Lurer du på hva som trengs for å bli klinisk barnevernspedagog? Denne artikkelen gir deg innsikt i dette spennende yrket. Vi ser på utdanning, arbeidsoppgaver og lønnsmuligheter.
Kliniske barnevernspedagoger er viktige i barnevernet. De har en unik blanding av fagkunnskap og empati. La oss se nærmere på hva yrket innebærer.
Vi skal utforske mulighetene dette yrket gir. Kliniske barnevernspedagoger hjelper barn og unge i vanskelige situasjoner. De spiller en avgjørende rolle i deres liv.
Hva er en Klinisk barnevernspedagog?
En klinisk barnevernspedagog er en ekspert på barnevern. De kombinerer pedagogikk med klinisk kunnskap. De jobber med vanskelige saker som involverer barn og familier.
De bruker terapeutiske metoder for å hjelpe barn. Målet er å forbedre barns livssituasjon og utvikling.
Kort definisjon av yrket Klinisk barnevernspedagog
Kliniske barnevernsterapeuter har spesialkompetanse med utsatte barn og unge. De utreder, vurderer og behandler komplekse vansker.
De ser på faktorer som påvirker barns psykiske helse. Dette inkluderer familiens fungering og barns hverdagsliv.
«Utdanningen for kliniske barnevernsterapeuter vektlegger beskyttelses- og risikofaktorer for god psykisk helse, familiens fungering, og endring av forhold som påvirker barn og unges hverdagsliv.»
Gjennom videreutdanning og sertifisering, lærer de mye om behandling barnevern. De får også kunnskap om klinisk barneterapi.
Fakta om Klinisk barnevernspedagog
Kliniske barnevernspedagoger er viktige i barnevernstjenesten. De jobber i tverrfaglige team med psykologer, sosionomer og terapeuter. Yrket krever kunnskap og ferdigheter innen barnevern, psykologi og pedagogikk.
De har ofte mastergrad eller spesialisering innen miljøterapi eller familieterapi. De kan mye om barns utvikling, psykisk helse og atferdsvansker. De er sertifisert for rådgivning, diagnostisering og behandling.
- Kliniske barnevernspedagoger jobber ofte i tverrfaglige team i kommunale barneverntjenester, barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker eller andre spesialiserte enheter.
- De samarbeider med andre fagpersoner som psykologer, sosionomer, lærere og helsepersonell for å kartlegge, utrede og behandle barn og unge med ulike utfordringer.
- Kliniske barnevernspedagoger har en sentral rolle i å forebygge og avhjelpe alvorlige omsorgssvikt, mishandling og atferdsvansker hos barn og familier.
God kommunikasjon og samarbeid er viktig i dette yrket. De jobber tett med klienter, pårørende og andre fagpersoner. De må være empatiske og tålmodige.
De må kunne skape trygghet og tillit hos de de hjelper.
«Barn i utsatte situasjoner trenger tidlig og koordinert hjelp for å kunne utvikle seg på en god måte. Som klinisk barnevernspedagog får jeg muligheten til å gjøre en direkte forskjell i barns liv.»
Utdanning og sertifisering
Du trenger en bachelorgrad i barnevern, sosionom eller pedagogikk. Så må du ta en mastergrad i miljøterapi eller familieterapi. Til slutt må du godkjennes som klinisk spesialist.
Videre- og etterutdanning er viktig for å holde seg oppdatert. Du bør delta i faglige nettverk og kompetansehevende tiltak. Dette hjelper deg å utvikle din faglige ekspertise.
Video av Klinisk barnevernspedagog i arbeid
Som klinisk barnevernspedagog beskytter og støtter du sårbare barn og unge. Du forbedrer livskvaliteten til utsatte familier. Ditt arbeid forebygger og løser komplekse sosiale problemer.
Klinisk barnevernspedagog: Rolle og betydning i samfunnet
Din spesialiserte utdanning gjør deg til en nøkkelperson i klinisk barnevern. Du identifiserer og behandler psykiske helseutfordringer hos barn og unge. Din innsats styrker jobbmuligheter for sårbare grupper i samfunnet.
Du bruker kunnskap om barneutvikling og gjennomfører grundige kartlegginger. Med effektive terapeutiske metoder hjelper du barn gjennom vanskelige situasjoner. Du sikrer at barn får støtten de trenger i trygge omgivelser.
«Som klinisk barnevernspedagog har jeg muligheten til å bidra til positive endringer i barns liv, og det gir meg en enorm tilfredsstillelse.»
Du samarbeider tett med fagpersoner i helse- og sosialsektoren. Du koordinerer tjenester for å sikre et helhetlig tilbud til sårbare familier. Ditt arbeid forebygger alvorlige problemer og hjelper utsatte barn å mestre hverdagen.
Hva gjør en Klinisk barnevernspedagog?
Kliniske barnevernspedagoger hjelper barn og familier i vanskelige situasjoner. De vurderer barns omsorg og setter i gang tiltak. Deres jobb krever spesialkunnskap om barnevern og psykisk helse.
Typiske arbeidsoppgaver for Klinisk barnevernspedagog
- Vurdere barns omsorgssituasjon og sikkerhet
- Utarbeide individuelle tiltaksplaner for barn og familier
- Gjennomføre terapeutiske intervensjoner som barnevernsterapeut klinisk og klinisk barneterapi
- Samarbeide tverrfaglig med andre instanser som behandling barnevern
- Dokumentere og rapportere saker i tråd med lovverk
- Veilede og støtte barn, unge og foreldre i vanskelige livssituasjoner
Daglig rutine
En klinisk barnevernspedagog møter barn og familier daglig. De lager tiltaksplaner og dokumenterer saker. De samarbeider også med andre fagfolk som psykologer og lærere.
Spesialoppgaver
Kliniske barnevernspedagoger tar på seg spesielle prosjekter. De kan lede terapigrupper eller utvikle nye metoder. Noen deltar i forskning om barnevernsterapeut klinisk og klinisk barneterapi.
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Risikovurdering | Vurdere barns sikkerhet og omsorgssituasjon, med fokus på risikofaktorer |
Utarbeidelse av tiltaksplaner | Lage individualiserte planer for oppfølging og behandling av barn og familier |
Samarbeid med andre instanser | Koordinere innsatsen mellom ulike aktører som barnevern, skole og helsetjenester |
Dokumentasjon og rapportering | Sørge for at saker dokumenteres og rapporteres i henhold til lovkrav |
Kliniske barnevernspedagoger skaper positive endringer for barn og unge. De er viktige i behandling barnevern og klinisk barneterapi. Deres innsats hjelper mange familier.
Verktøy og utstyr de bruker
Kliniske barnevernspedagoger bruker mange verktøy for å hjelpe barn og familier. De benytter terapeutiske leker, kartleggingsverktøy og spesielle intervjuteknikker. Digitale verktøy brukes også for dokumentasjon og kommunikasjon.
Dette sikrer en god tilnærming til utfordringene i klinisk barnevern. De jobber effektivt med komplekse saker.
Terapeutiske leker og kreative uttrykksformer
Lek og kreative aktiviteter er viktige verktøy for kliniske barnevernspedagoger. De bruker dukker, tegnesaker og spill tilpasset barnas alder. Slik kan barn uttrykke følelser og behov på en naturlig måte.
Kartleggingsverktøy og intervjuteknikker
Kliniske barnevernspedagoger bruker standardiserte verktøy for å vurdere barns utvikling og omsorgssituasjon. De er trent i spesielle intervjuteknikker. Dette gir innsikt i barnas erfaringer på en skånsom måte.
Digitale verktøy for dokumentasjon og kommunikasjon
Dataverktøy og digitale plattformer brukes for å dokumentere arbeidet. De kommuniserer med samarbeidspartnere og familier via disse plattformene. Dette sikrer god informasjonsflyt og etterprøvbarhet i deres arbeid.
Hvem Klinisk barnevernspedagog samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Kliniske barnevernspedagoger er nøkkelpersoner i tverrfaglig samarbeid. De sikrer at barn og unge får nødvendig hjelp og oppfølging. De jobber tett med andre fagpersoner for å gi helhetlige tjenester.
Samarbeidspartnere
- Psykologer
- Leger
- Lærere
- Politi
- Barnevernsansatte
- Ansatte i institusjoner og fosterhjem
- Foreldre, foresatte og familie
Kliniske barnevernspedagoger er sentrale i tverrfaglig samarbeid rundt hvert barn. De bidrar med spesialkompetanse på barns utvikling og fungering. De koordinerer innsatsen fra ulike aktører.
En forskningsrapport viser at god veiledning styrker tverrfaglig samarbeid. Veiledningen er basert på oppdatert kunnskap. Den fokuserer på barnets beste og de ansattes ferdigheter.
Tverrfaglig samarbeid gir barn tilpasset hjelp fra barnevernskliniske pedagoger og andre fagpersoner. Dette er viktig for å gi utsatte barn best mulig omsorg og støtte.
Arbeidstider for Klinisk barnevernspedagog
Kliniske barnevernspedagoger jobber ofte vanlig kontortid. Noen ganger trengs det fleksibilitet og beredskapsvakter utenom normal arbeidstid. Dette er for å håndtere akutte situasjoner.
Et 10-måneders vikariat ved BUP Syd, enhet Søndre Nordstrand, tilbys. Det er en 100% stilling med 37,5 timers arbeidsuke. Stillingen har mulighet for forlengelse.
Enheten har en fleksitidsordning. Dette gir de ansatte mer fleksibilitet i arbeidshverdagen. Området i Oslo har rundt 10 000 barn og unge i alderen 0-18 år.
Enheten har et tverrfaglig team. Det inkluderer overleger, psykologer, pedagoger, sosionomer, familieterapeuter og leger i spesialisering. Kliniske barnevernspedagoger samarbeider tett med disse faggruppene.
Lønnen følger gjeldende retningslinjer og kvalifikasjoner. Erfaring fra spesialisthelsetjenesten og særlig fra poliklinikk (BUP) vektlegges. Stillingen tilbyr gode arbeidsforhold med fleksibilitet og tverrfaglig samarbeid.
Hvordan bli Klinisk barnevernspedagog?
For å bli klinisk barnevernspedagog trenger du en bachelor i barnevern eller lignende. Du må også ha relevant arbeidserfaring og videreutdanning innen klinisk barnevern.
Fra 2031 kreves mastergrad for ledere og ansatte med kjerneoppgaver i kommunalt barnevern. Klinisk videreutdanning tas ofte parallelt med relevant praksis.
Utdanningskrav
- Minimum 3-årig høyskole-/universitetsutdanning innen barnevern eller tilsvarende
- Erfaring, videreutdanning og interesse innen foreldreveiledning eller familieterapi er fordelaktig
- Mastergrad i psykisk helse, klinisk sosionom, psykiatrisk sykepleier eller familieterapi kan være relevant
Studieløp
Etter grunnutdanning i barnevern kan du ta videreutdanning i klinisk barnevern. Dette kombineres ofte med praktisk arbeid innen fagfeltet.
Relevante kurs og videreutdanning
- Videreutdanning i klinisk barnevern
- Kurs i foreldreveiledning eller familieterapi
- Etterutdanning i spesifikke metoder og teknikker
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Erfaring med barn og unge med psykiske vansker er viktig. Politiattest kreves ved ansettelse.
Viktige egenskaper er positiv holdning til endringer og fleksibilitet. Høy grad av autonomi, gode samarbeidsevner og god arbeidsstruktur verdsettes også.
Hvor jobber en Klinisk barnevernspedagog?
Kliniske barnevernspedagoger har mange jobbmuligheter i offentlig og privat sektor. De kan jobbe i kommunale barnevernstjenester, statlige institusjoner og private barnevernsinstitusjoner. Familievernkontorer og psykisk helsevern for barn er også aktuelle arbeidsplasser.
Noen driver privat praksis eller jobber som konsulenter. Disse fagfolkene spiller en viktig rolle i å hjelpe utsatte barn og unge.
Vanlige arbeidssteder for Klinisk barnevernspedagog
- Kommunale barnevernstjenester
- Statlige barneverninstitusjoner
- Private barnevernsinstitusjoner
- Familievernkontorer
- Psykisk helsevern for barn og unge
- Privat praksis
- Konsulent- og rådgivningsvirksomhet
Kliniske barnevernspedagoger er viktige i det norske arbeidsmarkedet. De har mange jobbmuligheter innen barnevernsarbeid, psykisk helse og familiestøtte. Deres innsats er avgjørende for å ta vare på sårbare barn og unge.
«Kliniske barnevernspedagoger er ettertraktede fagpersoner som besitter en unik kombinasjon av kompetanse innen barnevern, klinisk arbeid og psykososial oppfølging.»
Arbeidsmiljø
Kliniske barnevernspedagoger møter ofte krevende situasjoner. Høyt tempo og emosjonelt utfordrende saker kan føre til stress. Likevel opplever mange arbeidsforhold som meningsfylte og givende.
Yrket byr på muligheter for personlig utvikling. Arbeidet er betydningsfullt og kan gi en følelse av oppfyllelse.
Utfordringer i Klinisk barnevernspedagog-yrket
- Høyt arbeidspress og emosjonelt utfordrende saker
- Stress og utfordringer med å oppnå god work-life balance
- Tett oppfølging av utsatte barn og familier kan være psykisk belastende
Fordeler med Klinisk barnevernspedagog-yrket
- Mulighet for meningsfylt arbeid med betydning for samfunnet
- Personlig utvikling gjennom varierte arbeidsoppgaver
- Fleksibel arbeidshverdag med en viss grad av autonomi
Work-life balance for Klinisk barnevernspedagog
Balansen mellom arbeid og privatliv kan være utfordrende. Lange arbeidsdager, hjemmebesøk og akuttsituasjoner påvirker jobbmuligheter. Likevel har mange en viss fleksibilitet i hverdagen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Kliniske barnevernspedagoger jobber over hele landet. De finnes i kommunale og statlige tjenester, både i byer og distrikter. Tilgjengeligheten varierer etter region.
Region | Antall Kliniske barnevernspedagoger | Tilgjengelighet |
---|---|---|
Oslo og Viken | 450 | Høy |
Trøndelag | 150 | Middels |
Nordland | 100 | Lav |
«Å jobbe som klinisk barnevernspedagog er utfordrende, men også svært meningsfylt. Vi får muligheten til å virkelig hjelpe utsatte barn og familier i vanskelige situasjoner.»
Myter og fakta om Klinisk barnevernspedagog-yrket
Det finnes flere misforståelser om barnevernspedagog-yrket. Mange tror de bare tar barn fra familier. I virkeligheten fokuserer de på støtte og forebygging.
Barnevernspedagoger jobber ikke bare i barnevernet. De finnes i rus- og psykiatritjenester, skoler, barnehager og andre institusjoner.
Folk tror ofte at barnevernspedagoger er strenge. Sannheten er at de er omsorgsfulle og støttende. De vil styrke familier og gi barn gode oppvekstvilkår.
Fakta om Klinisk barnevernspedagog
- Arbeider aktivt for å forebygge barnevernssaker og styrke familienes mestring
- Samarbeider tett med andre yrkesgrupper som lærere, helsepersonell og sosialarbeidere
- Har en helhetlig tilnærming til barn og familiers situasjon
- Fokuserer på å sette inn riktige hjelpetiltak på et tidlig tidspunkt
- Vektlegger brukermedvirkning, myndiggjøring og styrking av familiens ressurser
Yrket handler mest om å støtte og veilede familier. De jobber for å unngå å plassere barn utenfor hjemmet.
Kliniske barnevernspedagoger er viktige for barns oppvekst. De sikrer også familiers livskvalitet gjennom sitt arbeid.
«Barnevernspedagogen er en nøkkelperson i arbeidet for å ivareta barns rettigheter og legge til rette for at familier får den hjelpen de trenger for å fungere best mulig.»
Klinisk barnevernspedagog lønn – Hvor mye tjener en Klinisk barnevernspedagog?
Lønnen for kliniske barnevernspedagoger varierer basert på flere faktorer. Erfaring, arbeidssted og spesialisering spiller en viktig rolle. Gjennomsnittslønnen ligger på linje med andre offentlige stillinger i helse- og sosialfeltet.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Erfarne kliniske barnevernspedagoger i lederstillinger kan oppnå høyere lønn. Nyutdannede starter ofte på et lavere lønnstrinn. En rådgiver i Bufetat sør, lønnstrinn 63, tjener 615 700 kroner årlig før 2024-oppgjøret.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring – Erfarne kliniske barnevernspedagoger og de i lederstillinger kan oppnå høyere lønnsnivåer.
- Arbeidssted – Lønnsnivået kan variere mellom offentlige og private virksomheter.
- Spesialisering – Kliniske barnevernspedagoger med spesialkompetanse kan ha høyere lønn.
Startlønn for Klinisk barnevernspedagog
Nyutdannede starter ofte på lavere lønnstrinn. Som seniorrådgivere kan de tjene opptil 59 800 kroner mer enn erfarne ansatte.
Gjennomsnittlønn for Klinisk barnevernspedagog
Lønnspolitikken i offentlige virksomheter kan skape ujevnheter. Erfarne ansatte kan stå fast på lavere lønnstrinn enn nyansatte. Dette skaper frustrasjon blant de ansatte.
Minstelønn for kliniske barnevernspedagoger med 3 års høyere utdanning er 459 100 kroner årlig.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Klinisk barnevernspedagog
Empati er grunnleggende for en klinisk barnevernspedagog. De må forstå barn og familiers situasjon. Gode kommunikasjonsevner er også avgjørende for å skape tillit.
Analytiske ferdigheter trengs for å håndtere komplekse situasjoner. Evnen til å takle stress og jobbe strukturert under press er viktig.
Faglige ferdigheter som kreves
- Grundig kunnskap om barns utvikling, rettigheter og behov
- God forståelse av relevante lover og regelverk
- Kompetanse i terapeutiske metoder og intervensjoner
- Evne til tverrfaglig samarbeid med andre profesjoner
Karriere- og utviklingsmuligheter
Kliniske barnevernspedagoger har mange spennende karrieremuligheter. De kan ta lederansvar eller spesialisere seg innen rus eller psykisk helse.
Noen velger å gå videre med forskning eller undervisning. Dette gir mulighet for faglig fordypning og utvikling.
Mulighet for spesialisering og avanserte stillinger
Videreutdanning gir mulighet for spesialisering og økt kompetanse. Avanserte stillinger som seksjonsleder eller fagansvarlig kan være aktuelle for erfarne barnevernspedagoger.
«Å være klinisk barnevernspedagog er et samfunnsrettet yrke som krever stor faglig og personlig kompetanse. Men det gir også mange spennende muligheter for karriereutvikling og personlig vekst.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Jobbmarkedet for kliniske barnevernspedagoger i Norge er preget av god etterspørsel. KS melder at kommunene sliter med å rekruttere nok kvalifisert personell innen helse og omsorg. Dette gjelder særlig psykologi og sosialarbeid.
Behovet for spesialistkompetanse som kliniske barnevernspedagoger besitter, vokser stadig. Dette tyder på gode jobbmuligheter i fremtiden.
Nåværende behov i markedet
- Ifølge en undersøkelse gjennomført av KS i 2021 opplever 10% av norske kommuner det som «ganske utfordrende» og 3% som «svært utfordrende» å rekruttere sosionomer.
- SINTEF-forskning viser at mange kommuner finner det særlig krevende å rekruttere psykologer (37%), psykiatriske sykepleiere (25%) og andre spesialiserte helsepersonell.
- Tall fra SSB tyder på at selv om mange nyutdannede sykepleiere starter karrieren i sykehus, ser vi en økning i antall som velger å jobbe i kommunale helse- og omsorgstjenester.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket
Fremtidsutsiktene for kliniske barnevernspedagoger ser lovende ut. Etterspørselen forventes å øke innen områder som komplekse problemstillinger, traumer, migrasjon og digitale utfordringer.
Kliniske barnevernspedagoger med spesialkompetanse innen disse feltene vil ha gode jobbmuligheter fremover. Dette skyldes økende behov for deres ekspertise.
«Kommunene står overfor store utfordringer når det gjelder å rekruttere helsepersonell med riktig kompetanse. Kliniske barnevernspedagoger vil bli stadig mer etterspurt, særlig innen områder som krever spesialisert kompetanse.»
Nyttige ressurser og lenker
Som klinisk barnevernspedagog har du tilgang til mange nyttige organisasjoner og nettverk. Disse kan bidra til din karriere og faglige utvikling. La oss se på noen av de viktigste ressursene.
Aktuelle fagorganisasjoner for Klinisk barnevernspedagog
- Fellesorganisasjonen (FO) – Den største fagorganisasjonen for sosial- og helsepersonell, deriblant barnevernspedagoger.
- Norsk Barnevernsamband – En interesseorganisasjon som arbeider for å styrke barnevernet i Norge.
Bransjenettverk og fagfora innen Klinisk barnevernspedagog-yrket
Å delta i bransjenettverk og fagfora kan være svært verdifullt for kliniske barnevernspedagoger. Du kan knytte kontakter og holde deg oppdatert på utviklinger i yrket. Her kan du dele erfaringer med andre fagfolk.
- Faglige nettverk organisert av Universiteter og Høyskoler som tilbyr barnevernspedagogutdanning.
- Regionale og lokale faglige sammenslutninger for barnevernspedagoger.
- Online diskusjonsfora og sosiale mediegrupper for Kliniske barnevernspedagoger.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For informasjon om utdanning, lønn og jobbmuligheter er disse kildene nyttige:
- Nettsidene til Universiteter og Høyskoler som tilbyr barnevernspedagogutdanning.
- Statistisk sentralbyrå (SSB) for oppdaterte lønnsstatistikker.
- Nav.no for stillingsutlysninger og informasjon om arbeidsmarkedet.
Bruk av disse ressursene kan hjelpe deg å holde deg godt informert. Det kan også styrke din posisjon i en karriere som klinisk barnevernspedagog.
Kort oppsummering av hva Klinisk barnevernspedagog innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Kliniske barnevernspedagoger beskytter og støtter sårbare barn og familier i Norge. De bruker fagkunnskap og medmenneskelige ferdigheter for å håndtere vanskelige sosiale situasjoner. Dette yrket gir muligheter for vekst og kan gjøre en stor forskjell i folks liv.
Nyere studier viser at bare 7 prosent av ansatte i kommunalt barnevern har masterutdanning. Dette tyder på at tjenesten trenger mer kompetanse. Regjeringen har laget en plan for å øke kunnskapen i barnevernet.
Kliniske barnevernspedagoger kan få en spennende karriere med faglig utvikling og samfunnsengasjement. De kan spesialisere seg, bli ledere eller ta mer utdanning. Slik kan de påvirke et felt som betyr mye for mange mennesker.
FAQ
Hva er en klinisk barnevernspedagog?
Hvilke oppgaver utfører en klinisk barnevernspedagog?
Hvilke verktøy og metoder bruker en klinisk barnevernspedagog?
Hvem samarbeider en klinisk barnevernspedagog med?
Hvordan blir man klinisk barnevernspedagog?
Hvor kan en klinisk barnevernspedagog jobbe?
Hvilke utfordringer og fordeler har yrket som klinisk barnevernspedagog?
Hvor mye tjener en klinisk barnevernspedagog?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en klinisk barnevernspedagog?
Hvordan er arbeidsmarkedet for kliniske barnevernspedagoger?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnevernspedagog
- https://www.fo.no/nyheter/godkjenningsordninger/slik-far-du-godkjenning-som-klinisk-barnevernspedagog/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/klinisk_sosionom
- https://www.rbup.no/utdanning/spesialistutdanning-for-barnevernspedagoger
- https://fontene.no/debatt/den-kliniske-kompetansen-i-barnevernet-ma-sikres-6.47.1044772.ce77ee7138
- https://jobbsafari.no/jobb/klinisk-sosionom-klinisk-barnevernspedagogklinisk-pedagog-6956765
- https://www.akademikerforbundet.no/organisasjon/barnevernspedagogene-bia/
- https://www.rbup.no/utdanning/spesialistutdanning
- https://www.hvl.no/studier/studieprogram/barnevern/
- https://www.fagforbundet.no/fag/klinisk-fagstige/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/527615
- https://jobbsafari.no/jobb/klinisk-barnevernspedagog-klinisk-sosionom-eller-tilsvarende-4579440
- https://www.hiof.no/studier/programmer/bvp-bachelorstudium-i-barnevern/studieplaner/h2023.html
- https://www.khrono.no/files/2022/08/11/FO – Rapport – Autorisasjon for barnevernspedagoger og sosionomer.pdf
- https://www.ks.no/contentassets/6e1bbe29ec42480b85846bffa171ed97/Kvikk-guide
- https://kudos.dfo.no/documents/93525/files/39055.pdf
- https://oxfordresearch.no/wp-content/uploads/2018/02/Evaluering-psykososialt.pdf
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2023/03/samordning_av_tjenester_til_barn_-i_barnevernet_som_bor_utenfor_hjemmet_kartlegging_og_evaluering_av_utvalgte_samordningsmodeller.pdf
- https://jobbsafari.no/jobb/klinisk-sosionomklinisk-barnevernspedagog-til-10-maneders-vikariat-5878904
- https://karriere.no/jobb/klinisk-sosionom-klinisk-barnevernsp-4494970
- https://www.jobbihelsenord.no/unn/stillinger/spesialpedagogklinisk-pedagogklinisk-barnevernspedagogvernepleier-psykologfagperson/
- https://no.wikipedia.org/wiki/Barnevernspedagog
- https://fontene.no/debatt/barn-og-unge-er-ikke-problemet-de-viser-problemet–en-bekymringsmelding-6.47.1021114.29e1ca01fa
- https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/11250/3002685/AIM3-sp-rreskjema.pdf?sequence=3&isAllowed=y
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/klinisk_sosionom_1
- https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/pdf/78897?p=0
- https://vernepleier.no/wp-content/uploads/2019/11/Vernepleiere.pdf
- https://fontene.no/fagartikler/norge-har-pafort-eget-urfolk-alvorlige-traumer-som-kan-gi-ringvirkninger-i-flere-generasjoner-6.47.943587.db96061543
- https://fontene.no/nyheter/irene-61-tjener-60000-mindre-enn-nyansatte-kolleger–jeg-blir-sint-6.47.1052097.e34797f323
- https://www.trondheim.kommune.no/globalassets/10-bilder-og-filer/09-finans/okonomitjenesten/fagstige-hoyskoleutd.3-ar-mm-fra-01.01.2023.pdf
- https://fontene.no/fagartikler/hvordan-kan-familien-oppleve-barnevernet-som-en-ressurs-6.47.1032954.c28e2e3ff4
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-4/id2961552/?ch=6
- https://www.fafo.no/images/pub/2022/20810.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/3036/S-14-5-manus-17×24-Terum-Nesje.pdf?sequence=4&isAllowed=y
- https://www.safo.no/kurs/inkluderende-utdanning/introduksjon/1-9-viktige-aktorer-sammen-med-skolen/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-106-l-20122013/id720934/?ch=3
- https://www.uhr.no/_f/p1/i0311e40a-4465-4a77-a3f3-565762627e15/2016-praksisprosjektet_sluttrapport.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-133-l-20202021/id2842271/?ch=4
- https://www.legeforeningen.no/contentassets/51c5378c2abe4117a2900a1826f9b0af/kompetansebehov-i-barnevernstjenesten_innspillsrunde.pdf
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2566530/halvorsenroger.pdf?sequence=1&isAllowed=y