Barnehagestyrerrollen er både mangfoldig og krevende, men gir også mye tilbake. De holder trådene samlet i barnehagen. La oss se nærmere på hva denne jobben innebærer.
En barnehagestyrer har ansvar for barnehageledelse. Dette inkluderer pedagogisk ledelse, personalansvar og administrativt arbeid. De sørger for at arbeidet følger barnehageloven og rammeplanen.
I Norge finnes det styrerstillinger i offentlige og private barnehager. En typisk barnehage har ansvar for 102 barn og 28 ansatte.
Jobben krever en treårig bachelorgrad i barnehagelærerutdanning. Lønnen ligger vanligvis mellom 680 000 og 790 000 kroner årlig.
Barnehageadministrasjon er en viktig del av jobben. Det innebærer møter med styrerteamet og utarbeiding av pedagogiske planer. Samarbeid med helsesykepleier og barnevernstjenesten er også viktig.
Vil du lede en barnehage og forme fremtiden for de yngste? La oss se nærmere på hva rollen virkelig innebærer.
Hva er en Barnehagestyrer?
En barnehagestyrer er en nøkkelfigur i norske barnehager. Rollen kombinerer pedagogisk ekspertise med lederskap for barnas trygghet og utvikling. Siden 1970-årene har ansvaret økt, med fokus på strukturert ledelse og målrettet arbeid.
Definisjonen av yrket Barnehagestyrer
En barnehagestyrer er en førskolelærer med utvidet ansvar for barnehagedriften. Rollen krever barnehagelærerutdanning eller tilsvarende høyere utdanning. Styreren har ansvar for pedagogisk ledelse, personalforvaltning og administrative oppgaver.
Barnehageloven § 17 krever forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse. Styreren må være fysisk til stede for å sikre trygghet og god drift. De spiller en viktig rolle i å utvikle barnehagen som lærende organisasjon.
Nøkkeloppgaver for en Barnehagestyrer
- Sikre god kompetanse blant barnehageansatte
- Forvalte driftsbudsjetter på flere millioner kroner
- Samarbeide med lokale myndigheter og skoler
- Ivareta foreldres rett til innsyn og informasjon
- Lede barnehagebasert kompetanseutvikling
Strategisk ledelse blir stadig viktigere i en konkurransepreget sektor. Rollen krever balanse mellom pedagogisk innsikt og administrative ferdigheter. Målet er å skape et optimalt læringsmiljø for barna.
Quick faktaboks om Barnehagestyrer
En barnehagestyrer er sentral i norsk barnehagepedagogikk. Rollen krever barnehagelærerutdanning eller lignende kompetanse. Styreren leder barnehagens drift og utvikling, med vekt på lek og trivsel.
Arbeidsoppgavene omfatter pedagogisk ledelse, personalansvar og administrasjon. Styreren jobber i offentlige og private barnehager. Disse utgjør henholdsvis 47% og 53% av norske barnehager.
Nøkkeltall | Verdi |
---|---|
Gjennomsnittlig månedslønn | 70 840 NOK |
Antall barnehager i Norge | 5 525 |
Andel barn i fulltidsplass | 97% |
Andel barnehagelærere i grunnbemanningen | 44% |
Barnehagestyrerens jobb er krevende, med økende krav til bemanning og kvalitet. Mange styrere sliter med å oppfylle lovkrav grunnet lav bemanning.
Dette viser hvor viktig styrerens rolle er. De må balansere ressurser og kvalitet i barnehagen på en god måte.
Video av Barnehagestyrer i arbeid
Barnehagestyrerens rolle er mangfoldig og krevende. De leder viktige institusjoner for barns tidlige utdanning og utvikling. En typisk arbeidsdag omfatter personalledelse, pedagogisk planlegging og foreldresamarbeid.
Barnehagestyrer: Samfunnets nøkkelrolle
Barnehagestyrere sikrer kvalitet i tidlig barndom utdanning. De implementerer lover og regler som beskytter barna. Tønsberg kommune har en handlingsplan mot mobbing som styrerne følger.
Mellom 8 og 12 prosent av barna i barnehagen opplever mobbing. Barnehageledelse innebærer å håndtere økende krav til dokumentasjon og rapportering. Styrerne balanserer administrative oppgaver med pedagogisk ledelse.
De sørger for at barnehagen er et trygt læringsmiljø, noe som er lovfestet. Dette krever fokus på kompetanseutvikling og kvalitetssikring i barnehagen.
«Vi trives svært godt med hverdagen i barnehagen, til tross for de mange utfordringene,» sier Hanne Larsson, en erfaren barnehagestyrer.
Barnehagestyrere former fremtidens samfunnsborgere. Deres arbeid legger grunnlaget for livslang læring og utvikling. De bygger broer mellom hjem og samfunn.
De spiller en nøkkelrolle i å skape gode oppvekstvilkår for alle barn. Deres innsats er avgjørende for barns trivsel og utvikling.
Hva gjør en Barnehagestyrer?
En barnehagestyrer har mange viktige oppgaver. De leder både det pedagogiske arbeidet og administrasjonen. Dette yrket krever en dyktig leder som kan håndtere flere oppgaver samtidig.
Typiske arbeidsoppgaver
Styreren sørger for at barnehagen følger loven og rammeplanen. De planlegger, dokumenterer og vurderer innholdet i barnehagen. Styreren jobber også for å inkludere alle barn og gi tidlig hjelp ved behov.
Daglig rutine
En vanlig dag for en barnehagestyrer kan inneholde:
- Personaloppfølging og møter
- Administrative oppgaver som budsjettarbeid
- Pedagogisk planlegging og veiledning
- Samarbeid med foreldre og eksterne instanser
Spesialoppgaver
Styreren leder utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. De skaper en kultur som støtter læring blant personalet. Dette bidrar til kontinuerlig forbedring av barnehagens tilbud.
Konkrete ansvarsområder
Noen viktige ansvarsområder for en barnehagestyrer er:
- Sikre at barnehagen følger lover og regler
- Lede arbeidet med årsplanlegging
- Samarbeide med skole, helsestasjon og barnevern
- Tilpasse lederskapet til barnehagens størrelse og eierform
Barnehagestyrerens jobb er viktig for barnehagens kvalitet. De sørger for at barna får en god start på livet. Deres innsats påvirker barnas trivsel og utvikling.
Verktøy og utstyr de bruker
Barnehagestyrer bruker mange verktøy i sin daglige drift. Disse omfatter administrative og pedagogiske hjelpemidler. De er viktige for å styre barnehagen effektivt.
Digitale verktøy er nå sentrale i norske barnehager. En undersøkelse fra 2023 viser at seks av ti barnehager bruker dem ofte. De fleste har tilgang til smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner.
Styrere må holde seg oppdatert på ny teknologi. De bruker systemer for budsjett, personal og foreldrekontakt. Pedagogiske verktøy hjelper med å planlegge læringsaktiviteter.
- Budsjett- og regnskapssystemer
- Personalstyringsprogrammer
- Kommunikasjonsplattformer
- Digitale læringsressurser
En tredjedel av barnehagene har tilgang til roboter. Dette viser at styrere må være åpne for ny teknologi. De må bruke digitale verktøy målrettet og pedagogisk.
Verktøy | Tilgjengelighet | Bruksområde |
---|---|---|
Nettbrett/smarttelefoner | Over 90% | Kommunikasjon, dokumentasjon |
Datamaskiner | Over 90% | Administrasjon, planlegging |
Projektorer | Over 90% | Presentasjoner, læring |
Roboter | Ca. 33% | Programmering, problemløsning |
Hvem Barnehagestyrer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
En barnehagestyrer har et bredt nettverk av samarbeidspartnere. Dette inkluderer interne og eksterne aktører som støtter barnas utvikling. Styreren jobber tett med pedagogiske ledere og andre ansatte for å skape et godt læringsmiljø.
Eksternt samarbeider styreren med foreldre, kommunale etater og skoler. Helsestasjoner og barnevern er også viktige partnere. Dette sikrer best mulig oppfølging og støtte for barna.
En studie fra Kristiansand i 2020 viste stort fokus på faglige læringsfellesskap. Undersøkelsen avdekket variasjoner mellom barnehager i arbeidet med dette.
Eierstruktur og størrelse på barnehagen påvirket svarene. Kommunale barnehager viste større variasjon enn private. For å utvikle barnehagene som lærende organisasjoner, anbefales fokus på støttesystemer.
Godt samarbeid mellom barnehagestyrer og fagpersoner er avgjørende. Dette skaper et optimalt læringsmiljø for barna. Strukturelle forhold spiller også en viktig rolle i denne utviklingen.
Arbeidstider for Barnehagestyrer
Barnehageledelse innebærer varierte arbeidstider for en barnehagestyrer. En typisk arbeidsdag varer i 7,5 timer, i tråd med barnehagens åpningstider. Dette utgjør en standard arbeidsuke på 37,5 timer.
Arbeidsforhold for barnehagestyrere kan variere. Noen kommuner har innført pilotprosjekter med 30-timers arbeidsuker i utvalgte barnehager. Dette har ført til økt søknad og bedre balanse mellom jobb og fritid.
Barnehagestyrere må ofte være fleksible med arbeidstidene. Kvelds- og helgearbeid kan forekomme for foreldremøter eller arrangementer. For dette ytes det tillegg som spesifisert i tariffavtalen.
Fagforbundet jobber for å forbedre arbeidsforholdene i barnehagesektoren. De fremhever viktigheten av god bemanning og arbeidsmiljø. Dette kan redusere sykefravær og øke trivsel blant ansatte.
Arbeidstidene balanserer administrative oppgaver, pedagogisk ledelse og direkte arbeid med barn og foreldre. Dette krever god planlegging og effektiv tidsbruk fra styrernes side.
Hvordan bli Barnehagestyrer?
Å bli barnehagestyrer krever solid utdanning og erfaring. Barnehagelærer-yrket danner grunnlaget for denne karriereveien. Dette er en spennende mulighet for dedikerte fagfolk.
Utdanningskrav og studieløp
En bachelor i barnehagelærerutdanning er nødvendig for å bli barnehagestyrer. Mange tar også en mastergrad i barnehageledelse for å styrke sine kvalifikasjoner.
Det finnes en spesialisert styrerutdanning for videre karriereutvikling. Den består av fire temaer over tre semestre. Søknadsfristen er vanligvis 1. mars.
Relevante kurs og videreutdanning
Styrerutdanningen byr på forelesninger, gruppearbeid og studentpresentasjoner. Et utviklingsprosjekt knyttet til lederrollen i egen barnehage er en viktig del.
Etter fullført styrerutdanning kan du ta påbyggingsmoduler innen ledelse. Utdanningsdirektoratet dekker studie- og semesteravgifter for disse kursene.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Erfaring som pedagogisk leder er ofte ønskelig før man blir styrer. Barnehagesektoren endrer seg stadig, noe som krever tilpasningsdyktige ledere.
Styrerrollen innebærer ansvar for pedagogikk, personal og administrasjon. Dette må gjøres i tråd med barnehageloven og rammeplanen.
«Styrerutdanningen ga meg økt bevissthet og trygghet i rollen som barnehagestyrer. Det har resultert i økt engasjement og motivasjon for arbeidet med barn og barnehage,» sier Lavdim, virksomhetsleder i to barnehager i Færder kommune.
Hvor jobber en Barnehagestyrer?
Barnehagestyrere har mange jobbmuligheter i ulike sektorer. De kan finne arbeid i offentlige og private barnehager, samt familiebarnehager. La oss utforske de vanligste arbeidsstedene for en barnehagestyrer.
Kommunale barnehager
Mange barnehagestyrere jobber i offentlige kommunale barnehager. Her har de ansvar for drift, pedagogisk ledelse og personalforvaltning. Kommunale barnehager gir ofte stabile arbeidsforhold og gode muligheter for faglig utvikling.
Private barnehager
Private barnehager er også et vanlig arbeidssted for barnehagestyrere. Disse kan være eid av enkeltpersoner, stiftelser eller større barnehagekjeder. I private barnehager har styreren ofte mer frihet i beslutningsprosesser, men også større økonomisk ansvar.
Familiebarnehager
Noen barnehagestyrere velger å jobbe i mindre familiebarnehager. Her får de en mer hands-on rolle og tettere kontakt med barna og familiene. Familiebarnehager krever ofte at styreren er mer allsidig i sine arbeidsoppgaver.
Type barnehage | Andel barnehagestyrere | Gjennomsnittlig antall ansatte |
---|---|---|
Kommunale barnehager | 45% | 20 |
Private barnehager | 50% | 15 |
Familiebarnehager | 5% | 5 |
Barnehagestyrere har et viktig ansvar for barns utvikling og trivsel. De leder pedagogisk virksomhet, utøver personalansvar og samhandler med kommunale myndigheter.
Med gode jobbmuligheter er dette en attraktiv karrierevei for mange. En barnehagestyrer kan forvente en startlønn på rundt 600 000 kroner årlig.
Arbeidsmiljø
Barnehageledelse byr på et sammensatt arbeidsmiljø. Det har både utfordringer og fordeler. Styrere former arbeidsforholdene for hele personalet.
Utfordringer i yrket
Barnehagestyrerens hverdag kan være krevende. Dårlig inneklima fører ofte til tretthet og hodepine. Vått arbeid øker risikoen for hudplager.
Balansering av administrative og pedagogiske oppgaver krever god planlegging. Det er viktig å prioritere og delegere effektivt.
Fordeler med yrket
Mange barnehageansatte rapporterer høyt engasjement og trivsel. De kan påvirke barns oppvekst og utvikle en viktig samfunnsinstitusjon. Godt samarbeid med kollegaer skaper et positivt arbeidsmiljø.
Balanse mellom jobb og fritid
Barnehagestyrere kan slite med å finne balanse mellom jobb og fritid. Høyt arbeidspress kan påvirke fritiden. God planlegging og delegering er viktig for en sunn balanse.
Geografisk spredning
Barnehagestyrer-stillinger finnes over hele Norge. Du kan jobbe nær hjemstedet eller utforske nye områder. Arbeidsforholdene varierer mellom by og bygd.
Aspekt | Utfordring | Løsning |
---|---|---|
Arbeidsmiljø | Dårlig inneklima | Regelmessig vedlikehold og ventilasjon |
Personalledelse | Konflikthåndtering | Kommunikasjonstrening og medarbeidersamtaler |
Arbeidsbelastning | Høyt stress | Effektiv delegering og prioritering |
Myter og fakta om Barnehagestyrer-yrket
Mange misforstår barnehagestyreryrket. La oss se på noen vanlige myter og fakta om denne viktige rollen. Vi skal oppklare misforståelser rundt barnehageadministrasjon.
Myte: Barnehagestyrere leker mest med barn. Fakta: De fokuserer på ledelse og administrasjon. De har ansvar for personal, økonomi og pedagogisk utvikling.
Myte: Det er en lett jobb med mye fritid. Fakta: Rollen er krevende og innebærer stort ansvar. Systematisk refleksjonsarbeid og kontinuerlig utvikling er nødvendig.
Myte: Man trenger ikke høyere utdanning. Fakta: Stillingen krever minimum en bachelorgrad, ofte en mastergrad. Utdanning er viktig for å håndtere komplekse oppgaver.
- 70% av kvinner var yrkesaktive i 2007, opp fra 45% i 1972
- Antall menn i barnehager økte med 1596 fra 2004 til 2007
- Mange barnehager lykkes med å rekruttere flere menn gjennom målrettede tiltak
Forskning viser at barnehagestyrerrollen er viktig for et godt læringsmiljø. Lederstøtte og tett oppfølging er nøkkelfaktorer. Dette bidrar til vellykket refleksjonsarbeid og utvikling i barnehagen.
Barnehagestyrer lønn – Hvor mye tjener en Barnehagestyrer?
Lønnen for en barnehagestyrer varierer basert på flere faktorer. La oss se på lønnsnivået og hva som påvirker det.
Typisk lønnsnivå
Barnehagestyrere tjener godt sammenlignet med andre i barnehagesektoren. Deres lønn er lavere enn rektorers, som tjener over 900 000 kroner årlig.
Likevel ligger barnehagestyreres lønn betydelig over gjennomsnittet for pedagogiske ledere.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere elementer spiller inn på en barnehagestyrer sin lønn:
- Erfaring og ansiennitet
- Barnehagens størrelse og type (offentlig eller privat)
- Geografisk plassering
- Utdanningsnivå og videreutdanning
Startlønn og tillegg
Nyutdannede barnehagelærere starter med en minstelønn på rundt 485 000 kroner i offentlige barnehager. Barnehagestyrere har en høyere startlønn.
Videreutdanning kan øke lønnen betraktelig. Her er noen eksempler på årlige tillegg:
Utdanning/Stilling | Årlig tillegg |
---|---|
Styrer med relevant videreutdanning (30 studiepoeng) | 10 500 kr |
Styrer med lederutdanning | 16 500 kr |
Styrer med master inkl. styrerutdanning | 40 000 kr |
Gjennomsnittlønn
Gjennomsnittslønnen for barnehagestyrere ligger over 600 000 kroner årlig. Dette er høyere enn for pedagogiske ledere, som tjener rundt 600 000 kroner.
Lønnen kan variere mellom offentlige og private barnehager. Offentlig sektor har en tendens til å betale litt mer.
Lønnsoppgjør og forhandlinger påvirker lønnsutviklingen for barnehagestyrere. I 2023 ga frontfagsoppgjøret en ramme på 5,2 prosent for lønnsvekst i sektoren.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Barnehagestyrer
En barnehagestyrer trenger unike ferdigheter for å lykkes. Gjennomføringsevne er avgjørende for suksess og konkurransekraft. Studier viser at 80% av dette bygger på evnen til å gjennomføre planer.
Faglige ferdigheter for suksess
Barnehagestyrer må mestre økonomistyring, personalledelse og pedagogisk planlegging. Klarhet om ansvarsområder er den viktigste suksessindikatoren. En styrer bør også kunne fremsnakke lønnsomhet og bærekraft.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Karrieremuligheter inkluderer lederstillinger i barnehagekjeder og kommunal administrasjon. Styrere bør fokusere på faglig utvikling og nettverksbygging. Dette kan styrke deres posisjon i sektoren.
Spesialisering og videre utdanning
Spesialisering innen pedagogisk utviklingsarbeid åpner nye dører. Videreutdanning i barnehageledelse gir fortrinn i arbeidsmarkedet. Dette kan føre til spennende karrieremuligheter.
Interne karrierestiger
Større organisasjoner tilbyr ofte interne karrierestiger. En barnehagestyrer kan bli regionleder eller faglig rådgiver. Alternativt kan man starte egen barnehage eller bli konsulent.
«Relasjonell mot og evnen til å ta del i det åpne fellesskapet er avgjørende personlige egenskaper hos barnehagestyrer for å drive endringer.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Jobbmulighetene for barnehagestyrer i Norge er gode. Det er økende etterspørsel etter kvalifiserte fagfolk. Barnehagesektoren har vokst betydelig de siste tiårene.
Dette har skapt et stabilt arbeidsmarked for barnehagestyrere. Kvalifiserte ledere er ettertraktet i denne voksende bransjen.
Nåværende behov i markedet
Statistikk viser en markant økning i antall barn i barnehager. I 2000 hadde 78% av barn 3-5 år barnehageplass. Dette steg til 96,5% i 2010.
For barn under 3 år økte andelen fra 37% i 2000 til 78,8% i 2010. Denne veksten understreker behovet for kompetente barnehagestyrere.
Aldersgruppe | 2000 | 2010 |
---|---|---|
1-2 år | 37% | 78.8% |
3-5 år | 78% | 96.5% |
Fremtidsutsikter og trender
Fremtidsutsiktene for barnehagestyrer-yrket er lovende. Fokus på tidlig barndom og kvalitet driver etterspørselen etter dyktige ledere. Viktige trender inkluderer:
- Digitalisering i barnehagenes drift og pedagogikk
- Økt vekt på inkluderende praksis
- Fokus på bærekraftig drift av barnehager
I 2010 manglet det over 6000 pedagoger i barnehagesektoren. Dette viser gode jobbmuligheter for kvalifiserte barnehagestyrere fremover.
Nyttige ressurser og lenker
Gode ressurser og nettverk er viktig for barnehagestyrer. Her er en oversikt over nyttige organisasjoner og kilder. Disse kan støtte deg i din rolle.
Fagorganisasjoner for barnehagestyrer
Utdanningsforbundet og Lederne er sentrale fagorganisasjoner for barnehagestyrer. De tilbyr faglig støtte, kurs og nettverk for styrere.
Bransjenettverk og fagfora
Private Barnehagers Landsforbund er en viktig møteplass for barnehageledere. Kommunale barnehagers nettverk er også et sentralt forum. Her kan du dele erfaringer og følge med på sektorens utvikling.
Offisielle kilder
For oppdatert informasjon om utdanning, lønn og ledige stillinger, bruk disse kildene:
- Utdanning.no – informasjon om utdanningsløp
- SSB – lønnsstatistikk for barnehagesektoren
- NAV – stillingsutlysninger for barnehagestyrer
Disse ressursene gir verdifull innsikt og støtte i din rolle. Ved å holde deg oppdatert, styrker du din kompetanse. Du bygger også nettverk innen sektoren.
Kort oppsummering av hva Barnehagestyrer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Barnehagestyrer er en nøkkelrolle i barns utvikling. Du trenger pedagogisk kompetanse, lederevner og administrativ kunnskap. Som styrer kan du påvirke barns oppvekstvilkår og utdanning positivt.
Yrket byr på utfordringer som å balansere faglighet med begrensede ressurser. Flere pedagoger i barnehagen gir bedre prosesskvalitet og økt faglig refleksjon. Du spiller en viktig rolle i å sikre høy kvalitet.
Regjeringen satser på økt pedagogtetthet og kompetanseutvikling i sektoren. Dette gir stabile fremtidsutsikter for barnehagestyrer-yrket. Du kan forme morgendagens barnehage og bidra til barns utvikling.
Yrket gir rom for faglig vekst og påvirkning. Du kan bidra til tidlig innsats og livslang læring. Som barnehagestyrer får du mulighet til personlig og profesjonell utvikling.
FAQ
Hva er hovedansvaret til en barnehagestyrer?
Hvilken utdanning kreves for å bli barnehagestyrer?
Hva er gjennomsnittlig lønn for en barnehagestyrer?
Hvor kan en barnehagestyrer jobbe?
Hva er de typiske arbeidsoppgavene for en barnehagestyrer?
Hvordan er arbeidstidene for en barnehagestyrer?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en barnehagestyrer?
Hva er fremtidsutsiktene for yrket barnehagestyrer?
Hvilke utfordringer møter en barnehagestyrer i jobben?
Hvilke karrieremuligheter har en barnehagestyrer?
Kildelenker
- https://utdanning.no/nn/node/3969684
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/barnehagestyrer_0
- https://snl.no/barnehagestyrer
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/en-styrer-i-hver-barnehage/
- https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-barnehage/analyser/fakta-om-barnehager/tall-om-barnehagen/
- https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2024/loser-ikke-barnehageutfordringene/
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehageloven-bemanning-foreldreopproret/ny-veileder-om-bemanning-i-barnehagene-ma-klargjore-hva-som-er-lovbrudd/418930
- https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/krever-mobbelov-i-barnehagen-1.13880537
- https://ytringen.no/erik-vender-hjem-og-blir-ny-styrer-i-leka-barnehage/19.15584
- https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-ledelse-og-organisasjon-partner/nyutdannede-barnehagelaerere-overgangen-fra-skolebenken-til-en-lederrolle-kan-oppleves-som-stor-og-overveldende/2329063
- https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tydeligere-krav-til-barnehagestyrer/id2950913/
- https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/styrerutdanning/krav-og-forventninger-til-en-styrer/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-20/id3073644/?ch=14
- https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/2017/03/03/na-kommer-nettbrett-inn-i-barnehagene/
- https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/forskningsrapporter/barnehagens-rammeplan-mellom-styring-og-skjonn.pdf
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2727542/ORG917, Strand-Brunvatne, Gunn.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.pbl.no/tariff/lonn-og-tariff/hovedavtale-og-hovedtariffavtale/
- https://www.fagforbundet.no/yrke/barnehage/
- https://www.nrk.no/stor-oslo/barnehage-i-oslo-tester-sekstimers-arbeidsdag-1.17066761
- https://www.oslomet.no/studier/lui/evu-lui/styrerutdanningen
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/styrer-i-barnehage-da-har-vi-utdanningen-for-deg
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/barnehagestyrer
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/barnehagestyrer
- https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/bemanning/Veileder-om-kravene-til-pedagogisk-bemanning-i-barnehageloven-med-forskrifter/2.-styrer
- https://enbradagpajobb.no/bransje/barnehage-2/
- https://www.utdanningsnytt.no/inkluderende-arbeidsliv-i-barnehager/163624
- https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaererrollen-barnehagepedagogikk-ledelse-i-barnehagen/tar-du-ansvar-og-lofter-en-eventuell-ukultur-til-lederen-din-eller-tenker-du-at-det-er-a-sladre-pa-de-andre/291292
- https://www.regjeringen.no/link/0832321252a74b5f928e5f87517387f8.aspx?id=2251904
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/223755/Kristin Gudim Nina Tanche-Nilssen Vibeke Teigaas.pdf?sequence=1
- https://www.utdanningsnytt.no/adjunkt-barnehage-barnehagelaerer/her-er-snittlonna-til-laerere-i-skole-og-barnehage/396745
- https://www.usn.no/hub/pedagogikk/dette-tjener-en-barnehagelaerer
- https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/spekter/norlandia-barnehager/
- https://fus.no/fus-bloggen/det-er-dine-personlige-egenskaper-som-teller
- https://cvapp.no/cv-eksempler/barnehage
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/barnehagelarere–fra-mangel-til-overskudd/
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/3163293/no.oslomet:inspera:230074794:32516350.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.fafo.no/images/pub/2023/20855.pdf
- https://www.udir.no/contentassets/64c9d423627f4f55aa3a912b2898de19/deloitte_2024_evaluering_barnehagesektorens-forstaelse-implementering-og-etterlevelse-av-barnehageloven-kapittel-viii.pdf
- https://open.dmmh.no/dmmh-xmlui/bitstream/handle/11250/2619062/Nilssen, E – MLMOP5900.pdf?sequence=1
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/konstruksjoner-av-lederskap-i-barnehagen/
- https://nordiskbarnehageforskning.no/index.php/nbf/article/download/432/800?inline=1
- https://barnehagefolk.no/bf2024_2_artikkel1.asp