Hva motiverer folk til å velge yrket som førskolelærer? Det er både utfordringer og belønninger. Denne artikkelen tar for seg yrket førskolelærer, fra utdanning til jobbmuligheter.
Etterspørselen etter kvalifiserte barnehagelærere har økt. I 2023 sa Statistisk sentralbyrå at 80% av førskolelærerne har bachelorgrad i pedagogikk. Med en årslønn på NOK 415,000 er det en attraktiv karriere.
Bli med oss for å se hva det innebærer å være førskolelærer. Vi ser på hvordan dette yrket hjelper barna i tidlig alder.
Hva er en Førskolelærer?
Førskolelæreren er viktig for barn i alderen 0-6 år. De lærer ikke bare nye ting, de skaper også et trygt sted. Her kan barn spille og lære språk og sosiale ferdigheter.
Kort definisjon av yrket Førskolelærer
En førskolelærer er en leder som hjelper barn å lære. De bruker forskjellige metoder og skaper et inkluderende miljø. Dette gjør at barn kan bli kreative, samarbeide og utvikle sitt språk.
Utdanningen til førskolelærere tar tre år. De lærer både teorier og hvordan å bruke dem i virkeligheten. Dette forbereder dem godt på jobben.
Quick faktaboks om Førskolelærer
Førskolelærere er viktige for barns tidlige utvikling. I Norge trenger de en førskolelærer utdanning som inkluderer en bachelorgrad. Bare 54.5% av barnehagene oppfyller pedagogiske krav i dag.
Oslo er dårligere enn andre steder. Bare 44% av barnehagene der møter kravene. I Bergen er det bedre, med 88.1% som oppfyller normen.
Fakta om førskolelærere:
- Lønnen er lav sammenlignet med andre med lignende utdanning.
- 2800 fulltidspersonell mangler for å nå pedagogisk norm i barnehager.
- Fjernarbeid er sjelden, og å være til stede er viktig for kvaliteten.
Yrkesfakta:
Utdanningsforbundet påpeker at bemanningskrisen i barnehagesektoren er en av de største utfordringene.
Det er en økende etterspørsel etter førskolelærere. Samtidig er det høyt frafall i yrket. Førskolelærer utdanning gir muligheter for spesialisering og videreutvikling. Dette er viktig å tenke på i lys av utfordringene i sektoren.
Statistikk | Prosentandel |
---|---|
Barnehager som møter pedagognormen | 54.5% |
Barnehager i Oslo som møter norm | 44% |
Barnehager i Bergen som møter norm | 88.1% |
Video av Førskolelærer i arbeid
I denne sekvensen ser vi hvordan en førskolelærer jobber. Planlegging og interaksjon med barna er viktig. Vi får et innblikk i video av førskolelærere i barnehagen og deres rolle i tidlig utdanning.
Førskolelærer: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Førskolelæreres arbeid er viktig for barnas utvikling. Nyutdannede tar ofte på seg lederskap. Det kan være utfordrende, sier Inger Benny Espedal Tungland fra Universitetet i Stavanger.
Camilla Carlsen Galta fra Hakkebakkeskogen barnehage snakker om å være leder. Hun sier det kan være vanskelig å håndtere mange oppgaver. Hanne Larsson fra Teknikken barnehage sier det er viktig å være fleksibel og ha en plan B.
Stavanger kommune hjelper nye ledere med veiledning. De får mulighet til å diskutere og reflektere over jobben. Inger Benny Tungland sier dette er viktig for å bruke kunnskapen i praksis.
Videoen viser hvordan førskolelærere er rollemodeller. De viser hvor viktig det er med utholdenhet og faglighet i barnehagen.
Hva gjør en Førskolelærer?
Førskolelærere er viktige for barns utvikling. De lærer mange ting og skaper et trygt sted. Her ser du hva de gjør hver dag.
Typiske arbeidsoppgaver for Førskolelærer
De lærer og tar seg av barna. De gjør mange ting, som:
- Planlegging og gjennomføring av aktiviteter
- Dokumentasjon av barns utvikling
- Skaper et trygt miljø
- Samarbeid med foreldre
Daglig rutine
Dagene er full av aktiviteter. De starter med å åpne barnehagen. Deretter er det sang og lek. De planlegger aktiviteter og møter foreldre. Slutt er stenging.
- Åpning og mottak av barn
- Sang og lek
- Planlagte aktiviteter
- Foreldresamtaler
- Avslutning og stenging
Spesialoppgaver
De har også spesialoppgaver. Disse krever mer kunnskap. Eksempler er:
- Tilrettelegging av temauker
- Prosjektarbeid
- Organisering av aktiviteter
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Førskolelærer
Her er noen eksempler på oppgaver. De inkluderer:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Aktivitetsplanlegging | Utvikle planer basert på barnas interesser. |
Ressursforvaltning | Administrere materialer for læring og lek. |
Observasjon | Observerer barn og notater for undervisning. |
Vennskapsbygging | Fremmer sosiale ferdigheter gjennom lek. |
Verktøy og utstyr de bruker
Førskolelærere bruker mange utstyr for førskolelærere hver dag. De har både fysiske og digitale verktøy. Barnehager bruker teknologi som smarttelefoner og nettbrett for å lære barna mer.
Undersøkelser viser at de fleste bruker digitale verktøy til musikk og spill. Men de bruker det mindre til programmering eller e-boklesing.
Her er noen av de mest brukte verktøyene i barnehagen:
Verktøy | Bruksområder |
---|---|
Smarttelefoner | Fotografering, musikkavspilling, spill |
Nettbrett | Digital læring, interaktive historier |
Projektorer | Visning av filmer, musikk og presentasjoner |
Digitalt kamera | Dokumentere barneaktiviteter, utvikling av digitale fotoprosjekter |
BeeBots | Grunnleggende programmering og teknologi |
Prosjektet PUST hjelper med å lære digitale ferdigheter. Deltakere lærer å bruke teknologi kreativt. Det stimulerer barnas kreativitet og nysgjerrighet.
Men det er en utfordring å sikre at teknologien blir brukt trygt. Riktig bruk og kompetanse er viktig. Utviklingen av utstyr for førskolelærere må fokusere på å gjøre læring meningsfull.
Hvem Førskolelærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Samarbeid i barnehagen er viktig for alle barn. Førskolelærere jobber sammen med barnehagelærere, spesialpedagoger og helsepersonell. Dette hjelper til å lage bedre læringsopplegg for barna.
Foreldre er også viktige i dette samarbeidet. De gir førskolelærere viktig informasjon om barnas hjem og behov. Dette er nøkkelen til et inkluderende læringsmiljø.
En undersøkelse fra 2020 viser forskjeller i barnehagene i Kristiansand. Noen har sterke støttesystemer, mens andre trenger å forbedre seg. Det viser at det er viktig å styrke samarbeid og utvikle fagpersoners kompetanse.
Fagpersoner Førskolelærer Samarbeider Med | Formål med Samarbeidet |
---|---|
Barnehagelærere | Utvikle pedagogiske planer. |
Spesialpedagoger | Tilpasse læring for barn med spesielle behov. |
Helsepersonell | Fremme fysisk og psykisk helse. |
Foreldre | Skape et samarbeid for barnets utvikling. |
Arbeidstider for Førskolelærer
Arbeidstider for førskolelærere varierer. De jobber ofte mellom 07:00 og 17:00. Dette gir fleksibilitet for alle.
Men ikke alle får brukt sin arbeidstid optimalt. 25 % sier de ikke bruker planleggingstiden de har krav på. Kirken i barnehagene er også en utfordring, da 85 % sjelden får betalt for ekstra timer.
Over to tredjedeler bruker fritiden til planlegging. Det viser at problemet med arbeidstid er stor. Førskolelærere må ofte bruke sine egne ressurser uten riktig kompensasjon.
Statistikk | Prosentandel |
---|---|
Førskolelærere som ikke får brukt planleggingstimene | 25% |
Førskolelærere som sjelden får kompensasjon for ekstra timer | 85% |
Førskolelærere som bruker fritid til planlegging | 67% |
Førskolelærere som ikke ser de planlagte timene | 60% |
Førskolelærere som mener planleggingstimene er utilstrekkelige | 70% |
Hvordan bli Førskolelærer?
Å bli førskolelærer krever en spesifikk utdanningsvei. Du må også oppfylle visse krav. Den formelle utdanningen er viktig for å jobbe med barn.
Her får du en oversikt over utdanningskrav, studieløp og nødvendige kvalifikasjoner.
Utdanningskrav (formell utdanning, sertifiseringer) for Førskolelærer
For å bli førskolelærer trenger du en bachelor i barnehagelærerutdanning. Dette programmet gir 180 studiepoeng. Du må også ha minst 100 dager praksisstudier.
Det er nødvendig å ha generell studiekompetanse. Eller oppfylle kravene til realkompetanse. Du må være ansatt i minst 40 prosent stilling i en barnehage gjennom hele studietiden.
Studieløp
Studieløpet for førskolelærerutdanning tar tre år. Praksis er en viktig del av opplæringen. Det finnes 62 forskjellige utdanninger innen førskolelærerutdanning i Norge.
Disse er tilgjengelige ved flere universiteter og høgskoler. Du kan velge mellom heltids- og deltidsstudier. Videreutdanningene gjennom UDIR varer ett år og gir 30 studiepoeng.
Relevante kurs, videreutdanning eller praksis for Førskolelærer
Relevante kurs inkluderer spesialpedagogikk og barnepsykologi. Du har mulighet til utveksling i sitt fjerde studieår. Dette er en god måte å utvide både kompetanse og erfaring.
Deltidsstudenter kan benytte seg av denne muligheten i sitt 8. semester. Du kan skrive bacheloroppgaven i utlandet.
Andre nødvendige kvalifikasjoner eller godkjenninger for Førskolelærer
Førskolelærere må også oppfylle krav til politiattest før ansettelse i barnehage. Utover de akademiske kravene, kan det være nødvendig med spesifikke sertifiseringer. Avhengig av den barnehagen eller institusjonen du vil jobbe i.
Det er viktig å være oppdatert på kravene i forhold til spesialpedagogikk. Dette hvis du ønsker å undervise i denne retningen.
Utdanningstype | Varighet | Studiepoeng | Praksisdager |
---|---|---|---|
Bachelor i barnehagelærer | 3 år | 180 | 100 |
Videreutdanning (UDIR) | 1 år | 30 | N/A |
Spesialpedagogikk (1-årsstudium) | 1 år | 60 | N/A |
Hvor jobber en Førskolelærer?
Førskolelærere jobber i mange spennende arbeidssteder. De kan påvirke barnas utvikling. Det er mange jobbmuligheter, både i offentlige og private virksomheter.
Valget av arbeidsplass er viktig. Det påvirker hva du får å gjøre hver dag.
Vanlige arbeidssteder
- Kommunale barnehager: Mange førskolelærere jobber i kommunale barnehager. Disse stedene er trygge og strukturerede for barn.
- Private barnehager: Andre velger private barnehager. Disse har ofte sine egne måter å lære på.
- Skolefritidsordninger: Førskolelærere kan jobbe i skolefritidsordninger. Her tilrettelegges det for lek og læring etter skoletid.
- Barnevern og institusjoner: Flere jobber i barnevern eller spesialinstitusjoner. De støtter barn med spesielle behov.
Bransjen står overfor utfordringer. Mange barnehager mangler kvalifiserte lærere. I 2019 sa statistikk at 7 av 10 barnehager ikke møtte pedagogiske krav.
Det viser et behov for flere utdannede. Valg av arbeidssteder førskolelærer påvirker lønn og karriere.
Arbeidsmiljø
Arbeidet som førskolelærer har både gode og dårlige sider. Det krever mye emosjonell styrke og kan være fysisk belastende. Men mange føler stor glede i jobben, noe som viser viktigheten av et godt miljø for barna.
Utfordringer i Førskolelærer-yrket
Jobben som førskolelærer er ofte svært. Det er høyt arbeidspress, emosjonelle utfordringer og fysisk arbeid. 31% føler høye emosjonelle krav fra barn og foreldre.
Dette kan føre til utmattelse og mentale helseproblemer. 38% må løfte tungt, noe som kan gi ryggsmerter.
Fordeler med Førskolelærer-yrket
Til tross for utfordringene er det mange fordeler ved yrket. 81% sier de får en høy jobbsatsifaksjon. De får bidra positivt til barns liv.
Å se et barn vokse og lære nye ting gir stor tilfredsstillelse. Kollegaer og barn er også viktige på jobben.
Work-life balance for Førskolelærer
Balansen mellom arbeid og fritid er ofte vanskelig. Arbeidstider barnehage varierer. Det kan skape stress.
Mange jobber om morgenen og tidlig ettermiddag. Dette tillater dem å være med familien, men kan også være stressende. 72% opplever emosjonelt krevende situasjoner som påvirker hjemmet negativt.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Det er flere stillinger i byområder enn i mindre byer. Dette påvirker arbeidsmiljøet. Tilgjengelighet av ressurser og kollegaer er viktig for trivsel og kvalitet.
Myter og fakta om Førskolelærer-yrket
Det er mange myter om førskolelærere. Mange tror de bare leker hele dagen. Men virkeligheten er mer komplisert.
Førskolelærere trenger en god pedagogisk utdannelse. De må kunne håndtere mange situasjoner. Unni Bleken sier at kunnskap og beslutningstaking er viktig for dem (Bleken, 2011:31).
Førskolelærere er viktige for barna. De har bare 27% av tiden med voksne. Dette viser hvor viktig de er i barnehagen (Bleken, 2010b).
Kvaliteten i barnehagen avhenger av førskolelærernes kompetanse. De må skape et trygt og stimulerende miljø for barna (Bleken, 2010a:48).
Bleken sier at en god utdanningsbakgrunn er viktig. Det gir førskolelærere nysgjerrighet og vilje til å lære mer hele tiden (Bleken, 2011a:31). De må også kunne ta beslutninger raskt og besluttsomt (Bleken, 2011a:31).
Dømmernes rolle er viktig for førskolelærerne. De må prioritere barns interesser over andre (Bleken, 2007:31). Dette krever en god forståelse for pedagogikk og strategi.
Det er nødvendig med strategisk vurdering for å påvirke barns liv positivt (Bleken, 2011b:41).
Førskolelærer lønn – Hvor mye tjener en Førskolelærer?
Lønnen til førskolelærere i Norge varierer. Det avhenger av erfaring, arbeidsplass og spesialisering. For å forstå bedre, ser vi på lønn førskolelærer, lønnsnivået og lønnsspekteret for denne gruppen.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
I 2024 er den månedlige lønnen for førskolelærere 43,590 NOK. Det betyr en årlig inntekt på 523,080 NOK før skatt. Lønnen kan endre seg basert på sektor.
Sektor | Månedslønn (NOK) |
---|---|
Offentlig sektor | 44,300 |
Privat sektor | 42,610 |
Gjennomsnittlig (alle sektorer) | 43,590 |
Faktorer som påvirker lønnen (erfaring, sted, spesialisering)
Flere ting påvirker lønn førskolelærer. For eksempel:
- Utdanningsnivå: Høyere utdannelse betaler seg.
- Erfaring: Mer erfaring betaler seg, spesielt over 10 år.
- Geografisk plassering: Lønn er høyere i store byer som Oslo.
Startlønn for Førskolelærer
En ny førskolelærer starter med ca. 430,000 NOK per år. Det er en god start, med mulighet for å vokse i karrieren.
Gjennomsnittlønn for Førskolelærer
Gjennomsnittlig årlig inntekt for førskolelærere varierer. De med bachelor kan tjene rundt 580,000 NOK. Det viser at lønnsforbedringer er mulig.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Førskolelærer
Å være førskolelærer krever mange personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Det er viktig å være kreativ, organisert og kunne håndtere stress. Disse egenskapene hjelper til med å skape et trygt og lærerikt miljø for barn.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Førskolelærer
En god utdannelse i pedagogikk og psykologi er viktig. Det hjelper med å bli en god førskolelærer. Du trenger faglige ferdigheter som:
- Evne til å lage lærerike aktiviteter.
- Ferdigheter i klasseledelse.
- Kunnskaper i kommunikasjon med barn og foreldre.
- Evne til å planlegge og vurdere læringsforløp.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Det er mange karrieremuligheter som førskolelærer. Du kan spesialisere deg i barns utvikling eller lede pedagogiske prosjekter. Videreutdanning åpner dører til større ansvar eller spesialiserte roller.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Førskolelærer
Førskolelærere kan spesialisere seg innen pedagogisk ledelse eller rådgivning. Kurs og videreutdanning øker kunnskap og forståelse. Dette åpner nye karrieremuligheter.
Interne karrierestiger og alternative roller for Førskolelærer
I barnehagesektoren er det mulighet for å gå opp i karrieren. Du kan bli leder eller jobbe utenfor barnehagen som veileder. Det er mange muligheter for å vokse i yrket.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Markedet for førskolelærere har endret seg mye. Det er flere som søker etter førskolelærere i Norge. Dette skyldes flere barnehager og plasser.
Utdanningspolitikken og arbeidslivet for førskolelærere utvikler seg. Samfunnet trenger høyere utdanning og bedre barnehage.
Nåværende behov i markedet
I 1963 var det 258 daginstitusjoner i Norge. 79 % var private. Antallet barn i barnehage har økt kraftig.
I 2000 var mer enn 78 % av 3-5-åringer i barnehage. Økt deltakelse av mødre i arbeid er en årsak. Regler om førskolelærere gir mer rekruttering.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Førskolelærer
Fremtiden ser lys ut for førskolelærere. Antallet barnehager vil fortsatt øke. Regler om pedagogisk bemanning vil kreve flere førskolelærere.
Det er estimert at 8000 flere førskolelærere er nødvendig. Dette vil sikre nok personale i barnehagene.
År | Prosentandel av barn i barnehage | Antall registrerte førskolelærere |
---|---|---|
1963 | 2% | Uklar |
1980 | 20% | Uklar |
2000 | 78% | Over 4000 uten formell utdanning |
2010 | 78.8% | 8000 flere ønskes |
Nyttige ressurser og lenker
Ressurser for førskolelærere finnes i rikelig grad. De kommer fra ulike fagorganisasjoner og bransjenettverk. Disse organisasjonene støtter førskolelærere i deres profesjonelle utvikling.
De gir tilgang til viktige ressurser og faglig veiledning. Dette styrker kompetansen i yrket. Det er også mulighet for å bygge nettverk.
Aktuelle fagorganisasjoner for Førskolelærer
Fagorganisasjoner som Utdanningsforbundet og Norsk barnehagevirksomhet fremmer førskolelæreres interesser. De tilbyr kurs og seminarer. Dette hjelper lærere å bli oppdatert på faglige trender.
Bransjenettverk og fagfora innen Førskolelærer-yrket
Bransjenettverk gir førskolelærere mulighet til å dele erfaringer. De kan også dele ressurser og beste praksis. Dette åpner dører til samarbeid og erfaringsutveksling.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Det er viktig å holde seg informert om utdanning og lønnsstatistikk. Offisielle kilder gir innsikt i aktuelle stillingsutlysninger. Dette hjelper førskolelærere å navigere i arbeidsmarkedet.
Kort oppsummering av hva Førskolelærer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Å være førskolelærer er en viktig jobb. Den involverer å hjelpe barn med å lære gjennom lek. Forskning viser at flere velger å bli lærere, selv med utfordringer.
Det er viktig for barns fremtid. Lærere bygger sterke bånd med barna. Dette er en av grunnene til at mange velger å bli lærere.
Viktigheten av førskolelærere kan ikke overvurderes. Deres arbeid er grunnlaget for barns fremtidige læring. Solveig Østrem har funnet ut at mange velger dette yrket fordi de føler at de gjør en stor forskjell.
De får også mulighet til å utvikle seg faglig. Variasjonen i arbeid og den følelsen av frihet er viktig for mange.
Men det er også utfordringer. Lav søknadssum til utdanning kan være en. Men det er en unik mulighet for dem som vil påvirke fremtiden til barn.
Med økende anerkjennelse ser fremtiden lys ut for dette yrket. Det er en viktig rolle for barns fremtidige utvikling.
FAQ
Hva er kravene for å bli førskolelærer?
Hva er arbeidsoppgavene til en førskolelærer?
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for førskolelærere?
Hva med jobbmuligheter for førskolelærere?
Hvordan er lønnsforholdene for førskolelærere?
Hvilke personlige ferdigheter er viktige for førskolelærere?
Hvilke ressurser kan førskolelærere benytte seg av?
Er det spesialiseringer tilgjengelig for førskolelærere?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagelaerer
- https://www.studenttorget.no/forskolelarer
- https://www.studentum.no/utdanning/barnehagelarerutdanning
- https://utdanning.no/utdanningsoversikt/barnehagelaererutdanning
- https://no.wikipedia.org/wiki/Barnehagelærer
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehageloven-bemanning-foreldreopproret/ny-veileder-om-bemanning-i-barnehagene-ma-klargjore-hva-som-er-lovbrudd/418930
- https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2024/loser-ikke-barnehageutfordringene/
- https://www.nrk.no/norge/halvparten-ansetter-ikke-nok-pedagoger-i-barnehagen-1.12532639
- https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-ledelse-og-organisasjon-partner/nyutdannede-barnehagelaerere-overgangen-fra-skolebenken-til-en-lederrolle-kan-oppleves-som-stor-og-overveldende/2329063
- https://www.uis.no/nb/studier/barnehagelaerer-arbeidsplassbasert-ablu
- https://snl.no/barnehagelærer
- https://www.oslomet.no/studier/lui/barnehagelerer
- https://www.barnehage.no/digitale-verktoy-uis/man-bor-tenke-noye-igjennom-hvilke-apper-man-bruker-sammen-med-barna/241032
- https://open.dmmh.no/dmmh-xmlui/bitstream/handle/11250/2502136/moen-2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-barnehagepedagogikk/barnehagelaerere-sier-de-mangler-digital-kompetanse/167555
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2727542/ORG917, Strand-Brunvatne, Gunn.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidstid-arbeidstidsavtale-barnehagelaerer/to-av-tre-barnehagelaerere-jobber-pa-fritiden/370738
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/andre-tariffavtaler/andre/standard-tariffavtale-barnehage-ii/
- https://utdanning.no/utdanningsoversikt/videreutdanning_barnehagelaerere
- https://www.studentum.no/karriereguiden/slik-blir-du-barnehagelaerer-23193
- https://www.oslomet.no/studier/lui/barnehagelerer-samling-nett
- https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/hvor-jobber-barnehagelaererne
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/dette-tjener-en-barnehagelaerer
- https://studievalg.no/yrker/larer-og-lektorutdanning/barnehagelarer
- https://noa.stami.no/yrker-og-naeringer/noa/barnehage/
- https://www.barnehage.no/flest-barnehagelaerere-mener-jobben-setter-dem-i-folelsesmessig-krevende-situasjoner/251942
- https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6053
- http://barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=742
- https://munin.uit.no/bitstream/10037/5275/2/thesis.pdf
- https://www.xn--finansrdet-75a.no/lonn/barnehagelaerer/
- https://opplysende.no/hva-tjener-en-barnehagelaerer/
- https://cveksempel.com/cv-eksempler/cv-barnehagelaerer
- https://cveksempel.com/cv-eksempler/forskolelaerer-cv
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/barnehagelarere–fra-mangel-til-overskudd/
- https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/241584?_ts=1502770cf60
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/larerkompetanser_og_elevers_laring.pdf
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/veiledning-av-nyutdannede/hvordan-kan-det-gjennomfores/
- https://www.barnehage.no/barnehagelaerer-podcast/fant-fem-grunner-til-at-barnehagelaerere-velger-a-bli-i-yrket/131649
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/3152265/no.uis:inspera:237033121:238363262.pdf?sequence=1&isAllowed=y