Rektorstillinger i Norge tiltrekker seg få søkere. I gjennomsnitt er det bare fem kandidater per ledig stilling. Dette tyder på mangel på kvalifiserte personer til denne viktige rollen.
Rektorer spiller en avgjørende rolle i å forme unges fremtid. Deres utdannelse, lønn og arbeidshverdag fortjener derfor nøye gjennomgang.
La oss utforske hva det betyr å være rektor i Norge. Vi skal se på utdanningskrav, arbeidsoppgaver, lønnsnivå og karrieremuligheter innen dette spennende yrket.
Hva er en Rektor?
En rektor er den øverste lederen ved en skole eller utdanningsinstitusjon i Norge. De har ansvar for både faglig og administrativ drift. På større skoler kan ledelsen også ha assisterende rektor og andre ledere.
Mindre skoler kan ha rektor som eneste leder. Noen ganger har de en deltids inspektør.
Kort definisjon av yrket Rektor
Rektortittelen er den høyeste akademiske stillingen ved høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Vanligvis kan bare universitetsprofessorer velges til rektor for en bestemt periode.
Før ble rektorbegrepet brukt for ledere ved gymnasier. Ledere for barneskole og ungdomsskole ble kalt overlærer og bestyrer.
Statistikk om Rektorer i Norge | Data |
---|---|
Gjennomsnittlig årslønn for Rektorer i utdanningssektoren | 650 000 kr |
Andel Rektorer med mastergrad i utdanning | 85% |
Andel menn vs. kvinner blant Rektorer | 60% menn, 40% kvinner |
Andel Rektorer som har gjennomført lederutdanning | 75% |
Gjennomsnittlig antall år erfaring for å bli Rektor | 15 år |
Fakta om Rektor
Rektorer er skolens øverste ledere. De spiller en viktig rolle i skoleledelsen. Utnevnelsen av rektorer i Norge varierer mellom ulike skoler.
Noen universiteter og høyskoler velger sine rektorer. Andre får rektorer utnevnt. En studie fra 2013 undersøkte åtte skoler.
Fire av skolene hadde valgte rektorer. De andre fire hadde utnevnte rektorer. Studien viste at valg av styringsmodell hadde lite å si.
I 2019 skjedde det endringer. Universitetet i Agder gikk over til utnevnte rektorer. Samtidig ble Curt Rice utnevnt som rektor ved OsloMet.
Institusjon | Styringsmodell |
---|---|
Universitetet i Oslo | Valgt rektor |
Universitetet i Stavanger | Valgt rektor |
Universitetet i Bergen | Valgt rektor |
Oslo og Akershus Høyskole | Valgt rektor |
NTNU | Utnevnt rektor |
Universitetet i Nordland (nå Nord Universitet) | Utnevnt rektor |
Politihøgskolen | Utnevnt rektor |
Høgskolen i Gjøvik (nå del av NTNU) | Utnevnt rektor |
Forskerne Nicoline Frølich, Bjørn Stensaker og Tom Christensen ledet studien. De fant at valg av rektor ikke påvirket skolenes evne til å ta beslutninger.
Rektorer ved norske skoler har mange oppgaver. De må følge lover og læreplaner. De skal også sikre elevenes rettigheter.
En god rektor setter mål og motiverer andre. De må være flinke til å kommunisere og samarbeide for å lykkes.
Video av Rektor i arbeid
Rektorer former fremtidige generasjoner og skaper gode læringsmiljøer. De leder skolene og støtter både ansatte og elever. Rektorrollen er viktig for samfunnet vårt.
En elev nektet å ta rektoren i hånden under vitnemålsutdelingen. Dette skapte stor debatt. Videoen av hendelsen ble raskt delt i sosiale medier.
Utdanningsetaten i Oslo inviterte til dialogmøte om saken. Mange organisasjoner deltok for å diskutere problemstillingen. Målet var å bygge et mer inkluderende fellesskap i Osloskolene.
Linda Noor fra Minotenk understreket viktigheten av respekt uten fysisk kontakt. Elevorganisasjonen reagerte på elevens behandling. Rektor beklaget senere sin reaksjon.
Hendelsen viser rektorers betydning for mangfold og inkludering. De former skolekulturen og setter tonen for behandling av alle. Rektorer kan skape et inkluderende og respektfullt læringsmiljø.
«Rektorer spiller en nøkkelrolle i å forme fremtidige generasjoner og bidra til å skape et godt læringsmiljø i skolene.»
Hva gjør en Rektor?
Rektorer har mange ulike arbeidsoppgaver som skolens øverste leder. De har ansvar for pedagogisk og administrativ ledelse av skolen. Dette inkluderer personalledelse, økonomistyring og utvikling av skolemiljøet.
Rektorer samarbeider med elever, foreldre og eksterne interessenter. De må håndtere alt fra daglig drift til langsiktig planlegging.
Typiske arbeidsoppgaver for Rektor
- Pedagogisk ledelse – Ansvar for kvalitet i undervisningen og elevenes læringsresultater
- Personalansvar – Rekruttering, oppfølging og utvikling av lærere og annet personale
- Administrativ ledelse – Budsjettansvar, rapportering, drift av skolen
- Utvikling av skolemiljøet – Arbeid for et godt lærings- og arbeidsmiljø
- Foreldresamarbeid – Kommunikasjon og samarbeid med foresatte
- Representasjon – Representasjon av skolen utad i ulike fora
Daglig rutine
En rektors arbeidsdag er variert og krevende. De har møter, svarer på e-post og besøker klasserom. De snakker med elever og ansatte og løser uforutsette problemer.
Rektorer må være fleksible og kunne skifte raskt mellom oppgaver. De må takle mange utfordringer i løpet av en dag.
Spesialoppgaver
Rektorer har ansvar for strategisk planlegging og krisehåndtering. De utvikler skolestrukturen og representerer skolen i ulike sammenhenger. Dette kan være overfor utdanningsmyndigheter, lokalpolitikere og andre interessenter.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Rektor
Rektorer leder møter, behandler personalsaker og følger opp lærernes kompetanseutvikling. De håndterer konflikter mellom elever og har kontakt med foreldre. Budsjettansvar er også en viktig del av jobben.
De spiller en sentral rolle i å skape en trygg læringsarena. Rektorer jobber for å gi elevene et stimulerende skolemiljø.
Pedagogisk ledelse | Personalledelse | Administrativ ledelse |
---|---|---|
|
|
|
«Som rektor må jeg være forberedt på å raskt skifte mellom mange ulike oppgaver og utfordringer i løpet av en arbeidsdag.» – Rektor, Oslo kommune
Verktøy og utstyr de bruker
Rektorer har mange digitale verktøy for effektiv skoleadministrasjon. De bruker datamaskiner med administrative programmer og kommunikasjonsverktøy. Digitale plattformer for skoleadministrasjon er også vanlige.
Prosjektstyringsverktøy hjelper rektorer med skolens drift og økonomi. Budsjetterings- og rapporteringssystemer er viktige for å holde orden. Disse hjelpemidlene sikrer en strukturert og åpen skoledrift.
Informasjonssikkerhet og personvern er viktig for rektorer og ansatte. De må følge skolens regler for bruk av Rektor verktøy og skoleadministrasjon utstyr. Kun godkjente digitale løsninger skal brukes.
- 100% av de ansatte må ha en Office 365-brukerkonto på skolen.
- Nye ansatte får grundig opplæring i verktøyene som brukes på skolen.
- Ansatte gis tilgang til STUDD, Moodle, Office 365, Zoom og digitale undervisningsverktøy basert på ansvarsområde.
- Bruk av skolens IKT-verktøy må følge lover, forskrifter og interne regler.
Riktig bruk av digitale hjelpemidler gjør administrasjonen mer effektiv. Dette gir rektorer mer tid til pedagogisk ledelse ved skolen.
Hvem Rektor samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Rektorer samarbeider tett med mange ulike personer og instanser. De jobber nært med lærere, elever og foresatte. Rektorer deltar også i nettverk med andre skoleledere og fagpersoner.
De koordinerer og leder hele skolesamfunnet. Rektorer har ansvar for daglig drift, administrative oppgaver og pedagogisk utvikling. Dette krever tett samarbeid med mange involverte parter.
- Lærere og annet undervisningspersonale
- Elever
- Foresatte
- Andre skoleledere og rektorer
- Kommunale og fylkeskommunale myndigheter
- PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste)
- Helsepersonell
- Politi
- Fagforeninger og -organisasjoner
Rektorer deler erfaringer og kunnskap gjennom tverrfaglig samarbeid. De jobber for å forbedre opplæringskvaliteten og elevenes læringsmiljø. Dette rektor samarbeid og skoleledelse nettverk sikrer en helhetlig og effektiv skoleledelse.
Arbeidstider for Rektor
Rektorer har ofte lange arbeidsdager som starter tidlig og kan vare utover kvelden. De må være fleksible og klare for uventede hendelser. Mange jobber også utenfor normal arbeidstid med planlegging og administrasjon.
Årlig arbeidstid for undervisningspersonell er satt til 1687,5 timer. Planlagt arbeidstid per skoleår varierer etter skolenivå. Barnetrinnet har 1300 timer, ungdomsskolen 1225 timer, og videregående skole 1150 timer.
Kontaktlærere får redusert undervisningstid. På barne- og ungdomsskole er reduksjonen minst 28,5 timer (60-minutters enheter) eller 38 timer (45-minutters enheter) per år. Lærere med 21 eller flere elever får ekstra reduksjon.
Arbeidstidsavtalen SFS 2213 sikrer lærere måltider og pauser i arbeidstiden. Rektorer må følge lover og avtaler for å gi lærerne en balansert arbeidstid.
Skolenivå | Planlagt arbeidstid per skoleår |
---|---|
Barnetrinn | 1300 timer |
Ungdomsskole | 1225 timer |
Videregående | 1150 timer |
Digitalisering gir mulighet for fleksibel arbeidstidsorganisering på tvers av skoler. Dette fremmer bedre samarbeid gjennom digitale plattformer. Fysisk tilstedeværelse er fortsatt viktig for samarbeidskvaliteten, men digitale løsninger kan brukes som supplement.
Rektors arbeidstid påvirkes av lokale avtaler og skoleforhold. Det er viktig å balansere krav og forventninger med hensyn til arbeidsmiljø. God work-life balance bør også vektlegges.
Hvordan bli Rektor?
Å bli rektor i Norge krever solid pedagogisk bakgrunn og lederutdanning. De fleste rektorer har lærerutdanning som grunnlag. Mange har også tatt videreutdanning innen skoleledelse og administrasjon.
Utdanningskrav for Rektor
Lærerutdanning er grunnleggende for å bli rektor. Videreutdanning som rektorskolen eller mastergrad i skoleledelse er ofte forventet. Kommuner og fylkeskommuner tilbyr spesialiserte utdanningsløp for fremtidige rektorer.
Relevante Kurs og Videreutdanning
- Rektorskolen – et 1-årig program i skoleledelse
- Mastergrad i Utdanningsledelse eller Skoleledelse
- Kurs i økonomi, jus, personalledelse og strategisk utvikling
- Praksis som avdelingsleder eller inspektør
Nødvendige Kvalifikasjoner
Rektorkandidater bør ha god kommunikasjonsevne og kunne motivere andre. Evne til strategisk og systemisk tenkning er viktig. Erfaring som lærer og fra lederstillinger er et stort pluss.
Rektorrollen krever solid pedagogisk kompetanse og sterke lederegenskaper. Riktig utdanning og relevant erfaring er nøkkelen til suksess. Slik kan aspirerende rektorer forberede seg på denne viktige rollen.
Hvor jobber en Rektor?
Rektorer jobber vanligvis ved offentlige eller private skoler på alle nivåer. De kan finne arbeid ved grunnskoler, videregående skoler, fagskoler eller andre utdanningsinstitusjoner. Arbeidsplassene varierer fra små bygdeskoler til store byskoler.
I Norge rekrutteres de fleste rektorer internt fra samme skole eller nærområdet. Dette sikrer kontinuitet og erfaring i lederteamet. Ifølge statistikk er over halvparten av skoleledere i Norge har hatt lederstillinger i mer enn 10 år.
Fakta om Rektorer i Norge | Andel |
---|---|
Andel kvinner blant skoleledere | 64% |
Andel skoleledere over 40 år | 91% |
Gjennomsnittlig lønn for ledere av utdanning og undervisning | 856 560 kr |
Rektorjobben er attraktiv, men kan avskrekke noen på grunn av kompleksiteten og ansvaret. Utfordringer som rektorer møter omfatter blant annet balansering av administrative oppgaver, pedagogisk utvikling og tidsplanlegging.
Rekrutteringen av skoleledere har blitt mer krevende, men jobbmulighetene er fortsatt gode. Lønnen varierer mellom kommuner, fylkeskommuner og skolestørrelser. Ledere av utdanning og undervisning tjener i snitt 856 560 kroner årlig.
Arbeidsmiljø
Rektoryrket kan være krevende med høy arbeidsbelastning og mange administrative oppgaver. Dette kan skape utfordringer knyttet til Rektor arbeidsmiljø og skoleledelse utfordringer. Rektorer må stadig balansere ulike interesser og håndtere konflikter.
Rektorrollen har også betydelige fordeler. De kan påvirke elevenes utdanning og fremtid. Gjennom god ledelse kan de skape et positivt læringsmiljø for hele skolen.
Work-life balance for Rektor
Rektorer sliter ofte med å oppnå en god work-life balance. Lange arbeidsdager og stort ansvar gjør det vanskelig å finne tid til privatliv.
De må lære seg å prioritere og sette grenser. Dette er viktig for å unngå utbrenthet og ta vare på egen helse.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Rektorstillinger finnes over hele landet, noe som gir god geografisk spredning. I byområder kan stillingene være særlig konkurranseutsatte på grunn av høy etterspørsel.
Dette kan gjøre det utfordrende for skoleledere å rekruttere og beholde kvalifisert personell.
Utfordringer i Rektor-yrket | Fordeler med Rektor-yrket |
---|---|
|
|
«Personalsaker kan ha positive effekter for arbeidstakeren ved at arbeidsgiver tar tak i en sak, gjennomfører en god prosess og setter inn tiltak som er bra for begge parter.»
Rektoryrket byr på mange utfordringer, men gir også betydelige fordeler. God håndtering av Rektor arbeidsmiljø og skoleledelse utfordringer kan skape et stimulerende læringsmiljø for elevene.
Myter og fakta om Rektor-yrket
Rektorer har mer enn bare administrative oppgaver. De driver pedagogisk ledelse og samhandler mye med mennesker. Rektorer er viktige for skoleledelsen og bidrar til et godt læringsmiljø.
Mange tror rektorer har lange ferier som lærerne. Men de jobber ofte gjennom skoleferiene. De planlegger, utfører administrative oppgaver og leder skolen.
- Rektorer har en svært allsidig rolle som både pedagogisk og administrativ leder
- Rektorer har ansvar for å skape et inkluderende og kvalitativt godt læringsmiljø
- Rektorer jobber hele året, selv om de ikke alltid har undervisning
Tall fra Grunnskolens informasjonssystem viser store mangler ved spesialundervisning i norske skoler. Barneombudets rapport avdekker at elever ofte plasseres i tilfeldige grupper uten klare mål.
«Spesialpedagogisk praksis er kritisert for å være sterkt individfokusert og et hinder for inkludering.»
Forskning viser at en ressurs- og mulighetsbasert tilnærming gagner alle elever. Dette gjelder ikke bare dem med spesielle behov. Rektorer er sentrale for å sikre god opplæring for alle.
Samarbeid mellom rektorer og lærere er viktig for skoleutvikling. Lærere ønsker å ta inn nye impulser og utvikle skolen sammen med rektor. Overgangen til mer kollektive oppgaver kan skape utfordringer.
Det finnes mange myter om rektorers arbeid. I virkeligheten har de en sentral og mangfoldig rolle. De leder skolen, sikrer god opplæring og skaper et inkluderende læringsmiljø.
Rektor lønn – Hvor mye tjener en Rektor?
Rektorers lønn i Norge varierer fra 680 000 til 850 000 kroner årlig. Skolens størrelse, rektorens erfaring og skolens beliggenhet påvirker lønnen.
Nyutdannede rektorer starter ofte med lavere lønn. Erfarne rektorer ved større skoler kan tjene i øvre del av skalaen. Gjennomsnittslønnen for rektorer ligger rundt 750 000 kroner årlig.
Faktorer som påvirker rektorlønn
- Skolestørrelse – Rektorer ved større skoler tjener som regel mer enn rektorer ved mindre skoler.
- Erfaring – Jo mer erfaring en rektor har, desto høyere blir lønnen.
- Geografisk plassering – Lønnsnivået kan variere noe avhengig av hvor skolen er lokalisert.
- Spesialisering – Rektorer med ekstra kvalifikasjoner eller ansvarsområder kan oppnå høyere lønn.
Gjennomsnittlig rektorlønn
Utdanningsinstitusjon | Rektorlønn (2023) | Lønnsvekst fra 2022 |
---|---|---|
NTNU | 1,925 millioner kr | 5% |
Universitetet i Bergen | 1,2 millioner kr | 8,65% |
Høgskolen i Molde | 1,35 millioner kr | 20,6% |
Høgskolen i Volda | 1,075 millioner kr | – |
Rektorers gjennomsnittlige lønn har nå passert 900 000 kroner årlig. Lønnen kan variere betydelig mellom ulike institusjoner og basert på erfaring.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Rektor
En rektor trenger flere viktige egenskaper og ferdigheter. God kommunikasjonsevne er avgjørende for å formidle informasjon til ulike grupper. Sterke lederegenskaper og evnen til å motivere er også nødvendig.
Strategisk tenkning er viktig for en rektor. Den faglige kompetansen omfatter pedagogisk innsikt, økonomisk forståelse og kunnskap om skolejus. Rektorer må balansere pedagogisk og administrativt lederskap effektivt.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Etter rektorutdanning åpner det seg flere karrieremuligheter i utdanningssektoren. Mange rektorer får lederstillinger i kommunal eller fylkeskommunal administrasjon. Noen får roller i Utdanningsdirektoratet eller blir forskere og konsulenter.
Mulighet for spesialisering og alternative roller
Rektorer kan spesialisere seg innen økonomi, pedagogisk utvikling eller skolejus. Noen går videre til stillinger som kommunalsjef for skole eller fylkesdirektør for opplæring.
Alternative roller inkluderer inspektør, avdelingsleder eller sektorsjef. Disse stillingene kan være interessante for rektorer som ønsker nye utfordringer.
Nødvendige Rektor Egenskaper | Ønskede Rektor Ferdigheter |
---|---|
|
|
Rektoryrket krever en unik blanding av personlige egenskaper og faglige ferdigheter. For kvalifiserte personer finnes det mange spennende karriere- og utviklingsmuligheter innen skoleledelse.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Rektorer er viktige i utdanningssektoren, men det er utfordringer i arbeidsmarkedet. Det er ofte mangel på søkere til rektorstillinger. Likevel er framtidsutsiktene stabile, da skoler alltid trenger god ledelse.
Digital kompetanse blir stadig viktigere for rektorer. De må beherske teknologi for å lede skoler gjennom endringer. Evnen til å tilpasse seg blir også mer sentral.
Statistikk | Tall |
---|---|
Mål om 150,000 flere arbeidsplasser innen 2030 | 150,000 |
Nedgang i antall fødsler per år | Fra over 60,000 til litt over 50,000 |
Andel av befolkningen over 67 år innen 2060 | 50% |
Mål om økning i sysselsettingsgrad fra 80,5% til 82% innen 2030 | 150,000 flere sysselsatte |
Norge har høy sysselsetting, men mange står fortsatt utenfor arbeidslivet. Automatisering endrer jobber, men sysselsettingen øker likevel. Myndighetene ønsker å øke sysselsettingen ytterligere.
Skole- og utdanningssektoren må tilpasse seg endringene i arbeidsmarkedet. Rektorer spiller en nøkkelrolle i å utdanne kandidater som møter arbeidslivets behov.
Nyttige ressurser og lenker
Som rektor har du tilgang til mange verdifulle ressurser og organisasjoner. Disse kan støtte deg i ditt arbeid. Her er noen av de viktigste du bør kjenne til:
Aktuelle fagorganisasjoner for rektorer
- Skolelederforbundet – den største fagorganisasjonen for skoleledere i Norge.
- Utdanningsforbundet – den største organisasjonen for lærere og andre ansatte i utdanningssektoren.
- Skolenes Landsforbund – interesseorganisasjon for skoleledere på ulike nivåer.
Bransjenettverk og fagfora innen rektor-yrket
Det finnes flere uformelle nettverk for rektorer. Disse gir muligheter for erfaringsutveksling og kompetanseheving.
- Regionale rektornettverk
- Digitale diskusjonsforum og Facebook-grupper for skoleledere
- Konferanser og seminarer arrangert av blant annet Skolelederforbundet
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Du finner nyttig informasjon om utdanning, lønn og jobbmuligheter hos flere kilder. Her er noen av de viktigste:
- Utdanningsdirektoratet – oversikt over utdanningsløp og kompetansekrav
- Statistisk sentralbyrå – lønnsstatistikk for rektorer og skoleledere
- Finn.no og kommunenes egne nettsider – stillingsutlysninger for rektorer
Disse rektor ressurser og skoleledelse organisasjoner er verdifulle verktøy. De hjelper deg å holde deg oppdatert og bygge nettverk.
Bruk av disse ressursene kan gi deg verdifull støtte i ditt arbeid. De kan hjelpe deg å utvikle deg som rektor.
Kort oppsummering av hva Rektor innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Rektorer leder skolens pedagogiske, administrative og personalmessige sider. De former utdanningen og fremtiden til mange barn og unge. Rektorer skaper gode læringsmiljøer og støtter lærernes utvikling.
Yrket gir muligheter for personlig vekst og innflytelse på samfunnet. Rektorer kan forme skolekulturen og inspirere både lærere og elever. De balanserer ulike ansvarsområder for å sikre best mulig læring.
Forskning viser at skolens ledelse er avgjørende for elevenes utvikling. Rektorer møter utfordringer med å følge opp lærere og tilby relevant kompetanseutvikling. Likevel har de stor påvirkning på skolens miljø.
Som rektor kan man forme en hel generasjons fremtid. Dette gjør yrket meningsfylt og samfunnsrelevant. Rektorrollen åpner for en betydningsfull karriere i utdanningssektoren.
FAQ
Hva er en rektor?
Hva er rektorens rolle og betydning i samfunnet?
Hvilke arbeidsoppgaver har en rektor?
Hvilke verktøy og utstyr bruker rektorer i jobben sin?
Hvem samarbeider en rektor med?
Hvordan blir man rektor?
Hvor jobber en rektor?
Hvilke utfordringer og fordeler er det med rektoryrket?
Hvor mye tjener en rektor?
Hvilke egenskaper og ferdigheter er viktige for rektorer?
Hvordan ser arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene ut for rektorer?
Hvilke ressurser og organisasjoner er relevante for rektorer?
Kildelenker
- https://www.studenttorget.no/assisterende-rektor
- https://www.forskning.no/skole-og-utdanning/faerre-vil-bli-rektor/1640213
- https://no.wikipedia.org/wiki/Rektor
- https://studenttorget.no/rektor
- https://www.khrono.no/valgt-eller-ansatt-rektor-spiller-liten-rolle-for-den-strategiske-utviklingen/224856
- https://www.ntnu.no/rektor
- https://www.nrk.no/stor-oslo/nektet-a-ta-rektor-i-handa_-na-blir-det-dialogmote-i-osloskolen-1.16558934
- https://www.lyngdal.kommune.no/no/meny/oppvekst-og-kultur/skole-og-sfo/byremo-ungdomsskole/skolenytt/bli-kjent-med-byremo-ungdomsskoles-nye-rektor/
- https://www.nrk.no/vestland/rektor-i-mobbesak_-bad-laerarar-helse-pa-elevar-etter-arbeidstid-1.16644330
- https://www.skolelederforbundet.no/skolelederen/a-vaere-rektor-i-langvarige-skolemiljosaker-i-samarbeid-og-sammenstot-med-ulike-aktorer/
- https://www.utdanningsnytt.no/ledelse-skolestyring-skoleutvikling/frykten-for-a-feile-vs-gleden-over-a-vaere-rektor/144097
- https://www.neak.no/studenthandbok/ikt-reglement/verktoy-for-ansatte/
- https://www.molde.kommune.no/skoler-grunnmur/retningslinjer-for-digitale-verktoy/
- https://forandringsfabrikken.no/wp-content/uploads/2023/04/PROFFKLASSEVERKTOY-Elevmedvirkning-og-kvalitetsutvikling-gjennom-a-hente-inn-rad-og-tilbakemeldinger-fra-hele-klassen.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://bbolstad.wordpress.com/tag/ledelse-2/
- https://www.ntnu.no/documents/1021451972/1267717031/torleif-groenli-henning-antonsen-masteroppgave-2012.pdf/eb38199e-e949-4198-ac93-3b40a9f4720e
- https://www.ks.no/contentassets/a38e54de7c754edb957049befad4b286/B-rundskriv-6-2022-Arbeidstidsavtalen-for-undervisningspersonalet.pdf
- https://skoleneslandsforbund.no/for-tillitsvalgte/ofte-stilte-sporsmal/faq-arbeidstid/
- https://www.norsklektorlag.no/info/dette-bor-du-vite-om-arbeidstidsavtalen/
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/rektor
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/rektorskoleleder
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/rektor/krav-og-forventninger-til-en-rektor/
- https://www.skolelederforbundet.no/skolelederen/ny-som-rektor-fra-mellomleder-til-overste-ansvarlig/
- https://karrierestart.no/yrke/340
- https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsmiljo/organisatorisk-arbeidsmiljo/personalsaker/
- https://foreldreutvalgene.no/fug/elevenes-arbeidsmiljo/
- https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-spesialpedagogikk-spesialundervisning/fagartikkel-spesialpedagogikk–fem-gamle-myter-og-nye-muligheter/219553
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/269245/359269_FULLTEXT02.pdf?sequence=1
- https://www.khrono.no/her-okte-lonnspotten-til-rektor-mest-i-2023/856848
- https://www.utdanningsnytt.no/adjunkt-barnehage-barnehagelaerer/her-er-snittlonna-til-laerere-i-skole-og-barnehage/396745
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3056814/no.uia:inspera:127910669:10012987.pdf?sequence=1
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32465/Masterdokument.pdf?sequence=1
- https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-pa-sitt-beste/id3051129/
- https://www.khrono.no/kampen-for-arbeidskraft/802319
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/forebygge-og-folge-opp-bekymringsfullt-fravar/slik-kan-skolen-forebygge-bekymringsfullt-fravar/
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/
- https://www.ntnu.no/documents/1021451972/1267717031/berit-arnesen-masteroppgave-2012.pdf/1c2e424c-1a7b-430d-bbd3-05c3c83ba182
- https://nla.brage.unit.no/nla-xmlui/bitstream/handle/11250/300141/Per Inge Belt, juni 15.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-31-2007-2008-/id516853/?ch=3