Hva gjør egentlig en programmeringsinstruktør? Denne artikkelen gir deg en grundig oversikt over yrket. Vi ser nærmere på utdanningskrav, arbeidsoppgaver, lønn og fremtidsutsikter.
Hva slags kompetanse kreves egentlig for å bli en dyktig programmeringsinstruktør? Hvor godt må man beherske komplekse algoritmer? Er det nødvendig å gjengi dem uten hjelpemidler under et jobbintervju?
Vi utfordrer utbredte oppfatninger om yrket. Du får innsikt i de faktiske kravene til en programmeringsinstruktør.
Er du nysgjerrig på hva som skjuler seg bak denne rollen? La oss utforske yrket som programmeringsinstruktør nærmere.
Hva er en Programmeringsinstruktør?
En programmeringsinstruktør lærer bort koding og programmering. De jobber ved skoler, kurssentre eller bedrifter. De har kunnskap om ulike programmeringsspråk og teknologier.
Instruktørene kan undervise i både grunnleggende og avansert koding. De hjelper studenter eller ansatte med å lære programmeringsferdigheter.
Kort definisjon av yrket Programmeringsinstruktør
Programmeringsinstruktører er viktige for å utvikle og formidle programmeringskompetanse. De lager og gir effektiv undervisning i klasserom, på nett eller i bedrifter.
Som programmeringslærer øker de den digitale kompetansen i samfunnet. De bruker sin dybdekunnskap for å hjelpe andre.
«Gjennom sin rolle som programmeringslærer bidrar programmeringsinstruktører til å øke den digitale kompetansen i samfunnet.»
«Lær kidsa koding» har økt tilgangen på norsk undervisningsmateriell. Elever på ungdomsskolen har ledet Scratch-kurs på SFO.
Dette viser hvordan instruktører fremmer IT-ferdigheter i alle aldersgrupper. De er sentrale for å spre kunnskap om programmering.
Programmeringsinstruktører er viktige for å bygge kompetanse på ulike nivåer. De hjelper både nybegynnere og erfarne programmører.
Fra Avmystifisering til Avansert egenaktivitet, bidrar de til utvikling av ferdigheter. De støtter læring på alle stadier.
Fakta om Programmeringsinstruktør
Programmeringsinstruktører er viktige for å lære bort koding og utvikle programvare. De underviser i språk som Java, Python, C++, og JavaScript. Kursene holdes på universiteter, høyskoler, videregående skoler, kodekamper eller i bedrifter.
Instruktørene må hele tiden oppdatere seg på nye teknologier og trender. De formidler den nyeste informasjonen og ferdighetene til sine elever.
I 2020/21 deltok rundt 11.000 elever i programmeringsfaget. Gutter utgjorde 85% av elevene. Jenteandelen sank fra 20% i 2016 til 15% i 2020.
Programmeringsfaget har vokst jevnt siden 2014. Det er nå et fast valgfag i norske skoler.
Makerspace Vesterålen tilbyr kurs for barn og voksne. De har kodeklubber for barn fra 8 år. Kursene dekker Python, JavaScript og Scratch.
For voksne tilbyr de kurs i grunnleggende koding og avanserte teknikker. Dette inkluderer webutvikling, datavitenskap og automatisering.
Programmeringsferdigheter er etterspurt i mange bransjer. Det kan gi fortrinn i jobbsøking. Makerspace Vesterålen har erfarne instruktører som veileder gjennom læringen.
Programmeringsinstruktører er viktige for å lære bort teknologisk kompetanse. De hjelper både barn og voksne med å møte arbeidslivets krav.
Video av Programmeringsinstruktør i arbeid
Programmeringsinstruktører er nøkkelen til å utvikle digitale ferdigheter i samfunnet. De lærer bort koding og programvareutvikling. Dette dekker behovet for IT-kompetanse i næringslivet og offentlig sektor.
Instruktørene former fremtidens programmerere og teknologiutviklere. De formidler kunnskap som er viktig for digital utvikling og innovasjon. Deres arbeid er avgjørende for samfunnets fremgang.
Programmeringsinstruktør: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Programmeringsinstruktører har en vital rolle i å lære bort Programmeringsinstruktør arbeidsdag og betydning av programmeringsutdanning. De tilbyr kurs i alt fra enkel koding til avanserte programmeringsmetoder. Dette utruster både unge og voksne med etterspurte digitale ferdigheter.
Deres innsats er spesielt viktig i vår digitale tidsalder. De utdanner programmerere og teknologientusiaster for fremtiden. Dette sikrer at bedrifter har kompetansen de trenger for digital utvikling.
Kurstype | Pris | Varighet | Målgruppe | Tema |
---|---|---|---|---|
Grunnleggende koding | 790 kr | 12 uker | 8-12 år | Logisk tenkning, koding med Python |
Spillutvikling | 4490 kr | 1 uke | 12-15 år | Grunnleggende programmering, spillutvikling |
Robotikk | 2990 kr | 3 måneder | 10-14 år | Koding, robotikk, problemløsning |
Avansert koding | 5960 kr | 1 måned | 15 år+ | Webprogrammering, applikasjonsutvikling |
Programmeringsinstruktører tilbyr mange kurs i Programmeringsinstruktør arbeidsdag og betydning av programmeringsutdanning. De gjør teknologikompetanse tilgjengelig for alle aldre og bakgrunner. Dette sikrer at Norge har et solid digitalt grunnlag for fremtiden.
Hva gjør en Programmeringsinstruktør?
Programmeringsinstruktører har en variert hverdag med spennende oppgaver. De underviser og veileder studenter i programmering og utvikling av digitale løsninger. Dette krever både faglig kunnskap og pedagogiske ferdigheter.
Typiske arbeidsoppgaver for Programmeringsinstruktør
- Forberede og holde forelesninger, workshops og kurs i programmering og relaterte emner
- Utvikle undervisningsmateriell som oppgaver, prosjekter og læringsressurser
- Veilede og støtte studenter i arbeidet med programmerings- og utviklingsoppgaver
- Rette innleveringer, kode og prosjekter fra studentene
- Holde seg oppdatert på ny teknologi, rammeverk og beste praksiser innen programmering
Daglig rutine
En typisk arbeidsdag kan inneholde mange forskjellige oppgaver. Instruktøren planlegger og forbereder undervisning, holder forelesninger og veileder studentgrupper.
De deltar i møter med kollegaer for å diskutere faglige spørsmål. De retter også innleveringer og gir tilbakemeldinger til studentene.
Tid settes av til administrative oppgaver som rapportering og dokumentasjon.
Spesialoppgaver
Programmeringsinstruktører kan ha ansvar for spesielle oppgaver utover daglig undervisning. Dette kan inkludere utvikling av nye kurs og studietilbud innen programmering.
De kan holde workshops og foredrag for fagmiljøer og bedrifter. Noen deltar også i forsknings- og utviklingsprosjekter innen pedagogikk eller teknologi.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Programmeringsinstruktør
Instruktørene tilpasser undervisningen til studentenes ulike nivåer og ferdigheter. De gir konstruktive tilbakemeldinger på studenters kode og prosjekter.
En viktig oppgave er å motivere og veilede studenter som strever med programmering. De samarbeider også med fagmiljøer for å holde undervisningen oppdatert.
Verktøy og utstyr de bruker
Programmeringsinstruktører bruker mange verktøy i sitt arbeid. De benytter integrerte utviklingsmiljøer som Visual Studio Code og IntelliJ IDEA. De bruker også versjoneringssystemer som Git og samarbeidsplattformer som GitHub.
Læringsplattformer som Canvas eller Moodle er også viktige. Presentasjonsverktøy og skjermdelingsapplikasjoner brukes for å formidle kunnskap effektivt. Interaktive kodeplattformer hjelper med å engasjere elevene.
Disse programmeringsverktøy og utstyr for kodeundervisning er viktige for læringsprosessen. De sikrer at elevene får en god og praktisk opplæring i programmering.
«Å ha tilgang til de riktige verktøyene er avgjørende for å kunne levere kvalitetsundervisning i programmering. Det handler ikke bare om å kunne programmere selv, men å kunne kommunisere konsepter på en forståelig og interaktiv måte.»
Med disse digitale hjelpemidlene tilbyr instruktørene engasjerende opplæring. Elevene får mulighet til å lære programmering på en praktisk måte. Dette gjør læringen både effektiv og morsom.
Hvem Programmeringsinstruktør samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Programmeringsinstruktører jobber tett med mange fagfolk. Dette sikrer høy kvalitet og aktuelt innhold i undervisningen. Samarbeidet holder dem oppdatert på den raske teknologiske utviklingen.
De samarbeider med andre lærere innen IT og pedagogikk. Instruktørene jobber også med studieadministrasjonen og IT-avdelinger. Bedriftspartnere bidrar med praksisplasser og gjesteforelesninger.
Forskere innen datavitenskap hjelper med å holde kurs oppdaterte. Dette sikrer at undervisningen følger nye trender og teknologier.
Samarbeid i programmeringsundervisning og teamarbeid for programmeringsinstruktører er avgjørende for å sikre kvalitet og relevant innhold for studentene.
Samarbeidspartnere | Formål for samarbeidet |
---|---|
Andre lærere og fagpersoner innen IT og pedagogikk | Utveksle kunnskap, erfaringer og best praksis |
Studieadministrasjon | Koordinere studietilbud og støtte studenter |
IT-avdelinger | Sikre oppdatert infrastruktur og teknologi |
Bedriftspartnere | Tilby praksisplasser og gjesteforelesninger |
Forskere innen datavitenskap og programvareutvikling | Holde seg oppdatert på nye trender og teknologier |
Samarbeid på tvers av fag og organisasjoner er viktig. Det gir oppdatert og relevant undervisning. Slik møter instruktørene behovene til både studenter og arbeidsmarkedet.
Arbeidstider for Programmeringsinstruktør
Programmeringsinstruktørers arbeidstider er varierte og fleksible. På skoler og universiteter følger de ofte vanlige skoletider med undervisning på dagtid. Private kurssentre og bedrifter tilbyr mer fleksible arbeidstider.
Disse kan inkludere kvelds- og helgekurs, i tillegg til vanlig undervisning. Instruktører setter også av tid til forberedelser, evaluering og faglig oppdatering utenom undervisningstiden.
Arbeidssted | Typiske arbeidstider |
---|---|
Utdanningsinstitusjoner (skoler, universiteter) | Vanlige skoletider, dagtid på ukedager |
Private kurssentre | Fleksible arbeidstider, inkludert kvelds- og helgekurs |
Bedriftsinterne opplæringsprogrammer | Varierende arbeidstider, tilpasset virksomhetens behov |
De fleste programmeringsinstruktører trenger tid til forberedelser og vurdering av elevarbeid. De holder seg også faglig oppdatert utenfor undervisningstimene. Fleksibilitet i arbeidsordningen er en av fordelene i yrket som programmeringslærer.
Hvordan bli Programmeringsinstruktør?
En programmeringsinstruktør trenger solid bakgrunn i informatikk eller datavitenskap. De fleste jobber krever en bachelor- eller mastergrad. Relevant arbeidserfaring som programmerer er også viktig.
Utdanningskrav for Programmeringsinstruktør
Arbeidsgiver ser ofte etter utdanning innen informatikk, datavitenskap eller informasjonsteknologi. Pedagogisk erfaring eller utdanning er en fordel. Sertifiseringer i programmeringsspråk kan styrke dine kvalifikasjoner.
Studieløp og Relevante Kurs
Vanlig studieløp er en bachelor eller master i et teknologisk fag. Etter dette kan du ta kurs i undervisning og formidling av koding.
Oppdater deg faglig gjennom kurs, konferanser og selvstudium. Dette er viktig for å følge med på den raske teknologiske utviklingen.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Gode pedagogiske evner er viktig. Du må kunne forklare komplekse emner enkelt. En ekte interesse for å lære bort programmering er også nødvendig.
Erfaring fra undervisning eller veiledning kan være nyttig. Dette hjelper deg å lykkes som programmeringsinstruktør.
Kombiner teknisk ekspertise med pedagogisk kompetanse og lidenskap for programmering. Dette gir deg de nødvendige kvalifikasjonene for å bli en dyktig programmeringsinstruktør.
Hvor jobber en Programmeringsinstruktør?
Programmeringsinstruktører har mange jobbmuligheter. De underviser ofte ved høyere utdanningsinstitusjoner og videregående skoler. Mange jobber også ved private kodekamper og IT-skoler.
Større teknologiselskaper ansetter programmeringsinstruktører for intern opplæring. De sørger for at ansatte får nødvendig kompetanse innen programmeringsspråk og -verktøy.
Erfarne instruktører kan jobbe som selvstendige konsulenter. De tilbyr skreddersydde kurs og veiledning, både fysisk og online.
Arbeidsplasser for programmeringsinstruktører
- Universitet, høyskole, fagskole og videregående skole
- Private kodekamper, IT-skoler og kurssentre
- Større teknologiselskaper som interne opplæringsansvarlige
- Selvstendig konsulent med egne kurs og online-undervisning
Programmeringsinstruktører er ettertraktede fagfolk. De bidrar til å øke den digitale kompetansen i samfunnet. Deres rolle er viktig for å møte etterspørselen etter kvalifiserte programmerere.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for programmeringsinstruktører er ofte spennende og livlig. Jobben har sine utfordringer, men også mange gode sider. De får forme studenter og være del av et nyskapende felt.
Utfordringer i Programmeringsinstruktør-yrket
Teknologien utvikler seg raskt. Dette krever at programmeringsinstruktører stadig oppdaterer sin kunnskap og sine ferdigheter. De må holde tritt med nye verktøy, språk og rammeverk.
En annen utfordring er å forklare vanskelige begreper på en enkel måte. Elevene har ofte ulik bakgrunn og kunnskap.
Fordeler med Programmeringsinstruktør-yrket
Mange programmeringsinstruktører synes jobben er veldig givende. De får inspirere fremtidens programmerere og være del av et spennende teknologifelt. Mange liker også friheten til å tilpasse undervisningen.
Work-life balance for Programmeringsinstruktør
Balansen mellom jobb og fritid kan variere for programmeringsinstruktører. Noen opplever god fleksibilitet i hverdagen. Andre kan føle press knyttet til kurs, forberedelser og læring.
God planlegging er viktig for å unngå utbrenthet.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Programmeringsinstruktører jobber over hele landet. De fleste jobber finnes i større byer og teknologisentre. Behovet for programmeringslærere er stort, særlig i områder med mange IT-bedrifter.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
|
|
«Det er så givende å se utviklingen hos elevene mine og være med å forme fremtidens programmerere.»
Programmeringsinstruktør-yrket byr på et spennende arbeidsmiljø med både utfordringer og fordeler. Det kan være meningsfullt for de rette personene. Jobben innebærer stadig læring, kreativ frihet og mulighet til å påvirke unge mennesker.
Myter og fakta om Programmeringsinstruktør-yrket
Det er flere myter om programmeringsinstruktør-yrket. En vanlig misforståelse er at de må være eksperter i alle programmeringsspråk. Men jobben handler mer om å lære og tilpasse seg.
En annen myte er at arbeidet er isolert og teoretisk. I virkeligheten krever yrket mye samarbeid og praktisk erfaring. Programmeringslærere jobber tett med studenter og kolleger for å skape et godt læringsmiljø.
- Myth: Programmeringsinstruktører må være eksperter i alle programmeringsspråk.
- Fact: Kontinuerlig læring og tilpasningsevne er vel så viktig som spesialisert teknisk kunnskap.
- Myth: Programmeringsinstruktørers arbeid er isolert og teoretisk.
- Fact: Yrket krever mye samarbeid og praktisk, anvendt erfaring.
Mange tror man må ha kodet siden barndommen for å bli en dyktig programmeringsinstruktør. Men sannheten er at mange starter programmeringskarrieren senere i livet. De har ofte annen relevant utdanning eller erfaring.
«Mange av de beste programmeringsinstruktørene jeg har møtt, hadde ingen bakgrunn innen koding da de begynte. Det viktigste er evnen til å skape engasjement og formidle kompleks materie på en forståelig måte.»
For å lykkes som programmeringsinstruktør trenger man flere ferdigheter. Teknisk kompetanse er viktig, men like viktig er pedagogiske evner og samarbeidsevne. Dette yrket er både dynamisk, utfordrende og meningsfullt.
Programmeringsinstruktør lønn – Hvor mye tjener en Programmeringsinstruktør?
Lønnen for programmeringsinstruktører varierer mye. Den avhenger av erfaring, kompetanse og spesialisering. Startlønnen for nyutdannede kan være 400 000 – 500 000 kroner årlig.
Erfarne instruktører kan tjene opp mot 600 000 – 800 000 kroner eller mer. Gjennomsnittslønnen i Norge ligger rundt 550 000 kroner per år.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Lønnen kan variere basert på flere faktorer. Disse inkluderer erfaring, utdanning og sertifiseringer.
Spesialisering i etterspurte programmeringsspråk påvirker også lønnen. Arbeidssted spiller en rolle, med høyere lønn i større byer.
- Erfaring og ansenitet
- Utdanningsnivå og sertifiseringer
- Spesialisering innen etterspurte programmeringsspråk eller fagområder
- Arbeidssted (høyere lønn i større byer og i privat sektor)
Startlønn for Programmeringsinstruktør
Nyutdannede kan forvente en startlønn på 400 000 – 500 000 kroner årlig. Denne lønnen øker med mer erfaring og kompetanse.
Gjennomsnittlønn for Programmeringsinstruktør
Gjennomsnittslønnen for programmeringsinstruktører i Norge er cirka 550 000 kroner per år. Instruktører med spesialkompetanse kan tjene betydelig mer.
I IT-konsulentbransjen kan lønnen nå 700 000 – 800 000 kroner eller mer. Jobbmarkedet for dyktige instruktører er konkurransedyktig.
«Mange utviklere opplever å bli bedt om å demonstrere sine programmeringskunnskaper på tavle under jobbintervjuer. En rekke utviklere protesterer mot denne formen for jobbintervjuer på Twitter.»
Arbeidsgivere må tilby attraktive lønns- og betingelsespakker. Dette er for å tiltrekke seg og beholde de beste talentene innen yrket.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Programmeringsinstruktør
En dyktig programmeringsinstruktør har flere viktige egenskaper. De brenner for undervisning og formidler komplekse konsepter enkelt. God problemløsning og tålmodighet er også avgjørende.
Programmeringsinstruktøren må kunne hjelpe elever gjennom utfordringer. De trenger sterke kommunikasjonsevner for å skape engasjerende læring.
Faglige ferdigheter som kreves
Dyp forståelse av programmeringsprinsipper er essensielt. Instruktøren må kunne anvende disse prinsippene effektivt. De må tilpasse undervisningen til ulike elevers behov og læringstempo.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Programmeringsinstruktører har flere karrieremuligheter. De kan bli seniorinstruktører, kursutviklere eller ledere for utdanningsprogrammer. Spesialisering innen spesifikke teknologier eller bransjer er også mulig.
Alternative karriereveier inkluderer roller som teknisk leder eller konsulent. Noen velger å bli entreprenører innen edtech-bransjen.
Spesialisering og videreutdanning
Instruktører kan videreutdanne seg innen ulike fagområder. Dette inkluderer nettapplikasjonsutvikling, spillutvikling og maskinlæring. Google AppsScript-automatisering er også et aktuelt felt.
De kan utvide sin kompetanse til kreative fag. Webdesign, videoredigering og historiefortelling er gode eksempler. Dette gir et bredere spekter av undervisningsmuligheter.
Programmeringsinstruktører former fremtidens teknologiske kompetanse. Med riktige egenskaper og ferdigheter skaper de meningsfulle læreopplevelser for alle aldre.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Digitale samfunn trenger dyktige programmeringsinstruktører. Både utdanning og næringsliv fokuserer mer på digital kompetanse. Jobbmarkedet for programmeringsinstruktører ser lovende ut med forventet vekst.
Nåværende behov i markedet
Bedrifter søker etter flinke instruktører til å undervise i koding. Utforsprang Knutsen tilbyr kurs i programmering og websider. De trenger flere kvalifiserte instruktører for å dekke alle kursene.
Hittil har de funnet 155 passende kandidater til stillingen. Dette viser at det er et stort behov i markedet.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Programmeringsinstruktør
Fremtiden ser lys ut for programmeringsinstruktører. Bransjen preges av noen spennende trender:
- Økt fokus på online-undervisning og digitale læringsplattformer
- Større spesialisering innen nye teknologier som AI og maskinlæring
- Integrering av programmering i flere fagområder utover rent tekniske fag
Behovet for dyktige instruktører vokser i takt med teknologisk utvikling. Fremtidsutsikter for programmeringsundervisning er svært lovende.
«Mange utviklere opplever å bli bedt om å demonstrere programmeringskunnskaper under jobbintervjuer på en tavle eller frakoblet løsning. Denne praksisen har blitt kritisert av flere, som mener den ikke gjenspeiler den faktiske programmeringsutførelsen i en realistisk setting.»
Alt tyder på at Jobbmarked programmeringsinstruktører forblir sterkt i årene fremover. Teknologisk utvikling og økt fokus på digital kompetanse driver denne trenden.
Nyttige ressurser og lenker
Som programmeringsinstruktør må du holde deg oppdatert på bransjen. Dette omfatter fagorganisasjoner, bransjeforeninger og offisielle kilder. De gir informasjon om utdanning, lønn og jobber.
Aktuelle fagorganisasjoner for programmeringsinstruktører
Tekna og NITO er viktige fagorganisasjoner for norske programmeringsinstruktører. De tilbyr faglige kurs, nettverk og rådgivning knyttet til yrket.
Bransjenettverk og fagfora for programmeringsinstruktører
JavaBin og Dataforeningen er verdifulle møteplasser for programmeringsinstruktører. Her kan du bygge nettverk og lære om nye trender.
Du kan dele erfaringer og holde deg oppdatert innen programmeringsinstruktør-yrket.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Utdanning.no og NAVs jobbsider gir info om utdanning og jobb som programmeringsinstruktør. Statistisk sentralbyrå (SSB) og fagforeninger har lønnsstatistikker.
Nettsamfunn som Stack Overflow og GitHub er også nyttige. Der kan du følge med på teknologisk utvikling.
Du kan delta i faglige diskusjoner og bygge nettverk for programmeringslærere.
Kort oppsummering av hva Programmeringsinstruktør innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Programmeringsinstruktører former fremtidens teknologiske kompetanse. De lærer bort kodingsferdigheter ved å blande teknisk kunnskap og undervisningsevner. Dette yrket er viktig for å møte det økende behovet for digital kompetanse.
Rollen gir spennende muligheter for kontinuerlig læring og utvikling. Den lar deg påvirke neste generasjons teknologiske ferdigheter. Etterspørselen etter programmeringskompetanse vokser, og behovet for dyktige instruktører vil øke.
Yrket passer for dem som ønsker en meningsfull karriere innen teknologiutvikling. Det byr på mange muligheter og stor innflytelse. Programmeringsinstruktører spiller en nøkkelrolle i å forme fremtidens teknologiske landskap.
FAQ
Hva er en Programmeringsinstruktør?
Hva gjør en Programmeringsinstruktør?
Hvilke verktøy og utstyr bruker Programmeringsinstruktører?
Hvem samarbeider Programmeringsinstruktører med?
Hvilke arbeidstider har en Programmeringsinstruktør?
Hvordan blir man Programmeringsinstruktør?
Hvor jobber Programmeringsinstruktører?
Hva karakteriserer arbeidsmiljøet for Programmeringsinstruktører?
Hvor mye tjener en Programmeringsinstruktør?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en Programmeringsinstruktør?
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for Programmeringsinstruktører?
Kildelenker
- https://www.digi.no/artikler/utviklere-protesterer-mot-urealistiske-jobbintervjuer-innrommer-at-de-googler-hele-tiden/377510
- https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=75369
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1983095
- https://kidsakoder.no/wp-content/uploads/2013/11/document1.pdf
- https://www.kursguiden.no/kurs/C-programmering/C-grunnleggende/
- https://www.kidsakoder.no/veileder-valgfag/
- https://makerspacevesteralen.no/tilbud/programmering/
- https://www.kode24.no/nedetid/slik-koda-per-arne-70-pa-70-tallet/72545646
- https://www.learnlink.no/kurs/python-niva-2
- https://www.lekanger.no/project/hvordan-jeg-laerte-meg-javascript-react-js-og-mye-annet-pa-ett-ar
- https://www.kursguiden.no/kurs/Webprogrammering/
- https://www.learnlink.no/kurs/minecraft-blokk-niva-1
- https://www.kristiania.no/globalassets/programbeskrivelser/hoyskole/2019/norsk/bachelor-i-informasjonsteknologi—frontend–og-mobilutvikling—2019—programbeskrivelse.pdf
- https://www.promocodis.co.no/coupons/teachable/
- https://play.google.com/store/apps/details?id=nico.ed.nnn.zane&hl=no
- https://sikkerhet.narkive.no/pb1Db7t1/laere-en-kjaer-om-sikker-koding
- https://www.learnlink.no/kurs/sommer-python
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=378375849&srsltid=AfmBOooXaCMkw6ZoPNMDELv1izKjx8ApoHh0o-pgjSm_fsBdPjAzQwJw
- https://karrierestart.no/jobb?Profession=145
- https://www.kursagenten.no/enkeltkurs/Programmering-med-Python-deltid-215032
- https://sikkerhed.narkive.dk/RrVNenCu/undervise-en-elsket-om-sikker-kodning
- https://no.wikipedia.org/wiki/Solveig_Kloppen
- https://www.toppform-treningssenter.no/library/easylife-pdf/24.ToppForm.web.pdf
- https://easylife.no/images/PDF/magasiner2017_2/05_Karmoeyinter.pdf