Har du noen gang tenkt på hva det innebærer å være kaptein på et skip? Denne artikkelen tar deg med på en spennende reise. Du lærer om utdanning, lønn, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter. Det er en unik innsikt i dette spennende yrket.
Som kaptein er du skipets øverste leder og ansvarlig for mannskapet. Dine oppgaver inkluderer navigasjon, sikkerhet, personalansvar og økonomistyring. Det krever maritime ferdigheter, ledelsesegenskaper og forretningsmessig innsikt.
Hvordan blir man kaptein? Og hva byr sjøfarten på i forhold til karriere? Vi tar deg gjennom disse spørsmålene.
Hva er en Kaptein?
En kaptein er skipets øverste leder. Han eller hun tar ansvar for alt som skjer om bord. Dette inkluderer sikkerheten, navigasjonen og mannskapets arbeid.
Kapteinens jobb er å lede mannskapet og ta beslutninger. De må være gode ledere og kunne tenke raskt i stressige situasjoner.
Kort definisjon av yrket Kaptein
Kaptein er skipets øverste. De har det siste ordet om bord. For å bli kaptein trenger man lang erfaring og spesifik utdanning.
De må kunne navigere, håndtere skipet og kommunisere med andre. Det er en viktig jobb som krever både kompetanse og ledelsesfølelse.
Kvalifikasjoner for å bli Kaptein | Ansvarsområder for Kaptein |
---|---|
|
|
Å være skipsførerkaptein eller sjøkaptein er en stor ansvarlig jobb. Kaptein har det siste ordet om bord. Det krever spesialisering og erfaring.
«En god kaptein tar vare på mannskapet, fartøyet og lasten, og bringer alle trygt i havn.»
Quick faktaboks om Kaptein
Kaptein er en viktig stilling i sjøfarten. De trenger god maritim utdanning og erfaring. Karrieren starter som kadett, deretter styrmann og overstyrmann før de blir kaptein.
Kapteiner jobber på mange fartøy, som handelsskip og hurtigbåter. De må ha god farge- og hørselssyn for å være trygge og forsvarlige.
Lønnen starter på rundt 900 000 kroner årlig. Den kan variere med erfaring, spesialisering og arbeidsplass. Stillinger som skipsledelse og fartøykommando er populære og ettertraktet.
Utdanningskrav | Arbeidsoppgaver | Lønnsnivå |
---|---|---|
Maritim utdanning og erfaring som styrmann | Ansvar for navigasjon, sikkerhet og daglig drift av fartøy | Starter ofte rundt 900 000 kroner årlig |
Kapteiner er viktige i sjøfarten. De sikrer trygge og effektive fartøy. Deres kunnskap og erfaring er nøkkelen til suksess i skipsledelse og fartøykommando.
Video av Kaptein i arbeid
Kaptein: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Kapteiner er viktige i maritim transport og handel. De leder skip og mannskap, noe som er nøkkelen til trygg og effektiv drift. Dette er viktig for global handel og økonomisk vekst.
Kapteiner er også nøkkelpersoner i krisesituasjoner til sjøs. Deres evne til å ta raskt beslutning og handle kan være avgjørende for livet.
Kapteiner har en viktig rolle i miljøvern og bærekraftig bruk av havressurser. De må følge komplekse regler og sikre at skipene opererer ansvarlig. Kapteinene er viktige ambassadører for en bærekraftig fremtid.
«En maritim kaptein er en blanding av leder, navigatør og problemløser. Vi er ansvarlige for å sørge for at skip og mannskap kommer trygt fram, samtidig som vi ivaretar miljøet og økonomien.»
Sjøkapteinene bidrar daglig til verdenshandelen og vekst. De tar også vare på marine økosystemer. Deres rolle er unik og uunnværlig for den maritime næringen og dens fremtid.
Hva gjør en Kaptein?
En skipskaptein eller fartøysjef har flere hovedoppgaver. Disse inkluderer å navigere, sikre sikkerheten, lede mannskapet og styre økonomien. Den daglige rutinen innebærer morgenmøter, sikkerhetsgjennomganger og koordinering av avdelinger.
Spesialoppgaver inkluderer krisehåndtering og å representere skipet overfor myndigheter.
Typiske arbeidsoppgaver for Kaptein
- Navigering og styring av skipet
- Ansvar for skipets og mannskapets sikkerhet
- Personelledelse og opplæring av mannskapet
- Økonomistyring og rapportering
- Kommunikasjon med rederiet, havnemyndigheter og andre interessenter
Daglig rutine
En skipskapteins dag starter med morgenmøter. Disse gjennomgår status og planlegging for dagen. Deretter følger sikkerhetssjekker og koordinering av avdelinger.
Administrative oppgaver blir også følgt opp.
Spesialoppgaver
En skipskaptein tar også ansvar for spesialoppgaver. Disse inkluderer krisehåndtering ved ulykker. Kapteinen representerer også rederiet overfor myndigheter og andre.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Kaptein
Oppgave | Ansvar |
---|---|
Navigasjon og manøvrering | Kontrollere kurs, fart og posisjon, samt gjennomføre manøvrer som ankring og manøvrering i havn |
Sikkerhetsarbeid | Overvåke og iverksette tiltak for å sikre skipet, mannskapet og last |
Personelledelse | Lede, koordinere og motivere mannskapet, samt håndtere konflikter |
Økonomistyring | Styre budget, kostnader og rapportering til rederiet |
«Å være skipskaptein er et ansvarsfult yrke der man må ta avgjørende beslutninger for å ivareta sikkerheten til både mannskap og last. Man må ha god faglig kompetanse kombinert med lederegenskaper.»
Verktøy og utstyr de bruker
Kapteiner på skip har tilgang til nytt navigasjonsutstyr og kommunikasjonssystemer. Dette sikrer en trygg reise. De bruker GPS, radar og digitale kart for å finne posisjonen og se farvannene. De må også bruke digitale loggsystemer og programvare for skipsdriften.
Kapteiner er ansvarlige for sikkerhetsutstyr som livbåter og brannslokkingssystemer. Kommunikasjonssystemer er også viktig for å holde kontakt med land og andre skip. Denne teknologien er nøkkelen til å koordinere og utveksle informasjon.
Innen maritim teknologi og navigasjonsutstyr er det konstant utvikling. Kapteiner må alltid oppdatere seg for å bruke de nyeste verktøyene. For eksempel, SIMSC’s «Onboard training system» lar dem øve på skipet.
«Dette systemet er som en glattkjøringstime for å få bilsertifikatet, fordi man må vite hvordan man reagerer ved svikt.»
Kapteiner må kjenne til mange teknologiske verktøy for å gjøre jobben sikkert og effektivt. Ny maritim teknologi og navigasjonsutstyr krever mer kompetanse. Men det gir også bedre kontroll og muligheter til å håndtere komplekse situasjoner.
Hvem Kaptein samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Kaptein på et skip er viktig i maritime samarbeid og skipsledelse. De jobber tett med overstyrmann, maskinsjef og førstemaskinist. Disse lederne tar beslutninger og koordinerer operasjoner.
Kapteinene arbeider også med mannskapet, passasjerer og dem som tar seg av lasting. Det er viktig med god kommunikasjon og teamarbeid. Dette holder skipet sikkert og effektivt i drift.
Kapteinene samarbeider også med maritime myndigheter og andre eksterne parter. De må koordinere og formidle informasjon mellom organisasjoner. Dette er en viktig del av kapteinsjobben.
Interne samarbeidspartnere | Eksterne samarbeidspartnere |
---|---|
|
|
Gjennom maritim samarbeid og effektiv skipsledelse sikrer kaptein en trygg reise. Det gjelder for skip, mannskap og passasjerer.
Arbeidstider for Kaptein
Kapteiner i sjøfartsbransjen jobber ofte i turnus. De veksler mellom å være på sjøen og å være hjemme. En undersøkelse hos Fjord1 viser at de jobber to uker på sjøen, så to uker hjemme. Dette hjelper dem å ha en god balanse mellom arbeid og fritid.
Turnusen for kapteiner varierer. Det avhenger av skipstypen og oppdragene de har. Målet er å ha en god maritim turnus og en sunn skipsarbeidstid. De trenger fritid for å håndtere arbeidet om bord, der de er ansvarlige hele tiden.
Karriereutvikling er viktig i sjøfartsbransjen. Kapteiner kan gå videre til administrative stillinger hos rederier som Fjord1. Dette gir dem en større rolle i selskapets operasjoner og strategi.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
Intensiv arbeidstid med 24/7-ansvar | Fleksibel turnus med jevnlig fritid |
Lange perioder borte fra hjemmet | Gode muligheter for karriereutvikling |
Stress og utfordringer med å balansere arbeid og privatliv | Attraktivt lønnsnivå |
Rollen som kaptein i sjøfartsbransjen har både fordeler og utfordringer. Den fleksible turnus, høyt lønn og karriereutvikling gjør det attraktivt for mange.
«Turnussystemet gjør at vi kan tilby våre ansatte en god balanse mellom arbeid og fritid, noe som er avgjørende for å trekke til oss og beholde dyktige kapteiner.»
– Generaldirektør, Fjord1
Hvordan bli Kaptein?
For å bli kaptein, må du gjennom en grundig opplæring. Du trenger også en rekke sertifiseringer. Kapteinutdanningen er en utfordrende, men attraktiv vei for skipperaspiranter.
Utdanningskrav for Kaptein
Den vanligste veien til kaptein er en maritim utdanning. Du kan velge mellom en toårig fagskole eller en bachelorgrad i nautikk. Denne utdanning gir de nødvendige kunnskapene og ferdighetene.
Utdanningen tar 36 måneder med erfaring som ansvarshavende vaktoffiser. Du må også ha sertifiseringer som dekksoffiser klasse 1 og flere andre sertifikater.
Studieløp og Videreutdanning
- De fleste starter som dekkskadett før de får dekksoffiser sertifikat klasse 4.
- Neste steg er å bli styrmann, og deretter overstyrmann.
- Til slutt kan du bli sjøkaptein eller kaptein.
Uavhengig av nivå, er det viktig med videreutdanning og oppdateringskurs. Kapteinyrket krever høy kompetanse og teknologiforståelse.
Nødvendige Kvalifikasjoner
Formell utdanning og sertifiseringer er bare delen av kravet. God helse, fargesyn og hørsel er også viktig. Erfaring fra ulike skipstyper og fartsområder er verdifull.
Gjennom karriereutvikling, praktisk erfaring og kompetanseheving, kan du bli kaptein. Yrket tilbyr spennende muligheter både til sjøs og i land.
Hvor jobber en Kaptein?
Kapteiner jobber ofte på skip i den maritime sektoren. De kan jobbe i private rederier, på passasjerferger, i offshorevirksomhet eller på spesialskip. Noen velger å jobbe på land, i rederiadministrasjon, maritime myndigheter eller som konsulenter.
Arbeidet som kaptein innebærer reiser over hele verden. De har ansvar for sikkerheten til mannskapet, skipet, lasten og utstyret. De må også følge maritime forskrifter og lover.
Maritime arbeidsplasser for kapteiner
- Private rederier
- Offentlige maritime virksomheter
- Landbaserte stillinger i rederiadministrasjon
- Stillinger i maritime myndigheter
- Konsulentarbeid i den maritime industrien
Vanlige arbeidsoppgaver for kapteiner
- Ansvar for skipets og mannskapets sikkerhet
- Overholdelse av maritime forskrifter og lover
- Ledelse og koordinering av mannskapet
- Navigering og styring av skipet
- Kommunikasjon med rederier, myndigheter og kunder
Sjømannsyrke | Gjennomsnittlig månedslønn |
---|---|
Kaptein | 75,200 kroner |
Styrmann med maritim bachelorgrad | 62,650 kroner |
Leder i olje- og gassutvinning | 125,930 kroner |
Løn for kapteiner varierer. Det avhenger av stilling, ansvar, erfaring og spesialisering. Men generelt er lønningene konkurransedyktige. Kapteiner tjener mer enn junioransatte.
Arbeidsmiljø
Livet som maritim kaptein er både utfordrende og belønnsomt. Kapteiner må ofte være borte fra hjemmet i lange perioder. De møter høyt stress og har et stort ansvar.
Men det er også mange fordeler. Kapteiner får god lønn og mulighet til å reise. De leder også et mangfoldig team.
Utfordringer i Kaptein-yrket
En stor utfordring er å opprettholde en god work-life balance. Lang tid til sjøs kan skade nære relasjoner. Kapteiner må også håndtere høye stressnivåer.
De har ansvar for sikkerhet, navigasjon og mannskapet. Dette krever mye av dem.
Fordeler med Kaptein-yrket
Det er også positive sider. Kapteiner får attraktiv kompensasjon og mulighet til å reise. De har frihet og autonomi i arbeidet.
De får også å lede et dyktig team. Dette er en stor fordel.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Kapteinyrket er ettertraktet over hele verden. Det gir kapteiner geografisk fleksibilitet i jobbsøkningen. Men, tilgjengeligheten av jobber varierer.
For fartøy med 3-7 personer er det minst ett verneombud nødvendig. For fartøy med 8-14 personer kreves det to. For fartøy med 40 personer eller mer, tre verneombud.
Disse, sammen med skipsfører og maskinsjef, utgjør arbeidsmiljøutvalget.
Nylige rettssaker har vist opp utfordringer. Disse har med arbeidsgivers styringsrett og ansattes rettigheter å gjøre. Det er viktig å ha begrensninger i kontrakter for å beskytte ansattes rettigheter.
Myter og fakta om Kaptein-yrket
Mange tenker at å være kaptein er spennende og glamorøst. Men det er mye hardt arbeid og store ansvarsområder. Kapteiner må bruke avansert teknologi og følge komplekse regler. Det er langt fra det gamle bildet av en kaptein som bare styrer skipet.
I en studie ble det funnet at om lag to tredjedeler av den norske handelsflåten består av utenlandske sjømenn. Det er få norske kapteiner. Rederier må gjøre jobben attraktiv for å få kvalifisert arbeidskraft.
- Kapteiner trenger høy kompetanse og evne til å håndtere stress.
- Kunnskap og situasjonsbevissthet er viktig for å forbedre arbeidsforholdet.
- Ledelse og organisasjonskultur er nøkkelen til mannskapets trivsel.
Kapteinjobben handler mer om teknologi og ledelse enn glamor. De er nøkkelpersoner for sikker og effektiv skipstrafikk i norske farvann.
Myter | Fakta |
---|---|
Glamorøst liv til sjøs | Hardt arbeid og store ansvarsområder |
Tradisjonell kaptein som styrer skipet | Må beherske avansert teknologi og komplekse regelverk |
Enkel rekruttering av mannskap | Stor mangel på erfarne førstestyrmenns- og kapteinsemner |
«Sunt institusjonelle prosesser er avgjørende for velferden til mannskapet om bord på skip.»
Kaptein lønn – Hvor mye tjener en Kaptein?
Kapteiner i Norge får ofte en god lønn, fra rundt 900 000 kroner årlig. Lønnen påvirkes av flere ting. Dette inkluderer erfaring, skipstypen, fartsområdet og rederiet.
Den gjennomsnittlige månedslønnen for kapteiner er 76 020 kroner. Dette viser at lønningene varierer.
Lønnsnivået for kapteiner varierer mye i den maritime industrien. Offshore og internasjonale ruter tilbyr ofte høyere lønninger. Nyutdannede piloter i SAS starter med en årslønn på rundt 478 632 kroner.
Med tid kan lønningen øke til rundt 1 million kroner i år som kaptein.
Stilling | Startlønn | Gjennomsnittlig lønn | Topplønn |
---|---|---|---|
Nyutdannet pilot | 478 632 kr | – | – |
Kaptein med 5 års erfaring | – | 579 000 kr | – |
Erfaren kaptein | – | 76 020 kr/mnd | 1 000 000 kr |
Kapteinlønn og maritim inntekt varierer mye. Det avhenger av bransje, erfaring og andre faktorer. Kapteiner i spesielle sektorer kan tjene mer enn gjennomsnittet.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Kaptein
For å bli en god kaptein trenger man viktige egenskaper og ferdigheter. Besluttsomhet, problemløsning og stresskontroll er nøkkelen. En kaptein må ta hurtige og kloke beslutninger i vanskelige situasjoner.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som kaptein
- Avanserte navigasjonskunnskaper og evne til å manøvrere fartøy på en trygg og effektiv måte
- Kunnskap om maritim sikkerhet, inkludert krisehåndtering og evakueringsprosedyrer
- Forståelse av maritime lover og regelverk, samt evne til å fatte beslutninger i tråd med gjeldende lovgivning
Karriere- og utviklingsmuligheter for kapteiner
Kapteinyrket tilbyr mange karriereveger. Mange spesialiserer seg på skip som cruise, godsfartøy eller fiskefartøy. Andre tar administrative roller i rederier eller myndigheter.
Videreutdanning kan åpne nye dører. Det kan være i maritim administrasjon, havneledelse eller konsulentvirksomhet.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning
Kapteiner med erfaring kan spesialisere seg eller ta videreutdanning. Dette åpner for mer administrative eller rådgivende roller. Det er et naturlig steg for erfarne kapteiner.
Interne karrierestiger og alternative roller for kapteiner
Det finnes mange karrierestiger og roller for kapteiner. Fra overstyrmann til fleetsjef, eller som maritime ekspert. Denne fleksibiliteten lar kapteiner utvikle seg etter sine ønsker.
«Å være kaptein innebærer mye mer enn bare å styre et fartøy. Det handler om å ha den rette kombinasjonen av faglig ekspertise, beslutningsevne og lederegenskaper for å sikre sikker og effektiv drift av skipet og mannskapet.» – Kaptein Ola Olsen
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for kapteiner i skipsindustrien er stabilt nå. Men det påvirkes av svingninger i den globale skipsfarten. Etterspørselen etter kapteiner varierer med aktivitetsnivået i shipping- og skipsindustrien. Vi ser også nye trender som vil forme fremtiden for dette yrket.
Nåværende behov i markedet
Den norske skipsindustrien er sterkt påvirket av globale markeder og trender. Behovet for kapteiner er stabilt, men teknologisk utvikling og miljøreguleringer påvirker etterspørselen. Kapteiner med kompetanse innen ny teknologi og bærekraftige driftsløsninger er særlig ettertraktet.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Kaptein
- Økt fokus på miljøvennlig og utslippsfri skipsfart: Kapteiner med kompetanse innen grønn teknologi og driftsmåter vil være etterspurt.
- Digitalisering av skipsdrift: Behov for kapteiner som mestrer IKT-verktøy og kan lede det teknologiske skiftet i bransjen.
- Nye regelverk og standarder: Kapteiner med forståelse for komplekse lover, forskrifter og sertifiseringer vil være verdsatt.
- Økt spesialisering: Muligheter for kapteiner til å utvikle spisskompetanse innen for eksempel cruise, offshore eller spesialtransport.
Arbeidsmarkedet for kapteiner forventes å være stabilt, men med endringer i etterspørselen. Disse endringene kommer fra teknologiske, miljømessige og regulative faktorer. Kapteiner som tilpasser seg disse trendene vil ha beste karrieremuligheter fremover.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Utdanningskostnader for piloter | Ca. 1 million NOK |
Arbeidstidsordning for piloter i luftambulanse | 1 uke på, 1 uke av, 1 uke på, 2 uker av |
Antall flyvninger per skift for luftambulansepilot | 2-4 flyvninger |
Antall teoretiske emner i pilotutdanning | 14 forskjellige fagområder |
Nyttige ressurser og lenker
Er du på vei til å bli Kaptein eller er du allerede det? Det er viktig å kjenne til organisasjoner, nettverk og offisielle kilder. Disse kan gi deg informasjon, støtte og muligheter for å utvikle din karriere.
Aktuelle fagorganisasjoner for Kaptein
- Norsk Sjøoffisersforbund – den største organisasjonen for sjøoffiserer i Norge
- Norsk Sjømannsforbund – landsdekkende interesseorganisasjon for sjøfolk
Bransjenettverk og fagfora innen Kaptein-yrket
- Maritime Bergen – regionalt nettverk for maritime aktører i Bergensområdet
- Maritimt Forum – landsdekkende bransjeforening for den maritime næringen
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
- MaritimKarriere.no – digitalt karrieresenter for den maritime næringen
- Sjøfartsdirektoratet – statlig etat som forvalter regelverk for sjøfart
- Statistisk sentralbyrå – offisiell kilde for nasjonal lønns- og sysselsettingsstatistikk
- Maritimt Opplæringskontor – koordinerer maritim fagopplæring i Norge
Disse organisasjonene, nettverkene og kildene hjelper deg med å holde deg oppdatert. Du får tilgang til nyttig informasjon, utdanning og jobbmuligheter som Kaptein.
Kort oppsummering av hva Kaptein innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Kapteinyrket er både utfordrende og meningsfylt. Kapteinene leder skip, har teknisk kunnskap og er ansvarlige for sikkerhet. De er viktige for global handel, sikkerhet og miljøvern på sjøen.
Det er mange muligheter i denne karrieren. Du kan jobbe internasjonalt, få god lønn og ha mange forskjellige oppgaver. Kapteinrollen utvikler seg stadig, med fokus på teknologi, miljø og sikkerhet.
Det krever kontinuerlig læring og utvikling. Kapteinene må oppdatere sin kompetanse for å møte nye utfordringer. Samlet sett er det en spennende karriere som kombinerer ledelse, teknikk og reise.
FAQ
Hva er en kaptein?
Hva gjør en kaptein?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en kaptein?
Hvem samarbeider en kaptein med?
Hvordan blir man kaptein?
Hvor jobber en kaptein?
Hva er arbeidsmiljøet for en kaptein?
Hvor mye tjener en kaptein?
Hvilke personlige egenskaper kreves for å bli en suksessrik kaptein?
Hva er arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene for kapteiner?
Kildelenker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/kaptein
- https://bransjeblogg.com/kaptein-vs-skipper-utdanning-loenn-og-karrierevei/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://no.select-sport.com/pages/hva-innebaerer-rollen-som-kaptein
- https://www.careerroo.com/no/magasin/fra-styrmann-til-kaptein-pilotranger-og-ansiennitet-2023/
- https://snl.no/Iver_Huitfeldt
- https://snl.no/James_Cook
- https://gemini.no/2023/03/kva-gjer-du-om-nokon-tek-kontroll-over-skipet-ditt/
- https://www.nrk.no/mr/kaptein-skryter-av-mannskapet-1.7799366
- https://rvtssor.no/aktuelt/396/nar-er-det-jeg-mister-kapteinen-min/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kaptein
- https://no.wikipedia.org/wiki/Kaptein_(grad)
- https://no.wikipedia.org/wiki/Kaptein
- https://www.tu.no/artikler/ny-treningssimulator-kobler-seg-direkte-til-baten/230638
- https://www.sintef.no/siste-nytt/2014/skip-uten-kaptein-bak-roret/
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/*
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52813/1/Brekke_ATB_2016.pdf
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3041900/Noshin skogstad masteroppgave.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.fjord1.no/Karriere/Ledige-stillingar/Kaptein-skipsfoerar
- https://www.dnmf.no/artikler-2013-2020/resultatet-fra-meklingen-mellom-nho-sjofart-og-dnmf-article725-1015.html
- https://www.studentum.no/inspirasjon-og-artikler/artikler/veien-til-sjokaptein-17188
- https://www.usn.no/hub/teknologi/maritim-karriere-dette-kan-du-tjene
- https://lovdata.no/forskrift/2005-01-01-8/§5-6
- https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/dlOLO1/naar-kapteinen-maa-selge-sveler
- https://www.ks.no/kommunespeilet/samfunn-og-demokrati/stodig-kaptein/
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1
- https://www.nettavisen.no/1-142-172-kroner-tjener-en-norwegian-kaptein/s/12-95-8549705
- https://www.faktisk.no/faktasjekk/riktig-at-ferske-sas-flygere-tjener-mindre-enn-de-fleste-nyutdannede-sykepleiere/111841
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://cvapp.no/folgebreveksempler/sjomann
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/64077/1/Omstillinger-i-arbeidsmarkedet-v18.pdf
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/pilot
- https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/115805-ungdomsgarantien-flere-skal-fa-jobb-20221014
- https://www.dnmf.no/skipsledelse/category1352.html
- https://www.kystverket.no/sjotransport-og-havn/havnesikring/hva-er-maritim-sikring/
- https://www.skrivehistorie.no/wp-content/uploads/2017/10/vikarbok-eksempler.pdf
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/300184/Saevik.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/151968/NorheimOenVestvik.pdf?sequence=1&isAllowed=y