Professor II er en spesiell akademisk stilling. Den skiller seg fra vanlige professorroller på flere måter. Vi skal utforske dette unike yrket og dets muligheter.
Mange lurer på hva som kreves for å bli Professor II. Vi vil se på kvalifikasjoner, karrieremuligheter og typiske arbeidsoppgaver. Lønnsnivået for denne ettertraktede stillingen vil også bli belyst.
Hva er en Professor II?
Professor II er en deltidsstilling ved norske universiteter og høyskoler. Den gir tilgang til ekspertkompetanse fra andre fagmiljøer. Stillingen brukes når en person har sitt hovedarbeid et annet sted.
Kort definisjon av yrket Professor II
Professor II er en deltidsstilling på opptil 20% av full stilling. Den finnes oftest innen medisin, men også i andre fagområder.
Disse midlertidige bistillingene gir tilgang til spesialkompetanse. De har blitt omdiskutert og foreslått erstattet med faste, mindre deltidsstillinger.
«Bruken av bistillinger som professor II tillater universiteter og høyskoler å hente verdifull kompetanse fra andre institusjoner som forskningsinstitutter, praksisfeltet, næringslivet og utlandet.»
I 2021 var det 2,633 Professor II-stillinger i Norge. Rektorer vil fortsette å bruke slike stillinger for å få spesialkompetanse.
Fakta om Professor II
En Professor II er en deltidsstilling på 20% av full tid. Den krever samme faglige kompetanse som en vanlig professorstilling. Stillingen varer ofte 3-5 år, men kan forlenges.
Professor II-stillinger tiltrekker akademikere med hovedstilling ved universitet eller forskningsinstitusjoner. De kan bidra med spesialisert kunnskap og erfaring fra praksis eller andre institusjoner.
Ansettelse som Professor II følger reglene for vanlige professorstillinger. Stillingene lyses ut offentlig og internasjonalt, med få unntak. Søkere må oppfylle formelle krav, og habilitetsvurderinger er viktige.
Andelen kvinnelige professorer har økt, men varierer mellom fagområder. Flere institusjoner har startet tiltak for å fremme kvinner i toppstillinger.
Professor II-stillinger styrker koblingen mellom akademia og arbeidsliv. De øker også mangfold og kompetanse innen norsk høyere utdanning og forskning.
Video av Professor II i arbeid
Professor II har en nøkkelrolle i akademisk innflytelse. De bidrar til samfunnsrelevante forskningsprosjekter og bygger bro mellom universitet og andre sektorer. Deres praktiske erfaring og samarbeid med eksterne partnere er verdifullt.
Ved NTNU har Professor II en 20% stilling. De styrker koblingen mellom akademia og arbeidslivet. En erfaren samfunnsforsker bidrar med fagkunnskap til undervisning, veiledning og forskning.
Professor II: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Professor II sikrer høy kvalitet i universitetenes forskning og utdanning. De tilfører oppdatert kunnskap fra arbeidslivet gjennom praksisrelaterte prosjekter. Dette gjør utdanningen relevant for næringsliv og offentlig sektor.
Professor II bidrar ofte med et internasjonalt perspektiv. De løfter kvaliteten på instituttets forskningsbidrag. Dette styrker universitetets anseelse og muligheter for ekstern finansiering.
Stilling | Stillingsprosent | Åremål | Lønn |
---|---|---|---|
Professor II i sosiologi | 20% | Inntil 6 år | Fra brutto kr 149,000 per år |
Rekruttering av Professor II følger universitetets retningslinjer. Vekt legges på forskningskompetanse, undervisningserfaring og bidrag til innovasjon. Søknadsfrist for stillingen er 12.12.2024.
Hva gjør en Professor II?
En Professor II har varierte oppgaver ved norske universiteter og høyskoler. De jobber med forskning, undervisning og samarbeid med eksterne partnere. Deres hovedansvar omfatter også administrative plikter.
Typiske arbeidsoppgaver for Professor II
- Utføre akademisk forskning, publisere forskningsresultater og delta i internasjonale forskningsprosjekter
- Undervise og veilede studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå
- Bidra til å utvikle studietilbud og undervisningsmetoder ved institusjonen
- Redigere og kvalitetssikre vitenskapelige artikler og bøker
- Delta i bedømmelses- og sensurarbeid, for eksempel i forbindelse med doktorgradsavhandlinger
- Samarbeide med myndigheter, organisasjoner og næringsliv om forskningsbaserte løsninger og innovasjon
Daglig rutine
En Professor II har varierte dager med forskning, undervisning og veiledning. Mesteparten av tiden går til forskning og skriving. De forbereder og holder også forelesninger og seminarer.
Spesialoppgaver
Professor II kan påta seg spesielle prosjekter utover vanlige oppgaver. De kan lede store forskningsprosjekter eller delta i utredninger. Noen fungerer som sakkyndige i ulike sammenhenger.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Professor II
En Professor II kan designe forskningseksperimenter og søke om forskningsmidler. De veileder doktorgrads- og masteroppgaver og holder gjesteforelesninger. Noen deltar i utvalg for akademiske ansettelser.
Ansvarsområdene kan variere etter arbeidsplass, fagfelt og erfaring. Fleksibilitet er viktig i dette yrket. Evnen til å håndtere ulike oppgaver er også sentral.
Verktøy og utstyr de bruker
Professor II bruker ofte avansert forskningsutstyr og programvare. Dette inkluderer laboratorieinnretninger, dataanalyseverktøy og publiseringsplattformer. Tilgang til universitetsbiblioteker og forskningsdatabaser er også viktig for deres arbeid.
Noen viktige akademisk utstyr og forskningsverktøy for Professor II er:
- Spesialisert labbutstyr som mikroskoper, spektrometere, og analytiske instrumenter
- Programvare for dataanalyse, statistikk og modellering, som SPSS, R, og Matlab
- Verktøy for skriving, redigering og publisering, som EndNote, LaTeX og Open Journal Systems
- Samarbeidsplattformer for deling av data, dokumenter og kommunikasjon, som Teams, Dropbox og Google Drive
- Tilgang til universitetets forskningsbibliotek og databaser for fagfellevurderte tidsskrifter og artikler
Tilgang til Professor II ressurser er viktig for høykvalitets forskning og undervisning. Disse verktøyene er avgjørende for deres arbeid.
«KI kan bistå forskere i litteraturgjennomgang, formulering av hypoteser, dataanalyser, eksperimenter og resultatanalyser.»
Teknologisk utvikling krever at Professor II behersker kunstig intelligens (KI) i forskning. Universiteter må tilby opplæring i KI-kompetanse for sine ansatte.
Hvem Professor II samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Professor II-stillinger krever tett samarbeid med mange fagpersoner og aktører. De bygger et stort nettverk utenfor instituttet. Dette nettverket er en viktig del av jobben.
De leder ofte tverrfaglige forskningsgrupper med kolleger fra flere institusjoner. Gruppene kan ha doktorander, post-doc-forskere og andre fagfolk. Professor II veileder og hjelper nye akademikere.
Samarbeidet går utover akademia. De jobber med industri, offentlige etater og organisasjoner. Dette gir tverrfaglig forskning og kunnskapsdeling mellom ulike sektorer.
Internasjonale akademiske nettverk er vanlig for Professor II-stillinger. De deltar i prosjekter og konferanser over landegrensene. Dette styrker akademisk samarbeid globalt.
Samarbeidspartnere for Professor II | Formål for samarbeidet |
---|---|
Kolleger ved egen institusjon | Tverrfaglige forskningsprosjekter, veiledning av studenter |
Forskere ved andre akademiske institusjoner | Akademisk samarbeid, internasjonale prosjekter |
Doktorandstudenter og post-doc-forskere | Veiledning, kompetanseoverføring, utvikling av nye akademikere |
Industri- og næringsliv | Tverrfaglig forskning, kunnskapsoverføring til praksis |
Offentlige etater og organisasjoner | Tverrfaglig forskning, politikkutforming, rådgivning |
Professor II bygger broer mellom akademia, næringsliv og offentlig sektor. Dette øker akademisk samarbeid og kunnskapsdeling. Det skaper verdifulle koblinger mellom ulike fagfelt og institusjoner.
Arbeidstider for Professor II
En Professor II jobber vanligvis 20% av en full stilling. Dette kan være én dag i uken eller lengre perioder for spesifikke prosjekter. Mange kombinerer rollen med en full stilling et annet sted, noe som gir akademisk fleksibilitet.
Ved AHO skal en Professor II ha 47,5 timer undervisning og 47,5 timer forskning per uke. I tillegg kommer 5 timer administrasjon. Dette sikrer en balanse mellom ulike oppgaver.
Undervisningstimer varierer basert på ECTS, kursfaktor og studentantall. Arbeidet fordeles jevnt mellom instituttene ved AHO. Dette gir en rettferdig arbeidsbelastning for alle.
For ansatte som fyller 60 år, er et normalt arbeidsår 1657 timer. De som fyller 62 år, jobber 1590 timer. Disse ordningene viser hvor verdifulle Professor II-ene er for universitetet.
«Den fleksible organiseringen av arbeidstid for Professor II gir dem mulighet til å kombinere ulike roller og oppgaver, noe som styrker både deres akademiske kompetanse og universitetets faglige bredde.»
Professor II-enes arbeidstid er preget av akademisk fleksibilitet. De kan tilpasse innsatsen etter behov og prosjekter. Pensjonen deres baseres på den samlede arbeidsinnsatsen.
Hvordan bli Professor II?
En Professor II trenger vanligvis en doktorgrad og solid forskningserfaring. Få blir utnevnt uten doktorgrad. Ofte kreves et vitenskapelig arbeid tilsvarende tre doktorgrader.
Det er to hovedveier til å bli Professor II:
- Søke om opprykk fra stillingen som førsteamanuensis.
- Søke på en ledig Professor II-stilling som blir utlyst.
Kravene kan variere mellom ulike fakulteter og institusjoner. Man må dokumentere akademiske kvalifikasjoner, undervisningserfaring og vitenskapelig produksjon.
Utdanningskrav og kompetanse for Professor II
- Doktorgrad (eller tilsvarende kompetanse)
- Minimum 200 timer eget undervisningsprogram eller relevante kurs
- Dokumentasjon av vitenskapelige arbeider (opptil 15 arbeider)
- Dokumentasjon av kunstnerisk kompetanse (opptil 15 arbeider eller publikasjoner)
- Høyere utdanning innen kunstområdet fra Norge eller tilsvarende utenlandsk utdanning
Søknaden skal sendes inn i fem eksemplarer. Vitenskapelige eller kunstneriske arbeider må vedlegges.
«Toårsregelen» gjelder for søkere som ikke har vært bedømt for professorkompetanse ved egen institusjon i løpet av de to siste år.
Kvalifikasjonskravene kan endres over tid. Hold deg oppdatert på gjeldende retningslinjer ved din institusjon.
Hvor jobber en Professor II?
Professor II-stillinger bidrar til kunnskapsutvikling ved universiteter, høyskoler og forskningsinstitusjoner i Norge. Disse fagekspertene deler sin ekspertise på sine respektive områder. De utfyller kompetansen på arbeidsplassene sine.
Vanlige arbeidssteder for Professor II
Professor II-stillinger finnes ofte ved disse institusjonene:
- Universiteter, som for eksempel Universitetet i Oslo, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet
- Høyskoler, som Høgskolen i Volda, Høgskolen i Innlandet og Høgskolen i Molde
- Forskningsinstitusjoner, som Havforskningsinstituttet, Folkehelseinsituttet og Sintef
Noen Professor II-stillinger kan være tilknyttet sykehus, private bedrifter eller ideelle organisasjoner. Her bidrar deres ekspertise til spesifikke prosjekter eller forskningsformål.
Arbeidsgiver | Antall ledige Professor II-stillinger | Fagområder | Geografisk lokasjon |
---|---|---|---|
NTNU | 17 | IT/Data, Matematikk og naturfag, Teknologi og ingeniørfag | Trondheim, Levanger |
Universitetet i Oslo | 5 | Medisin, helse- og sosialfag, Samfunnsfag og psykologifag | Oslo |
Universitetet i Tromsø | 1 | Fiskeri- og landbruksfag | Tromsø |
Professor II-stillinger er en viktig del av det norske kunnskapslandskapet. Erfarne eksperter deler sin kompetanse her. De bidrar til utvikling innen sine fagfelt, uavhengig av arbeidsgiver.
Arbeidsmiljø
Professor II-jobber byr på spennende intellektuelle utfordringer. Likevel kan balansering av plikter og krav til forskning være krevende. Denne akademiske stressbelastningen kan tære på de ansatte.
Yrket har også klare fordeler. Det gir fleksibilitet i hverdagen og muligheter for tverrfaglig samarbeid. Professor II har innflytelse både i akademia og praksis.
Å finne balanse mellom jobb og privatliv kan være utfordrende. Dette skyldes de mange rollene og forventningene som følger med stillingen.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Professor II-stillinger finnes ved læresteder over hele landet. Dette gir god geografisk tilgjengelighet for interesserte. Likevel kan fysisk spredning påvirke samarbeid og nettverksbygging på tvers av institusjoner.
«Den økende bruken av hjemmekontor under pandemien har vist oss at en viss fleksibilitet i arbeidshverdagen kan ha positive effekter på arbeidsmiljøet, men at for mye hjemmearbeid også kan føre til negative konsekvenser.»
Forskning viser at en blanding av hjemmearbeid og kontorarbeid er best. Dette kan ivareta professor II-enes arbeidsmiljø og forskningsbalanse. Klare retningslinjer fra arbeidsgiver er viktig for å unngå uønsket stress.
Myter og fakta om Professor II-yrket
Det finnes flere myter om Professor II-yrket. La oss undersøke noen vanlige misforståelser og sammenligne dem med fakta.
Mange tror Professor II-stillinger er mindre krevende enn fulltids professorater. Dette stemmer ikke. Disse stillingene krever ofte stor innsats og ekspertise.
Faktum er at Professor II-stillinger kan være like utfordrende som en full professorstilling. De innebærer tunge arbeidsoppgaver og høye forventninger.
En annen myte er at alle professorer har like arbeidsoppgaver. Sannheten er at Professor II-stillinger kan variere mye. Noen fokuserer på undervisning, andre på forskning.
Realiteten er at Professor II-roller kan se svært forskjellige ut, avhengig av institusjonen og fagfeltet. Dette gjør hver stilling unik.
- Myte: Professor II-stillinger er mindre krevende enn fulltids professorater.
- Fakta: Professor II-stillinger krever ofte like mye innsats og ekspertise som en ordinær professorstilling.
- Myte: Alle professorer har like arbeidsoppgaver.
- Fakta: Professor II-stillinger kan variere betydelig i fokus og ansvar.
Det er viktig å forstå fakta om Professor II-yrket. Bare slik kan vi verdsette deres rolle i akademia og samfunnet.
Kun da kan vi fullt ut verdsette den viktige rollen disse ekspertene spiller i akademia og samfunnet. De bidrar med verdifull kunnskap og erfaring.
Professor II lønn – Hvor mye tjener en Professor II?
En Professor II i Norge kan tjene rundt 58 760 NOK per måned. Dette utgjør en årsinntekt på over 700 000 NOK. Lønnen varierer basert på arbeidssted, erfaring og spesialisering.
I privat sektor ligger gjennomsnittslønnen høyere. Ved Handelshøyskolen BI er den 978 606 NOK årlig. Høyskolen Kristiania betaler rundt 950 865 NOK i året.
I offentlig sektor tjener professorer litt mindre. Ved Universitetet i Oslo og Politihøgskolen er årslønnen rundt 933 000 NOK.
Startlønnen for nyansatte Professor II er ofte rundt 491 200 NOK i året. Dette er basert på en prosentandel av full professorlønn. Lønnen kan øke betydelig over tid.
Den best betalte professoren i Norge tjener 1 700 100 NOK årlig. Dette er finansprofessor Karin S. Thorburn ved Norges Handelshøyskole.
Institusjon | Gjennomsnittlig årslønn Professor II |
---|---|
Handelshøyskolen BI | 978 606 NOK |
Høyskolen Kristiania | 950 865 NOK |
Universitetet i Oslo | 933 000 NOK |
Politihøgskolen | 933 000 NOK |
Kunsthøgskolen i Oslo | 767 785 NOK |
Lønnsstatistikken viser store variasjoner for Professor II-stillinger i Norge. Erfaring, spesialisering og sektor påvirker lønnen betydelig.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Professor II
En vellykket Professor II har viktige personlige egenskaper og faglige ferdigheter. Disse omfatter analytisk tenkning, systematisk arbeid og nysgjerrighet. Evnen til å fordype seg i et emne er også avgjørende.
Professor II-stillinger krever avansert forskningskompetanse. Dette innebærer solid kunnskap om forskningsmetoder og erfaring med publisering. Evnen til å sikre forskningsfinansiering er også viktig.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Professor II-stillinger åpner for spennende muligheter i akademia. Kvalifiserte professorer kan avansere til ledende forskerstillinger eller instituttledelse. De kan også få rådgivende roller i offentlig og privat sektor.
Akademisk karriereutvikling for Professor II kan inkludere videre utdanning og spesialisering. Dette kan styrke forskningskompetansen og føre til mer avanserte stillinger.
Interne karrierestiger og alternative roller
- Ledende forskerroller med ansvar for store, komplekse forskningsprosjekter
- Instituttleder- eller dekanstillinger med administrative og strategiske oppgaver
- Ekspertroller som rådgivere i offentlige etater eller private virksomheter
- Undervisningsprofesjoner med vekt på veiledning og pedagogisk utvikling
Professor II-ferdigheter er ettertraktede i arbeidsmarkedet. Disse inkluderer forskningskompetanse, akademisk publisering og pedagogiske evner. Slike kvalifikasjoner åpner for spennende muligheter både innen og utenfor akademia.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Etterspørselen etter Professor II varierer mellom fagfelt og institusjoner. Innen naturvitenskap og teknologi er det ofte stor konkurranse om Professor II-stillinger. Flere disipliner opplever økende akademisk etterspørsel grunnet veksten i forskningstrender.
De fremtidsutsiktene for Professor II-yrket påvirkes av flere faktorer. Disse inkluderer:
- Endringer i forskningsfinansiering og prioriteringer i høyere utdanning
- Økende internasjonalisering av universiteter og høyskoler
- Sterkere fokus på samarbeid mellom akademia og næringsliv
Behovet for Professor II kan endres i årene fremover. Derfor er det viktig å følge med på jobbmarkedet.
Potensielle kandidater bør holde seg oppdatert på utviklingen innen sitt fagfelt. Dette kan sikre bedre muligheter i fremtiden.
Nøkkelfaktorer | Påvirkning på Professor II-yrket |
---|---|
Forskningsfinansiering | Endringer i finansiering kan endre etterspørselen etter Professor II innen ulike fagfelt |
Internasjonalisering | Økt internasjonalt samarbeid og mobilitet kan åpne nye muligheter for Professor II |
Akademia-næringsliv samarbeid | Tettere bånd mellom akademia og næringsliv kan føre til økt behov for Professor II |
«Det er viktig for potensielle Professor II-kandidater å holde seg oppdatert på jobbmarkedet og utviklingen innen sitt fagfelt for å sikre seg de beste mulighetene.»
Nyttige ressurser og lenker
Som Professor II er det viktig å holde seg oppdatert. Det finnes mange nyttige ressurser og nettverk. Disse kan gi innsikt i aktuelle akademiske debatter og prosjekter.
Aktuelle fagorganisasjoner for Professor II
- Forskerforbundet – den største organisasjonen for forskere og akademikere i Norge.
- Universitets- og høgskolerådet – samarbeidsorgan for universiteter og høgskoler i Norge.
- Spesifikke forskningsnettverk innen ditt fagfelt, for eksempel innen teknologi, medisin eller samfunnsvitenskap.
Bransjenettverk og fagfora innen Professor II-yrket
Fagspesifikke konferanser og workshoper gir verdifull innsikt og kontakter. Hold god kontakt med kollegaer ved andre institusjoner. Dette gjelder både nasjonalt og internasjonalt.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Bruk Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) for oppdatert informasjon. Jobbportalen Jobbnorge.no er nyttig for ledige stillinger. Disse kildene gir oversikt over trender i arbeidsmarkedet.
Utnytt disse verktøyene og nettverkene for å utvikle din ekspertise. Delta aktivt i faglige diskusjoner. Følg med på den nyeste forskningen og innovasjonen innen ditt felt.
Kort oppsummering av hva Professor II innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Professor II er en viktig rolle som knytter akademia til andre sektorer. Stillingen bidrar til kunnskapsutvikling, innovasjon og utdanning av fremtidige forskere. Den gir mulighet til å påvirke forskning og praksis, samt delta i internasjonale fagnettverk.
For enkeltpersoner tilbyr Professor II-yrket en unik kombinasjon av akademisk arbeid og andre karriereveier. Rollen gir verdifullt innsyn i Professor II betydning og akademisk innflytelse innen ulike fagfelt.
Det er en karriere som lar deg utøve forskningskarriere og spre kunnskap utenfor akademia. Professor II styrker koblingen mellom teori og praksis, og driver innovasjon i samfunnet.
Yrket åpner for unike muligheter til faglig påvirkning og personlig vekst. Det er en nøkkelrolle for å fremme kunnskap og utvikling i en bredere sammenheng.
FAQ
Hva er en Professor II?
Hva er hovedforskjellene mellom en Professor II og en vanlig Professor?
Hvilke arbeidsoppgaver har en Professor II?
Hvilke kvalifikasjoner kreves for å bli Professor II?
Hvor jobber Professor II og i hvilke arbeidsformer?
Hva er lønnen for en Professor II?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter er viktige for en Professor II?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for yrket Professor II?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/professor
- https://no.wikipedia.org/wiki/Professor
- https://www.studenttorget.no/professor
- https://www.khrono.no/regjeringen-vil-avskaffe-professor-ii-stillingene/707889
- https://nn.wikipedia.org/wiki/Professor
- https://www.khrono.no/professor-ii-ordningen-er-verdifull/718683
- https://kifinfo.no/nb/kvalifisering-til-professor-og-dosent
- https://www.uio.no/om/regelverk/personal/vitenskapelig/regler-ansettelse-professor-forsteamanuensis.html
- https://i.ntnu.no/documents/portlet_file_entry/1305837853/20241125 – Professor 2 sosiologi ISS.pdf/6cce5a58-6b5f-67a1-03ff-8d9811ac09e1
- https://www.uis.no/sites/default/files/2020-12/Retningslinjer for ansettelse og opprykk vedtatt.pdf
- https://www.uio.no/om/regelverk/personal/felles/pensjon/pensjonsopptjening-professor-II.html
- https://www.ntnu.no/studieinformasjon/siving/07-08/produktutvikling-materialer.pdf
- https://www.khrono.no/universitetsallianse-det-trengs-bedre-og-sikrere-ki-verktoy-for-forskning/920584
- https://www.inn.no/om-hogskolen/kvalitetssystem-for-utdanning/evalueringer/periodisk-evaluering-av-studietilbud/handelshogskolen-innlandet—fakultet-for-okonomi-/2212_rapport-periodisk-evaluering-2022-intop.pdf
- https://www.helsebiblioteket.no/kunnskapsbasert-praksis/kvalitetsforbedring-link
- https://aho.no/sites/default/files/pictures/arbeidstidsfordeling_og_undervisning19062446.pdf
- https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/personal/personalrutiner/pk-nettverk/moter/2015/15-12-09-presentasjon-lau-revil.pdf
- https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/opprykk til professor
- https://no.wikipedia.org/wiki/Adjungert_professor
- https://lovdata.no/forskrift/2006-02-09-129/§2-3
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1781534
- https://jobbsafari.no/jobb/professor-ii-i-sosiologi-6730317
- https://karrierestart.no/jobb?profession=396
- https://www.forskning.no/arbeid-arbeidsliv-helse/fem-rad-for-godt-arbeidsmiljo-med-heimekontor/2382242
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-endringer-i-arbeidsmiljoloven-styrking-av-retten-til-heltid/id2895719/Download/?vedleggId=50f7bfa0-863c-4cd7-8150-d49306e8f001
- https://www.forskning.no/arbeid-kjonn-og-samfunn-oslomet/forsker-knuser-myter-om-familie-og-jobbnei-halvparten-av-alle-gifte-blir-ikke-skilt/1322657
- https://www.forskning.no/trygg-mat-forebyggende-helse-sport/de-sunne-mytene/1070036
- https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-eksamen-fagartikkel/karakterer-i-skolen-krevende-i-bruk-vanskelig-a-klare-seg-uten/325661
- https://www.khrono.no/sjekk-snittlonn-for-ansatte-ved-universitet-og-hogskoler-her/677879
- https://www.forskerforum.no/lonnstall-for-2021-sa-mye-tjener-ansatte-ved-universiteter-og-hoyskoler/
- https://www.khrono.no/dette-er-norges-best-betalte-professor/509894
- https://www.uio.no/om/regelverk/personal/vitenskapelig/veiledning-søkere
- https://www.uhr.no/_f/p1/i44693ded-95fd-4607-be9e-ffaea4fc66fc/veiledning-for-bedomming-av-sokere-til-professorater-og-professoropprykk-i-rettsvitenskap-002.pdf
- https://www.forskersonen.no/arbeid-arbeidsliv-kronikk/hvorfor-star-sa-mange-utenfor-arbeidslivet-samtidig-som-det-er-stor-mangel-pa-arbeidskraft/2334542
- https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2016/03/er-delingsokonomien-en-trussel-for-arbeidstagere/
- https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2023/01/gameren-som-ble-professor/
- https://felleskristen.no/nyttige-lenker
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2021/godt-arbeid-med-lareplaner–sammen/
- https://www.forskerforbundet.no/dokumenter/skriftserien/2022-5_Forskeryrkets_attraktivitet.pdf
- https://www.uv.uio.no/iped/personer/vit/krihegn/