Vei- og anleggsarbeidere former vår infrastruktur og samferdsel. De bygger veier og broer vi bruker daglig. La oss utforske dette spennende yrket nærmere.
I Norge øker etterspørselen etter dyktige fagfolk innen vei- og anleggsarbeid. Gjennomsnittlig årslønn er rundt 528 000 kroner. Bransjen opplever en årlig vekst på omtrent 15% i antall prosjekter.
Vei- og anleggsarbeidere er viktige for samferdsel og infrastrukturprosjekter. De bygger nye veier og vedlikeholder eksisterende anlegg. Arbeidet er variert og utfordrende.
Dette yrket krever både teknisk kunnskap og fysisk utholdenhet. Vi skal se på utdanningskrav, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter. Vi undersøker også anleggsentreprenørers rolle og muligheter for faglig utvikling.
Hva er en Vei- og anleggsarbeider?
Vei- og anleggsarbeidere er nøkkelpersoner i infrastrukturutvikling. De jobber med veibygging, broer og tunneler. Disse fagfolkene bruker avanserte maskiner og har bred kompetanse innen anlegg.
Definisjon og arbeidsoppgaver
Vei- og anleggsarbeidere bygger og vedlikeholder infrastruktur. De utfører viktige oppgaver for samfunnet.
- Graving og planering av områder
- Støping av fundamenter
- Asfaltering av veier
- Installasjon av dreneringssystemer
- Bygging av broer og tunneler
Jobben krever teknisk kunnskap og fysisk styrke. De må kunne håndtere tunge maskiner sikkert. Sikkerhet og miljøhensyn er viktige deler av yrket.
Utdanning og karrieremuligheter
Statistisk sentralbyrå 2023 viser vanlige utdanningsveier for yrket. Dette inkluderer fagskole, anlegg, bygg og vei- og anleggsfaget. Med fagbrev kan man også ta ingeniørstudier gjennom y-veien.
Jobbmuligheter | Arbeidsgivere |
---|---|
Fagarbeider (vei- og anleggsarbeid) | Entreprenørbedrifter |
Anleggsarbeider | Statens vegvesen |
Asfaltarbeider | Kommuner |
Veiarbeider | Store selskaper (f.eks. Veidekke, Skanska) |
Tunnelarbeider | Mindre anleggsbedrifter |
Vei- og anleggsarbeid er en stor næring i Norge. Den sysselsetter over 200 000 mennesker. Yrket byr på gode jobbmuligheter og rom for utvikling.
Quick faktaboks om Vei- og anleggsarbeider
Vei- og anleggsarbeidere er sentrale i Norges infrastruktur. De bygger og vedlikeholder veier, tunneler og andre viktige anlegg. La oss se på noen fakta om denne yrkesgruppen.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Gjennomsnittlig årslønn | Ca. 500 000 NOK |
Vei- og anleggsarbeider utdanning | Fagbrev i vei- og anleggsfag |
Vanlig arbeidstid | 07:00-16:00, kortere fredager |
Fysiske krav | God fysisk form og utholdenhet |
Nødvendige ferdigheter | Teknisk innsikt, maskinforståelse, samarbeidsevne |
Lønn for vei- og anleggsarbeidere avhenger av erfaring og spesialisering. Nyutdannede starter ofte på rundt 400 000 NOK. Erfarne arbeidere kan tjene opp mot 600 000 NOK eller mer.
Riktig utdanning og erfaring er nøkkelen til en anleggsarbeider jobb. Mange begynner med en lærlingperiode etter videregående. Dette gir praktisk erfaring og mulighet for fagbrev.
Arbeidsmarkedet for vei- og anleggsarbeidere er stabilt. Norge investerer mye i infrastruktur, noe som skaper jobber. Bransjen møter likevel utfordringer som sosial dumping og utenlandsk konkurranse.
Vei- og anleggsarbeidere bidrar til viktige prosjekter som Bergåstunnelen. Her ble norsk kompetanse brukt til å drive tunnel i løsmasser. Slike prosjekter viser bransjens innovasjon og utvikling.
Video av Vei- og anleggsarbeider i arbeid
Vei- og anleggsarbeidere er nøkkelpersoner i samfunnets utvikling. De skaper og vedlikeholder infrastrukturen vi bruker daglig. Se videoen nedenfor for å oppleve anleggsarbeidere i aksjon.
Betydning for samfunnet
Vei- og anleggsarbeidere former våre omgivelser. De bygger veier, broer og tunneler som binder landet sammen. Deres innsats legger grunnlaget for effektiv transport og god kommunikasjon.
Anleggsmaskinoperatører er sentrale i dette arbeidet. De håndterer tunge maskiner for å grave, planere og bygge. Erfaring er verdifullt i bransjen, og mange starter karrieren gjennom praktiske kurs.
Fremtidsutsikter og rekruttering
Bransjen opplever god rekruttering, spesielt innen VG2 anleggsteknikk. Nylig deltok nesten 500 elever på Ungdomsdagen. Tre lærlinger delte erfaringer fra sin hverdag, noe som viser stor interesse blant unge.
Utdanningsløp | Varighet | Etterspørsel |
---|---|---|
VG2 Anleggsteknikk | 2+2 år | Flere søkere enn plasser |
VG3 Anleggsmaskinmekaniker | 3 år skole + 1 år lære | Stort behov i bedriftene |
Behovet for dyktige fagfolk i anleggsbransjen er stort. Særlig er det etterspørsel etter anleggsmaskinmekanikere. Dette gir gode jobbmuligheter for de som velger denne yrkesveien.
Hva gjør en Vei- og anleggsarbeider?
Vei- og anleggsarbeidere har en nøkkelrolle i utviklingen av infrastruktur. De utfører varierte og krevende oppgaver. Deres arbeid er avgjørende for samfunnets utvikling og vedlikehold.
Typiske arbeidsoppgaver
Disse fagfolkene planlegger, måler og utfører grunnarbeid. De bygger og vedlikeholder veier, tunneler og bruer. Deres innsats sikrer trygge og effektive transportveier.
- Graving og planering av terreng
- Legging av rør og kabler
- Montering av vannkummer
- Asfaltering av veier
- Tunnelarbeid og brobygging
Daglig rutine
Arbeidsdagen begynner tidlig på anleggsplassen. De gjennomgår dagens oppgaver og sjekker utstyret. Mye tid brukes på å betjene maskiner som gravemaskiner og bulldosere.
Sikkerhet er alltid førsteprioritet i arbeidet. De følger strenge retningslinjer for å unngå ulykker og skader.
Spesialoppgaver
Noen spesialiserer seg innen asfaltlegging, tunnelarbeid eller brobygging. Andre jobber med spesialprosjekter som renseanlegg eller kraftverk. For å få jobb, kreves ofte anleggsarbeider fagbrev.
Konkrete oppgaver og ansvar
Kvalitet og sikkerhet er sentrale ansvarsområder. Alt arbeid må utføres i henhold til planer og forskrifter. Miljøhensyn spiller også en viktig rolle i jobben.
Oppgave | Ansvar |
---|---|
Maskinbetjening | Sikker og effektiv bruk |
Grunnarbeid | Korrekt utførelse og stabilitet |
Veibygging | Holdbarhet og trafikksikkerhet |
Tunnelarbeid | Sikring og ventilasjon |
Verktøy og utstyr de bruker
Vei- og anleggsarbeidere bruker mange spesialverktøy og maskiner. Dette utstyret er viktig for å jobbe sikkert og effektivt på anlegg.
I anleggsbransjen må man kunne bruke tunge maskiner. Gravemaskiner, dumpere og hjullastere flytter jord og materialer. Veihøvler og traktorer er viktige for veibygging.
Mindre verktøy er også nødvendige for veiarbeid. Dette inkluderer måleutstyr, håndholdte graveredskaper og utstyr for betongstøping. Riktig bruk og vedlikehold av alt utstyr er viktig for sikkerhet.
Maskintype | Bruksområde | Sertifiseringskrav |
---|---|---|
Gravemaskin | Graving og masseforflytning | M2 sertifikat |
Hjullaster | Lasting og transport av materialer | M4 sertifikat |
Veihøvel | Planering og forming av veioverflater | M6 sertifikat |
Dumper | Transport av tunge masser | M5 sertifikat |
Førere må sjekke maskinene grundig før bruk. De må inspisere utstyret, hydraulikksystemer og sikkerhetsfunksjoner. Alle maskiner må være CE-merket og ha gyldig dokumentasjon for kontroll.
Hvem Vei- og anleggsarbeider samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Vei- og anleggsarbeidere jobber tett med mange fagfolk. De sikrer at prosjekter blir effektive og trygge. Samarbeid er nøkkelen til suksess i denne bransjen.
Daglig samhandler de med anleggsmaskinførere, fjell- og bergverksarbeidere. De jobber også med betongfagarbeidere. Dette samarbeidet er viktig for effektive og sikre prosjekter.
De har kontakt med ingeniører og prosjektledere. Disse gir viktige retningslinjer og teknisk innsikt. Kommunale myndigheter er også involvert i godkjenninger og reguleringer.
Samarbeidspartner | Rolle i prosjekter |
---|---|
Anleggsmaskinførere | Opererer maskiner for graving og transport |
Ingeniører | Gir tekniske spesifikasjoner og planer |
Prosjektledere | Koordinerer arbeidet og ressursene |
Kommunale myndigheter | Gir tillatelser og fører tilsyn |
Gode samarbeidsevner er viktig for å lykkes i yrket. 63% av anleggsarbeidere lærer mest fra kollegaer. Dette viser hvor viktig et godt arbeidsmiljø er.
Jobbmuligheter øker med erfaring og evne til å samarbeide. God kommunikasjon og forståelse for sertifikater er også viktig. Dette hjelper karriereutviklingen i denne allsidige bransjen.
Arbeidstider for Vei- og anleggsarbeider
Vei- og anleggsarbeidere har ofte varierte arbeidstider. Vanligvis jobber de fra mandag til fredag. Arbeidsdagen starter gjerne klokken 07:00 og slutter rundt 16:00.
Fredager kan være kortere, med avslutning allerede 13:30. Overtid er ikke uvanlig i byggkonstruksjon, spesielt i travle perioder. Anleggsentreprenører må tilpasse seg prosjektenes krav og tidsfrister.
Sesongvariasjoner påvirker arbeidstidene. Sommerhalvåret har mer aktivitet enn vintersesongen. Dette avhenger av prosjektenes type og plassering.
Dag | Arbeidstid | Merknader |
---|---|---|
Mandag-Torsdag | 07:00-16:00 | Standard arbeidsdag |
Fredag | 07:00-13:30 | Kortere dag |
Helger | Varierer | Ved behov for overtid |
Fagbrev kan gi bedre arbeidsbetingelser for vei- og anleggsarbeidere. Dette kan bety mer fleksible arbeidstider og høyere lønn. For å ta fag- eller svenneprøve kreves minst fem års praksis i faget.
Hvordan bli Vei- og anleggsarbeider?
Fagbrev i vei- og anleggsfag er vanligvis påkrevd for å bli vei- og anleggsarbeider. Dette oppnås gjennom yrkesfaglig utdanning og læretid. Du lærer å jobbe med infrastrukturprosjekter og veibygging.
Utdanningskrav og studieløp
Studieløpet starter med to år på videregående skole. Her lærer du grunnleggende ferdigheter innen vei- og anleggsarbeid.
Deretter følger to års læretid i en godkjent lærebedrift. Du får praktisk erfaring med veibygging og andre anleggsprosjekter.
Utdanningsnivå | Varighet | Innhold |
---|---|---|
Videregående skole | 2 år | Grunnleggende teori og praksis |
Læretid | 2 år | Praktisk erfaring i bedrift |
Relevante kurs og videreutdanning
Du kan ta ulike kurs for å styrke din kompetanse innen infrastrukturprosjekter. Sikkerhetskurs, maskinsertifiseringer og tekniske kurs er nyttige for å holde seg oppdatert.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Førerkort for tunge kjøretøy og maskinførersertifikater kan være nyttig i tillegg til fagbrev. Dette øker dine jobbmuligheter innen veibygging og samferdsel.
Noen velger å ta ingeniørutdanning via y-veien for mer ansvar. Dette kan åpne dører for større infrastrukturprosjekter.
Hvor jobber en Vei- og anleggsarbeider?
Vei- og anleggsarbeidere har mange jobbmuligheter i Norge. De er viktige i prosjekter som brobygging, tunnel- og veiarbeid. Både offentlig og privat sektor trenger deres kunnskap.
Offentlige arbeidsgivere
I offentlig sektor finnes det flere store arbeidsgivere for vei- og anleggsarbeidere:
- Statens vegvesen
- Kommuner
- Fylkeskommuner
Disse organisasjonene tar vare på og bygger ut infrastruktur. De gir faste jobber som er nyttige for samfunnet.
Private entreprenører
I privat sektor finnes det mange bedrifter som ansetter vei- og anleggsarbeidere:
- Store firmaer som Veidekke og Skanska
- Mellomstore regionale entreprenører
- Lokale anleggsfirmaer
Disse selskapene jobber med infrastruktur, bygg og anlegg. De tilbyr ofte varierte oppgaver og muligheter for å bli ekspert.
Selvstendige næringsdrivende
Noen vei- og anleggsarbeidere starter egne firmaer. De kan bli eksperter innen områder som:
- Grunnarbeid
- Asfaltering
- Drift av anleggsmaskiner
Som selvstendig kan man velge prosjekter fritt. Men man må også ta seg av papirarbeid og planlegging.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljø er viktig i anleggsvirksomhet. Vei- og anleggsarbeidere møter ulike utfordringer og fordeler. La oss se nærmere på deres arbeidsmiljø.
Utfordringer i yrket
Vei- og anleggsarbeidere har krevende jobber. Fysisk arbeid og skiftende vær er vanlig. Sikkerhet er viktig, og de må være oppmerksomme på farer.
Fordeler med yrket
Jobben byr på mange fordeler. Arbeidet er variert og gir synlige resultater. Lønnen er ofte konkurransedyktig, noe som gjør yrket attraktivt.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende. Sesongarbeid og overtid er vanlig. Dette kan påvirke privatlivet.
Det er viktig å vurdere disse sidene før man velger en karriere i bransjen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobber finnes over hele Norge. Det er flere muligheter i byer og områder med mye utbygging. Dette gir sjansen til å jobbe i ulike deler av landet.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Sikkerhet | Regulert av byggherreforskriften fra 2009 |
Ansvar | Byggherren har hovedansvar for sikkerhet |
Arbeidstakerrettigheter | Rett og plikt til å medvirke i arbeidsmiljøarbeidet |
Risikofaktorer | Arbeid i høyden, lasting/lossing, kjøretøybruk |
God opplæring og informasjon er viktig for å lykkes. Deling av erfaringer mellom kolleger bidrar til et tryggere arbeidsmiljø. Motivasjon spiller også en stor rolle i bransjen.
Myter og fakta om Vei- og anleggsarbeider-yrket
Det finnes mange myter om vei- og anleggsarbeidere. La oss se på noen av disse og sammenligne dem med fakta.
En vanlig myte er at yrket kun krever fysisk styrke. Sannheten er at jobben krever teknisk kunnskap og problemløsningsevner. Moderne anleggsmaskiner trenger kompetente operatører.
Mange tror arbeidet er ensformig, men det er stor variasjon i oppgaver. En anleggsmaskinoperatør kan jobbe med alt fra veibygging til tunnelarbeid.
Det finnes en oppfatning om at dette er et lavstatusyrke. Faktum er at disse arbeiderne er høyt verdsatt. De er viktige for samfunnsutviklingen og infrastrukturen vår.
Myte | Fakta |
---|---|
Krever bare fysisk styrke | Krever teknisk kunnskap og problemløsning |
Ensformig arbeid | Stor variasjon i oppgaver og prosjekter |
Lavstatusyrke | Høyt verdsatt og essensielt for samfunnet |
Kun for menn | Økende antall kvinner i bransjen |
En siste myte er at det er et rent mannsdominert yrke. Bransjen har fortsatt en overvekt av menn. Men flere kvinner velger nå anleggsarbeider kurs og entrer yrket.
Vei- og anleggsarbeider lønn – Hvor mye tjener en Vei- og anleggsarbeider?
Lønnen for vei- og anleggsarbeidere varierer basert på flere faktorer. Nye avtaler har ført til bedre lønn og arbeidsvilkår. Dette gjelder både fagforeninger og bransjeforeninger.
Typisk lønnsnivå
Faglærte arbeidere i visse sektorer tjener minst 250,30 kroner per time. Ufaglærte uten erfaring får 226,90 kroner per time som minstelønn.
Anleggsarbeidere med fagbrev kan forvente høyere lønn enn ufaglærte. Dette skyldes deres spesialiserte kunnskap og ferdigheter.
Erfaring og kvalifikasjoner | Minstelønn per time |
---|---|
Faglært arbeider | 250,30 NOK |
Ufaglært uten erfaring | 226,90 NOK |
Ufaglært med 1 års erfaring | 235,80 NOK |
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring er avgjørende for lønnsfastsettelsen i anleggsbransjen. Arbeidere med over ett års erfaring kan tjene minst 235,80 kroner per time.
Hvor du jobber og hva du spesialiserer deg i, påvirker også lønnen din. Overtidsarbeid gir minst 40% ekstra på timelønnen.
Startlønn for vei- og anleggsarbeidere
Nyutdannede kan forvente en startlønn rundt minstelønnsatsene. Lønnen øker med mer erfaring og kompetanse.
Over tid blir arbeidsoppgavene mer komplekse. Dette gjenspeiles i høyere lønn etter hvert som du blir mer erfaren.
Nødvendige egenskaper og ferdigheter
Suksess som vei- og anleggsarbeider krever flere viktige egenskaper. Du trenger fysisk utholdenhet, teknisk forståelse og evne til teamarbeid.
Disse ferdighetene, sammen med et fagbrev, kan gi bedre lønn. De kan også føre til spennende karrieremuligheter i bransjen.
Viktige personlige kvaliteter
Suksess som veiarbeider krever både personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Fysisk utholdenhet er avgjørende i dette yrket. Arbeidsdagene er ofte lange og krevende.
Faglige ferdigheter for suksess
Vei- og anleggsarbeidere må beherske ulike maskiner og forstå grunnleggende konstruksjonsteknikker. Sikkerhet og kunnskap om prosedyrer er viktig. Årlig opplever 1 av 10 arbeidere yrkesskader, noe som understreker viktigheten av sikkerhetskompetanse.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Anleggsbransjen byr på mange muligheter. Erfarne arbeidere kan bli formenn eller prosjektledere. Spesialisering innen tunnelarbeid eller brobygging er også mulig.
De neste fem årene forventes en vekst på 8% i sysselsetting innen vei- og anleggsarbeid.
Spesialisering og videreutdanning
Det finnes flere veier for videre utvikling. Videreutdanning kan føre til roller som HMS-ansvarlig eller daglig leder. Y-veien gir fagarbeidere mulighet til ingeniørutdannelse etter fagbrev.
Karrierevei | Beskrivelse | Krav |
---|---|---|
Formann | Leder mindre arbeidslag | 3-5 års erfaring |
Prosjektleder | Overordnet ansvar for prosjekter | 5-7 års erfaring, lederegenskaper |
HMS-ansvarlig | Fokus på helse, miljø og sikkerhet | Videreutdanning innen HMS |
Ingeniør (Y-veien) | Teknisk ansvarlig | Fagbrev, ingeniørutdanning |
Med riktig kompetanse og engasjement kan en veiarbeider stilling åpne dører. Det kan være starten på en spennende karriere i anleggsbransjen.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for vei- og anleggsarbeidere i Norge endrer seg stadig. Etterspørselen øker etter fagfolk med riktige krav og sertifikater. Dette gjelder særlig for veiarbeidere og anleggsarbeidere.
Nåværende behov i markedet
Bygge- og anleggsbransjen opplever svingninger, ifølge NAV. I oktober 2023 var 3.2% av arbeidsstyrken registrert som arbeidssøkere. Antallet lønnstakere i bygg og anlegg har falt med 7,200 det siste året.
Likevel er det fortsatt behov for dyktige fagfolk i bransjen. Kvalifiserte arbeidere er ettertraktet på tross av nedgangen.
Fremtidsutsikter og trender
Vei- og anleggsarbeidere har en lovende fremtid. Økt fokus på sikkerhet og bærekraft driver etterspørselen. Digitalisering og ny teknologi endrer arbeidshverdagen.
Fagfolk som holder seg oppdatert, vil være attraktive. De som mestrer nye krav og teknologier, har gode jobbmuligheter.
Sysselsettingen i Norge øker generelt. I april 2024 var det 25,000 flere sysselsatte enn i januar 2023. Dette tyder på et stabilt arbeidsmarked for vei- og anleggsarbeidere.
Nyttige ressurser og lenker
Vei- og anleggsarbeidere trenger oppdatert kunnskap om bransjen og jobber. Her er en oversikt over nyttige ressurser for alle i yrket.
Aktuelle fagorganisasjoner
Byggenæringens Landsforening (BNL) og Norsk Arbeidsmandsforbund er viktige for anleggsarbeidere. De gir faglig støtte, kurs og muligheter for å bygge nettverk.
Bransjenettverk og fagfora
Byggebransjen i Norge er et verdifullt nettverk for anleggsarbeidere. Her kan du dele erfaringer og finne jobbmuligheter. Du får også siste nytt fra bransjen.
Offisielle kilder
For utdanningsinfo, besøk utdanning.no eller vilbli.no. NAV og Statistisk sentralbyrå (SSB) har oppdatert lønnsstatistikk.
De har også stillingsutlysninger for anleggsentreprenører og vei- og anleggsarbeidere.
Ressurs | Beskrivelse |
---|---|
BNL | Faglig støtte og kurs |
Norsk Arbeidsmandsforbund | Fagforening for anleggsarbeidere |
Byggebransjen i Norge | Bransjenyheter og nettverk |
utdanning.no | Utdanningsinformasjon |
NAV | Stillingsutlysninger |
SSB | Lønnsstatistikk |
Disse ressursene kan styrke din karriere som vei- og anleggsarbeider. Du kan holde deg oppdatert på jobbmuligheter i bransjen.
Kort oppsummering av hva Vei- og anleggsarbeider innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Vei- og anleggsarbeidere er nøkkelpersoner i Norges samferdsel og infrastruktur. De former landets byggkonstruksjoner og veisystemer. Yrket krever fysisk styrke, teknisk innsikt og samarbeidsevne.
Bærekraftige løsninger står i fokus. Vei- og anleggsarbeidere moderniserer infrastrukturen. Dette gjør jobben utfordrende og givende.
Arbeidsdagene er varierte og resultatorienterte. Du ser konkrete resultater i form av nye veier og broer.
Karrieremulighetene er mange innen vei- og anleggsarbeid. Du kan avansere til lederstillinger eller spesialisere deg innen infrastrukturprosjekter. Yrket tilbyr god lønn og muligheter for videreutdanning.
Etterspørselen etter dyktige fagfolk øker stadig. Dette skyldes Norges kontinuerlige behov for utvikling av samferdsel.
FAQ
Hva er gjennomsnittlig årslønn for en vei- og anleggsarbeider?
Hvilken utdanning kreves for å bli vei- og anleggsarbeider?
Hva er typiske arbeidsoppgaver for en vei- og anleggsarbeider?
Hvilke verktøy og maskiner bruker vei- og anleggsarbeidere?
Hva er arbeidstidene for en vei- og anleggsarbeider?
Hvilke karrieremuligheter finnes for vei- og anleggsarbeidere?
Er det gode jobbmuligheter for vei- og anleggsarbeidere i Norge?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en vei- og anleggsarbeider?
Kreves det spesielle sertifikater for å jobbe som vei- og anleggsarbeider?
Hvordan er work-life balance for en vei- og anleggsarbeider?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/vei-_og_anleggsarbeider
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/vei-_og_anleggsarbeider
- https://studenttorget.no/vei-og-anleggsarbeider
- https://karrierestart.no/bransje/bygg-anlegg-entreprenor/787-yrker-innen-anleggsbransjen
- https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/med-anlegg-for-a-finne-losninger-6.158.121822.b0e6f53cca
- https://byggfaktanyheter.no/vi-har-skaffet-oss-unik-kompetanse-som-kan-bli-nyttig-for-hele-bransjen/
- https://snl.no/drenering
- https://www.bygg.no/bildekarusell-bygg-tv-rekruttering/anbefaler-anleggsbransjen-pa-det-varmeste/2450413
- https://studievalg.no/skoler?page=7&profession=585
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2454954
- https://studievalg.no/utdanninger?profession=585
- https://web.trondelagfylke.no/ole-vig-videregaende-skole/utdanningsprogrammer/yrkesfaglige-utdanningsprogram/bygg–og-anleggsteknikk-20-21/
- https://enbradagpajobb.no/bransje/anlegg/
- https://www.eba.no/siteassets/dokumenter/hms/veileder-for-sikker-bruk-av-maskiner.pdf
- https://www.okab.no/wp-content/uploads/2024/05/OKAB-til-nett.pdf
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=378245513&srsltid=AfmBOorLv6cefzpNeOxVgB7Dg7V7fBPLWlpt512bJD1dTmN0ZEqDytNU
- https://www.vvsaktuelt.no/rekordmange-jenter-soeker-seg-til-ba-bransjen-364612/nyhet.html
- https://stillinger.bygg.no/oslo-viken/anbudskoordinator/413582
- https://utdanning.aofostfold.no/studie-og-kurstilbud/bygg-og-anleggsteknikk,fagbrev/veg-og-anleggsfaget/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/489764
- https://norskbyggebransje.no/utdanning/etterutdanning-bygg-og-anlegg
- https://uit.no/utdanning/program/446217/bygg_ingenior_-_bachelor_y-vei
- https://karrierestart.no/jobb?profession=828
- https://www.arbeidstilsynet.no/globalassets/regelverkspdfer/byggherreforskriften/
- https://www.arbeidstilsynet.no/hms/hms-i-bygg-og-anlegg/
- https://okviken.no/blogg/laerling-og-yrkesfag-feil-og-fakta/
- https://www.naturfagsenteret.no/c1515603/binfil/download2.php?tid=1783514
- https://munin.uit.no/bitstream/10037/17387/2/thesis.pdf
- https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/lonn/minstelonn/
- https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/anleggsarbeidere-far-ny-lonn-minstelonna-okes-med-11-kroner-6.158.873079.61c5a35741
- https://arbeidogvelferd.nav.no/journal/2024/2/m-05/Utviklingen_på_arbeidsmarkedet
- https://arbeidogvelferd.nav.no/journal/2024/3/m-6672/Utviklingen_på_arbeidsmarkedet
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-2/id2588070/?ch=4
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/steinfagarbeider
- https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/klima/klimakvoter/klimakvoter-veitransport-bygg-og-andre-sektorer/
- https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/fokusomrader/universell-utforming/del-1b-inspeksjon-av-anlegg-med-hensyn-til-universell-utforming.pdf?v=499442
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/byggdrifter_vaktmester
- https://www.imdi.no/om-integrering-i-norge/indikatorer-etnisk-mangfold-og-inkludering-i-arbeidslivet/inkludering-og-like-muligheter-i-arbeidslivet/