligheter. De kan jobbe med alt fra underholdning til industrielle anvendelser. Politiet bruker VR-trening for å håndtere nødsituasjoner bedre.
VR-opplæring har en imponerende læringsrate på 75%. Dette er mye høyere enn 5% for tradisjonelle forelesninger. Potensialet for innovasjon er derfor enormt.
FAQ
Hva gjør en AR/VR-utvikler?
Hvilke verktøy bruker AR/VR-utviklere?
Hvilken utdanning kreves for å bli AR/VR-utvikler?
Hvor mye tjener en AR/VR-utvikler?
Hvilke bransjer ansetter AR/VR-utviklere?
Hva er fremtidsutsiktene for AR/VR-utviklere?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en AR/VR-utvikler?
Hvordan er arbeidsmiljøet for en AR/VR-utvikler?
Er det noen vanlige misforståelser om AR/VR-utvikling?
Hvilke karrieremuligheter har en AR/VR-utvikler?
Kildelenker
- https://www.kode24.no/jobb/vil-du-ta-ditt-neste-steg-i-karrieren-som-utvikler-eller-arkitekt/79776331
- https://www.kode24.no/guider/a-jobbe-som-hololens-utvikler/70894225
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1163545
- https://rightpeoplegroup.com/nb/vr-developer
- https://dagarnesen.no/2021/02/17/hva-betyr-vr-og-ar-og-hva-er-egentlig-forskjellen/
- https://attensi.com/no/losninger/vr-og-ar/
- https://www.vea-fs.no/stort-internasjonalt-prosjekt-egreen-for-norges-gronne-fagskole-vea/
- https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/22/Bedre Skole 3 2010.pdf
- https://forvaltningsdatabasen.sikt.no/filer/aarsmeldinger/AN_2012_19643.pdf;jsessionid=B8A6F310A9BE0660F31D46ABF8F63EEC
- https://digitalnorway.com/slik-kan-simulert-virkelighet-spare-arbeidslivet-tid-penger-og-klimagassutslipp/
- https://www.ecwid.com/no/blog/future-of-e-commerce-ar-vr-voice-video-and-more.html
- https://rightpeoplegroup.com/nb/ar-vr
- https://digitalnorway.com/vr-og-ar-slik-tar-bedrifter-det-i-bruk/
- https://innowise.com/nb/ar-development-company/
- https://vrguiden.no/ar-briller/
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2682216/Hansen_Line_Berg og Ohm_Eline.pdf?sequence=1
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3022198/OlsenogMyhr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3074066/no.inn:inspera:148203887:43634262.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.noroff.no/nyheter/3d/1343-robin-jobber-med-virtual-reality-i-haptiq
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2140491
- https://www.innomag.no/making-views-vr-simulering-hjelper-sykepleiere/
- https://www.ntnu.no/eit/ped3801
- https://rightpeoplegroup.com/nb/vr-experts
- https://innowise.com/nb/vr-development-company/
- https://vrguiden.no/norske-startups-innenfor-vr/
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=381286779&srsltid=AfmBOoqKh2WT45K_Zy6d1RonO5cMpMu4-WEt7F-DJYuKDwUViL4DhXBY
- https://www.sintef.no/fagomrader/digitalt-forsterket-arbeid/
- https://www.cgi.com/no/en/node/100710
- https://osha.europa.eu/no/themes/digitalisation-work
- https://www.sv.uio.no/iss/forskning/prosjekter/plan/klimatilpasning–hva-betyr-det-for-meg.pdf
- https://lengrearbeidsliv.no/content/uploads/2021/04/210419-kompendiet-bantad.pdf
- https://emagine.no/blogs/it-konsulent-lonn/
- https://www.securities.io/no/større-fordypning-kan-bety-større-inntektsgenerering,-men-virtual-reality-vr-er-ikke-helt-klar-for-beste-sendetid/
- https://www.securities.io/no/topp-10-augmented-reality-ar-og-virtuell-virkelighet-vr-aksjer-å-vurdere/
- https://attensi.com/no/losninger/myke-ferdigheter/
- https://knowhow.distrelec.com/no/automasjon/topp-teknologitrender-som-omformer-karrierer-i-2025/
- https://www.noroff.no/nyheter/it-sikkerhet/1723-software-og-systemutviklere-er-svaert-ettertraktet
- https://aimojo.io/no/top-virtual-reality-ar-companies/
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3103657/Dahlen-Lervåg.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://innowise.com/nb/blog/forums-for-it-specialists-2023/
- https://innowise.com/nb/blog/virtual-reality-training-solution/
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2674040/Marinelli_Norwegian_version.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-21/id2680187/?ch=4