Dokumentarfilmskapere utforsker virkelighetens skjulte historier. De fanger sannheten gjennom linsen. Dette yrket krever mer enn bare teknisk kunnskap.
Dokumentarfilmskapere lager virkelighetsbaserte filmer som opplyser publikum. De bruker faktabasert storytelling for å gi innsikt i viktige samfunnstemaer. Dette er en kunstform som krever både kreativitet og journalistisk integritet.
Dokumentarfilmskapere jobber med ekte mennesker og hendelser. De lager faktafilm for å informere og inspirere til handling. Yrket byr på spennende muligheter, men også utfordringer.
La oss se på hva som trengs for å lykkes i dette kreative yrket. Vi skal utforske utdanning, ferdigheter, arbeidsoppgaver og karrieremuligheter.
Hva er en Dokumentarfilmskaper?
En dokumentarfilmskaper lager filmer om virkelige hendelser og personer. De jobber uten skuespillere eller tradisjonelle manus. Istedet bruker de film og video for å dokumentere virkeligheten.
Disse filmene kan omfatte sakprosafilm, etnografisk film og portrettfilm. Målet er å formidle sannferdige historier på en engasjerende måte.
Kort definisjon av yrket Dokumentarfilmskaper
Dokumentarfilmskapere er samfunnsengasjerte fortellere som belyser viktige temaer. De jobber ofte med aktuelle problemstillinger for å skape bevissthet. Erling Borgen er et godt eksempel på en norsk dokumentarfilmskaper.
Yrket krever både tekniske ferdigheter og kreativ visjon. De bruker avansert utstyr som Canon EOS R5 og Canon EOS M50 Mark II. Mestring av ulike teknikker er nødvendig for å skape engasjerende innhold.
Dessverre sliter mange dokumentarfilmskapere med finansiering. I 2006 ble det kun laget tre samfunnskritiske norske dokumentarfilmer. Fjoråret så bare én slik film bli produsert.
Dette viser behovet for økt støtte fra myndigheter og TV-kanaler. Slik støtte er viktig for å sikre produksjonen av betydningsfulle dokumentarfilmer i fremtiden.
Quick faktaboks om Dokumentarfilmskaper
Dokumentarfilmskapere formidler virkeligheten gjennom film. De lager reisefilmer og miljødokumentarer. De bruker kreativitet og tekniske ferdigheter for å fortelle engasjerende historier.
Utdanning er viktig for å bli dokumentarfilmskaper. Mange tar en bachelor eller mastergrad innen film eller TV-produksjon. Dette gir dem nødvendige kunnskaper og ferdigheter.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanning | Bachelor eller master i film/TV-produksjon |
Arbeidsoppgaver | Research, filming, redigering, intervjuer |
Arbeidssteder | Produksjonsselskaper, TV-kanaler, frilans |
Lønn | Varierer, ofte prosjektbasert |
Utfordringer | Uforutsigbar inntekt, lange arbeidsdager, reising |
Dokumentarfilmskapere har varierte oppgaver. De forsker, filmer, redigerer og intervjuer. Arbeidsdagene kan være lange og uforutsigbare, spesielt under filming.
Lønnen for dokumentarfilmskapere varierer mye. Den er ofte prosjektbasert, noe som kan gi uforutsigbar inntekt. Noen jobber for produksjonsselskaper eller TV-kanaler.
Video av Dokumentarfilmskaper i arbeid
Dokumentarfilmskapere formidler samfunnets historier og utfordringer. De bruker kamera for å belyse viktige saker. Deres arbeid gir innsikt i ulike jobber og lønnsforhold.
Rolle og betydning i samfunnet
Dokumentarfilmskapere skaper debatt og påvirker opinionen. De er vitner til viktige hendelser. Deres historier kan føre til samfunnsendringer.
Filmer har belyst temaer som:
- Asylsøkeres situasjon i Norge
- Kosmetisk kirurgi og kroppspress
- «Festrelatert voldtekt» blant norske kvinner
- Arbeidsliv og søvnvaner på jobb
Dokumentarfilmskapere påvirker politikk og samfunnsdebatt. De avdekker ukjente sider ved jobber i ulike bransjer. Dette kan føre til endringer i lønnsforhold og arbeidsvilkår.
«Dokumentarfilm er et vindu mot verden vi lever i, og en katalysator for endring,» – Margreth Olin, norsk dokumentarfilmskaper.
Margreth Olin og Erling Borgen er betydningsfulle norske dokumentarfilmskapere. De har belyst viktige samfunnsspørsmål. Deres filmer har økt bevisstheten rundt sentrale temaer i Norge.
Hva gjør en Dokumentarfilmskaper?
Dokumentarfilmskapere lager faktafilmer om virkelige hendelser og samfunnstema. De gir innsikt i menneskers liv og viktige saker. Deres rolle er mangfoldig og kreativ.
Typiske arbeidsoppgaver
Dokumentarfilmskapere har mange oppgaver når de lager opplysningsfilmer:
- Research og idéutvikling
- Manusskriving og planlegging
- Filming og intervjuer
- Redigering og etterarbeid
- Markedsføring og distribusjon
Daglig rutine
En typisk dag kan inneholde både feltarbeid og kontortid. Filmskaperen kan filme intervjuer eller redigere materiale. Mye tid går også til research og planlegging.
Spesialoppgaver
Noen spesialoppgaver inkluderer:
- Fundraising for prosjekter
- Pitching ideer til produsenter
- Samarbeid med fageksperter
- Teknisk tilrettelegging av utstyr
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Dokumentarfilmskapere har mange ansvarsområder:
Fase | Oppgaver |
---|---|
Pre-produksjon | Utvikle konsept, skrive treatment, budsjettere |
Produksjon | Lede opptak, utføre intervjuer, filme b-roll |
Post-produksjon | Redigere råmateriale, mikse lyd, lage grafikk |
Distribusjon | Markedsføre film, organisere visninger, søke festivaler |
Joshua Oppenheimer har vist faktafilmers kraft med «The Act of Killing». Filmen skapte debatt om historiske overgrep i Indonesia. Den nådde et stort publikum og fikk folk til å diskutere.
Verktøy og utstyr de bruker
Dokumentarfilmskapere bruker mange profesjonelle verktøy. Kameraer, mikrofoner og lys fanger ekte øyeblikk i sakprosafilmer. Dette utstyret er grunnleggende for å lage virkelighetsbaserte filmer.
Redigeringsprogramvare er viktig i etterarbeidet. Mange velger Adobe Premiere Pro eller Final Cut Pro. Disse programmene hjelper med å lage en sammenhengende fortelling.
Audio Design Desk er populært for lyddesign. Det har over 50 000 royaltyfrie lyder, looper og musikkstykker. Programmet lager metadata for hver lyd, noe som gjør komponering raskere.
Verktøy | Funksjon | Antall elementer |
---|---|---|
Audio Design Desk | Lyddesign | 50 000+ lyder |
Redigeringsprogramvare | Klipping og redigering | Varierer |
Kameraer | Opptak av råmateriale | 1-3 per produksjon |
Filmskapere bruker også research-verktøy, arkiver og databaser. Dette hjelper dem å finne informasjon til prosjektene sine. Slik sikrer de nøyaktighet og dybde i virkelighetsbaserte filmer.
Hvem Dokumentarfilmskaper samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Dokumentarfilmskapere jobber sjelden alene. De samarbeider med mange fagfolk for å lage fengslende filmer. Dette teamarbeidet er nødvendig for å fange virkeligheten på en meningsfull måte.
Fotografer er viktige partnere som fanger de visuelle elementene. Lydteknikere sørger for klar lyd i intervjuer og naturopptak. Klippere former råmaterialet til en sammenhengende fortelling.
Eksperter innen filmens tema er også sentrale. I etnografiske filmer kan dette være antropologer eller historikere. For portrettfilmer er intervjuobjektene nøkkelpersoner som deler sine erfaringer.
Kunder og oppdragsgivere påvirker også prosjektet. Dette kan være TV-kanaler, strømmetjenester eller organisasjoner. De setter ofte rammer og kan påvirke innholdet i filmen.
Samarbeidspartner | Rolle i dokumentarfilmproduksjon |
---|---|
Fotograf | Fanger visuelle elementer |
Lydtekniker | Sikrer god lydkvalitet |
Klipper | Former råmateriale til en fortelling |
Eksperter | Gir faglig innsikt og kontekst |
Intervjuobjekter | Deler personlige erfaringer |
Arbeidstider for Dokumentarfilmskaper
Dokumentarfilmskapere har sjelden vanlige arbeidstider. Deres timer varierer like mye som prosjektene de jobber med. Dette gjelder spesielt for miljødokumentarer, der naturen bestemmer timeplanen.
Lange dager er vanlig under opptak. En filmskaper kan jobbe fra soloppgang til solnedgang. Etter intense opptaksperioder følger ofte lengre perioder med redigering.
Maru Sanchez Lopez, en frilans dokumentarfilmskaper, beskriver jobben som fysisk krevende. Hun forteller om lite stillesitting og lange, aktive dager. Dette viser godt yrkets natur og de uregelmessige arbeidstidene.
Reising er en stor del av jobben. Dette betyr at man må tilpasse seg ulike tidssoner. Det kan være utfordrende, men gir også unike opplevelser.
Ane Lyngstad Oltedal jobber med dokumentarfilm ved UiS. Hun anbefaler studenter å lage en rutine lik en vanlig arbeidsdag. Dette kan gi mer struktur i arbeidet.
Arbeidsfase | Typiske arbeidstider | Utfordringer |
---|---|---|
Opptak | Uregelmessige, ofte lange dager | Fysisk krevende, tilpasning til lokale forhold |
Etterarbeid | Mer regelmessige, men kan være intensive perioder | Lange sittestillinger, møte tidsfrister |
Reising | Varierende, avhengig av prosjekt | Jetlag, balansere arbeid og privatliv |
Lønnen for en dokumentarfilmskaper kan variere mye. Det avhenger av prosjektets størrelse og filmskaperens erfaring. God utdanning kan gi bedre betalte oppdrag og mer strukturerte arbeidstider.
Hvordan bli Dokumentarfilmskaper?
Dokumentarfilmskaper er et populært yrke i Norge. Det krever utdanning, erfaring og kreativitet. Jobbmulighetene øker, og norske dokumentarer får internasjonal anerkjennelse.
Utdanningskrav
En bachelor i film og TV-produksjon er vanlig for å starte karrieren. Flere høgskoler tilbyr relevante studier. Programmet dekker alt fra idéutvikling til postproduksjon.
Studenter lager ofte en kort dokumentarfilm som del av utdanningen. Dette gir verdifull erfaring i feltet.
Relevante kurs og praksis
Kurs i filmredigering, kamerateknikk og storytelling er viktige. Praksis er avgjørende for å mestre arbeidsoppgavene. Mange programmer inkluderer feltarbeid og deltakelse på filmfestivaler.
Andre kvalifikasjoner
Kunnskap om journalistikk, etikk og opphavsrett er verdifullt. Evnen til samarbeid er sentral i bransjen. Statistikk viser at dokumentarfilmbransjen skaper 2,3 fulltidsjobber per fast ansatt.
Jobbmuligheter og finansiering
Jobbmulighetene er varierte, men konkurranseutsatte. Bare 38% av finansieringen kommer fra offentlige midler. Det tar ofte 2-4 år å fullføre et prosjekt.
Norske dokumentarer har oppnådd suksess internasjonalt. De selges til over 30 land og vises på prestisjetunge festivaler.
«Dokumentarfilm er mer enn bare å fortelle en historie – det er å fange virkeligheten og presentere den på en måte som berører og engasjerer publikum.»
Hvor jobber en Dokumentarfilmskaper?
Dokumentarfilmskapere har mange arbeidsmuligheter. De kan jobbe i forskjellige sektorer og miljøer. Deres interesser og spesialiseringer påvirker jobbvalgene.
Offentlige og private medieselskaper
Mange jobber for store TV-kanaler som NRK eller TV2. Disse selskapene lager ofte dokumentarer for et bredt publikum. De tilbyr også stabile arbeidsforhold.
Det finnes flere private produksjonsselskaper som lager dokumentarfilmer. Novemberfilm og Fenris Film er eksempler på slike selskaper.
Frilansarbeid og selvstendige prosjekter
Mange dokumentarfilmskapere velger å jobbe som frilansere. Dette lar dem velge prosjekter de liker og jobbe med ulike oppdragsgivere.
Eirik Fausko er et eksempel på en freelance fotograf og videograf. Han har erfaring fra flere dokumentarprosjekter.
Organisasjoner og bedrifter
Noen finner arbeid i organisasjoner eller bedrifter som lager informasjonsfilmer. Dette kan være ideelle organisasjoner eller kommersielle selskaper. De ønsker å dokumentere sine aktiviteter eller spre kunnskap.
Arbeidsstedene varierer fra studio og kontorer til lokasjoner verden rundt. Viken DOK støtter 4-6 prosjekter i utviklingsfase over seks måneder.
Programmet er åpent for nye dokumentarfilmskapere i Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold. Det gir muligheter til dem som er tidlig i karrieren.
Arbeidsmiljø
Dokumentarfilmskapere lager faktafilmer om virkelige hendelser og menneskers liv. Yrket byr på både utfordringer og fordeler. Det krever kreativitet og evne til å formidle sannheten.
Utfordringer i yrket
Inntekten er ofte uforutsigbar på grunn av prosjektbasert arbeid. Lange arbeidsdager er vanlig under innspilling av virkelighetsbaserte filmer.
Emosjonelt krevende temaer kan tære på psyken. Det er viktig å ta vare på sin mentale helse.
Fordeler med yrket
Kreativt arbeid står sentralt i produksjonen av faktafilmer. Muligheten til å påvirke samfunnet gjennom opplysningsfilmer er motiverende.
Varierte oppgaver gjør hver arbeidsdag unik. Dette holder jobben spennende og utfordrende.
Balanse mellom jobb og fritid
Work-life balance kan være utfordrende for dokumentarfilmskapere. Intense perioder med filming og redigering følges av roligere tider.
God planlegging og selvdisiplin er nødvendig. Det hjelper å sette grenser mellom arbeid og fritid.
Geografisk spredning
Yrket kan utøves over hele landet. Flest muligheter finnes i større byer som Oslo og Bergen.
Filmforbundet regulerer lønns- og arbeidsforhold for ulike produksjoner. Dette gjelder spillefilm, TV-drama og dokumentarer.
Aspekt | Beskrivelse |
---|---|
Arbeidstid | 7,5 timers arbeidsdager er standard |
Lønn | Varierer basert på erfaring og funksjon |
Arbeidsavtaler | Regulert av Filmforbundets overenskomster |
Produksjonstyper | Spillefilm, TV-drama, dokumentar |
Myter og fakta om Dokumentarfilmskaper-yrket
Dokumentarfilmskapere er ofte misforstått. La oss se på noen vanlige myter og fakta om yrket. Dette inkluderer arbeid med sakprosafilm, etnografisk film og portrettfilm.
Dokumentarfilmer er ikke alltid 100% objektive. Filmskapere streber etter objektivitet, men prosjekter innebærer subjektiv tolkning. Dette gjelder særlig for sakprosafilm og etnografisk film.
De fleste dokumentarfilmskapere er ikke rike og berømte. 85% jobber som frilansere, med en gjennomsnittlig årslønn på $55,000. Lønnen varierer basert på erfaring og prosjektstørrelse.
Dokumentarfilmer er ikke kjedelige. Moderne dokumentarer, inkludert portrettfilm, er ofte underholdende og informative. 45% fokuserer på sosiale problemer, noe som viser bransjens engasjement.
Fakta om dokumentarfilmskapere | Statistikk |
---|---|
Andel med bachelorgrad | 72% |
Andel frilansere | 85% |
Kvinnelige filmskapere | 40% |
Vekst i jobbmuligheter siste 5 år | 15% |
Disse dataene viser et dynamisk og utfordrende yrke. Dokumentarfilmskapere balanserer kreativitet med økonomiske realiteter. De lager viktige verk innen ulike sjangre, til tross for begrensede budsjetter.
Dokumentarfilmskaper lønn – Hvor mye tjener en Dokumentarfilmskaper?
Lønnen til en dokumentarfilmskaper varierer mye. Den påvirkes av erfaring, prosjekter og ansettelsesform. La oss utforske hva som bestemmer inntekten i denne bransjen.
Typisk lønnsnivå
Årslønnen for dokumentarfilmskapere i Norge ligger mellom 400 000 og 800 000 kroner. Dette er veldig individuelt og kan variere stort. Noen tjener mindre, mens andre kan tjene betydelig mer.
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring, anerkjennelse og spesialisering er viktige for lønnen. Dokumentarfilmskapere innen reise eller miljø kan ha andre inntektsmuligheter. Prosjektets omfang og budsjett spiller også en stor rolle.
Startlønn for nyutdannede
Nyutdannede dokumentarfilmskapere starter ofte med lav lønn. Mange jobber prosjektbasert i begynnelsen, noe som gir ujevn inntekt. Utdanning er viktig, men gir ikke nødvendigvis høy startlønn.
Gjennomsnittlønn og støtteordninger
Bare 8% av statlig filmstøtte går til dokumentarfilm. Dette påvirker lønningene i bransjen betydelig. En dokumentarfilm får ofte bare en tiendedel av støtten til en fiksjonsfilm.
Mange er avhengige av statlige midler for å overleve i yrket. Eksperter mener mer penger må øremerkes uavhengige produksjoner.
Type film | Antall støttet per år | Gjennomsnittlig støtte |
---|---|---|
Dokumentarfilm | 5 | 1/10 av fiksjonsfilm |
Fiksjonsfilm | 20 | 10 ganger dokumentarfilm |
Økt støtte kan heve lønninger og kvalitet på norsk dokumentarfilm. Dette kan gjøre norske dokumentarfilmskapere mer konkurransedyktige internasjonalt.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Dokumentarfilmskaper
Dokumentarfilmskapere trenger kreative og tekniske ferdigheter for å lykkes. Disse egenskapene er viktige for å håndtere varierte arbeidsoppgaver. De hjelper også med å utnytte jobbmuligheter i bransjen.
Faglige ferdigheter for suksess
Suksessfulle dokumentarfilmskapere mestrer filmredigering, kamerateknikk og storytelling. Teknisk kompetanse innen lyd- og bilderedigering er også viktig. Evnen til å formidle komplekse temaer engasjerende er nødvendig.
Dette er spesielt viktig når man jobber med emner som klimaendringer eller samfunnsspørsmål. Disse ferdighetene bidrar til å skape overbevisende og informative dokumentarer.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Dokumentarfilmbransjen i Norge tilbyr spennende jobbmuligheter. Interessen for dokumentarfilm har økt, og antallet uavhengige produksjonsselskaper har vokst. Dette gir varierte karriereveier, fra produsent til regissør eller selvstendig næringsdrivende.
Spesialisering og avansement
Dokumentarfilmskapere kan spesialisere seg innen natur, sport eller samfunn. Dette kan føre til høyere lønn og mer spesialiserte arbeidsoppgaver. Videre utdanning kan åpne dører til avanserte stillinger i bransjen.
Alternative karriereveier
Det finnes alternative roller for de som ønsker variasjon i karrieren. Undervisning ved filmskoler eller konsulentarbeid er populære valg. Noen velger også TV-produksjon eller digital markedsføring.
«Dokumentarfilm er den delen av norsk film som når et størst publikum, vinner flest internasjonale priser, distribueres til flest land, og har produksjon spredt over hele Norge.»
Dette sitatet viser dokumentarfilmens betydning og rekkevidde i Norge. Det understreker de mange mulighetene for talentfulle filmskapere i bransjen. Dokumentarfilm har en viktig rolle i norsk filmindustri.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Dokumentarfilmskaper-yrket blomstrer i Norge. Strømmetjenester og sosiale medier driver veksten i markedet for dokumentarproduksjon. Dette skaper spennende muligheter for filmskapere.
Nåværende behov i markedet
Kortformat-dokumentarer for digitale plattformer er svært populære. Filmskapere med erfaring innen faktafilm og engasjerende historiefortelling er ettertraktet. Mange frilansere tjener godt, men møter administrative utfordringer.
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lys ut for dokumentarfilmskapere. VR og AR åpner for nye, innovative fortellerteknikker. Interaktive dokumentarer og serier tar over for tradisjonelle enkeltfilmer.
KI påvirker bransjen og krever at filmskapere holder seg oppdatert. Etiske spørsmål og autentisitet får økt fokus. Dette understreker viktigheten av menneskelig kreativitet og integritet.
Nyttige ressurser og lenker
Ønsker du å lage opplysningsfilm eller virkelighetsbasert film? Her er en oversikt over fagorganisasjoner, bransjenettverk og offisielle kilder. De kan være nyttige i din karriere som dokumentarfilmskaper.
Fagorganisasjoner
Norsk filmforbund og Norske film- og TV-produsenters forening er sentrale organisasjoner for filmskapere. De tilbyr faglig støtte og nettverksbygging. Du kan få verdifull innsikt i bransjens utvikling gjennom disse.
Bransjenettverk og fagfora
Dokumentarfilmfestivalen i Volda og Nordic Docs er viktige møteplasser. Her kan du delta i workshops og se nye filmer. Du kan også knytte kontakter med andre i bransjen.
Utdanning og karriere
Den norske filmskolen ved Høgskolen i Innlandet er et sentralt utdanningssted. For jobber og lønnsstatistikk, sjekk NAVs yrkesbarometer, Filmweb.no og Mediejobber.no.
Nasjonalbiblioteket spiller en viktig rolle i bevaring av norsk film. Siden 2019 har de fått økte midler for digitalisering av samlinger. Dette arbeidet er viktig for å bevare vår filmhistorie.
Som dokumentarfilmskaper bør du kjenne til medieansvarsloven fra 2020. Mediestøtteloven fra 2021 er også viktig. Disse lovene sikrer medienes uavhengighet og økonomiske rammer.
Kort oppsummering av hva Dokumentarfilmskaper innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Dokumentarfilmskaper er et spennende yrke med mange fasetter. Det spenner fra etnografisk film til portrettfilm og miljødokumentar. Dette kreative feltet lar deg utforske viktige samfunnstemaer og fortelle sanne historier.
En studie fra Universitetet i Stavanger understreker viktigheten av relasjoner i dokumentarfilm. God kontakt mellom filmskaper og aktører øker troverdigheten i verket. Yrket krever både teknisk kunnskap og evnen til å fortelle engasjerende historier.
Dokumentarfilmskapere må finne balansen mellom objektivitet og subjektivitet. Nyere trender, som familieportrettsjangeren, viser hvordan personlige fortellinger kan bidra til selvrefleksjon. En masteroppgave fra 2007 analyserte denne trenden innen dokumentarfilm.
Som dokumentarfilmskaper kan du påvirke samfunnsdebatten og møte spennende mennesker. Yrket gir rom for personlig og kreativ utvikling. Du kan skape meningsfylt innhold som når ut til et bredt publikum.
FAQ
Hva er en dokumentarfilmskaper?
Hvilken utdanning trenger man for å bli dokumentarfilmskaper?
Hva er de typiske arbeidsoppgavene til en dokumentarfilmskaper?
Hvor mye tjener en dokumentarfilmskaper?
Hvor kan en dokumentarfilmskaper jobbe?
Hvilke verktøy og utstyr bruker dokumentarfilmskapere?
Hva er de største utfordringene i yrket som dokumentarfilmskaper?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en dokumentarfilmskaper?
Hvordan er fremtidsutsiktene for dokumentarfilmskapere?
Er det mulig å spesialisere seg innen dokumentarfilmproduksjon?
Kildelenker
- https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/05/08/tegnspraktolk-om-forskjellsbehandling-tolk-er-tolk/
- https://no.wikipedia.org/wiki/Statsstipendiat
- https://www.nrk.no/kultur/–for-lite-kritisk-dokumentarfilm-1.5550703
- https://www.canon.no/get-inspired/stories/how-to-make-a-documentary-video/
- https://bharfot.wordpress.com/category/intervju/
- https://www.nhri.no/page/47/?lang=no_NO
- https://snl.no/dokumentarfilm
- https://www.aftenposten.no/video/i/G3E8R4/dokumentar-jobb-til-alle
- https://www.tbatba.no/havard-bustnes-intervju/
- https://www.adressa.no/kultur/i/66k8M8/avishus-er-blitt-nytt-hjem-for-dokumentarfilmskapere
- https://rushprint.no/2015/10/et-mote-med-var-tids-storste-dokumentarfilmskaper/
- https://www.apple.com/no/education/college-students/success-stories/scaggs/
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2734699/Nærland.Sverre.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/Audio-Design-Desk-Personal-Perpetual-MacOS/4ZN5
- https://www.forskningsetikk.no/globalassets/dokumenter/4-publikasjoner-som-pdf/forskeres-taushetsplikt-nettversjon.pdf
- https://www.journalisten.no/dokumentarfilmskaper-fotograf-frilanser/i-snart-ett-ar-har-hun-venta-pa-sykepenger/396214
- https://www.uis.no/nb/dokumentar/forsker-pa-sannhetsbegrepet-i-dokumentarfilm
- https://www.legeforeningen.no/nyheter/2024/pulsklokkelegen/
- https://www.jarenfhs.no/dokumentaristene
- https://rushprint.no/2015/12/ja-hvor-er-dokumentarfilmskaperne/
- https://filmrommet.no/content/news/article.aspx?id=1508
- https://karrierestart.no/entreprenor/1118-torkil-faero-er-frilanslege-fotograf-og-dokumentarfilmskaper-
- https://vikenfilmsenter.no/vaare-ordninger/kurs-og-aktiviteter/viken-dok-2024/
- https://drommestipendet.no/nyheter/etterlengtet-folelse-av-aa-bli-sett/
- https://filmforbundet.no/avtaler-og-rettigheter/
- https://www.simployer.no/produkter/learn/kurs/sykefravaersdagen/live
- https://www.academia.edu/104751998/6_Interactivity_and_togetherness_in_digital_theatre
- https://no.unionpedia.org/i/Kunst
- https://rushprint.no/2014/05/statsdokumentaren-en-tilstandsrapport/
- https://frifagbevegelse.no/fontene/ragnhild-filmet-ola-i-ni-ar-dokumentaren-gir-innsikt-i-livet-med-utviklingshemming-6.158.990862.23cc8eb9b8
- https://www.lmd.no/2009/08/dokumentarfilm-et-satsningsomrade/
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2734829/Oseberg-Mathilde.pdf?sequence=2
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/101660/1/Mark-Flemming-Albertsen–masteroppgave-H-st-2022.pdf
- https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/1956/3006/49992805.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.samfunnsviterne.no/-/media/files/rapporter/webversjon-perspektivnotat-frihet-og-frykt-i-det-digitale-skiftet.pdf
- https://nopa.no/wp-content/uploads/2024/01/alternativ-kunstnermelding-2024.01.15-nettversjon.pdf
- https://www.lo.no/contentassets/fc8ee6a4a26d47cba61dbbcc7c86c140/los-beretning-2018.pdf
- https://rushprint.no/2020/06/hvordan-styre-den-norske-strommen/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2022-9/id2924020/?ch=13
- https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/297826/Brun_TineSimi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27654/TuridxAarsheimxhovedoppgavex2007.pdf?sequence=1