AKS-assistenter spiller en viktig rolle i aktivitetsskolen. De skaper trygge miljøer for barn etter skoletid. Deres mål er å utjevne sosiale forskjeller gjennom lek og aktiviteter.
Som AKS-assistent påvirker du barns hverdag positivt. Du blir del av et team som bekjemper mobbing. Dere ivaretar kulturelt mangfold og sikrer kvalitet i aktivitetsskolen.
AKS-assistenter jobber tett med lærere og foreldre. De planlegger aktiviteter og gir støtte til elever. Arbeidet er variert og kan innebære kreative verksteder og sportsaktiviteter.
Yrket krever ikke formell utdanning. Likevel er fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget nyttig. Det gir deg dypere forståelse for feltet.
Denne artikkelen utforsker utdanningsveier og lønnsnivåer for AKS-assistenter. Vi ser også på jobbmuligheter og nødvendige kvalifikasjoner. Lær hvordan du kan starte din karriere i dette viktige yrket.
Hva er en AKS-assistent?
AKS-assistenter er sentrale i aktivitetsskolen. De jobber med barn i grunnskolealder etter skoletid. Deres mål er å skape et trygt og stimulerende miljø for barna.
Definisjon av yrket
AKS-assistenter tilrettelegger for lek, læring og omsorg i aktivitetsskolen. De støtter barns sosiale og personlige utvikling gjennom varierte aktiviteter. Dette sikrer et kvalitetstilbud innen barnepass etter skoletid.
Utdanningsetaten i Oslo har ansvar for over 85,600 elever og lærlinger. AKS-assistenter er blant de 14,500 ansatte i skolesystemet. De jobber for å gi barn en god og meningsfull hverdag.
Fagforbundet understreker behovet for god bemanning i aktivitetsskolen. De ønsker hele stillinger og muligheter for kompetanseutvikling. Dette sikrer at assistentene kan gi best mulig støtte til barna.
AKS-assistenter fremmer likeverd og sosial tilhørighet for alle barn. De jobber mot mobbing og støtter kulturelt mangfold. De bidrar også til å øke forståelsen for samisk kultur i skolemiljøet.
Quick faktaboks om AKS-assistent
AKS-assistenter har en viktig rolle i norske aktivitetsskoler. De jobber med barn fra 1. til 7. trinn. Deres hverdag er variert og spennende, med fokus på barnas trivsel og utvikling.
Nøkkelinformasjon | Detaljer |
---|---|
Arbeidssted | Grunnskoler, aktivitetsskoler |
Arbeidstid | Hovedsakelig ettermiddag, noen morgentimer |
Utdanningskrav | Ingen formelle krav, fagbrev som fordel |
Viktige egenskaper | Kommunikasjonsevner, grensesetting, kreativitet |
Politiattest | Påkrevd for arbeid med barn |
AKS-assistenter skaper trygge og stimulerende miljøer for barn etter skoletid. De støtter barnas sosiale og faglige vekst gjennom morsomme aktiviteter. Deres omsorg og engasjement er uvurderlig for barna.
Fagbrev som barne- og ungdomsarbeider er en stor fordel for AKS-assistenter. Gode kommunikasjonsevner og kreativitet er viktige egenskaper i jobben. Evnen til å sette grenser er også helt nødvendig.
Politiattest kreves for alle AKS-assistenter. Dette sikrer barnas trygghet og viser hvor viktig tillit er i rollen.
Video av AKS-assistent i arbeid
En AKS-assistent spiller en viktig rolle i barns hverdag på aktivitetsskolen. De skaper meningsfull fritid for barna gjennom lek og aktiviteter. Ved Vahl skole i Oslo får vi et innblikk i deres arbeid.
AKS-assistentens betydning for barns utvikling
AKS-assistenter støtter barns sosiale og emosjonelle utvikling. De skaper et inkluderende miljø, særlig viktig ved Vahl skole. Her møtes mange språk og kulturer.
Utdanningsetaten i Oslo har 15,700 ansatte. De sørger for utdanning og trivsel for 88,600 elever og lærlinger. AKS-assistenter er en del av dette viktige arbeidet.
De lager årsplaner og lokale planer etter Rammeplanen for Aktivitetsskolen. Dette sikrer en strukturert innsats for barns utvikling. AKS-assistenter trenger gode lederegenskaper og kommunikasjonsevner.
De må kunne samarbeide godt for å skape et bra læringsmiljø. AKS-assistenter hjelper til med å utjevne sosiale forskjeller. De gir alle barn muligheter for aktiv deltakelse i ulike aktiviteter.
Hva gjør en AKS-assistent?
En AKS-assistent har mange oppgaver i skolens aktivitetsskole. De er viktige for barnas hverdag etter skolen. La oss se på hva jobben går ut på.
Typiske arbeidsoppgaver
AKS-assistenter har mange forskjellige oppgaver. De hjelper elever som trenger ekstra støtte. De leder aktiviteter og planlegger læringsstøttende tiltak.
En viktig del av jobben er å støtte barns lek og samspill. De sørger for at barna har det bra og lærer nye ting.
Daglig rutine
En vanlig dag for en AKS-assistent kan inneholde:
- Tilsyn under måltider
- Hjelp med lekser
- Organisering av uteaktiviteter
- Omsorg for barn med særskilte behov
Spesialoppgaver
AKS-assistenter kan også ha spesialoppgaver som:
- Planlegging av temabaserte aktiviteter
- Deltakelse på utflukter
- Samarbeid med foreldre og andre fagpersoner
Konkrete ansvarsområder
Her er en oversikt over noen konkrete ansvarsområder for en AKS-assistent:
Ansvarsområde | Beskrivelse |
---|---|
Sikkerhet | Sørge for trygge omgivelser for barna |
Aktiviteter | Planlegge og gjennomføre engasjerende barneaktiviteter |
Omsorg | Gi emosjonell støtte og omsorg til barna |
Samarbeid | Kommunisere med foreldre og kollegaer |
AKS-assistenter i Oslo kommune betjener rundt 90 000 elever. Stillingen varierer fra 36% til 40%, avhengig av skole. Erfaring fra barnehage eller AKS er bra, og gode norskkunnskaper trengs.
Verktøy og utstyr de bruker
AKS-assistenter bruker mange pedagogiske verktøy og læringsmateriell. Dette utstyret er viktig for å skape et godt læringsmiljø for barna. Det hjelper med å stimulere barnas utvikling og kreativitet.
Leker er en viktig del av AKS-assistentens jobb. Klosser, puslespill og rollespillutstyr fremmer barnas kreativitet og sosiale ferdigheter. Sportsutstyr som baller og hoppetau bidrar til fysisk aktivitet.
Formingsmateriell er også nyttig for AKS-assistenter. Maling, fargestifter og plastelina lar barna uttrykke seg kunstnerisk. Bøker brukes både til høytlesning og selvstendig lesing.
Digitale hjelpemidler spiller en større rolle i AKS nå. Nettbrett med pedagogiske apper engasjerer barna på nye måter. AKS-assistenter må holde seg oppdatert på bruk av slike verktøy.
Kategori | Eksempler på læringsmateriell |
---|---|
Leker | Klosser, puslespill, rollespillutstyr |
Sportsutstyr | Baller, hoppetau, klatrestativ |
Formingsmateriell | Maling, fargestifter, papir, plastelina |
Bøker | Billedbøker, faktabøker, eventyr |
Digitale verktøy | Nettbrett, interaktive tavler, pedagogiske apper |
AKS-assistenter må være kreative når de bruker disse verktøyene. De lager spennende aktiviteter for barna. De sørger også for at utstyret er trygt og passer barnas alder.
Hvem AKS-assistent samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
AKS-assistenter er viktige i skolens aktivitetsskole. De jobber i et team med flere faggrupper. Sammen skaper de et godt tilbud for elevene.
Daglig samarbeider de med lærere og AKS-ledere. De deler info om elevenes behov og utvikling. Foreldresamarbeid er også viktig for et godt læringsmiljø.
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
- Helsesykepleiere
- Barnevernstjenesten
Samarbeid med rektor og AKS-leder er nødvendig. Det hjelper å forbedre tilbudet. AKS-assistenter deltar ofte i møter om elevenes fremgang.
Noen ganger jobber de med idrettslag eller kulturinstitusjoner. Dette gir et rikere aktivitetstilbud. God kommunikasjon er viktig i dette samarbeidet.
AKS-assistentenes samarbeid med ulike faggrupper er verdifullt. Det skaper et trygt miljø for elevene etter skolen.
Arbeidstider for AKS-assistent
AKS-assistenter har en unik arbeidstidsordning. Den passer godt for de som ønsker en fleksibel deltidsjobb. En typisk stilling utgjør rundt 40% av en full stilling.
Vanlig arbeidstid er fra 13:00 til 16:00. Sluttidspunktet kan variere mellom 15:00 og 16:30. Mange har to morgenvakter i uken, fra 07:30 til 08:30.
AKS-assistenter jobber ofte i skolens ferier. Da har aktivitetsskolen heldagsåpent. Dette gir mulighet for ekstra arbeidstimer og inntekt.
Arbeidstid | Detaljer |
---|---|
Hovedtid | 13:00 – 16:00 |
Morgenvakter | 07:30 – 08:30 (2 ganger i uken) |
Skoleferier | Heldagsåpent |
Stillingsprosent | Ca. 40% av full stilling |
Stillingen kan kombineres med assistentjobb eller vikaroppdrag i skolen. Dette kan gi en mer fullverdig arbeidshverdag. AKS-assistenten jobber vanligvis med ett trinn fra 1.-4. klasse.
De jobber i team med flere andre ansatte. Dette skaper et godt arbeidsmiljø og muligheter for faglig utvikling.
Hvordan bli AKS-assistent?
Å bli AKS-assistent krever ikke formell utdanning, men visse kvalifikasjoner er viktige. Noen egenskaper trengs for å lykkes i denne rollen. La oss se hva som er nødvendig.
Utdanning og fagbrev
Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget er svært relevant for AKS-assistenter. Det gir solid grunnkompetanse i arbeid med barn. Studieløpet inkluderer ofte videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeid.
Relevante kurs og videreutdanning
AKS-assistenter kan ta kurs for å styrke sine kvalifikasjoner. Kursene kan omfatte pedagogikk, barns utvikling og konfliktløsning.
Andre nyttige kurs inkluderer kreative aktiviteter og friluftsliv. Disse bidrar til å øke kompetansen og gjøre jobben mer givende.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
God norsk muntlig og skriftlig er viktig. Interesse for kunst, kultur og naturvitenskap er også nødvendig.
Evne til å lede store grupper barn er avgjørende. Tålmodighet og stressmestring er også viktige egenskaper.
Riktig kombinasjon av utdanning, erfaring og personlige egenskaper er nøkkelen. Som AKS-assistent får du varierte oppgaver. Du kan påvirke barns hverdag positivt.
Hvor jobber en AKS-assistent?
AKS-assistenter har en viktig rolle i barns hverdag og utvikling. De jobber primært i aktivitetsskoler, en del av grunnskolen. Her kan de påvirke barn positivt gjennom læring og lek.
Offentlige grunnskoler
De fleste AKS-assistenter jobber i offentlige grunnskoler. De samarbeider med lærere for å skape et godt miljø etter skoletid. Aktivitetsskolen er viktig for barns utvikling.
Private skoler
Noen AKS-assistenter jobber i private skoler med lignende ordninger. Disse skolene kan ha egne programmer og aktiviteter. Grunnprinsippene for assistentenes arbeid er ofte de samme som i offentlige skoler.
Andre institusjoner
AKS-assistenter kan også jobbe i barnehager eller andre fritidsinstitusjoner for barn. Dette gir muligheter for variasjon i arbeidshverdagen. Det kan være attraktivt for de som vil jobbe med ulike aldersgrupper.
AKS-assistenter skaper trygge og stimulerende omgivelser for barn. De bidrar til læring og utvikling gjennom lek og kreative aktiviteter. Dette gjør jobben som AKS-assistent både meningsfull og givende.
Arbeidsmiljø
AKS-assistenter jobber i et levende miljø med mange barn og ansatte. Skolens størrelse avgjør antallet, fra 300 til 480 barn og 28 til 80 ansatte. Dette gir rom for meningsfylt arbeid og kreativitet.
Utfordringer i AKS-assistent-yrket
AKS-assistenter møter ulike utfordringer i hverdagen. Høyt støynivå er vanlig med så mange aktive barn rundt seg. Du må kunne håndtere konflikter mellom elever og være tilpasningsdyktig.
Gode norskkunnskaper er viktige for å kommunisere effektivt med barn og kollegaer. Dette sikrer et godt samarbeid og forståelse i arbeidsmiljøet.
Fordeler med AKS-assistent-yrket
Å jobbe som AKS-assistent har mange positive sider. Du får muligheten til å forme barns utvikling og hverdag. Arbeidsdagene er varierte, og du kan ofte lede aktiviteter innen dine interesseområder.
Personlige egenskaper verdsettes høyt i denne jobben. Dette gir deg rom til å bruke dine unike ferdigheter i arbeidet.
Work-life balance for AKS-assistent
AKS-assistenter har en god balanse mellom jobb og fritid. Vanlig arbeidstid er fra ca. 13.00 til 16.00, med noen variasjoner. To morgenvakter i uken fra 7.30 til 8.30 er normalt.
Dette gir rom for en fleksibel hverdag. Merk at det kan være noe arbeid i skolens ferier.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
AKS-assistentstillinger finnes over hele landet, spesielt i byområder. I Oslo sørger Utdanningsetaten for 90 000 elevers trivsel og læring. Stillingene varierer fra vikariater til faste jobber.
Ofte er det muligheter for å forlenge eller utvide stillingsprosenten. Dette gir gode muligheter for karriereutvikling innen yrket.
Myter og fakta om AKS-assistent-yrket
AKS-assistenter møter ofte misforståelser om jobben sin. La oss se på noen vanlige myter og fakta om yrket.
Myte | Realitet |
---|---|
AKS-assistent er bare barnepass | Jobben krever pedagogisk innsikt og bidrar til barns utvikling |
Det er et midlertidig yrke | Mange har lange karrierer som AKS-assistenter |
Lite ansvar i jobben | AKS-assistenter håndterer komplekse situasjoner daglig |
AKS-assistenter er viktige for barns læring utenfor skoletiden. De planlegger aktiviteter og støtter sosial utvikling. Yrket krever kreativitet, tålmodighet og evne til å motivere barn.
AKS-assistenter har en variert arbeidsdag. De jobber tett med lærere og foreldre for å følge opp barna. Yrket gir muligheter for faglig vekst innen pedagogikk.
«Som AKS-assistent former jeg barnas fritid og læring. Det er givende og gir rom for personlig vekst,» sier Kari, erfaren AKS-assistent.
Å være AKS-assistent er mer enn en jobb. Det er en sjanse til å påvirke barns liv positivt hver dag.
AKS-assistent lønn – Hvor mye tjener en AKS-assistent?
Lønnen for en AKS-assistent avhenger av flere faktorer. I Oslo kommune følger lønnen et fastsatt regulativ. Dette gir en pekepinn på forventet lønn i rollen.
Typisk lønnsnivå
AKS-assistenter i Oslo plasseres vanligvis mellom lønnstrinn 5 og 17. Dette reflekterer ulike erfaringsnivåer og kvalifikasjoner. Mange jobber deltid, ofte rundt 40% stilling.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere elementer kan påvirke en AKS-assistents lønn:
- Erfaring fra arbeid i skole eller aktivitetsskole
- Fagbrev i barn- og ungdomsarbeid
- Norskkunnskaper (krav om bestått norskprøve B2)
- Stillingsbrøk (f.eks. 50% stilling tilsvarer 18 timer og 45 minutter per uke)
Startlønn og gjennomsnittlønn
Startlønnen for en AKS-assistent ligger ofte i den nedre delen av skalaen. Gjennomsnittslønnen påvirkes av tariffavtaler og varierer mellom skoler og kommuner.
I Oslo kommune, med over 14,700 ansatte i utdanningssektoren, kan lønnen være konkurransedyktig. Dette sammenlignet med landsgjennomsnittet for lignende stillinger.
Lønnen er bare én del av jobben som AKS-assistent. Du får jobbe i et spennende miljø med rundt 200 barn.
AKS-assistenter deltar i et inkluderende skolemiljø med fokus på elevmedvirkning. Samarbeid er også en viktig del av hverdagen.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for AKS-assistent
En AKS-assistent er viktig i barns hverdag. Jobben krever spesifikke personlige egenskaper og faglige ferdigheter. La oss se på hva som forventes av en dyktig AKS-assistent.
Personlige egenskaper
En AKS-assistent bør være løsningsorientert, fleksibel og nysgjerrig. Tålmodighet og empati er viktige i arbeidet med barn.
God kommunikasjonsevne er essensielt for samarbeid med kolleger. Det hjelper også å bygge positive relasjoner med barna og deres foresatte.
Faglige ferdigheter
Faglig kompetanse er avgjørende for en AKS-assistent. Dette inkluderer kunnskap om barns utvikling og evne til grensesetting.
Ferdigheter i å planlegge og gjennomføre aktiviteter er også viktig. Gode norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig, er en forutsetning.
IKT-ferdigheter er nødvendige i dagens digitale samfunn.
Kvalifikasjoner | Beskrivelse |
---|---|
Utdanning | Aktivitetsskolepedagogikk, fritidspedagogikk eller fagbrev i Barne- og ungdomsarbeider |
Erfaring | Erfaring som assistent fra skole, Aktivitetsskole eller SFO er en fordel |
Språk | Gode norskkunnskaper, både muntlig og skriftlig |
Teknologi | Gode IKT-ferdigheter |
Karriere- og utviklingsmuligheter
AKS-assistenter har flere muligheter for karriereutvikling og videreutdanning. Man kan avansere til AKS-leder eller ta videre utdanning innen pedagogikk.
Spesialisering innen idrett, kunst eller arbeid med barn med særskilte behov er også mulig.
Mange kommuner tilbyr kurs og videreutdanning for sine ansatte. Dette kan åpne dører til nye karrieremuligheter innen barnehage- og skolesektoren.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for AKS-assistenter i Norge viser god etterspørsel. Dette gjelder særlig i byområder med mange skoler. Jobbmulighetene er stabile fordi behovet for omsorg etter skoletid forblir viktig.
Nåværende behov i markedet
AKS-assistenter er del av en større trend i det norske arbeidsmarkedet. Sysselsettingen blant kvinner er høy, men deltidsarbeid er vanlig. Dette er spesielt tydelig i kvinnedominerte yrker som dette.
Behovet for AKS-assistenter gjenspeiler denne trenden. Fleksible arbeidstider er ofte normen i dette yrket.
Faktor | Påvirkning på AKS-assistent yrket |
---|---|
Deltidsarbeid | Vanlig, gir fleksibilitet men kan påvirke lønn |
Kvinnedominert yrke | Fokus på likelønn og heltidsstillinger |
Kompetansekrav | Økende for å sikre kvalitet i tjenesten |
Fremtidsutsikter og trender
Fremtidsutsiktene for AKS-assistenter ser lovende ut. Det er økt fokus på kvalitet i AKS-tilbudet. Dette kan føre til strengere kompetansekrav for assistentene.
Integrering av digitale verktøy i aktivitetene er en voksende trend. Dette krever at AKS-assistenter holder seg oppdatert på ny teknologi.
Fagorganisering er viktig for å sikre gode arbeidsvilkår for AKS-assistenter. Det er økende fokus på å styrke kollektive forhandlingssystemer. Dette kan påvirke lønn og arbeidsforhold positivt i fremtiden.
Nyttige ressurser og lenker
Som AKS-assistent har du tilgang til mange verdifulle ressurser. Disse kan støtte din karriere og profesjonelle utvikling. Her er en oversikt over nyttige kilder for informasjon og faglig støtte.
Aktuelle fagorganisasjoner
Fagorganisasjoner er viktige for AKS-assistenter. De gir støtte, råd og muligheter for nettverksbygging. To sentrale organisasjoner er:
- Fagforbundet
- Utdanningsforbundet
Disse kan gi deg verdifull innsikt i dine rettigheter. Du får også informasjon om lønn og arbeidsmiljø.
Bransjenettverk og fagfora
Delta i ulike bransjenettverk for å holde deg oppdatert. Utdanningsdirektoratet og kommunale nettsider er gode informasjonskilder. De gir deg innsikt i AKS og relaterte emner.
Offisielle kilder for utdanning og jobbsøking
Det finnes flere nyttige ressurser for jobbsøking og karriereutvikling. Her er noen av dem:
Ressurs | Informasjon |
---|---|
Kommunale nettsider | Stillingsutlysninger og lokal informasjon |
NAV | Jobbportal og karriereveiledning |
Statistisk sentralbyrå | Lønnsstatistikk og arbeidsmarkedstrender |
Utdanning.no | Utdanningsinformasjon og karriereveiledning |
Bruk disse ressursene for å styrke din kompetanse som AKS-assistent. Du kan finne jobbmuligheter og holde deg oppdatert på yrkets utvikling.
Kort oppsummering av hva AKS-assistent innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
AKS-assistenter skaper trygge og stimulerende miljøer for barn etter skoletid. De spiller en viktig rolle i barns utvikling, læring og trivsel. Assistentene jobber ofte i team med lærere for å gi barn best mulig oppfølging.
AKS-assistenter støtter familier og fremmer barns velferd. Dette er spesielt viktig nå som flere barn går i barnehage eller deltar i aktivitetsskole. Statistikk viser at barnehagedekningen for 3-5-åringer er rundt 97%.
For 1-2-åringer har dekningen økt til nesten 90% i 2022. Dette understreker behovet for kvalifiserte AKS-assistenter i barnehager og skoler.
Karrieremulighetene for AKS-assistenter er mange. Noen tar videre utdanning for å bli lærere eller barnehagelærere. Det finnes jobber både i skoler og barnehager.
En utfordring er at det kan være vanskelig å få fast, full stilling. Gjennomsnittslønnen for en skoleassistent med pedagogisk assistentkurs var 420 000 kroner i fjor.
Yrket gir muligheter for personlig og faglig vekst. Det åpner også for karriereveier innen utdanning og barnevern.
FAQ
Hva er en AKS-assistent?
Hvilke utdanningskrav er det for å bli AKS-assistent?
Hva er de typiske arbeidsoppgavene til en AKS-assistent?
Hvor jobber en AKS-assistent?
Hva er arbeidstidene for en AKS-assistent?
Hva er lønnsnivået for en AKS-assistent?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en AKS-assistent?
Hvordan er fremtidsutsiktene for AKS-assistenter?
Hvilke karrieremuligheter har en AKS-assistent?
Er det nødvendig med politiattest for å jobbe som AKS-assistent?
Kildelenker
- https://www.fagforbundet.no/yrke/sfo/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skoleassistent
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/590283
- https://www.imdi.no/contentassets/47d14fcc002b42ccbe1ae8b37385b491/barn-med-fluktbakgrunn-delrapport-1.pdf
- https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kompetanseloft-2025-arsrapport-2022/pdf-av-rapporten/Kompetanseløft 2025 – årsrapport 2022.pdf
- https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3035444/no.inn:inspera:121651806:71392133.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://jobbsafari.no/jobb/assistent-pa-skole-baseleder-pa-aks-5864094
- https://karriere.no/jobb/skole-aks-assistent-5855055
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2082039
- https://jobbsafari.no/jobb/aks-assistent-5420385
- https://www.naboen.no/wp-content/uploads/2018/10/Brukerveiledning-JLG-450-AJ-Serie-II.pdf
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=383663120&srsltid=AfmBOoravKZaI7KhVXXS02y9dMeotJZ8W0uGkATuMfxQbaCuQ_ePlLFD
- https://www.arbeidoginkludering.no/contentassets/68c7e6ad1ebf4f0eb044995c8a452e10/evaluering-av-forsok-med-varig-tilrettelagt-arbeid-i-kommunal-regi.pdf
- https://frelsesarmeen-web.s3.eu-north-1.amazonaws.com/frelsesarmeen/Frelsesarmeens-rusomsorg-årsmelding-2021.pdf
- https://www.kristiansund.kommune.no/_f/p1/i83b7125d-9798-4969-969c-afa641ec0fc2/2016-09-infobladet-kristiansund-september-2016.pdf
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=382658234&srsltid=AfmBOorVHsoaHG_RGzEhJzBW33Fq8BH7QvnpBleOrTR6JwEDhTxZUObO
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1532586
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=380165613&srsltid=AfmBOopf3SgDHsYdu_gKEpLo6fRz57VOymUAc5ZV-NzLG5dpPPjyQS6o
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/skolefritidsleder_sfo-leder
- https://jobbsafari.no/jobb/aks-assistent-4950938
- https://karriere.no/jobb/aks-assistent-5972997
- https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=382658234&srsltid=AfmBOorXgAGgcI564UH5ZQIReBlDOLxRiYlFipWUgKNzV0HMaSUJU20i
- http://fritanke.no/filarkiv/05_2004plan_steiner.pdf
- https://cdn2.assets-servd.host/kunstnernesh-site/production/2019-KUNSTNERNES-HUS-ARSRAPPORT-LowRes-copy.pdf
- https://media4.egwwritings.org/pdf/nb_PFG1(1SM).pdf
- https://karriere.no/jobb/assistent-aks-5783354
- https://jobbsafari.no/jobb/aks-assistent-nordstrand-skole-428502
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/835568
- https://karriere.no/jobb/medarbeider-ved-bjorndal-aktivitetss-2850556
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=383438238&srsltid=AfmBOooXR3pHaDBWvpiappKTml8EAZNEECV_3ke5eSvNY6QfGzVDIwXg
- https://www.utdanningsnytt.no/files/2022/05/23/2021, nr. 6.pdf
- https://www.sv.no/blog/arbeidsprogram/kapittel-2/
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2024/03/deltid-og-arbeidskraftreserve-oe-rapport-2024-3.pdf
- https://www.safo.no/kurs/inkluderende-utdanning/introduksjon/1-9-viktige-aktorer-sammen-med-skolen/
- https://frambu.no/diagnosebeskrivelse/barn-med-sma-i-barnehage-og-skole/
- https://skolehage.osloskolen.no/pedagogiske-opplegg/sma-opplegg/5.7.-trinn/meitemarkfarm/
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/skoleassistent
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/et-jevnere-utdanningslop/id3025513/?ch=4