Yrkesfaglærere former fremtidens fagarbeidere. De utdanner og inspirerer neste generasjon av håndverkere, teknikere og fagspesialister. Disse pedagogene kombinerer praktisk erfaring med pedagogisk kompetanse for å gi elevene en solid grunnmur.
Yrkesfaglærere er sentrale i yrkesfagopplæringen. De underviser i videregående skoler og andre opplæringsinstitusjoner. Med en unik blanding av fagkunnskap og lærerutdanning, bygger de bro mellom klasserommet og arbeidslivet.
Å bli yrkesfaglærer krever solid fagarbeideropplæring og relevant yrkeserfaring. En treårig yrkesfaglærerutdanning er også nødvendig. Dette sikrer dybdekunnskap i faget og pedagogiske verktøy for effektiv kunnskapsoverføring.
Årslønnen for en erfaren yrkesfaglærer kan være rundt 572 200 kroner. Tillegg basert på ansvar og erfaring er mulig.
Vi skal nå utforske yrkesfaglærerens mangfoldige rolle og utdanningsvei. Vi ser også på arbeidsoppgaver og jobbmuligheter. Til slutt diskuterer vi lønnsutsikter og personlige egenskaper for suksess i yrket.
Hva er en Yrkesfaglærer?
En yrkesfaglærer er en pedagog med spesialisert kompetanse innen yrkesfag. De kombinerer praktisk erfaring med pedagogisk kunnskap. Disse lærerne forbereder elever på fremtidig yrkesliv i videregående opplæring.
Yrkesfaglærer definisjon
En yrkesfaglærer underviser i praktiske og teoretiske fag innen yrkesfaglige programområder. De har ofte bakgrunn fra yrket de underviser i. Dette gir dem unik innsikt i bransjens krav og forventninger.
Yrkesfaglærer kompetanse
Yrkesfaglærer kompetanse er mangfoldig og inkluderer:
- Fagbrev og minst to års yrkeserfaring
- Pedagogisk utdanning
- Evne til å formidle praktisk kunnskap
- Forståelse for bransjens utvikling
For å bli yrkesfaglærer trengs generell studiekompetanse eller realkompetanse. Utdanningen omfatter 70 dager skolepraksis og 60 dager yrkesfaglig praksis.
Yrkesfaglærer videregående
Yrkesfaglærere har en nøkkelrolle i videregående skole. De underviser i åtte ulike fagvalg og forbereder elevene på arbeidslivet.
Årlig utdannes rundt 100 yrkesfaglærere ved Høgskolen på Vestlandet. De bruker sin erfaring for å knytte teori og praksis sammen.
Quick faktaboks om Yrkesfaglærer
Yrkesfaglærere har en sentral rolle i norsk utdanning. De underviser i praktiske og teoretiske fag på videregående skoler. Deres ekspertise er avgjørende for elevenes faglige utvikling.
Yrkesfaglærer oversikt | Yrkesfaglærer nøkkelinformasjon |
---|---|
Utdanningskrav | Fagbrev eller relevant yrkesutdanning, minst 2 års yrkeserfaring, pedagogisk utdanning |
Arbeidsoppgaver | Undervisning, planlegging, vurdering, samarbeid med kollegaer og foreldre |
Utfordringer | Høyt frafall blant elever, behov for oppdatert fagkunnskap |
Framtidsutsikter | Økende behov for kvalifiserte yrkesfaglærere |
Statistikk viser et stort behov for dyktige yrkesfaglærere. I 2020 ble det anslått en mangel på 3500 lærere i grunnskolen. Dette understreker yrkesfaglærernes betydning i utdanningssystemet.
En av tre elever på yrkesfag fullfører ikke videregående innen seks år. Dette viser behovet for engasjerte lærere. Kompetente yrkesfaglærere kan motivere og støtte elevene gjennom utdanningen.
Myndighetene har tatt grep for å styrke lærerutdanningen. Fra 2017 ble all lærerutdanning for grunnskolen femårige masterprogram. Dette tiltaket skal heve kompetansen blant fremtidige yrkesfaglærere.
Video av Yrkesfaglærer i arbeid
En yrkesfaglærers arbeidshverdag er mangfoldig og krevende. Vi har laget en video som viser en yrkesfaglærer i aksjon. Den gir et unikt innblikk i hvordan en typisk dag kan se ut.
Yrkesfaglærer: Rolle og betydning i samfunnet
Yrkesfaglærere former fremtidens fagarbeidere. De opprettholder og utvikler kompetanse innen viktige bransjer. Gjennom sitt arbeid forbereder de elever på arbeidslivet og formidler yrkesstolthet.
I Rogaland fylkeskommune verdsettes yrkesfaglærernes innsats høyt. Fylkeskommunen gir 4000 kroner per dag for å dekke vikarutgifter. Dette gjelder når yrkesfaglærere deltar i kompetansehevende tiltak.
Yrkesfaglærerne er brobyggere mellom skole og arbeidsliv. De får mulighet til å fornye og utvikle sin kompetanse gjennom hospiteringsordninger. Dette påvirker direkte kvaliteten på opplæringen de gir.
Region | Tilgjengelige midler (2021-2025) |
---|---|
Nordfylket | 490 000 kr |
Ryfylke | 318 200 kr |
Sørfylket | 2 896 340 kr |
Disse midlene er øremerket samarbeid mellom skole og arbeidsliv. Det understreker yrkesfaglærernes betydning i å skape gode relasjoner. Det øker også elevenes læringsutbytte og motivasjon.
Hva gjør en Yrkesfaglærer?
Yrkesfaglærere forbereder elever til arbeidslivet. De gir både praktisk og teoretisk opplæring. Deres rolle i utdanningssystemet er mangfoldig og viktig.
Typiske arbeidsoppgaver for Yrkesfaglærer
Yrkesfaglærere planlegger og gjennomfører undervisning. De vurderer elevenes faglige utvikling og skaper et godt læringsmiljø.
De setter seg grundig inn i læreplaner. De forbereder også praktiske øvelser som er relevante for yrket.
Daglig rutine
En typisk dag for en yrkesfaglærer kan se slik ut:
- Forberedelse av undervisningsmateriell
- Gjennomføring av teori- og praksisundervisning
- Veiledning av elever
- Samarbeid med kollegaer og bedrifter
- Evaluering og karaktersetting
Spesialoppgaver
Yrkesfaglærere har ofte spesialoppgaver utover vanlig undervisning. Dette kan inkludere:
- Finne og organisere praksisplasser for elever
- Besøke elever i praksis
- Delta i utviklingsarbeid for faget
- Oppdatere seg på ny teknologi i bransjen
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Yrkesfaglærere har mange ansvarsområder. Her er en oversikt over noen konkrete oppgaver:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Undervisning | Planlegge og gjennomføre praktisk og teoretisk opplæring |
Vurdering | Evaluere elevenes faglige progresjon og gi karakterer |
Elevoppfølging | Gi individuell veiledning og støtte til elever |
Samarbeid | Koordinere med kollegaer, bedrifter og foresatte |
Fagutvikling | Holde seg oppdatert på bransjeendringer og nye læremetoder |
Yrkesfaglærere former fremtidens fagarbeidere. De trenger både pedagogisk kompetanse og oppdatert yrkesfaglig kunnskap. Deres innsats er avgjørende for å utdanne dyktige fagfolk.
Verktøy og utstyr de bruker
Yrkesfaglærere bruker mange verktøy i undervisningen. De varierer fra enkle hjelpemidler til avansert teknologi. Utstyret er forskjellig for hver fagretning, men noen ting er like for alle.
I klasserommet finner vi tavler, projektorer og datamaskiner. Disse brukes til å vise teori og praktiske oppgaver. Digitale læringsplattformer er også viktige for å følge opp elevene.
Teknologi blir stadig viktigere i undervisningen. 3D-modellering, simulering og digitale feilsøkingsverktøy brukes i tekniske fag. Disse gir elevene erfaring med moderne industriprosesser.
I verkstedene finner vi fagspesifikt utstyr. Yrkesfaglærere i bygg bruker sager, driller og måleinstrumenter. I helsefag brukes anatomiske modeller og førstehjelpsutstyr.
Lærernes evne til å bruke og lære bort disse verktøyene er viktig. De blander gamle og nye metoder for å gi elevene god utdanning. Slik møter de arbeidsmarkedets behov.
Hvem Yrkesfaglærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Yrkesfaglærere er del av et større team og nettverk. Samarbeid er nøkkelen til suksess i dette yrket. La oss se hvem yrkesfaglærere jobber med i sin hverdag.
Yrkesfaglærere jobber tett med andre lærere på skolen. De danner team for å planlegge undervisning og dele erfaringer. Rektor og andre ledere er også viktige samarbeidspartnere.
Foreldre og foresatte er en annen viktig gruppe. Yrkesfaglærere holder kontakt med dem for elevenes fremgang. Lokale bedrifter tilbyr praksisplasser og gir innspill om bransjens behov.
Bransjeorganisasjoner holder lærerne oppdatert på yrkets utvikling. Yrkesfaglærere deltar i nettverk for å utveksle ideer og beste praksis.
Samarbeidspartner | Rolle i samarbeidet |
---|---|
Andre lærere | Planlegging og erfaringsdeling |
Skoleledelse | Koordinering og støtte |
Foreldre | Elevoppfølging |
Lokale bedrifter | Praksisplasser og bransjeinnspill |
Bransjeorganisasjoner | Faglig oppdatering |
En studie fra 2023 viser utfordringer med å tilpasse undervisningen til elevenes interesser. Dette understreker viktigheten av godt samarbeid mellom lærere og andre fagpersoner.
Arbeidstider for Yrkesfaglærer
Yrkesfaglærere har en spennende og mangfoldig arbeidsdag. De jobber mest på dagtid, men med fleksible timeplaner. En vanlig uke består av 21 undervisningstimer og 29,5 timer tilstedeværelse på skolen.
Lærerne har frihet til å organisere arbeidet utenom kjernetimene. Mye forberedelse og retting kan gjøres hjemmefra. Dette gir dem mulighet til å tilpasse arbeidet til sin egen hverdag.
Tidsrom | Aktivitet |
---|---|
08:00 – 14:00 | Undervisning og tilstedeværelse på skolen |
14:00 – 16:00 | Forberedelser og etterarbeid (kan gjøres hjemme) |
16:00 – 20:00 | Fleksibel tid for retting og planlegging |
Kontaktlærere kan få henvendelser utenom vanlig arbeidstid. Dette krever litt tilgjengelighet, men styrker båndene mellom lærer og elev. Slik fleksibilitet gjør jobben mer givende og meningsfull.
Hvordan bli Yrkesfaglærer?
Yrkesfaglæreryrket krever praktisk erfaring og formell utdanning. Det kombinerer faglig ekspertise med pedagogiske ferdigheter. Veien dit varierer avhengig av din bakgrunn.
Utdanningskrav for Yrkesfaglærer
For å bli yrkesfaglærer må du oppfylle bestemte krav. Du kan velge mellom to hovedveier.
- Treårig yrkesfaglærer utdanning ved universitet eller høgskole
- Fagbrev/svennebrev, to års yrkeserfaring, og ettårig praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
NTNU krever minst to års yrkespraksis etter fagutdanning for opptak. Søkere over 25 uten studiekompetanse kan søke på realkompetanse innen 1. mars.
Studieløp
Yrkesfaglærer utdanning ved OsloMet tar tre år og slutter med en bacheloroppgave. Gjennomsnittsalderen for studenter er 36 år. Mange kommer rett fra arbeidslivet.
Relevante kurs og videreutdanning
For å øke din kompetanse, kan du ta relevante kurs eller videreutdanning. Mange fylkeskommuner tilbyr stipend for lærere som vil utvikle seg.
Du kan også vurdere en mastergrad i relevante fag eller pedagogikk.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Som yrkesfaglærer må du vise gyldig politiattest ved studiestart. Dette gjelder særlig innen helse- og oppvekstfag.
Noen studieretninger krever også autorisasjon for yrkesutøvelsen. Tuberkuloseundersøkelse kan være nødvendig hvis du har vært i visse land utenfor Vest-Europa.
Hvor jobber en Yrkesfaglærer?
Yrkesfaglærere har mange spennende jobbmuligheter innen utdanningssektoren. De fleste jobber i videregående skoler med yrkesfaglige programområder. Her underviser de i praktiske fag og forbereder elevene på fremtidige yrker.
Offentlige arbeidsplasser
Videregående skoler er det vanligste arbeidsstedet for yrkesfaglærere i offentlig sektor. Mange jobber også i voksenopplæringen eller ved folkehøgskoler. Grunnskoler ansetter yrkesfaglærere for å undervise i praktisk-estetiske fag.
Private muligheter
Yrkesfaglærere finner også jobber i privat sektor. Opplæringskontor og bedrifter søker deres kompetanse for intern opplæring. Noen starter egen virksomhet som konsulenter eller kursholdere.
Samarbeid på tvers
Yrkesfaglærere samarbeider tett med elever, kolleger og arbeidslivet. De bygger broer mellom teori og praksis. Ansettelse krever ofte minst to års relevant yrkeserfaring og pedagogisk utdanning.
En undersøkelse fra 2020 viste interessante tall om yrkesfaglæreres arbeidsforhold. 52% hadde jobbet ved samme skole gjennom hele karrieren. Dette tyder på stabile arbeidsforhold i yrket.
Videreutdanning og spesialisering åpner for nye muligheter innen feltet. Dette gir yrkesfaglærere sjansen til å utvikle seg og utforske ulike roller.
Arbeidsmiljø
Trivsel og langsiktig karriere avhenger av yrkesfaglæreres arbeidsmiljø. En rapport fra 2016 fremhever viktigheten av fleksibilitet og relevans i yrkesfaglærerutdanningen. Dette bidrar til et bedre arbeidsmiljø for lærerne.
Utfordringer i yrket
Yrkesfaglærere må stadig oppdatere sin faglige kunnskap. De må også håndtere ulike elevsituasjoner effektivt. Lav søkning til lærerutdanningene har ført til tomme studieplasser, spesielt i utkantkommuner.
Fordeler med yrket
Yrkesfaglærere kan påvirke unges liv positivt. De nyter også godt av fleksibel arbeidstid. God kommunikasjon med ledelsen og kollegaer bidrar til å beholde lærere i jobben.
Work-life balance
Yrkesfaglærere opplever god balanse mellom arbeid og fritid. Dagarbeid og skoleferier gir rom for personlig tid. Mestring, glede og støttende miljø er viktigere enn lønn for å beholde lærere.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobbmuligheter for yrkesfaglærere finnes over hele landet. Tilgjengeligheten kan variere mellom by og land. Noen kommuner tilbyr bedre lønn for å tiltrekke kvalifiserte lærere.
Faktor | Betydning for yrkesfaglærere |
---|---|
Arbeidsmiljø | Avgjørende for å holde seg i yrket |
Kommunikasjon med ledelsen | Bidrar til å beholde lærere i jobben |
Samarbeid med kollegaer | Viktig for trivsel og langsiktig karriere |
Lønn | Ikke entydig faktor for rekruttering og retention |
Myter og fakta om Yrkesfaglærer-yrket
Det finnes mange myter om yrkesfaglærere som må avklares. Mange tror de bare underviser i praktiske fag. I virkeligheten formidler de både teori og generelle ferdigheter.
Yrkesfaglæreres hverdag er langt fra kjedelig. De har varierte oppgaver som undervisning, planlegging og elevoppfølging. Dette krever fleksibilitet og bred kompetanse.
Noen tror yrkesfaglærere ikke trenger pedagogisk utdanning. Men dette er faktisk et krav for fast ansettelse. Pedagogisk kompetanse er viktig for god undervisning og læring.
Myte | Fakta |
---|---|
Kun undervisning i praktiske fag | Formidler også teoretisk kunnskap og generelle ferdigheter |
Rutinepreget jobb | Variert hverdag med undervisning, planlegging og elevoppfølging |
Pedagogisk utdanning unødvendig | Krav om pedagogisk utdanning for fast ansettelse |
Seks av ti foreldre vet ikke at det finnes over 150 yrker innen yrkesfaglig utdanning. Dette viser hvor viktig det er å spre korrekt informasjon om yrkesfaglige muligheter.
Yrkesfaglærere spiller en nøkkelrolle i å utdanne fremtidens fagarbeidere. Deres innsats er avgjørende for å møte det økende behovet for kvalifisert arbeidskraft i Norge.
Innen 2035 kan Norge mangle 90 000 fagarbeidere. Derfor er det viktig å verdsette yrkesfaglærernes rolle. Vi må også avlive myter som kan hindre rekruttering til yrket.
Yrkesfaglærer lønn – Hvor mye tjener en Yrkesfaglærer?
Yrkesfaglærere har en sentral plass i utdanningssystemet vårt. De former fremtidens fagarbeidere. La oss utforske deres lønn og faktorer som påvirker inntekten.
Typisk lønnsnivå
Yrkesfaglæreres inntekt varierer basert på flere faktorer. En gjennomsnittlig årslønn ligger mellom 500 000 og 570 000 kroner. Ansiennitet og videreutdanning kan øke lønnen betydelig.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere elementer spiller inn på yrkesfaglærer tarifflønn:
- Ansiennitet: Lønnshopp etter 6, 8, 10 og 16 års erfaring
- Utdanningsnivå: Høyere utdanning kan gi bedre lønn
- Geografisk plassering: Lønn kan variere mellom ulike deler av landet
- Spesialisering: Etterspurte fagområder kan gi høyere lønn
Startlønn for Yrkesfaglærer
Nyutdannede yrkesfaglærere med adjunktkompetanse kan forvente en startlønn rundt 500 100 kroner årlig. Kontaktlæreransvar kan gi cirka 20 000 kroner ekstra i året.
Karriereutvikling og lønnsøkning
Jobbskifte eller ansiennitetsopprykk kan gi betydelige lønnsøkninger for yrkesfaglærere. Noen har oppnådd lønnsøkninger på opptil 129 000 kroner ved jobbskifte.
Ansiennitet | Gjennomsnittlig lønnsøkning |
---|---|
6 år | 20 000 – 30 000 kr |
10 år | 30 000 – 40 000 kr |
16 år | 45 000 – 55 000 kr |
Yrkesfaglærere med spisskompetanse innen etterspurte fagområder har gode jobbmuligheter. Byggebransjen, elektrobransjen og industriell produksjon tilbyr ofte konkurransedyktig lønn.
Viktige personlige kvaliteter
Yrkesfaglærere trenger spesielle egenskaper for å lykkes. De må ha både faglig kompetanse og pedagogiske evner. Denne unike kombinasjonen er avgjørende for suksess i yrket.
Faglige ferdigheter for suksess
En dyktig yrkesfaglærer må ha solid fagkunnskap og praktisk erfaring. De fleste yrkesfaglærerstudenter har lang yrkeserfaring før utdanningen.
Dette gir dem verdifull innsikt i sitt fagfelt. Slik erfaring er viktig for å lykkes i rollen.
- Solid fagkompetanse i eget yrke
- Pedagogiske ferdigheter
- Evne til å formidle kunnskap på en engasjerende måte
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
Karriere- og utviklingsmuligheter
Yrkesfaglærere har mange spennende muligheter for utvikling og spesialisering. Mange velger å ta videreutdanning eller spesialisere seg innen sitt fagfelt.
Karrierevei | Beskrivelse |
---|---|
Spesialisering | Fordypning i spesifikke fagområder |
Lederstillinger | Avdelingsleder eller rektor ved skoler |
Faglig rådgiver | Konsulent for bedrifter eller organisasjoner |
Muligheter for videreutdanning
Yrkesfaglærere har gode muligheter for videreutdanning. Mange tar mastergrad for å styrke sin kompetanse. Dette kan føre til mer ansvar og høyere lønn.
En yrkesfaglærer karriere gir rom for kontinuerlig læring og utvikling. Ved å holde seg oppdatert, sikrer lærerne at undervisningen forblir relevant.
Nye trender og teknologier i fagfeltet er viktige å følge med på. Slik kan yrkesfaglærere gi verdifull undervisning til elevene.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Yrkesfaglærer arbeidsmarkedet i Norge viser en positiv trend. Behovet for fagarbeidere øker i ulike bransjer. Dette skaper gode jobbmuligheter for fremtidige yrkesfaglærere.
Nåværende behov i markedet
Etterspørselen etter yrkesfaglærere er stor i dag. Over 60% av norske bedrifter mangler kvalifisert arbeidskraft, spesielt i håndverksfag. Bygg- og anleggsbransjen trenger mange fagfolk.
Årlig trengs det rundt 700 nye rørleggere for å møte behovet. Dette viser hvor viktig yrkesfaglærere er for å utdanne fremtidens fagarbeidere.
Regjeringen har satt i gang tiltak for å fremme yrkesfaglig utdanning. Målet er å lokke flere studenter til disse fagområdene.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lys ut for yrkesfaglærere. LÆRERMOD viser at behovet for yrkesfaglærere vil vare frem til 2060. Modellen tar hensyn til pensjonering og antall unge.
Nye trender i yrket inkluderer mer fokus på digitalisering og bærekraft. Yrkesfaglærere må holde seg oppdatert for å møte endringer i arbeidslivet.
Å kombinere fagbrev med ingeniørutdanning er veldig populært. Dette åpner for spennende karrieremuligheter innen yrkesfaglig opplæring.
Nyttige ressurser og lenker
Yrkesfaglærere har mange verdifulle ressurser og organisasjoner for faglig utvikling. Utdanningsforbundet er den største fagforeningen for lærere i Norge. De har stor innflytelse på lønns- og arbeidsforhold for yrkesfaglærere.
Aktuelle fagorganisasjoner for Yrkesfaglærer
Skolenes landsforbund representerer lærere fra ulike utdanningsnivåer, inkludert yrkesfaglærere. De jobber for bedre lønns- og arbeidsvilkår. Nylig gjennomførte de en medlemsundersøkelse om yrkesfaglæreres arbeidsoppgaver.
Bransjenettverk og fagfora innen Yrkesfaglærer-yrket
Nasjonalt fagskoleråd tilbyr yrkesfaglærer-nettverk og muligheter for faglig oppdatering. Disse nettverkene hjelper med å holde seg oppdatert på digital kompetanse. Yrkesfaglærerløftet fokuserer på kompetanseutvikling og rekruttering av yrkesfaglærere.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Utdanning.no er en sentral kilde for yrkesfaglærer-ressurser om utdanning og karriere. NAV og Statistisk sentralbyrå gir informasjon om lønnsstatistikk og jobbmuligheter. Vigo.no har nyttig info om lærekontrakter og godkjente lærebedrifter.
FAQ
Hva er en yrkesfaglærer?
Hvilke utdanningskrav stilles til en yrkesfaglærer?
Hvor mye tjener en yrkesfaglærer?
Hva er de typiske arbeidsoppgavene til en yrkesfaglærer?
Hvor jobber yrkesfaglærere?
Hvordan ser arbeidstiden ut for en yrkesfaglærer?
Hvilke karrieremuligheter har en yrkesfaglærer?
Hva er fremtidsutsiktene for yrkesfaglærere?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en yrkesfaglærer?
Hvilke verktøy og utstyr bruker yrkesfaglærere i undervisningen?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkesfaglaerer
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/yrkesfaglaerer
- https://www.nord.no/studier/yrkesfaglaerer-bachelor
- https://www.utdanningsnytt.no/laereryrket-yrke-yrkesfaglaererutdanningen/nar-laereren-sitter-pa-skolebenken-slik-blir-du-yrkesfaglaerer/106910
- https://studenttorget.no/index.php?show=5192&expand=4631,5192&yrkesid=409
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2017/undervisningspersonell-og-kompetansekrav-skolen–et-ressurshefte-for-tillitsvalgte/
- https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/noen-ungdommer-trenger-alternativ-tradisjonelle-skolen
- https://www.ks.no/contentassets/3870cbcbf9e24415a8f8109f259d2146/idekatalog.pdf
- https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/nyttige-verktoy-for-deg-som-tar-yrkesfag/
- https://www.rogfk.no/vare-tjenester/planlegging/gjeldende-planer-og-strategier/skole-og-opplaring/kompetanseutvikling-innen-yrkesfag/
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/lokal-kompetanseutvikling/tilskuddsordning-for-lokal-kompetanseutvikling-i-fag–og-yrkesopplaringen/yrkesfaglarer-2/
- https://www.ntnu.no/studier/byrk/jobbmuligheter
- https://www.tools.no/aktuelt/yrkesfag-i-rivende-utvikling/
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3103007/EdvardsenEngen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/905/nilsen_mayp_2011.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/3102668/HoknesogBreivik.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://karrierestart.no/yrke/676
- https://www.ntnu.no/studier/byrk/opptak
- https://www.vilbli.no/nb/no/a/fra-yrkesfag-til-hoyere-utdanning-6
- https://www.utdanningsnytt.no/videregaende-yrke-yrkesfag/disse-underviser-kommende-yrkesfaglaerere/391290
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2024/erfaringer-fra-larerspesialistutdanning-i-yrkesfag/
- https://uni.oslomet.no/ksy/wp-content/uploads/sites/751/2018/10/arbeidsplassbasert-yrkesfaglarerutdanning.pdf
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmiljo-lonn-rekruttering/laerarar-vil-vere-glade-pa-jobb/330607
- https://www.fvn.no/mening/i/P26k5/yrkesfag-gir-mange-muligheter
- https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2023/02/28/myter-om-yrkesfag/
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaerer-grunnskole-kommune/nye-regler-gir-lonnshopp-laerere-kan-tjene-over-100-000-kroner-pa-a-bytte-jobb/373370
- https://www.nho.no/tema/kompetanse-og-utdanning/artikler/10-grunner-til-a-velge-yrkesfag/
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2988093/RAPPORT_Kvalitet i veiledning for yrkesfaglærerstudenten.pdf?sequence=1
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ufd/pla/2003/0001/ddd/pdfv/175062-yrkesfagl.pdf
- https://www.studenttorget.no/faglarer-i-musikk
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/laerermod-2.0-teknisk-dokumentasjon/_/attachment/inline/1924a720-022a-479c-82fa-328633039152:ea66dc73a8d22dc2e3f50cdbe817d003ece0886a/NOT2024-26.pdf
- https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/2019/02/23/disse-yrkene-er-det-storst-ettersporsel-etter-fremover/
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/903/oudmayer_storvik_mayp_2011.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://skoleneslandsforbund.no/for-hvem/laerere/