Hvordan kan en kontaktlærer endre livet til mange elever? Samtidig må de navigere gjennom komplekse lønns- og arbeidstimer. Denne artikkelen ser på kontaktlærers rolle i den norske skolen. Vi ser på utdanning, lønn, arbeid og jobbmuligheter.
Er du nysgjerrig på hva som kreves for å bli kontaktlærer? Og hvilke ressurser som kan styrke din karriere innen pedagogikk? Les videre for å lære mer om dette viktige yrket.
Hva er en Kontaktlærer?
En kontaktlærer har en spesiell rolle i skolen. De tar seg av en klasse i grunnskolen. Det er mer enn bare å undervise. Hva er en kontaktlærer i virkeligheten? De følger opp elevenes læring og utvikling.
De er en brygger mellom skole og hjem. Dette gjør dem veldig viktige for elevenes dag.
Kort definisjon av yrket Kontaktlærer
Kontaktlæreren er en lærer som følger opp hver elev. De gjør mange ting, som:
- Oppfølging av elevenes faglige prestasjoner
- Kontakt med foreldre for informasjon og dialog
- Vurdere elevens utvikling gjennom halvårsvurderinger
- Bidra til et godt psykososialt miljø i klassen
En kontaktlærer har mange oppgaver. Den nære forbindelsen med elevene er viktig for at de skal trives. Forskning viser at trygghet og relasjoner er nøkkelen til effektiv læring.
Kontaktlæreren er mer enn en akademisk guide. De er også en støttespiller for elevenes utvikling. Med økende forventninger, er det viktig at de har gode samarbeidsevner.
Quick faktaboks om Kontaktlærer
Kontaktlærer er viktig i grunnskolen. De har spesifikke oppgaver. Her er noen viktige Kontaktlærer fakta:
Faktor | Detaljer |
---|---|
Utdanning | Mastergrad i grunnskolelærerutdanning |
Arbeidssted | Grunnskole (1.-10. klasse) |
Vanlige oppgaver | Undervisning, elevoppfølging, samarbeid med foresatte, klasseledelse |
Typisk lønn | Lønnsnivået for kontaktlærer varierer |
Kvalifikasjoner | Godkjent lærerutdanning, gjerne med spesialisering i pedagogikk |
Det er viktig å vite om utdanningskrav for kontaktlærer. En godkjent lærerutdanning er nødvendig. Spesialiseringer i pedagogikk kan forbedre jobbmulighetene.
Det er klart at kravene til lærere har endret seg. Økende motivasjon for å heve standardene i skolen er synlig.
Video av Kontaktlærer i arbeid
Se vår Kontaktlærer video for å se en typisk arbeidsdag. Den viser hvordan kontaktlærere skaper et læringsvennlig miljø. Deres rolle i skolen er viktig.
De tilrettelegger for både faglig og sosial utvikling. Dette er sentral i klasserommet.
Kontaktlærer: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Rollen som kontaktlærer er viktig for elever og skole. De fungerer som en viktig bindeledd mellom skole, elever og foreldre. Gjennom sin lederposisjon skaper de trygghet og åpenhet.
I videoen ser du hvordan de håndterer ulike situasjoner. De tilpasser undervisningen for å møte elevenes behov. Dette er viktig for å møte de stadig skiftende utfordringene i utdanningssystemet.
Å forstå kontaktlærerens rolle er viktig i debatten om utdanning. Dagens utfordringer som lærermangel og økte arbeidsoppgaver er store. Kontaktlæreres bidrag er avgjørende for fremtiden.
Hva gjør en Kontaktlærer?
Som kontaktlærer har man en viktig rolle i skolen. Man har mange oppgaver som strekker seg over flere områder. Det er nyttig å se nærmere på typiske arbeidsoppgaver og rutiner.
Typiske arbeidsoppgaver for Kontaktlærer
I løpet av arbeidsdagen har kontaktlæreren mange oppgaver. Dette inkluderer:
- Undervisning i ulike fag.
- Individualisert oppfølging av elever som trenger ekstra støtte.
- Planlegging av aktiviteter og skolearrangementer.
- Samhandling med foreldre for å skape et samarbeid som gagner elevene.
- Kontinuerlig vurdering av elevers læring og utvikling.
Daglig rutine
Hverdag som kontaktlærer starter tidlig. Man forbereder seg til dagens undervisning. Dagen kan bruke tid på:
- Forberede undervisningsmateriell.
- Delta på møter med sine kolleger.
- Følge opp fravær og dokumentere elevenes fremgang i systemer som Visma in School.
Spesialoppgaver
Kontaktlærere får ofte spesialoppgaver. Disse oppgavene kan inkludere:
- Håndtering av spesielle behov hos enkelte elever.
- Arrangement av foreldremøter for å styrke samarbeidet.
- Utvikling av tiltak for å forbedre skolemiljøet.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Kontaktlærer
Her er noen spesifikke kontaktlærer oppgaver. De viser bredden av ansvarsområdene:
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Oppfølging av elever | Gi individuell støtte og veiledning til hver elev. |
Foreldresamarbeid | Arrangere møter og kommunikasjon med foreldrene. |
Klasseledelse | Organisere klasserommet og sørge for et trygt læringsmiljø. |
Vurderingsadministrasjon | Dokumentere og evaluere elevene opp mot læreplanmål. |
Kontaktlæreren balanserer mange oppgaver og ansvar daglig. Det krever godt tidsskjema og evne til å prioritere korrekt. Denne rollen bidrar sterkt til elevenes læring og utvikling.
Verktøy og utstyr de bruker
Som kontaktlærer trenger man forskjellige verktøy og utstyr i skolen. Dette hjelper til å gjøre læringen bedre. Det inkluderer alt fra digitale ressurser til fysiske materialer.
Effektive læringsplattformer forbedrer samarbeidet mellom lærere og elever. Prosjektorer og nettbrett gjør klasserommet mer interaktivt. Bøker og håndverksmaterialer støtter også praktisk læring.
VR og AR er viktige i undervisningen i dag. Disse teknologiene lar elever oppleve konsepter på spennende måter. Statped tilbyr ressurser som Google Earth VR for språkstimulering.
Det er også verktøy for elever med individuelle behov. For eksempel tilpasninger av læringsmetoder. Pedagoger dokumenterer hvordan ulike tilnærminger virker for å tilpasse undervisningen bedre.
Lærere trenger støtte for å håndtere digitale utfordringer. Gjennom nettverksbygging og deling av erfaringer blir det lettere å navigere i den digitale verden.
Hvem Kontaktlærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
En kontaktlærer spiller en viktig rolle i skolehverdagen. De samarbeider tett med kolleger og andre for å skape et godt læringsmiljø. De jobber tett med faglærere for å tilpasse undervisningen.
Kontaktlæreren samarbeider også med spesialpedagoger. Disse spesialpedagoger gir støtte til elever som trenger ekstra hjelp. Deres kompetanse hjelper kontaktlæreren å bruke ulike metoder i undervisningen.
Kontaktlæreren har også kontakt med andre fagpersoner som skoleledere. Disse samarbeidene hjelper til med å planlegge undervisningen. De kommuniserer også med foreldre for å holde dem oppdatert om elevenes utvikling.
Arbeidstider for Kontaktlærer
Kontaktlærer har en fast timeplan. Den er lagt til skoledager og kalenderen. For barneskoler er det 1300 timer året rundt.
Ungdomsskoler har 1225 timer, og videregående skoler 1150 timer. Dette gir kontaktlærere nok tid til undervisning og oppfølging.
Skoleåret for lærere varer 38 uker plus seks plandager. Det gir en klar plan for arbeid. De kan også møte kolleger etter skoletid.
For kontaktlærere med mange elever, får de mer tid. De går fra 45 minutter til halvannen time per uke. Nyutdannede og eldre lærere får også mer tid til å tilpasse seg.
I tabellen under ser du arbeidstider for ulike skoler:
Skoletrinn | Planfestet arbeidstid (timer) |
---|---|
Barneskole | 1300 |
Ungdomsskole | 1225 |
Videregående skole | 1150 |
Lærere får tid til både undervisning og administrasjon. Det sikrer en god balanse mellom arbeid og fritid.
Hvordan bli Kontaktlærer?
For å bli kontaktlærer, må du følge noen viktige trinn. Det er viktig å velge riktig studieløp. En god lærerutdanning hjelper deg å håndtere klasserommet og hjelpe elevene.
Utdanningskrav for Kontaktlærer
For å bli kontaktlærer, må du fullføre en femårig utdanning. Denne utdanning gir en mastergrad. Du trenger generell studiekompetanse og gode karakterer i fag som matematikk og norsk.
Det er spesialiseringer i fag som kunst og kroppsøving. Disse spesialiseringene kan være viktige.
Studieløp
Studieløpet for kontaktlærere inkluderer både teori og praksis. Du får mange semestre med praksis. Dette gir deg viktig erfaring.
Institusjoner som USN samarbeider med skoler. De hjelper til med å finne praksisplasser i områder som Vestfold og Telemark.
Relevante kurs, videreutdanning eller praksis for Kontaktlærer
Kurs i pedagogikk og klasseledelse er anbefalt. Studenter på nett- og samlingsstudier må finne sin egen praksisplass. Det er viktig å ha en god praksislærer.
Andre nødvendige kvalifikasjoner eller godkjenninger for Kontaktlærer
Personlige egenskaper er viktige. Evnen til å kommunisere med barn og ungdom er nøkkelen. Lærere må også kunne håndtere uforutsigbare situasjoner.
Hvor jobber en Kontaktlærer?
Kontaktlærere er viktige i det norske utdanningssystemet. De jobber hovedsakelig ved skoler i Norge. Arbeidet de gjør, varierer avhengig av skole og elever.
Vanlige arbeidssteder
Det er flere steder kontaktlærere kan jobbe:
- Offentlige skoler: Her jobber de med elever fra 1. til 10. klasse. De hjelper til med tilrettelegging for læring.
- Private skoler: Disse skoler har ofte andre regler og tilnærminger. Kontaktlærere må tilpasse seg disse spesifikke krav.
- Voksenopplæring: Her jobber de med voksne elever. Undervisningen tilpasses til voksne.
- Selvstendig praksis: Noen kontaktlærere tilbyr privatundervisning eller spesialiserte tjenester utenfor skoler.
Det er mange jobbmøligheter for kontaktlærere i Norge. De jobber både i byer og landsbyer. Dette gir en bred vifte av læringsmiljøer.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for kontaktlærere er spennende og variert. Det innebærer både utfordringer og fordeler. De må tilpasse seg til ulike elevers behov og håndtere klasserommet.
Samtidig får de muligheten til å påvirke elevers liv positivt.
Utfordringer i Kontaktlærer-yrket
Det er flere utfordringer:
- Håndtering av stressende situasjoner i klasserommet.
- Behandling av psykososiale problemstillinger blant elever.
- Fysisk og emosjonelt press relatert til elevtrivsel.
Fordeler med Kontaktlærer-yrket
Det er mange fordeler med yrket:
- Muligheten til å bygge sterke relasjoner med elever.
- Fleksible arbeidstider for bedre balanse mellom jobb og privatliv.
- Godt samarbeid med kollegaer og fagpersoner.
Work-life balance for Kontaktlærer
Kontaktlærere har ofte stabile arbeidstider. Dette hjelper til med å opprettholde en god arbeidsmiljø. Selv om det kan være mye arbeid noen perioder, er det mulig å holde på balansen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Yrket finnes over hele landet. Det er mulig å jobbe både i byer og mindre tettsteder. Dette gjør stillingene tilgjengelige for mange. Med fokus på elevtrivsel og læringsmiljø er det et viktig yrke.
Myter og fakta om Kontaktlærer-yrket
Det er mange myter om kontaktlærer. En myte er at de har «feriefri». Men faktisk jobber de hardt, både i og utenfor klasserommet. De tar ofte med seg oppgaver hjem.
En annen myte er at jobben er lett. Men kontaktlærere har stor innflytelse på barns liv. De må ha gode pedagogiske evner.
Det er også myter om spesialpedagogiske metoder. Noen tror de er for individorientert og hindrer inkludering. Men forskning viser at de kan være nyttige for alle.
Spesialpedagogikken har en lang historie. Den har hjulpet barn med funksjonshemming å vise sitt potensial.
Det er også statistikk som viser at noen lærere mangler utdanning. Men 96% oppfyller Opplæringsloven. Dette viser at kvaliteten på undervisningen kan variere.
Myte | Faktum |
---|---|
Kontaktlærere har fri i feriene | Kontaktlærere jobber ofte hjemme og tar med seg oppgaver. |
Jobben er lett | Det er høye krav til pedagogiske evner og innflytelse på barns liv. |
Spesialpedagogikk er bare individorientert | Ressurs-orientering kan berike allmennpedagogikken. |
Alle lærere har relevant kompetanse | 17% mangler godkjent utdanning; 4% har ikke relevant kompetanse. |
Inkludering er ikke effektiv | Spesialpedagogikk kan fremme inkludering når det er riktig implementert. |
Kontaktlærer lønn – Hvor mye tjener en Kontaktlærer?
Lønnen til kontaktlærere varierer. Det henger sammen med utdanningsnivå og erfaring. Det er viktig å kjenne til lønnsspekter for ulike stillinger.
Her er en oversikt over lønner og de viktigste faktorene som påvirker dem.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Lønnen til kontaktlærere er basert på utdanning:
Utdanning | Gjennomsnittlig lønn (NOK) |
---|---|
Uten spesifikke utdanningskrav | 423.320 |
Yrkessertifikat eller tilsvarende | 478.240 |
Profesjonsertifikat og 1 års yrkesskoleutdanning | 500.920 |
3-årig universitets- eller høyskoleutdanning | 556.340 |
4-årig universitets- eller høyskoleutdanning | 604.620 |
Mastergrad | 652.220 |
Med tillegg av videreutdanning | 674.980 |
Faktorer som påvirker lønnen (erfaring, sted, spesialisering)
Erfaring, sted og spesialisering påvirker lønnen. Kontaktlærere i private institusjoner tjener ofte mer enn i offentlige skoler. Spesialisering i fag som spesialpedagogikk kan også øke lønna.
Startlønn for Kontaktlærer
Startlønnen for nyutdannede kontaktlærere er omkring 423.320 NOK. Med mer erfaring og utdanning øker lønnen betydelig.
Gjennomsnittlønn for Kontaktlærer
Gjennomsnittslønnen for kontaktlærere er rundt 556.340 NOK for de med 3-årig utdanning. Lønnen kan variere, men dette gir en ide om hva man kan forvente.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Kontaktlærer
Å være kontaktlærer krever spesielle personlige egenskaper. Disse er viktige for å bygge gode forhold til elever. God kommunikasjon, empati og evne til å skape trygt læringsmiljø er nøkkelen. Å utvikle disse egenskapene er avgjørende for kontaktlærers suksess.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Kontaktlærer
Faglig kompetanse er viktig for kontaktlærer. Det innebærer:
- Solid kunnskap i relevante fagområder
- Evne til å tilpasse undervisningen til elevenes behov
- Behov for å være oppdatert med pedagogiske metoder
Karriere- og utviklingsmuligheter
Det er mange karrieremuligheter for kontaktlærere. Fra videreutdanning til spesialisering av fagområder. Mange tar ekstra kurs for å styrke sitt faglige fundament og åpne dørene til lederposisjoner innen skolen.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Kontaktlærer
For kontaktlærere som vil dypne sin forståelse eller spesialisere seg, er videreutdanning mulig. Dette åpner døren for avanserte stillinger og profesjonell utvikling.
Interne karrierestiger og alternative roller for Kontaktlærer
Inne i skoleverket er det flere interne karrierestiger for kontaktlærere. Muligheten for å gå over i roller som pedagogisk leder eller spesialpedagog gir variasjon og mulighet for videre vekst.
Ferdigheter | Betydning |
---|---|
Kommunikasjonsferdigheter | Bygger tillit og relasjoner med elever |
Pedagogisk ekspertise | Sikrer effektiv undervisning og læring |
Empati | Forstår elevenes følelser og behov |
Lederskap | Styrer klasserommet og fremmer læringsmiljø |
Arbeidsmarked og etterspørsel
Arbeidsmarkedet for kontaktlærere endrer seg. Analyser viser at etterspørselen etter lærere vokser. SSB sier at behovet for kontaktlærere vil øke til 2040.
Tidligere tenkte folk at det ville være mangel på lærere. Men nå tror mange at det er fordi elevtallene faller. Dette kan føre til at det er flere lærere enn det trengs.
Nåværende behov i markedet
NAV har undersøkt arbeidsmarkedet. De fant ut at 1 av 6 sier de har vanskelig for å finne lærere. Samtidig har de noen med lavere kompetanse.
Kommunene sier det er vanskelig å finne de rette lærerne. Men de tror det ikke er så svært. Det er viktig å kunne tilpasse seg markedets behov raskt.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Kontaktlærer
Fremtiden for kontaktlærere ser ut til å være blandede. KS sier at behovet for lærere vil synke mot 2031. Men for helse og omsorg øker det seg.
Det er mer komplekse elever nå. De trenger mer støtte. Det er viktig å ha en god plan for å finne de rette lærerne.
År | Estimert behov for kontaktlærere | Etterspørsel vs. Tilbud |
---|---|---|
2024 | Økende etterspørsel | Mulig mangel |
2031 | Avtagende behov | Overskudd av lærere |
2040 | Betydelig økning | Behov for tilpasning |
Nyttige ressurser og lenker
Det er viktig for kontaktlærere å ha tilgang til gode ressurser. Dette hjelper dem i å utvikle seg faglig og sosialt. Fagorganisasjoner og bransjenettverk er viktige i dette arbeidet.
Aktuelle fagorganisasjoner for Kontaktlærer
Fagorganisasjoner gir medlemmene mange ressurser. Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund er spesielt viktige for kontaktlærere. De jobber for å opprettholde høye pedagogiske standarder og informerer om rettigheter og plikter.
Bransjenettverk og fagfora innen Kontaktlærer-yrket
Det er mange nettverk og fora for kontaktlærere å bruke. Disse stedene er gode til å dele erfaringer og få støtte. De fremmer samarbeid og er viktige for å diskutere utvikling og utvikle gode praksiser.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For å finne ut om utdanningskrav, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger, er offisielle kilder bra. Utdanning.no og NAV gir oppdatert informasjon. Dette er viktig for karriereplanlegging og for å forstå markedets behov.
Ressurstype | Beskrivelse | Kilder |
---|---|---|
Fagorganisasjoner | Tilbyr støtte, veiledning og informasjon om rettigheter | Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund |
Bransjenettverk | Forum for deling av erfaringer og fagutvikling | Sosiale medier, UNESCO nettverk |
Offisielle kilder | Informasjon om utdanning og lønnsstatistikk | Utdanning.no, NAV |
Kort oppsummering av hva Kontaktlærer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Kontaktlærer er viktig i det norske utdanningssystemet. De lærer ikke bare, men skaper også et trygt læringsmiljø. Det er viktig for elevers utvikling og trivsel.
87 prosent av lærerne føler seg engasjerte. Dette viser hvordan de påvirker elever positivt.
Yrket tilbyr spennende jobbmuligheter, spesielt for dem som vil spesialisere seg. Det er mulighet for videreutdanning og spesialroller innen skolen. Det er en attraktiv karriere for dem som vil hjelpe unge mennesker.
Stress og økt arbeidsmengde er utfordringer. Men det er et miljø med støtte og gode relasjoner. Samarbeid og høye forventninger gjør jobben positiv.
Kort sagt, kontaktlærerens rolle er viktig for individer og skolen som helhet.
FAQ
Hva er en kontaktlærer?
Hvilken utdanning kreves for å bli kontaktlærer?
Hva er de viktigste arbeidsoppgavene til en kontaktlærer?
Hva er typisk lønn for kontaktlærere?
Hvilke verktøy og utstyr bruker kontaktlærere i undervisningen?
Hvem samarbeider kontaktlærere med?
Hva er arbeidstidene for kontaktlærere?
Hvilke karrieremuligheter har kontaktlærere?
Hvilke utfordringer står kontaktlærere overfor i sitt arbeid?
Hva er myter om kontaktlærer-yrket?
Hva er fremtidsutsiktene for kontaktlærere?
Hvilke fagforeninger er relevante for kontaktlærere?
Kildelenker
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehagelaerer-kommune/her-er-snittlonna-til-laerere-i-skole-og-barnehage-i-2022/351287
- https://www.utdanningsforbundet.no/larerhverdagen/ny-som-larer/ny-som-larer/
- https://www.utdanningsforbundet.no/larerhverdagen/podkasten-larerrommet/larerrommet-hva-er-en-god-kontaktlarer/
- https://www.utdanningsnytt.no/kontaktlaerer-opplaeringsloven-skrablikk-pa-yrke/det-gagner-ingen-at-kontaktlaerere-moter-veggen-og-blir-utbrente/324223
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidstidsavtale-grunnskole-kontaktlaerer/ny-arbeidstidsavtaleflere-laerere-far-mer-tid-til-a-vaere-kontaktlaerer/309528
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2017/undervisningspersonell-og-kompetansekrav-skolen–et-ressurshefte-for-tillitsvalgte/
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2022/bruk-av-assistenter-i-grunnskolen/
- https://www.nrk.no/mr/_-jeg-er-nervos-1.11880769
- https://skole.aschehoug.no/artikler/ferske-laerere
- https://www.inn.no/studier/vare-studier/grunnskolelerer-trinn-1-7/
- https://www.utdanningsnytt.no/heidi-granberg-kontaktlaerer/oppgaven-som-kontaktlaerer-er-blitt-viktigere-og-vanskeligere-ar-for-ar/303936
- https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/innlandet/nyheter/2022/kontakter-hovedutvalg-for-utdanning-vedrorende-kontaktlarerfunksjonen/
- https://afk.no/bleiker-vgs/for-elever/reglement-og-rutiner/skoleregler/
- https://www.statped.no/ask/alternativ-supplerende-kommunikasjon-ask-i-skolen/
- https://home.uia.no/jannen/category/oppdrag/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://www.delta.no/aktuelt/afi-rapport-avdekker-arbeidet-med-kompetanse-er-tilfeldig-og-lite-tilrettelagt/AFI-rapport Arbeidsplassen som læringsarena.pdf
- https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/sporsmal-og-svar-om-ny-arbeidstidsavtale-for-skoleverket/
- https://www.norsklektorlag.no/info/dette-bor-du-vite-om-arbeidstidsavtalen/
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/dette-er-laererutdanningene-du-kan-velge-mellom
- https://www.studentum.no/karriereguiden/slik-blir-du-laerer-23652
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grunnskolelaerer
- https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/lonn-og-tariff/Arbeidstidsavtalen-SFS-2213-01-01-2020-31-12-2021.pdf
- https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-nordland/dokument-fmno/barnehage-og-opplaring-dok/grunnskole-og-videregaende-opplaring/arbeidsrett-vs–elevrett-innlegg-fagsamling-fylkesmannen-nordland.pdf
- https://skoleneslandsforbund.no/lonns-og-arbeidsvilkar/arbeidsmiljo/ansattes-rettsvern/
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/arbeidsmiljo/vold-og-trusler-pa-jobben/rad-for-kritiske-situasjoner/
- https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-spesialpedagogikk-spesialundervisning/fagartikkel-spesialpedagogikk–fem-gamle-myter-og-nye-muligheter/219553
- https://www.ks.no/kronikker/96-prosent-av-larere-har-godkjent-kompetanse/
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/laerer
- https://www.jobseeker.com/no/cv/eksempler/laerer
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://www.ks.no/contentassets/3a90bcc99419421ab01c66caeb156aa1/SOF-Rapport-4-23-006-.pdf
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2015/radgiverrollen–mellom-tidstyv-og-grunnleggende-ferdighet/
- https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-31-2007-2008-/id516853/?ch=3
- https://www.utdanningsnytt.no/arbeidsmiljo-fagartikkel-helse/trivsel-og-stress-blant-laerere-i-grunnskolen-og-videregaende-skole/172119
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2021/spesialundervisning-og-inkludering-i-klasserommet/
- https://www.ks.no/contentassets/54b35be041aa442da6fa5460ec234761/KD-Rekrutteringsstrategi-lerere-korr6-002-.pdf