Drømmer du om å dele dansens magi med andre? Som dansepedagog kan du gjøre akkurat det. Du vil veilede og inspirere fremtidens dansetalenter.
Dansepedagoger er viktige for dansekunstens utvikling. De underviser i ulike stiler, fra klassisk ballett til urban dans. Arbeidsdagen kan variere fra kulturskoler til høgskoler og universiteter.
Å bli dansepedagog krever mer enn god form og danseferdigheter. Du trenger lang erfaring, sterk formidlingsevne og musikalsk forståelse. Mange starter sin dansekarriere som barn og fortsetter utdanningen livet ut.
Lurer du på hva en dansepedagog gjør? Vi skal se nærmere på yrket, fra utdanning til jobbmuligheter. La oss utforske dansens verden og dette spennende yrket.
Hva er en Dansepedagog?
En dansepedagog er ekspert på danseundervisning. De kombinerer pedagogikk med kunstnerisk innsikt for å lære bort dans. Deres mål er å formidle dansens mangfoldige former og teknikker.
Definisjon og rolle
Dansepedagoger underviser i ulike dansestiler og teknikker. De jobber med elever i alle aldre og på forskjellige nivåer. Deres oppgave er å inspirere og utvikle danseferdigheter hos elevene.
En dansepedagog har ofte lang erfaring innen dans. Mange har over 30 års erfaring med forestillinger og undervisning. Noen har også tilleggskvalifikasjoner, som sertifiseringer i yoga.
Utdanning og kvalifikasjoner
De fleste dansepedagoger har formell danseutdanning. Mange har en bachelorgrad i dans eller danseteater. Kontinuerlig faglig utvikling er viktig i dette yrket.
De deltar ofte i workshops og seminarer om ulike temaer. Disse kan inkludere veiledning i kunstneriske prosesser og skaping av studentforestillinger.
- Veiledning i dansens kunstneriske prosess
- Skaping av studentforestillinger
- Kroppsvedlikehold i danseundervisning
- Improvisasjon og kreativ dans for elever med ulike funksjonsnivåer
Dansepedagoger jobber i mange ulike miljøer. De kan finnes i offentlige kulturinstitusjoner og private danseskoler. Mange driver også egne foreninger eller studioer for danseundervisning.
Quick faktaboks om Dansepedagog
En dansepedagog underviser i dans og koreografi. Yrket krever kreativitet og formidlingsevne. La oss utforske denne spennende karrieren.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Arbeidsoppgaver | Undervisning i dans, koreografi, veiledning av elever |
Utdanning | Bachelor i dans eller faglærerutdanning i dans |
Arbeidssted | Skoler, kulturskoler, private danseskoler |
Gjennomsnittlig lønn | 47 390 NOK per måned |
Arbeidstid | Varierende, ofte ettermiddag/kveld |
Viktige egenskaper | God fysisk form, formidlingsevne, kreativitet, musikalitet |
Dansepedagoger er viktige for å bevare og utvikle dansekulturen. Klara Semb, en pionér innen norsk folkedans, dokumenterte tradisjonelle danser. Hun skrev ned 60 turdanser og utgav flere bøker om emnet.
Dansepedagoger er sentrale i Dansens Dager, et årlig event. Antall arrangementer har økt fra 80 i 2010 til 240 i senere år. Dansepedagoger organiserer elevopptredener spesielt for denne anledningen.
Yrket krever kontinuerlig utvikling og tilpasning til nye trender. En hip-hop koreografi video ble laget for Dansens Dager. Den hjelper kroppsøvingslærere med å oppfylle læreplanens krav til dans.
Video av Dansepedagog i arbeid
En dansepedagog står i sentrum av danseundervisning og formidling. Deres arbeid er både kreativt og krevende. Lange dager er fylt med engasjement og dedikasjon.
Dansepedagogens rolle i samfunnet
Dansepedagoger er viktige for utviklingen av dansekunsten. De underviser grupper på 20 til 60 personer. Ofte jobber de fra klokken 18.00 til 22.00 hver dag.
En bachelor i dansekunst med fordypning i pedagogikk er vanlig. Studiet inkluderer dansens egenart og generell dansedidaktikk. Det omfatter også opplæring i samtidsdans, klassisk ballett, jazzdans og barnedans.
Dansepedagoger bidrar til kulturell utvikling og fremmer fysisk aktivitet. De oppmuntrer til kreativt uttrykk i samfunnet. Deres arbeid er viktig for kvaliteten og mangfoldet i dansemiljøet.
Yrket byr på utfordringer og hard konkurranse. Kvinnelige dansere kan møte opptil 70 konkurrenter på auditioner. Med dedikasjon kan en dansepedagog tjene 27,000-30,000 kroner per måned etter skatt.
Dansepedagoger er både lærere og inspiratorer. De bevarer tradisjoner og skaper innovasjon. Gjennom danseformidling bygger de broer mellom generasjoner.
Hva gjør en Dansepedagog?
En dansepedagog har mange oppgaver innen danseundervisning og koreografi. De formidler dansekunnskap og inspirerer elever til å utvikle seg. Deres rolle er sentral for elevenes danseutvikling.
Typiske arbeidsoppgaver
Dansepedagoger underviser i ulike dansestiler og teknikker. De planlegger timer for forskjellige aldersgrupper og ferdighetsnivåer. En viktig del er å gi individuell veiledning og utvikle koreografier.
Daglig rutine
En typisk dag for en dansepedagog kan inneholde:
- Forberedelse av undervisningsopplegg
- Gjennomføring av dansetimer
- Evaluering av elevenes fremgang
- Administrative oppgaver
Spesialoppgaver
Dansepedagoger har også spesialoppgaver som krever ekstra innsats og kreativitet. Dette kan inkludere:
- Arrangering av danseforestillinger
- Deltakelse i dansekonkurranser
- Samarbeid med andre kunstnere
Konkrete oppgaver og ansvarsområder
Dansepedagoger tilpasser undervisningen til ulike grupper. De gir konstruktive tilbakemeldinger og vurderer elevenes prestasjoner. De skaper også et trygt og inspirerende læringsmiljø for alle elever.
Som dansepedagog trenger du faglig kompetanse og evne til å inspirere. Dette yrket kombinerer lidenskap for dans med glede av å undervise. Du former fremtidens dansere og bidrar til kunstnerisk utvikling.
Verktøy og utstyr de bruker
Dansepedagoger bruker mange verktøy for å skape et godt læringsmiljø. Store speil hjelper elevene å se og rette på bevegelsene sine. Dansestenger gir støtte under øvelser i ballett og andre stiler.
Musikkanlegg er viktig for å lage riktig stemning og rytme. Videoopptaksutstyr brukes for å analysere elevenes teknikk. Digitale verktøy for musikk og koreografi blir mer og mer populære.
Plansjer og anatomiske modeller viser hvordan kroppen beveger seg. Yogamatter, treningsball og strikk brukes for å styrke og tøye muskler. Dette utstyret hjelper elevene å forstå dansen bedre.
Utstyrskategori | Eksempler | Bruksområde |
---|---|---|
Dansesalutstyr | Speil, dansestanger | Teknikk og selvobservasjon |
Lydanlegg | Høyttalere, mikrofoner | Musikk og instruksjon |
Digitale verktøy | Videokamera, redigeringsprogramvare | Analyse og koreografi |
Pedagogiske hjelpemidler | Plansjer, anatomiske modeller | Teoretisk forståelse |
Treningsutstyr | Yogamatter, treningsball, strikk | Styrke og fleksibilitet |
Alt dette utstyret gjør at dansepedagoger kan gi god og variert opplæring. De kan møte ulike elevers behov og interesser på en effektiv måte.
Hvem Dansepedagog samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Dansepedagoger er en del av et stort dansefelleskap. Samarbeid er nøkkelen til suksess i denne bransjen. De jobber tett med andre fagpersoner for å skape magiske øyeblikk.
Dansepedagoger samarbeider daglig med kollegaer, elever og foreldre. De har kontakt med skoleadministrasjon og kulturinstitusjoner. Dette nettverket sikrer et godt læringsmiljø og utvikler danseferdigheter.
Koreografer og musikere er viktige samarbeidspartnere for dansepedagoger. Sammen lager de forestillinger og dansenumre. Kostymeskapere og scenografer bidrar til å bringe dansen til live på scenen.
Samarbeidspartner | Rolle i dansefellesskapet |
---|---|
Koreografer | Skaper dansesekvenser og koreografi |
Musikere | Leverer musikk til danseforestillinger |
Kostymeskapere | Designer og lager kostymer |
Scenografer | Utformer scenebildet |
Fysioterapeuter | Forebygger skader og fremmer helse |
Dansepedagoger samarbeider med fysioterapeuter for å ta vare på elevenes helse. Dette forebygger skader og sikrer at danserne kan prestere best mulig. Slikt samarbeid styrker dansemiljøet og skaper trygge rammer.
Arbeidstider for Dansepedagog
Dansepedagoger har uvanlige arbeidstider. De underviser ofte på ettermiddager og kvelder. Dette krever stor fleksibilitet i hverdagen.
Mange jobber når andre har fri. Helger er vanlige arbeidsdager for dansepedagoger. Dette gjelder særlig for dem som underviser ved private danseskoler.
- Formiddag: Planlegging og forberedelse av timer
- Ettermiddag og kveld: Undervisning av ulike aldersgrupper og nivåer
- Helger: Workshops, konkurranser eller forestillinger
Ved Oslo kulturskole jobber dansepedagoger ofte på lørdager. Stillingene varierer fra 10% til 22%. Mange kombinerer flere jobber for å få full stilling.
Arbeidstiden kan være krevende, men gir rom for kreativitet. Det passer for deg som liker varierte dager. Du bør også elske å dele dansens glede med andre.
Hvordan bli Dansepedagog?
Å bli dansepedagog krever dedikasjon og solid utdanning. Du trenger både tekniske ferdigheter og pedagogisk kompetanse. Disse kvalifikasjonene er nødvendige for å lykkes i yrket.
Utdanningskrav og studieløp
En bachelorgrad i dans eller faglærerutdanning er grunnlaget for dansepedagoger. Disse programmene varer vanligvis i tre år. De gir en omfattende danseutdanning med fokus på ulike stiler.
Du lærer også om anatomi, treningslære og dansehistorie. Dette gir deg en solid base for din fremtidige karriere.
Relevante kurs og videreutdanning
Etter grunnutdanningen finnes det flere muligheter for videreutdanning innen dans:
- Mastergrad i dans eller koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo
- Praktisk-pedagogisk utdanning ved Kunsthøgskolen eller Universitetet i Stavanger
- Mastergrad i dans ved NTNU
Andre nødvendige kvalifikasjoner
For å jobbe som dansepedagog i skoleverket kreves formell pedagogisk utdanning. Det er også viktig å utvikle andre ferdigheter.
- Formidlingsevne for forestillinger
- Kreativitet og estetisk sans
- Samarbeidsevner og selvstendighet
- Produksjonskunnskap fra idé til forestilling
Gjennom utdanning og praksis vil du mestre disse ferdighetene. De er avgjørende for en vellykket karriere som dansepedagog.
Hvor jobber en Dansepedagog?
Dansepedagoger har mange jobbmuligheter i Norge. De kan jobbe i både offentlig og privat sektor. La oss se på hvor dansepedagoger ofte jobber.
Offentlige institusjoner
Mange dansepedagoger jobber i offentlige skoler. Dette inkluderer grunnskoler, videregående skoler og kulturskoler. Oslo kulturskole søker ofte undervisningsledere innen dans og scenekunst.
Høgskoler og universiteter ansetter også dansepedagoger. Her underviser de i ulike danseformer og koreografi.
Private danseskoler
Private danseskoler er populære arbeidssteder for dansepedagoger. Her kan de undervise i ballett, moderne dans og hiphop. Noen velger å starte egne danseskoler.
Frilans og prosjektbasert arbeid
Mange dansepedagoger jobber som frilansere. De kan bli hyret for korte prosjekter, workshops eller forestillinger. Dansenett Norge søker ofte kunstnerisk stab for turneer.
Bergen Nasjonale Opera engasjerer dansere til spesielle produksjoner. Dette gir varierte muligheter for dansepedagoger.
Arbeidssted | Fordeler | Utfordringer |
---|---|---|
Offentlige institusjoner | Stabil jobb, gode arbeidsvilkår | Mindre fleksibilitet, byråkrati |
Private danseskoler | Kreativ frihet, nær kontakt med elever | Økonomisk usikkerhet, lange arbeidsdager |
Frilans | Varierte oppdrag, fleksibilitet | Ustabil inntekt, mye egenmarkedsføring |
Det er viktig å følge med på jobbmuligheter. StagePool tilbyr opptil 4000 jobbtilbud månedlig innen underholdningsbransjen. Dette viser at det finnes mange muligheter for dansepedagoger.
Arbeidsmiljø
Dansepedagoger møter et spennende arbeidsmiljø. Yrket byr på utfordringer og fordeler som påvirker hverdagen. Det er både variert og dynamisk.
Utfordringer i dansepedagog-yrket
Jobben er fysisk krevende og har risiko for skader. Uregelmessige arbeidstider er vanlig, med kvelds- og helgeundervisning.
En dansepedagog må stadig utvikle seg fysisk og kreativt. Dette er viktig for å holde seg oppdatert i faget.
Fordeler med dansepedagog-yrket
Dansepedagoger får jobbe med sin lidenskap og forme unge talenter. De nyter en aktiv livsstil med muligheter for personlig vekst.
Mange kulturskoler tilbyr gode arbeidsvilkår. Dette inkluderer ofte pensjons- og forsikringsordninger.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende. Kvelds- og helgearbeid påvirker familieliv og sosiale aktiviteter.
Likevel gir yrket mulighet for fleksibilitet. Dansepedagoger kan utfolde seg kreativt i jobben.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobbmuligheter finnes over hele landet, mest i byer med etablerte dansemiljøer. Kulturskoler i mindre kommuner, som Frøya, tilbyr også gode stillinger.
Disse jobbene har ofte gode betingelser. De gir også muligheter for faglig utvikling.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Arbeidstider | Kvelder, helger, uregelmessig |
Fysiske krav | Høye, risiko for skader |
Faglig utvikling | Kontinuerlig, kreativ |
Fordeler | Aktiv livsstil, formende rolle |
Geografisk fordeling | Flest muligheter i byområder |
Myter og fakta om Dansepedagog-yrket
Mange tror dansepedagogyrket bare er for unge eller ikke seriøst. La oss se nærmere på fakta og avlive noen myter.
Dansepedagoger har ofte lange karrierer. Yrket krever høy kompetanse og dedikasjon. Det blander fysiske ferdigheter med pedagogisk ekspertise og kreativitet.
Kunsthøgskolen i Oslo tilbyr praktisk-pedagogisk utdanning i dans. Programmet dekker pedagogikk og didaktikk i dans. Dette viser at yrket er seriøst med solid utdanningsgrunnlag.
Myte | Fakta |
---|---|
Kun for unge | Dansepedagoger har ofte lange karrierer |
Ikke en seriøs karriere | Krever høy kompetanse og dedikasjon |
Bare fysisk arbeid | Kombinerer fysiske ferdigheter med pedagogikk |
Dansepedagogikk omfatter tekniske ferdigheter, kunnskap og sosiale evner. Dette viser yrkets kompleksitet og viktighet i utdanningssektoren.
Kulturskoleløftet, med over 100 høringsuttalelser, viser økende anerkjennelse av dansepedagoger. Prosjekter som Fargespill, med 25 000 besøkende, fremhever yrkets betydning for kulturell utveksling.
Dansepedagog lønn – Hvor mye tjener en Dansepedagog?
Lønnen til en dansepedagog avhenger av flere faktorer. La oss se på hva som påvirker inntekten i dette yrket. Vi skal også undersøke hvilke lønnsnivåer man kan forvente.
Typisk lønnsnivå for dansepedagoger
Dansepedagoger i Norge tjener i snitt 47 390 kroner per måned. Dette varierer med erfaring, arbeidssted og spesialisering. Menn tjener vanligvis 3% mer enn kvinner i dette yrket.
Erfaring | Månedslønn (NOK) |
---|---|
Nyutdannet | 38 000 – 42 000 |
5-10 års erfaring | 45 000 – 50 000 |
Over 10 års erfaring | 50 000 – 55 000+ |
Faktorer som påvirker lønnen
Flere elementer spiller inn på en dansepedagogs inntekt:
- Erfaring: Mer erfarne pedagoger tjener ofte bedre
- Arbeidssted: Lønnen kan variere mellom byer og distrikter
- Spesialisering: Ekspertise innen spesifikke danseformer kan øke lønnen
- Sektor: Privat sektor kan ha større lønnsvariasjoner enn offentlig
Startlønn og gjennomsnittlønn
Nyutdannede dansepedagoger kan forvente en startlønn på 38 000 – 42 000 kroner per måned. Gjennomsnittslønnen er 47 390 kroner, men dette inkluderer pedagoger med ulik erfaring.
Lønnen kan øke betydelig med erfaring og videreutdanning. Dansepedagoger i lederstillinger kan tjene over gjennomsnittet. Tariffavtaler og lokale forhandlinger påvirker også lønnsutviklingen i yrket.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Dansepedagog
Dansepedagoger trenger en unik blanding av ferdigheter og egenskaper. Dette inkluderer fysiske og mentale evner, samt pedagogiske ferdigheter. Suksess i yrket avhenger av denne kombinasjonen.
Faglige ferdigheter for Dansepedagog
Grundig kunnskap om danseteknikker og anatomi er essensielt for dansepedagoger. Pedagogiske ferdigheter er også viktige for effektiv kunnskapsformidling. Elever i VG2 dans verdsetter fysisk samhandling.
En undersøkelse viste at tilhørighet til praksisfellesskap motiverer elevene. Dette fremmer deres opplevelse av relevans i danseutdanningen.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Dansepedagoger har flere muligheter for karriereutvikling. De kan spesialisere seg innen spesifikke dansestiler eller ta lederstillinger. En masteroppgave fra OsloMet understreket viktigheten av demokratiske prosesser.
Disse prosessene fremmer aktiv deltakelse og sosial læring blant elever. Dette bidrar til et dynamisk læringsmiljø i danseutdanningen.
Karrieremuligheter | Krav | Fordeler |
---|---|---|
Danseterapeut | Videreutdanning i terapi | Kombinerer dans og helse |
Koreograf | Erfaring og kreativitet | Mulighet for kunstnerisk utfoldelse |
Danseadministrator | Ledelseserfaring | Påvirke dansemiljøet på et høyere nivå |
Spesialisering og videre utdanning
Dansepedagoger kan spesialisere seg innen spesifikke dansestiler eller ta videreutdanning. Dette kan føre til roller som danseterapeut eller akademiske stillinger. En studie viste mangel på spesifikke kompetanseutviklingsmuligheter for dansere.
Dette understreker behovet for økt fokus på karriereutvikling i bransjen. Kontinuerlig utvikling av ferdigheter er viktig for dansepedagoger.
Dansepedagoger bør stadig søke nye utfordringer for å styrke sin posisjon. Dette kan bidra til en lang og givende karriere innen dansepedagogikk.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Dansepedagoger møter både utfordringer og muligheter i det norske arbeidsmarkedet. De kan finne jobber i ulike sektorer med potensial for vekst.
Nåværende behov i markedet
Etterspørselen etter dansepedagoger øker, spesielt innen helserelaterte områder. Statistikk viser at 16% av Oslos befolkning er interessert i dans, men har aldri prøvd.
Dette tyder på et uutnyttet marked for dansepedagoger.
Indikator | Verdi |
---|---|
Interesse for dans (Oslo) | 16% |
Gjennomsnittlig inntekt (dansekunstner) | 337 000 kr |
Inntekt ift. nasjonalt gjennomsnitt | 54% |
Fremtidsutsikter og trender
Fremtiden ser lovende ut for dansepedagoger med nye trender. Dans som helsefremmende aktivitet åpner for flere jobbmuligheter.
Teknologi i danseundervisning og inkluderende dans for alle aldre er voksende trender. Dette skaper nye muligheter i yrket.
Regjeringens planlagte stortingsmelding om norske kunstnere kan styrke arbeidsmarkedet for dansepedagoger. Dette kan føre til bedre inntektsmuligheter og nye jobber i sektoren.
Nyttige ressurser og lenker
Dansepedagoger trenger oppdaterte ressurser for å lykkes. Her er en oversikt over nyttige fagorganisasjoner, nettverk og kilder. Disse kan støtte din karriere og utvikling innen danseundervisning.
Aktuelle fagorganisasjoner
Fagorganisasjoner er viktige for dansepedagoger. De gir støtte, nettverksbygging og faglig utvikling. Her er noen sentrale organisasjoner:
- Norske Dansekunstnere
- Creo – forbundet for kunst og kultur
- Danseinformasjonen
Bransjenettverk og fagfora
Delta i ulike nettverk for å følge trender og dele erfaringer. Her er noen alternativer:
- DanseNett – nasjonalt nettverk for dans
- Dansens Hus – møteplass for dansekunst
- Regionale dansenettverk
Offisielle kilder for utdanning og statistikk
Disse kildene gir informasjon om utdanning, lønn og jobbmuligheter:
Kilde | Informasjon |
---|---|
Kunsthøgskolen i Oslo | Utdanningsprogrammer for dans |
Statistisk sentralbyrå | Lønnsstatistikk for kultursektoren |
NAV | Stillingsutlysninger og arbeidsmarkedsinformasjon |
Bruk disse ressursene for å styrke din kompetanse som dansepedagog. De hjelper deg å finne jobber og holde deg oppdatert. Slik kan du trives i et spennende yrke.
Kort oppsummering av hva Dansepedagog innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Dansepedagogyrket blander lidenskap for dans med evnen til å inspirere andre. Det krever teknisk dyktighet og pedagogiske ferdigheter. Dansepedagoger tilpasser undervisningen til ulike aldersgrupper og ferdighetsnivåer.
De bevarer og utvikler dansekunsten, samtidig som de fremmer fysisk aktivitet og kreativitet. Dansepedagoger beriker kulturen og påvirker fremtidige generasjoner av dansere og kunstnere. De har sterk innflytelse på elevers mestringsfølelse.
Karrieremulighetene for dansepedagoger er mange og spennende. De kan undervise i ulike dansestiler ved danseskoler, kulturinstitusjoner eller i skolesystemet. Noen spesialiserer seg innen koreografi eller scenekunst.
Andre kan velge akademiske karrierer innen danseforskning. Yrket gir muligheter for personlig og profesjonell vekst. Det skjer i et kreativt og dynamisk miljø.
FAQ
Hva er en dansepedagog?
Hvilken utdanning kreves for å bli dansepedagog?
Hva er gjennomsnittslønnen for en dansepedagog?
Hvor kan en dansepedagog jobbe?
Hvilke dansestiler underviser dansepedagoger i?
Hva er de viktigste egenskapene for en dansepedagog?
Hvordan er arbeidstidene for en dansepedagog?
Hvilke karrieremuligheter har en dansepedagog?
Hvilke utfordringer møter dansepedagoger i sitt yrke?
Hvilke verktøy og utstyr bruker dansepedagoger i sitt arbeid?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/danser
- https://utdanning.no/nn/node/395770
- http://www.studenttorget.no/dansepedagog
- https://bergen-dansesenter.no/profesjonell-dansekunst/produsenttjenester/annenvirksomhet/dansepedagogisk-seminar/
- https://nbl.snl.no/Klara_Semb
- https://nbl.snl.no/Ragnhild_Hald
- https://www.danstidningen.se/2012/04/25/alle-dansers-dager/
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/danser
- https://www.uis.no/nb/course/PPU450_2
- https://norskedansekunstnere.no/lonn-og-arbeidsliv/arbeidsliv
- https://www.ansa.no/fag/dansestudier/
- https://www.uis.no/nb/studier/dans-bachelor
- https://www.vilbli.no/nb/no/om/v.md/musikk-dans-og-drama
- https://www.kulturskoleradet.no/rammeplanseksjonen/fagplanene/her-finner-du/fagplan-dans/fagplan-dans
- https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/omvendt-danseundervisning/
- https://www.cp.no/contentassets/6b371d0ccacc4f7fa562757b3ae72ddf/cp-bladet-3-2020.pdf
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dansepedagog
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/dansepedagog
- https://jobbsafari.no/jobb/oslo-kulturskole-ledige-stillinger-dansepedagog-4548797
- https://www.skeisvang.vgs.no/hovedmeny/utdanningstilbud/musikk-dans-og-drama/dans/
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42644/1/Kruge_Master.pdf
- https://no.stagepool.com/danspedagog
- https://norskedansekunstnere.no/medlem/stillingsutlysninger
- https://no.stagepool.com/danspedagog/mest_popular/nye_i_dag
- https://jobbsafari.no/jobb/dansepedagog-3166590
- https://jobbsafari.no/jobb/dansepedagog-100-fast-stilling-1584554
- https://khioda.khio.no/khio-xmlui/bitstream/handle/11250/2402983/Chylie_Camilla_Vogt_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/2442/orig/attachment/2011 Kulturtrokk 01.pdf
- https://gestalt.no/wordpress/wp-content/uploads/2017/12/NGT-Volume-II-nr.-1.pdf
- https://www.ks.no/globalassets/tariff-2022/Hovedtariffavtalen-2022-2024-interaktiv.pdf
- https://jobbsafari.no/jobb/kulturskolelrer-koreografdansepedagog-fargespill-821980
- https://dansen.no/sporsmal-og-svar/
- https://khioda.khio.no/khio-xmlui/bitstream/handle/11250/3131469/Eksamensoppgave – PPU- Et bærekraftig liv som danser-Loo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/2770585/kolseth-mayp2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3026775/no.ntnu:inspera:110636001:70942052.pdf?sequence=1
- https://s3.eu-west-1.amazonaws.com/norskedansekunstnere/vedlegg/Norske-Dansekunstneres-innspill-statsbudsjettet-2023-8mar2022.pdf
- https://nopa.no/wp-content/uploads/2024/01/alternativ-kunstnermelding-2024.01.15-nettversjon.pdf
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/8855/alstad_jacobsen_mayp2020.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://www.kulturskoleradet.no/rammeplanseksjonen/rammeplanen
- https://studenttorget.no/frisor
- https://jased.net/index.php/jased/article/download/2981/5890
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31473/Masteroppgave.pdf?sequence=2
- https://core.ac.uk/download/pdf/35074618.pdf