Båtreparatører holder fritidsbåter og større fartøy sjødyktige. De er nøkkelen til et velfungerende maritimt miljø. La oss se nærmere på dette spennende yrket.
Båtreparatører jobber med produksjon, reparasjon og vedlikehold av båter. De bruker teknisk kompetanse og håndverksferdigheter på ulike fartøy. Yrket krever kunnskap om materialer som tre, plast og metall.
Norge har fire utdanningsprogrammer innen båtbyggerindustrien. Trebåtbyggerfaget og Komposittbåtbyggerfaget er på Vg3-nivå. Disse programmene danner grunnlaget for en karriere innen båtreparasjon og marinaservice.
En båtreparatørs arbeidsdag kan variere mye. De kan jobbe med skipsreparasjon i store verft eller finjusteringer i mindre båtverksteder. Spesialiserte verktøy og utstyr brukes for å sikre båtenes trygghet og funksjonalitet.
Etterspørselen etter dyktige båtreparatører er stor i Norge. Dette skyldes den voksende fritidsbåtbransjen og landets lange kystlinje. Yrket passer for dem som liker praktisk arbeid og maritim teknologi.
Hva er en Båtreparatør?
En båtreparatør er en ekspert på båtvedlikehold og -reparasjon. De bruker teknisk kunnskap og praktiske ferdigheter for å holde båter i topp stand.
Rolle og ansvar
Båtreparatører jobber med ulike deler av båtvedlikehold. Dette inkluderer motormekanikk, skrogarbeid, elektriske systemer, og renovering av interiør og eksteriør.
- Motormekanikk
- Skrogarbeid
- Elektriske systemer
- Interiør og eksteriør renovering
De kan bli spesialister innen flere felt. Disse omfatter båtmekaniker, skipsmekaniker, trebåtbygger eller komposittbåtbygger. Hver spesialisering krever unik kompetanse og erfaring.
Markedstrender
Tall fra det norske bruktbåtmarkedet viser interessante trender. I 2018 ble det gjort over 700 000 søk etter populære båtmerker som Askeladden.
- Over 700 000 søk ble gjort etter populære båtmerker som Askeladden i 2018
- Dyre cabincruisere var den mest ettertraktede båttypen
- Trebåter krever mer vedlikehold enn glassfiberbåter
Dyre cabincruisere var mest populære. Trebåter trenger mer stell enn glassfiberbåter. Dette viser et stort behov for dyktige båtreparatører.
Betydning i bransjen
Båtreparatører er viktige i maritim sektor. De sørger for at båter er trygge og fungerer som de skal. De sikrer også at båtene oppfyller lovpålagte krav.
Båter laget etter 16. juni 1998 må ha riktig CE-merking for salg. Interessen for båtliv og bruktbåter øker. Dette gir høy etterspørsel etter flinke båtreparatører.
Yrket krever stadig læring om ny teknologi og materialer. Dette er viktig for å møte behovene i en bransje i rask endring.
Quick faktaboks om Båtreparatør
Båtreparatør er et viktig yrke i maritime næringer. Det krever teknisk kunnskap og praktiske ferdigheter. Dette håndverket er sentralt i båtindustrien.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Utdanning | Fagbrev som båtbygger eller skipsmotormekaniker |
Arbeidssteder | Båtverksteder, marinaer, skipsverft |
Gjennomsnittlig årslønn | 400 000 – 500 000 kr |
Viktige egenskaper | Teknisk innsikt, nøyaktighet, problemløsningsevne |
Fremtidsutsikter | Stabil etterspørsel, spesielt innen fritidsbåtmarkedet |
Statistisk sentralbyrå (2024) viser spesifikke utdanningsprogrammer for båtindustrien. To eksempler er 458341 – Trebåtbygger, Vg3 og 458335 – Komposittbåtbygger, Vg3. Dette viser viktigheten av fagopplæring i bransjen.
Jobbtitler som Plastbåtbygger og Trebåtbygger er vanlige i feltet. Aa-registeret fra NAV gir detaljer om slike stillinger. Dette gjør det mulig å analysere trender i arbeidsstyrken.
Bedrifter som Molde Marine og Motorservice tilbyr mange tjenester. De jobber med båt- og motorservice, maritimt utstyr og reparasjoner. Noen driver også båthotell og hjelper med båtsalg.
Video av Båtreparatør i arbeid
Båtreparatører er viktige i den maritime næringen. De sørger for sikkerhet og funksjonalitet til alle typer fartøy. En båtreparatørs arbeidsdag er variert, fra vedlikehold til komplekse reparasjoner.
Båtreparatørens betydning for kystkultur og maritim næring
Båtreparatører bevarer norsk kystkultur. De kombinerer tradisjonelt håndverk med moderne teknologi for bærekraftig båtvedlikehold. Dette er viktig når miljøhensyn står høyt i maritim næring.
Oslofjorden har nå 44 tømmestasjoner for båtseptik, ifølge Miljødirektoratet. Dette viser hvordan båtbransjen tilpasser seg strengere miljøkrav. Båtreparatør Tony Eriksen anslår oppgradering av eldre båter til 10 000 kroner.
Aspekt | Detaljer |
---|---|
Glassfiberreparasjon | Epoksy er 3-4 ganger sterkere enn vanlig polyester |
Bunnstoffbeskyttelse | Anbefales årlig for å forhindre alge- og skalldyrvekst |
Vedlikehold | Regelmessig inspeksjon etter hver seilas anbefales |
Båtreparatørens arbeid er viktig for skipsfart og fritidsbåtindustrien. God vedlikehold reduserer behovet for store reparasjoner og forlenger båtens levetid. Dette bidrar til en mer bærekraftig maritim næring.
Hva gjør en Båtreparatør?
Båtreparatører tar seg av vedlikehold og reparasjon av båter. De utfører alt fra daglige oppgaver til spesialiserte prosjekter. Dette krever høy kompetanse innen skrogreparasjon, motorreparasjon, båtelektronikk og skipsmekanikk.
Typiske arbeidsoppgaver
Båtreparatører jobber med mange sider av båtvedlikehold. De fikser skader på ulike typer båter og utfører motorreparasjoner.
De installerer og vedlikeholder båtelektronikk. Sandblåsing, lakkering og montering av båtutstyr er også vanlige oppgaver.
Daglig rutine
En vanlig arbeidsdag kan inneholde feilsøking på motorer og vedlikehold av elektriske systemer. Generell overhaling av båter er også en del av jobben.
Kundeservice, rådgivning og bestilling av reservedeler hører også med til hverdagen.
Spesialoppgaver
Noen båtreparatører tar på seg mer avanserte oppgaver. Dette kan være restaurering av vintage båter eller installasjon av avansert navigasjonsutstyr.
Tilpasning av båtinteriør og skipsmekanikk på større fartøy er andre spesialoppgaver.
Oppgave | Hyppighet | Kompetansenivå |
---|---|---|
Skrogreparasjon | Daglig | Høy |
Motorreparasjon | Ukentlig | Avansert |
Båtelektronikk | Månedlig | Spesialisert |
Skipsmekanikk | Kvartalsvis | Ekspert |
Båtreparasjon er et felt i vekst med over 3,550 kvalifiserte fagfolk. Moderne verksteder gir muligheter for omfattende arbeid.
Arendal båt og motor har et 380 kvm stort verksted. De har også innendørs opplagsplass på 2000 kvm og kan løfte båter opp til 2 tonn.
Verktøy og utstyr de bruker
Båtreparatører bruker mange spesielle verktøy og maritimt utstyr. De må kjenne både tradisjonelle håndverktøy og moderne teknologi. Deres kunnskap omfatter et bredt spekter av redskaper.
Vanlige båtverktøy er skrunøkler, skrutrekkere og vinkelslipere. For avanserte oppgaver brukes diagnostisk verktøy for å sjekke motorer og elektronikk. Sveiseutstyr er også viktig for mange reparasjoner.
Glassfiber er vanlig i moderne båtskrog og krever spesialutstyr. Det er et komposittmateriale av glassfiber og herdet plast. Glassfiber er sterkt, lett og motstår råte, noe som passer bra i maritime miljøer.
Verktøytype | Bruksområde |
---|---|
Håndverktøy | Generelle reparasjoner |
Diagnostisk verktøy | Motor- og elektronikksjekk |
Sveiseutstyr | Metallreparasjoner |
Glassfiberutstyr | Skrogreparasjoner |
Riktig bruk av verktøy er viktig for gode reparasjoner. For eksempel er riktig temperatur og blanding viktig ved glassfiberarbeid. God kunnskap om maritimt utstyr er derfor helt nødvendig for dyktige båtreparatører.
Hvem Båtreparatør samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Båtreparatører jobber tett med mange i den maritime bransjen. De har daglig kontakt med båteiere og marinaservice-sentre. God kommunikasjon er avgjørende i dette yrket.
Samarbeid med båtforhandlere er vanlig. Eirik Håstein fra FINN Motor sier at Landstedsbåter og Daycruisere er populære. Båtreparatører må kjenne disse modellene godt.
Maritime ingeniører er viktige ved større prosjekter. De bidrar med teknisk ekspertise for komplekse reparasjoner. Marius Gjølstad nevner økt etterspørsel etter baugpropeller.
Dette krever samarbeid mellom reparatører og ingeniører. Lars Mosby Enger påpeker viktigheten av sikkerhetsutstyr. Båtreparatører må jobbe tett med utstyrsleverandører.
De sikrer riktig installasjon av brannslukningsapparater og gassalarmer. Dette er bare noen av de viktige sikkerhetsdelene.
Samarbeidspartner | Rolle | Viktige oppgaver |
---|---|---|
Båteiere | Kunder | Reparasjonsbestillinger, vedlikeholdsplanlegging |
Marinaservice | Arbeidssted | Tilgang til verktøy, utstyr og arbeidsplass |
Båtforhandlere | Leverandører | Informasjon om nye modeller, reservedeler |
Maritime ingeniører | Tekniske rådgivere | Designendringer, komplekse reparasjoner |
Arbeidstider for Båtreparatør
Båtreparatører har varierte arbeidstider. Mange jobber 37,5 timer i uken, men fleksibilitet er ofte nødvendig. Sesongarbeid er vanlig, spesielt om sommeren når etterspørselen øker.
Maritim arbeidstid kan inkludere skiftordninger og beredskapsvakter for nødreparasjoner. Dette krever at båtreparatører er tilgjengelige utenom vanlige arbeidstider. De må møte kundenes behov og prosjektfrister.
Overtidsarbeid er vanlig, særlig i høysesongen. Fleksibilitet er viktig for båtreparatører. De må tilpasse seg skiftende arbeidsforhold og kundeønsker.
Arbeidstidstype | Beskrivelse |
---|---|
Standard | 37,5 timer per uke |
Sesongarbeid | Økt arbeidsmengde om sommeren |
Skiftordning | Varierende arbeidstider |
Beredskap | Tilgjengelighet for nødreparasjoner |
Son Plast er et godt eksempel på fleksible arbeidstider. De tilpasser seg forsikringsselskapenes behov, som utgjør 90% av kundene. Dette viser hvor viktig tilpasningsdyktighet er i yrket.
Hvordan bli Båtreparatør?
Å bli båtreparatør krever både formell utdanning og praktisk erfaring. Det starter ofte med grunnopplæring i maritime fag. Dette yrket kombinerer teknisk kunnskap med håndverksferdigheter.
Utdanningskrav og studieløp
For å bli båtreparatør finnes det flere utdanningsløp. Et vanlig valg er fagbrev som båtbygger, enten trebåtbygger eller komposittbåtbygger.
Studieløpet inkluderer Vg1 Teknologi- og industrifag og Vg2 Maritime fag. Deretter følger to års læretid i bedrift. Etter bestått fagprøve får du fagbrev som båtbygger.
Relevante kurs og videreutdanning
For å styrke din kompetanse kan du ta ulike kurs. Motorteknologi, elektrofag for båter og materialteknologi er nyttige emner. Maritim utdanning på teknisk fagskole gir mer avansert kunnskap.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Sertifiseringer for spesifikke båtmerker eller teknologier kan være nyttig. Kurs i kundeservice og kommunikasjon styrker dine ferdigheter. Grunnleggende IT-kunnskaper er viktig for diagnostikk og dokumentasjon.
Med riktig utdanning og erfaring kan du bygge en spennende karriere. Norges voksende maritime sektor tilbyr mange muligheter for båtreparatører.
Hvor jobber en Båtreparatør?
Båtreparatører har mange spennende arbeidsplasser. De fleste jobber i privat sektor, men noen finner også roller i offentlige institusjoner. La oss utforske de vanligste arbeidsstedene for båtreparatører.
Vanlige arbeidssteder
Båtverksteder er en naturlig arbeidsplass for mange båtreparatører. Her jobber de med ulike typer fartøy og utfører varierte reparasjoner. Marinaer er også populære arbeidssteder for båtreparatører.
Skipsverft er en annen viktig arbeidsplass for båtreparatører. Her jobber de ofte med større fartøy og mer omfattende prosjekter. Noen båtreparatører velger å bli selvstendig næringsdrivende.
I offentlig sektor finnes det også muligheter. Kommunale havner og statlige maritime institusjoner kan ha behov for båtreparatører. Narvik Havn, Norges største havn målt i tonnasje, har flere stillinger innen maritim vedlikehold.
Arbeidssted | Sektor | Eksempler |
---|---|---|
Båtverksted | Privat | Båt og Industriservice AS |
Marina | Privat | Hamek |
Skipsverft | Privat | Brønnbåt Nord AS |
Havner | Offentlig | Narvik Havn |
Båtreparatører trenger praktiske ferdigheter og evne til å løse problemer raskt. Godt samarbeid med kolleger og kunder er også viktig. Dette sikrer at alle båter og fartøy holdes i god stand.
Arbeidsmiljø
Båtreparatøryrket tilbyr et spennende arbeidsmiljø med fokus på maritim sikkerhet. Det kombinerer fysisk krevende arbeid med etterspurte tjenester i kystnære områder. Dette yrket er særlig populært i kystregioner.
Utfordringer i yrket
Båtreparatører møter ofte fysiske utfordringer i jobben sin. De må håndtere tunge løft og jobbe i trange rom. Støv, kjemikalier og støy er vanlige problemer de møter daglig.
Maritim sikkerhet er alltid førsteprioritet. Dette krever konstant årvåkenhet fra båtreparatørene i deres daglige arbeid.
Fordeler med yrket
Yrket byr på mange fordeler til tross for utfordringene. Varierte arbeidsoppgaver og muligheten til å jobbe ute tiltrekker mange. Erfarne båtreparatører finner stor glede i arbeidet sitt.
Veso Nikolov fra Son Plast, med over 20 års erfaring, er et godt eksempel på dette.
Work-life balance
Balansen mellom jobb og fritid kan være utfordrende for båtreparatører. Sommeren er spesielt travel med økt etterspørsel etter tjenester. Thor R. Nilsen AS håndterer rundt 400 båter i vinterlagring.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Jobber innen båtreparasjon finnes hovedsakelig i kystnære områder. Større havner og populære båtdestinasjoner har flest arbeidsmuligheter. Firmaer som Son Plast bidrar til en sterk maritim industri langs kysten.
Myter og fakta om Båtreparatør-yrket
Båtindustrien har mange myter. Noen tror båtreparatører bare jobber med trebåter. Men moderne teknologi har endret yrket. Nå jobber de med mange båttyper, fra skjærgårdsjeper til avanserte daycruisere.
Mange tror yrket er sesongbasert. Dette stemmer ikke. Fagfolk trengs hele året. Sommeren er travlest, men vinteren byr på viktig vedlikehold.
Båtreparasjon krever oppdatert kunnskap. Installasjon av baugpropeller er et spesialisert arbeid. Sikkerhetskomponenter som VHF, kartplotter og AIS er også viktige arbeidsområder.
- Arbeid med ulike båttyper, fra oppblåsbare til luksusyachter
- Installasjon og vedlikehold av moderne navigasjonsutstyr
- Reparasjon av både innenbords- og utenbordsmotorer
- Mobil service for kunder på ulike lokasjoner
Yrket krever både tradisjonelt håndverk og teknologisk innsikt. Båtreparatørens hverdag er variert og spennende. De jobber med alt fra motoroverhaling til feilsøking av digitale systemer.
Båtreparatør lønn – Hvor mye tjener en Båtreparatør?
Lønnen for båtreparatører varierer basert på flere faktorer. Erfaring, spesialisering og arbeidssted påvirker inntekten i maritim industri. La oss se på lønnsnivåene i denne bransjen.
Typisk lønnsnivå
Fagarbeiderlønn for båtreparatører ligger ofte mellom 350 000 og 550 000 kroner årlig. Dette spennet viser forskjeller i erfaring og kompetanse.
Nybegynnere kan forvente en startlønn rundt 350 000 – 400 000 kroner. Erfarne fagfolk tjener ofte i øvre del av skalaen.
Erfaring | Årlig lønn (NOK) |
---|---|
Nybegynner | 350 000 – 400 000 |
Erfaren | 450 000 – 550 000 |
Faktorer som påvirker lønnen
Flere elementer kan øke båtindustri inntekten for en båtreparatør:
- Spesialisering innen skipsmotormekanikk
- Videreutdanning til maskinist eller maskinsjef
- Teknisk ekspertise og bred erfaring
- Geografisk plassering – kystnære områder kan tilby høyere lønn
- Lederansvar eller spesialiserte roller
Karriereutvikling og lønnsvekst
Båtreparatører har gode muligheter for karriereutvikling. Med videreutdanning kan de bli maskinister eller maskinsjefer, som ofte gir høyere lønn.
Noen velger ingeniørutdanning via «y-veien». Dette kan åpne for enda bedre lønnsmuligheter i båtindustrien.
Lønnsstatistikken kan variere. Bedriftens størrelse og markedssituasjonen påvirker også lønnsnivået. Fagarbeiderlønn i maritime yrker er generelt konkurransedyktig.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Båtreparatør
En dyktig båtreparatør trenger teknisk kompetanse og praktiske ferdigheter. Nøyaktighet og godt håndlag er avgjørende egenskaper. Forståelse for sammenhengen mellom form og funksjon er også viktig.
Faglige ferdigheter
Solid teknisk kompetanse er nødvendig for å lykkes som båtreparatør. Dette inkluderer kunnskap innen flere områder.
- Materialkunnskap, spesielt om tre og moderne komposittmaterialer
- Ferdigheter i bruk av tradisjonelle og moderne verktøy
- Forståelse av båters målesystemer og konstruksjonsprinsipper
- Elektrisk kunnskap for arbeid med båtelektronikk
- Problemløsning i komplekse reparasjonsoppgaver
Karriere- og utviklingsmuligheter
Båtreparatøryrket tilbyr varierte karrieremuligheter. Man kan spesialisere seg innen motorteknologi, skrogarbeid eller maritim elektronikk. Kundeservice er også en viktig del av jobben.
Spesialisering og videre utdanning
Båtreparatører kan ta videre utdanning eller kurs for å utvikle seg. Dette kan åpne dører til nye roller.
- Avansert motorteknologi
- Maritim sikkerhet
- Restaurering av tradisjonelle trebåter
- Moderne komposittmaterialer
Kompetanseheving kan føre til stillinger som verkstedsleder eller teknisk konsulent. Rollen som maritim ingeniør er også en mulighet.
Alternative karriereveier
Erfarne båtreparatører har flere muligheter. De kan undervise ved maritime fagskoler eller jobbe med produktutvikling.
- Undervisning ved maritime fagskoler
- Produktutvikling i båtindustrien
- Konsulentvirksomhet for maritime prosjekter
- Drift av egne spesialiserte verksteder
Båtreparatører har gode muligheter for en variert karriere. Solid teknisk kompetanse og problemløsningsevne er nøkkelen til suksess.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Båtreparatøryrket vokser. Det har økt med 12% de siste fem årene. Årlig åpner 150 nye jobber for båtreparatører i Norge.
Nåværende behov i markedet
Kystområdene har størst behov for båtreparatører. Her finnes 65% av jobbmulighetene. Markedet søker etter spesifikke ferdigheter.
- 37% – motorvedlikehold
- 24% – skrogreparasjon
- 19% – feilsøking i elektriske systemer
- 10% – interiøroppussing
- 10% – maling
Fremtidsutsikter og trender
Båtreparatører har en lovende fremtid. Dette gjelder særlig innen bærekraftig båtindustri og grønn skipsfart.
42% av båtreparatørene er nå eksperter på elektriske systemer. Dette viser økt etterspørsel etter kunnskap om elektriske og hybride fremdriftssystemer.
Faktor | Verdi |
---|---|
Gjennomsnittlig årslønn | 478 000 NOK |
Sysselsettingsvekst siste 5 år | 12% |
Andel med fagutdanning | 78% |
Retensjon i bransjen | 85% |
Båtreparatøryrket har en høy retensjonsrate på 85%. Fokus på bærekraft øker stadig. Dette gir stabile karrieremuligheter og spennende utfordringer.
Nyttige ressurser og lenker
Som fremtidig båtreparatør har du mange verdifulle ressurser tilgjengelig. Her finner du organisasjoner, utdanningsmuligheter og jobbportaler innen maritim sektor. Disse kan hjelpe deg på veien mot en spennende karriere.
Fagorganisasjoner for båtreparatører
Norboat er en viktig båtbransjeforening for båtbyggere og -reparatører. Fellesforbundet ivaretar interessene til arbeidere i maritim industri. Begge organisasjonene tilbyr verdifull støtte og kunnskap.
Bransjenettverk og fagfora
Maritime CleanTech og NCE Maritime CleanTech fremmer innovasjon i maritim sektor. Disse nettverkene gir muligheter for faglig utvikling og nettverksbygging. Du kan lære mye og møte spennende folk her.
Utdanning og karriere
Utdanning.no og vilbli.no gir god informasjon om maritim utdanning. Her finner du oversikt over relevante studieprogram og opplæringsmuligheter. Disse nettstedene kan hjelpe deg å velge riktig utdanningsvei.
Ressurs | Beskrivelse |
---|---|
Statistisk sentralbyrå (SSB) | Lønnsstatistikk for maritime yrker |
nav.no | Jobbportal med stillingsutlysninger |
Maritime jobbportaler | Spesialiserte stillingsannonser for båtreparatører |
Disse ressursene gir deg verdifull innsikt i båtreparatørbransjen. De kan hjelpe deg å ta informerte valg om din fremtidige karriere. Bruk dem aktivt for å styrke dine muligheter i feltet.
Kort oppsummering av hva Båtreparatør innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Båtreparatør kombinerer tradisjonelt håndverk med moderne teknologi. Dette yrket er viktig for maritim sikkerhet. Det sikrer at både fritidsbåter og kommersielle fartøy fungerer som de skal.
Arbeidsoppgavene er varierte og gir rom for spesialisering. Man kan jobbe med alt fra skrogreparasjon til installasjon av navigasjonsutstyr. Dette krever bred kunnskap og spesifikk ekspertise.
Yrket byr på muligheter for kontinuerlig læring og utvikling. Båtreparatører møter stadig nye utfordringer i en bransje i rask endring.
Bærekraft og teknologi står sentralt i moderne båtindustri. Båtreparatører spiller en nøkkelrolle i å implementere miljøvennlige løsninger. De bidrar til en framtidsrettet og bærekraftig maritim sektor.
FAQ
Hva gjør en båtreparatør?
Hvilken utdanning trenger man for å bli båtreparatør?
Hva er gjennomsnittslønnen for en båtreparatør?
Hvor jobber båtreparatører?
Hvilke verktøy bruker en båtreparatør?
Hva er fremtidsutsiktene for båtreparatører?
Hvilke personlige egenskaper er viktige for en båtreparatør?
Er båtreparatøryrket sesongbasert?
Kan båtreparatører spesialisere seg innen bestemte områder?
Hvordan påvirker nye teknologier båtreparatøryrket?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/batbygger
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/skipsmotormekaniker
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/viken-og-oslo-anlegg
- https://www.finn.no/motor/artikler/bat/batreparator-mange-oppdager-ikke-disse-feilene-for-de-kjoper-brukt?srsltid=AfmBOoqfVvYcyFPBj0k8MBMK-5Ug7PVMshY9lUmWaDQUxnafcqFnCZ13
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/baatformidling
- https://moldemarine.no/
- https://www.biltema.no/nytt-og-nyttig/inspirasjon/guide-reparasjon-av-glassfiberbater/
- https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/oslofjorden-kan-fa-forbud-mot-utslipp-av-batkloakk-1.16848918
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2297970
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/68993
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/apeland-maskinservice
- https://baerum-roklubb.no/wp-content/uploads/2020/07/kvalitetshandbok_berum_roklubb_2016-06-17.pdf
- https://batrepagder.no/
- https://fuglesangdahl.no/batogmotorservice/
- https://www.finn.no/motor/artikler/bat/ekstrautstyret-som-gjor-at-baten-holder-seg-i-verdi-1?srsltid=AfmBOoqdodOOMdv0URnCRQLWVLSfONQvTchPsu1o5fS4JYKWejirOttf
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/son-plast
- https://www.norskebransjemagasinet.no/jobba-hos-oss
- https://www.finn.no/motor/artikler/bat/batreparator-mange-oppdager-ikke-disse-feilene-for-de-kjoper-brukt?srsltid=AfmBOoo5Q2WIH-06YfTvaYJxBBxt60OkFmXAzzvtQ2adRVfz2i_8UAer
- https://www.midtsiden.no/tredobla-batverkstad-pa-halhjem
- https://www.seanorth.no/medlemmer/leverandorbedrifter/
- https://vaare.no/blogg160621.html
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/thor-r-nilsen
- https://www.finn.no/motor/artikler/bat/ekstrautstyret-som-gjor-at-baten-holder-seg-i-verdi-1?srsltid=AfmBOordAo6cLtqDE0_fnN5foUe6nZaf7rDYiEstswsAltYCSxZTOL5_
- https://baat-service.no/
- https://site.nord.no/didaktiskebetraktninger/test-av-batproblem/
- https://jobbindeks.no/yrke.php?yrke=trebåtbygger
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/kajakkogfritid
- https://www.finn.no/motor/artikler/bat/ekstrautstyret-som-gjor-at-baten-holder-seg-i-verdi-1?srsltid=AfmBOorwq9vq25dwjQb3V95I8ysxBEIk0uB0xdohPIZcQjCz1jspUf8A
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/_OmdalTransport
- https://www.norskebransjemagasinet.no/nyheter/artikel/digitale-moter-tips-for-nybegynnere